Överraskningar inför Australien GP i F1 2019

av Anna Andersson

Mercedes har vunnit fem VM-titlar i rad. Drömmen är att bli första team i F1-historien som vinner sex VM-titlar i rad.

Och Lewis Hamilton gav Mercedes den absolut bästa starten. Han har pole position i Australien GP i F1 2019 och intill honom starar Valtteri Bottas.

– Vi lyckades vända på allt under den tredje träningen och hitta rätt, ändå blev jag överraskad över vad som fanns i bilen, säger Bottas.

– Det var ett bra varv, men inte  tillräcklgit bra för pole position, men jag ser verkligen fram emot morgondagen.

Det gör vi alla, efter ett mycket spännande kval till säsongens första lopp finns det mycket att prata om, men en sak vill jag framhålla lite extra.

Australien GP i F1 2019
Lando Norris överraskningen inför Australien GP i F1 2019  (AP /TT)

Lando Norris.

Det var en kvalsuccé. McLarens debutant hade en perfekt strategi. Han tog sig vidare från Q1 till Q2 och han tog sig vidare från Q2 till Q3. Han körde till sig plats åtta i sitt första F1-kval. Han använde väldigt många set däck, men såg till att alltid vara på banan när den var som bäst och han presterade när han skulle. Det är imponerande av en rookie som dessutom dominerade sin teamkollega, erfarne Carlos Sainz – även om Sainz hävdade att det var Kubicas fel att han missade i Q1.

– Jag var på ett bra varv som hade tagit mig till Q2 när jag blev inbromsad av en Williams med punktering, säger spanjoren.

– Han låg precis framför mig i sektor tre och jag tappade två, kanske tre tiondelar.

Kvalet till Australien GP i F1 2019 var precis så jämnt som vi hade hoppats på efter den nya regeländringen, bortsett från Williams då som kör i en annat mästerskapet.

Det resulterade i att Pierre Gasly åkte ut i Q1 i sin premiär för Red Bull, han var 17 man,  0,144 sekunder efter kollegan Max Verstapen som var tia. Han satt kvar i garaget istället för att köra fler varv och teamet hade ingen aning om att fältet var så jämnt som det faktiskt var.

Nu lär han kunna köra upp sig i morgon, men detta måste vara en väckarklocka för stallet och för Gasly. Helmut Marko, motorkonsulent och stark ledare i teamet, har varit tydlig med att han kräver resultat av av fransmannen – annars är tiden i Red Bull över.

 

Så startar F1 i Australien GP 2019:

Hamilton – Bottas
****
Verstappen – Vettel
****
Leclerc – Grosjean
****
Magnussen – Norris
****
Räikkönen – Pérez
****
Hülkenberg  – Ricciardo
****
Albon – Giovinazzi
****
Kvyat  – Stroll
****
Gasly – Sainz

*****
Russell  – Kubica

Mer om kvalet läser du här:

En liten krönika inför säsongen, en tv-sändning där jag svarade på era frågor  – och kommentarer om alla stall hittar du här

Guiden med statistik och fakta  inför premiären hittar du här.

Debutanterna till Australien GP i F1 2019

En nykomling, Lando Norris, tog sig Q3, här är en liten genomgång av årets debutanter.

Russel är ny till Australien GP i F1 2019
Russel är ny till Australien GP i F1 2019 (Williams)

•Georg Russel, född 1998, Storbritannien. Vann GP3 i sin debutsäsong, vann Formel 2 i sin debutsäsong förra året 2018. En talang i klass med Charles Leclerc. Han stöttas av Mercedes, nu sitter han i en Williams.

• Lando Norris, född 1999, Storbritannien. Vann EM i Formel 3 2017, tvåa i Formel 2 2018. Pappa är en stark sponsor och han kör för McLaren.

•Alex Albon, född 1996, Thailand. trea i Formel 2 2018, Alex är både brittisk och thailändsk medborgare och pappa har en racingskarriär inom standardvagn.

•Antonio Giovanazzi, född 1993, Italien. Stöttad av Ferrari och fick köra två lopp redan 2017 d han ersatte Pascal Wehrlein hos Sauber. Har varit testförare åt Haas, Sauber och Ferrari, samt och simulatorförare åt Ferraris team den senaste säsongen.

 

Annars kan vi notera

…Q1 var precis som jämnt som vi trodde och gissa om Lance Stroll är irriterad, han var i slutet av fältet redan förra året och bytte till Racing Point inför årets säsong och åkte ut i Q1.

…Toro Rossos debutant Alex Albon slog Daniil Kvyatt.

…Båda Renaults bilar med Nico Hülkenberg och Daniel Ricciardo försvann i Q2. Det är teamet inte nöjt med. För Hülkenbergs del handlade det om teknikproblem och han kunde inte köra det sista försöket.

– Jag vet inte vad det var, mer än en säkerhetsgrej. Jag utgår i från att det var något litet, säher Hülkenger.

– Men långrunsen var lovande i går och vi kör för poämg.

…att Williams är precis så långt efter som vi trodde. Tvärsist, 1,3 sekunder feter resten av värlen och det ser ut att bli en extremt jobbig comeback för Robert Kubica som smällde i bilen i sitt sista kvalvarv.

…Australien GP i F1 2019 väntas genomföras i solsken. Det är strålande fint sensommarväder.

….häng med mig live under premiären. Start klockan 06.00. Vill du ha koll på allt?

Köp F1-bibeln, den finns i butik och du får 100 sidor exklusiv läsning inför premiären och läsning som räcker under hela säsongen. Hur jag vet det?

Jag har skrivit varje sida själv, pratat med Hamilton, Leclerc, Ricciardo, Kubica, intervjuvat Tatiana Calderon, Alain Prost och Felix Rosenqvist samt varit på Renulta F1-fabrik, skrivit om alla banor, team och förare. Tagit fram jobb med F1-nostalgi och skrivit om svensk racings framtid.

 

 

 

 

 

Australien Grand Prix 2019 – Mercedes i topp

av Anna Andersson

Har Mercedes bluffat? Den frågan bär jag med mig efter fredagens träningar inför Australien Grand Prix 2019.
Under vinterns tester såg Mercedes förhållandevis mänskliga ut, pressade varv efter var utan att ens försöka trycka på och när Lewis Hamilton väl gjorde det var han knappt för Ferrari och Sebastian Vettel.

