Hamilton är tillbaka

av Anna Andersson

Solen har strålat över Austin Texas under torsdagen då det var möten, trackwalks och presskonferenser – men vädret kan spela en viktig roll inför helgens lopp.
Det har också däckstillverkaren Pirelli tagit fasta på och här är deras  tankar inför tävlingshelgen:

Circuit of the Americas ur ett däckperspektiv:

    Banan går motsols och har en unik design med lånade element från andra kända kurvor inom F1-världen.
    Asfalten är fortfarande relativt nylagd (2012) men börjar ge ett bättre grepp allt eftersom underlaget ”mognar”.
    Möjligheterna till omkörningar är stora, vilket öppnar upp för många olika strategier.
    Banan har tre långa sträckor vilka sänker däcktemperaturen.

De tre nominerade däcktyperna:

    White medium: tillsammans med det mjuka däcket är detta ett obligatoriskt däckval.
    Yellow soft: det här är däcket som vinnaren främst använde sig av förra året, i samband med att banan höll på att torka efter regn.
    Red supersoft: används för första gången på den här banan och borde vara det i särklass snabbaste däcket av de tre.

Hur det såg ut för ett år sedan:

    Lewis Hamilton vann det 56 varv långa loppet. Hamilton bytte från ”intermediate”-däcket, som användes på grund av den våta vägbanan, till soft på varv 18 och 43.
    Sebastian Vettel stod för bästa alternativa strategi och hamnade på podiet efter att ha startat som nummer 13. Han använde sig av en trestopps- strategi och körde även han med medium.

unnamed(45)Klicka på bilden om du vill ha den större.

•••
För övrigt tog Sauber sina senaste poäng i just USA: Ska vi hoppas på att det är ett gott tecken?
Felipe Nasr körde upp sig från plats 17 till plats nio i Austin förra året och tog två poäng i Saubers 400:e GP.
Nu har teamet nollat i 20 lopp i rad och det är i ett otroligt stort behov av poäng, det läser du mer än här.
Saubers tuffaste konkurrent Manor har med sig en ny Mercedesmotor till Pascal Wehrlein.
– Egentligen skulle jag ha fått den i Japan, men eftersom Lewis hade problem med sin senaste så fick jag vänta. Nu ska jag ha samma motor som Esteban, säger Wehrlein till motorsportmagazin.
Esteban Ocon var snabbare än Wehrlein i Japan, men det är inte säkert att det bara berodde på motorn.
För övrigt så får Wehrlein ledigt från den första träningen, Manor ersätter honom med Jordan King.
•••

En kul bild från Sergio Perez promenad runt banan – riktigt så brant ser det inte ut att vara för dig som sitter framför TV:n.

•••

Williams test driver Susie Wolff walks through the paddock area before the British Formula One Grand Prix meeting at Silverstone circuit, Silverstone, England, Thursday, July 2, 2015. The British Formula One Grand Prix will be held on Sunday July 5. (AP Photo/Jon Super)
Foto: AP.

För övrigt kan vi berätta att den tidigare testföraren hos Williams, Susie Wolff och hennes man, Mercedes stallchef Toto, väntar sitt första gemensamma barn.
Toto har två barn, en 15-årig son och en 12-årig dotter sedan tidigare, men Susie, som fram till 2016 satsade på racingen, blir mamma för första gången. Paret träffades när hon körde DTM 2008 och gifte sig 2011.

•••
Lewis Hamilton missade däckstesterna för Pirelli förra veckan. Han var skadad i foten.
Men nu är den läkt.
– Jag är helt frisk och mår jättebra, säger han.
– Jag hade en skada som jag har dragits med hela året, jag har ont i båda fötterna och jag märker det när jag joggar. Jag hade ont när jag vaknade på morgonen, kvällen innan var det riktigt illa och på morgonen så hade det inte gått över.
Ett par dagars vila tycks ha gjort honom gott.
– Detta är den första tävlingsveckan som jag verkligen mår bra.

Han var för övrigt på presskonferensen i går också, ni minns väl vilket liv det var inför deltävlingen i Japan där han tog snapchatbilder istället för att svara på frågor  och sedan bojkottade den egna pressträffen?

Den här gången svarade han glatt, och tog inga foton med mobilen.

AUSTIN, TX - OCTOBER 20: Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP plays with his phone in the Drivers Press Conference during previews ahead of the United States Formula One Grand Prix at Circuit of The Americas on October 20, 2016 in Austin, United States. Clive Mason/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY ==
Ingen snapchat i USA – Hamilton la mobilen åt sidan. Foto: AFP

Här är en annan bild, som han har twittrat och den ger en bra  bild av vad som väntar i helgen:

•••

Haas, som kör på hemmaplan för första gången kommer att vänta med att meddela vilka som köra deras bilar nästa år.

Gene Hass förklarar att man inte gör det före säsongsfinalen i Abu Dhabi.

•••
Ovanliga tider i helgen. Kval kl 20.00 på lördag – race kl 21.00 på söndag.

 

”Det går inte att lita på Toto och Niki”

av Anna Andersson

Efter 20 nollpoängare är Sauber återigen på jakt efter den  där gyllene pinnen som skulle kunna ge teamet en plats före Manor i märkes-VM och 340 miljoner kronor extra.
Det är många viktiga miljoner för ett team som ska utveckla en ny bil och förhoppningsvis göra en bättre säsong  nästa år.

