Startsida / Inlägg

Guide till Mexiko GP i Formel 1

av Anna Andersson

Efter USA väntar nu Mexikos GP. Återigen ett kvällsrace, och ett race där atmosfären kring banan är makalös. Enligt många förare är det den bätsa publiken under hela säsongen och känslan när de kör in på den gamla basebollstadion upplevs som fantastisk. I dag är det onsdag och som vanligt väntar fakta och statistik. Du får en guide till Mexiko GP i Formel 1
Banan i Mexiko gjorde comeback i mästerskapet 2015, GP-loppet fanns med i F1 från 1960-talet till och med 1992. Den nya banan innehåller delar den mycket snabba bana som fanns med tidigare, men den har också nya betydligt mer tekniska sektioner. Banan tillhör, tillsammans med Baku och Monza, de tre snabbaste under året, samtidigt så kör bilarna med mer downforce än på Monza, vilket delvis beror på att de måste kompensera den höga höjden.

Drivers compete during the Formula One Mexico Grand Prix auto race at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City, Sunday, Oct. 30, 2016. Mercedes driver Lewis Hamilton won the race ahead of fellow Mercedes driver Nico Rosberg and Ferrari driver Sebastian Vettel. (AP Photo/Rebecca Blackwell)
Guide till Mexiko GP i Formel 1 – publiken förarna älskar (AP Photo/Rebecca Blackwell)

– Det är en fantastisk publik, jag fick gåshud på förarparaden senast. Det var 200 000 människor och helt magiskt, säger Marcus Ericsson.
– Körmässigt är det mycket start och stopp och jag gillar det. Det var premiär 2015 och vissa delar var nyasfalterade, på fredagen fanns det inget grepp alls utan vi halkade omkring. Det blev bättre under helgen och jag hoppas att grundgreppet är bättre i år.
VIll du ha tiderna hittar du dem här:

Guide till Mexiko GP i Formel 1 

Autodromo Hermanos Ridriguez
Banlängd: 4,313 km
Tävlingsdistans: 306,223 km (71 varv)
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft
Här är förarnas däckval:

Kurvor: 9 höger och 7 vänster
Kurvor under 100 km /tim: 6 (T2, T4, T5, T6, T13, T16)
Kurvor över 250 km/timmen: 1
Avstånd till första kurvan: 890 m.
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt.
Bromszoner:  8 (3 av dem är hårda)
Maxhastighet utan DRS: 349 km/tim
Lägsta fart: 78 km/tim.
Genomsnittsafart: 179 km/tim.
Vinnande strategi 2016: 1 depåstopp.
Mest valda strategi: 2 depåstopp.
Sannolikhet att säkerhetsbilen kommer ut på banan: 100 procent.
Race med säkerhetsbil sedan 2003: 2 ( den har varit på banan 2 gånger)
Första segrare: Jim Clark, Lotus, från pole position 1963
Segrar från pole position: 9
15-18 november Australien
Seger från högsta startposition: 13, Alain Prost 1990.

Topp 8 i kvalet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Nico Hülkenberg, Force India
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Sebastian Vettel, Ferrari
8. Valtteri Bottas, Williams

Mercedes driver Lewis Hamilton celebrates his victory in the Formula One Mexico Grand Prix auto race at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City, Sunday, Oct. 30, 2016. Hamilton won the race ahead of fellow Mercedes driver Nico Rosberg and Ferrari driver Sebastian Vettel. (AP Photo/Eduardo Verdugo)
Lewis Hamilton 2016 (AP Photo)

Topp 8 i racet 2016:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Valtteri Bottas, Williams

Absolut: 1:16.788 (Nigel Mansell, Williams, 1991)
2016: 1:21.134 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:20.521 (Nico Rosberg, Mercedes)
1992: 1:17.711 (Gerhard Berger, McLaren)
1991: 1:16.788 (Nigel Mansell, Williams)
1990: 1:17.958 (Alain Prost, Ferrari)

Senaste fem vinnarna:
2016: Lewis Hamilton, Mercedes
2015: Nico Rosberg, Mercedes
1992: Nigel Mansell, Williams
1991: Riccardo Patrese, Williams
1990: Alain Prost, Ferrari
•••
Vi kan också notera att…
…Red Bulls stallchef Christian Horner kräver en förändring när det gäller domarna efter incidenten i Austin.
– Vi behöver beslut vi kan lita på och professionella domare.
…Sebastian Vettel är missnöjd med andraplatsen i veckan, men han skyller inte ifrån sig.
– Vi var inte tillräckligt snabba för att vinna, men vi ska inte ge någon annan skulden. Det är vårt eget fel.
…Ross Brawn är teknisk chef hos FIA och han förklarar för Forbes att man funderar på att ta bort fredagens träningar för att kunna lägga på ett par race till utan att det blir för höga kostnader och för svår logistik för teamen.
– Vi har ett väldigt öppet sinne när det gäller vår framtid, säger han.
– Huvudracet är fortfarande viktigt för mig, det ska vi inte förändra, men frågan är om vi behöver fredagens träning. Tar vi bort den kan vi lägga på fler race, det skulle förenkla det för teamen, eller är fredagens träningspass viktiga för TV-kanalerna och för arrangörerna. Hur ska vi hitta en lösning?
Nästa år blir det 21 F1-lopp, men enligt kontraktet kan det vara 25 race om året.
…Fernando Alonso fortsätter att vara ryktenas man. Nu har han förlängt kontraktet med McLaren och det sägs att han ska köra det klassiska 24-timmarsloppet på Daytona redan i januari. Däremot blir det inget Indy 500 i år.
…Pascal Wehrlein säger till tysk media att han hoppas på nyehter innan helgen. De två alternativen han har är Sauber och Williams. Enligt tysk media kan Mercedes dock släppa honom från sitt juniorprogram, de är inte helt nöjda med hans resultat i år och med att han fick stryk av Marcus Ericsson i kvalet till USA:s GP.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Johan Lundin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB