Guide och snacket inför Österrike GP i Formel 1 2019

av Anna Andersson

Varför är Sebastian Vettel så långsam? Den frågan ställer sig tysk media inför Österrike GP i Formel 1 2019.

Med nya soft var han något snabbare än Hamilton som hade slitna hårda däck och analyserna avlöser varandra, men ingen verkar kunna svara på frågan.

Samtidigt så är Lewis Hamilton ärlig och berättar om att han är överraskad över den dominans som Mercedes har visat upp.

– Starten på den här säsongen har varit helt galen, säger Lewis Hamilton enligt motorsporttotal.

– Jag tyckte att vi hade gjort ett bra jobb under vintern, men sedan kom vi till testerna och det var en katastrof.

Österrikes GP i Formel 1 2019
VM-ledaren överraskad över dominansen (TT)

Han berättar att han fick frågan från ingenjörerna om hur bilen är och han hade svårt att hitta någonting positivt med årets bil.

– Då är det fruktansvärt svårt att veta vad det är som måste förändras.

Mercedes 2019 – en katastrof

Ändå hittade han, kollegan Valtteri Bottas och teamet rätt väg att gå, balansen blev bättre och de förstod vad bilen behövde för att utvecklas.

– Som tur var hittade vi rätt och det hjälpte oss att släppa loss bilens potential, förklarar Hamilton.

Att det lyckades är det väl knappast någon tvivel om. Mercedes har vunnit samtliga lopp i år, och alla utom två har teamet vunnit dubbelt.

Väderprognos

Det var varmt i Frankrike förra veckan och det kommer att vara lika varmt under Österrike GP i Formel 1 2019. Fredagen bjuder på sol och 25 grader, möjligen växlande molninghet under den första träningen.

Under lördagen väntar växlande molninghet och 23 grader och under söndag ska det vli riktigt vramt. Upp till 27 grader, men sol  och ingen nederbörd.

Helgens tider och förarnas däckval hittar du här

Guide inför Österrike GP i Formel 1 2019

Bana:  Spielberg – Red Bull Ring
Längd: 4326 m (71 varv)
Bandebut: 2014 ( efter en ombyggnad)
Kurvor: 9 (2 vänster, 7 höger)
Avstånd till första kurvan: 323 m
Kurvor över 250 km/timmen: 2 (T4, T7)
Kurvor under 100 km/timmen: 2 (T2, T3)

Valda däck: C2, C3, C4
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Högt
Bromszoner: 6 ( 3 hårda)
Högsta fart (utan DRS): 310 km/timmen
Lägsta fart: 67 km/timmen.
Vinnande strategi 2018: 1 depåstopp ( den mest valda strategin)
Depåstopp 2018: Totalt 23
Segrar från pole position: 2
Säkerhetsbilen har varit på banan totalt fyra gånger under två av de fyra race som avgjorts här.
Vinst från högsta startposition: Max Verstappen från startplats 4 2018.
Första segrare år 2014: Nico Rosberg, Mercedes ( Felipe Massa hade pole position)

 

Statistik inför Österrike GP i Formel 1 2019

Kvalet till Österrike GP 2018

Österrike GP i Formel 1 2019
Seger på hemmaplan 2018, hur går det för Red Bull och Max Verstappen 2019? (AP)

1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Romain Grosjean, Haas F1
6. Sebastian Vettel, Ferrari
7. Daniel Ricciardo, Red Bull
8. Kevin Magnussen, Haas F1

Snabbaste varvet i kvalet

Absolut: 1:3.130 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2018)
2018: 1:3.130 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:4.251 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:7.922 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:8.455 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:8.759 (Felipe Massa, Williams)

Förare med flest pole positions:

Lewis Hamilton  (2)
Valtteri Bottas  (2)
Felipe Massa  (1)

Resultat Österrike GP 2018:

1. Max Verstappen, Red Bull
2. Kimi Räikkönen, Ferrari
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Romain Grosjean, Haas F1
5. Kevin Magnussen, Haas F1
6. Esteban Ocon, Force India
7. Sergio Perez, Force India
8. Fernando Alonso, McLaren

Snabbaste varvet i racet:

Snabbaste varvet i Österrike 2018 – då med en Ferrari (TT)

Absolut: 1:6.957 (Kimi Räikkönen, Ferrari, 2018)
2018: 1:6.957 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2017: 1:7.411 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:8.411 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:11.235 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:12.142 (Sergio Perez, Force India

Senaste fem vinnarna:

2018  Max Verstappen  Red Bull
2017  Valtteri Bottas  Mercedes
2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2015  Nico Rosberg  Mercedes
2014  Nico Rosberg  Mercedes

Österrike GP i F1 2019 – tider och däckval

av Anna Andersson

Vi har lämnat Frankrike GP innan vi drar vidare mot centrala Europa,  Österrike GP i F1 2019. Den här helgen är det enbart F1 och motoGP, IndyCar har paus till och med den 14 juli.

