Kanada GP i Formel 1 och Indy i Texas – senaste snacket

av Anna Andersson

Är säsongen redan avgjord?

Den frågan är det lätt att ställa sig inför Kanada GP i Formel 1.

För egen del så tror jag att det måste hända något radikalt för att det ska bli kamp igen, det räcker inte bara att Ferrari tar sig upp ur den håla de befunnit sig i sedan säsongsstarten utan samtidigt måste Mercedes fallera, göra misstag och få problem med tillförlitligheten. Det kommer knappast att inträffa.

Mer om det hittar du i veckans racingpanel

Sebastian Vettel tror dock fortfarande på en vändning och garanterar att han är angepissed. Det ordet behöver man inte ha några djupare  kunskaper i tyska för att förstå…

Mer läser du här.

Kanada GP i Formel 1
Lewis Hamilton leder VM 17 poäng före kollegan Bottas. (TT)

Sedan 2014 har Mercedes varit mästare på att alltid förbättra sig, att jobba outtröttligt på varje detalj och se till att varje litet moment utförs med full fokus och precision. Varför skulle de tappa det tänket nu – när det är på väg att bli det första teamet i historien att vinna ett mästerskap dubbelt för sjätte året i rad?

Niki Lauda hade inte tillåtit det och det tror jag också är en viktig faktor. Teamet kommer att arbeta vidare i hans anda och göra allt för att kunna tillägna honom två  titlar efter finalen i Abu Dhabi.

För övrigt har Merca med sig en uppdaterad motor till Kanada, både Lewis Hamilton och Valtteri Bottas har tillgång till den.

Tre x DRS i Kanada GP i Formel 1

Det är tre DRS-Zoner under Kanada GP i Formel 1. Den första mätpunkten befinner sig 15 meter efter kurva fem och akriveras 95 meter efter kurva 7, de andr abåda har samma mätpunkt, 110 meter före kurva nio och aktiveras 155 meter före kurva 12 och 70 meter efter kurva 14.

Mer fakta, statistik och annat om banan inför Kanada GP i Formel 1  hittar du här.

Tiderna och förarnas däckval hittar du här.

Sedan är ni ett par som har bett mig att skriva om förarnas nummer och hemligheten bakom deras val. Här är svaret:

I artikeln förklarar samtliga förare utom en sina val och det är rätt kul att se hur de tänker – egentligen. Artikeln är för dig som vill veta lite mer och har PLUS.

Fredagen i Kanada

Valtteri Bottas hade ett tekniskt problem under den första träningen, Lewis Hamilton kraschade under den andra.

Därmed slutade Ferrari i topp.

1 ) Charles Lecler, Ferrari 1:12.177
2) Sebastian Vettel, Ferrari + 0.074
3) Valtteri Bottas, Mercedes + 0.134
4) Carlos Sainz jr., McLaren+ 0.376
5) Kevin Magnussen     Haas,  + 0.758
6) Lewis Hamilton, Mercedes, + 0.761
7) Sergio Pérez, Racing Point, + 0.826
8) Daniel Ricciardo, Renault ,     + 0.839
9) Nico Hülkenberg, Renault, + 0.991
10) Lance Stroll, Racing Poin, + 0.994
11) Lando Norris, McLaren,   + 1.072
12) Pierre Gasly, Red Bull, + 1.168
13) Max Verstappen, Red Bull, + 1.211
14) Alexander Albon, Toro Rosso, + 1.259
15) Daniil Kvyat, Toro Rosso, + 1.344
16) Kimi Räikkönen, Alfa Romeo , + 1.365
17) Romain Grosjean, Haa, + 1.421
18) Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo, + 2.693
19) George Russell, Williams, + 2.859
20) Robert Kubica, Williams , + 3.110

Notera att Alfa Romeo bytt växellåda på Antonio Giovanazzis bil efter hans kollision, därmed flyttas han tillbaka fem platser i starten. Lewis Hamilton klarar sig däremot och behöver ingen ny växellåda efter sin tur i muren.

Lämnar Monza eller Silverstone F1 2020?

En annan intressant fråga som nu diskuteras är F1 2020 och vilka lopp som ska avgöras då. Storbritanniens GP, Spaniens GP, Tysklands GP, Mexikos GP och Italiens GP har alla kontrakt som går ut. Det handlar om klassiska banor som Silverstone, Barcelona,

Ferraris hemmabana, här firar fansen efter Schumachers seger år 2000 (TT)

Hockenheim, Mexiko City och Monza. I år har Mercedes gått in som sponsor för att rädda tävlingen i Tyskland, men hur blir det framöver?

Enligt F1:s VD Chase Carey ska kalendern nästa år vara stabil – det vill säga  21 deltävlingar och eftersom det tillkommer två tälingar i Nederländerna och Vietnamn så är det två andra får lämna kalendern. Frågan är bara vilka?

– När det gäller antalet tävlingar så kommer  det att ta tid innan vi utökar det och vi har två nya deltävlignar nästa år, men det totala antalet ska vara det samma, säger han till La Presse i Montreal.

Vilka tävlingar kan du tänka dig att droppa till nästa säsong?

 

Ericsson och Indycar

Marcus Ericsson skapade endel rubriker när han pratade om att han vill testa F1 för Alfa Romeo i år, men han har också klargjort för sitt nuvarande team att han vill stanna kvar i IndyCar även 2020. Så ser planen ut  – just nu i alla fall.

– Jag har redan sagt till mitt management att jag verkligen vill stanna. Jag vill att de gör allt de kan för att jag ska få stanna i serien nästa år och längre fram, om det är möjligt, säger han till RACER.COM.

Men det utesluter inte att han gör ett test för Alfa Romeo där han är tredjeförare, allt för att hålla sig uppdaterad och lämna så många dörrar som möjligt öppna. Ericsson har inte något kontrakt för nästa år.

