Lewis Hamilton gör inte samma miss som 2015

av Anna Andersson

Du minns väl regnet i fjol?
Det som gav Felipe Nasr och Sauber två poäng – men skickade Manor ner i konkursens avgrund?
I år väntas det också regn. Under dagens två träningar, under morgondagens träning och under kvlaet.
Men sedan ska vädret slå om och det ska vara uppehåll under racet.
Sägs det. Vi vet alla att vädret i Sao Paolo kan vara mycket föränderligt.

Sauber driver Marcus Ericsson, of Sweden, drives his car during the final practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Saturday, Oct. 21, 2017, in Austin, Texas. (AP Photo/Eric Gay)
Hoppas på regn – och poäng (AP Photo/Eric Gay)

Marcus Ericsson hoppas på regn på söndag. Han vill bygga vidare på de två fina tävlingshelgerna han har haft i USA och Mexiko och hoppas på att ta årets första poäng.
Gör han det blir han inte den enda förare som kört samtliga lopp i år utan att ta en enda poäng. För att avancera i VM krävs det dock lite mer, då måste han upp över fem poäng i de två avslutande loppen och de chanserna är inte stora. I Abu Dhabi ska det till en riktig skräll om Sauber ska kunna ta poäng, den banan kräver rejält med downforce och det saknar Sauber. Dessutom lär regnet lysa med sin frånvaro…
Men hoppas kan vi alltid.
Vill du läsa Ericssons tankar om detta?
Det gör du här:

•••

Mercedes driver Lewis Hamilton celebrates his victory in the Formula One Mexico Grand Prix auto race at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City, Sunday, Oct. 30, 2016. Hamilton won the race ahead of fellow Mercedes driver Nico Rosberg and Ferrari driver Sebastian Vettel. (AP Photo/Eduardo Verdugo)
Lewis Hamilton gör inte samma miss som 2015 en gång till, nu går han för seger  (AP Photo)

För två år sedan vann Lewis Hamilton VM-titeln innan säsongen var över och sedan firade han sig igenom de avslutande racen. Hans teamkollega Nico Rosberg gav däremot allt och behöll den mentala inställningen under vintern och inledde också säsongen 2016 så starkt att han till slut vann VM.
Den mentala läxan har han nu lärt sig. Lewis Hamilton gör inte samma miss som 2015 en gång till.
Han satsar stenhårt på de två avslutande loppen för att inte locka fram några extra krafter hos Ferrari och Sebastian Vettel.
– Nu i efterhand måste jag definitivt säga att jag inte hade samma fokus efter det att jag vunnit titeln 2015 som jag hade under säsongen, säger Hamilton till Bild.
– I den situationen vill jag inte hamna en gång till.
•••
Annars kan vi notera att….
…..McLaren kan bli farliga i helgen. Ett bra chassi – och än så länge inga anmälda motorbyten. Det gör att Fernando ALonso och Stoffel Vandoorne också ska starta på den position de kvalar in på och det kan betyda poäng till McLaren på söndag.
….Toro Rossos båda förare lär däremot flyttas tillbaka i starten. Båda räknar med att behöva  byta motorer.
– Det är inte bekräftat, men det ser ut så, säger Pierre Gasly enligt motorsporttotal.
– Det verkar som om vi måste starta längst bak och då blir det naturligtvis svårt.
…Daniel Ricciardo har bytt elemt i motorn och ska bestraffas med minst tio platsers nedflyttning i startuppställningen. Det är tredje gången han straffas i starten.
….Kimi Räikkönen har satt ett högt mål för 2018. Han vill vinna VM.
– Jag vill slåss om pallplatser varje helg och kämpa om titeln, säger han.
– I år startade vi  dåligt och höll inte den nivån som vi borde, det är min åsikt. Vi har inte nöjda med inställningarna och det tog lång tid innan vi fick till det, dessutom bröt vi för många lopp.
…Antinio Giovanazzi vill ha en plats hos Sauber 2017 Han fick chansen 2017 när Pascal Wehrlein var skadad, men  anser sig bättre i år.

– Jag är i Ferraris fabrik nästan varje dag, jag känner mig som hemma, säger han till Gazzetta dello Sport.

– Jag är bättre förberedd nu än förra vintern.

…klädmärket Boss avslutar sitt samarbete med Mercedes F1-team och byter till Formula E.

•••

Vill du ha guiden till Brasiliens GP?

Den hittar du här:

Tiderna som gäller i helgen:
Fredag:
Träning 1 kl 13.00
Träning 2 kl 17.00
Lördag:
Träning 3 kl 14.00
Kval: kl 17.00
Söndag:

Brasiliens GP kl 17.00

 

Här får du också däcktillverkarens tankar kring loppet:

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför Brasiliens Grand Prix, 10-12 november 2017

Pirelli Tyre Nordic AB – 10.11.2017 12:07 CET

Nu i helgen är det dags för säsongens näst sista Formel 1-tävling, Brasiliens Grand Prix i São Paulo. Den redan klara mästerskapsvinnaren Lewis Hamilton och hans konkurrenter kommer att köra på däcken P Zero White medium, P Zero Yellow soft och P Zero Red supersoft. Tävlingarna i São Paulo är kända för sin intensitet, med snabba kurvor och höjdskillnader.

Fakta inför loppet på Autódromo José Carlos Pace i São Paulo:

  • Vägbanan har relativt nyligen lagts om, så att körningen nu är jämnare.
  • Varven är säsongens kortaste efter Monaco.
  • Bilarna kör motsols och högre bakdäck utsätts för störst påfrestningar.
  • Förra året vann Lewis Hamilton utan ett endaste depåstopp. Dock utnyttjade han röd flagg för att byta däckuppsättning. Året innan stannade samtliga av de tre snabbaste förarna tre gånger för att sätta på nya däck.

 

De viktiga punkterna inför Brasiliens GP i F1

av Anna Andersson

Kampen om VM är avgjord. Lewis Hamilton har vunnit förar-VM och Mercedes har säkrat märkes-VM före Ferrari och Red Bull – men trots det går årets mästerskap vidare.
Och det finns faktiskt ett antal spännande saker att hålla koll på.
Det finns dueller som lever.
Kolla igenom listan och se de viktiga punkterna inför Brasiliens GP i F1 :

Mercedes driver Valtteri Bottas of Finland is fitted in his car cockpit for the third practice session ahead the Formula One Russian Grand Prix at the 'Sochi Autodrom' circuit, in Sochi, Russia, Saturday, April. 29, 2017. The Russian Formula One Grand Prix will be held on Sunday. (AP Photo/Sergei Grits)
Håller formen i sig?. (AP Photo/Sergei Grits)

