Australiens GP och premiär i F1 2018 – TV-tider och snack

av Anna Andersson

Nu laddar vi för Australiens GP och premiär i F1 2018.  Det är bara tre nätter kvar, sedan är det dags. Motorerna snurrar igång i Melbourne.
Men det finns ett litet problem. Det gäller att sova i veckan från och med fredag är det dags att vända på dygnet.

Australiens GP och premiär i F1 2018 – TV-tider

Träning 1: 2:00 – 3:30
Träning  2 6:00 – 7:30
Träning  3: 4:00 – 5:00
Kval: 7:00 – 8:00
Race start 7:10

Glöm nu inte att  vi ändrar till sommartid på söndag morgon – klockan flyttas FRAM en timme.

I dagens blogg kör vi en liten sammanfattning av allt det snack som omger premiären. Här samlas de hetaste uttalanden, de senaste snackisarna och de bästa ryktena. I morgon går vi vidare till banfakta och statistik.
I går gick jag igenom alla nyheterna till 2018. Där skrev jag också om vilka däck förarna har valt inför helgen.  Hela det inlägget hittar du här.

Australiens GP och premiär i F1 2018

Under morgondagens löptur funderade jag över en sak. Vem kan slå Lewis Hamilton och vad krävs för att göra det?

2018 Barcelona Testfahrten 2, Tag 4 - Wolfgang Wilhelm
Vem ska slå 44:an?  Foto: Wolfgang Wilhelm

Något senare såg jag att Sky Sport F1 hade ställt samma fråga till Nico Rosberg och vem kan svara bättre än mannen som lyckades besegra Hamilton 2016, trots att de båda hade samma material.
– Lewis enda nackdel är att han kan vara lite ojämn, han har faser när han inte ligger på topp och m man nyttjar de och gör det bästa av dem går det att hålla ner honom på marken, säger Rosberg  som numera är expert hos tyska RTL OCH hos brittiska Sky.
– När Lewis har en bra helg är han näst intill oslagbar. Han är fruktansvärt snabb och kanske den bäste föraren av alla. Det finns bara en väg att slå honom. Du måste leverera 100 procent varje tävlingshelg och du måste ha en perfekt säsong. Annars har du ingen chans.

Vem vinner F1 2018?

 

BARCELONA 2018-03-08 SPORT Testvecka 2, Formel 1, Barcelona, Dag3 Sebatian Vettel Ferrari BILD: Stefan Jerrevång / 2800
Hur bra är Vettel? BILD: Stefan Jerrevång

Inför årets säsong tippar de flesta på en trekamp, mellan Lewis Hamilton, Sebastian Vettel och Max Verstappen. Eller som Toto Wolff säger:
– Det kommer att vara en mycket lovande trekamp mellan Ferrari, Red Bull och Mercedes, säger han.
Vi får hoppas att även förare som Valtteri Bottas, Kimi Räikkönen och Daniel Ricciardo blandar sig i den fajten. Med sex förare i riktigt bra bilar så kommer det att bli en härlig fajt över 21 tävlingshelger.

Force India driver Esteban Ocon of France waits in his car during the first practice session at the Japanese Formula One Grand Prix at Suzuka, Japan, Friday, Oct. 6, 2017. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
Esteban Ocon  vill slåss om poäng (AP)

Force India imponerade inte under testerna, men till säsongsstarten räknar Esteban Ocon och Sergio Perez med att bilen ska kunna konkurrera.
– Jag tror att vi kan vara med och slåss om poäng i Melbourne. Den andra testveckan var bra, jag trivs i bilen och den är väldigt jämn. Vi har dessutom nya delar med oss till loppet och jag hoppas att det ger oss en ännu bättre performance, säger Esteban Ocon.
Teamet har varit fyra i VM de två senaste åren och även Perez är taggad:
– Jag vill att detta ska bli mitt bästa år i F1. Jag vill tillbaka till prispallen.

Andra snackisar

Annars kan vi konstatera att…
….RTL visar träningar, kval och race. Det betyder att om du har parabol kan du se hela F1-säsongen gratis. Experter är Timo Glock och Nico Rosberg.
…Saubers teamchef Frédéric Vasseur litar på att Marcus Ericsson ska få teamet att arbeta åt rätt håll i år.
– De senaste testerna i Barcelona har fått oss att förstå bilens potential och den ska vi fortsätta att utveckla under året. Vi har också en ny förarduo, Marcus har mycket erfarenhet och han  har fått en nyckelroll i teamet de senaste tre åren, Charles debuterar och det är alltid kul att se när en nykomling tar sig an sporten. Australiens GP kommer att bli speciellt för oss och jag ser fram emot att uppleva en positiv start på säsongen.
…Marcus Ericsson ser fram emot premiären. Det har gått fyra år sedan han debuterade för Caterham och för tre år sedan tog han sina första VM-poäng.

– Under vintertesterna fick vi en bra kunskap om hur bilen beter sig och vilken potential den har. Nu ska vi ta nästa steg och se hur vi ligger till jämfört med våra konkurrenter, säger svensken.

– Jag kan knapp vänta på att få sätta mig i bilen och köra ut på banan.

Hur bra är så Alfa Romeo Sauber? Mina tankar hittar du här.

Missade du texten om vad halo kan göra för arten i F1? Kolla in den här.

 

Vi hörs i morgon. Har ni frågor eller funderingar? Kommentera, mejla mig på anna.c.andersson@aftonbladet.se eller följ oss på Sportbladet Motor på Facebook.

Där får du tips om artiklar, om uppdateringer på bloggen och där kan du också delta i diskussionen. Den sidan tar hand om så väl F1 som WRC, Formula E, RallyX, DTM, rally-SM, NHRA, motoGP och mycket, mycket mer.

 

 

Nu kör vi – Australiens GP, premiär i Formel 1 2018

av Anna Andersson

Det är dags. Det är F1-vecka igen.
Det räcker inte. Det är dags för Australiens GP, premiär i Formel 1 2018.

Flera långa månaders vintervila är över, försäsongstesterna är avklarade och nu kan vi äntligen börja snacka racing igen.
Jag börjar med att leverera däckvalen till helgen:

 

Under veckan kommer du att hitta mycket F1 här på bloggen och på sportbladet.se. Så klicka in och häng med.

Har du några frågor eller funderingar så kommentera – eller maila mig direkt

anna.c.andersson@aftonbladet.se

Australiens GP, premiär i Formel 1 2018

 

I dag går vi igenom alla nyheter inför Australiens GP, premiär i Formel 1 2018
 Racen:

Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain. Tuesday 06 March 2018. World Copyright: Mark Sutton/LAT Images ref: Digital Image MS2_6842
21 lopp för Ericsson och F1  i år. Foto: Mark Sutton

Vi har 21 lopp att se fram emot i år. Det är den längsta säsongen sedan 2016, då var det också 21 race.