För Formel 1 handlar det om ett kort varv, att göra ett bra kval och detta är en bana där Valtteri Bottas tidigare har trivts bra och det finns stora möjligheter för Mercedes.

Österrike GP i F1 2019
Bottas lycklig – i Österrike 2017 (TT)

Har ni hört det förr?

Men det finns en sak som inte är som vanligt. Den här gången avgörs Österrike GP utan att Niki Lauda är närvarande.

Det kommer att bli en tuff helg för många, inte bara för österrikarna som fortfarande älskar sin stora idol utan även för Mercedes och Lewis Hamilton som hade ett mycket starkt band till den trefaldige världsmästaren och styrelseordföranden i Mercedes som avled tidigare i våras.

F1-bloggen minns honom här.

Österrike GP i F1 2019 – alla tider

Fredag:

Kl 11.00 Träning 1

Kl 15.00 Träning 2

Lördag:

Kl 12.00 Träning 3

Kl 15.00 Kval

Söndag

Kl 15.10 Race 9 2019 – Österrike GP

 

Förarnas däckval inför Österrike GP i F1 2019

Mercedes har valt en aggressiv strategi för däcken, Lewis Hamilton är något mer aggressiv än Valtteri Bittas och båda förarna är betydlgit tuffare i sina val än exempelvis förarna från Ferrari.

Faktum är att Ferraris däckstrategi är tillsammans med Force Indias den met konservativa av alla. Kika på inlägget från Pirelli så förstår du.

Snabba nyheter inför Österrike GP i F1 2019

 

Vi kan konstatera att….

… Paddy Lowe lämnar Williams. Han tog en paus i inför säsongsstarten i år och nu meddelar teamet att han lämnar sitt jobb. Han lämnar också styrelsen med omedelbar verkan.

– Efter noga övervägande har jag bestämt  mig för att inte återvända till Williams, jag önskar teamet och alla medarbetare lycka till i framtiden, hälsar han i ett uttalande.

…Lewis Hamilton vill se en förändring. Han anser att F1 har tagit för många usla belsut genom åren och han vill bidra till en förändring. Mer läser du här.

Initiativet hyllas av F1s sportslige chef Ross Brawn.

…Ferrari dementerar ryktet. Teamet arbetar inte på någon B-version av bilen.

….Toto Wolff anser att Valtteri Bottas måste lära sig ta bättre hand om däcken.

 

 

Lewis Hamilton – nästan lika överlägsen som Schumacher

av Anna Andersson

Lewis Hamilton gjorde det igen. Han tog fjärde segern i rad och han är på väg mot VM-titel nummer sex.

Brittens säsongstart med sex segrar på åtta lopp är lika bra som den Sebastian Vettel gjorde när han vann VM 2011, men inte riktigt lika bra som den Michael Schumacher  slog till med 2004 då Ferrari dominerade hela säsongen.
Den gången vann Schumi sju av de åtta första loppen. Han vann 12 av de 13 första loppen och vann  till slut sin sjunde och sista VM-titel.

Hamilton – vann igen (TT)

Efter Frankrikes GP var tvåan Valtteri Bottas besviken, men han insåg också att han inte räckte till. Det var klasskillnad mellan Hamilton och alla andra. Även om Bottas säger att Hamilton inte är oslagbar så känns det just nu som om han är det.

Hamilton och Bottas kör samma bil. Hamilton var 18 sekunder före i mål – och har 36 poängs försprång när 13 lopp återtsår av säsongen.

Jag tror inte att Bottas klarar av att vända på det.

Nästa fråga som jag funderar över är hur konkurrenterna ser på detta. Mercedes tävlar i en egen liga, teamet har vunnit samtliga VM-titlar sedan 2014 och i år känns det som om förarna inte ens behöver köra på max. Hamilton och Botats kör bara på den nivå som de behöver – för att de ska ta en dubbelseger. Den i Frankrike var den sjätte på åtta lopp 2019.

Det är samma typ av dominans som Ferrari mellan 2000-2004 och Red Bull mellan 2010 och 2013.

Nu kommer en regeländring 2021. Det är verkligen dags.

Jag tror att många med mig gärna hade sett den redan nästa år. Det behövs för att få liv i sporten igen.