Snabbast inför Australien Grand Prix 2019  (AP Photo/Andy Brownbill)

Under morgonens två första träningar i Australien Grand Prix 2019 var det Mercedes som var snabbast och Lewis Hamilton var positiv.
– Bilen gav mig en bra känsla, säger Hamilton efteråt.
– Det är därför det är så roligt, bilen känns ungefär som den gjorde i Barcelona och när den gör det på en annan bana så är det ett positivt tecken.

Efter fem VM-titilar vill han vinna sin sjätte.  För övrigt är det så att mercedes jagar sin sjätte raka titel, det är det inget team som har lyckats med tidigare.

 

Mercedes uppdaterar inför Australien Grand Prix

Mercedes kom med ett antal uppdateringar till Australien och deras teknikchef är nöjd:
– Det verkar som våra nya delar fungerar riktigt bra, säger James Allison.
– Helgen är lite för ung för att vi ska få någon riktig känsla för var vi står, men bilen verkar fungera bra och däckslitaget på båda däcken var väldigt bra, vilket är ett gott tecken.
Hos Ferrari var däremot tongångarna en annan, teamet som såg riktigt bra ut under testerna var inte lika starka under fredagens träningar – men det kan naturligtvis hinna förändras innan kvalet i morgon klockan 07.00.
– Bilen gör inte alls det jag vill, sa Vettel som var 0,873 sekunder efter Hamilton och hans kollega Charles Lecerc var 1,5 sekunder efter Hamilton.
– Jag kan känna att det är samma bil som jag körde under testerna, men den gör inte samma saker, inte på det sättet som jag hade velat ha den. Jag hoppas att morgondagen bli bättre och att vi får ett större förtroende för bilen igen, det finns massor av tid att hämta varje varv.
Överraskningen var att Alfa Romeo såg riktigt bra ut på longrunsen, låg bara 0,9 efter Mercedes medan Ferrari och Red Bull var en sekund efter Mercedes.

Tufft för Williams – igen

Hos Williams är tongångarna lika negativa som efter testerna.
– Bilen är knappt körbar, säger Robert Kubica.
– Tyvärr har vi inte tillräkligt många reservdelar och det bromsade oss under den andra träningen. Det gör att bilen är svårkörd och när man dessutom har andra problem att kämpa med så blir det ännu värre.
Allt annat än sista startled vore en sensation för Williams.

Träning 2 Australien Grand Prix 2019

1) L. Hamilton, Mercedes, 1:22.600
2) V. Bottas, Mercedes, 1:22.648  +0:00.048
3) M. Verstappen, Red Bull     1:23.400  +0:00.800
4) P. Gasly , Red Bull , 1:23.442  +0:00.842
5) S. Vettel, Ferrari  1:23.473 , +0:00.873
6) K. Räikkönen, Alfa Romeo  1:23.572  +0:00.972
7 ) N. Hülkenberg,    Renault 1:23.574     +0:00.974
8) D. Ricciardo, Renault, 1:23.644  +0:01.044
9) C. Leclerc , Ferrari , 1:23.754  +0:01.154
10) R. Grosjean , Haas F1, 1:23.814     +0:01.214
11) D. Kvyat, Toro Rosso, 1:23.933  +0:01.333
12) K. Magnussen, Haas F1, 1:23.988 +0:01.388
13) L. Stroll, Racing Point, 1:24.011     +0:01.411
14) C. Sainz, McLaren, 1:24.133 +0:01.533
15 ) A. Giovinazzi, Alfa Romeo  1:24.293 +0:01.693
16) S. Perez, Racing Point, 1:24.401     +0:01.801
17) A. Albon, Toro Rosso, 1:24.675 +0:02.075
18) L. Norris , McLaren  1:24.733  +0:02.133
19) G. Russell, Williams, 1:26.453 +0:03.853
20) R. Kubica, Williams 1:26.655 +0:04.054

Vi kan konstatera att…

….kvalet startar klockan 07.00 i morgon lördag.
….Sebastian Vettel drömmer om att vinna titel nummer fem.
…Chase Carey hävdar att  det finns flera team som är intresserade av att kliva in i F1 och att deras intresse är seriöst. Han ser 12 team i F1 i framtiden.
…i mars 2019 ska teamen bli informerade om vilka regler som kommer att gälla från och med 2021. Det är två veckor kvar på den här månaden…
…Statistik och fakta inför helgens race hittar du här.

Australien GP i Formel 1 – senaste snacket

av Anna Andersson

Vem är starkast i Australien GP i Formel 1?
Ingen av oss har någon aning.
Men när testerna avlutades skiljde det 0,003 sekunder mellan Sebastian Vettel som var snabbast på ett varv och Lewis Hamilton.
Och då hade Red Bull lyckats förstöra för sig själva genom att krascha under två av dagarna, men enligt motorsportkonsulenten Helmut Marko är teamet redo att vinna.
Bakom dem verkar mittfältet vara enormt jämnt i år, Haas har sett snabba ut under testerna och deras bilbestår till ungefär 70 procent av en Ferrari, Alfa Romeo drar också fördel av samarbetet med Ferrari medan Toro Rosso har krupit närmare Red Bull och  köpt fler delar av moerteamet jämfört med tidigare år. Nu har de båda teamen med de röda tjurarna dessutom samma motor – och en Toro Rosso är till 70 procent en Red Bull.
Lägg där till att Renault har utvecklats, att McLaren har sett bättre ut än tidigare och Racing Point alltid kan överraska.
Tja då har vi bara Williams som halkar efter och det teamet sladdar rejält.

Ny bil till Australien GP i Formel 1

 

Robert Kubica i Barcelona, då var han riktigt besviken. (AP/TT)

Det klassiska stallet missade näst intill hela den första testveckan inför säsongen och under den andra ramlade det delar av bilen, men det fanns inga reservdelar att ersätta dem med. Enligt Robert Kubica är teamet långt, långt efter näst långsammaste konkurrent.
– Jag vet kanske 20 procent av det jag bör veta inför en premiär, jag har kanske kört en stint på 15 varv. Då finns det många frågetecken, men det är verkligheten när vi nu ska tävla i Australien, sa han efter sin sista testdag och det var väldigt tydligt att han var extremt besviken.
– Visst finns det positiva tendenser, men det är svårt att säga att det går framåt när bilen antingen står i garaget eller tar sig fram i ett betydligt sämre tillstånd än den ska vara.