Det har däremot Felix Rosenqvist. Han har ett avtal med Ganassi Racing som sträcker sig över flera säsonger och ska, om inget oväntat inträffar, köra i mästerskapet även 2020.

Tiderna för helgens deltävling i Texas – deltävling 9 av 17.

 

Fredag 7 juni
Fri träning 1: 02.00-04.00
Fri träning 2: 21.00-22.00

Lördag 8 juni
Kvalificering: 00.45-01.45
LIVE @ Viasat Motor

Söndag 9 juni
Race (248 varv): 02.40-04.40
LIVE @ Viasat Motor

 

Motorhelg – IndyCar i Texas och Kanada GP i F1 2019

av Anna Andersson
Kanada GP i F1 2019
Ericsson tvåa senast – vad kan han göra i Texas? (TT)

Kanada GP i F1 2019 – och IndyCar på Texas Motor Speedway. Det är återigen en mycket hektisk motorsporthelg, men medan F1 körde i Monaco för två veckor sedan har IndyCar hunnit med två lopp i Detroit. I det första var Felix Rosenqvist fyra och i det andra slutade Marcus Ericsson tvåa.
Nu kör serien ovalracing igen, det handlar om 600 kilometer och 248 varv på den bana där Kenny Bräck skadade sig så svårt hösten 2003.
– Efter hela Indy 500-upplevelsen har jag en betydligt bättre känsla för ovalracing nu, och det ska bli intressant att se vad det resulterar i den här helgen, säger Felix Rosenqvist.
– Jag tror att vi kan förvänta oss en helt annan typ av race än vi hade på Indy. I Texas brukar det vara mycket mer omkörningar och ”pack racing”, alltså tätare mellan bilarna än på Indianapolis. Dessutom har jag hört att däcken kan gå av fullständigt om man inte passar sig. Strategi och förmågan att ta sig fram genom trafik kommer att bli nyckeln till ett bra resultat den här helgen. Jag är grymt taggad och måste säga att jag fick en häftig känsla för ovalracing på Indy 500!

Kanada GP i F1 2019 – och Indy i Texas

Kanada GP i F1 2019
Hemska smällen 2007 (TT)

Men vill du kika på loppet live blir det en sen kväll, alternativt tidig morgon. Start kl 02.40 natten till söndag.
För F1 handlar det också om höga hastigheter på den klassiska banan i Montreal, där faktiskt Robert Kubicas namn finns med bland segrarna. Han tog sin och Saubers enda seger där 2008.
Ett år efter hans svåra krasch på samma bana 2007.

I fjol vann Sebastian Vettel här och han är positiv inför helgen. Ska han äntligen kunna utmana Mercedes?

– Vi vill göra allt för att vi ska kunna vända på den här säsongen och Kanada ska vara starten på den vändningen, säger Sebastian Vettel till Auto Bild Motorsport.

Snabba nyheter inför Kanada GP i F1 2019

Det pratas om ….
…vädret i Kanada, tja runt 23 grader och sol på fredagen och lördagen och något varmare under söndagen. Det väntas blåsa en lätt bris.

…Williams och hur imponerade teamet är av georg Russel.

…McLaren som komemr med en uppdatering av bilen till Kanada.
…Renault som har positiva ord att säga, igen. Vad betyder det? Hittills har det varit mycket snack och liten verkstad. Det heter att det kommer en ny uppdatering till Frankrikes GP under midsommarhelgen och det finns en grund för det positiva tonläget.
– Det finns data som backar upp det, säger Daniel Ricciarod.
Vi får väl se om ett par veckor.
…den cancersjuka pojken från Storbritannien, Harry Shaw, som fick besök av Lewis Hamiltons bil efter Spaniens GP har somnat in. Han blev fem år.
– Harry, tack för att du ar ett sådan ljuspunkt för oss alla, skriver Lewis Hamilton på sociala medier.

Tider inför helgen och förarnas däckval hittar du här.

Guide inför Kanada GP i F1 2019

Bana: Circuit Gilles Villeneuve

Varvlängd : 4361 m/70 varv
Avstånd till första kurvan: 260 m
Antal kurvor: 6 vänster, 8 höger
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T5, T12)
Under 100 km/tim: 3 (T2, T6, T10)
Bromsslitage: Högt.
Däckslitage: Lågt
Bromszoner: 6 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Vinnande strategi 2018: 1 stopp ( flest förare valde dock 2 stopp)
Segrar från pole position: 19.
Första segrare: 1978: Gilles Villeneuve, Ferrari
Seger från högsta startposition: 10, 1981,  Jacques Laffite, Ligier.
Chans för säkerhetsbil: 50 procent. Sedan 2003 har säkerhetsbilen varit ute 13 gånger under 5 lopp.

Marcus Ericsson om banan:

Kanada GP i F1 2019
Han kör ni i IndyCar, men drömmer om en comeback i F1. (Zoltan Balogh/MTI via AP)

– Banan påminner lite om Melbourne, men det är också lite Monza light, säger svensken.
– Halva banan är stadsbana och resten är en racerbana, det är långa rakor och en del chikaner. Man behöver en bil som är bra rakt fram och en som är bra på att bromsa in över kantstenarna.