Jämfört med 2017 finns Tysklands GP på Hockenheimring med, en tävling som inte kördes ifjol och sedan gör Frankrikes GP och Le Castellet comeback.

Det gör att vi i sommar får F1 tre helger i rad. Frankrikes GP, följs av Österrikes GP och Storbritanniens GP.
Notera också att starttiderna har ändrats, för så väl träningar som kval och race. Numera startar racen tio minuter ÖVER hel timme. Loppen i Europa startar 2018 klockan 15.10.

Här är grundplanen för en F1-helg – lokala tider.

Träning 1      11:00     12:30
Träning 2         15:00     16:30
Träning  3        12:00     13:00
Kval        15:00     16:00
Race         15:10

I  Sportbladets stora guide hittar du alla banor och tider.

Här är länken.

Nya förare och motorpartner 2018:
Alfa Romeo är tillbaka i F1. Som titelsponsor till Sauber.  Teamet kör även i år med motorer från Ferrari, men nu handlar det om årets motor.

Förra året kämpade Marcus Ericsson med en motor som var ett år gammal. Det slipper han i år.

Sauber test driver Charles Leclerc of Monaco adjusts his earplug before the first practice session for the Malaysian Formula One Grand Prix at Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Friday, Sept. 29, 2017. (AP Photo/Vincent Thian)
Charles Leclerc körde ett par fredagsträningar 2017  (AP Photo/Vincent Thian)

Ny i Sauber är också Charles Leclerc, mästare i GP3 och Formel 2. Han är en av Ferraris juniorförare som spås en lysande framtid.

Williams har också en debutant i bilen, Sergej Sirotkin.

McLaren har lämnat samarbetet med Honda och kör med en motor från Renault.

Toro Rosso samarbetar nu med motorleverantören Honda och under testerna fungerade det mycket bra.

 

Nya regler 2018

Regler:

Halo: Cockpitskyddet är nytt. Det ska skydda förarna mot kringflygande föremål. Föraren har sju sekunder på sig att ta sig ur bilen och 12 sekunder på att ta sig ur bilen och fästa ratten igen.

Minstavikten: Den har ökat från 728 till 733 kg, detta på grund av Halo. En F1-bil har aldrig tidigare varit så tung.

Olja: Reglerna kring oljeförbrukningen har blivit strängare.
Motorer: I år är det tillåtet att använda tre motorer, förra året var det fyra. Även de andra motorelementen beträffas av regleringen, turbo och MGU-H  ligger på tre medan det bara är tillåtet att använda två exemplar av exempelvis MGU-K och batteri.

Motorbyte: När man använder fler än det tillåtna antalet komponenter till motorn så straffas förare in starten av loppet. Vid första förseelsen handlar det om tio platser, vid andra förseelsen om fem. Om en förare drabbas av mer än 15 platsers tillbakaflyttning startar han automatiskt längst bak. Är det flera förare handlar det om vem som anmälde bytet sist.

Stående omstart: Om det regnar så kraftigt att loppet måste startas bakom säkerhetsbilen genomförs ett antal formationsvarv till dess att förhållandena förbättrats och sedan blir det en stående omstart. Formationsvarven räknas in i tävlingsdistansen. Samma sak gäller efter en rödflagg – om förhållandena tillåter det.

Tester: När rättighetsägarna har ett PR-event får alla teamen köra med årets bilar.
Däcken: Pirelli har gjort varje däcksats ett steg mjukare än förra året och har också ytterligare två varianter, superhard och hypersoft. Det gör att det finns sju olika däck att välja mellan, men Pirelli väljer fortfarande ut tre alternativ till varje race. Hypersoft kommer att användas på stadsbanor och superhard kommer antagligen inte alls att användas. Pirellis chef Mario Isola förklarade för mig att det finns med som ett extra alternativ.
– Om vi behöver tillverka ett hårdare däck under säsongen måste alla teamen vara överens och de är de aldrig. Därför tog vi det säkra före det osäkra och nominerade det före den 1 december när vi får bestämma själva, sa han.

 

Andra F1-nyheter i korthet

När det handlar om nyheter så kan vi konstatera att…
…den förre F1-föraren Alex Wurz tror att Haas är det fjärde bästa teamet i år. Teamet imponerade med snabba varv under testerna.
– I princip kör de med fjolårets Ferrari och den fungerade ju rätt bra, säger han till den österrikiska tidningen ”Der Standard”.

 

Mercedes' British driver Lewis Hamilton gestures ahead of the Abu Dhabi Formula One Grand Prix at the Yas Marina circuit on November 26, 2017. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Vad gör Hamilton i framtiden?. / AFP PHOTO

….Mercedes stallchef är lite orolig för att Lewis Hamilton väljer att lämna teamet – för Ferrari.
–Jag vill självklart ha kvar honom så länge som möjligt, jag tror att han har i alla fall ett kontrakt kvar efter detta, men Ferrari attraherar alla förare, säger Wolff.

Formel 1, premiär och Australiens GP 2018 – senaste nytt

av Anna Andersson

Mercedes imponerade under testerna.
Utan att ens köra för några snabba varvtider.
Men vad det betyder det egentligen?
Inte mycket. Det är en vecka till en vecka till Formel 1, premiär och Australiens GP 2018. Då kan förhållandena vara annorlunda.

2018 Barcelona Testfahrten 2, Tag 4 - Wolfgang Wilhelm
En vecka till Formel 1, premiär och Australiens GP 2018. Foto: Wolfgang Wilhelm

Det kommer uppdateringar hos de flesta team och Lewis Hamilton är orolig.
– Jag tror att Red Bull har den snabbaste bilen, sa Hamilton i går när han träffade sponsorer i Turin.
– Jag har hört att det teamet har en uppdatering som ska ge mellan två och fyra tiondelar per varv.

 

 

Formel 1, premiär och Australiens GP 2018

Han tror att förhållandena mellan Mercedes och Red Bull kommer att förändras under året, lite beroende på vilken bana som tävlingarna avgörs på. Det beror på bilarnas karaktär
– Deras bil är tillverkad med en annan filosofi. De bygger alltid en bil som generar i mer downforce än alla andra och det fungerar inte på alla banor.
Red Bull brukar vara bra i Monaco och i Budapest, medan bilen inte alls fungerar lika bra på banor med långa rakor, som Spa-Francorchamps och Monza.
Hamiltons temakollega Valtteri Bottas vill inte heller skriva av Red Bull. Han tror på en tuff kamp.
– Jag tror att det blir en trekamp, i alla fall under inledningen av säsongen, säger Bottas som kör sin andra säsong för Mercedes.
Även Red Bull räknar med att vara närmare sina konkurrenter i år jämfört med 2017.
– Mercedes longruns ser enormt starka ut, men det verkar vara väldigt jämnt mellan oss och Ferrari, säger Christian Horner.