•Sebastian Vettel mot Valtteri Bottas.
Vem blir tvåa i VM?
Vettel har haft en dålig höst och han har förlorat VM-titeln – och det finns en risk att han även tappar andraplatsen. Mercedes Valtteri Bottas ligger nämligen bara 15 poäng efter Vettel när nu två lopp återstår och finländaren har redan tagit in 18 poäng på tysken efter sommarlovet.
– Valtteri tog stora steg framåt i Mexiko och vi ska bygga vidare på det, säger Mercedes stallchef Toto Wolff till motorsportmagazin.
•Daniel Ricciardo mot Kimi Räikkönen och Max Verstappen.
Ricciardo hade ett rejält grepp om fjärdeplatsen i VM men efter att han blivit utan poäng i två deltävlingar i rad så har avståndet krympt. Kimi Räikkönen, däremot, har stått på pallen och är bara 14 poäng efter Ricciardo. Max Verstappen är den förare som tagit flest poäng av samtliga förare de senaste fyra deltävlingarna och är 30 poäng efter Räikkönen på plats sex.
•Vem regerar hos Force India?
Den interna kampen mellan Esteban Ocon och Sergio Perez har varit mycket omskriven i år. De har kolliderat på banan och bråkat utanför den, men Ocon har på 27 försök aldrig brutit ett F1-lopp. I sammandraget ligger Perez nio poäng före Ocon och han har också kört in teamets bästa placering i år, plats fyra i Spanien.
•Marcus Ericsson vs Pascal Wehrlein

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Barcelona-Catalunya.
Ericsson vs Wehrlein (Sauber).

Ingen av Saubers förare har ett kontrakt för nästa år och den interna kampen är hård. Ericsson har kört bra på slutet, men poängkontot är fortfarande tomt. Wehrlein har ingen sponsor hos Sauber, han stöttas av Mercedes och gör allt för att ta en plats hos Williams nästa år.
Det finns nu fem platser kvar i F1, Williams har en intill Lance Stroll som anses given i teamet. Den platsen vill Wehrlein, Daniil Kyatt, Paul di Resta, Marcus Ericsson och Robert Kubica ha.
Hos Sauber finns två platser lediga även om Ericsson förväntas ta den ena, den andra lär någon av Ferraris juniorförare ta, antingen Charles Leclerc eller Antonio Giovinazzi.  Får Ferrari välja tar deras juniorer båda förarplatserna….Båda kör för övrigt under den första träningen i morgon, Leclerc för Sauber och Giovanazzi för Haas.
•Utvecklingen för 2018
Det sker inga större regeländringar till 2018 och de flesta teamen har sedan länge flyttat fokus från årets bil till nästa års bil. När nu VM-kampen är avgjord kommer den framtida fajten att bli ännu viktigare.
Det gör att teamen kommer att testa och experimentera.
– Inom teamet ser vi de två avslutande loppen 2017 som de första två loppen 2018, säger Mercedes Toto Wolff till motorsportmagazin.
– Årets mästerskap är avgjort, nu börjar kampen mot 2018.
Mercedes är inte det enda teamet som har de funderingarna. Även Force Indias teamägare  Vijay Mallya fokuserar på nästa säsong.
– Fjärdeplatsen i mästerskapet är säkrad och nu har vi möjligheten att testa en del saker under fredagarna för att se om vi kan lära oss någonting inför kommande säsong, säger han.
•Känslan
Det är viktigt att avsluta säsongen bra Det sa Nico Rosberg när han förlorade titeln 2015 och han gav allt under vintern inför 2016. Han avgjorde också den säsongen tack vare en makalös start.
Samma strategi har nu Sebastian Vettel, han vill avsluta 2017 bra för att kunna attackera och vinna sin femte VM-titel 2018.
– Ferrari har förtjänat att vinna, säger han.

•••

Du missade väl inte texten om hur de nya ägarna vill förändra F1? De vill se en stor förändring redan i starten.

Mer läser du här.
•••

Pascal Wehrlein (D), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Vart går Wehrleins resa 2018?

Fajten mellan Ericsson och Wehrlein diskuteras häftigt i Tyskland och nu kommer det lite intressanta uppgifter. Direkt efter sommarlovet var Wehrlein betydligt starkare än svensken, som efter uppdateringen i Budapest den sista helgen i juli hade en övervikt på sex kilo jämfört med bilens minstavikt. Den har nu reducerats.
I USA monterades ett lättviktsgolv på svenskens bil, det finns bara ett exemplar av det golvet och nu skiljer det bara två kilo till tyskens fördel. Ericsson tillhör de längsta förarna i fältet och väger tio kilogram mer än den fem centimeter kortare Wehrlein.
Nu får vi se hur duellen dem emellan slutar i Brasilien. Sauber har kört riktigt bra de senaste två loppen och kunnat konkurrera om en plats mitt i fältet, detta trots att teamet inte gjort någon större uppdatering på fyra lopp och att motorn fortfarande är från 2016. Anledningen till comebacken är att banorna har passat C36 utmärkt, layouten har gjort att förarna kunnat få upp däcken i rätt temperatur och på det sättet kompensera att bilen saknar endel downforce. I Mexiko ställde den tunna luften till det för bilar som normalt sett har en bättre downforce än Sauber och plötsligt fungerade det som inte fungerat tidigare för Ericsson och hans team.

Teamet hoppas att återigen kunna göra ett bra lopp, förhållandena i helgen påminner om de i både USA och Mexiko.
– Alla banor där våra konkurrenter har problem att hitta temperaturen i däcken är bra för oss, säger teamchef Frédéric Vasseur.

Det lär däremot inte inträffa under säsongens sista race i Abu Dhabi. Den banan kräver mycket downforce och den ligger inte heller på samma höga höjd som banan i Mexiko City och då lär det bli större skillnader mellan Sauber och deras konkurrenter igen.

•••
Vi kör en nyhetssammanfattning som vanligt. Det sägs att…..
…Fernando Alonso har varit i Tyskland, i Köln hos Toyota och testat ut en sits. Det snackas nu om att han kan köra LeMans med det japanska teamet redan i sommar.
… namnet Andretti snart är tillbaka i F1. Michael Andretti, som själv kört F1 och är son till världsmästaren Mario Andretti erkänner att intresset finns.
– Vi håller alltid ögonen öppna. Det har varit ett par diskussioner, men de har inte lett till något än.
…Felipe Massa tar en paus 2018 för att testa lite andra olika bilar och sedan fundera över vad han vill göra. Han är intresserad av Formula E, men den säsongen startar redan i december och tiden är för knapp.
…Carlos Sainz kan ersätta Daniel Ricciardo hos Red Bull efter 2018. Då går Ricciardos kontrakt ut och Ferrari vill gärna inleda säsongen 2019 med förarduon Sebastian Vettel och Daniel Ricciardo.

…Lewis Hamilton inte har påverkats av den skattestorm han befinner sig i. Eller i alla fall säger han själv att han är fokuserasd på att avsluta säsongen  med två segrar.