Fakta och statistik inför Kanada GP i F1 2019

Topp 8 i kvalet:
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Esteban Ocon, Force India

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:10.764 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2018)
2018: 1:10.764 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:11.459 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:12.812 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:14.393 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:14.874 (Nico Rosberg, Mercedes)

Topp 8 i Kanada GP 2018
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Lewis Hamilton, Mercedes
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Carlos Sainz, Renault

Vettel vann i Kanada 2018 (TT)

Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:13.622 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
2018: 1:13.864 (Max Verstappen, Red Bull)
2017: 1:14.551 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:15.599 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:16.987 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2014: 1:18.504 (Felipe Massa, Williams)
Senaste fem segrarna:
2018  Sebastian Vettel  Ferrari
2017  Lewis Hamilton  Mercedes
2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2015  Lewis Hamilton  Mercedes
2014  Daniel Ricciardo  Red Bull

Flest segrar i Kanada GP i F1
Michael Schumacher (7)
Lewis Hamilton (6)
Nelson Piquet (3)
Ayrton Senna (2)
Alan Jones (2)
Sebastian Vettel (2)
Gilles Villeneuve (1)
René Arnoux (1)
Daniel Ricciardo (1)
Ralf Schumacher (1)

Marcus Ericsson drömmer om comeback i F1

av Anna Andersson

Ordet Mercedes är nog det ord som jag skrivit flest gånger i år.
Bortsett från dominans då.
Men går den att bryta?
Det är klart att den gör, men frågan är när? I helgen väntar Kanada GP, en bana där Lewis Hamilton trivs väldigt bra och på förhand känns det som om han är favorit – men mycket kan naturligtvis hända.

En kul nyhet förra helgen var ju Marcus Ericssons pallplats i IndyCar och han har inte gett upp drömmen om en comeback i F1.

Marcus Ericsson drömmer om comeback i F1
Marcus Ericsson drömmer om comeback i F1 och en test senare i år (Sauber).

Han vill tillbaka  redan i år

– Jag hoppas att jag kan få en F1-test senare i år så att jag kan behålla kontakten med bilarna och med teamet, säger han till Racer.
– När jag har pratat med Alfa Romeo har jag försökt att trycka på för att få göra ett test i år.

Marcus Ericsson drömmer om comeback i F1

Vid sidan av hans engagemang i Indy Car är han är tredjeförare hos Alfa Romeo och Marcus Ericsson drömmer om en comeback i F1.
– Ingenting är bestämt, men planen är att jag ska vara med teamet på ett par F1-lopp när säsongen i IndyCar är över, säger Ericsson.
– Och det som är bra är att säsongen i Indycar är slut redan i september.

Däremot tror han inte tat det blir någon fredagsträning utan hans målsättning är att få göra ett av testerna.

– Jag är ju fortfarande reserv så det vore naturligt så att jag har känslan för bilen om något händer, men där svårt att ta en FP1 från en raceförare, säger Marcus Ericsson.

– Därför försöker jag få till ett test och sedan fokusera på IndyCar just nu.

Marcus Ericsosn tog sig upp på pallen i helgen. Hans första pallplats i IndyCar och efter fem tuffa år i F1 har han äntligen nått en framgång.
Mer läser du i min krönika efter andraplatsen i Detroit.

Tider under Kanada GP

Fredag 7.6
Träning 1 kl 16:00
Träning 2 kl 20:00

Lördag 8.6
Träning 3 kl 17:00
Kval kl 20:00

Söndag 9.6
Kanada GP 20:10

Förarnas däckval till Kanada GP

McLaren och Alfa Romeo det är de två teamen som har aggressivast däckstrategi inför helgens deltävling i Monaco, båda teamen hr valt nio set av den mjukaste gummiblandningen, men värt att notera är att Lewis Hamilton och Valtteri Bottas har olika strategier.
Bottas har två set av den hårdaste gummiblandningen, medan Hamilton har ett extra set medium. Båda har sedan åtta av den mjukaste gummiblandningen.
Ferrari väljer däremot att enbart ha sju set av den mjukaste gummiblandningen och även Red Bull väljer en konservativ däckstrategi.
Nedan ser du alla förarnas däckval.

Vi kan notera att…
…Sebastian Vettel inte har några tankar på att lägga av.
– Jag tänker inte sluta, jag tycker fortfarande att Formel 1 är extremt roligt och jag har någonting som jag ska uppnå tillsammans med Ferrari, säger ha till Auto Bild Motorsport.
…Charles Leclerc var på besök under MotoGP på Mugello och han blev också sugen på att testa. Precis som Lewis Hamilton vill han absolut testa motoGP.

Marcus Ericsson drömmer om comeback i F1
Ny strategi 2020? (AP Photo/Joan Monfort)

… Renault funderar över en helt ny strategi till 2020, att ställa in bilen enbart för kvalet och inte för racet.
– Vi kikar på två eller tre varianter och det skulle kunna vara ett alternatiiv, säger teamchef Cyril Abiteboul enlgit motorsporttotal.
– Alla banor är ju ändå ungefär som Monaco numera.
Med andra ord en bil ska kvala bra, för att köra om går ändå inte….

…även IndyCar kör i helgen. För tredje veckan i rad och den här gången så handlar det om att orka hålla sig vaken på en oval i Texas. Start klockan 02.00 natten till söndag.

IndyCar i Detroit – två svenskar jagar pallplatser

av Anna Andersson

Indy 500 för en vecka sedan. Men Felix Rosenqvist, Marcus Ericsson och de andra killarna som kör IndyCar har ingen vila. Trots att det  varit en väldigt hektisk månad. Nu kör IndyCar i Detroit.

Det dags för nästa race – eller nästa två race.

Lördag och söndag avgörs två lopp på stadsbanan på ön Belle Isle i Detroit och båda svenskarna jagar karriärens första pallplatser.

IndyCar i Detroit
Felix Rosenqvist positiv (Felix Racing)

– Det har varit en extremt hektisk månad i Indianapolis, men jag känner mig faktiskt oväntat fräsch och redo att ta mig an gatorna i Detroit, säger Felix Rosenqvist.

