Presentation av årets F1-bilar 2019

av Anna Andersson

3 januari 2019. I dag fyller Michael Schumacher 50 år.

Jag och många med mig, hade önskat att han fick fira den dagen rejält tillsammans med sin familj. Det är han värd, en av tidernas absolut största racerförare.

Dagen till ära hyllas han bland annat av Mercedes chef och delägare.

Mercedes Grand Prix driver Michael Schumacher of Germany, left, and teammate Nico Rosberg of Germany, right, pose for photographers before giving a news conference held at a Mercedes showroom in Manama, Bahrain, Thursday, March 11, 2010. The Bahrain Formula One Grand Prix will take place here on Sunday. (AP Photo/Gero Breloer)
Schumacher och Rosberg – Mercedes årgång 2010. (AP Photo/Gero Breloer)

– Michael la grunden till de framgångar som vi har haft de fem senaste åren, säger Mercedes teamchef Toto Wolff.

– Det finns ingen förare som är som han och hans erfarenheter har haft en enorm betydelse för ss som team. Det går inte att sätta siffror på det värdet. Han spelade en mycket avörande roll när Mercedes gjorde comeback i F1 och han är en av de människorna som har lagt grunden till de framgångar som vi har haft. Vi är enormt tacksamma för allt som han har gjort för vårt team.

FIA:s president Jean Todt berättar om sin relation med Schumacher här.

Presentation av årets F1-bilar 2019

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia drinks champagne from his shoe as he celebrates on the podium after winning the Malaysian Formula One Grand Prix at the Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, Oct. 2, 2016. (AP Photo/Vincent Thian)
Daniel Ricciardo byter team och ser sin nya bil på Enstone den 12 februari. (AP Photo/Vincent Thian)

Nu ska den här bloggen inte bara handla om Schumi, utan också om det senaste snacket och stallens presentation av årets F1-bilar 2019.

12 februari – Renault i Enstone Storbritannien

13 februari – Racing Point, Toronto Kanada

14 februari  – McLaren – ort okänd

15 februari –  Ferrari – troligen i Maranello, Italien.

Övriga team har inte satt något datum för sin presentation av årets F1-bilar 2019, men den 18 februari inleds testerna i Spanien och Barcelona. Då ska alla bilarna ha presenterats.

De avslutande testerna avgörs mellan den 26 februari och 1 mars, även de i Barcelona.

 

Chefens fina ord om Marcus

Läste en intervju med Frederic Vasseur, stallchef hos Alfa Romeo Sauber och han påpekar att det viktigaste för teamet var att man avslutade samarbetet med Honda, gick tillbaka till Ferrari och inledde ett samarbete med namnsponsorn Alfa Romeo.

Marcus Ericsson (SWE) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd7, Canadian Grand Prix, Practice, Montreal, Canada, Friday 8 June 2018.
Chefen var  nöjd med  Marcus Ericsson (Sauber).

– Det är ett välkänt märke, som är sammankopplat med F1. Vi kunde skriva kontrakt med nya sponsorer, vi får en större räckvidd och trovärdighet, säger Vasseur till Motorsporttotal.

– Konceptet passade.

Men det var en tuff start på säsongen, sedan arbetade sig teamet upp genom fältet och Charles Leclerc körde in i Q3 vid ett antal tillfällen, tog många poäng och imponerade så stort att han körde till sig en plats hos Ferrari.

– Han började prestera riktigt bra, men det gjorde att Marcus reagerade, säger Vasseur.

– Marcus tryckte på som en galning hela säsongen. Han gick ner i vikt och gjorde allt han kunde till dess att säsongen var över och han höll då samma nivå som Charles och det lade grunden till vår prestation som team.

Vasseur ser att Sauber, med Kimi Räikkönen och Antonio Giovanazzi, ska ligga med i toppen av mittfältet 2019, före team som Haas, Force India och Williams. Sedan ser han fram emot den stora regeländringen 2021.

– Det ger oss en mycket bra möjlighet, säger fransmannen.

För Marcus Ericsson fortsätter karriären i Indy Car. Mer om den serien hittar du här.

 

 

 

 

Nya datum – presentation av F1-bilar 2019

av Anna Andersson

Titeljakten är en sak – men F1 är mer än så. I dag ger bloggen dig nya datum för presentation av F1-bilar 2019 och en massa spännande statistik.
Som föraren som drog på sig flest straff 2018 – och teamet som straffades mest.
Vi börjar med motorn.
Och det team som hade störst motorproblem och drog på sig flest straff var Honda – som i år jobbade med Toro Rosso och nästa år levererar motorer även till Red Bull.
Honda bytte färre motorer än 2017, men under den andra halvan av säsongen kändes det som om Brendon Hartley och Pierre Gasly agerade som testförare. De använde åtta motorer var, det är tillåtet att använda tre.
Ingen annan förare var över fem motorer.

Grosjean straffades mest

Haas F1's French driver Romain Grosjean leaves his car after crashing during the Formula One Australian Grand Prix in Melbourne on March 25, 2018. / AFP PHOTO / WILLIAM WEST / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Straffades om och om igen – Romain Grosjean. (TT)

Den förare som drog på sig flest straff 2018 var Romain Grosjean. Han hade med sig tre straffpoäng från 2017 och efter Mexikos GP var han uppe på tio poäng och två poäng från att stängas av ett lopp. Därefter höll han sig på rätt sida gränsen och nu har han blivit av med de tre pinnarna från 2017. Det gör att han går in med sju straffpoäng i säsongen 2019.
Sama antal som Lance Stroll och Max Verstappen.
Kevin Magnussen var uppe på sju under säsongen, men har nu halkat ner på två igen.
Efter tolv månader förfaller straffpoängen automatiskt därför går det att bli av med poäng.

 

Andra straffmästare

Flest unsafe realeases: Haas  – 3
Två av dem var redan i premiären, varken på Magnussens eller Grosjeans bil satt de nya däcken ordentligt och båda bilarna fick parkera. Viktiga poäng försvann.
Flest diskningar: Haas  – 2
Grosjeans golv var regelvidrigt på Monza och Magnussen använde för mycket bränsle i Austin.
Snabbast i depån: Kimi Räikkönen  – 34,8 km
Han tryckte på för hårt efter loppet på Silverstone, det kostade teamet 10 000 kronor
Föraren med högst böter: Sebastian Vettel  – 250 000 kronor
Ingen glömmer väl scenen när FIA ville väga hans bil under kvalet till Brasilien GP?
Teamet med högst böter: Ferrari – 500 000 kronor
Kimi Räikkönen körde iväg för fört och körde över benet på en av sina mekaniker. I Frankrike var det Force India och Sergio Perez som var med om en liknande incident, det  kostade 150 000 kronor, men det är en villkorlig dom på 850 000 kronor och den förfaller först 2019. Så händer det igen innan nästa säsong är över måste Racing Point Force India betala hela summan.