Årets säsong är minst lika illa som den 2014 när Sauber inte tog en enda poäng, det var året innan bilen Marcus Ericsson och Felipe Nasr kom till teamet och bilen färgades gul och blå, 2014 var året när den tyskaspråkiga pressen kallade Sauber för den gråa musen.

Sauber driver Adrian Sutil, of Germany, drives his car during the third practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Saturday, Nov. 1, 2014, in Austin, Texas. (AP Photo/Eric Gay)
Saubers Adrian Sutil i Austin, Texas år 2014. (AP Photo/Eric Gay)

Bilen gjorde inget väsen i från sig överhuvudtaget och slutade sist med noll poäng.
Nu väntar USA:s GP och för Ericsson blir det den första normala tävlingen på banan i Texas. Förra året regnade tävlingshelgen bokstavligen bort och året innan hade Caterham inte tillräckligt mycket pengar för att teamet skulle komma till start.
– Jag tror att vi alla kommer i håg det något ovanliga loppet i USA för ett år sedan. Jag ser verkligen fram emot att komma tillbaka, jag tycker väldigt mycket om banan och dessutom är Austin en härlig stad, säger Ericsson.

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team.  Suzuka Circuit.
Foto: Sauber

Han gillar banan eftersom den påminner om hans absoluta favorit, Suzuka i Japan.
– Banan är en annan av mina favoriter. Jag är inget fan av de nya banorna eftersom de ofta har en tråkig design med stora avåkningszoner, men i USA har de lyckats. Det går upp och ner, snabba kurvkombinationer, långsamma kurvor och den första delen påminner om Suzuka.

 

 

 

 

Circuit of the Americas
Racestart: Söndag  23.10 kl 21.00 ( kval kl 20.00)
Längd: 5516 m (56 varv)
Totaldistans: 308,405 km
Avstånd till första kurvan: 280 m
Antal kurvor: 11 vänster, 9 höger
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T2, T3, T4, T10)
Kurvor under 100 km/tim: 5 (T1, T11, T12, T13, T15)
Däck: Supersoft/Soft/Medium
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Bromszoner: 10 ( 4 hårda)
Maxhastighet utan DRS: 320 km/tim
Lägsta hastighet: 80 km/tim
Genomsnittshastighet: 200 km/tim
Vinnande strategi 2015: två depåstopp:
Vanligaste strategi: 1 depåstopp
Säkerhetsbil på banan: En gång sedan 2012.
Vinst från sämsta startposition: Lewis Hamilton har vunnit från startplats 2 vid samtliga tre segrar, 2012, 2014 och 2015.

Här tar Nico Rosberg med dig runt banan:

Topp 8 kval 2015:
2015
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Daniel Ricciardo, Red Bull
4. Daniil Kwjat, Red Bull
5. Sergio Perez, Force India
6. Nico Hülkenberg, Force India
7. Felipe Massa, Williams
8. Max Verstappen, Toro Rosso

Topp 8 race 2015:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Max Verstappen, Toro Rosso
5. Sergio Perez, Force India
6. Jenson Button, McLaren
7. Carlos Sainz, Toro Rosso
8. Pastor Maldonado, Lotus

•Marcus Ericsson, Sauber, bröt på det 26:e varvet. Elektronikproblem.

Snabbaste varv i racet:
2015: 1:40.666 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:41.379 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2013: 1:39.856 (Sebastian Vettel, Red Bull)
2012: 1:39.347 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Segrare sedan 2012:
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Lewis Hamilton, McLaren

Förare med flest pole positions:
Sebastian Vettel (2)
Nico Rosberg (2)

•••

Ross Brawn har gett ut en ny bok ”Total Competiton” tillsammans med Williams förre VD Adam Parr och han är riktigt kritisk mot den nya ledningen hos Mercedes. Brawn var teamchef när teamet kom till F1 men byttes sedan ut mot Toto Wolff och Niki Lauda.

Brown Team Principal Ross Brawn arrives in the paddock ahead the Brazilian F1 Grand Prix in Sao Paulo, Brazil, Thursday , Oct. 15, 2009. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto: AP Photo/Luca Bruno

– Det som hände hos Mercedes då var att jag blev påtvingad folk som jag inte kunde lita på, skriver han.

– Jag visste aldrig riktigt vilka motiv de hade. Niki sa någonting till mig och sedan fick jag reda på att han hade sagt någonting helt annat till en annan person.

Brawn arbetade tillsammans med Wolff och Lauda under 2013, men samarbetet fungerade inte. Bland annat kände han sig förd bakom ljuset när Mercedes anställde Paddy Lowe.

– Jag hade inget förtroende för de människorna jag skulle jobba med. Det var människor vars inställning gjorde mig besviken, skriver Brawn.

–Under början av 2013 fick jag reda på att de hade skrivit ett kontrat med Paddy Lowe och när jag konfronterade Toto och Niki skyllde de på varandra. Jag satt ner tillsammans med dem och de pekade bara på varandra.

 

Han påpekar att en annan svårighet är det faktum att både Lauda och Wolff har köpt andelar i teamet.

– Det var ett beslut som Mercedes tog och som jag aldrig kommer att förstå, säger han.

– Jag såg ingen framtid för mig inom teamet, om jag inte hade krigat mot dem förstås och petat bort dem på det sättet. Jag kunde inte lita på dem.

Ross Brawn har vunnit VM med Benetton, med Ferrari och tillsammans med sitt eget team Brawn GP.