Kubica uppgiven inför sin comeback

Han såg uppgiven ut när han svarade på våra frågor.
– Senaste gången då bilen kändes bra var det första varvet under onsdag eftermiddag, då gjorde bilen saker som överraskade mig på ett positivt sätt. Det gav mig hopp, men sedan försvann det och bilen var inte alls som den skulle.
Efter den usla inledningen av säsongen har teknikchef Paddy Lowe lämnat sin tjänst. Enligt en talesman för Williams har han tagit ledigt av personliga skäl.
Faktum är att Williams har byggt om sin bil efter vintertesterna och inför helgens premiär. Anledningen är att FIA ansåg att det fanns två komponenter på bilen som inte höll sig inom reglerna.
Nu är problemet åtgärdat, men frågan är om det hjälper.

Tur Kimi har sin fru

Alfa Romeo 2019 – Kimi och Antonio. Marcus är reserv. (AP/TT)

Kimi Räikkönen har ersatt Marcus Ericsson hos Alfa Romeo. Han har skrivit ett kontrakt över två år.
Men vad händer sedan?
– Jag har ingen aning, säger han till Beyond the Grid.
– Om två år kan så mycket ha hänt, jag hoppas att vi är friska allihop, men jag tycker inte om att planera. När jag är hemma måste min fru till och med påminna mig om när mitt nästa flyg går.

Vädret inför Australien GP i Formel 1

Under fredagen väntas övervägande soligt väder, mellan 12 och 22 graders värme, under lördagen och söndagen ökar temperaturen till 27 grader som mest även om det kan vara en del moln på himlen.
Men fint sommarväder med andra ord – utan risk för regn.

 

Charlie Whiting har avlidit

F1 har sorg. Tävlingsledare Charlie Whiting har avlidit.

Han drabbades av blodproppar i lungan.

Han var en stor och viktig del av Formel 1, en man med stor integritet och han kommer att vara saknad.

Vila i frid.

 

Vi kan notera att…

…Sebastian Vettel har döpt sin Ferrari till Lina.
…Niki Lauda inte är på plats i Australien. Han är inte återställd efter den lungtransplantation som han genomgick i somras.
….all fakta, alla tider och en mängd statistik inför helgen hittar du här.
…Max Verstappen vill se F1 i Nederländerna, men han bryr sig inte om det blir på Assen eller Zandvoort.
– Det spelar mig ingen roll, huvudsaken jag får köra på hemmaplan, säger han till Servus TV.
…F1-bibeln är i butik, den säljs till och med 27 mars. Du kan läsa om alla teamen, alla banorna, alla förarna och flera exklusiva intervjuer.
…även Renault är kritiska mot att det blir allt fler B-team i F1.
– Snart är det omöjligt att vinna utan dem, säger teamchef Cyril Abiteboul  till auto, motor und sport.
Även McLarens chefer har varit negativa till utvecklingen.
…i morgon är det dags. Då startar motorerna i Melbourne. Det är dags för Australien GP i Formel 1  och premiär för F1 2019. På fredag eftermiddag kommer jag för övrigt att finnas tillgänglig och svarar på frågor på sportbladet.se, om det är någon som är intresserad.

Ericsson tillbaka i depån – till Australien GP 2019

av Anna Andersson

Nu är det snart dags – Australien GP 2019 betyder F1-premiär och redan i måndags presenterade FIA en regeländring.
Från och med i år ger snabbaste varvet en poäng i VM – om föraren tar en plats bland de tio främsta i loppet.
Mer om det läser du här.

Mästare 2018 – men efter Ferrari och Red Bull 2019?  (AP/TT)

Dessutom meddelar nu Red Bull att teamet ska kunna vara med och slåss om segern i Australien GP 2019. Trots att både Pierre Gasly och Max Verstappen kraschade bilen under den andra testveckan och teamet tappade värdefull tid på banan ligger man i fas  eller till och med före sin tidsplan.
Den uppdatering som skulle komma till tävlingen i Kina kommer att sitta på bilen redan den här helgen.
Detta tack  vare Adrian Newey.
– Han är enormt motiverad, bekräftar Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko för motorsport-magazin.
– Bland annat syns det genom att han har pressat på så att delar som egentligen skulle vara klara till säsongens tredje lopp är tillgängliga redan i premiären.

 

Australien GP 2019 – Red Bull med uppdatering

Red Bull som har bytt motorleverantör från Renault till Honda är väldigt positiva inför säsongsstarten.
– Vi var överraskade över den tillförlitlighet som vi hade under testerna. Det finns en bra grund till vår optimism, men vi vet inte riktigt var vi står, säger Marko.
Han pratar om att Red Bull bör kunna vinna fem lopp under den första halvan av säsongen och anser att stallet ligger något efter Ferrari, men före Mercedes.
– Ser man till de längre stinterna under testerna så lovar vår fart mer, jag tror att vi har ett bra paket, men exakt var vi står vet vi naturligtvis först till kvalet till Australien GP 2019, säger Max Verstappen till motorsportmagazin.
– Då får vi se om vi lyckats stänga den luckan.

För övrigt minns du väl att det var tre tusendelar som skiljde Sebastian Vettels och Lewis Hamiltons varvtider åt under testerna i Barcelona, Spanien.

 

Marcus Ericsson tillbaka i F1-depån

Marcus Ericsson tillbaka i F1 redan denna helgen.  (Sauber) .

Det är inget skämt, han är kvar hos Alfa Romeo som tredjeförare och ambassadör 2019  och i säsongens första lopp presenteras han som Alfa Romeos reservförare. Han är alltså tillbaka i F1-depån.

Men någon körning blir det först om Kimi Räikkönen eller Antonio Giovanazzi skadar sig eller blir sjuka. Så räkna inte med någon comeback. Ericssons huvudfokus i år är Indy Car där han tyvärr bröt det första loppet.
Men oavsett om det är svenskt på startlinjen eller inte – ställ klockan och välj en irriterande signal.
Kvalet startar redan klocka 07.00 på lördag.