McLaren driver Fernando Alonso, of Spain, drives onto the track during the first practice session at the Formula One Canadian Grand Prix auto race in Montreal, Friday, June 8, 2018. (Graham Hughes/The Canadian Press via AP)
Avslutade F1-karriären med att gena(Graham Hughes/The Canadian Press via AP)

Flest genvägar under ett lopp: Fernando Alonso – 3
I sitt sista F1-lopp genade han tre gånger, men ändå kom han inte ikapp Kevin Magnussen, det kostade spanjoren 15 straffsekunder och tre straffpoäng.

Men i sliutändan betyder det ingenting. Nu är det fokus på Indy 500.

 

Presentation av F1-bilar 2019

Ferrari har redan gjort klart att deras bil presenteras den 15 februari. Nu har även Racing Point presenterat ett datum.

Den 13 februari ska deras nya bil visas upp i samband med Canadian International AutoShow i Toronto, därmed får familjen Stroll via upp bilen på hemmaplan.
Racing Point kommer möjligen också att presentera ett nytt namn, teamet ägs sedan i augusti av Lawrence Stroll och namnet Racing Point Force India kommer från de tidigare ägarna. Förarna 2019 är Sergio Perez och Lance Stroll.

Däck till de första F1-loppen 2019

av Anna Andersson

Redo för nästa säsong?
Det är Pirelli.  Nu har företaget presenterat däck till de första F1-loppen 2019.
I veckan gick jag igenom nyheterna till nästa säsong. Du hittar det här.

Då fanns inte däcken med, men nu har den informationen släppts och det är ett par nyheter när det gäller just däcken till F1 2019.

Däck till de första F1-loppen 2019

0893218
Bilden är lånad av tyska Motorsport-Magazin.com

Då kommer alla däck – till varje lopp i F1 – att hela soft, medium och hard.
2019 kommer dessutom färgerna att vara vitt (hard) gult (medium) och rätt (soft) varje helg.
Hur hänger det i hop?
Så här:
Pirelli tyckte att det var för många olika set 2018, att regnbågsfärgerna var fina men gjorde publiken osäker. Därför har man bestämt sig för att ta bort de superhårda däcken som näst intill aldrig användes och de supermjuka som låg för nära de ultramjuka. Sedan får de nya gummiblandnignarna andra namn, de kallas gummiblandningarna nästa år för C1, C2, C3, C4 och C5.
Beroende på vilken bana som F1 kör på väljer man 2019, precis som tidigare, tre olika typer av däck . För att förenkla det heter den mjukaste gummiblandningen alltid soft, den mellersta alltid medium och den hårdaste alltid hard.

Nu har Pirelli valt Däck till de första F1-loppen 2019 och i premiären i Australien är det C2 som är hard, C3, medium och C4 som är soft.
I Bahrain däremot, säsongens andra lopp, är det C1 som är hard, C2 som är medium och C3 som är soft.
Sedan återgår Pirelli till samma schema som i premiären när det valt däck till F1-loppen i Kina och Baku.
Precis som tidigare får varje team 13 set till en tävlingshelg, tio av dem får de välja fritt. De övriga tre är två av de hårdare  gummiblandningarna reserverade för loppet och den mjukaste för kvalet.

Georg Russels väg till Formel 1

 

Mercedes team chief Toto Wolff smiles as he arrives at the Monaco racetrack, in Monaco, Wednesday, May 20, 2015. The Formula one race will be held on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Mercedes Toto Wolff som mailet som kan ha geyy Georg Russel en F1-plats (AP Photo/Luca Bruno)

Toto Wolff pratar rätt mycket och nu berättar Mercedes en härlig historia om hur han lärde känna Georg Russel, britten som debuterar för Williams 2019.
– Han var kanske femton eller sexton, nej knappast äldre än femton och han hade vunnit det brittiska mästerskapet i go-kart. Då fick jag ett E-Mail från den där unga grabben och han skrev: Skulle det påverka er om jag kom på besök?, berättar Wolff.
– Jag svarade att jag gärna pratar med unga talanger och då kom han, med kostym, slips och ett anteckningsblock. Han satte sig ner och förklarade att han ville köra Formel 3 och att han försökte analysera vilka möjligheter han hade i framtiden. Han ville gärna köra för Carlin, som arbetade med Volkswagen, men ville veta om det skulle stoppa möjligheterna för ett samarbete med oss framöver. Redan då var han vältalig och eftertänksam.
2016 bytte Russel sedan till HitechGP som samarbetar med F1-mästarna och ett år senare var han en del av Mercedes juniorteam. I vår kör han F1 för Williams, som kör med motorer från Mercedes.
– Stanna du hos Carlin, det är ett bra team, du kan komma till oss sedan, svarade ja, säger Toto Wolff enligt motorsporttotal-
– Det är en smart kille och han är dessutom snabb. Det är framtiden.
Har du koll på förarfältet 2019? Inte? Klicka här.

Annars kan vi konstatera att……

 

Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas celebrates after taking the pole position at the end of the qualifying for the Bahrain Formula One Grand Prix at the Sakhir circuit in Manama on April 15, 2017.  Bottas claimed a first career pole position when he edged out Mercedes team-mate Lewis Hamilton in qualifying at the Bahrain Grand Prix. Ferrari's Sebastian Vettel, who won the season-opener in Australia, was third fastest.  / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Valtteri Bottas debuterar i rally 2019.
/ AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC

…Valtteri Bottas ska köra rally, debuten sker i Artic Lapland Rally i januari 2019.
….Laurent Mekies, som tidigare arbetat hops FIA och numera är en del av Ferraris team är ny sportdirektör i det italienska teamet.
…Giuliano Salvi , tävlingsingenjör för Kevin Magnussen lämnar Haas. Italienaren återvänder till sitt hemland.
…Sebastian Vettel har ännu inte betalat sina böter på 25 000 euro till FIA. Anledningen?
Han har inte fått någon räkning än.
– Men jag är rätt säker på att den kommer, säger Vettel till Blick.

Kimi Räikkönen i Sauber – och svensk talang testar i Abu Dhabi

av Anna Andersson

I söndags avslutades F1 2018.

I dag startade F1 2019.

Med Kimi Räikkönen i Sauber. Efter 17 år är han tillbaka där han startade och även om han avslutade dagen med ett tekniskt problem såg han ut att ha rätt roligt.

