Red Bull – ett hot

av Anna Andersson
Marcus ur depå
Foto: Sauber

Storbritannien är historia.
Nu vänder vi oss mot Ungern och ett klassiskt sommarlopp på Hungaroring.
Det brukar vara varmt, det är en lurig bana och det är väldigt ojämnt underlag. Det är en bana med flera mellansnabba kurvor och korta rakor.
Det är dessutom en bana där det är enormt svårt att köra om – med andra ord är det viktigt att kvala bra.
– Även detta klassas som en stadsbana och det är ofta väldigt varmt i Ungern den här tiden, säger Marcus Ericsson.
– Det gör banan enormt tuff, men den är roligare banan i Monaco. Här går det i ett, kurvorna sitter ihop, det är hoppigt och ojämnt och du kan inte slappna av en sekund.
Han körde in en poäng i Ungern förra året.
– Ser jag tillbaka på tävlingen förra året är mina minnen inte allt för dåliga, jag tog en poäng när jag var tia i mål. Vi hade en bra pace och jag hoppas på ett liknande resultat i år, säger han.
– Det är bra att vi fortsätter att testa vår nya bakvinge och utvärdera det, det blir viktigt att kunna jämföra den data vi får nu med den vi fick på Silverstone.
Här ser du vilka däck som förarna valt inför helgens race.

Klicka på bilden så får du upp den i ett större och bättre format.
8269_Hungary-Selected-Sets-EN

Mer om banan , all statistik och liknande får du i morgon. Precis som vanligt på en onsdag.

För övrigt är Mercecdes chefer lite oroliga inför helgens lopp, teamet hade pole position 2014 och 2015, men lyckades inte köra in någon seger. Förra året var bäste Mercedesförare, Lewis Hamilton, sexa, Nico Rosberg var inte bättre än åtta.  Red Bull hade däremot två killar på pallen , bakom Sebastian Vettel som vann och 2014 vann Red Bulls Daniel Ricciardo.

Med tanke på Max Verstappens framfart är oron befogad,

– Det är en tuff utmaning som väntar oss i Budapest, där hade vi ingen större tur varken 2014 eller 2015, säger Toto Wolff.

– Red Bull går bra på banor där det inte är någon större nackdel om luftmotståndet är lite högre, därför fungerar deras bil bra när det regnar och på lite långsamma banor som i Budapest. Deras bilar  är verkligen ett hot.

Vädret kan också ställa till problem. Det är risk för regn, även om temperaturen kommer att ligga kring 30 grader.

Vilka är era tankar och förhoppningar inför racet? Kan Red Bull slå Mercedes?

•••
Ny asfalt i Ungern, betyder det att vi kan få se ett nytt varvrekord i Budapest den kommande helgen? Det gällande satte Michael Schumacher 2004, 1.19,071…

Dessutom är gummiblandningen något mjukare än förra året, så räkna med snabba varvtider i kvalet. Ifjol körde Lewis Hamilton på 1.22,020.
•••
Det ryktas om att Imola kan vara på väg tillbaka till F1-kalendern, men i så fall på bekostnad av Monza. Det skulle jag, personligen, inte gilla. Men å andra sidan är jag ett Monzafan av stora mått, parken, banan, historien. För mig är det F1 när det F1:s vagga. Där är allt så närvarande, det känns som om du kan ta på kärleken till F1. Jag får gåshud bara jag går in i den där parken.
De ansvariga på Monza hoppas dock att båda banorna kan få en plats i kalendern och blir det så lovar jag att falla in i hurrandet.
Det är två banor med historia, tillskillnad från ett gäng av dem vi har i dag.
•••
Red Bulls stjärndesigner Adrian Newey är övertygad om att teamet snart håller samma nivå som Mercedes. Så bra anser han att Renault har utvecklat sitt motorpaket.
•••
För övrigt har du väl sett att Felix Rosenqvist får chansen i IndyCar? Han ska testa för mästarteamet Chip Ganassi racing redan på torsdag den 21 juni. Mer läser du här.

Lill-Lövis: Är det viktigare att köra F1 med en skitbil än att ha kul på banan?

av Anna Andersson

Vi har närmat oss halva F1-säsongen och Stefan ”Lill-Lövis” Johansson gör återigen ett nedslag i bloggen. Han har själv kört närmare 80 F1-lopp för bland annat Ferrari och McLaren och ger nu sin bild av Mercedes stallkamp, Ferraris kräftgång och han funderar lite över Marcus Ericssons framtid. Vilka alternativ har den svenske F1-föraren och hur ska han gå vidare?
Här skriver Stefan Johansson om sina tankar efter Storbritanniens GP:

lovissss

Efter tio av 21 lopp skiljer det plötsligt bara en poäng mellan Mercedes båda förare. Jag tror aldrig någonsin att vi i F1-historien har haft en situation där vi har två likvärdiga förare som dominerar på det sättet som Mercedes gör nu. De har slagits om segern i nästan varje lopp under tre år och det gör naturligtvis att det är extra fokus på dem. Hade de kämpat om exempelvis en femteplats hade de självklart inte varit lika utsatts, dels hade det inte fått samma mediala uppmärksamhet och dels är det så att när en racerförare känner lukten av seger så gör han allt som går för att vinna. Då gör man kanske saker som man inte gör om man slåss om en femte plats. Sedan gokart ålder är vi alla programmerade för att vinna, så är det.