 

Senaste snabba nyheter

I en snabb sammanfattning kan vi noter att…
…Valtteri Bottas har kontakt över årets säsong, men vill inte vänta med diskussioner kring en framtida kontraktsförlängning med Mercedes.
– Det finns ingen anledning att dra ut på saker, som förare måste du tänka på väldigt många saker och har mycket att fokusera på. Då kan kontraktsförhandlingar störa.
… Laurent Mekies lämnar jobbet som vise tävlingsledare i F1 med omedelbar verkan. Han kommer att jobba för Ferrari från och med september och FIA jobbar nu för att hitta en ersättare.

Ferrari team director Jean Todt, left, celebrates with Finland's Kimi Raikkonen after the Brazilian Formula One Grand Prix at the Interlagos race track in Sao Paulo, Sunday, Oct. 21, 2007. By winning one of the most dramatic finales in recent years to clinch his first Formula One title, Kimi Raikkonen capped a brilliant first season with Ferrari.(AP Photo/Victor R. Caivano)
Jean Todt som teamchef hos Ferrari.  Här firade han Kimi Räikkönens VM-titeln 2007. (AP)

…FIA:s president Jean Todt vill ta bort Ferraris vetorätt. Det italienska teamet har rätt att lägga in sitt veto vid regeländringar, men det vill Todt, som tidigare varit teamchef hos Ferrari, nu ta bort.
…Charlie Whiting får ännu en viktig uppgift under loppen. Efter en fas med rödflagg är det han som bestämmer om det blir en rullande start bakom säkerhetsbilen eller en stående start.
...Nico Rosberg saknar Lewis Hamilton och deras vänskap.
– Vi har pratat med varandra, men vi gjorde det inte alltid när det blev svårare. Som F1-förare är man isolerad, även om du har ett stort team runtomkring dig är du ensam. De var svårt att ha en intern duell när vi körde för samma team. VU var bästa vänner i 15 år och det hade varit skönt om vi kunde komma tillbaka dit i framtiden.

Det är inte många dagar kvar till säsongsstarten.

Missa ingenting – kolla in Sportbladets stora guide med alla banor, förare och tider.

 

En sammanfattning från försäsongstesterna hittar du här

Resultat och statistik från F1-testerna 2018

av Anna Andersson

Testerna är över. Men siffrorna finns kvar.

I F1-bloggen får du resultat och statistik från F1-testerna 2018
Teamen återvänder till fabrikerna och förarna likaså. Nu har de ett par dagar på sig att träna i simulatorn och gå igenom siffrorna innan det är dags att resa till Australien. Den redan är tuff, både för materialet som tar tid på sig och för förarna som måste ställa om den fysiska klockan – läs jetlag.
Dessutom finns det säkerligen ett antal nyheter som stallens medarbetae kommer att ta med sig i det personliga bagaget till Melbourne. Det är fortfarande så att sena nyheter åker första klass – eller i alla fall i handbagaget till racen.
Jag hoppas att ni läste mitt sammandrag från testerna i lördagens tidning – om inte hittar ni artikeln här.
I dag tänkte jag ge er ännu ett sammandrag av testerna innan jag själv börjar gå igenom allt material jag har med hem. Jag kan lova er ett antal egna intervjuer under de inledande F1-helgerna den här säsongen.

Men vi börjar med statistik – och kan konstatera att McLaren har det tufft även utan Honda. Både sett till tillförlitligheten och till toppfarten….
Under testerna hade teamet sex incidenter under åtta dagar.
–Vi har inte glömt bort hur man bygger en snabb bil, säger McLarens teamchef Eric Boullier.

 

Resultat och statistik från F1-testerna 2018

 

Mercedes' British driver Lewis Hamilton drives at the Circuit de Catalunya on February 26, 2018 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the first day of the first week of tests for the Formula One Grand Prix season.  / AFP PHOTO / JOSE JORDAN
Mercedes varvkungar – igen / AFP PHOTO

Antalet varv under test 2:
1. Mercedes 734
2. Ferrari 631
3. Red Bull-Renault 574
4. Williams-Mercedes 533
5. Renault 522
6. Force India-Mercedes 517
7. Haas-Ferrari 507
8. Alfa Sauber-Ferrari 500
9. Toro Rosso-Honda 498
10. McLaren-Renault 339

Toppfart:
1) Bottas              Mercedes     Mercedes          332,3
2) Verstappen     Red Bull       Renault            331,2     -1,1
3) Perez               Force India     Mercedes     330,2     -2,1
4) Räikkönen     Ferrari           Ferrari             329,2     -3,1
5) Kubica             Williams       Mercedes        327,2     -5,1
6) Ocon               Force India     Mercedes     327,2     -5,1
7) Vettel               Ferrari           Ferrari           327,2     -5,1
8) Ericsson           Sauber          Ferrari           326,2     -6,1
9) Grosjean           Haas            Ferrari          326,2     -6,1
10) Sainz               Renault          Renault       325,3     -7
11) Gasly              Toro Rosso     Honda         324,3     -8
12) Hamilton     Mercedes          Mercedes     324,3     -8
13) Hartley           Toro Rosso     Honda         324,3     -8
14) Leclerc             Sauber           Ferrari        324,3     -8
15) Magnussen     Haas               Ferrari        324,3     -8
16) Hülkenberg     Renault        Renault       323,3     -9
17) Sirotkin             Williams     Mercedes     320,4     -11,9
18) Stroll                 Williams     Mercedes     320,4     -11,9
19) Ricciardo          Red Bull     Renault        318,5     -13,8
20) Alonso               McLaren     Renault       317,6     -14,7
21) Vandoorne         McLaren     Renault     315,7     -16,6

FOTNOT: Tänk på att man ska ta toppfarten under testerna med en nya salt, DRS används inte hela tiden som under ett kvalvarv.