•••

I morgon drar träningarna igång. I dag läste du om de de viktiga punkterna inför Brasiliens GP i F1.

Vill du ha faktaguiden inför loppet också?

Alla tider, en väderprognos och fakta om banan? Då kollar du in detta inlägget.

 

Guide till Brasiliens GP i Formel 1

av Anna Andersson

Samtidigt som teamen, FIA och F1:s nya ägare Liberty Media (undrar hur länge det känns rätt att kalla dem för nya?) möttes i går för att diskutera framtidens F1.
Dels diskuterades det nya budgettaket som skulle vara en tredjedel av de miljoner som mästarna Mercedes lägger ut i dag – och ungefär i paritet med Saubers utgifter.
Dels diskuterades hur sporten ska göras mer spektakulär. Ett förslag är att ändra på startgridden.
Du läser mer här.
Ferrari var som väntat inte nöjda efter mötet och deras hot om att lämna 1 efter 2020 kvarstår.
Det kommer att snackas mycket om detta i helgen och jag lär få anledning att återkomma kring ämnet här på bloggen. Men slänger ut frågan. Vad tycker ni? Är en övre budgetgräns rätt?
Vore det bra med en förändrad startgrid eller förlorar pole position i värde?

Nu vänder vi fokus mot helgen och självklart får du en guide till Brasiliens GP i Formel 1

Tiderna som gäller:
Fredag:
Träning 1 kl 13.00
Träning 2 kl 17.00
Lördag:
Träning 3 kl 14.00
Kval: kl 17.00
Söndag:

Brasiliens GP kl 17.00
•••

Mercedes driver Lewis Hamilton, of Britain, steers his car during the Brazilian Formula One Grand Prix at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil, Sunday, Nov. 13, 2016. (AP Photo/Nelson Antoine)
Så såg det ut när Hamilton vann 2016 (AP Photo/Nelson Antoine)

Väderprognosen spår att det ska vara mellan 22 och 25 grader under fredagen och det är 40 procents risk för regn under den första träningen och hela 90 procents risk för regn under den andra träningen.
Under kvalet ska det vara runt 20 grader varmt och det är fortfarande en stor risk för regn, 50 procent.
På söndag väntas det däremot vara strålande solsken och 25 grader varmt.
•••
Guide till Brasiliens GP i Formel 11

Autodromo José Carlos Pace
Varvlängd: 4,309 km (71 varv). Tävlingen  körs motsols.
Kurvor: 5 höger, 10 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 2 (T14, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T8, T10)
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Bromszoner: 6 ( 3 hårda).
Avstånd till första kurvan: 190 m.
Maxfart utan DRS; 315 km/tim.
Lägsta hastighet: 80 km/timmen.
Första segrare: Emerson Fittipaldi, Brasilien, 1973.
Första pole position: Ronnie Peterson, Sverige, 1973.
Segrare från lägsta startposition: Giancarlo Fisichella 2003, från startposition 8.
Vinnande strategi 2016: 2 depåstopp och det var också den strategi som flest förare valde.
Tävlingar med säkerhetsbil sedan 2003: 7 (totalt var säkerhetsbilen ute 12 gånger under de sju deltävlingarna)
Topp 8 i kvalet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Romain Grosjean, Haas F1
8. Nico Hülkenberg, Force India

Topp 8 i racet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Sergio Perez, Force India
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Carlos Sainz, Toro Rosso
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Daniel Ricciardo, Red Bull
(Marcus Ericsson bröt efter en kollision på det 12:e varvet)

Rekord i racet:
Absolut: 1:11.473 (Juan-Pablo Montoya, Williams, 2004)
2016: 1:25.305 (Max Verstappen, Red Bull)
2015: 1:14.832 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:13.555 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:15.436 (Mark Webber, Red Bull)
2012: 1:18.069 (Lewis Hamilton, McLaren)

Rekord i kvalet:
Absolut: 1:10.023 (Nico Rosberg, Mercedes, 2014)
2016: 1:10.736 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:11.282 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:10.023 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:26.479 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:12.458 (Lewis Hamilton, McLaren)

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain, right, and his teammate Nico Rosberg of Germany pose for a picture prior to a news conference at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Thursday, Nov. 24, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Hassan Ammar)
Hamilton och Rosberg – har vunnit samtliga lopp i Brasilien sedan 2014. (AP Photo)

Fem senaste vinnarna:
2016: Lewis Hamilton, Mercedes
2015: Nico Rosberg, Mercedes
2014: Nico Rosberg, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Jenson Button, McLaren

Förare med flest segrar:
Michael Schumacher (4)
Ayrton Senna (2)
Emerson Fittipaldi (2)
Mark Webber (2)
Juan-Pablo Montoya (2)
Sebastian Vettel (2)
Mika Häkkinen (2)
Felipe Massa (2)
Nico Rosberg (2)
Jacques Villeneuve (1)
För övrigt snackas det om att…
…Lewis Hamilton vann sin första seger i Brasilien för ett år sedan. Årets världsmästare är annars mest i ropet eftersom han är misstänkt för skattebedrägerier.
….Charles Leclerc tar över Saubers bil från Pascal Wehrlein under den första träningen på fredag.
….Lando Norris vann EM i F3 före Joel Eriksson, till 2018 blir han tredjeförare hos McLaren.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Catalunya.
Redo för poäng? (Sauber).

…Marcus Ericsson har ännu inget kontrakt till 2018, men ser fram emot helgens deltävling.
– Helgen i Brasilien är alltid väldigt speciell, säger han.
– Under racet i Mexiko kunde jag kämpa mig genom fältet  och därför är jag optimistisk och hoppas på att vi tar ytterligare framsteg.

…McLaren låter Lando Norris köra under fredagens första träning, men även Mercedes satsar på framtiden. George Russell får chansen hos Force India, han ersätter Sergio Perez.  Även Ferrari låter sina juniorförare testa, Antonio Giovanazzi kör ett pass för Haas och Charles Leclerc representerar Sauber.

Lewis Hamilton misstänks för skattebedrägerier

av Anna Andersson

VM är avgjort.
Men F1-säsongen lever vidare och vi har Brasiliens GP framför oss. Ett race där vädret kan ställa till stora problem och där det kan hända en hel del spännande saker under racet.
Dessutom är det en ny förare, eller ny och ny, som har kört om de flesta andra under de senaste fyra loppen och det kan ge oss en spännande söndag. Jag har räknat efter och under de senaste fyra tävlingshelgerna är Max Verstappen den mest framgångsrika av alla förare. Han har kört in 80 poäng.
Lewis Hamilton har tagit 70, Valtteri Bottas 50, Sebastian Vettel 42 och Kimi Räikkönen 40.

MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 29: Race winner Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing celebrates on the podium during the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 29, 2017 in Mexico City, Mexico.   Clive Rose/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Seger i Mexiko. Lika vass i Brasilien?/AFP

Det känns kul inför nästa år, faktum är att de senaste tio åren har samtliga världsmästare kommit från två länder – England och Tyskland (Hamilton fyra titlar och Jenson Button en, Sebastian Vettel fyra titlar och Nico Rosberg en.)
Kan det vara läge för en ny nation att kliva upp i topp 2018?

När vi är inne på världsmästaren så skapar han stora rubriker just nu. Lewis Hamilton misstänks för skattebedrägerier
Hans namn har dykt upp i ”Paradise Papers” där flera välkända personer har hittat lösningar för att slippa betala skatt. För Lewis Hamilton handlar det om det privatplan han köpte 2013, en Bombardier Challenger 605, som han köpte i Kanada och tog till Europa via Isle of Man och ett virrvarr av olika brevlådefirmor.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain waves after he clocked the fastest time during the qualifying session at the Yas Marina racetrack in Abu Dhabi, United Arab Emirates, Saturday, Nov. 26, 2016. The Emirates Formula One Grand Prix will take place on Sunday. (AP Photo/Luca Bruno)
Lewis Hamilton misstänks för skattebedrägerier. (AP Photo/Luca Bruno)

Enligt Süddeutsche Zeitung skulle Hamilton behövt betala 40 miljoner kronor i moms, men han har sluppit det eftersom han registrerat en firma på ön och dessutom är flygplan skattebefriade på ön om de används i jobbet.  Hamiltons firma arbetar med att hyra ut planet till olika företag och privatpersoner, men hittills är det bara Hamilton som använt planet via sin firma på de Brittiska jungfruöarna och han har även rest med det privat.
– Om han har använt planet privat är det skattebedrägeri, säger Rita de la Feria som är professor i skatterätt vid Leeds universitet till SZ.
– Varje gång han använder flygplanet privat måste han betala moms.
•••

Williams driver Felipe Massa, of Brazil, walks along the track with a Brazilian flag after crashing during the Brazilian Formula One Grand Prix at the Interlagos race track in Sao Paulo, Brazil, Sunday, Nov. 13, 2016. Massa announces he will retire from Formula One after this season. (AP Photo/Leo Correa)
Felipe Massa sa tack och hej – redan 2016 (AP Photo/Leo Correa)

För ett år sedan var det i just Brasilien som Felipe Massa tog ett tårdrypande farväl av F1, men han kom tillbaka.
Den här gången är läget det samma. Felipe Massa har bestämt sig för att lägga av.  Både han och Williams bekräftade det beslutet inför Brasiliens GP. Hos oss kunde du läsa det på vår Facebooksida, Sportbladet Motor, redan i helgen. Där hittar du alltid de senaste nyheterna snabbast.
Vem ersätter honom?
Williams vill testa den förre f1-föraren Robert Kubica igen efter Abu Dhabis GP, men även Pascal Wehrlein, Paul di Resta och Daniil Kvyatt hoppas på en plats i det klassiska teamet.
•••
I morgon är det onsdag och då får du som vanligt en guide inför helgens deltävling.
Väl mött!

Fortsätter Mercedes och Hamilton till 2020?

av Anna Andersson

Lewis Hamilton har vunnit VM-titeln.
Hans fjärde.
Lika många har Sebastian Vettel.
Bara den jämförelsen gör att det känns kittlande inför 2018.

Mercedes driver Lewis Hamilton celebrates his victory in the Formula One Mexico Grand Prix auto race at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City, Sunday, Oct. 30, 2016. Hamilton won the race ahead of fellow Mercedes driver Nico Rosberg and Ferrari driver Sebastian Vettel. (AP Photo/Eduardo Verdugo)
Fortsätter Mercedes och Hamilton till 2020?. (AP Photo/Eduardo Verdugo)

Det står fyra lika – vem vinner giganternas duell.
Och vad kan Fernando Alonso göra när han nu får en motor från Renault i sin McLaren?
Lewis Hamiltons kontrakt med Mercedes går ut efter nästa säsong, men redan  nu har man inlett förhandlingarna om en gemensam framtid. Fortsätter Mercedes och Hamilton till 2020?
– Vi träffades i fabriken för ett par veckor sedan. Det kommer att vara avslappnade samtal framöver, säger Hamilton till Bild.
– Vi ska att sätta oss ner  igen inom fyra veckor. Pressen är borta så vi kan ta det lugnt.
Han har kört för Mercedes sedan 2013, vunnit fyra märkes-VM och tre förartitlar. Nu pratar man om att förlänga kontraktet till och med 2020. 2021 ska det komma nya motorer och en övre brudgetgräns ska införas.
– Jag vill absolut ha en femte VM-titel, säger Hamilton.
Han kan hinna med ännu fler. Han är bara 32 år gammal.

•••

F1-legendaren Emerson Fittipaldi är övertygad.

Fernando Alonso vinner VM 2018.

– Fernando är den bästa föraren och McLaren har en bra bil. Får de ihop samarbetet med Renault kan de vinna  lopp och även en titel, säger han till AS.

Vad tror du?

Kan spanjoren komma tillbaka till toppen?

•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Suzuka Circuit.
Framtiden?

Marcus Ericssons vara eller inte vara hos Sauber är en följetong. Saubers teamchef vill lämna besked i november, men säger samtidigt att vintertesterna i februari är deadline.
– Vi vet var vi står. Det är inte högsta prioritet, säger Frederic Vasseur till motorsportmagazin.
– Men vi kommer inte att ta något ekonomiskt beslut när det gäller den frågan. Vi diskuterar med Ferrari och jag tror att vi får en förare från deras akademi, men även om vi inte har en sådan förare hos oss kommer vi att ha ett motorkontrakt med Ferrari.
Ericsson har stort stöd hos Saubers ägare, det är samma människor som sponsrat hela hans karriär. Det är ingen kvalificerad gissning att de kommer att fortsätta att stötta svensken även framöver.
•••
Det är två VM-lopp kvar av säsongen, i Brasilien om två helger och sedan finalen i Abu Dhabi.

Hamilton mästare 2017 – men 2018 blir en episk säsong

av Anna Andersson

Lewis Hamilton är världsmästare i F1. Efter ett race han absolut inte ville ha.
Men det är en stor styrka att lyckas när förutsättningarna inte finns där.
Då krävs det inte bara en mästare utan det krävs en mästerlig mästare för att lyckas med det – och det är Lewis Hamilton.

MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 29: Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP celebrates after winning his fourth F1 World Drivers Championship during the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 29, 2017 in Mexico City, Mexico. Clive Mason/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Lewis Hamiton är mästre igen (TT)

Han lade grunden till årets VM-seger under sommaruppehållet. Han gick på semester som tvåa i VM, men han kom tillbaka till jobbet och dominerade Han vann de tre första loppen efter uppehållet, han vann fyra av de fem första loppen efter omstarten och tog greppet om VM-titeln. Samtidigt som Ferrari och Sebastian Vettel ville för mycket och satsade för hårt behöll Hamilton och Mercedes både lugnet och kontrollen. Inte ens kollisionen med Vettel i den tredje kurvan av Mexikos GP fick Hamilton att tappa konceptet. Han tog sig upp på plats nio.
Han tog två poäng  –  men det räckte till en VM-titel eftersom Vettel slutade fyra.
Vid sidan av Mercedes fantastiska teamarbete, deras bil och dess tillförlitlighet finns det en annan detalj som också varit enormt viktig för Hamilton den här säsongen. Efter det att han förlorat VM-titeln till teamkollega Nico Rosberg förra året så bjöd stallchefen Toto Wolff in Hamilton i sitt kök. De satte sig vid bordet, gick igenom hela säsongen och tog upp precis allt som stört dem båda under säsongen. De diskuterade det som hänt, vad de kunde ha gjort annorlunda och vad de skulle ta med sig in i framtiden.
Det mötet var otroligt viktigt. Efter det kom Lewis Hamilton tillbaka ännu starkare och i år har han inte lagt någon energi på sin teamkollega utan han har koncentrerat sig på sin uppgift.
På att vinna VM.
Nu är han en av fem förare i F1-historien som vunnit fyra VM-titlar eller fler. Han är den brittiske förare som vunnit flest titlar och till nästa år lär han återigen vara med och slåss om titeln.
2018 kommer det att bli en episk duell. Det är jag helt övertygad om.
Det sker inga större regeländringar inför nästa säsong och på startlinjen har vi Lewis Hamilton med fyra VM-titlar hos Mercedes och Sebastian Vettel med fyra VM-titlar hos Ferrari.
Kampen om vem som blir först till fem kommer att vara makalös.
I den kampen kommer Red Bulls Max Verstappen och Daniel Ricciardo också att sätta sina avtryck – och jag är rätt övertygad om att Fernando Alonso inte kliver undan ett år till.
McLaren har ett av fältets bästa chassin och med en motor från Renault lär de också bli att räkna med.
Det är två lopp kvar av säsongen 2017 – men jag längtar redan till 2018.

•••

Max Verstappen vann Mexikos GP. Det verkar som om han alltid vinner racet efter det att Dannil Kyatt fått sparken. Tillfällighet?

Nu lär inte Kvyatt komma tillbaka till Red Bull fler gånger, men Verstappen lär vinna flera segrar.

Skön revansch för Verstappen med tanke på att han gick i mål som trea i USA för en vecka sedan, men bestraffades och blev av med den placeringen .

Mer om racet läser du här:

Här är resultatet:

1) M. Verstappen, Red Bull, 1:36:26.550
2) V. Bottas, Mercedes
3) K. Räikkönen, Ferrari
4) S. Vettel, Ferrari
5) E. Ocon, Force India
6) L. Stroll, Williams
7) S. Perez , Force India
8) K. Magnussen, Haas F1
9) L. Hamilton, Mercedes
10) F. Alonso, McLaren
11) F. Massa  Williams
12) S. Vandoorne, McLaren
13) P. Gasly, Toro Rosso
14) P. Wehrlein, Sauber
15) R. Grosjean, Haas F1
Förare som bröt:
C. Sainz, Renault
M. Ericsson, Sauber
B. Hartley , Toro Rosso
N. Hülkenberg, Renault
D. Ricciardo , Red Bull

•••

Marcus Ericsson gjorde ett bra race. Han startade från ruta 12 och var uppe på postion åtta. Han kämpade om placeringar och gick in i depå för att få fräscha däck för avslutningen, men två varv senare gick Brendon Hartleys motor söndag och den virtuella säkerhetsbilen kom ut på banan vilket gjorde att alla hans konkurreter gick in i depå och Ericsson tappade den fördel han hade.

– Det var jackpot för dem. Inte för oss, konstaterade han.

 

•••

Kan Vettel hota Hamilton i Mexiko?

av Anna Andersson

Kan Vettel hota Hamilton i Mexiko?

Förutsättningarna är glasklara.
Lewis Hamilton har VM-avgörandet i sina egna händer. Han vet precis vad han ska göra för att vinna sin fjärde VM-titel, men det är en stor skillnad på att veta vad man ska göra och att verkligen göra det också.
Det blev allt varmare under kvalet till Mexikos GP och Lewis Hamilton var inte tillräckligt snabb. Även om han inte gjort några missar alls så hade det inte räckt till pole position.

MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 28: Top three qualifiers Sebastian Vettel of Germany and Ferrari, Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing and Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP pose for a photo in parc ferme during qualifying for the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 28, 2017 in Mexico City, Mexico. Mark Thompson/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Kan Vettel hota Hamilton i Mexiko? (AFP)

Ferraris Sebastian Vettel var grym i kvalet. Han tog sin 50:e pole position i karriären.
Red Bulls Max Verstappen var nästan lika bra.
Därför var Lewis Hamilton  trea i kvalet. Tar han sig i mål på den placeringen så vinner han VM, men, men, men. Det går att skriva ungefär 10 000 olika men i den här meningen eftersom saker och ting har en tendens att inte bli så som man tänker sig när situationen är pressad. Nu är Lewis Hamilton en av de mest rutinerade förarna i fältet, men det kan hända saker som han inte kan påverka. En av de avgörande detaljerna i Mexiko är hur teamen klarar av att hantera kylningen av bilen, motor, bromsar och  växellåda. En annan handlar om hur bilarna hanterar däcken och ju varmare det är ju större problem har Mercedes haft.
Nu lär inte Valtteri Bottas få attackera sin teamkollega, men vad händer med Kimi Räikkönen, med Daniel Ricciardo och med kvalets utropstecken Esteban Ocon?
Vad händer med Max Verstappen? Han får ingen bestraffning för incidenten med Valtteri Bottas, men vad gör han från startposition två? Den killen är allt annat än pålitlig.