 

 

 

 

 

 

 

 

Hamilton förbereder sin attack

av Anna Andersson

Lewis Hamilton säger sig vara redo.
Han säger att han är redo att ge allt i kampen om VM-titeln – men det krävs mycket för att han ska kunna ta sin fjärde VM-titel.
Det är bara fyra deltävlingar kvar av årets säsong och i helgen kör F1 i USA, det betyder kvällsrace för alla i Europa och för Lewis Hamilton betyder det att han är tillbaka på banan där han vann VM för ett år sedan.

Mercedes driver Lewis Hamilton, of Britain, throws his trophy in the air after winning the world championship win his victory at the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Sunday, Oct. 25, 2015, in Austin, Texas. (AP Photo/Darron Cummings)
Hamilton och hans buckla. Foto: AP

Där avgjorde han racet med en tuff manöver mot Rosberg i den första kurvan och där avgjorde han kampen om VM-titeln.
Rosberg berättade senare för mig att han tog en tur ut i öknen efter det loppet och hittade kraft för att komma tillbaka och avsluta säsongen utan att förlora något mer lopp och att det är det som gett honom styrkan in i årets säsong.
–  Det var en väldigt svår fas i slutet av 2015. Det var jämt ­mellan mig och Lewis, men vi drabbades av tekniska problem och jag förlorade mästerskapet i USA. Det var tungt. Därför var det väldigt viktigt för mig att ­visa att jag kunde komma tillbaka och avsluta säsongen bra. Det är alltid skönt att starta en ny säsong som en vinnare och ta med den känslan, sa handen stora intervjun med Sportbladet inför säsongen. Den läser du här.
Räkna med en tuff kamp mellan Hamilton och Rosberg i helgen – även om det faktiskt är så att Rosberg vinner titeln även om han är tvåa bakom Hamilton i vart och ett av de fyra återstående loppen.
– Från och med nu gäller de för mig att kämpa så mycket jag kan varje helg, ge allt för seger och sedan får vi se vad det räcker till, jag kommer inte att ta något steg tillbaka, säger Hamilton som vunnit VM både 2014 och 2015.
– Jag har fantastiska minnen från Austin, jag har vunnit tre av fyra lopp där och jag tog titeln där för ett år sedan. Det är utan tvekan det största som hänt under min karriär.

Till höger ser du förarnas däckval inför helgen:

USA GP valda däckKlicka på bilden blir den större.

 
Tiderna som gäller i helgen är:
Fredag:
Träning 1 kl 17.00
Träning 2 kl 21.00
Lördag:
Träning 3 kl 17.00
Kval kl 20.00
Söndag:
USA:s GP kl 21.00
•••

 
För övrigt…

 

A Force India crew member walks across pit road as rain falls before the scheduled start of the third practice session for the Formula One U.S. Grand Prix auto race at the Circuit of the Americas, Saturday, Oct. 24, 2015, in Austin, Texas. (AP Photo/John Locher)
Regnet det bara öser ner…. Austin 2015 Foto: AP

minns ni väl väderkaoset i Texas 2015?  Det var helt galet.
I år ska dock vattnet lämna arrangörerna i fred. Enligt prognosen blir det varmt, upp till 28 grader,  och torrt.
….lämnar Mark Webber den aktiva karriären bakom sig. Den tidigare Red Bull-föraren har kört långtlopp sedan han lämnade F1, men nu blir han ambassadör för Porsche.
berättar  Lawrence Stroll vad hans son ska göra nästa år.
–Lance ska köra F1 2017, det kan ni trycka, svart på vitt, säger han till  Journal de Montreal.
Det har snackats om att Europamästaren i F3 snart kommer att presenteras för Williams, men det är tydligen inte det enda alternativet för familjen Stroll (som har  med sig en rejäl budget).
– Vi tittar på flera möjligheter och om ett par veckor vet vi mer.
jagar Ferrari en vinst. Teamet har inte vunnit på 23 lopp, sedan Singapore 2015. I de senaste åtta VM-loppen har bara en Ferrari stått på prispallen, Sebastian Vettel på Monza. Red Bull har tagit över som förste Mercedesjägare, det tidigare mästarteamet är 50 poäng före Ferrari i märkes-VM och det är bara fyra lopp kvar av årets säsong.

•••
I morgon onsdag tar vi en titt på banan, du får fakta och statistik, du får Marcus Ericssons tankar inför racet och sedan presenetrar VM-ledaren banan för dig.

Vi ses!

 

Därför väntar Williams

av Anna Andersson

Lance Stroll vann det första F3-loppet på Hockenheim och det mesta tyder på att årets Europamästare ska köra F1 för Williams nästa år.
Hans pappa är storsponsor åt teamet och han är utvecklingsförare i teamet.
Det sägs att anledningen till att han måste vänta lite innan det hela blir bekräftat är att han inte har fyllt 18 år än och huvudsponsorn Martini vill inte presentera en förare som inte får dricka deras produkt….
Lance Stroll fyller 18 år den 29 oktober.
Därför kanske vi kan förvänta oss att han presenteras som Williams förare i samband med födelsedagen. F1 kör i Mexiko den 30 oktober….
•••
Pirelli fortsätter att göra sina däcktester.
Efter regnet i Spanien väntar finare väder i Mellanöstern. Nu befinner sig tillverkaren i Abu Dhabi och där har Red Bulls testförare Pierre Gasly jobbat hårt. Han körde 103 varv med slicks i dag.

Här har du hela testschemat:
Pirelli test

 

Klicka på bilden om du vill ha den större.
•••
Ha en härlig helg och vill du kolla framtidens F1-förare gör du det här:
Joel Eriksson porträtlDet är livestreamen till F3 som kör i Hockenheim under helgen.