Hela resultatlistan för de två testperioderna:

BARCELONA 2018-03-08SPORTTestvecka 2, Formel 1, Barcelona, Dag3Sebatian Vettel FerrariBILD: Stefan Jerrevång / 2800
Vettel – med topptid BILD: Stefan Jerrevång

  Namn                       team          tid            däck, test och dag
1. Sebastian Vettel, Ferrari,      1:17.182    (H)    Test 2, dag 3
2. Kimi Räikkönen,  Ferrari      + 0.039s   (H)     T2D4
3. Fernando Alonso, McLaren   + 0.602s  (H)     T2D4
4. Daniel Ricciardo,  Red Bull   + 0.865s   (H)      T2D2
5. Carlos Sainz Jr.,    Renault    + 0.910s   (H)       T2D4
6. Kevin Magnussen, Haas,       + 1.178s   (SS)      T2D3
7. Pierre Gasly,       Toro Rosso  + 1.181s   (H)       T2D3
8. Lewis Hamilton, Mercedes,   + 1.218s  (US)     T2D2
9. Romain Grosjean, Haas,         + 1.230s  (US)     T2D4
10. Valtteri Bottas,   Mercedes,  + 1.378s   (US)   T2D2
11. Nico Hulkenberg, Renault,  + 1.493s    (H)     T2D3
12. Stoffel Vandoorne, McLaren,  + 1.673s (H)    T2D3
13. Brendon Hartley, Toro Rosso,  + 1.767s (H)  T2D4
14. Esteban Ocon, Force India,      + 1.785s   (H)  T2D4
15. Charles Leclerc,  Sauber,        + 1.936s    (H)   T2D4
16. Sergej Sirotkin, Williams,       + 2.007s  (S)    T2D4
17. Marcus Ericsson, Sauber,      + 2.062s   (H)   T2D3
18. Robert Kubica, Williams,       + 2.447s   (SS)  T2D3
19. Sergio Perez, Force India,       + 2.452s   (H)  T2D3
20. Max Verstappen, Red Bull,    + 2.660s   (S)   T2D3
21. Lance Strol, Williams,             + 2.782s   (S)    T2D4
22. Nikita Mazepin, Force India, + 8.446s   (M)  T1D1
Fotnot: Nikita Mazepin körde bara under den första testveckan när det snöade och var kallt i Barcelona.
Däcken:
H = Hypersoft
US = Ultrasoft
SS = Supersoft
S = Soft
M = Medium

 

Hur bra är Mercedes?

Mercedes tider imponerar inte, men kom ihåg att deras förare inte ens har kört ett kvalvarv än. Teamet ser ruskigt starka ut i år igen, tillförlitligheten är fantastisk och tiderna med mediumdäcken imponerar. Det snackas om att man är ungefär 0,9 sekunder före Ferrari på ett varv och kanske 0,7 sekunder före Red Bull.

Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland steers his car during a Formula One pre-season testing session in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Thursday, March 8, 2018. (AP Photo/Manu Fernandez)
Bottas redo för F1 2018 (AP Photo)

 

– Vi har ingen aning om vilken fart som vi har, säger Valtteri Bottas.
– Vi ville lära oss så mycket som möjligt och köra jämna varv med olika inställningar. Vi koncentrerade oss mer på det än på att köra bra tider till resultatlistan.
•••

F1-testerna 2018 avslutade – med Räikkönen i topp

av Anna Andersson

I går var det Sebastian Vettel som imponerande med en tid under 1.18.
I dag körde hans temakollega Kimi Räikkönen nästan lika fort.

Kimi Barca
F1-testerna 2018 avslutade – med Räikkönen i topp. Foto: Stefan Järrevång

I strålande solsken och mer än 15 grader i luften var han fyra hundradelar från Vettels rekord – och snabbast under den avslutande testdagen.
Nu är F1-testerna 2018 avslutade – och vi är redo för säsongen.

Kortfattat kan vi säga att tre team sticker ut, Mercedes, som inte ens brytt sig om att pumpa ut bränsle och köra kvalvarv. Ferrari som kört riktigt fort och Red Bull som verkar vara betydligt närmare toppen än förra säsongen.

En sammanfattning av alla tester hittar du här

F1-testerna 2018 avslutade

Här är resultatet F1 test 2 – testdag 4

Kimi Barca 3
Snabb Kimi. Foto: Stefan Järrevång

Förare,           team       varvtid    skillnad      varv    däck
1) Räikkönen, Ferrari     1:17.221                     157     Hypersoft
2) Alonso,  McLaren     1:17.784     +0.563     93        Hypersoft
3) Sainz, Renault          1:18.092     +0.871        45     Hypersoft
4) Ricciardo, Red Bull     1:18.327    +1.106     92         Supersoft
5) Grosjean, Haas           1:18.412     +1.191          181     Ultrasoft
6) Bottas, Mercedes        1:18.825     +1.604       104     Medium
7) Hartley, Toro Rosso     1:18.949    +1.728     156     Hypersoft
8) Ocon, Force India     1:18.967     +1.746     163         Hypersoft
9) Leclerc, Sauber            1:19.118     +1.897     75           Hypersoft
10) Sirotkin, Williams     1:19.189     +1.968     105         Soft
11) Hamilton, Mercedes     1:19.464   +2.243     97        Supersoft
12) Stroll, Williams          1:19.954     +2.733     27            Soft

 

Andra nyheter från Barcelona

Vi packar i hop efter en vecka med många skratt, spännande människor, häftiga bilar, sol och makalöst långa arbetsdagar. Ni lär inte tro mig, men det handlar om mellan 13 och 15 timmar per dygn. Det kan låta märkligt för tester, men det handlar också om att förbereda för den kommande säsongen.

Marcus Barca 4
Ericsson redo att ta sig an 2018. Foto: Stefan Järrevång

Från den avslutande testdagen kan vi notera:
….Marcus Ericsson körde inte. Charles Leclerc rattade Saubers bil och han körde också under 1.20, och hade också en tur i gruset, i kurva 12.
– Jag tryckte på lite för mycket, snuddade muren. Det var rätt dumt, men jag tar lärdom av det, säger han.
…Nico Hülkenberg fick inte testa alls. Under förmiddagen körde Carlos Sainz för Renault och han hade problem med Renualts nya växellådda. Det tog flera timmar att få ordning på det problemet och då valde Renault att inte bygga om bilen till Hulk som är betydligt större än sin kollega.
…McLaren tvingades till ett motorbyte igen, men till slut tryckte Fernando ALonso in ett var på 1:17.784.
…Robert Kubica skulle ha kört under eftermiddagen, men lämnade över bilen till Lance Stroll. Williams testförare ansåg att de förare som ska tävla också ska ha mest tid i bilen.
….Mercedes har kört mer än 1000 testvarv med sin W09. Imponerande.

….FIA meddelar att från och med 2019 kommer förbundet att arrangera FIA Formel 3. Ett F3-mästerskap för att leda in de bästa talangerna på vägen via F2 till F1.
••••

Om två veckor startar säsongen. I Australien. Du kommer att kunna hänga med mig hela året. Här och på våra liverapporter från loppen.

Vill du ha alla lopp, datum, tider och banor? Kolla in Sportbladet guide.

 

Sebastian Vettel slog nytt varvrekord på testdag 3

av Anna Andersson

Sebastian Vettel valde att testa vad Ferrarin gick för innan han åker till Australien.
Han gav allt han kunde och körde ett varv på 1.17,182.
Sebastian Vettel slog nytt varvrekord på testdag 3, han slog den tid som Daniel Ricciardo satte i går men verkade inte speciellt glad.