Vill du läsa mer om kvalet? Det gör du här

Här har du kvalresultatet:

1) S. Vette, Ferrari  1:16.488
2) M. Verstappen, Red Bull  + 0:00.086
3) L. Hamilton, Mercedes  + 0:00.446
4) V. Bottas, Mercedes  +0:00.470
5) K. Räikkönen, Ferrari  +0:00.750
6) E. Ocon, Force India + 0:00.949
7) D. Ricciardo, Red Bull + 0:00.959
8) N. Hülkenberg, Renault + 0:00.978
9) C. Sainz, Renault + 0:01.306
10) S. Perez, Force India  + 0:01.319
11) F. Massa, Williams + 0:01.575
12) L. Stroll, Williams + 0:02.635
13) B. Hartley, Toro Rosso
14) F. Alonso, McLaren
15) S. Vandoorne, McLaren
16) M. Ericsson, Sauber
17) P. Wehrlein, Sauber
18) K. Magnussen, Haas
19) R. Grosjean, Haas
20) P. Gasly, Toro Rosso

•••
Vi har ett par motorstraff att notera….
…15 platser för Pierre Gasly, Toro Rosso. Han körde inte heller kvalet.
…20 platser för Fernando Alonso, McLaren. Han körde in på plats fem i Q1, tack för det motorstraffet….
…35 platser för Stoffen Vandoorne, McLaren.
Vad som händer med Toro Rossos Brendon Hartley vet vi inte än. Han fick problem med motorn under kvalet och tvingades parkera.
•••
Saubers stallchef Frederic Vasseur förklarar att Sauber har en långsiktig plan, och att framtiden inte kommer att byggas på ett rent ekonomiskt beslut. Han förklarar att man snart kommer att presentera förarna för 2018:
– Snart ska vi ta det beslutet, men det är inte det temat vi ska diskutera i dag. Vi har mycket att göra och ska snart ta tag i den uppgiften, säger han till motorsporttotal.
– Marcus Ericsson har en mycket lång erfarenhet av F1 och det är viktigt för teamet.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Circuit de Spa-Francorchamps.
Stannar Ericsson i F1? (Sauber).

Samtidigt vill han inte kontraktera en förare bara för att han har en stark sponsor.
– Vi har ett avtal om motorerna och vi för samtal. Vi kommer med största sannolikhet att ta över en av deras förare.
Det har pratats om att ta över två av Ferraris juniorförare, men det verkar som om det är en fråga för framtiden. Marcus Ericsson var 16:e man och snabbast av de båda Sauberförrna i kvalet till Mexikos GP, men Wehrlein har fortfarande 9- 7 i den interna kvalstatistiken. Ericsson har dock kvalat ut Wehrlein i de tre senaste loppen.
Jag tyckte att jag gjorde ett bra kval. Det var en bra start på det första setet däck, sedan gjorde jag en miss på det andra. Det gjorde att jag var pressad att leverera på det tredje och det klarade jag av, säger Ericsson, som lär starta loppet från sjunde startled, till Viasat Motor.
– Jag satte en bra tid direkt jag slog Pascal och det var huvudmålet. Sedan slog jag båda bilarna från Haas också och jag var inte allt för långt från Q2. Jag är jättenöjd.
Intressant är att båda Sauberbilarna slog båda bilarna från Haas. Ericsson var ungefär två tiondelar från Q2 och han lär starta på plats 14 i morgondagens race.
– Jag är lite missnöjd med mitt kval för jag gjorde en miss i den första kurvan och den kostade mig tre tiondelar. Det var synd eftersom vår set up var bra, i det första försöket var jag två tiondelar före Marcus, i det andra sex, men det var i det tredje så jag missade, säger Wehrlein till motorsporttotal.
Är du intresserad av läget på gridden inför 2018? Kolla här.

•••

Mercedes' British driver Lewis Hamilton (C) celebrates after winning the pole position next to second placed Ferrari's Finnish driver Kimi Raikkonen (L) and third placed Ferrari's German driver Sebastian Vettel during the qualifying session at the Silverstone motor racing circuit in Silverstone, central England on July 15, 2017 ahead of the British Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / Andrej ISAKOVIC
Jublar Hamilton i morgon igen? (AFP PHOTO)

Lewis Hamilton kör för en VM-titel i morgon. Han tar den om han är sämst femma i morgon, eller om han är sämst nia och Vettel inte vinner.
Eller om Vettel inte är bättre än trea.
•••

 

 

Racet startar klockan 20.00 i morgon söndag. Följ med min liverapportering från klockan 19.45.
MEN VI STÄLLER OM KLOCKAN I NATT. DEN FLYTTAS TILLBAKA EN TIMME.

Daniel Ricciardo toppar inför Mexikos GP

av Anna Andersson

Efter den första träningsdagen i Mexiko ser det ut som om Lewis Hamilton har goda möjligheter att vinna VM-titeln. Han behöver vara sämst femma i Mexikos GP  för att säkra sin fjärde VM-titel, hans tredje för Mercedes.

Red Bull driver Daniel Ricciardo of Australia drinks champagne from his shoe as he celebrates on the podium after winning the Malaysian Formula One Grand Prix at the Sepang International Circuit in Sepang, Malaysia, Sunday, Oct. 2, 2016. (AP Photo/Vincent Thian)
Daniel Ricciardo toppar inför Mexikos GP, dags för en ny skoskål?  (AP Photo/Vincent Thian)

Det ska mycket till för att han ska misslyckas med det – men risken ( eller möjligheten lite beroende på hur man ser det)  finns naturligtvis även om vi är på en bana där Mercedes vunnit de två senaste säsongerna. Red Bull imponerade i alla fall under fredagen och det känns inte som om det är någon duell mellan Ferrari och Mercedes den här helgen. Daniel Ricciardo toppar inför Mexikos GP, han var något före Lewis Hamilton under den andra träningen. Red Bulls Max Verstappen var trea och Sebastian Vettel, Ferrari, fyra.

Det finns dock en sak som bör oroa Lewis Hamilton. Han snurrade med sina supermjuka däck, de tog naturligtvis stryk i den situationen och Hamilton hade bara med sig tre set av den gummiblandningen tilld en här tävlingshelgen.

– Det var en bra dag, även om inte starten var så lysande då jag snurrade på mitt första varv, säger Hamilton.

– Det ställde till det för oss och det gjorde det svårt för oss att få till rätt antal varv på de supermjka däcken. Jag lade krokben för mig själv . Däremot var mitt kvalvarv på de ultramjuka däcken och de longruns jag gjorde på de ultramjuka däcken de bästa varv jag kört i min karriär.  Jag tror aldrig att jag har varit så konstant över 26 varv.

Mer får vi reda på mer under kvalet i morgon kväll ( lördag).

•••
I går berättade den förre F1-föraren Mika Salo att han tagit emot mordhot efter bestraffningen av Max Verstappen.
I dag hade Esteban Ocon sällskap av livvakter när han anlände till banan i Mexiko. Han har mordhotats av mexikanska F1-fans.
Inga roliga nyheter inför racet som kan avgöra F1 2017.
•••
Vi kan notera att….
…..Fernando Alonso och Stoffel Vanddorne båda kommer att bestraffas i starten. Alonso med 20 platser och Vandoorne med 35. Motorbyten – igen. Därmed slipper Saubers båda förare sista startled.
…Daniel Ricciardo försöker undvika en bestraffning, trots att han hade problem med motorn i USA förra helgen. .
– Vi gör allt för att klara oss och som det ser ut nu ska jag starta på den plats jag kvalar in, säger han.
Vi får se om han lyckas.