Klockan 17.05 startar det andra loppet med Lance Stroll och den svenske talangen Joel Eriksson som kämpar för att bli årets nykomling. Den titeln skulle ge honom nästan en miljon i prispengar.
Det tredje racet avgörs i morgon (söndag) kl 10.05

Han är klar för Renault

av Anna Andersson

Nico Hülkenberg är klar för Renault.
Han byter från Force India och enligt uppgifter i tysk media får han 18  miljoner euro för ett kontrakt som gäller över tre år.
– Hela teamet önskar Nico all lycka på sin nya väg inom F1, säger teamchefen Vijay Mallya  i ett pressmeddelande.
– Nico har tagit fler poäng än någon annan åt oss och han är en utomordentlig förare. Vi kommer självklart att sakna honom, men vi respekterar hans beslut och det vore fel att ställa oss i vägen när han nu har valt den vägen.

Force India driver Nico Hulkenberg of Germany walks down the F1 paddock ahead of the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit Singapore, Sunday, Sept. 18, 2016. (AP Photo/Wong Maye-E)
Foto: TT

Hülkenberg har varit hos Force India i fem säsonger, han var testförare 2011, körde för teamet 2012, 2014, 2015 och 2016. ( 2013 var han hos Sauber). Nu startar han nytt hos det franska fabriksteamet, men vem som blir hans teamkollega är ännu inte klart.
Kevin Magnussens pappa Jan sa i går att han var orolig för att sonen skulle bli utan F1-plats nästa säsong.

Mercedes vill gärna att Renault flyttar upp tyskarnas juniorförare, Esteban Ocon, från platsen som testförare. Dessutom ryktas det om att Valtteri Bottas är på väg att lämna Williams för Renault.

Hülkenbergs nya kontrakt kan sätta fart på förarkarusellen, Force India som trodde att de hade två förare så sent som i somras måste nu hitta en förare intill Sergio Perez.

För övrigt sägs det att Renault också har skrivit kontrakt med James Allison som var teknikchef hos Ferrari mellan 2014 och 2016. Britten har tidigare arbetat hos Renault och lär nu vara tillbaka hos det franska teamet som har sin fabrik i Storbritannien.
Så är förarläget just nu – här är namnen på förarna som är bekräftade:
Mercedes     Lewis Hamilton     Nico Rosberg
Ferrari     Sebastian Vettel     Kimi Räikkönen
Williams
Red Bull     Daniel Ricciardo     Max Verstappen
Force India  Sergio Perez
Renault     Nico Hülkenberg
Toro Rosso  Carlos Sainz
Sauber
McLaren     Fernando Alonso     Stoffel Vandoorne (Button reservförare)
Manor
Haas

•••
WehrleinSom du läste på bloggen i går var det Pascal Wehrlein som genomförde Mercedes däcktest med Pirelli i går. Lewis Hamilton hade ont i foten och lämnade återbud.

Återigen var det ganska kallt, kring 15 grader, regnigt och dimma.  Han körde 31 varv vilket gav Pirelli 91 varv under de två testdagarna:
– Tyvärr så hindrade vädret oss från att göra framsteg och med tanke på årstiden är det inte helt oväntat i Europa. Samma sak kan inträffa om vi testar här under inledningen av 2017. Det är därför vi gärna ser att vi genomför försäsongstesterna där det är varmt, säger Pirellis chef Paul Hembery.
•••
Trevlig helg – det är ingen F1de närmsta två dagarna men väl motoGP i Japan, WRC i Spanien och VM i rallycross.
Du får resultaten och andra nyheter på Sportbladet Motor på Facebook. Gilla den sidan och du får nyheterna direkt i ditt flöde. Dessutom får du tips om motorartiklar hos Sportbladet.

Hamilton fotskadad – missar test

av Anna Andersson
Rocberg Barca
Så såg det ut när Nico Rosberg körde i Barcelona i går.
Rosberg Barca 2
Foto: Pirelli, båda bilderna.

Nico Rosberg testade däck för Pirelli i går. Han avverkade 60 varv, men han var den ende av Mercedes båda toppförare som körde.
Lewis Hamilton lämnade återbud. Han hade ont i foten.
Därför kör Pascal Wehrlein för Pirelli i dag.
Vilken fot Hamilton skadat eller varför han skadat foten kan Mercedes inte svara på.
– Han kanske hoppade för mycket när vi firade VM-titeln på fabriken, skämtar Mercedes pressavdelning.
Antar att det inte är orsaken….
Rosberg körde 46 varv under förmiddagen när det var torrt och sedan 14 varv under eftermiddagen när det regnade.
– Tyvärr var det väldigt kallt under morgonen (17 grader) och det regnade på eftermiddagen vilket gjorde att det var svårt att få någon data som vi kan jämföra med, skriver Pirelli.
Ännu ett argument för att försäsongstesterna ska genomföras i Bahrain?
•••
För övrigt gjorde Mercedes en jätteförlust 2915. trots att man vann VM-titeln för andra gången på två år. Man gjorde en förlust på 22,3 miljoner brittiska pund förra året., 2014 var det ett minus på 76,9 miljoner pund. Det ser dock bättre ut inför 2016 eftersom den bonus som teamet fick för sin andra VM-titel 2015 betalas ut först i år.
•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Hockenheimring.
Foto: Sauber

Sauber kör med årets motor även nästa år och det verkar som om Marcus Ericsson är lite tveksam till den lösningen.
– Jag har verkligen funderat över det och undrat om det verkligen är rätt väg, citeras svensken av motorsporttotal.
– Man tittar på Toro Rosso och ser hur mycket de har tappat på att köra med fjolårsmotorn i år, men våra killar på banan och i fabriken är övertygad om att det är rätt beslut.
Sauber väljer det för att man med ett nytt reglemente ska ha en säker parameter när man bygger en ny bil. Då vet man hur motorn för nästa säsong ser ut, Ferraris motor för 2017 är långt ifrån färdig.
– Ett litet team kan koncentrera sig bättre på bilen eftersom vi vet vilket paket vi har vilken motor och vilken kylare. Det är logiskt. Jag litar på teamet och man tog inte beslutet av ekonomiska skäl utan för att man anser att det är den bästa vägen för vårt team.
teamet fick en ny ägare i somras och nu finns det också pengar att investera i teamet.
– Vi har de resurser som krävs för att kunna arbeta fram ett bra chassi och för att kunna göra det vill de så tidigt som möjligt veta vilken motor som sitter i bilen, förklarar Ericsson.
•••
Renault flirtar med Esteban Ocon, Nico Hülkenberg och Valtteri Bottas. Det gör Jan Magnussen nervös. Han är rädd för att hans son Kevin inte får någon F1-plats nästa säsong.

Förre medarbetaren: Ferrari styrs med terror

av Anna Andersson

Diskussionen om var vintertesterna ska genomföras  går vidare. Blir det i Barcelona som vanligt eller i Bahrain?
– I Barcelona finns risken att det kan var hemska dagar där det fryser och är kallt på morgonen vilket gör att vi under hela dagen måste arbeta med att få däcken i rätt temperatur, säger Mercedes Toto Wolff som föredrar Bahrain.

Mercedes driver Lewis Hamilton of Britain walks out of the Mercedes Lounge as he wears the traditional Arab robe and head cover ahead of the Bahrain Formula One Grand Prix at the Formula One Bahrain International Circuit, in Sakhir, Bahrain, Sunday, April 3, 2016. (AP Photo/Kamran Jebreili)
Mercedes Lewis Hamilton i Bahrain under GP-helgen 2016. Foto: TT

Men det är inte heller helt riskfritt:
– Jag kommer i håg att vi stoppades av en sandstorm när vi var där och även när vi testade där 2014 fick vi ägna de första timmarna varje dag åt att köra på ett sådant sätt att vi höll sanden borta från banan, säger Williams Pat Symods.
Ett test utanför Europa är bara tillåtet under speciella omständigheter och eftersom det sker en rejäl regeländring till 2017 är det möjligt denna gång, men reglerna tillåter inte att vissa team testar i Europa och andra i Mellanöstern.

Därför vill Wolff att FIA och däcktillverkaren Pirelli ska komma överens om vad som gäller:
– De måste bestämma sig för vilka förhållanden som krävs för att Pirelli ska kunna testa däcken ordentligt. Det beslutet behöver de ta inom ett par veckor.
Ett test i Bahrain kostar mellan tre och fem miljoner kronor och det är mycket pengar för de privata teamen, ett test i Europa är betydligt billigare. Red Bull har redan föreslagit att Pirelli borde betala hela testet i Bahrain.
– Det sämsta för F1 vore om vi kommer till Australien med däck som inte fungerar, säger Haas Teamchef Günter Steiner.
Det har han helt rätt i.
•••
Enligt Michael Schumachers tidigare ingenjör, Luca Baldisserri, är det stämningen inom Ferrari som är det stora problemet.
– Det är inget team mer, det är en grupp med rädda människor. Det är ett terrorklimat, säger italienaren som jobbat för Ferrari i 26 år till Corriere dello Sport.
– Medarbetarna hittar inte på några nyheter och de tar inga beslut eftersom de är rädda att bli bortjagade.

Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany celebrates his win at the Singapore Formula One Grand Prix on the Marina Bay City Circuit in Singapore, Sunday, Sept. 20, 2015.(AP Photo/Ng Han Guan)
Vettel efter segern i Singapore 2015. Foto: AP Photo

Ferrari har inte vunnit något lopp i år, förra året vann Sebastian Vettel tre.
– Varken presidenten Sergio Marchionne eller stallchef Maurizio Arrivabene har någon erfarenhet från F1.
Luca Baldisserri påpekar också att det var en stor förlust när James Allison lämnad teamet.
– Han har gjort underverk med motorerna sedan 2014.
Ferrari har inte vunnit någon VM-titel sedan 2007. Då vann Kimi Räikkönen sedan McLarens Fernando Alonso och Lewis Hamilton lagt mer energi på att besegra varandra än på att vinna mästerskapet.

Prost: ”Hamilton tror att hela världen arbetar mot honom”

av Anna Andersson

Tror du att Lewis Hamilton och Nico Rosberg vilar sig i form inför VM-avslutningen?
Knappast.
Det testar däck för Pirelli.
Mercedes ska testa däcken inför nästa år i Barcelona underveckan och den här gången är det inte testföraren Pascal Wehrlein, som annars kör F1 för Manor, som ska göra utvärderingen. Det är de två förare som dominerat F1 de senaste två åren.
– De är de två snabbaste förarna i den här bilen och därför är det de två som kan hitta den informationen som Pirelli behöver, förklarar Mercedes styrelseordförande Niki Lauda för Bild.