Fakta inför Australien GP 2019

Tider Australien GP 2019:

Fredag:
Träning 1 kl 02.00.
Träning 2 kl 06.00
Lördag:
Träning 3 kl 04.00
Kval kl 07.00
Söndag:
Australien GP kl 06.10

Albert Park Circuit – fakta inför Australien GP 2019:

Längd: 5,303 km
Tävlingsdistans: 58 varv.
Kurvor: 10 höger, 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T3 och T 15)
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T8)
Toppfart: 315 km/tim.
Avstånd till kurva 1: 265 m.
Längsta passage med full gas: 12,1 sek.
Däck: C2, C3 och C4 – vad det betyder  och förarnas däckval läser du här.
Varvrekord: 1:24.125 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004

Säkerhetsbil: Ja, i åtta av de 11 senaste loppen på Albert Park

Ralf Schumacher flög fram år 2002 (AP/TT)

Värt att veta: Banan debuterade  i Formel 1 1996 i med Damon Hill, Williams, som segrare. Jac Villeneuve, Williams, hade pole position i sitt allra första lopp i Formel 1. 2002 var också ett minnesvärt år, då startade hemmasonen Mark Webber från ruta 18. Han gick i mål på plats fem. Mycket tack vare att Ralf Schumachers Williams flög över Rubens Barrichellos Ferrari och tog med sig åtta bilar ur racet.

Sportbladets kommentar om banan

Albert Park är en blandning av en racerbana och vanliga gator. Banan är belägen mitt i Melburne och underlaget kan vara väldigt smutsigt under inledningen av helgen, men ju fler bilar som kör på banan ju bättre blir fästet. Detta är också en bana som inte påminner om någon annan under kalendern, det gör att en bil som lyckas bra här inte nödvändigtvis behöver göra det på andra ställen.
Australien GP brukar vara platsen för ett par överraskningar, i fjol hade exempelvis Haas tagit poäng med båda bilarna om de inte hade haft ny personal vid depåstoppet och klantat sig  – två gånger om.

Statistik

Flest segrar: Michael Schumacher 4. Av årets förare har Sebastian Vettel tre segrar, Kimi Räikkönen och Lewis Hamilton två var.

Pole position 2018: Lewis Hamilton, Mercedes 1.21,164.

Topp åtta i Australien GP 2018:
1) S. Vettel, Ferrari
2 ) L. Hamilton, Mercedes
3) K. Räikkönen, Ferrari
4) D. Ricciardo, Red Bull
5) F. Alonso, McLaren
6) M. Verstappen, Red Bull
7) N. Hülkenberg, Renault
8) V. Bottas, Mercedes

Senaste fem segrarna:

2018  Sebastian Vettel  Ferrari
2017  Sebastian Vettel  Ferrari
2016  Nico Rosberg  Mercedes
2015  Lewis Hamilton  Mercedes
2014  Nico Rosberg  Mercedes

Snabbaste varvet i racet:

Absolut: 1:24.125 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2018: 1:25.945 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:26.538 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2016: 1:28.997 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:30.945 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:32.478 (Nico Rosberg, Mercedes)

 

Missa inte årets racingmagasin – unik F1-bibel

Vill du läsa ännu mer inför säsongen föreslår jag att du letar upp en kiosk eller matvaruaffär som säljer magasin och köper årets F1-bibel, eller väljer PLUS PREMIUM  och laddar ner magasinet. Du får verkligen allt om F1 2019.
Jag har gjort det magasin som jag vill läsa inför säsongen. Jag har varit på ett unikt besök i Renaults F1-fabrik, jag har intervjuat den fyrfaldiga världsmästaren i F1 Alain Prost, pratat med Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Robert Kubica, Charles Leclerc och Daniel Ricciardo.

Du kan läsa om hur det går att byta fyra däck på mindre än två sekunder och det förklarar en av mekanikerna som var med och satte världsrekordet, jag har pratat om framtiden och fördomarna med kvinnan närmast F1, Tatiana Calderon och självklart gjort en lång intervju med årets succédebutant i Indy Car Felix Rosenqvist och en guide till den amerikanska racingserien.
Där finns guider till samtliga 21 F1-lopp, statistik, nostalgi och mycket mer. Kort och gott, jag har jobbat med den hela vintern och du får 100 sidor om just racing.
Den kostar 79 kronor – säljs enbart mellan den 12 och 27 mars.

F1 2019 – ny regel och nytt magasin

av Anna Andersson

Nu är det dags.
För F1 2019.
Som jag har väntat. Varje år känns det spännande inför F1, starten. Att gå omkring i depån i Barcelona ett par veckor före lamporna tänds i Australien gör alltid att det intresse som slumrat under vintern vaknar till liv. Ljudet av bilarna, farten och den spänning som ligger i luften går inte att undgå. Fjolåret är glömt.

Kan Leclerc utmana Vettel i F1 2019? (AP )

Nu ser alla framåt och detta är dessutom första gången på året som alla teamen, bortsett från Williams den här gången, är optimistiska och ser positivt på den tid som kommer.

– Det spelar ingen roll hur jag känner mig nu, säger Charles Leclerc.

– Det enda som betyder något är hur bilen känns.
Jag är otorligt spänd på duellen i Ferrari, men vill också se om Bottas kan utmana Hamilton och vad som händer hos Red Bull när motorleverantören heter Honda. Jag vill se vad Daniel Ricciardo kan göra hos Renault och om Alfa Romeo är den utmanare som de såg ut att vara under testerna.

Dessutom gör den senaste regeländringen mig lite extra nyfiken. Det låter som en kul ingrediens och precis som Ross Brawn säger, det är ett arv som har återinförts.
Eller vad tycker du?
Mer om det läser du här:

 

F1 2019 – däckval i premiären

Det har skett en förändring av däcken inför den här säsongen. Borta är alla regnbågens färger,  handlar det om benämningen C1 som  är hårdast till C5 som är mjukast, men till varje lopp väljer Pirelli ut tre alternativ och den hårdaste blandningen är alltid vit, den mellersta gul och den mjukaste röd.
I premiären av F1 2019 är det C2 som är vit, C3 som är gul och C4 som är röd.

 

Allt om F1 2019 – Sportbladets magasin

Vill du läsa ännu mer inför säsongen föreslår jag att du letar upp en kiosk eller matvaruaffär som säljer magasin och köper årets F1-bibel. Du får verkligen allt om F1 2019.
Jag har gjort det magasin som jag vill läsa inför säsongen. 

Vad tidningen innehåller?

Jag har varit på ett unikt besök i Renaults F1-fabrik, jag har intervjuat den fyrfaldiga världsmästaren i F1 Alain Prost, pratat med Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Robert Kubica, Charles Leclerc och Daniel Ricciardo.

Du kan läsa om hur det går att byta fyra däck på mindre än två sekunder och det förklarar en av mekanikerna som var med och satte världsrekordet, jag har pratat om framtiden och fördomarna med kvinnan närmast F1, Tatiana Calderon och självklart gjort en lång intervju med årets succédebutant i Indy Car Felix Rosenqvist och lagt till en guide till den amerikanska racingserien.
I årets F1-bibel finns guider till samtliga 21 F1-lopp, statistik, nostalgi och mycket mer. Kort och gott, jag har jobbat med den hela vintern och du får 100 sidor om just racing.
Den kostar 79 kronor – säljs enbart mellan den 12 och 27 mars.