– Att vara tillbaka på en stadsbana känns grymt inspirerande, och jag tror att Detroit kan bli en potentiell favorit för mig. Jag har aldrig varit där förut men har häpnat över många klipp därifrån under åren. Jag har längtat efter den här helgen ett tag.

IndyCar i Detroit – svenskar jagar pallplatser

Felix Rosenqvist lämnade Indy 500 efter en masskrasch i slutet av loppet och Marcus Ericsson tog sig i mål, men var långt efter täten sedan han gjort en miss i depån. Nu väntar en helt annan typ av körning. Rosenqvist är svensken som gillar stadsbanor, han var fyra i åremiären i St Petersburg och hade ett riktigt bra läge att ta pole position när han kraschade på Long Beach.

Hans pole position i INDYCAR Grand Prix ger honom bra förutsättningar inför helgen.

– Jag kommer att ha depåboxen närmast depåutfarten i helgen, vilket jag av erfarenhet vet kan vara avgörande på den här typen av banor, förklarar Rosenqvist.

– I Macau är det till exempel en enorm fördel. Det ger oss chansen att komma ut först i kvalet och undvika trafik och annat stök längre bak. Eftersom vi kör två race istället för ett i Detroit är den här helgen extra viktig för mästerskapet och vi kommer göra allt för att bygga vidare på farten vi haft i de två tidigare stadsloppen i år.

Men det är ett helt annat schema som väntar i Detroit. I dag är det träningar, därefter följer kval och race – både lördag och söndag.

Kvalet går till så att fältet att delas upp i två grupper som får vardera 12 minuter på sig att sätta en tid. Därefter är kvalet avslutat och startorndingen fastställd – det vill säga inga fler pass/segment äger rum.

– Detroit dubbel den här helgen, två träningar sedan kval och race både lördag och söndag. Jag älskar den hör helgens schema, skriver Marcus Ericsson på sociala medier.

IndyCar i Detroit – TIDSSCHEMA

NTT IndyCar Series – Detroit Grand Prix
(alla angivelser avser svensk tid)

Fredag 31 maj
Fri träning 1: 16.55-17.40
Fri träning 2: 20.50-21.35

Lördag 1 juni
Kval 1: 16.45-17.15
Race 1 (70 varv): 21.50-23.45
Samtliga pass sänds live på Viasat Motor

Söndag 2 juni
Kval 2: 16.45-17.15
Race 2 (70 varv): 21.50-23.45
Samtliga pass sänds live på Viasat Motor

 

Fakta inför IndyCar i Detroit

 

Detroit Grand Prix

Typ: Stadsbana
Längd3.78 km
Läge: Detroit, USA
Segrare 2018 – R1: Scott Dixon
Segrare 2018 – R2: Ryan Hunter-Reay
Rekord, kval: 1m13.673s
Satt av: Takuma Sato, 2017

Mästerskapstabellen inför säsongens 7 av 17 race:
1: Simon Pagenaud (FRA), 250 p.
2: Josef Newgarden (USA), 249 p.
3: Alexander Rossi (USA), 228 p.
4: Takuma Sato (JPN), 203 p.
5: Scott Dixon (NZL), 203 p.

15: Felix Rosenqvist (SWE), 117 p.

21: Marcus Ericsson (SWE),  81 p

 

Dags att uppdatera Monaco Grand Prix

av Anna Andersson

Monaco Grand Prix är en klassiker. Men även en klassiker måste uppdateras.

2019 var 78 varv på stadsbanan en söndagstur – en gäspning istället för den höjdpunkt en klassiker bör vara.

Monaco Grand Prix har avgjorts nästan varje år sedan 1929, tävlingen har varit en del av F1 sedan 1950 och är en höjdare sett till inramning, glamour och kändisar. Bara en blick över hamnen och de oräkneliga miljoner som ligger förtöjda under tävlingshelgen avslöjar vilket betydelsefullt arrangemang det är. Alla som någonsin har besökt Monte Carlo och gått på gatorna blir imponerade över det faktum att det faktiskt går att köra racerbil på de trånga passagerna mellan husen och i de smala kurvorna.

Dags att uppdatera klassikern

Men det är inte bara miljön som måste leverera. Det måste sporten också och jag vill inte uppleva Monaco som en avdankad klassiker, jag önskar att ett så klassiskt lopp även ska ha en gyllene framtid.

När F1 nästa år fyller 70 år behövs därför en förändring. Även en klassiker måste följa med i tidens utveckling och det pärlband som rullade runt på varvtider närmare åtta sekunder långsammare än under kvalet gjorde ingen åskådare lycklig. Visst snuddade Max Verstappen och Valtteri Bottas i varandra, visst gjorde Antonio Giovanazzi en miss som  och visst utmanade Verstappen Lewis Hamilton – men i det stora hela var Monaco GP en gäspning.

Dags för ett nytt koncept

En relik som behöver nytt liv.

Därför vill jag se ett nytt koncept under Monaco GP, en lösning som fungerar på de trånga gatorna, som ger spänning och som gör att tävlingen återigen får den status som den förjänar. Kanske kan det vara dags att införa ett kvalrace som ger poäng eller kombinera ett längre lopp med ett kortare lopp med omvänd startordning?

Formel 1 lever till stor del av sin historia, men förlorar allt fler åskådare och behöver tänka i nya banor.

Det är dags att inse att även en klassiker behöver uppdateras.

•••

Tungt för Charles Leclerc

Charles Leclerc hade en tung lördag och en ännu tyngre söndag. Där han inledde med många snygga omkörnignar och aggressiv körning innan han drabbades av problem i samband med att han försökte köra om Nico Hülkenberg. Han drabbades av punktering, körde nästa ett helt varv innan han kom i depå och slog upp skora skador på bilen.

Därefter var han ett varv efter ledarvarvet  –  och bilen hade så myckte skador att han trots att han kämpade inte klarade av att avsluta loppet.