BARCELONA 2018-03-08SPORTTestvecka 2, Formel 1, Barcelona, Dag3Sebatian Vettel FerrariBILD: Stefan Jerrevång / 2800
BILD: Stefan Jerrevång

Han bjöd inte ens på ett leende.
– Men varför ska jag stå här och vara fylld av eufori?, säger Sebastian Vettel.
– Det är test och det handlar om vad man gör, i dag gjorde vi något annat än alla andra.

Sebastian Vettel slog nytt varvrekord på testdag 3

Mercedes tog däremot inte upp den kampen i dag, Valtteri Bottas satsade på longruns och körde med mediumdäcken under förmiddagen precis som Lewis Hamilton under eftermiddagen. Max Verstappen körde också med hårdare däckblandningar och var närmare tre sekunder efter Sebastian Vettel.
– Jag tycker att det är ett steg framåt jämfört med förra året, men eftersom vi inte vet var de andra står så säger det ingenting. Vi får se hur vi ligger till när vi kommer till Australien, säger Vettel.
– Det är ingen hemlighet att Mercedes är favoriter. Oavsett när man ser dem ser de riktigt starka ut.
Men med tanke på att alla de tre stora teamen verkar vara på olika program så kan vi egentligen bara dra en säker slutsats – att det är  enormt svårt att göra någon bedömning av tiderna under ett F1-test.

Resultat F1-test 2 dag 3  2018

1) S.Vettel , Ferrari     1:17.182         188     Hypersoft
2) K.Magnussen, Haas     1:18.360     +1.178     153     Supersoft
3) P.Gasly     Toro Rosso, 1:18.363     +1.181     169     Hypersoft
4) N.Hülkenberg, Renault     1:18.675     +1.493     79     Hypersoft
5) C.Sainz, Renault     1:18.725     +1.543     69     Hypersoft
6) S.Vandoorne, McLaren     1:18.855     +1.673     150     Hypersoft
7) M.Ericsson , Sauber     1:19.244     +2.062     148     Hypersoft
8) L.Hamilton, Mercedes     1:19.296     +2.114     84     Medium
9) V.Bottas, Mercedes     1:19.532     +2.350     97     Medium
10) R.Kubica, Williams     1:19.629     +2.447     73     Supersoft
11) S.Perez, Force India     1:19.634     +2.452     159     Hypersoft
12) M.Verstappen, Red Bull     1:19.842     +2.660     187     Soft
13) L.Stroll, Williams     1:20.276     +3.094     67     Ultrasoft

Vill du läsa mer om testet? Här gör du det.

Marcus  Ericsson sammanfattar sitt test

 

Marcus Barca 4
Foto: Stefan Järrevång

Marcus Ericsson avslutade sitt testande i dag. Jag skulle tro att han är ganska nöjd med antalet varv och även med att han fick på de hypermjuka däcken och tryckte gasen i botten. Det resulterade i en tid under 1.20, han 1.19,224. Däremot slutade hans racesimulering i gruset i kurva 4.
Han förklarade efteråt att han tappade bakändan av bilen.
– Men sedan är det väldigt kritiskt med däcken för hur du använder dem och där var vi inte alls med i matchen i dag utan vi var lämnade rätt mycket tid där. Det finns rätt mycket att hämta och det är positivt, säger Marcus Ericsson.
– Får man inte alla fyra däcken i rätt fönster så fungerar inte balansen och har du inte balansen i bilen så kan du inte puscha bilen till sin gräns. Vi hade stora problem  att få in fram och bakdäcken i rätt fönster på samma gång och det var det stora problemet. Förhoppningsvis är det lite varmare när vi ska köra loppen i år och då brukar det vara lite enklare. Temperaturen i däcken brukar alltid vara ett problem under testerna.

 

Ericsson positiv

I och med att Ericsson bara hade ett set hypersoft och inte lyckades få in temperaturen rätt, han upplevde att det var en stor skillnad mellan det ultramjuka och det hypermjuka däcket, så finns det fortfarande mycket tid att hämta. Det kan gå betydligt snabbare – och då var han ändå sjua i dag.
– Jag tycker att vi tog stora steg under dagen och fick en större förståelse. Under morgonen när vi tryckte på för bra tider så fick vi inte riktigt ordning på däcken och vi fick inte in de i rätt fönster och där lämnade vi rätt mycket tid. Förhoppningsvis kan vi få till det i morgon och då ska vi se det på klockan också, säger Ericsson.
•Med den bakgrunden är en sjunde tid inte så illa, eller hur ser du det?
– Det är det som jag känner. Varken när det gäller däcken eller balansen är vi hundra än och ändå är vi så pass bra med. Det gör att det känns lite positivt ändå.

Andra snackisar från Barcelona

Annars man vi notera att…
…Sebastian Vettel körde 186 varv, men han körde inte flest. Det gjorde Max Verstappen med 187 varv.
…Williams kan konstatera att deras testförare Robert Kubica är riktigt snabb. Han körde fler varv än Lance Stroll och han körde dessutom snabbare (även om Kubica hade det mjukare däcket) och han var snabbare än vad Sergej Sirotkin var i går (men han hade också en hårdare gummiblandning än Kubica). Frågan är bara hur länge det är lugn och ro i det stallet, där den mest erfarna föraren trots allt är testförare.
…det snackas om F1-lopp i Miami, Hanoi och Buenos Aires. Köpenhamn har också visat intresse. Frågan är om F1-kalendern snart utökas från de 21 loppen per år till 25?
…Toto Wolff, stallchef hos Mercedes, har brutit tummen. En olycka i skidbacken har försett honom med ett blått bandage runt höger hand, men till säsongsstarten ska han vara helt frisk igen.
…Lewis Hamilton, Mercedes, Valtteri Bottas, Mercedes och Lance Stroll, Williams, tillbringar all tid på banan. Faktum är att de inte bor på hotell utan övernattar i trailers eller husbilar här på banan. Det gör även Sebastian Vettels pappa som kört husbilen från Heppenheim i Tyskland för att parkera den mitt utanför F1-banan här i Montmelo så han kan följa sonens tester.

•••

I morgon fredag avslutas årets F1-tester i Barcelona.

Alla lopp, datum och tider hittar du i Sportbladets stora guide. Här är den.

Resultat från F1-test 2 i Barcelona

av Anna Andersson
Marcus Barcelona 1
Foto: Sauber

När Marcus Ericsson ägnade sig åt media slog Daniel Ricciardo rekord.