Skynda dig och köp den – och säljer den bra finns möjligheten att göra någonting liknande framöver. Så hjälp mig att hålla intresset för racingen vid liv.

Inför premiären av Indy Car 2019

av Anna Andersson

NI snackar Indy Car.
VI snackar Indy Car.
Det är snart dag för premiären av Indy Car 2019 och jag har samlat lite kul fakta så att vi får en rejäl uppladdning inför årets svenska racingfest.  Eller som teamägaren Bobby Rahal säger:
– Ingen serie har just nu ett sådant uppsving som Indy Car.

Premiär i Indy Car 2019

Felix Rosenqvist redo för Indy Car
Felix Rosenqvist är redo för Indy Car (Felix Racing)

Årets första deltävling avgörs i St Petersburg, Florida. Det är elfte gången som premiären avgörs där. De två senaste åren har Sebastien Bourdais vunnit, ni minns som har koll på F1 minns säkerligen fransmannen från hans tid i Toro Rosso.

Eller är det en debutant som är snabbast, Felix Rosenqvist kanske eller Marcus Ericsson?
Felix har redan vunnit stadsloppet i St Petersburg. Då i Indy Lights.
– Jag har förstås bra minnen från St. Pete, och det är en skön känsla att bära med sig in i ett så stort sammanhang som ens IndyCar-debut, säger Felix Rosenqvist.
–  Jag gillar banan, men de flesta i fältet har trots allt tävlat här betydligt mer än jag. Vi får se. Jag kommer att ge allt. Försäsongen har varit positiv och jag tycker själv att jag kör bättre än någonsin just nu – hur långt det räcker visar sig i helgen!
Senast en debutant vann premiären av Indy Car (även m det då var CART) var 1993 då världsmästaren i F1, britten Nigel Mansell, vann i Surfers Paradise.

 

Ovaler, stadsbanor och racerbanor

Det är 17 lopp i Indy Car i år, ovalloppet i Phoenix har försvunnit. Istället tävlar man på Circuit of the Americas i Austin. En bana som Marcus Ericsson  nu har kört både i en F1:a och med en Indy Car
– Banan är riktigt kul att köra med båda typerna av bilar, sa Ericsson efter testet tidigare i år.

– Precis som i F1 är den första sektionen med flera snabba kurvor väldigt snabb. Där är det viktigt, både i F1 och Indy Car, att du har en bra rytm, kurvorna 12, 13 och 14 är avgörande.
Årets lopp avgörs den 24 mars och Ericsson förväntar sig en spännande drabbning.
– Även med en F1:a är det en av de banorna där det får allra bäst att köra om, därför förväntar jag mig att det blir ett riktigt bra lopp i Indy Car med många dueller hjul mot hjul.
Ericsson förväntar sig dock inte riktigt lika stort däckslitage som i F1.
– Där det är varmt kommer man självklart att behöva spara däck, men ändå vara snabb och det var en av mina styrkor i F1. Jag hoppas att jag har kvar den.

På lördag är det kval, ni är många som frågat hur det funegrar och här kommer en snabb genomgång – och notera att det är olika typer av kval på ovalbanor och under Indy 500 då kvalet pågår i olika segment under flera dagar. Hur det går till  förklarar jag när vi närmar oss loppet i slutet av maj.

Så fungerar kvalet i Indy Car

Under stadslopp och på traditionella racerbanor påminner kvalet något om F1, det är uppdelat i tre delar och det gäller att sätta ett så snabbt varv som möjligt.

Förarna kör samtidigt på banan, men under de första två delarna delas de in i två grupper (efter tiderna på den avslutande träningen)

Kval del 1

Varje grupp kör tio minuter, de sex snabbaste  (totalt tolv stycken) går vidare till del 2. Resterande förare har startplats 13 och bakåt, förarna i den första gruppen har den udda sidan i startuppställningen och grupp två på den jämna.

Kval del 2

I del två kör de tolv förare som gått vidare ytterligare tio minuter. Alla på samma gån. De sex föraarna som har de snabbaste varvtiderna går vidare till Firestine Fast Six. Övriga startar fårn plats 7 till 12.

Kval del 3 – Firestone Fast Six
Under sex minuter kämpar de sex snababste förarna om pole position. Snababste föraren har de positionen i starten, övriga fem radar upp sig på den placering de har i kvalet.

 

Vi kan konstatera att…

 

Fernando Alonso återvänder till Indy 500, i fjol ledde han innan han fick motorproblem. (AP)

…Fernando Alonso kör med nummer 66 i Indy 500 den 26 maj.
…Helio Castroneves har vunnit Indy 500 tre gånger. Han försöker i år igen.
…årets säsongsfinal avgörs inte längre på Sonoma, för första gången sedan 1996 avgörs den på Laguna Seca.
….Scott Dixon jagar sin sjätte titel i Indy Car. Han kör som vanligt med nummer nio och är teamkollega till Felix Rosenqvist. Han har aldrig försvarat en titel.
….fyra debutanter ska köra hela säsongen, Marcus Ericsson, Felix Rosenqvist, Santino Ferrucci och Colton Herta.
…Santino Ferrucci  minns ni väl från Formel 2? Det var han som fick lämna mästerskapet sedan han bland annat rattsurfat  utan handskar.

För övrigt så sägs det att det går att streama Indy Car på dazn.com. Annars sänder naturligtvis Viasat Motor, i helgen sänder de så väl kval som race.

Tiderna som gäller hittar du här.

F1-bloggen även med Indy Car 2019

av Anna Andersson

Detta är en F1-blogg, jag vet, men i år kommer jag att smyga in lite information från Indy Car 2019 också. Det är ett enkelt sätt för mig, Aftonbladet och Sportbladet att få plats med nyheter som inte platsar på den stora ettan eller som rasar ner i källaren lite för fort.

Felix Rosenqvist redo för Indy Car 2019
Felix Rosenqvist redo för Indy Car 2019 ( Felix Racing)

Intressent för Indy Car 2019 är stort, fattas bara annat när vi har två svenskar i mästerskapet och jag misstänker att många av er som läser här är intresserade av både F1 och Indy Car. Därför känns det ändå rätt att lägga en del av nyhetsbevakningen här.