Formula One - F1 - Malaysia Grand Prix - Sepang, Malaysia - 1/10/16 Mercedes' Lewis Hamilton of Britain celebrates pole position as Mercedes' Nico Rosberg of Germany walks by. REUTERS/Edgar Su
Foto: REUTERS/Edgar Su

Därför sitter Hamilton och Rosberg bakom ratten redan denna vecka.

För övrigt snackas det nu enormt mycket om titelkampen, den fyrfladige mästaren Alain Prost varnar Nico Rosberg inför de fyra avslutande loppen:
– En ledning på 33 poäng börjar bli viktig, men nu behöver han hantera den ledningen och hitta den psykiska styrka som krävs och det är inte alltid enkelt, säger Prost till Canal Plus.
– Det är aldrig enkelt att hantera en sådan stor ledning, framförallt inte när konkurrenten är en Lewis Hamilton som tror att hela världen just nu arbetar mot honom. Det kan faktiskt vända igen, bryter Rosberg ett lopp är Lewis tillbaka.
Niki Lauda tror att det blir Rosberg som vinner sin första VM-titel 2016.
– Nico gör precis allting rätt just nu och jag tror inte att Lewis kan vända på detta en gång till. Om allt går som det brukar å avgörs VM inom de kommande racen och Lewis kommer inte att kunna hota Nico, säger österrikaren som vunnit tre VM-titlar.

Det är fyra lopp kvar, USA:s GP, Mexikos GP, Brasliens GP och sedan finalen i Abu Dhabi.
•••
Vad händer på förarmarknaden inför 2017?
Toppteamen har redan gjort klart med sina förare och Marcus Ericsson förklarade förra veckan att han troligen stannar hos Sauber och Sergio Perez bekräftade att han har ett kontrakt med Force India.
Det gör att det nu skvallras om Nico Hülkenberg. Hans sägs vara på väg från Force India till Renault.
Force India har visserligen 126 poäng mer än Renault i år, men nästa år kan allt se annorlunda ut. Då kommer det återigen helt nya regler och Renault lade om fokus från 2016 till 2017 tidigt under säsongen. Dessutom är det ett fabriksteam som satsar på att ta sig tillbaka på den nivån som gav teamet dubbla VM-titlar 2005 och 2006.

Reigning world champion Renault driver Fernando Alonso of Spain pours champagne into his mouth during the awarding ceremony after winning the Formula One Japanese Grand Prix at the Suzuka Circuit in Suzuka, central Japan, Sunday, Oct. 8, 2006. (AP Photo/Andy Wong) COPYRIGHT SCANPIX Code: 436
Fernando Alonso, en lycklig världsmästare. Här efter Japans GP 2006 Foto: AP Photo/SCANPIX

– Hülkenberg är en av tre möjligheter, men även en tysk, en ryss eller en finländare vore intressant, säger  Teamchef Frederic Vasseur till Canal Plus.
Kandidaterna är just nu Hülkenberg, Esteban Ocon, Valtteri Bottas och Daniil Kvyat.
Men innan det är en förare bekräftad så kan den listan också förändras….

Just  nu är det dessa förare som är bekräftade för 2017:
Mercedes     Lewis Hamilton     Nico Rosberg
Ferrari     Sebastian Vettel     Kimi Räikkönen
Williams
Red Bull     Daniel Ricciardo     Max Verstappen
Force India     Nico Hülkenberg     Sergio Perez
Renault
Toro Rosso     Carlos Sainz
Sauber
McLaren     Fernando Alonso     Stoffel Vandoorne (Button reservförare)
Manor
Haas

•••
Nästa helg, den 23 oktober, är det race i USA, vilket betyder kval kl 20.00 på lördagen och race kl 21.00 på söndagen.
Här har du de däcken som förarna har valt.
USA GP valda däck Vill du ha bilden större klickar du bara på den.

 

 
•••
I veckan uppdateras bloggen, som är en nyhetsblogg, regelbundet. Det beror lite på vad som händer.

Här hittar du sådant som vi inte skriver längre artiklar om. Här finns kortare nyheter som rör F1, skvaller, uppdateringar om däckvalen, fakta om banorna och mycket, mycket mer.

Tappar Hamilton titeln i starten?

av Anna Andersson

Redan inför Singapores GP i september var Lewis Hamilton orolig.
– Jag kan förlora titeln på mina usla starter, sa han.
I Japan kom han återigen inte av linjen.
– Om man tänker på hur många race som jag har startat på pole position, men ändå förlorat direkt i starten, sa han efter Italiens GP.
– Man gör allt rätt hela helgen, men det är två sekunder som avgör hela loppet.

Mercedes driver Nico Rosberg, centre, of Germany celebrates on the podium after winning the Japanese Formula One Grand Prix at the Suzuka International Circuit in Suzuka, Japan, Sunday, Oct. 9, 2016. Red Bull driver Max Verstappen of the Netherlands was second and Mercedes driver Lewis Hamilton, right, of Britain third. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
Foto: TT-AP

I Japan var det precis samma sak, han missade starten, Nico Rosberg satte den och vann också loppet.