Här läser du texten om loppet

Resultat Frankrike GP:

1) L. Hamilton, Mercedes
2) V. Bottas, Mercedes
3) C. Leclerc, Ferrari
4) M. Verstappen, Red Bull
5) S. Vettel, Ferrari
6) C. Sainz, McLaren
7) K. Räikkönen, Alfa Romeo
8) N. Hülkenberg, Renault
9) L. Norris, McLaren
10) P. Gasly, Red Bull
11) D. Ricciardo, Renault ( + två bestraffningar på  fem sekunder)
12) S. Perez, Racing Point
13) L. Stroll, Racing Point
14) D. Kvyat, Toro Ross
15) A. Albon , Toro Rosso
16) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
17) K. Magnussen, Haas F1
18) R. Kubica, Williams
19) G. Russell, Williams
Förare som bröt:
R. Grosjean, Haas F1

 

Snanna nyheter från Frankrike GP

 

Vi kan notera att….

...Daniel Ricciardo drabbades av två fem sekundersstraff, för omkörningen av Kimi Räikkönen och även för omkörningen av Lando Norris. Det gav honom också två punkter på licensen och han tappade sin poängplacering.

– Jag ångrar ingenting. Jag försökte och jag försöker hellre någonting än står känslokall vid sidan, skriver han på sociala medier.

…McLaren kommer allt närmare – och det är kul att se för alla som har ett F1-hjärta.

…Lando Norris vill förlänga kotnraktet med McLaren. Britten har gjort en riktigt bra inledande säsong, han kvalade in som femmai Frankrike, men problem med bilen gjorde att tappade ett par placeringar även om han tog VM-poäng.

…Fernando Alonso kommer inte tillbaka till McLarne. Nye teamchefen Andreas Seidl är inte alls intresserad av spanjorens tjänster.

…Sebastian Vettel tog poängen för tävlingens snabbaste varv.

…Nico Rosberg fortsätter att kritisera Sebastian Vettel.

– Herregud, en dålig dag efterföljs av nästa lika dåliga dag, säger mästaren från 2016.

…Robert Kubica slog Georg Russel för första gången i år.

Om en vecka väntar Österrikes GP, ett kort snabbt varv där det brukar vara en bra racing och där kvalet är väldigt avgörande.

Det är en bana där Valtteri Bottas brukar trivas.

Känns som en bana som kan passa Mercedes – det också.

 

Kval till Frankrike GP – med Hamilton i topp

av Anna Andersson

Lewis Hamilton var snabbast i årets kval till Frankrike GP, före Valtteri Bottas och nu behöver Bottas ta starten så att han ger sig själv en chans att vinna loppet – annars så lär det bli extremt svårt att slå Lewis Hamilton i år.

Det skiljer 29 poäng mellan Hamilton och Bottas – och en seger ger fem poäng mer än en andraplats.

kval till Frankrike GP
Hamilton före Bottas. För vilken gång i ordningen? (TT)

Det går inte att räkna med att Hamilton ska bryta något lopp här och var, Mercedes bil är helt enkelt för tillförlitlig och Hamilton allt för stabil. Det kan kännas som om han har ltie trassel udner träningarna, men när det väl gäller är han allt som oftast omutlig.

Så för Bottas gäller det att behålla lugnet, arbeta vidare och slå Hamilton – på banan.

Det är extremt tufft jobb och det gick inte att undgå  Bottas besvikelse efter kvalet. Besvikna var även Ferraris medarbetare där Charles Leclerc var trea och Sebastian Vettel sjua sedan han drabbats av någon form av tekniskt problem.

Mer om kvalet läser du här.

Från kvalet kan vi också notera att…

…Renault har en ny motor för Daniel Ricciardo, men den hade inte Nico Hülkenberg som också försökte ta sig vidare från Q2 med medium. Det lyckades inte. Renaults bästa bil varåtta i kvalet, slagen av två bilar från McLaren.

…Lando Norris. Vilket år han har gjort. Imponerande av en nykomling.

kval till Frankrike GP
Nico Hülkenberg chansade med att kvala på medium i Q2. Det gick inte. (TT)

…Lance Stroll återigen åkte ut i Q1 för åttonde gången i år?

...Antonio Giovanazzi gick vidare till Q3 och kvalade ut Kimi Räikkönen.

…Giovanazzi och Pierre Gasly tog sig till Q3, och startar morgondagens lopp på soft. Resten av toppkillarna startar på medium.

Ingen framgång för Ferrari

I går kunde vi notera att Ferrari inte fick något gehör för sina nya bevis. Lewis Hamilton behåller segern i Kanada.

Men Sebastian Vettel är allt annat än nöjd med det beskedet. Han tycker tat det är dumt, skräp och han vill ha att F1 ska sluta styras av paragrafryttare.

 

Snabba nyheter efter dagens kval till Frankrike GP

 

Vi kan notera att….

….Daniel Kvyatt har bytt motor och startar längst bak.

…vädret förväntas bli ännu varmare i morgon söndag, över 30 grader.

…Mercedes bytte en sensor på Lewis Hamiltons bil inför kvalet. Detta av säkerhetsskäl. Det har teamet bekräftat.

…Georg Russel behöver ny elektronik till kvalet. Det ger en bestraffning i racet, men det räcker det har antagligen ingen större betydelse, Williams håller ändå till längst bak.

Kval till Frankrike GP
Dubbla roller för ryssen (TT).

…Sergei Sirotkin har dubbla jobb. Han är reservförare hos Reault och nu även hos McLaren.

…Mika Häkkinen är en intressant man. Jag fick en lång pratstund med honom för någon vecka sedan. Vi pratade om hans egen karriär.

Vi pratade också om Finlands fantastiska F1-facit. Det är lite extra läsning för dig som köper papperstidningen, läser den på Ipaden eller har Plus. Du hittar intervjun här.

Sedan ska vi inte gläömma att Johan Kristoffersson tagit sin första seger i WTCR. Grattis!

Nyheter från Frankrike GP i Formel 1 – straffet står fast

av Anna Andersson

Lewis Hamilton vann Kanada GP. Resultatet står fast, det meddelar FIA inför Frankrike GP i Formel 1.

I dag lade Ferrari fram nya bevis, det handlade bland annat om ett vittnesmål från Sebastian Vettel, analys av telemetrin, olika videoanalyser, analyser av GPS-data.

Men FIA ändrar inte sitt beslut, resultatet står fast.

Därmed vann Lewis Hamilton och Mercedes tog sin sjunde seger för säsongen.

För egen del så anser jag att domare, inom F1, som inom andra sporter måste vara proffs. Inom växlar domarna inför varje race, vilket  gör att åsikterna naturligtvis också växlar. De duktiga före detta racerförare som dömer i dag får sina omkostnader betala, men ingen lön.

Jag anser att man behöver ha samma domare under hela säsongen, för att få en konsekvent bedömning och att de också ska få lön för det viktiga jobb som de lägger ner. 2021 kommer en ny regeländring och förhoppningsvis så inser även F1 vilken viktig funktion som domarna faktiskt har och ger dem förutsttnignar att kunna utföra sina uppgifter som proffs.

Mer om det hör du i racingpanelen. Här.

 

Snabba nyheter från Frankrike GP i Formel 1

Vi kan notera att…

….Mercedes dominerade båda träningarna inför Frankrike GP i Formel 1. Under den andra var Bottas en tiondel före Hamilton, Leclerc och Vettel var sex till sju tiondelar långsammare på ett varv. Så räkna med Mercedes i helgen – igen.
…Sebastian Vettel är en gift man, han bär för första gången en vigselring. Han och flickvännen Hanna gifte sig efter Kanada GP, det ska enligt tysk media ha varit en borglig vigsel hemma i Schweiz där paret bor med sina två döttrar, tre och fem år gamla.
…Vettel har 6-1 på Charles Leclerc i kvalen. Blir det en ändring i Frankrike?
…Romain Grosjean och Pierre Gasly kör sina specialhjälmar den här helgen.

Frankrike GP i Formel 1
Team Verstappen i Le Mans? (TT)

…Max Verstappen längtar efter att köra LeMans 24-timmarslopp. Tillsammans med pappa Jos och Aston Martin. Även Kevin Magnussen vill köra tävlingen med sin far Jan, även han före detta F1-förare.
…Ferrari har en ny framvinge till Frankrikes GP.
…räkna med en varm helg i Frankrike, runt 30 grader på lördagen och över 30 grader på söndagen. Hur hanterar däcken det?
…Vill du se guiden för helgen? Den har du här.
....vill du se förarnas däckval? De finns här.
…eller är du mer intresserad av var du kan följa IndyCar? Det ser du här.

 

Nu önskar jag er glad midsommar, vi hörs efter kvalet i morgon.

Trevlig kväll!

Frankrike GP och Road America – helgen är räddad

av Anna Andersson
Road America
Trivs Ericsson även på Road America? (TT)

Snacka om midsommarhelg, med Formel 1 i Frankrike och Indy Car tar sig av Road America.
Det är en riktig klassiker där det tävlats i racing sedan 1950-talet och en bana där förare som Mario Andretti, Emerson Fittipaldi och Jac Villeneuve har stått som segrare. De tre senaste åren har Will Power, Scott Dixon och Josef Newgarden vunnit loppet.
Men den banan skriver jag mer om längre ner. Först till F1.
Vad hände egentligen mellan Lewis Hamilton och Sebastian Vettel i Montreal.
Ja, det ska domarna titta på en gång till och den första förförhandlingen när Ferrari möter FIA är redan på fredag eftermiddag. Då ska FIA pröva Ferraris argument igen, men om det blir något fler svar efter det mötet går ännu inte att säga.
Ni är många som har diskuterat det, och det är det många inom F1 som också har gjort. Ferrari har inte protesterat mot domslutet, men valt att be FIA om att de ska se över situationen en gång till och bedöma det igen. När är inte samma domare kan göra det så ska likvärdiga domare göra det – och den möjligheten har de naturligtvis i helgen.
Och vad händer då?
Får Vettel tillbaka sin seger?
Eller var straffet korrekt?

Vi får vänta och se. Oavsett v ad blir det en massa surr om F1 och den uppmärksamheten vill sporten ha.

Profilen: För många regler i F1

Road America
Fortsatt snackis – Kanada GP (TT)

Red Bulls Helmut Marko brukar vara frispråkig och det är han den här gången också. Han avslöjade även telemetridata för Servus TV.
– Han kommer med 224 km/timmen till kurva tre, där måste han bromsa ner till 130 km/timmen och kommer ut på gräset. Då måste man se på hans hjälm, han är helt upptagen med att få kontroll över bilen igen och man ser att han först tittar i backspegeln när han kör ut på gräset, säger Red Bulls

motorsportkonsulent som är gammal racerförare.
– Hamilton hade all tid i världen. Han hade kunnat bromsa, han hade kunnat dra sig åt vänster. Han gjorde ingenting av det. Då måste någon förklara för mig hur man ska hinna fundera över nästa drag när man kör över gräset i 120 km/timmen. Vettel tappade två och en halv sekund på den manövern och därför kan jag absolut inte förstå varför han ska bestraffas för det.
Marko ser ett annat problem:
– Grunden i det hela är att vi har för många regler. Detta är racing, inte något kafferep. Det ska vara action, det är det som publiken vill se.

Förbjud Radiotrafik

Road America
Marko och Vettel jobbade tidigare tillsammans hos Red Bull (TT)

Han tar också upp en annan intressant tanke och det handlar också om hemligheter, elelr saker han vill ska vara hemliga.
–Data från Vettels varv hade vi ungefär två minuter efter det att det hände. Det som händer våra förare har vi inom någon sekund. Med andra ord säger ingenjören till Pierre: Max bromsar tio meter senare där och gasar två meter tidigare. På så sätt får hela fältet hjälp av en körskollärare, säger Marko.
– Tidigare var det så att om man arbeta fram en fördel i en speciell kurva såå tog det i alla fall ett race innan alla visste att det var den linjen som var snabbast. Skulle man förbjuda radiotrafiken skulle förarna göra betydligt fler misstag och loppen skulle innehålla mer spänning.
Vad tycker ni om den tanken?
Värt att notera är annars att Renault kommer med en B-spec på bilen och säter sig själva under en rejäl press inför hemmaloppet, Ferrari kommer med en ny uppdatering och att Honda kommer med en uppdaterad motor till Red Bulls båda team. Det gör att Toro Rossos Daniil Kvyat kommer att flyttas tillbaka i starten av loppet. Han har redan använt sin andel av tillåtna motorer.
Vill du ha en guide inför helgen? Den hittar du här.

IndyCar Road America

Vid sidan av Formel 1 är det även IndyCar i helgen, klassiska Road America.
Där handlar det om en riktig utmaning, en road course på hela  6,51 kilometer.
Vilket är jämförtbart med SPA som med sina 7 är lång sett till F1-mått.
– Road America är en av de klassiska amerikanska banorna, säger Felix Rosenqvist.
– Jag har aldrig varit där, men har kört den i simulatorn och i olika spel genom åren. Den ser ut att vara väldigt krävande med ett par blinda svängar och många olika typer av kurvor. Jag har sett fram emot den här helgen sedan i höstas, när det blev klart att jag skulle tävla i IndyCar, och jag tror att Road America kommer passa oss ganska bra.

Helgens tider
NTT IndyCar Series Road America
(alla angivelser avser svensk tid)

Fredag 21 juni
Fri träning 1: 18.05-18.50
Fri träning 2: 22.00-22.45
Warm-up: 23.00-23.30

Lördag 22 juni
Fri träning 3: 18.00-18.45
Kvalificering: 22.00-23.15
LIVE @ Viasat Motor

Söndag 23 juni
Race (55 varv): 18.45-20.45
LIVE @ Viasat Motor

 

Indycar krockar inte med F1.  De tiderna hittar du här:

Guide inför Frankrike GP i F1 2019

av Anna Andersson

Efter en utflykt till Kanada väntar Frankrike GP i F1 2019 och här väntar en ny utmaning. Men det är fortfarande Mercedes som har vunnit alla lopp i år och blir det en sjunde seger för det regerande mästarteamet?
Så säkra är de inte själva.
– Kanada var en väckarklocka för oss, efter sex lopp  med bra tillförlitlighet hade vi flera

Frankrike GP i F1 2019
Hamilton vann Frankrike GP 2018.(AP)

olika problem under helgen och ett par av dem skapade vi själva, som att Valtteris bil läckte olja under den första träningen och Lewis hade problem med hydrauliken vilket gjorde att vi fick lösa det under morgonen före loppet, säger Toto Wolff.
– Den här banan har vissa likheter med Montreal och de långa rakorna kommer att vara en utmaning för oss.
En blick på väderprognosen säger att fredagen kommer att vara svalast, med 26 grader och sol. Under söndagen ska det bli som varmast med 28 grader och sol.
Nästan alla kurvorna, en tredje del av banan, har fått ny asfalt sedan förra året. Hur kommer däcken att klara det?
– Det är andra gången vi kör på Paul Ricard sedan comebacken och vi har mycket kvar att läsa oss, det är mycket data som saknas, säger Pirellis Mario Isola.
– Vi har testat på Paul Ricard, men då har vi använt oss av en annan bansträckning så det säger inte ås mycket.
Med andra ord har vi en spännande helg framför oss.

Guide Frankrike GP i F1 2019

Tider och förarnas däckval hittar du här:
Frankrike GP – Le Castellet
Bana: Circuit Paul Ricard
Längd: 5842 meter
Varv: 53 ( totalt 309,626 km)
Antal kurvor: 6 vänster, 9 höger.
Bromszoner: 6
Körriktning: Medsols.
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Lågt
Vinnande strategi 2018: 1, vilket även flest förare valde.
Antal GP: 15
Första  segrare: Jackie Stewart, som också hade pole position.
Antal segrar från pole position: 8
Vinst från högsta startposition: Plats fem, Ronnie Peterson, Lotus ,1973 och Nelson Piquet, Brabham, 1985.

Fakta inför Frankrikr GP i F1 2019

Frankrike GP i F1 2019
Alain Prost framgångsrik på hemmaplan. (TT)

Topp 8 i kvalet 2018:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Daniel Ricciardo, Red Bull
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Carlos Sainz, Renault
8. Charles Leclerc, Sauber

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:4.402 (Nigel Mansell, Ferrari, 1990)
2018: 1:30.029 (Lewis Hamilton, Mercedes)
1990: 1:4.402 (Nigel Mansell, Ferrari)
1989: 1:7.203 (Alain Prost, McLaren)
1988: 1:7.589 (Alain Prost, McLaren)
1987: 1:6.454 (Nigel Mansell, Williams)

Topp 8 i racet 2018

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Kevin Magnussen, Haas F1
7. Valtteri Bottas, Mercedes
8. Carlos Sainz, Renault

Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:8.012 (Nigel Mansell, Ferrari, 1990)
2018: 1:34.225 (Valtteri Bottas, Mercedes)
1990: 1:8.012 (Nigel Mansell, Ferrari)
1989: 1:12.090 (Mauricio Gugelmin, March)
1988: 1:11.737 (Alain Prost, McLaren)
1987: 1:9.548 (Nelson Piquet, Williams)

 Senaste fem segrarna:
2018  Lewis Hamilton  Mercedes
1990  Alain Prost  Ferrari
1989  Alain Prost  McLaren
1988  Alain Prost  McLaren
1987  Nigel Mansell  Williams

Däckval, tider och protest inför Frankrike GP i F1

av Anna Andersson

Inför Frankrike GP i F1 kommer Ferraris belsut. Man ger sig inte i kampen om segern i Kanada. Teamet kommer lägga fram nya bevis och sedan är det upp till FIA, Internationella bilsportförbundet, att bestämma om det räcker för att man ska pröva fallet en gång till.

Låter det komplicerat?

Frankrike GP i F1
Förbannad Vettel flyttar bort ettan från Hamiltons bil efter loppet. (TT)

Det grundrar sig i tävlingen i Kanada för två veckor sedan då Sebastian Vettel tappade kontrollen över sin bil och körde av banan, men kom upp på den igen, precis framför nosen på Lewis Hamilton. Efter loppet antydde Ferrari att man skulle protestera mot det domslut som gav Sebastian Vettel ett tidstillägg på fem sekunder vilket gjorde att han tappade segern – trots att han var först i mål.  Mer läser du här:

Men eftersom det inte går att protestera mot ett domslut har Ferrari behövt hitta en annan lösning  för att påpeka sitt missnöje. Man använder sig av artikel 14.1.1 i Fias internationella Sport kod som ger teamen rätt att be om omprävning om det föreligger nya bevis.

Vilka de nya bevisen är är inte offentligt och nu väntar vi på nästa steg i denna härva. Vad vore F1 utan lite krångel ibland;-)

 

Tiderna som gäller inför Frankrike GP i F1

Midsommarafton:

Träning 1 kl 11.00

Träning 2 kl 15.00

Midsommardagen:

Träning 3 kl 1.00

Kval kl 15.00

Söndag 23.6

Frankrike GP i F1 kl 15.10.

 

Därmed hinner du se både F1 och Indy på söndag. Felix och Marcus kör Road  to America kl 18.45-20.45.

Men mer om deras tidschema och snack inför deras tävlingshelg kommer i slutet av arbetsveckan.

 

Förarns däckval inför Frankrike GP i F1

Notera att Renault som gjorde en bra deltävling i Knada senast, även om Hülkenberg var sur efteråt, väljer en mycket aggressiv strategi med tio röda däck, samma väljer även Haas, Alfa Romeo och Toro Rosso.

Vi kan räkna med en hård fajt i mittfältet.

I toppen väljer däremot Mercedes, Ferrari och Gasly samma däckstrategi, medan Verstappen  har gjort ett försiktigare val.

 

Ferrari vill lämna in en protest

av Anna Andersson
Ferrari vill lämna in en protest
Vettel missnöjd efter domarnas belsut (TT)

Ferrari vill lämna in en protest och har inlett arbetet för att protestera mot resultatet i Kanadas GP.
Inte mot den bestraffning som drabbade Sebastian Vettel utan mot tävlingsresultatet.
Ferrari har meddelat FIA, internationella bilsport förbundet att man har för avsikt att protestera och därmed har teamet nu 96 timmar på sig att samla bevis.
Bakgrunden är att Vettel körde av banan i kurva tre och när han efter en tur på gräset kom upp på banan i igen så låg han väldigt nära Lewis Hamilton som hade väldigt lite plats mellan Vettel och muren och därför fick släppa efter. Vettel straffades med ett tidstillägg på fem sekunder och tappade segern till Hamilton – även om han var först över mållinjen.

Ferrari vill lämna in en protest

Ferrari vill lämna in en protest
Hamilton tog Mercedes sjunde seger 2019 (TT)

Nu är det så att det inte går att protestera mot det tidstillägg som domarna har delat ut, men enligt artikel 38.1 kan man protestera mot händelsen och Ferrari kan då hävda att Vettel inte alls riskerade någon säkerhet eller tryckte Hamilton av banan.
Dessutom var Hamilton med alla fyra hjulen utanför banan när han försökte köra om Vettel och frågan är så om han skulle ha bestraffats för en sådan omkörning? Det säger reglerna.
– Sebastian hade tur som var kvar på banan, han gjorde inte detta med avsikt, citeras Ferraris Mattia Binotto av motorsporttotal.
– Vi anser inte att beslutet är riktigt. Det är andra människor som tagit beslutet och deras åsikt räknas, men vi är allt annat än glada över det och är av en annan mening.

FIA kikar på situationen – igen

Mercedes och Toto Wolff däremot anser att domarna handlat enligt regelboken och Lewis Hamilton säger:
– När du kört av banan och tar dig tillbaka ska du inte köra i raceinglinjen, du ska köra säkert upp på banan igen.
Nu lär FIA behöva titta på situationen igen, från flera olika vinklar och Ferrari har som sagt 96 timmar å sig att komma med ytterligare bevis. Därefter får vi se vilket beslut de tar.
Jag skrev en krönika om det i går. Den har du här.
Texten från racet läser du här.

Vad tycker du om situationen ?

Lägg din kommentar här så får vi kanske igång en diskussion.

Snabba nyheter – och snackisar

Efter Kanada GP kan vi också konstatera att…
…flera raceförarare kritiserar straffet mot Sebastian Vettel, som Jenson Button och Nigel Mansell.
– Det är väldigt synd. Det är en besvikelse när två av de största förarna inom vår sport bjuder på en så troligt fajt på banan, men domarna ingriper och tar bort det, säger Button.
– För mig är det en racingincident. Ja, Seb gjorde ett misstag, men man måste också komma i håg att han kör i över 150 km/timmen. Man kan inte stanna för att hålla sig borta från banan. Det går inte.

Även Mansell har svårt att förstå domarnas beslut.

– Fem sekunders tidstillägg, det är löjligt. Seb gjorde det ritigt bra som inte träffade muren, det är inget grepp alls på gräset. Det är dessutom ingen plats på banan där. Bra kört av Lewis också.
…Lance Stroll körde in på plats nio med en alternativ strategi. Det var en lyckträff.
…Nico Hülkenberg var riktigt irriterad. Han fick order om att stanna bakom Daniel Ricciardo eftersom kollegan hade fullt sjå att fajtas med Valtteri Bottas.

Vad betyder Vettels pole för Kanada GP i F1 2019?

av Anna Andersson

Ferrari var snabbast under den första andra och tredje träningen av Kanada GP i F1 2019.

Deras bil var också snabbast i kvalet.