Dagens nyhet handlar exempelvis om hur Viasat Motor kommer att bevaka Indy Car 2019 och du läser den här.

Experten Fredrik Ekblom tror att Felix Rosenqvist har chans att ta en plats bland de fem bästa i mästerskapet, medan han tror att Marcus Ericsson kan ta en plats bland de tio främsta.

Två svenska debutanter i Indy Car 2019

Jag är inne på samma linje, Felix är kollega till den regerande mästaren Scott Dixon i ett team med enorma erfarenheter av Indy Car. Han är enormt duktig på att lära sig köra olika typer av bilar och han lär sig snabbt, han har dessutom vunnit lopp i samtliga mästerskap som han har kört en full säsong och han är en förartalang. Han kommer närmast från Formula E där det handlade enormt mycket om att spara på energi. Nu kommer han till Indy Car där det gäller att vara streetsmart och spara bränsle.  Fuel saving  är en enormt viktig de i det strategiska spelet i Indy Car.

Jag tror däremot att Marcus behöver lite mer tid på sig att komma in i mästerskapet. Han har haft fem tuffa år bakom sig och kört F1 som är lite mer sofistikerat än Indy Car. Men räkna int ebort honom, han sitter också i en  bil som kan vinna lopp och det vore väldigt roligt om han kunde få sin revansch och bli en vinnare igen.

Här är för övrigt tiderna som gäller i helgen:

Premiär för Indy Car 2019

Fredag 8 mars

Fri träning 1: 16.45-17.30
Fri träning 2: 20.20-21.05

Lördag 9 mars

Fri träning 3: 16.25-17.10
Kvalificering: 20.30-21.45

Söndag 10 mars

Warm-up: 14.20-14.50
Race (110 varv):
18.30

Vill du ha koll på guiden med alla lopp, förare och  datum? Den publicerade jag redan i november, jag har uppdaterat den flera gånger sedan dess och du hittar den enkelt här.

Om du inte redan har beställt Sportbladets F1-bibel med en rejäl guide till Indy Car så kan du köpa den i affären nästa vecka. Tyvärr efter premiären, men det gick inte att göra på något annat sätt eftersom vi ville hinna få med de intervjuer jag gjorde under den andra testveckan i Formel 1 och då blev det för tajt med pressläggningen. Det fanns liksom ingen anledning att  prata med förare innan de ens testat bilarna ordentligt.

F1- veckans snackisar

Nu ska vi däremot snacka lite formel 1.

Nyheter för alla Ferraris fans i Australien. (AP Photo/Joan Monfort)

Det har varit bilsalong i Geneve, Schweiz, och jag har nåtts av pratet om att Misson Winnow försvinner från Ferraris bilar. Philipp Morris hade tydligen lite problem med hälsomyndigheten.

– Trots det har vi en överraskning till alla fans på vår bil i Australien , säger Ferraris VD Louis Camilleri i samband med bilmässan.

När vi ändå är inne på premiären så är Lewis Hamilton  inte lika förhoppningsfull. Han gillar inte däcken.

På ren svenska var han riktigt irriterad på däcken och dess tillverkare när han mötte media under F1-testernas sista dag.

– Vad vill ni veta? Om däcken är bra? Jag har inte speciellt många bra saker att säga om

dem så det är lika bra att jag är tyst, sa Hamilton.

– Det kommer att bli en utmaning. De är mer utmanande i år än vad de var förra året, men det är samma sak för alla så….Sedan har vi alla olika namn som gör det ännu rörigare. C5, C4, C3, C2 och C1, för mig är det ännu rörigare än alla färgerna vi hade förra året.

I år  kommer Pirelli bara att ange vilket däck som har den hårdaste, mellersta och mjukaste blandningen varje lopp, Den mjukaste blandningen är alltid röd, den mellersta gul och den hårdaste vit. Sedan kan det vara olika däck från tävling till tävling.

 

 

 

Makalös kamp sista dagens F1-test 2019

av Anna Andersson

BARCELONA. Ferrari avslutade årets F1-test 2019 i topp.

Med Mercedes strax bakom. Eller strax. Det är så jämnt att det inte ens går att säga strax – 0,003 sekunder.

Hur lite är det egentligen?

1. Sebastian Vettel (Ferrari): 1:16.221
2. Lewis Hamilton (Mercedes): 1:16.224

Snabb Vettel under årets sista F1-test 2019 – men hur tillförlitlig är bilen? (TT)

Men Sebastian Vettel fick avbryta sin racesimulering efter 38 varv då bilen gick sönder. Så vad hjälper den fina tiden 1:16.221 när bilen inte håller hela distansen?

Det finns uppenbarligen mycket jobb kvar för att göra och det är två veckor kvar till premiären.

– Vi har en bra balans i bilen, så har det varit här under testet, men det betyder itne att det är så på samtliga banor, säger Ferraris stallchef Mattia Binotto.

– Vi har problem med tillförlitligheten.

Kamp sista dagens F1-test 2019

När Lewis Hamilton träffade media för sista gången under testerna påpekade han att Ferrari är snabbast just nu.
– Det skiljer ungefär en halv sekund, förutspådde han.
– Dessutom verkar det som om mittfältet tagit stora steg framåt. Det känns som om det är den jämnaste säsongen på länge.

Min tanke efter den här testveckan är: Hur mycket Ferrari har skruvat upp – med tanke på att bilen har gått sönder vid tre tillfällen.

Och hur mycket gömmer Mercedes? Plötlsigt tryckte Lewis Hamilton i och snuddade Vettels tid.

Oavsett  vad känns det i alla fall som om vi har en spännande säsong framför oss. Jag vet att jag säger det varje år.

Men nu längtar jag efter att få dra igång giganternas kamp.

Avslutning på F1-test 2019  – resultat

Hamilton jagar Vettel (TT/AP)

1. Sebastian Vettel (Ferrari): 1:16.221 Min.
2. Lewis Hamilton (Mercedes): 1:16.224
3. Valtteri Bottas (Mercedes): 1:16.561
4. Nico Hülkenberg (Renault): 1:16.843
5. Daniil Kvyat (Toro Rosso): 1:16.898
6. Carlos Sainz (McLaren): 1:16.913
7. Romain Grosjean (Haas): 1:17.076
8. Daniel Ricciardo (Renault): 1:17.114
9. Kimi Räikkönen (Alfa-Sauber): 1:17.239
10. Kevin Magnussen (Haas): 1:17.565
11. Max Verstappen (Red Bull): 1:17.709
12. Sergio Perez (Racing Point): 1:17.791
13. Robert Kubica (Williams): 1:18.993

Tatiana Calderon fortsätter mot F1

Tatiana Calderonfortsätter som testförare för Alfa Romeo 2019 (Sauber).