I F1-bloggen får du självklart resultat från F1-test 2 i Barcelona.
Men innan vi går in på det har jag pratat lite mer med Marcus Ericsson efter hans första riktiga dag i bilen, det var i går. Han var nöjd med mycket, men hade problem med balansen i bilen och med temperaturen i däcken.
– Vi behöver göra en del förändringar på inställningarna för att förstå allt. När vi får in bilen i rätt arbetsfönster så känner jag att det finns en stor potential i den, men vi har legat utanför det fönstret allt för ofta och då är det en helt annan balans i bilen. Det är en del av vår lärokurva och vi måste testa vidare, men det klarar vi av. Vi har en helt annan grund att stå på i år, säger han.

Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain. Tuesday 06 March 2018. World Copyright: Mark Sutton/LAT Images ref: Digital Image MS2_6842
Foto: Mark Sutton

– Varje varv vi kan köra är enormt viktigt för oss för att lära oss att förstå bilen. Det är ett helt nytt koncept, både mekaniskt och aerodynamiskt.
Han känner sig hoppfull, upplever att det finns mycket potential i bilen.l men är ändå försiktig med sina uttalanden inför Australien.
– Kan vi vara med och kämpa i den nedre delen av mittfältet är det bra. De senaste två åren har vi varit klart sist så det känns som om vi måste börja någonstans, säger han.
– Det kan vara realistiskt och sedan får vi jobba oss vidare efter det, men skulle vi ta poäng i Australien så skulle ingen vara gladare än jag.

Han ägnade tisdagen åt annat jobb än det som sker på banan. Han testade utrustning, gav intervjuer och lät sig tålmodigt fotograferas. Han skrev autografer och log när fansen ville ta bilder med honom.
Istället var det hans teamkollega Charles Leclerc som körde bilen och nykomlingen visade att tillförlitligheten finns där. Han körde 159 varv innan han parkerade den i gruset. Bara Daniel Ricciardo, Red Bull körde fler (165).

I går pratade Marcus Ericsson med mig om framtiden och hur Ferrari ska hjälpa honom att nå toppen. Den texten läser du här.

 

Resultat från F1-test 2 i Barcelona

1 D.Ricciardo Red Bull 1:18.047  – 165 Hypersoft
2 L.Hamilton Mercedes 1:18.400 +0.353 90 Ultrasoft
3 V.Bottas Mercedes 1:18.560 +0.513 85 Ultrasoft
4 S.Vettel Ferrari 1:19.541 +1.494 66 Soft
5 B.Hartley Toro Rosso 1:19.823 +1.776 119 Hypersoft
6 F.Alonso McLaren 1:19.856 +1.809 57 Hypersoft
7 C.Sainz Renault 1:20.042 +1.995 88 Medium
8 R.Grosjean Haas 1:20.237 +2.190 78 Soft
9 K.Räikkönen Ferrari 1:20.242 +2.195 49 Soft
10 L.Stroll Williams 1:20.349 +2.302 63 Soft
11 N.Hülkenberg Renault 1:20.758 +2.711 102 Supersoft
12 E.Ocon Force India 1:20.805 +2.758 130 Soft
13 C.Leclerc Sauber 1:20.918 +2.871 160 Supersoft
14 S.Sirotkin Williams 1:22.350 +4.303 80 Soft

Andra nyheter från Barcelona

 

Vi kan konstatera att….

…Daniel Ricciardo satte ett nytt varvrekord. Hans 1.18,047 var två tiondelar snaabbare än det rekord som Felipe Massa hade. Även Lewis Hamilton och Valtteri Bottas körde på tider under 1.19.
….Kimi Räikkönen skulle ha testat för Ferrari redan på förmiddagen, men han mådde inte bra. Istället fick Sebastian Vettel ta över bilen. Finländaren kom sedan tillbanan och körde efter lunch.
…Teamen tappade mycket tid på grund av vädret förra veckan, men i dag ströks lunchen för att ge alla ännu en timme på banan.
...Fernando Alonso fick parkera redan under förmiddagen. Efter 47 varv drabbades hans bil av en oljeläcka och McLaren tvingades byta motor. Spanjorens bil var sedan parkerad i garaget i 6,5 timmar innan han körde ut för ett par varv de avsutande sju minuterna. McLaren har nu drabbats av fem incidenter på sex testdagar. Tungt.

…Fernando Alonso behöver inga tester. Inte om du frågar honom och det har vi gjort.

– Det är bättre att problemen händer nu än på varv sju i Melbourne, men inställnignar? Varör ska vi hålla på med det? Det är ändå andra inställningar här än i Australien och det vi gör nu har vi ingen nytta av när vi komemr til Barcelona  i maj och det är 30 grader varmt.

…McLaren hade problem även i går, precis som Red Bull. Skulden låg hos Renault, de defekta batterierna har skickats tillbaka till fabriken.
– Det hade kunnat hända oss alla, säger Renaults teknikchef Bob Bell.
– Det har ingenting med installeringen att göra.

…Haas hade problem med en oljeläcka under eftermiddagen.

 

•••

Vem kör när?

Här är schemat för F1-test två i Barcelona.

Om du gillar Formula E kan du se den nya bilen här:

 

Resultat från F1-test 2 i Barcelona, dag 1

av Anna Andersson

Andra testveckan i Barcelona har inletts med fantastiska förhållanden. Strålande sol, runt 15 grader i luften och 20 grader i asfalten.
Borta är snön och kylan, nu  börjar det liknar det Formel 1.
Äntligen fick förarna – och teamen –  en liten försmak av vad deras bilar kan prestera

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany steers his car during a Formula One pre-season testing session in Montmelo, outside Barcelona, Spain, Tuesday, March 6, 2018. (AP Photo/Manu Fernandez)
Vettel kör varv efter varv (AP Photo)

Sebastien Vettel körde makalösa 171 varv och han hade också den snabbaste varvtiden med 1.20,396. Självklart får du resultat från F1-test 2 i Barcelona, dag 1 här i F1-bloggen.

 

•••
Marcus Ericsson inledde dagen i garaget, men kom sedan ut på banan och körde hela 120 varv, bara Max Verstappen (130) och Sebastian Vettel (171) körde fler. Mercedes, som delade sin dag på två förare körde också över 170 varv. Sauber låg ungefär 1,3 sekunder efter toppen med två bilar (McLarens Vandoorne och Williams Stroll) bakom sig.
Det utan att Ericsson körde för att pressa några tider.
– Nej. Det finns mer att ge, men så är det hos alla andra också, säger manager och expert Eje Elgh.
– Vi får väl se när vi kommer till Australien, men förhoppningen är att vi ska vara lite närmare de andra konkurrenterna i år i alla fall.
Då syftar han säkerligen på Williams och Toro Rosso, kanske McLaren om problemen med tillförlitligheten fortsätter. Force India har visserligen ekonomiska bekymmer och deras tider låg i närheten av Ericssons, men de startar trots allt på en högre nivå med tanke på hur bra deras bil var 2017 och Renault spås av många bli det team som tar det största steget framåt under säsongen.