Efter 18 varv var hans hemska helg på hemmaplan över. Inte alls så som han hade tänkt sig.

Mer om loppet läser du här:

Snabba nyheter

Vi kan notera att…

…Lewis Hamilton har utökat ledningen i VM. Nu måste Valtteri Bottas sätta honom under press igen. Det skiljer 17 poäng mellan Hamilton och Bottas igen.

…Sebastian Vettel var tvåa. Det är Ferraris bästa placering i år.

….Mercedes tog ingen dubbelseger, därmed slutar denna svit på fem.

…McLaren är nu fyra i konstruktörs-VM Carlos Sainz var sexa. Snyggt. Det kommer att vara en enorm kamp om fjärdeplatsen i VM i år. Det känns kul.

…Kanada GP är nästa race, i Montreal och där väntar en helt ny depå. Det blir något annat än tävlingen i Monaco det. Där krävs det bra fart rakt fram – det ser jag fram emot.

Där har du även resultatlistan – nu ska jag koncentrera mig på Indy 500. Nästa höjdare denna söndag.

Klarar Bottas starten av Monaco GP 2019?

av Anna Andersson

Mercedes igen.

Är du förvånad över att Lewis Hamilton har pole position i Monaco GP 2019?

Nej. Inte jag heller. Lewis Hamilton fick, trots en miss i Rascasse, till en tid som räckte till både pole position och ett nytt banrekord. Han var 86 tusendelar före Valtteri Bottas och finländaren var besviken efter kvalet. Efter tre pole positions i rad fick han stryk på en bana där pole position i stort sett är samma sak som en seger.

– Valtteris radiomeddelande var jävla trafik, så vi tror att det var för mycket trafik på utvarvet vilket gjorde att däcken inte var tillräckligt varma, förklarar Merceds pressavdelning efter kvalet.

Nu får finländaren det tufft i morgon, från tredje startrutan kommer Max Verstappen att satsa allt – och han satsar så snart han får en lucka. Bakom Bottas står även Sebastian Vettel som är pressad att lyckas.

Monaco GP 2019
Lewis Hamilton – snabbast i Monaco (TT)

Dessutom måste Bottas arbeta med sitt eget psyke – om Hamilton tar segern i morgon så rycker han  till sig ett försprång i VM-sammandraget.

Det handlar inte om allt för många poäng, men alla som följer F1 vet hur svårt det är att besegra Hamilton när denne väl har nått in i zonen.

Ferrari missar igen

För Ferrari var lördagen en riktig missräkning. Dagen började med att Sebastian Vettel kraschade under den tredje träningen och fortsatte med att Charles Leclerc missade avanceang till Q2. Det var otroligt jämnt i den första kvalomgången, det skiljde åtta tiondelar från första till 17:e plats i Q1 och Ferraris strateger satt och tänkte på annat.

De räknade snett och missade att skicka ut honom på banan igen.

Monaco GP 2019
Charles Leclerc var besviken efter kvalet (TT)

– Jag har ingen aning om vad som hände, jag måste prata med stallet. Jag är väldigt besviken, säger Leclerc.

– Jag tror inte att det finns något som jag kan göra om det är torrt i morgon, men regnar det så blir det lite mer av ett lotteri.

Oliver Panis vann från startplats 14 när det regnade 1996

Leclerc hade snabbaste tid på träning 3. Sedan åkte han ut i Q1 – och återigen gjorde Ferarri ett strategiskt misstag. Det har varit lite för många missar på för många ställe i det teamet det här året.

Som jag ser det är det en stor anledning till att Mercedes dominerar så stort, deras konkurrenter gör helt enkelt bort sig – gång efter annan.

Mer om kvalet läser du här.

Startuppställningen i Monaco GP 2019

1) L. Hamilton, Mercedes
2) V. Bottas, Mercedes
3) M. Verstappen, Red Bull
4) S. Vettel, Ferrari
5) P. Gasly , Red Bull
6) K. Magnussen, Haas F1
7) D. Ricciardo, Renault
8) D. Kvyat, Toro Rosso
9) C. Sainz, McLaren
10) A. Albon, Toro Rosso
11) N. Hülkenberg, Renault
12) L. Norris, McLaren
13) R. Grosjean, Haas F1
14) K. Räikkönen, Alfa Romeo
15) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
16) C. Leclerc, Ferrari
17) S. Perez, Racing Point
18) L. Stroll, Racing Point
19) G. Russell, Williams
20) R. Kubica, Williams

 

Träff med Mika Häkkinen inför Monaco GP 2019

Jag gjorde för övrigt en exklusiv intervju med Mika Häkkinen tidigare i veckan. Vi hade ett långt och intressant samtal om bland annat hans karriär, hans väg tillbaka efterden svåra kraschen i Adeleide 1995 och dagens F1.  Han hyllade bland annat Mercedes teamarbete och McLaren med deras unga förare Lando Norris och Carlos Sainz.

– Zak Brown har gjort ett fantastiskt jobb med att få teamet att arbeta tillsammans.

Vill du läsa artikeln hittar du den här eller i dagens papperstidning. Den är för dig med PLUS.

 

Korta nyheter inför Monaco GP 2019

 

Det snackas om att….

…. Lewis Hamilton och Romain Grosjean har dragit i gång en aktion för att alla förarna ska ha röda kepsar på sig inför loppet i morgone. Detta för att hylla Niki Lauda.

– En tyst minut räcker inte till för att hylla honom, säger Roamin Grosjean till Blick.

…Alfa Romeos dåliga kval, Kimi Räikkönen och Antonio Giovanazzi var trettonde och fjortonde i kvalet.