Tatiana Calderons väg mot F1 fortsätter.
Hon är klar för ytterligare en säsong som testförare för Alfa Romeo Racing och hon efter de två positiva testerna i Mexiko och Italien 2018 kommer hon att få möjligheten att skaffa sig ännu fler erfarenheter i en F1:a.
– Vi är glada över att vi kan fortsätta samarbetet med Tatiana Calderon som testförare. Teamet är väldigt imponerade av hennes ambition, uthållighet och kunskaper. Hon gjorde en bra prestation när hon fick möjligheten att testa en F1:a för första gången och hon är viktig för vårt team, säger stallchef Frederic Vasseur.
Tatiana Calderon som hunnit bli 25 år ska i år köra Formel 2 och är mycket nöjd med att samarbetet fortsätter.
– Teamet gav mig min första möjlighet att testa en F1:a och jag älskar att få vara en del av det här stallet. Förhoppningsvis kan vi  uppnå stora saker tillsammans inom en snar framtid, säger hon.

Vi kan notera att…

…Max Verstappen och Red Bull har en tung testvecka. I dag tillbringade bilen återigen mer tid i garaget än på banan. Den här gången var det växellådan som strulade.

–Allt fungerar bra, även motorn. Bilen känns riktigt fin, sa han.

Vem försöker han lura?
…Lewis Hamilton är kritisk till däcken.
– Jag har ingenting bra att säga så det är lika bra att jag är tyst.
…Claire Williams anser att den sena regeländringen var anledningen till att Williams startade sina tester ett par dagar senare än alla andra.
– Vi har en tajt budget och ett tajt schema. Då är det svårt när det kommer sena ändringar, säger hon.
…Charles Leclerc satsar hårt under sin första säsong hos Ferrari.
– Det är inte så att jag går till Sebastian och frågar om råd. På banan vill han slå mig och jag slå honom.

 

Och så påminner jag återigen om F1-bibeln. Beställ den före söndag om du vill säkra ett exemplar. Du hittar intervjuer med flera föreare, får hänga med på ett exklusivt besök i en F1-fabrik, läsa om Felix Rosenqvist inför sin debutsäsong i Indy Car, du får nostalgi, statistik och en guide över banorna.

 

Tack för de här dagarna. Nu lämnar jag snart Barcelona – och återkommer framöver när det finns F1-nyheter att berätta om.

Allra senast i veckan inför premiären.

Du hänger väl med?

F1-tester 2019 – hur starka är Ferrari?

av Anna Andersson

Hur bra är Ferrari egentligen?
Den frågan ställs om och om i pressrummet under den sjunde dagens av F1-tester 2019.
Ferrari imponerade nämligen med Charles Leclerc.

Charles Leclerc är positiv efter årets F1-tester 2019. (AP Photo/Joan Monfort)

Han satte topp tider med tre olika däcktyper, C2, C4 och C5. Hans snabbaste tid 1:16.231 var en tiondel från den tid som gav pole position i Spaniens GP förra året – och det gjorde han utan att den mellersta sektorn var perfekt. Efteråt mötte han pressen och tippade på att det blir en seger för Ferrari i Melbourne om ett par veckor.
– Jag sätter mina pengar på Ferrari, säger han.

Samtidigt så påpekar han hur svårt det är att säga någonting om någonting under testerna.
– Resultatet spelar ingen som helst roll just nu, säger han.
– Det är bara tester, det är mycket tid kvar till premiären i Melbourne och det är ingen som trycker på ordentligt. Inte vi heller.

F1-tester 2019 – hur starka är Ferrari?

Men Charles Leclerc tippar ändå på att en Ferrari vinner premiären och Mercedes Valtteri Bottas är inne på samma spår.
– Deras bil ser väldigt stark ut. Vi har ingen aning om vilka inställningar de har på motorn, hur mycket bränsle de har och vad de försöker göra, men de är snabba både på ett varv och på längre stinter, säger Bottas.
– Just nu tror jag att de ligger lite före oss, men det är omöjligt att göra någon vettig uppskattning, det är tidigt på säsongen och eftersom det är många nya regler kommer det att bli en tävling om vem som har bäst uppdateringar.

Vill du läsa mer om vad Bottas säger inför säsongen? Eller om Charles Leclers tankar kring att köra för Ferrari? Kanske veta varför Daniel Ricciardo lämnade Renault?

Beställ Sportbladets F1-bibel.

Under hela vintern  har jag arbetat med att göra den F1-tidning jag skulle vilja läsa inför säsongen. Ett par intervjuer är kvar att göra och ett par artiklar kvar att skriva. Fram till den 3 mars kan du beställa ditt exemplar här. Sedan säljs den i butik.

 

Resultat dag sju F1-tester 2019

1. Charles Leclerc (Ferrari):                1:16.231 minuter (138 varv.). Däck: C5
2. Alexander Albon (Toro Rosso):     1:16.882 Min. (115). C5
3. Lando Norris (McLaren):                 1:17.084 Min. (84). C5
4. Pierre Gasly (Red Bull):                    1:17.091 Min. (65). C5
5. Daniel Ricciardo (Renault):             1:17.204 Min. (62). C5
6. Nico Hülkenberg (Renault):             1:17.496 Min. (73). C5
7. Lance Stroll (Racing Point):              1:17.556 Min. (103). C5
8. Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo): 1:17.639 Min. (68). C5
9. Lewis Hamilton (Mercedes):           1:18.097 Min. (85). C2
10. George Russell (Williams):           1:18.130 Min. (140). C5
11. Kevin Magnussen (Haas):              1:18.199 Min. (53). C3
12. Valtteri Bottas (Mercedes):           1:18.862 Min. (91). C3
13. Romain Grosjean (Haas):               1:18.960 Min. (12). C3

Vi kan notera att….

…sett till longruns så verkar det vara väldigt jämnt mellan Ferrari och Mercedes, men som sagt tester är ett lurendrejeri. Ingen vet någonting om någon annan.