– Kan vi kliva in i nedre delen av mittfältet är det en bra början, säger Marcus Ericsson.

– Vi måste jobba på balansen i bilen, hitta rätt fönster för däcken att jobba i, men det finns potential. I fjol kändes det som om vi fick ut max av den bilen, men i år finns det m er. När det funkar så känner jag att det finns mycket att jobba vidare på, men samtidigt finns det tillfällen när det inte funkar och det är de vi måste ta bort.

Resultat från F1-test 2 i Barcelona, dag 1

1 ) S.Vettel, Ferrari                      1:20.396         167     Medium
2) V.Bottas, Mercedes     1:20.596     +0.200     86     Soft
3) M.Verstappen, Red Bull     1:20.649     +0.253     126     Medium
4) L.Hamilton, Mercedes     1:20.808     +0.412     87     Soft
5) P.Gasly,  Toro Rosso     1:20.973     +0.577     54     Soft
6) K.Magnussen, Haas     1:21.298     +0.902     92     Soft
7) N.Hülkenberg, Renault     1:21.432     +1.036     48     Medium
8) C.Sainz , Renault                      1:21.455     +1.059     91     Soft
9) S.Sirotkin, Williams     1:21.588     +1.192     42     Soft
10) S.Perez, Force India             1:21.643  +1.247     92     Soft
11) M.Ericsson, Sauber     1:21.706     +1.310     117     Supersoft
12) S.Vandoorne, McLaren     1:21.946     +1.550     38     Supersoft
13) L.Stroll, Williams     1:22.937     +2.541     82     Hypersoft

Korta nyheter från Barcelona

Annars kan vi notera att…

…de flesta teamen nyttjade förhållandena och ägnade sig åt longruns. Inte åt att jaga snabba varvtider.
…Renault hade problem med en sensor under förmiddagen och Nico Hülkenberg körde bara 48 varv. Efter det ställde teamet in pressmötet med tysken. Carlos Sainz körde däremot 91 varv under eftermiddagen.
…Tatiana Caleron var utvecklingsförare hos Sauber 2017. I år är hon testförare. Hon ska coachas, köra i simulatorn och vara med på ett par tävlingshelger, men det sägs ingenting om att verkligen köra en F1:a. Hon ska tävla vidare i GP3.

McLaren's Belgian driver Stoffel Vandoorne stands next to his broken down car at the Circuit de Catalunya on March 6, 2018 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the first day of the second week of tests for the Formula One Grand Prix season. / AFP PHOTO / LLUIS GENE
Känns det igen? McLaren med problem./ AFP PHOTO

…Stoffel Vandoorne tillbringade en stor del av förmiddagen i garaget, det sögs att det var ett batteri som strulade, men sedan pratas det också om att McLaren verkar ha ett problem med kylningen. Under eftermiddagen var det hydrauliken som strulade. Mycket att jobba med, för att ta VM-poäng krävs det som bekant att bilen tar sig i mål.
…Toro Rosso, som tagit över Honda som motorleverantör, var bra med under förmiddagen med sina 50 varv, men eftermiddagen var tyngre. Gasly körde totalt 54 varv.
…Haas har haft problem med ERS under dagen.
…Max Verstappen har pappa Jos med på testerna. Han sitter i bilen, intill sträckan och kollar precis vad som händer med sonen.

•••

Nu ska jag kuta ner på några pressmöten. Text från testerna dyker upp på webben så snart jag hinner, men bloggen kör vi igång igen i morgon.

Vill du veta vem som kör?

Schemat för veckan hittar du här.

F1: tester 2018 – så kör teamen i Barcelona under test 2

av Anna Andersson

Den andra testveckan i Barcelona har startat.
Med sol, ungefär tio grader varmt i luften  – och med Sportbladet på plats. Vi ska försöka lotsa er genom testveckan på bästa sätt. I dagens första inlägg får du grundfakta
F1: tester 2018 – så kör teamen i Barcelona under test 2

Vem kör egentligen när?

 

Sauber F1 Team's Swedish driver Marcus Ericsson drives at the Circuit de Catalunya on March 1, 2018 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the fourth day of the first week of tests for the Formula One Grand Prix season. / AFP PHOTO / Josep LAGO
Sauber Marcus Ericsson kör tisdag och torsdag/ AFP PHOTO

Den här veckan handlar det mycket om att lägga mycket körtid på banan, se till att allt fungerar och hitta rätt inställningar och rätt fart. Att lära sig förstå bilen och hitta koden för att lösa upp prestandan.
Förra veckans kyla och snö gjorde att teamen tappade mycket tid på banan, men förhoppningen är att denna vecka ska ge dem betydligt mer tid på banan – och fler siffror i datorn.

Marcus Ericsson kommer att köra under tisdagen och under torsdagen.

F1: tester 2018 – så kör teamen i Barcelona under test 2

 

Team               Tisdag                        Onsdag                  Torsdag                Fredag
Mercedes     Bottas /Hamilton  Hamilton/Bottas Bottas/Hamilton Hamilton/Bottas
Ferrari     Sebastian Vettel     Kimi Räikkönen     Sebastian Vettel     Kimi Räikkönen
Red Bull     Max Verstappen     Daniel Ricciardo     Daniel Ricciardo     Max Verstappen
Force India     Sergio Perez     Esteban Ocon            Sergio Perez     Esteban Ocon
Williams     Sergey Sirotkin / Lance Stroll
Renault  Hülkenberg /Sainz   Sainz/Hülkenberg  Hülkenberg /Sainz    Sainz/Hülkenberg
Toro Rosso     Pierre Gasly
Haas     Kevin Magnussen     Romain Grosjean     Kevin Magnussen     Romain Grosjean
McLaren     Stoffel Vandoorne     Fernando Alonso     Vandoorne           Alonso
Sauber     Marcus Ericsson  Charles Leclerc             Ericsson                     Leclerc.

 

Detta har hänt:

Till lunchtid kan vi konstatera att…
…den första röda flaggan kom sedan Stoffen Vandoornes McLaren blivit stående på banan.
…Mercedes Valtteri Bottas har kört  flest varv.
…Marcus Ericsson tillbringade mycket tid i garaget inledningsvis, men har nu kört 56  varv och är ungefär 1,5 sekunder efter täten.

…Sebastian Vettel tryckte in 1.20,396 vilket är dagens snabbaste tid. Han gjorde det i slutet av en lång stint och med mediumdäcken. Med andra ord finns det möjligheter att göra ännu bättre tider.

..Sergio Perez snurrade i kurva fyra och den röda flaggan plockades fram.