…Romain Grosjean snurrade efter ter varv på den andra träningen och skadade bilen. Han kom inte ut igen. Han var inte den enda föraren som snurrade under passet, även förare som Lewis Hamilton, Carlos Sainz, Lance Stroll och Brendon Hartley lyckades med med det. Det är väldigt tunn luft i Mexiko, banan ligger på 2200 meters höjd över havet, och även bilar som har bra downforce på andra banor får lätt problem.
…Toro Rosso låter Pierre Gasly och Brendon Hartley köra samtliga tre lopp som avslutar säsongen. Gasly straffas med fem platsers nedflyttning i starten.
…FIAs tävlingsledare Charlie Whiting förklarar straffet mot Max Verstappen med att de fick intrycket av att denne medvetet skaffade sig en fördel.
– Ibland kommer föraren utan för banan, men det är inte alltid så att han drar fördel av det.
Whiting hänvisar till att förarna fått besked om att domarna ingriper när föraren skaffar sig en klar fördel av att gå utanför banan.
…Williams, Toro Rosso, Renault och Haas har en intensiv kamp om plats fem i konstruktörsmästerskapet. Det handlar om många sköna miljoner.

Sauber driver Marcus Ericsson of Sweden waits in his car during the first practice session at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Friday, Sept. 15, 2017. (AP Photo/Wong Maye-E)
Kör Ericsson F1 2018?  (AP Photo)

…Max Verstappen har bett om, ursäkt för sina uttalanden efter USA:s GP i ett inlägg på instagram. Men han anser ortfarande att domarna gjorde fel. För övrigt hade han motorproblem under den andra träningen, men det var en gammal motor och han ska byta till etn annan motor som redan är använd. Därmed slipper han ett gridstraff.

….Marcus Ericsson fick stryk av Pascal Wehrlein under den andra träningen, Han stod över den första. Kampen om en förarplats till 2018 går vidare i kväll.

•••

Här är däcktillverkarens tankar inför helgens lopp:

Pirelli Tyre Nordic AB

Inför Mexikos Grand Prix, 27-29 oktober 2017

I helgen är det dags för Mexikos Grand Prix i Mexico City. Precis som vid förra helgens lopp i Austin i USA har Pirelli valt ut däcken P Zero Yellow soft, P Zero Red supersoft och P Zero Purple ultrasoft (Purple ultrasoft återfår sin lila färg efter att senast ha färgats rosa för att uppmärksamma bröstcancer). Autódromo Hermanos Rodríguez räknas som en av säsongens snabbaste banor.

Fakta inför loppet på Autódromo Hermanos Rodríguez in Mexico City:

  • Vägbanan är relativt fin, vilket borde leda till begränsat slitage på däcken trots höga hastigheter.
  • Vädret kan variera kraftigt i Mexico City den här tiden på året.
  • En lång sträcka och snabba kurvor varvas med en mer teknisk del av banan omkring läktarna.
  • Förra året nöjde sig de flesta förarna, inklusive vinnaren Lewis Hamilton, med ett depåstopp.

•••
Kvalet startar kl 20. 00 i morgon lördag.
Vill du ha fler motornyheter? Följ oss på Facebook, Sportbladet Motor.

Så vinner Lewis Hamilton VM 2017

av Anna Andersson
Mercedes driver Lewis Hamilton celebrates his victory in the Formula One Mexico Grand Prix auto race at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City, Sunday, Oct. 30, 2016. Hamilton won the race ahead of fellow Mercedes driver Nico Rosberg and Ferrari driver Sebastian Vettel. (AP Photo/Eduardo Verdugo)
För ett år sedan vann han loppet. Nu är rubriken en annan: Så vinner Lewis Hamilton VM 2017 (AP Photo/Eduardo Verdugo)

Det är Mercedes som har imponerat i Mexiko, som har både de två senaste loppen som avgjorts sedan comebacken 2015.
Det första året var Nico Rosberg snabbast, i fjol var det Lewis Hamilton.
Samma Hamilton som kan avgöra VM på söndag.
Men det finns ett par fällor.
– I Mexiko krävs det mycket downforce och det oroar mig, säger Hamilton.
– Där kan vi få problem.
Det blev exempelvis tydligt i Malaysia där Det krävdes ett mästerligt race av Hamilton för att han skulle ta sig i mål som tvåa ( även m en andraplats räcker för att han ska säkra årets titel).
– Alla bilar kommer att köra med max downforce, precis som i Monaco och Ungern, säger Sebastian Vettel till RTL.
Det är två lopp som Vettel vunnit före sin teamkollega Kimi Räikkönen, men det finns en stor skillnad i Mexiko. Banan ligger på 2285 meter över havet.
– Det gör att vi, trots att vi ligger på max vinge och downforce, har sämre downforce än på Monza.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany sitting in his car prepares for the third practice session at the Sepang International Circuit for the Malaysian Formula One Grand Prix in Sepang, Malaysia, Saturday, Sept. 30, 2017. (AP Photo/Eric To)
Vettel berättar om den stora utmaningen (AP)

I fjol körde Valtteri Bottas in på ett nytt inofficiellt rekord med sin Williams, 373,5  km/timmen. Så snabbt lär det dock inte gå i år eftersom bilarna är bredare och har ett störra luftmotstånd.
De problemen som kan uppstå i Mexiko handlar framförallt om kylningen.
– Trots de långa rakorna gör den tunna luften att vi inte kan kyla bromsarna tillräckligt mycket, säger Vettel.
– Det är den största utmaningen för oss.
Det finns de som har uttryckt en rädsla för att bromsskivorna kan explodera på banan som kräver tre mycket hårda inbromsningar.
En annan som sak som vi ska komma i håg är att depårakan i Mexiko är den längsta under året vilket gör att ett depåstopp är att föredra, precis som det var för ett år sedan.
Vill du ha mer fakta, statistik och förarnas däckval?

Kolla in gårdagens inlägg, guiden.


Så vinner Lewis Hamilton VM 2017

Han blir världsmästare om han….
….vinner, slutar, tvåa, trea, fyra eller femma.
…om han slutar sexa, sjua, åtta eller nia och Sebastian Vettel INTE vinner loppet.
…om han blir tia eller inte tar någon poäng och Vettel slutar tvåa.

…Vettel slutar trea eller sämre.
•••••

Vi kan konstatera att…
….Daniel Ricciardo troligen måste byta motor. Då väntar en bestraffning i starten.
…Charles LeClerc kör i helgen igen. På fredag kör han Marcus Ericssons bil.
…det kommer inte att regna helgen. Risken för regn är lika med noll, var dag. Temperaturen ligger mellan 20 och 24 grader. Varmast blir det på söndag.
…Toro Rosso ställer upp med Brendon Hartley och Pierre Gasly, om du missade måndagens inlägg så får du informationen här. Det verkar som om Daniil Kvyatt gjort sitt hos Red Bulls team.
….Fernando Alonso hade motorproblem i Austin. Räkna med en bestraffning på honom också.
….den förre F1-föraren Mika Salo var med och fattade beslutet om att ge Max Verstappen ett tidsstraff i USA: Nu har han mordhotats.
– De flesta hoten kom från Nederländerna, säger han till finländska tidningar.
….Max Verstappens framgångar har gett en F1-hype i Nederländerna som nu vill arrangera ett F1-lopp. Sportens husarkitekt Hermann Tilke sägs vara entusiastisk efter ett besök i Rotterdam.