Red Bull fick jobba med bilen efter Pierre Gaslys avåkning. (AP Photo/Joan Monfort)

…Red Bulls Pierre Gasly kraschade i kurva nio. Han klarade sig utan skador, men bilen fick en rejäl smäll. Det gav mekanikerna mycket jobb, teamet tappade viktig tid på banan och det var dessutom andra gången den här veckan som Red Bull fick avbryta en racesimulering. I går var det Max Verstappen som blev stående.
…detta var sista testdagen för Leclerc, Gasly, Norris, Stroll, Giovinazzi, Albon och Russell.
…det pratas om Mercedes och om att de har tagit fram två olika chassin till denhär säsongen, ett som kördes förra veckan och ett som de kör denna.
…Haas har problem med avgasröret. Exakt vad har de inte sagt, men Kevin Magnussen var sur efter sitt pass och Romain Grosjean hann nästan inte köra någonting.
….även Lance Stroll orsakade en rödflagg.

…Mick Schuamcher avslutade Formel 2-testerna som etta. Mer om honom och hans chanser at köra F1 i år läser du här.

 

I morgon avslutas årets F1-tester 2019 – förarna som kör:

Mercedes: Bottas/Hamilton

Ferrari: Vettel

Haas: Grosjean/Magnusson

Renault: Ricciardo/Hülkenberg

Red Bull: Verstappen

McLaren: Sainz

Racing Point: Perez

Alfa Romeo: Kimi Räikkönen

Toro Rosso: Kvyat

Williams: Kubica

 

Alfa Romeo bekräftar: Mick Schumacher nära F1

av Anna Andersson

Mick Schumacher nära F1. Det är dagens rubrik – oavsett vad vi försöker intala oss själva. Så het är Michael Schumachers 19-årige son.

Men innan vi går vidare med den biten så ska vi snacka om det som hände på banan under testdag 6 i Barcelona, Spanien. Under testdag sex körde Carlos Sainz in sin McLaren på 1.17,144 när han simulerade ett kvalvarv och vi kan konstatera att F1 2019 redan nu är snabbare än vad F1 2018 var under testerna. Så så mycket för allt prat om att F1 skulle bli långsammare med de nya reglerna.

– Vår bil är snabbare, men sedan är det frågan om hur det står sig i konkurrensen. Det går betydligt bättre att följa en bil, bilen har balans och det går att köra om tillskillnad mot förra året. Sedan får vi se hur det är i racesituation, det kan ju hända att det blir för enkelt att köra om med de stora bakvingarna vi har nu, sa Kevin Magnussen när vi träffades efter gårdagens test.

Sebastian Vettel är däremot inte av samma åsikt

– Jag tycker att det är svårt att svara på, man vet inte riktgit vilket program framförvarande bil har, vilka däck och hur mycket bränsle. Balansen i bilen känns bra, men mer än så är  svårt att säga. Vi får vännta ett par lopp in på säsongen innan jag kan ge ett bra svar på den frågan, säger han.

– Men de känns bra på banan, balansen i bilen är bra och vi har en bra grund.

Vill du läsa mer om F1 inför prmeiären, följa med in i en F1-fabrik, läsa en exklusiv intervju med Alain Prost eller en med Daniel Ricciardo? Hela vintern  har jag arbetat på en F1-bibel med massor av intervjuer, artiklar, statistik och nostalgi. Du kan beställa den fram till den 3 mars.

Klicka här och beställ ditt exemplar.

 

Mick Schumacher nära F1

Mick Schumacher nära F1 2019, 2018 testade han för F2 (TT/AP)

Nu är Mick Schumacher nära F1. Väldigt nära. I alla fall ett test.

Han står på Alfa Romeo Racings lista av testförare till årets två rookietester.

Samtidigt höjs ett varnande finger från Nico Rosberg, själv världsmästare och son till en världsmästare.

– Pressen på honom kommer att vara enorm den dagen han sätter sig i en F1:a, så ge honom ett år eller två så att han verkligen är redo, säger Rosberg till Die Welt.

– Halva Tyskland kommer att följa varje meter han kör redan i år.

Mick Schumacher kör Formel 2 för Prema 2019, han är också uttagen i Ferraris förarakademi och nu är Mick Schumacher nära F1, som en av kandidaterna till de rookietest som Alfa Romeo Racing ska genomföra under 2019. Mer läser du här.

 

Vi kan konstatera att….

Sergej Sirotkin återvänder till Renault där han var testförare 2017. (Renault)

….Renault nu har en komplett föraruppställning. Daniel Ricciardo och Nico Hülkenberg är de två ordinarie förarna, vid sidan av dem återfinns Jack Aitken som testförare, Guanyu Zhou  som utvecklingsförare och Sergej Sirotkin som körde F1 för Williams förra året är tredjeförare.  Sirotkin var även testförare för Renault under 2017.

…Fernando Alonso är nu officiellt ambassadör för McLaren  och kommer inte bara att vara på vissa tester utan även själv att köra bilen och hjälpa till att utveckla både årets bil och bilen för 2020 vidare.

…Sebastian Vettel kraschade in i däckstapeln i kurva tre under förmiddagen, orsaken var ett tekniskt problem med bilen. Lyckligtvis var det ingen större fara med honom. Däremot gav det Ferraris mekaniker lite extra jobb och Charles Leclerc betydligt mindre tid i bilen.

– Det var någonting som gick sönder på vänster fram, jag vet inte än. I och med att det var en rätt kraftig smäll måste vi försöka reda ut vad som gick sönder efter det att jag slagit i däckstapeln och vad som orsakade kollisionen, säger Sebastian Vettel.

Även Max Verstappen hade problem och avbröt en racesimulering.

…Robert Kubica körde 107 varv, men var inte allt för glad över det. Mer läser du här.

 

Resultat testdag 6 i Barcelona.

1) Sainz , McLaren                       1:17.144     C4     130
2) Perez, Racing Point                1:17:842     C5     88
3) Vettel, Ferrari                          1:18.195     C3     40
4) Räikkönen, Alfa Romeo         1:18.209     C4     113
5) Grosjean, Haas                         1:18.330     C5     120
6) Verstappen, Red Bull              1:18.395     C3     128
7) Kvyat, Toro Rosso                    1:18.682     C4     101
8) Bottas, Mercedes                      1:18.941     C3     74
9) Hamilton, Mercedes                1:18.943     C3     102
10) Hülkenberg, Renault              1:19.056     C3     58
11) Kubica, Williams                       1:19.367     C5     130
12) Ricciardo, Renault                    1:22.597     C1     72
13) Leclerc, Ferrari                                          –     –     1

 

Vill du läsa vilka förare som kör i morgon?

Klicka här.

Sida 147 av 390