 

Kimi Räikkönen i Sauber

Annars kan vi konstatera att Sebastian Vettel var snabbast under det första däcktestet inför 2019, hans 1.36,812 var mer än två sekunder långsammare än den tid som Lewis Hamilton körde in på under kvalet.

– Jag tycker inte att det är någon större skillnad på de här däcken och de vi körde med 2018, man har de i rätt bra minne eftersom vi körde med dem i förrgår, sa Vettel efteråt.

– Pirelli säger att hypersoft nästa år ligger lite närmare de andra varianterna, precis som det hårdaste däcket, men det körde vi inte alls med.

Däremot kom han med en annan intressant iaktagelse:

– Det kan mycket väl vara så att det däckvalet som man gör på de olika banorna påverkar oss betydlgit mer än skillnande på däcken för 2018 och 2019.

Valtteri Bottas var näst snabbast i Abu Dhabi (+0,419), Lance Stroll som körde för Force India trea (+0,603) och Max Verstapppen fyra (+ 1,135).

Stroll är dock inte bekräftad för Force India än.

Pirelli fortsätter i F1

Pirelli fortsätter som ensam däckleverantör till F1, till och med 2023.

– Pirelli har varit en viktig och skattad partner till Formel 1 sedan 2011. De är ledande när det kommer till att tillhandahålla toppmodern, innovativ teknik. De är ett premiummärke, en given global ledare inom motorsport. Vårt pågående partnerskap är ett ytterligare bevis på vår strävan att föra samman F1 med det bästa inom och bortom motorsport. Vi är väldigt glada över att ha nått det här avtalet som säkerställer en långsiktig och stabil framtid för en så avgörande komponent i Formel 1, säger Chase Carey, ordförande och vd för Formel 1.

Tillsammans med FOM, Formula One Group, ska Pirelli jobba mot nya tekniska regler med bland annat 18-tumsdäck som väntas införas 2021.

– Det är fantastiska nyheter att Pirelli fortsätter sitt partnerskap med Formel 1 till 2023. Det här nya avtalet innebär att vi förlänger vår närvaro inom Formel 1 till sammanlagt 13 säsonger i modern tid, samtidigt som Pirelli även var med 1950 när världsmästerskapet ägde rum för första gången. Formel 1 är och kommer att fortsätta att vara höjden av motorsport: en perfekt miljö för Pirelli, som alltid sett motorsport som en testmiljö för sin mest avancerade tekniska forskning och utveckling. Formel 1 förser oss med en perfekt scen för att visa upp våra Ultra High Performance-däck som sitter på världens mest eftertraktade bilar inom prestige- och premiumsegmenten, där de garanterar högsta standard inom prestanda, hållbarhet och säkerhet, säger Marco Tronchetti Provera, vice ordförande och vd för Pirelli.

Linus testar för  GP3

Linus SVEI går noterade vi att Toro Rosso gjort klart med en ny förare, Alexander Albon, som tidigare kört bland annat Formel 2. Han bildar par med Daniil Kvyatt nästa år.

I dag kom sedan beskedet att Linus Lundqvist ska testa för GP3 i Abu Dhabi den här veckan. Svensken vann brittiska F3 2018 och hoppas på att få köra FIA:s nya F3 mästerskap som avgörs i samband med F1.

– Det är ingen hemlighet att den nya Formel 3-serien finns med i tankarna i vår planering inför nästa säsong, och GP3-bilen är den som mest liknar hur den nya F3-bilen kommer att bli. Det är ingenting klart ännu, men oavsett hur det blir känns det här som en bra chans att få lite körtid i ett relevant sammanhang.

Kommentar och betyg på alla förare i F1 2018

av Anna Andersson

F1-säsongen  är över. För den här gången. En härlig säsong med många spännande race, positiva minnen, förare som överraskar och en välförtjänt världsmästare.

Jag har gjort en liten sammanställning, förarna är upprade i den ordning de avslutade säsongen, och satt något slags omdöme eller betyg på alla förare i F1 2018.

Se det som ett diskussionsunderlag och dela med er av era bedömningar i kommentatorsfältet.

För övrigt vill jag tacka er alla för i år framförallt alla ni som följt med liverapporteringen. Det har varit riktigt roligt.

 

Kommentar och betyg på alla förare i F1 2018

Formula One F1 - Singapore Grand Prix - Marina Bay Street Circuit, Singapore - September 16, 2018 Mercedes' Lewis Hamilton celebrates on theÊpodiumÊafter winning the race REUTERS/Edgar Su
Mästare – igen.  REUTERS

Lewis Hamilton:

+++++

Dominanten. Han tog elva pole positions och lika många segrar på 21 lopp – och vann sin femte VM-titel. Han var klart bäst 2018.

Sebastian Vettel:

++++

Målet var en VM-titel, men återigen slarvade Vettel och Ferrari bort sina möjligheter.

Nästa år krävs en förbättring och det vet han om:

– Internt vet vi var våra svagheter finns. Nu är det upp till oss att skruva på rätt ställen och förbättra oss så att vi kan ta det sista steget och slåss om titeln.

Första halvan av säsongen var fem plus, andra halvan tre – därför får han en fyra.

Kimi Räikkönen:

++++

Även om han avslutade säsongen med elektronikproblem och bröt det sista loppet så var det en positiv säsong för finländaren. Han lämnar teamet som Ferarris senaste världsmästare, den senaste Ferrarisföraren som vunnit ett lopp och den senaste Ferrariföraren som tagit pole position.

Det är bättre än bra.

TOPSHOT - Red Bull's Dutch driver Max Verstappen celebrates on the podium after winning the F1 Mexico Grand Prix, at the Hermanos Rodriguez circuit in Mexico City on October 28, 2018. - Mercedes' British driver Lewis Hamilton became only the third Formula One driver in history to capture a fifth world title on Sunday as Max Verstappen won the Mexican Grand Prix. (Photo by ULISES RUIZ / AFP)
Seger i Mexiko. (AFP)

Max Verstappen:

+++

I början av säsongen var bilen inte tillräckligt bra, det har Red Bull påpekat att man ska förändra till nästa år. Då ska bilen vara klar i tid till testerna. Då har teamet dessutom en helt ny motorleverantör och frågan är vad det betyder?

Kan de leverera tillsammans med Honda?

Men för att Verstappen ska nå ända fram till en titelkamp behöver han också hitta lugnet, värdera sina lägen och inte tända på alla cylindrar vid fel tillfälle. Han har mognat, men det krävs ännu mer.

Valtteri Bottas:

+++

Hans egen kommentar efter finalen i Abu Dhabi  är en klockren sammanfattning av hans säsong:

– Loppet var som hela mitt år, det började bra och sedan gick det åt fanders. De sista varven kändes väldigt långa. Jag ville bara att säsongen skulle ta slut och nu är jag glad att det är över.

Teamkollegan till världsmästare Hamilton är den enda föraren från något av de tre toppteamen som inte vunnit något lopp i år. Han slutade femma i VM.

Daniel Ricciardo:

+++

Efteråt sa Daniel Ricciardo att det kändes som om han har varit fyra hela året, känslan är lätt att förstå. Han har haft stora problem med materialet och brutit åtta av 21 lopp, vilket är påtok för mycket för en förare som drömmer om en VM-titel. Nästa år kör han för Renault, teamet har målsättningen att vara med och slåss om pallplatser nästa år och kombinationen Ricciardo/Hülkenberg är intressant. Ska teamet äntligen kunna utmana de tre stora?

Nico Hülkenberg:

+++

Han har varit besviken på Renault i år och hoppas på en stor förbättring 2019. Tysken som är den förare som kört flest lopp utan att ta en pallplats vet vad han vill.

Men kan han och teamet leverera – samtidigt?

Sergio Perez:

+++

Vad kan Force India leverera nästa säsong? Nya regler och ett nytt team? Hittills har  stallet alltid lyckats få ut max av materialet och Perez är en förare som kan leverera. Han var bäst i teamet 2018  – men hur kommer han att fungera med Lance Stroll ( son till ägaren) ? Bråken med Esteban Ocon, på och utanför banan, är allt annat än proffsiga.

Kevin Magnussen:

+++

En bra inledning av säsongen, en trist avslutning.  Dansken var bäst i teamet 2018, men för att ta nästa steg krävs det mer av både honom och teamet.

Renault's Spanish Formula 1 driver Carlos Sainz Jr gestures during a press conference at the Circuit de Catalunya in Montmelo in the outskirts of Barcelona on May 10, 2018 ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Bra körning i finalen. / AFP PHOTO / LLUIS GENE

Carlos Sainz;

+++

Han avslutade året med en riktigt bra körning i Abu Dhabi och det stärker honom för han lär behöva allt självförtroende han kan ha 2019. Då ska han ta över efter Fernando Alonso hos McLaren. Lycka till.

Fernando Alonso:

++++

Lämnar F1 efter 17 säsonger. Jag kommer att sakna honom och hans fantastiska radiomeddelanden. I Abu Dhabi ville ingenjören puscha honom att jaga ikapp Kevin Magnussen och ta en poäng.

– Varför? Jag har redan tagit 1800 poäng, svarade Alonso.

Nästa år är målet att vinna Indy 500 med McLaren, kan det lyckas? Håller motorn denna gång? Det gjorde den inte 2017 då han faktiskt ledde tävlingen i 27 varv.

 Esteban Ocon:

++

Blandar fantastiska lopp med idiotiska tilltag, som när han kolliderade med Max Verstappen efter depåstoppet i Brasilien. Nästa år kör han inte F1, han ska vara reservförare och simulatorförare åt Mercedes. Leder den vägen tillbaka till F1?

Om Valtteri Bottas har ännu en tung säsong så är det mycket möjligt att fransmannen står på tur – om nu inte Georg Russel gör en Leclerc säsong hos Williams.

Charles Leclerc (MON) Alfa Romeo Sauber F1 Team at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Qualifying, Monte-Carlo, Monaco, Saturday 26 May 2018.
Imponerade 2018

Charles Leclerc:

Det tog honom ett par lopp att lära sig F1 och då visade han vilken kunskap han besitter. Han var precis så bra som det snackades om innan VM startade och dessutom klarade han av att hantera trycket. På bara en säsong körde han till sig ett kontrakt hos Ferrari och Sauber har en stor anledning att tacka honom för sjundeplatsen i mästerskapet. Leclerc tog 39 av teamets 48 poäng.

Romain Grosjean:

Den usla inledningen förstörde säsongen. Han tog sina första VM-poäng i Österrike i slutet av juni och det var för sent.

Pierre Gasly:

++

Motorproblem och motorproblem. Nu flyttar både han och Honda till Red Bull. Vad betyder det?

Motorproblem?

Stoffel Vandoorne:

+

Hans teamkollega vann kvalen med 21-0. Det säger allt. Tack och adjö Stoffel som kör elbil nästa år.

Melbourne 2014-03-13 Caterham driver Marcus Ericsson of Sweden holds his helmet as he poses for a drivers portrait ahead of the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park in Melbourne, Australia, Thursday, March 13, 2014. (AP Photo/Rob Griffith) Photo: Rob Griffith / AP / TT / kod 436
Så såg det ut när Ericsson debuterade 2014. (AP)

Marcus Ericsson

++

Nio poäng på 21 lopp 2018, kollegan tog 30 poäng mer. Hade han lyckats köra in fem poäng till hade Sauber tagit en placering till i märkes-VM, så jämnt var det. Marcus är en trevlig och lojal kille samt en bra och ambitiös förare, men 2018 ställdes han mot en av de största talangerna som kommit till F1 de senaste tio åren och dessutom utvecklades hans team till ett av de starkaste i mittfältet. Det gjorde att kraven ökade och då räcker det inte att ha en tjock plånbok. Då krävs det utmärkta resultat.

Det är trist att det inte är någon svensk som kör F1 2019, men Ericsson mår bra av miljöbytet. Förhoppningsvis trivs han bättre i IndyCar, kan hitta tillbaka till ett vinnande spår igen – och kanske återvända till F1 en annan dag.

Det är i alla fall hans mål.

Lance Stroll:

+

Williams har haft en usel säsong och Stroll följer med pappa till Force India. Intressant att se hur han fungerar tillsammans med Sergio Perez nästa år.

Brendon Hartley:

+

Fyra små poäng, men det ser värre ut än vad säsongen har varit.  Han har inte varit riktigt så usel. Vad han gör nästa år  är inte klart än.

Sergej Sirotkin

+

Ryssen lämnar F1 efter att ha tagit en poäng i sin debutsäsong. Hans sponsorer tyckte inte att det var värt att lägga in mer pengar i Williams utan väljer andra projekt. Det känns som ett naturligt val.

 

NU är det din tur – vad tycker du om förarnas insatser 2018?

 

 

Säsongsfinal – senaste snacket inför Abu Dhabi GP

av Anna Andersson

Lewis Hamilton avslutar på topp. Med pole position i Abu Dhabi GP.

Mannen som har vunnit fem VM-titlar fortsätter på samma sätt som han gjort hela säsongen. I topp.

Faktum är att det har körta 100 lopp sedan hybridmotorerna infördes, sedan dess har Mercedes tagit 84 pole position, Lewis Hamilton 52.