…Renault med Hülkenberg och McLaren med Vandoorne har lagt mycket tid i garaget. De har kört tio varv – tillsammans.
….flera team kör med olika mätinstrument på bilarna.

 

Intresserad av att veta hur förrra testet slutade. Här hittar du en sammanfattning:

 

I lördags skrev jag om toppteamens nya bilar. Den texten hittar du här:

Resultatet från F1-test 1 2018

av Anna Andersson

Det är dags att sammanfatta resultatet från F1-test 1 2018.
Snö. Hagel. Is. Regn.
Men under den fjärde och sista testdagen visade Barcelona sig från en betydligt bättre sida. Borta var snön och även om banan var något blöt under förmiddagen så ökade temperaturerna. Under dagen klev den upp till 16 grader i luften och ungefär 25 grader i asfalten.
Efter ungefär två timmar kunde förarna byta till intermediates och runt klockan 13.00  var det flera som körde med slicks.

Mercedes' British driver Lewis Hamilton drives at the Circuit de Catalunya on February 26, 2018 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the first day of the first week of tests for the Formula One Grand Prix season. / AFP PHOTO / JOSE JORDAN
Hamilton i topp/ AFP PHOTO / JOSE JORDAN

Snabbast av alla var Lewis Hamilton med sina mediumdäck, före överraskningen Stoffel Vandoorne, McLaren, som körde med hypersoft. McLaren verkar trivas bra med sin nya motor från Renault.

 

 

Här har du resultatet för testdag 4.

1) Hamilton, Mercedes  1:19.333  69 Medium
2) Vandoorne, McLaren     1:19.854     +0.521     110     Hypersoft
3) Vettel, Ferrari     1:20.241     +0.908     120     Soft
4) Magnussen, Haas     1:20.317     +0.984     96     Supersoft
5) Alonso, McLaren     1:20.329     +0.996     51     Supersoft
6 ) Sainz, Renault     1:20.940     +1.607     59     Medium
7) Stroll, Williams     1:21.142     +1.809     54     Soft
8) Perez, Force India     1:21.973     +2.640     65     Soft
9) Verstappen, Red Bull     1:22.058     +2.725     35     Soft
10) Gasly, Toro Rosso     1:22.134     +2.801     147     Supersoft
11) Hülkenberg, Renault     1:22.507     +3.174     49     Soft
12) Bottas, Mercedes     1:22.789     +3.456     60     Medium
13) Leclerc, Sauber     1:22.808     +3.475     59     Soft
14) Ericsson, Sauber     1:23.825     +4.492     79    Supersoft
15) Sirotkin, Williams     1:31.979     +12.646         Intermediates

Hela resultatet från F1-test 1 2018

1) L.Hamilton,  Mercedes     1:19.333
2) S.Vettel, Ferrari     1:19.673     +0.340
3) S.Vandoorne, McLaren     1:19.854     +0.521
4) V.Bottas, Mercedes     1:19.976     +0.643
5) D.Ricciardo, Red Bull     1:20.179     +0.846
6) K.Magnussen, Haas     1:20.317     +0.984
7) M.Verstappen, Red Bull     1:20.326     +0.993
8) F.Alonso, McLaren     1:20.329     +0.996
9) K.Räikkönen, Ferrari     1:20.506     +1.173
10) N.Hülkenberg, Renault     1:20.547     +1.214
11) C.Sainz, Renault     1:20.940     +1.607
12) L.Stroll, Williams     1:21.142     +1.809
13) P.Gasly, Toro Rosso     1:21.318     +1.985
14) R.Kubica, Williams     1:21.495     +2.162
15) S.Sirotkin, Williams     1:21.822     +2.489
16) E.Ocon, Force India     1:21.841     +2.508
17) S.Perez, Force India     1:21.973     +2.640
18) B.Hartley, Toro Rosso     1:22.371     +3.038
19) R.Grosjean, Haas     1:22.578     +3.245
20) C.Leclerc, Sauber     1:22.721     +3.388
21) M.Ericsson, Sauber     1:23.408     +4.075
22) N.Mazepin, Force India     1:25.628     +6.295

Sauber F1 Team's Swedish driver Marcus Ericsson drives at the Circuit de Catalunya on March 1, 2018 in Montmelo on the outskirts of Barcelona during the fourth day of the first week of tests for the Formula One Grand Prix season. / AFP PHOTO / Josep LAGO
Marcus Ericsson med 79 varv under torsdagen. / AFP PHOTO

Jag har skrivit det många gånger, men det tål att påpekas igen, tidena har ingen betydelse under testerna för alla team har helt olika program och testar olika saker. Det är viktigt att få tid på banan, samla data och kilometrar – och att alla grejerna håller….

Tillförlitligheten är det som avgör när det kommer till kampen om en VM-titel.

 

 Här är teamen och antalet varvsom körts första veckan

1 Toro Rosso 324
2 Mercedes 306
3 Ferrari 298
4 Sauber 283
5 Renault 272
6 McLaren 257
7 Williams 227
8 Red Bull 207
9 Haas 185
10 Force India 166

Andra nyheter:

Vi kan notera att…
….Mercedes och Red Bull visade upp en ny framvinge.
…Marcus Ericsson orsakade den första röda flaggan när han fastnade i gruset vid kurva 2.

 

…Ericsson körde under förmiddagen och Charles Leclerc under eftermiddagen. Svensken hann med 79 varv.
…Honda som hade sådana problem för ett år sedan, då tillsammans med McLaren, verkar ha hittat ett fungerande samarbete med Toro Rosso. Problemen verkar vara som bortblåsta och Pierre Gasly körde hela 147 varv under torsdagen.
…Red Bull har haft stora problem under dagen. Det blev inte ens 40 varv eftersom Max Verstappen parkerade bilen i gruset i kurva 12 under eftermiddagen.

– Det var inget vidare slut på en väldigt svår vecka. Det tog tid innan banan nådde upp till de förhålanden som vi trivs i och vi körde mest för att jobba med aerodynamiken, säger Head of Race Engineering Guillaume Rocquelin.

– Vi hade problem med tillförlitligheten under eftermiddagen och sedan snurrade Max av, men vi kunde lösa våra problem snabbrt och allt som all är vi nöjda med hur bilen svarar.
…Pirellis chef Mario Isola har koll på läget:
– Jag förstår att det nya hypermjuka däcket fungerar, det har ett lägre fönster och arbetar bra när det är lite kallare, säger han och påpekar att den nya asfalten i Barcelona spelar en stor roll.
– Den är tre gånger så hal som den andra På gammal asfalt hade däcket inte överlevt mer än ett halvt varv.

 

Nästa F1-test, de fyra avslitande dagarna inför årets säsong, inleds på tisdag.

 

Sida 164 av 390