Kanada GP i F1 2019
Vettel tog pole position – räcker det? (TT)

Men kan det räcka i morgondagens race? Det tror inte experterna.
– Jag tror inte att Ferrari kan vinna här, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till motorsportmagazin.
En analys av fredagen visar också att Ferrari inte alls hade någon bra pace i sina längre stinter, där de istället för att utmana Mercedes var tvugna att koncentrera sig på att vara före Red Bull. Intressant är också det faktum att Bottas i fredags var snabbare på sina hårda däck än vad Ferraris förare var på medium ( notera dock att Ferraris förare var snabbare under inledningen av stinten, Bottas tog in tiden i slutet av sin stint på de hårda däcken).

Rosberg sågar Ferrari

Lägg där till att Nico Rosberg totalsågar Ferrari – trots att hans landsman har pole position.
– Ferrari har ingen startegi, ingen bra bil. Där finns ingenting just nu, förklarar den förre världsmästaren för tyska Bild.
– I Montreal är Lewis oslagbar, hans akilleshäl var i Monaco, men där vann han också.
Sebastian Vettel förklarade i går att han är förbannad och att han vill se en vändning. Kan han lösa det i Kanada? Den artikeln läser du här.

– Det var en väldigt positiv överraskning, sa Ferraris teamchef Matti Binotto efter kvalet.
Nu blir det spännande att se hur värmen och däckslitaget kan påverka förarna i Kanada, efter fredagens träningar visste inte ens Pirelli vad man har att vänta sig.
– Eftersom banan blir betydligt snabbare under en väldigt kort tidsperiod vet vi inte alls vad som väntar, säger företagets Mario Isola.

Magnussen kraschade i Kanada GP i F1 2019

Kvalet till Kanada GP bjöd annars på ett par överraskningar, som att Kimi Räikkönen lämnade kvalet i Q1 för första gången sedan Österrikes GP 2015, som att Lance Stroll åkte ur i Q1 för elfte tävlingen i rad – och det på hans hemmabana.

Kanada GP i F1 2019
Kevin Magnussen missnöjd med kvalet, start från depån? (TT)

Och som att Kevin Magnussen kraschade häftigt under Q2, han klarade sig utan skador men det gjorde inte hans bil. Frågan är om chassit är så pass okej efter den smällen i betongmuren eller om han kommer att behöva byta chassi och starta från depån? Magnussen ställde till det för sin teamkamrat Romain Grosjean som missade avancemang till Q3 men även för Max Verstappen, Red Bull, som skulle sätta ett snabbt varv – men inte hann innan Q2 avbröts.

– Vi försökte på mediumdäcken, men det gick inte  eftersom det var för mycket trafik. Normalt sett så kan du hämta hem det genom att köra med de mjukare däcken, men det gick inte eftersom Magnussen kraschade, säger Verstappen när han möter media efter kvalet.

– Man kan inte räkna med att det är någon som sitter i muren, det är otur men det är sådant som kan hända.

Han får välja startdäck och får starta från ruta tio, om Magnussen startar från depån, men även Ferrari och Mercedes kommer att starta på mediumdäcken så där har han ingen större fördel.

En guide inför helgens deltävling hittar du här.

Här är texten från kvalet

Snabba nyheter från Kanada GP i F1 2019

Vi kan notera att…

….Mercedes känner en oro efter det att Lance Strolls motor gått sönder. Den är skickad tillbaka till Mercedes fabrik och kanadensaren som kör för Racing Point använder en äldre specifikation av motorn i Kanada GP i F1 2019.
…Antonio Giovanazzi flyttas tillbaka fem platser i starten, han tog sig vidare till Q2 och notera att han kvalade ut Kimi Räikkönen.
…Toto Wolff inte tror på något GP-lopp i Tyskland 2020. Det meddelade han pressen i Montreal. I år har Mercedes bidragit ekonomiskt för att arrangera loppet, men så verkar alltså inte bli fallet nästa år. Mer om racen som kan försvinan 2020 ser du här
…Renaults Daniel Ricicardo tror inte på någon enstoppare utan på väldigt många oliks strategier.
– De dagar då det var en enkel och smidig strategi med ett stopp är förbi, i alla fall i år. Men allt som hjälper till för att göra racen mindre statiska är bra, citeras han av motorsporttotal.
…Williams har en nu hjulupphängning fram. Båda förarna är nöjda med den.

…reglerna för 2021 är ännu inte klara och det senaste beskedet är att de ska vara klara i oktober 2019.

– Vi är överens om grunden, men itne om detaljerna, säger Red Bulls Christian Horner till Sky.

– Vissa saker måste morgna och det vore bra om vi kudne sätta oss ner vid ett bort och diskutera.

…vad betyder förarnas nummer? Ni är några stycken som har frågat efter det. Här är förklaringen.

 

Racestart för Kanada GP – söndag klockan 20.10

Sida 142 av 390