Formula One F1 - Abu Dhabi Grand Prix - Yas Marina Circuit, Abu Dhabi, United Arab Emirates - November 24, 2018  Mercedes' Lewis Hamilton celebrates pole position as second place Mercedes' Valtteri Bottas and third place Ferrari's Sebastian Vettel look on  REUTERS/Hamad I Mohammed
De tre i topp ( TT)

Morgondagens lopp betyder egentligen ingenting för Mercedes eller för Lewis Hamilton, men ändå tror jag att vi har ett spännande lopp framför oss.

•Vi har Hamilton, Bottas, Vettel, Räikkönen och Ricciardo som startar på ultrasoft i morgon, medan Max Verstappen startar på hypersoft.

•Valtteri Bottas står intill Hamilton i första led och han har inte vunnit något lopp i år.

•Kampen om plats tre i VM lever – och det är en rejäl fajt om flera placeringar i märkes-VM.

•Dessutom är det ett antal förare som lämnar F1 – och de vill alla avsluta på topp.

En av dem är Fernando Alonso. Han startar Abu Dhabi GP  – karriärens sista lopp – från ruta 15 .

Då låter det i alla fall nu, men samtidigt så stnger han inga dörrar för en eventuell comeback Jag har kikat närmare på hans 17 år i F1 och vad han ska göra nästa år. Målet är klart:

– Jag ska bli den bäste föraren i världen.

Du läser texten här.

Han är grym på kval spanjoren – han har slagit Stoffel Vandorne i samtliga 21 kval i år.

 

Snabba nyheter inför Abu Dhabi GP

Vi kan konstatera att

Swedish Formula One driver Marcus Ericsson of Sauber F1 Team arrives prior to the first free practice session for the Hungarian Formula One Grand Prix at the Hungaroring circuit, in Mogyorod, north-east of Budapest, Hungary, Friday, July 27, 2018. The Hungarian Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (Zoltan Balogh/MTI via AP)
Marcus kör sitt sista F1-lopp i Abu Dhabi – för den här gången (TT)

…Marcus Ericsson fick stryk av sin teamkollega i kvalet till Abi Dhabi GP , Lecler var femma i Q2 medan svensken körde in som 12:a i Q2 och har fritt däckval i sitt sista F1-lopp för den här sejouren.

Efter kvalet kommenterade han också sin teamkollegas framfart – och han gjorde ett intressant inspel.

Mer läser du här.

….Pierre Gasly rullade ut i Q1 och klagade över att han såg rök.

Troligen gick motorn sönder vilket gjorde att han missade Q2. Honda jobbar hårt med den där motorn, men hur är det hos Red Bull? De byter till Hondamotorer nästa år, läge för oro?

…Lance Stroll är tydlig.

–  Det är samma skit varje dag, sa han efter ännu ett dåligt kval.

Han ska köra Force India nästa år, även om det inte är bekräftat än.

…Pirelli hävdar att det skiljer 1,3 till 1,4 sekunder per varv på de bäda mjukaste gummiblandningarna i Abu Dhabi.

…Niki Lauda hade hoppats att han skulle vara så frist att han skulle kunna åka till säsongsfinalen i Abu Dhabi, men det klarade han inte. Den trefaldige mästaren räknar med att vara tillbaka i depån till nästa säsong.

 

Startuppställning Abu Dhabi GP:

1) L. Hamilton, Mercedes.

2) V. Bottas, Mercedes

3) S. Vettel, Ferrari

4) K. Räikkönen, Ferrari

5). D. Ricciardo, Red Bull

6) M. Verstappen, Red Bull

7) R: Grosjean, Haas

8) C. Leclerc, Sauber

9) E.Ocon, Force India

10) N. Hülkenberg, Renault

11) C. Sainz Renault

12) M. Ericsson, Sauber

13) K. Magnussen, Haas

14) S. Perez. Force India

15) F. Alonso, McLaren

16) B. Hartley, Toro Rosso

17) P. Gasly, Toro Rosso

18) S. Vandoorne, McLaren

19) S. Sirotkin, Williams

20) L. Stroll, Williams

Jag kör igång liverapporteringen på sportbladet.se klockan 13.55.

Väl mött.

Kimi, Seb och tystnaden inför Abu Dhabis Grand Prix

av Anna Andersson

Mercedes i topp – och Red Bull där efter.

Men det är en helt annan sak som vi snackar inför Abu Dhabis Grand Prix, som gårdagens pressmöte där Kimi Räikkönen fick frågan om vad han ser fram emot hos Sauber.

AUSTIN, TX - OCTOBER 21: Race winner Kimi Raikkonen of Finland and Ferrari celebrates in parc ferme during the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 21, 2018 in Austin, United States.   Charles Coates/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Siste man att ta pole för Ferrari 2018? (TT)

– Du sa väl simulatorn, flinade Vettel som är väl medveten om att Sauber inte har någon simulator.

– Nä, svarade Räikkönen.

– Jag sa till dem att de kunde spara de pengarna jag har en hemma och löser det där.

Sedan fick de frågan vad de skulle sakna hos varandra.

– Tystnaden, sa Vettel.

– De korta mötena, sa Räikkönen.

Inför sitt sista lopp för Ferrari är han Ferraris senaste världsmästare. Senaste föraren som tagit pole positon för Ferrari.

Senaste föraren som vunnit för Ferrari.

Nästa vecka ska han testa för Sauber.

 

Snabba nyheter inför Abu Dhabis Grand Prix

 

…Sauber kan ta plats sju i märkes-VM, teamet är bara ett par poäng efter Force India och ett sådant avancemang vore viktigt för ekonomin inför nästa säsong.

…..Sergej Sirotkin lämnar F1 och WIlliams när Robert Kubica kommer och ryssens sponsor hävdar att det ändå inte var någon idé att fortästta. Nivån i Williams är för lång.

Stoffel Vandoorne låter dörren till F1 stå lite på glänt. Han ska köra Formel E och göra jobb i simulatorn till Mercedes.

….Toro Rosso har en förarplats kvar. Force India också, men den lär gå  till Lance Stroll.

…James Key ska jobba för McLaren 2019. Han lämnade Toro Rosso tidigare i år och nu bekräftar det brittiska teamet att han är klar för dem.

…Laurent Mekies är ny sportdirektör hos FErrari från och med 2019. Han har tidigare arbetat hos FIA.

…Jenson Button, tidigare världsmästare i F1, vann Super GT i Japan tillsammans med Naoki Yamamoto. Honda vill gärna se japanen i en F1:a.

Protesten inför Abu Dhabis Grand Prix

Haas driver Romain Grosjean, of France, sits in his car during the first practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Friday, Oct. 20, 2017, in Austin, Texas. (AP Photo/Tony Gutierrez)
Romain Grosjean kör för Haas(AP Photo/Tony Gutierrez)

Haas protesterar mot Force India. Det amerikanska teamet anser inte att Force India har byggt sin bil själva, teamet fick en ny licens i samband med Belgiens GP  ( när Lawrence Stroll tog över det) och det proteterar Haas emot.

Haas anser inte att Force India får ta del av prispengarna för säsongen eftersom det är ett nytt team, något som de andra teamen inte har något problem med. Men Haas är själva ett förhållandevis nytt team och fick klara sig utan prispengar oå 60 miljoner euro i två säsonger – och vill nu att Force India ska göra samma sak.

Kubica, Alonso och annat – i gårdagens blogg får du ännu mer snack inför Abu Dhabis Grand Prix

 

Däcktillverkaren om Abu Dhabis Grand Prix

 

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför Abu Dhabi Grand Prix 2018

Pirelli Tyre Nordic AB – 22.11.2018 13:18 CET

I helgen är det dags för säsongens sista F1-lopp, Abu Dhabis Grand Prix. Pirelli har valt ut däcken supersoft, ultrasoft och hypersoft. Det är sista gången dessa däcknamn kommer att synas i Formel 1, eftersom Pirelli har valt att göra om däckutbudet inför säsongen 2019. Då får förarna tillgång till tre däck: hard, medium och soft. Dessa kommer att anpassas inför varje enskilt lopp, så att exempelvis däcket soft rent tekniskt kan motsvara det nuvarande soft, supersoft, ultrasoft eller hypersoft.

Förarna kommer att få testa de nya däcken direkt efter loppet. På så sätt bjuder helgen utöver säsongsavslutningen även på ett tidigt startskott för F1-säsongen 2019.

BANAN UR ETT DÄCKPERSPEKTIV

  • Banan på Yas Marina är mjuk och inte speciellt krävande för däcken. Här gjorde hypersoft sin debut för ett år sedan, under förra säsongens testkörningar.
  • Tävlingen börjar på sen eftermiddag och avslutas under kvällen, vilket påverkar däckens temperaturutveckling.
  • Banan körs motsols. Dragkrafter och bromsning spelar en större roll än sidkrafter.
  • I fjol byggde den vinnande strategin på ett depåstopp. Vinnaren Valtteri Bottas startade på ultrasoft, för att sedan byta till supersoft.

VAD ÄR NYTT?

  • Pirellis sista test för året äger rum på tisdag och onsdag efter tävlingen.

Abu Dhabi GP i Formel 1 – avskeden och comebacken

av Anna Andersson

Robert Kubica är tillbaka till F1.

Som ordinarie förare i Williams.

Williams reserve driver Robert Kubica of Poland sits in his car cockpit in the pit lane during a Formula One pre-season testing session at the Catalunya racetrack in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Tuesday, Feb. 27, 2018. (AP Photo/Francisco Seco)
Testförare 2018 – förare 2019. (AP)

Det bekräftar teamet inför Abu Dhabi GP i Formel 1.

Det är en makalös comeback. Efter en svår olycka som var nära att kosta honom livet, trots ett funktionshinder och efter åtta års frånvaro är han tillbaka. Jag fick en pratstund med honom tidigare i år, du läser hela den artikeln här.

 

Robert Kubica tillbaka i Formel 1

Det var ett samtal som påverkade mig, jag blev inspirerad av hans mod och känner en enorm respekt för den tuffa väg han har valt för att få göra det som han älskar.

– Jag kör som min kropp och mina begränsningar tillåter mig göra. Efter olyckan upptäckte jag att det inte krävdes någon styrka i handen för att köra en vanlig bil, utan det handlar om att stötta ratten. F1 är ingen vanlig bil, men principen är den samma, sa han då.

2019 är han tillbaka i Formel 1. Det är en fantastisk historia om en man som har visat att det är viljan  och beredskapen att göra stora uppoffringar som betyder mest för att lyckas nå sin dröm.

 

Fem snackisar inför Abu Dhabi GP i Formel 1

1) Sebastian Vettel

Inte en seger sedan Belgiens GP i Augusti och en förlorad VM-titel. Kan han slå tillbaka i Abu Dhabi?
– Jag hoppas att han lyckas avsluta året på ett bra sätt och för att göra det måste han vinna i Abu Dhabi, då får han ett bra slut och en bra start på nästa säsong. Då har han inga negativa tankar utan han får ett bra självförtroende inför nästa säsong. Annars blir det tufft, säger Nico Rosberg till motorsportmagazin.
Ni minns väl Rosbergs taktik inför segern 2016?
Han avslutade med tre segrar 2015 och följde upp med fyra till 2016. Det året lyckades han också betvinga Lewis Hamilton. Det är han den ende föraren som lyckats med de  senaste fem åren.

Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands, center, celebrates winning the Formula One Mexico Grand Prix auto race at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City, Sunday, Oct. 29, 2017. At left is Mercedes driver Valtteri Bottas, of Finland, who placed second, and at right is Ferrari driver Kimi Raikkonen, of Finland, who placed third. (AP Photo/Moises Castillo)
Vem tar tredjeplatsen?  Bilden är från Mexiko 2017. (TT)

2) Plats tre

Lewis Hamilton är mästare. Sebastian Vettel tvåa.
Men vem tar tredjeplatsen? Det skiljer 17 poäng mellan Kimi Räikkönen på plats tre och Max Verstappen som är femma. Mellan dem återfinns Valtteri Bottas.
Bottas är faktiskt den en enda föraren i något av de tre toppteamen Mercedes, Ferrari och Red Bull som inte vunnit något lopp alls i år. Den här helgen har han chansen.

Han vann Abu Dhabi GP i Formel 1 2017 och Lewis Hamilton har vissa begränsningar eftersom motorn fick med sig ett par skador från Brasilien för två veckor sedan
– Pressen från kampen om VM-titeln är borta, men vi är medvetna om att det är en tuff fajt som väntar, både Ferrari och Red Bull har samma målsättning som vi har, säger Mercedes Toto Wolff.
– De vill också avsluta säsongen på ett bra sätt och ha en positiv känsla med sig in i vinteruppehållet.

3) Fernando Alonso

Det är dags att säga adjö till en av F1-sportens största stjärnor. Efter 17 år lämnar han måsterskapet.
17 säsonger och två VM-titlar.
Han har kört för team som Renault, Ferrari och McLaren – och lämnat radiomeddelanden som vi skrattat gott åt.
Nästa år ska han jaga en seger i Indy500, men kommer han tillbaka?
– Jag utesluter ingenting, säger spanjoren som är 37 år gammal.