Nico Rosberg, som hade problem med starterna inför sommarlovet, satte kom av linjen perfekt. Hamilton kom däremot inte igång och redan innan loppet var 400 meter gammalt var han nere på åttonde plats samtidigt som hans tuffaste konkurrent i kampen om VM-titeln körde till sig ett försprång på 1,6 sekunder redan under det första varvet.
Inför årets säsong gjordes ett antal regeländringar, bland annat ligger starten nu helt i förarens händer. Teamen får inte instruera föraren över radion inför starten utan det är upp till föraren att se till att inställningarna är rätt och att han gör allt på rätt tiondel.   Ett av Mercedes problem verkar vara att deras koppling är extremt känslig för små förändringar i temperaturen.
– Tidigare, när de fick berätta vilken temperatur det var, var det enklare för oss att hitta rätt, har Lewis Hamilton tidigare sagt till tyska journalister.
– Som förare gör man samma sak, men kopplingen håller ingen jämn nivå.
Rosberg hade samma problem under Tysklands GP, men löste det efter långa samtal med sina ingenjörer. Hamilton har haft problemet efter sommaruppehållet och han har tappat ett försprång på 19 poäng till ett underläge på 33 poäng.
Nu återstår bara fyra lopp av säsongen.
I och med att det skiljer 33 poäng mellan Rosberg och Hamilton har britten inte längre avgörandet i egna händer, om han vinner alla lopp och tysken är tvåa så är Rosberg ändå fem poäng före och vinner sin första VM-titel.
Men om Rosberg bryter ett lopp så är det plötsligt helt öppet igen.

•••

Mercedes har för övrigt lämnat in en protest, det har jag fått bekräftat från deras presschef. Teamet anser att Max Verstappen försvarade sig på ett felaktigt sätt, att han bröt mot regel 27.5 genom att bryta spår.

Uppdatering kl 13.24: Mercedes har dragit tillbaka sin protest, enligt pressavdelningen är det ett beslut från teamtes sida. Men Lewis Hamilton är irriterad:

IMG-20161009-WA0006

Klicka på bilden om du vill ha den större.

Han ändrade sedan tweeten till:

 

•••
Mercedes vann VM-titeln för konstruktörer i Japan. Det är teamets tredje VM-titel sedan regeländringen 21014.
•••
JFG8608Marcus Ericsson slutade på plats 15, samtliga förare gick i mål och han hade bland annat två bilar från McLaren bakom sig, han hade Carlos Sainz bakom sig och han slog sin teamkollega och han slog båda bilarna från Manor. Faktum är att ingen bil bröt Japans GP.
Det tillhör inte vanligheten.

De är faktiskt inte så många gånger i F1-historien som alla förare som startat också gått i mål.
Här har du listan:

Nederländernas GP 1961: 15 bilar startade, alla gick i mål.
Wolfgang von trips vann före Ferrarikollegan Phil Hill. Faktum är att det inte ens var ett enda depåstopp i racet, trots att det förarna körde i över två timmar…

USA:s GP 2005: Eftersom Michelin hade stora problem med däcken körde alla bilar som använde sig av deras däck in i depån efter formationsvarvet. Det gjorde att bara sex bilar startade, Ferraris Michael Schumacher vann före Rubens Barrichello. Jordans Tiago Minteiro körde in som trea medan teamkollegan Narain Karthikeyan tog poäng, precis som Minardis Christijan Albers och Patrick Friesacher.

Italiens GP 2005:  Juan Pablo Montoya, McLaren vann loppet före Renaults båda bilar med  Fernando Alonso och Giancarlo Fisichella.

Europas GP 2011: I spanska Valencia tog sig också alla 24 förare i mål, Sebastian Vettel, Red Bull, vann före Fernando Alonso och Mark Webber,

Japans GP 2015: Det var bara 19 bilar som såg målflagg, men Felipe Nasr, som parkerade med en teknisk defekt fyra varv från mål, räknades också in i resultatlistan. Lewis Hamilton tog sin 41:a seger – lika många som idolen Ayrton Senna.

Kinas GP 2016:
Det var mängder av omkörningar och action på banan, ändå tog sig alla 22 förare i mål. Vann gjorde Nico Rosberg före Kimi Räikkönen.

Japans GP 2016:
Precis som förra året tog sig alla förare i mål. Nico Rosberg tog sin förta seger i Japan, före Max Verstappen och Lewis Hamilton.
Vad Marcus sa efter ldagens lopp läser du här.
•••
Max Verstappen var tvåa i dag och gick nu upp på samma poäng som Sebastian Vettel, Ferrari. I och med att Verstappen vunnit ett lopp, Spaniens GP, ligger han före i VM-sammanställningen och är nu femma.
Vem hade trott det inför säsongen när verstappen fortfarande körde för Toro Rosso?

•••

Det ryktas om att Nico Hülkenberg är klar för Renault.
•••
Nästa deltävling avgörs i USA, Austin, om två veckor. Då är det kvällsrace igen.

13 tusendelar eller 83 cm

av Anna Andersson

Tretton tusendelar eller 83,5 cm. Det tar längre tid att skriva detta än vad det skilde mellan Nico Rosberg och Lewis Hamilton.
Kvalet till Japans GP var helt galet jämnt.
Mercedes räknade ut att Lewis Hamilton var under tre fot, eller 83,5 cm efter Nico Rosberg under sitt snabbaste varv på Suzuka och när det är så jämnt kan vi förvänta oss ett riktigt spännande race. Slå på TV:n kl 07.00.

Großer Preis von Japan 2016, Donnerstag
Foto: Mercedes.