– Vi hade inte farten och kunde inte höja oss så mycket osm det krävdes mellan det tredje tärningspasset och kvalet, förklarade Räikkönen.

…Daniel Ricciardos fina lördagar, han leder kvalstatistiken mot kollegan Nico Hülkenberg med 5-1 efter sex tävlingshelger.

…Monaco GP är säsongens längsta lopp rent tidsmässigt. Räkna med två timmar,  det handlar om 78 varv , 19 kurvor och 50 växlignar per varv. Mer statistik hittar du här.

Direkt efter den tävlingen så får du hänga kvar på Viasat – då är det dags för Indy 500.

I går gav Stefan Johansson, som är ende svensk som kört båda loppen, sin syn på årets häftigaste motorsöndag. Här läser du det.

…Racingpanelens tankar inför Monaco GP och Indy 500 läser du här.

Monaco Grand Prix 2019 – nu är det dags

av Anna Andersson

Mercedes har dominerat F1.
Den dominansen fortsätter inför  Monaco Grand Prix 2019 Lewis Hamilton och Valtteri Bottas var ungefär 0,8 sekunder före Sebastian Vettel under torsdagens träningar.
ORF:s expert, den tidigare F1-föraren Alex Wurz är väldigt tydlig i sin analys.
– Det enda team som kan besegra Mercedes är Mercedes själva, säger han.
Och även Ferrari har konstaterat att det finns en risk att det blir en smärtsam helg.
– Bilen är allt för nervös och vi saknar fäste, säger Sebastian Vettel som var trea under träningen.
– Vi har stora problem med däcken, men när vi löser det så kommer vi att vara med längre fram. Vi har stora problem att få däcken att arbeta i rätt fönster.

Mercedes dominerar inför Monaco Grand Prix 2019

Monaco Grad Prix 2019
Vettel med ny hjälm (TT)

Red Bull som vann med Daniel Ricciardo förra året hade det tyngt, Pierre Gasly var fyra och ett par tusendelar efter Vettel, Max Verstappen däremot körde bara 17 varv innan han blev stående med ett tekniskt problem.
Vi kan jämföra med att Hamilton körde 41 varv, Vettel 48 och Bottas 42.
– Mercedes verkar vara snabbast, sedan känns det som om det är jämnt mellan oss och Red Bull, säger Vettel.
Även hans teamkollega Charles Leclerc som är född och uppvuxen i Monaco är av samma åsikt:
– Vi är klart långsammare än Mercedes, vi kör inte alls på den nivån. Det vore fantastiskt om vi kunde vara näst bästa team här.
Ferrari har för övrigt lånat in Alfa Romeos tekniske direktör Simone Resta.
– Vi ska se efter om vi vid en viss tidpunkt ska hämta tillbaka honom, förklarar Ferraris stallchef Mattia Binotto.
Under fredagen är det, precis som traditionen säger, vilodag för F1 i Monaco och på lördag är det dags för träning tre och kval. Alla tider, förarnas däckval och annan statistik hittar du här.

Träningar inför Monaco Grand Prix 2019 :

1) L. Hamilton, Mercedes 1:11.118
2) V. Bottas, Mercedes, 1:11.199
3) S. Vettel, Ferrari, 1:11.881
4) P. Gasly, Red Bull 1:11.938
5) A. Albon, Toro Rosso, 1:12.031
6) M. Verstappen,    Red Bull     1:12.052
7) K. Magnussen, Haas F1, 1:12.174
8) A. Giovinazzi, Alfa Romeo  1:12.239
9) K. Räikkönen, Alfa Romeo 1:12.342
10) C. Leclerc, Ferrari 1:12.350
11) R. Grosjean, Haas F1 1:12.392
12) L. Norris, McLaren 1:12.393
13) C. Sainz, McLaren  1:12.419
14) D. Kvyat, Toro Rosso 1:12.577
15) S. Perez, Racing Point     1:12.752
16) N. Hülkenberg, Renault 1:12.872
17) D. Ricciardo, Renault     1:12.888
18) L. Stroll, Racing Point, 1:14.558
19) G. Russell, Williams, 1:15.052
20) R. Kubica, Williams 1:15.146

Vi kan också berätta att….

….Red Bull har gett upp, ser inga möjligheter att vinna loppet.
– Mercedes är för snabba, säger Max Verstappen.
…Niki Lauda begravds i Wien på onsdag, han kommer att begravas i sin racingoverall skriver APA. Innan begravingen kan fansen ta farväl till sin idol i Stephansdom  i Wien. Där kommer även hans racinghjälm att finnas.
…Sebastian Vettel hyllar Niki Lauda med en ny hjälm design. Vad tycker du om den?
…Formel 2 kör i Monaco under fredagen, Mick Schumacher står i andra startled.

…Mercedes hyllar Niki Lauda i helgen och från och med nu ska en av stjärnorna på bilen (W10)  vara röd. Inför loppet kommer det också att hållas en tyst minut för Lauda som vann Monaco GP två gånger i sin karriär.

 

Monaco GP 2019 – förarnas däckval, tider och guide

av Anna Andersson
Inför Monaco GP 2019
Niki Lauda under tävlingshelgen i Storbritannien 2018, det var det sista F1-loppet han såg från depån.

F1 har sorg, Niki Laudas död har påverkat alla som har något intresse av Formel 1 och det påverkar F1-depån markant inför Monaco GP 2019.
Niki Lauda har varit med och byggt det team som Mercedes är i dag.
Det var han som värvade Lewis Hamilton. De var han som såg till att Hamilton och Nico Rosberg kunde existera i samma team och det är han som tillsammans med Toto Wolff är regissören bakom det F1-team som dominerat VM sedan 2014.
Till helgen kör F1 i Monaco och även om Lauda inte har på något VM-lopp sedan sommaren 2018  så kommer hans frånvaro att märkas. Hans  kompis Helmut Marko, själv före detta racerförare och konsult hos Red Bull har gjort en mycket öppen intervju med oe24.TV:
– Jag visste att han inte mådde speciellt bra, men det är ändå ett hårt slag när man får ett sådant besked, säger Marko som träffade Lauda i november.
– Jag blev förfärad när vi sågs, även om jag inte visade det för honom. Då hade han fortfarande styrka i rösten och han var optimistisk, men det försvann sedan steg för steg.

”Pratade ofta om döden”

Marko fortsatte:
– Jag känner mig rätt arg. Jag menar jag är den äldre av oss och vi pratade ofta om döden, vem som skulle gå först och den typen av frågor. Det här att under en lång tid bara bli svagare och svagare passade inte alls till Lauda som person och säkerligen så trivdes han inte med det heller.
Niki Lauda var även min stora förebild som förare, jag hade förmånen att få träffa honom vid ett par tillfällen och i går skrev jag en krönika. Den läser du här.
Nu ska jag försöka att fokusera på helgens lopp. På tider, förarnas däckval och en guide med fakta och statistik.

Niki Lauda byggde upp Mercedes tillsammans med Toto Wolff. (TT)

Tider för Monaco GP 2019

Torsdag 23.5

Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag 25.5
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag 26.5
Monaco GP 2019 kl 15.10

Därefter är det bara att slå över till Indy 500. Mer om det läser du här.
Förarnas däckval inför Monaco GP i F1 2019

 

Guide till Monaco GP i F1 2019

Längd: 3,337 km, vilket är säsongens kortaste. Man kör 78 varv. Det är det enda loppet under året som normalt pågår i hela två timmar
Avstånd till första kurvan: 210 m.
Antal kurvor: 8 vänster, 11 höger.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T2, T9)
Kurvor under 100 m/tim: 9 (T5, T6, T7, T8, T10, T15, T16, T18, T19)
Maxfart utan DRS: 285 km/tim.
Lägsta hastighet: 50 km/tim
Däck: Hypersoft/Ultrasoft/Supersoft
Däckslitage: Stort
Bromsslitage: Stort
Bromszoner: 12 ( 6 hårda)
Antal växlingar per varv: 50.
Vinnande strategi 2018: 1 depåstopp, vilket de flesta förarna valde.
Depåstopp vid Monaco GP 2018: 25
Sannolikhet för att säkerhetsbilen kommer ut: 82 procent.
Race med säkerhetsbil sedan 2003: 9 ( 17 gånger har den varit ute på banan)
Banans F1-debut: 1950, samma år F1 startade. 64 F1-lopp har avgjorts. Monacos GP har däremot kört sedan 1920-tlet.
Första vinnare: 1950: Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo, från pole position.
Antal segrar från pole: 29.
Segrare från sämst startposition: 1996: Olivier Panis, Ligier, vann från startplats 14.

 

Vinnaren om Monaco GP

Daniel Ricciardo vann 2018, här berättar han om sina tankar inför Monaco GP 2019:

– Monaco är min absoluta favorit eftersom du fylls av adrenalin och det är så spännande. Det bästa sättet att beskriva banan är förmodligen med ordet galet, det känns nästan som om du inte borde få lov att köra racing där. I min vardag sitter jag i köer på de vägarna, men när det är dags för maj så vet jag att jag snart få möjlighet att köra med en racerbil på dem igen. Det känns helt galet när du tänker så. Segern förra året är en av mina bästa vinster i karriären, det är helt säkert. Att få ta pole positon i Monaco vid två tillfällen är helt fantastiskt, framförallt när du inser att du ger allt i ungefär en minut och adrenalinet bara pumpar, men att vinna i Monaco är en dröm som går i uppfyllelse och det kändes ännu bättre eftersom jag missade året innan trots att jag hade ett perfekt utgångsläge.

Senaste fem vinnarna:
2018  Daniel Ricciardo  Red Bull
2017  Sebastian Vettel  Ferrari
2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2015  Nico Rosberg  Mercedes
2014  Nico Rosberg  Mercedes

Förarna med flest vinster:
Ayrton Senna  (6)
Graham Hill  (5)
Michael Schumacher  (5)
Alain Prost  (4)
Nico Rosberg  (3)
Stirling Moss  (3)
Jackie Stewart  (3)
Juan Manuel Fangio  (2)
Niki Lauda  (2)
Maurice Trintignant  (2)

Statistik inför Monaco GP 2019

Monaco GP 2019
Daniel Ricciardo vann Monaco GP 2018 (TT)

Topp 8 i kvalet 2018
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Esteban Ocon, Force India
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Carlos Sainz, Renault

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:10.810 (Daniel Ricciardo, Red Bull, 2018)
2018: 1:10.810 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:12.178 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2016: 1:13.622 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:15.098 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:15.989 (Nico Rosberg, Mercedes)

Topp 8 i racet 2018
1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Esteban Ocon, Force India
7. Pierre Gasly, Toro Rosso
8. Nico Hülkenberg, Renault

Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:14.260 (Max Verstappen, Red Bull, 2018)
2018: 1:14.260 (Max Verstappen, Red Bull)
2017: 1:14.820 (Sergio Perez, Force India)
2016: 1:17.939 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:18.063 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2014: 1:18.479 (Kimi Räikkönen, Ferrari)

Niki Lauda är död – och enormt saknad

av Anna Andersson

En av tidernas största F1-förare har avlidit. Niki Lauda är död.
En av mina personliga förebilder har lämnat depån, men Niki Lauda var naturligtvis så mycket mer än så. Han var en familjefar, han var Lewis Hamiltons mentor, han var ärlig och rak även om han ibland kunde upplevas som både butter och klumpig.