4) Ocon vs Verstappen

Det är två veckor sedan Ocon försökte ovarva sig och kom i vägen för Max Verstappen. Där tappade Verstappen både segern och humöret.
Deras kontrovers fortsatte med könsord och puttar i depån, Ocon fick ett straff under loppet medan Verstappen bestraffades med två dagars tjänstgörning som föreläsare för unga talanger under det kommande halvåret.
Har de lämnat bråket bakom sig?
Eller smäller det till igen?
Verstappen och Ocon hade svårt för varandra redan när de möttes i lägre klasser och konflikten tycks finnas kvar.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Hockenheimring.
Marcus Ericsson mot nya äventyr efter fem år i F1 (TT).

5) Marcus Ericsson

Är Abu Dhabi GP i Formel 1 hans sista F1-lopp?
För den här gången?
För alltid?
Marcus Ericsson ska köra IndyCar 2019 och vara tredjeförare för Alfa Romeo Sauber, han säger själv att han hoppas på att komma tillbaka till F1 2020.
Klarar han det?

Det krävs resultat, en mycket tjock plånbok och en rejäl gnutta tur för att det ska lyckas. Han är inte den enda föraren som lämnar F1 som drömmer om en comeback. Pascal Wehrlein är en annan,  Esteban Ocon en tredje och det finns ännu fler.

 

Väderprognos inför Abu Dhabi GP i Formel 1

Den här gången behöver jag bara skriva tre ord.

Sol och värme.

Vill du ha guiden och statistiken till helgens lopp? Här är den.

Förarnas däckval och de tider som gäller? Här är de

DU hänger väl med min liverapportering på söndag? Start klockan 13.55.

 

 

 

Inför Abu Dhabi GP i F1 2018 – Alonso till Formula E?

av Anna Andersson

Fernando Alonso kör sitt sista F1-lopp i helgen.

Blir det Formula E efter det?

Inför Abu Dhabi GP i F1 2018 berättar Auto Motor und Sport att Nissan, som tagit över Renaults plats i Formula E, har gett den dubble världsmästaren ett riktigt bra erbjudande, han skulle tjäna ungefär samma pengar som han har gjort i F1 och köra en serie som startar i december och avslutas i juli.

För Formula E vore Fernando Alonso en riktigt bra värvning, men frågan är om han tar erbjudandet.

• Han vill vinna Triple Crown, segrarna i Monaco GP och Le Mans har han redan – men han saknar segern i Indy 500.

Den vill han ha 2019 och det kommer att kräva en del.

• Han skulle behöva starta säsongen  18/19 utan försäsongstester.

• Dessutom blev Carlos Ghosn, VD för Renault och Nissan, arresterad i går. Han är  bland annat misstänkt för att ha använt företagets pengar för privata angelägenheter. Mer läser du i gårdagens blogg.

 

Guide till Abu Dhabi GP i Formel 1

Yas Marina Circuit
Varvlängd: 5,554 km ( 55 varv)
Kurvor: 9 höger, 12 vänster
Avstånd till första kurvan: 300 m
Kurvor över 250 km/tim: 5 (T2, T4, T10, T15, T16)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T5, T6, T7, T8, T9, T11)
Däck: Supermjuka, ultramjuka och hypermjuka. Förarnas däckval hittar du här.
Däckslitage: Lågt
Bromsslitage: Medel.
Bromszoner: 11, varav 4 hårda.
Maxfart utan DRS: 315 km/tim.
Lägsta fart: 66 km/tim.
Genomsnittsfart: 194 km/tim.
Så lång tid tar det att köra igenom depån när farten är 60 km/tim: 21,6 sek.
Debutår:  2009. Sebastian Vettel, Red Bull, vann, men Lewis Hamilton, McLaren, hade pole position.
Vinnande strategi 2017: 1 depåstopp, de flesta förarna valde dock två.
Lopp med säkerhetsbil: 2 ( 3 gånger har säkerhetsbilen varit på banan)
Seger från pole position: 4

Lotus driver Kimi Raikkonen of Finland, winner, right, drinks rose water as second place Ferrari driver Fernando Alonso of Spain sprays him after the Emirates Formula One Grand Prix, at the Yas Marina racetrack, in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Sunday, Nov. 4, 2012. (AP Photo/Luca Bruno)
Kimi i topp 2012. (AP Photo)

Seger från lägsta startposition: Kimi Räikkönen, Lotus, 2012, startplats 4

Marcus Ericsson om banan:

”Det är en bana jag kan väl och den bjuder på bra racing. Det finns långa rakor, hårnålar och ­långsamma kurvor. Jag hade gärna sett fler snabba kurvor, då hade den varit ännu mer utmanande. Sista sektorn kan vara lite lurig, då gäller det att inte överhetta däcken.”

 

Tider och schema för Abu Dhabi GP i F1 hittar du här.

Statistik – Abu Dhabi GP i F1 2018

Topp 8 i kvalet 2017
1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Max Verstappen, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Sergio Perez, Force India

Snababste kvalvarven genom tiderna:

Absolut: 1:36.231 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2017)
2017: 1:36.231 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:38.755 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:40.237 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:40.480 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:39.957 (Mark Webber, Red Bull)

 

Mercedes driver Valtteri Bottas, center, of Finland, celebrates his pole position with his teammate second placed Lewis Hamilton, right, of Britain, and third placed Ferrari driver Sebastian Vettel, of Germany, during the qualifying session at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Saturday, Nov. 25, 2017. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Topp tre i kvalet – och racet 2017.  (AP)

Topp 8 i racet 2017:

1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Nico Hülkenberg, Renault
7. Sergio Perez, Force India
8. Esteban Ocon, Force India

 

Snababste varvet i Abu Dhabi GP i F1:

Absolut: 1:40.279 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2009)
2017: 1:40.650 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:43.729 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2015: 1:44.517 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:44.496 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2013: 1:43.434 (Fernando Alonso, Ferrari)

Senaste fem segrarna:

2017  Valtteri Bottas  Mercedes
2016  Lewis Hamilton  Mercedes
2015  Nico Rosberg  Mercedes
2014  Lewis Hamilton  Mercedes
2013  Sebastian Vettel  Red Bull

Flest segrar i Abu Dhabi GP i F1:

Sebastian Vettel (3)
Lewis Hamilton (3)
Valtteri Bottas (1)
Kimi Räikkönen (1)
Nico Rosberg (1)

 

Snabba nyheter

Inför Abu Dhabi GP i F1 kan vi notera att….