Nico Rosberg har stått på pole position i Japan de senaste två åren, men det är Lewis Hamilton som vunnit loppet. Förra året var det en riktigt tuff batalj mellan dem båda redan i starten och jag förväntar mig att starten kommer att få en avgörande betydelse i morgon också. Frågan är hur tufft de båda vågar köra mot varandra och vad Mercedes ger dem för förhållningsorder ikväll. Teamet vill fira VM-titeln som konstruktörer i Japan och inte ha två bilar som bryter sedan de kolliderat med varandra innan de ens har nått den andra kurvan.
Kampen mellan Mercedes båda förare är enormt spännande och Stefan Johansson tror inte att den avgörs innan säsongsfinalen i Abu Dhabi. Här kan du läsa hur flera F1-experter tippar utgången av årets säsong.
För Ferraris del var kvalt en framgång. Bilarna körde in som tre och fyra och Kimi Räikkönen fortsatte att visa upp den fina form han har haft under hela helgen. Han kommer dock inte att starta intill  Vettel i morgon eftersom tysken straffades för startkollisionen i Malaysia och flyttas ner tre placeringar. Det innebär att Max Verstappen står intill Räikkönen i andra led.
Vi har ytterligare ett straff att rapportera om, men det är av mindre betydelse. Pascal Wehrlein, Manor, har bytt växellåda, men han startar i sista led oavsett….
•••

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Suzuka Circuit.
Foto: Sauber

Marcus Ericsson bättrade på sin kvalstatistik. Han har nu 10-6 i den interna kampen mot Felipe Nasr, men det blev inget Q2 för Sauber. Ericsson var 19:e man i Q1, men det var jämnt. Han var faktiskt bara var en sekund från femteplatsen – men otroligt missnöjd med bilen.
– Det har varit en rätt svår helg för oss än så länge. Jämfört med tävlingen i Malaysia så har det varit betydligt tuffare att få bilen dit där jag vill ha den., säegr Marcus Ericsson.

– Därför var det ett svårt kval och vi kan absolut inte vara nöjda med resultatet. I morgon är det en ny dag och då ska vi ta revansch.
Vill du läsa en text om kvalet gör du det här.
•••
McLaren-Hondas Jenson Button var bara 17:e man i kvalet.
Men det kanske är ett gott tecken?
Senast en McLaren startade på plats 17 var 2005 då Kimi Räikkönen också vann loppet, trots den dåliga startpositionen.
– Sett till banlayouten är detta den värsta banan för oss, det är mycket mellansnabba och snabba kurvor, vi använder inte ens bromsen och det passar inte oss, säger han.
– Med tanke på vilka problem vi har haft hela helgen och att vi hade motorproblem under förmiddagen så kändes bilen faktiskt bättre än tidigare.
Han var någon tiondel efter teamkollegan Fernando Alonso som var 15:e man och klarade sig till Q2.
•••
Haas körde in båda sina bilar till Q3. Det är första gången någonsin och en rejäl överraskning.
Deras avancemang gjorde att båda Williamsbilarna med Valtteri Bottas och Felipe Massa inte tog sig vidare från Q2.

Här har du resultatet:

1 Nico Rosberg    Mercedes    1m30.647s    –
2 Lewis Hamilton    Mercedes    1m30.660s    0.013s
3 Kimi Räikkönen    Ferrari    1m30.949s    0.302s
4 Max Verstappen    Red Bull/Renault    1m31.178s    0.531s
5 Daniel Ricciardo    Red Bull/Renault    1m31.240s    0.593s
6 Sergio Perez    Force India/Mercedes    1m31.961s    1.314s
7 Sebastian Vettel    Ferrari    1m31.028s    0.381s
8 Romain Grosjean    Haas/Ferrari    1m31.961s    1.314s
9 Nico Hülkenberg    Force India/Mercedes    1m32.142s    1.495s
10 Esteban Gutierrez    Haas/Ferrari    1m32.547s    1.900s
11 Valtteri Bottas    Williams/Mercedes    1m32.315s    1.668s
12 Felipe Massa    Williams/Mercedes    1m32.380s    1.733s
13 Daniil Kvyat    Toro Rosso/Ferrari    1m32.623s    1.976s
14 Carlos Sainz    Toro Rosso/Ferrari    1m32.685s    2.038s
15 Fernando Alonso    McLaren/Honda    1m32.689s    2.042s
16 Jolyon Palmer    Renault    1m32.807s    2.160s
17 Jenson Button    McLaren/Honda    1m32.851s    2.204s
18 Kevin Magnussen    Renault    1m33.023s    2.376s
19 Marcus Ericsson    Sauber/Ferrari    1m33.222s    2.575s
20 Felipe Nasr    Sauber/Ferrari    1m33.332s    2.685s
21 Esteban Ocon    Manor/Mercedes    1m33.353s    2.706s
22 Pascal Wehrlein    Manor/Mercedes    1m33.561s    2.914s

•••
För första gången under sin tid i Ferrari får Sebastian Vettel rejäl kritik – och det från teamchefen Maurizio Arrivabene.

Second place, Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany, celebrates his second place on the podium after the Formula One Grand Prix of Europe at the Baku circuit, in Baku, Azerbaijan, Sunday, June 19, 2016. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto: AP

– Sebastian, måste helt enkelt koncentrera sig på bilen, säger teamchefen till Sky Sport Italia.
– Han är en person som ger mycket och det gör att han intresserar sig för allt och alla. Ibland måste man påminna honom vad som är hans huvudsakliga uppgift.
Ord och inga visor.
•••
Ställ klockan. 07.00 går starten och det är risk för regn.

Här ser du däcken vilka däck som de olika förarna har kvar. Klicka på bilden så blir den större.

Japan GP

Sida 189 av 390