Vila i frid Niki Lauda (TT)

Men han hade hjärta. För människor och för racingen. Han var unik och han är enormt saknad.
Den kantige österrikaren hade en egen stil redan som förare, han kämpade sig fram, tog de vägar han ansåg behövdes och han släppte aldrig fokus.

Niki Lauda är död

Han vann tre VM-titlar, 1975, 1977 och 1984, men han blev en legendar efter den fruktansvärda olyckan på Nürburgring 1976. Efter en olycka på den svåråtkomliga tyska banan förvandlades hans bil till ett inferno och han tvingades sitta i det brinnande fordonet i 55 sekunder innan han kunde räddas.
När vi pratades vid många år senare refererade han till det som ”BBQ på Nürburgring”. Han berättade att han inte mindes någonting av olyckan eftersom smällen var så hård att hjälpen slets av hans huvud.

Den gången var han nära döden, läkarna trodde inte att han skulle överleva natten och en präst gav honom sista smörjelsen. Men Niki Lauda var inte redo att ge upp. De orden fanns inte ens i hans vokabulär. Han var en kämpe som blev en ikon när han vara 42 dagar efter den fruktansvärda olyckan satt i tävlingsbilen igen.

För Ferrari hemma på Monza.
Han slutade fyra.
– Att göra en snabb comeback var min strategi, jag vill inte sitta hemma och fundera över varför saker och ting har hänt, sa han då.

Avbröt VM-kampen med Hunt

Senare samma år, 1976, avbröt han kampen om VM-titeln när han ansåg att det var för svåra förhållanden under regnet i Japans GP. Det var säkerligen ett beslut som kom till honom efter kraschen i Tyskland och den där hemska olyckan fortsatte att påverka honom under resten av hans liv. Han bar brännsåren med sig och skylde det bortbrända örat med sin röda keps.  1997 tvingades Lauda till en njurtransplantation, 2005 behövde han göra om ingreppet och då kom njuren från hans nuvarande hustru.

Sommaren 2018 blev han sjuk igen och behövde en ny lunga, därefter kämpade han sig tillbaka till livet, men när han drabbades av en influensa under vintern fick han återvända till sjukhuset.

Den 22 februari fyllde Niki Lauda 70 år, märkt av sin sjukdom skickade han ändå ett videomeddelande och berättade att han ville tillbaka till F1-depån så snart som möjligt. Han sa att han skulle ge allt. Att han ville vara en del av det Mercedes som han och Toto Wolff hade skapat, att han saknade racingen och han saknade sin värld.
Men det blev aldrig så.
Natten till måndag avled Niki Lauda, omgiven av sin familj.

F1 har förlorat en unik profil

F1-sporten har förlorat en av de största mästarna genom tiderna, men sporten har också förlorat en stor profil. För ett par år sedan gjorde jag ett reportage om hans son Mathias som då mot sin pappas vilja försökte slå sig fram mot en plats i F1. Ironiskt nog på samma sätt som Niki en gång själv inledde sin karriär. Ett par dagar efter vårt möte ringde Niki Lauda upp mig på min privata telefon och svor lite över att sonen gjorde något mot hans vilja, men erkände någon sekund senare att han själv hade gjort samma sak.

Han skrattade. Det blev tyst i luren.

Efter 30 sekunder återkom han och sa:
– Polisen körde förbi, man får inte prata i telefon vid ratten. Jg fick lägga den i knät en stund. Det vore onödigt att få böta för det när det är så många andra regler jag bryter mot.
Han var rak, ärlig och ibland burdus. Han var en fantastisk kämpe, en racerförare av Guds nåde och en fantastisk förebild.
Niki Lauda var unik och han är enormt saknad.

Alonso för långsam – startlistan till Indy 500 2019

av Anna Andersson

Fernando Alonso drömmer om motorsportens Grand Slam.

Han kan fortsätta drömma. Han finns inte med i startlistan till Indy 500 2019.

Startlistan till Indy 500 2019
Fernando Alonso långsam – missar Indy 500 ( TT)

Han och McLaren var för långsamma under lördagens kval till Indy 500 och de misslyckades även på söndagen när de sex sista förarna sogs om sista startled. Alonso var 34 – en placering från en startplats.

Nu har han en möjlighet kvar och det är om McLaren lyckas köpa sig en startplats till honom i någon av de bilarna som har kvalificerat sig till loppet. Då kan han köra den bilen – men det alternativet är inte speciellt troligt.

– Vi gjorde vårt bästa, ändrade inställnigarna totalt, hade en annan strategi och gav ful gas i fyra varv, men det räckte inte , skriver Alonso på sociala medier.

– Vi gjorde vårt bästa, var modiga, men det fanns de som gjorde ett bättre jobb.

Två av dem var Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist. Här är deras kommentarer:

Här är hela startlistan till Indy 500 2019.

1     Simon Pagenaud      Ed Carpenter               Spencer Pigot
2     Ed Jones                    Colton Herta                Will Power
3     Sebastien Bourdais  Josef Newgarden       Alexander Rossi
4     Marco Andretti          Conor Daly                Helio Castroneves
5     Marcus Ericsson        Takuma Sato             James Davison
6     Tony Kanaan              Graham Rahal            Scott Dixon
7     Oriol Servia                 Charlie Kimball        JR Hildebrand
8     Ryan Hunter-Reay    Santino Ferrucci       Matheus Leist
9     Jack Harvey                 Jordan King               Ben Hanley
10     Zach Veach               Felix Rosenqvist          Pippa Mann
11     Sage Karam                 James Hinchcliffe     Kyle Kaiser
Inte inkvalade:

Fernando Alonso     Max Chilton     Patricio O’Ward

 

Tävlingen avgörs söndagen den 26 maj

Sida 143 av 390