…..Robert Kubica är klar för Williams 2019. Det uppger motorsport-total. Enligt websidan ska han presenteras som förare intill George Russel i samband med helgens deltävling.

… Mick Schumacher gör sällskap med Sebastian Vettel. De bildar Team Germany i Race of Champions. Sex år i rad vann Michael Schuamcher och Sebastian Vettel Nations Cup. Mer om det och Micks fina hyllning till sin pappa läser du här.

…Max  Verstappen är nära att dra ett F1-lopp till Nederländerna. Zandvoort har långt gågna diskussioner med F1. Comeback 2020?

…Williams tappar huvudsponsorn Martini och när Lance Stroll lämnar teamet lär även Lawrence Strolls pengar försvinna. Ändå vill teamet ha en lika stor budget 2019. Frågan är var de ska hämta pengarna?

 

 

 

Förarnas däckval till Abu Dhabi GP i F1

av Anna Andersson

Tänk att det har gått en hel säsong. Mästerskapen av avgjorda, återigen är det Lewis Hamilton och Mercedes som vunnit båda titlarna.
Men det känns ändå speciellt när det är dags för säsongens sista lopp. I dag får ni förarnas däckval till Abu Dhabi GP i F1, beskedet om den store VD:n som gripits av polisen, det senaste snacket och tiderna som gäller den här helgen.
Årets sista F1-helg.

Tiderna inför Abu Dhabi GP i F1

 

Mercedes driver Valtteri Bottas, of Finland, right, celebrates with his teammate Lewis Hamilton, of Britain, after setting the pole position during the qualifying session at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Saturday, Nov. 25, 2017. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Valtteri Bottas vann säsongsfinalen 2018. (AP Photo/Luca Bruno)

Fredag 23.11.
Träning 1 kl 10.00-11.30
Träning 2  kl 14.00-15.30

Lördag 24.11:
Träning 3 kl 11.00-12.00
Kval kl 14.00

Söndag 25.11
Race – Abu Dhabi GP 14.10 – Jag följer loppet live med start klockan 13.55. Häng med för sista gången i år, sedan får vi se vad som händer 2019.

Förarnas däckval till Abu Dhabi GP i F1

När det gäller förarnas  däckval till Abu Dhabi GP i F1 så kan vi konstatera att Marcus Ericsson väljer en annan strategi än Charles Leclerc, svensken har bara ett däck av den hårdaste gummiblandningen – men åtta av den mjukaste. Leclerc ligger på ett set hårdare än svensken. Det är samma upplägg som Mercedes har, men kikar vi vidare ser vi att Sebastian Vettel faktiskt använder sig av tre röda supersoft  (hårdast den här helgen) vilket är samma taktik som Kimi Räikkönen.
Men inga andra team väljer så hårda alternativ.

 

Renault driver Nico Hulkenberg of Germany waits in his team garage during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
Tungt för Renault. (AP Photo/Wong Maye-E)

VD arresterad – vad händer med Renault?

Renaults och Nissans VD Carlos Ghosn har arresterats i Japan. Han anklagas för att ha använt firmans pengar för privata ändamål och ska ha räknat ner värdet på sina värdepapper. Han kommer även att få sparken.

Detta är den tredje stora chefen som lämnar ett F1-team i år, Ferraris Sergio Marchionne avled i somars, Mercedes Dieter Zetsche har lämnat över till Ola Källenius och nu lämar 64-årige Ghosn efter 22 år.

Fransmannen som är född i Brasilien har lett en stor satsning på F1, inför 2019 har man hämtat Daniel Ricciardo vid sidan av Nico Hülkenberg, målet är att ta pallplatser och att vinna VM-titeln efter 2021.

Vilka konsekvenser får det för teamets F1-satsning? Vem som ersätter honom hos Renault är inte klart.

Släpp kvinnan – eller ställ in Bahrain GP.

En kvinna sitter fängslad för att ha skrivit sin åsikt rking Bahrain GP på sociala medier. Hon skrev bland annat  ”Nej till F1 i ockuperade Bahrain” och att när F1 kommer till hennes land så var det bara för att ”den styrande al-Khalifa familjen skulle rentvå sitt kriminella förflutna och deras brott mot mänskliga rättigheter”. Hon uppger att hon har misshandlats i fngeldet, utsatts för sexuella trakasserier och har tvingats erkänna brottet – utan att en advokat var närvarande. Nu kräver organisationer som arbetar för männskliga rättigheter att hon ska släppas – annrs bär F1 ställa in loppet i Bahrain 2019. Lär mer här.

Vad tycker du?

 

Snabba nyheter inför Abu Dhabi GP i F1

Vi kan konstatera att….

Spanish F1 driver Fernando Alonso of Renault clenches his fist as he celebrates on the podium after he won the Formula One Hungarian Grand Prix on the Hungaroring circuit, in Mogyorod, north-east of Budapest, Hungary, on Sunday, Aug. 24, 2003. (AP Photo/MTI, Imre Foeldi)
Fernando Alonso körde för Renault år 2003.  (AP Photo)

…Fernando Alonso gör sitt sista F1-lopp för 2018. För 2019 och kanske för hela karriären. Spanjoren 37-årige spanjoren debuterade i F1 2001, för Minardi. Han vann två VM-titlar med Renault 2005 och 2006 och är en av de riktigt stora i F1-historien. Även om de tre senaste säsongerna inte har varit riktigt det han hade hoppats på så har han varit en tillgång för serien.
Nästa år ligger fokus på att vinna Indy 500 tillsammans med McLaren, där ska han jobba med Force Indias tidigare teamchef Bob Fernley.
…Marcus Ericssons  gör sitt sista F1-lopp, för den här gången Vi får se om svensken, som är tio år yngre än Alonso, kommer tillbaka. Det har varit hans målsättning i alla fal. Nästa år ska han köra Indycar, samtidigt som han är tredjeförare för Sauber. Svensken har kört F1 sedan 2014, men inte riktigt lyckats få till de toppresultat som krävs för att få en riktigt bra styrning.
…Brendon Leigh, 19, från Storbritannien, vann F1 New Balance Esports Pro Series 2018 – precis som 2017.
….F1-kalendern för 2019 är här. Du kan klicka här för att boka in alla helger.

Men för 2020 är det mycker som är öppet och enligt Liberty Media är det inte säkert att Silverstone finns med, Hanoi ska göra debut, men man tvekar om Miami.
– Det är väldigt många parter involverade, vilket inte är ovanligt, säger Chasey Cary som därmed förklarar varför det är något svårare.
– Men USA är prioritet för oss, vi diskuterar även med andra arrangörer i USA; inte bara Miami.

Sida 150 av 390