•••••

Sedan repeterar vi helgens tider också:

Fredag 27.10 :

Träning 1 kl 17.00

Träning 2 kl 21.00

Lördag 28.10 :

Träning 3 kl 17.00

Kval kl 20.00

Söndag den 29.10

Mexikos GP kl 20.00.

Jag drar igång liverapporten i F1-bevakaren kl 19.45

Men glöm inte att vi  går över till vintertid på söndag. Det betyder att att vi flyttar TILLBAKA klockan en timme natten mellan lördag och söndag.

Guide till Mexiko GP i Formel 1

av Anna Andersson

Efter USA väntar nu Mexikos GP. Återigen ett kvällsrace, och ett race där atmosfären kring banan är makalös. Enligt många förare är det den bätsa publiken under hela säsongen och känslan när de kör in på den gamla basebollstadion upplevs som fantastisk. I dag är det onsdag och som vanligt väntar fakta och statistik. Du får en guide till Mexiko GP i Formel 1
Banan i Mexiko gjorde comeback i mästerskapet 2015, GP-loppet fanns med i F1 från 1960-talet till och med 1992. Den nya banan innehåller delar den mycket snabba bana som fanns med tidigare, men den har också nya betydligt mer tekniska sektioner. Banan tillhör, tillsammans med Baku och Monza, de tre snabbaste under året, samtidigt så kör bilarna med mer downforce än på Monza, vilket delvis beror på att de måste kompensera den höga höjden.

Drivers compete during the Formula One Mexico Grand Prix auto race at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City, Sunday, Oct. 30, 2016. Mercedes driver Lewis Hamilton won the race ahead of fellow Mercedes driver Nico Rosberg and Ferrari driver Sebastian Vettel. (AP Photo/Rebecca Blackwell)
Guide till Mexiko GP i Formel 1 – publiken förarna älskar (AP Photo/Rebecca Blackwell)

– Det är en fantastisk publik, jag fick gåshud på förarparaden senast. Det var 200 000 människor och helt magiskt, säger Marcus Ericsson.
– Körmässigt är det mycket start och stopp och jag gillar det. Det var premiär 2015 och vissa delar var nyasfalterade, på fredagen fanns det inget grepp alls utan vi halkade omkring. Det blev bättre under helgen och jag hoppas att grundgreppet är bättre i år.
VIll du ha tiderna hittar du dem här:

Guide till Mexiko GP i Formel 1 

Autodromo Hermanos Ridriguez
Banlängd: 4,313 km
Tävlingsdistans: 306,223 km (71 varv)
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft
Här är förarnas däckval:

Kurvor: 9 höger och 7 vänster
Kurvor under 100 km /tim: 6 (T2, T4, T5, T6, T13, T16)
Kurvor över 250 km/timmen: 1
Avstånd till första kurvan: 890 m.
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt.
Bromszoner:  8 (3 av dem är hårda)
Maxhastighet utan DRS: 349 km/tim
Lägsta fart: 78 km/tim.
Genomsnittsafart: 179 km/tim.
Vinnande strategi 2016: 1 depåstopp.
Mest valda strategi: 2 depåstopp.
Sannolikhet att säkerhetsbilen kommer ut på banan: 100 procent.
Race med säkerhetsbil sedan 2003: 2 ( den har varit på banan 2 gånger)
Första segrare: Jim Clark, Lotus, från pole position 1963
Segrar från pole position: 9
15-18 november Australien
Seger från högsta startposition: 13, Alain Prost 1990.

Topp 8 i kvalet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Nico Hülkenberg, Force India
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Sebastian Vettel, Ferrari
8. Valtteri Bottas, Williams

Mercedes driver Lewis Hamilton celebrates his victory in the Formula One Mexico Grand Prix auto race at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City, Sunday, Oct. 30, 2016. Hamilton won the race ahead of fellow Mercedes driver Nico Rosberg and Ferrari driver Sebastian Vettel. (AP Photo/Eduardo Verdugo)
Lewis Hamilton 2016 (AP Photo)

Topp 8 i racet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Valtteri Bottas, Williams

Absolut: 1:16.788 (Nigel Mansell, Williams, 1991)
2016: 1:21.134 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:20.521 (Nico Rosberg, Mercedes)
1992: 1:17.711 (Gerhard Berger, McLaren)
1991: 1:16.788 (Nigel Mansell, Williams)
1990: 1:17.958 (Alain Prost, Ferrari)

Senaste fem vinnarna:
2016: Lewis Hamilton, Mercedes
2015: Nico Rosberg, Mercedes
1992: Nigel Mansell, Williams
1991: Riccardo Patrese, Williams
1990: Alain Prost, Ferrari
•••
Vi kan också notera att…
…Red Bulls stallchef Christian Horner kräver en förändring när det gäller domarna efter incidenten i Austin.
– Vi behöver beslut vi kan lita på och professionella domare.
…Sebastian Vettel är missnöjd med andraplatsen i veckan, men han skyller inte ifrån sig.
– Vi var inte tillräckligt snabba för att vinna, men vi ska inte ge någon annan skulden. Det är vårt eget fel.
…Ross Brawn är teknisk chef hos FIA och han förklarar för Forbes att man funderar på att ta bort fredagens träningar för att kunna lägga på ett par race till utan att det blir för höga kostnader och för svår logistik för teamen.
– Vi har ett väldigt öppet sinne när det gäller vår framtid, säger han.
– Huvudracet är fortfarande viktigt för mig, det ska vi inte förändra, men frågan är om vi behöver fredagens träning. Tar vi bort den kan vi lägga på fler race, det skulle förenkla det för teamen, eller är fredagens träningspass viktiga för TV-kanalerna och för arrangörerna. Hur ska vi hitta en lösning?
Nästa år blir det 21 F1-lopp, men enligt kontraktet kan det vara 25 race om året.
…Fernando Alonso fortsätter att vara ryktenas man. Nu har han förlängt kontraktet med McLaren och det sägs att han ska köra det klassiska 24-timmarsloppet på Daytona redan i januari. Däremot blir det inget Indy 500 i år.
…Pascal Wehrlein säger till tysk media att han hoppas på nyehter innan helgen. De två alternativen han har är Sauber och Williams. Enligt tysk media kan Mercedes dock släppa honom från sitt juniorprogram, de är inte helt nöjda med hans resultat i år och med att han fick stryk av Marcus Ericsson i kvalet till USA:s GP.

Sida 169 av 390