Till det kan vi lägga att detta är två otroligt duktiga och kompetenta förare som slåss på samma nivå, skillnaden är kanske att Hamilton aldrig viker undan vilket leder till att det antingen blir kontakt mellan dem eller måste Rosberg ge sig. De gånger som han har svarat emot blir det alltid lite fel och det ser nästan lite klumpigt ut, även om det mestadels beror på att Lewis helt enkelt vägrar ge upp kurvan. Det handlar om så ytterst små marginaler, en halvmeter åt fel håll in ingång till kurvan, en par meter under bromsing, men det räcker för att allt ska bli fel. Anledningen till det är att det blir så här är att avåkningszonerna är så stora, bangränsen är inte längre där banan slutar utan det går att hålla fullt även om man är utanför den vita linjen som ju normalt är gränsen på banan.
Det var det som hände i Österrike, hade det varit en bana där gränsen var vid vita linjen hade Lewis aldrig försökt den manövern – och även om hade gjort det hade aldrig kommit förbi.

Går vi tillbaka i historien är väl teamkampen mellan Alain Prost och Ayrton Senna den som mest påminner om det som Mercedes upplever i dag, men det fanns en mycket viktig skillnad. Den stavas DRS (Drag Reduction System)
Grejen är ju att Lewis hade under normala omständigheter aldrig haft en chans att komma upp jämte Nico som han gjorde på sista varvet i Österrike, men eftersom han plötsligt, via en knapptryckning, fick en toppfart på typ 20-30 km/timmen snabbare än sin kollega så har Rosberg ingen chans. Han blir stående på samma position och kan inte försvara sig. 

Ärligt talat så hatar jag DRS; det är den dummaste av alla dumma idéer som F1 har hittat på under de senaste åren.
Hade DRS funnits när Prost och Senna slogs som värst hade det säkerligen varit ännu fler incidenter mellan dem också.
DRS gör att konsten av racingen nästan har försvunnit helt. Numera behöver du inte studera föraren framför, se var han är svag eller stark, för att planera din attack. Det räcker med att du trycker på en knapp på rakan och så drar du förbi, killen framför har inte ens en chans att försvara sig, man är en “sitting duck” helt enkelt. Då är det bättre som man har i USA och Indycar, ett system som kallas för ”push to pass” (P2P), där får man en liten boost genom att trycka på en knapp igen, varje förare får ett visst antal gånger per race beroende på hur långt racet är, men det brukar ligga på 10 gånger. Skillnaden är att du kan använda den när du vill, både som försvar och attack, vilket betyder att det är mycket mer taktik i hur och när man använder den under loppet. Kommentatorerna kan följa det på TV skärmen och kan informera tittarna hur många P2P varje förare har kvar.

Ferrari driver Kimi Raikkonen of Finland steers his car during the first free practice at the Silverstone racetrack, Silverstone, England, Friday, July 8, 2016. The British Formula One Grand Prix will be held on Sunday July 10. (AP Photo/Luca Bruno)
Kimi Räikkönen, Ferrari. Foto: TT

När det gäller Mercedes konkurrenter är Ferrari en stor besvikelse i år. Man har inte tagit tillvara på de chanser man har fått speciellt i början på säsongen, gjort misstag i strategin, dragit på sig onödiga straff och inte alls lyckas få ut den fulla potentialen. Ferrari har helt enkelt slarvat bort för många poäng.

Däremot tycker jag att det är helt rätt att förlänga kontraktet med Kimi Räikönnen.Ge mig namnet på en förare av den kvalitén som finns ledig inom F1 idag!
 Det finns ingen.
 Kimi ligger trea i VM och om du ger honom en bil som kan vinna så kommer han också att vinna. F1 är en materialsport och en förare är aldrig bättre än materialet.

Red Bull har till skillnad från Ferrari tagit ett steg framåt i år, och Max Verstappen? Vad ska jag säga? Det är bara att lyfta på hatten. Jag var som många andra lite tveksam och trodde att han skulle få problem efter segern, men han är stark mentalt.

NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 10: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB12 TAG Heuer on track during the Formula One Grand Prix of Great Britain at Silverstone on July 10, 2016 in Northampton, England.  (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Foto: Red Bull

Han är tuffare än vad jag trodde. Han har en enorm racecraft och även om han inte har kört F1 innan så har han tävlat sedan han var tre år och det märks. Det dyker upp en sådan förare i varje generation och med tanke på hur gammal han är så kommer han säkert att slå varje rekord som finns.

 När det gäller Marcus Ericsson så ser det däremot mörkt ut för hans team. Jag vet inte hur alla detaljer ser ut med sponsorer och liknande, men problemet är att de inte får ut max av någonting just nu. Force India har ungefär samma ekonomi men kör in bra resultat. Bland de mindre teamen handlar det oftast om vem som får till bilen rätt just det året, oftast mer genom tur än skicklighet. Eftersom de inte har samma resurser de större teamen har måste de chansa och gå åt ett håll i sin designfilosofi och det är ju uppenbart att Sauber måste ha gått åt fel håll i år. De har inte tagit en poäng på de senaste 13 loppen, tre i fjol och 10 i år. Det känns som om allt har rasat sedan Peter Sauber lämnade teamet.
Det känns som om svackan blir djupare för varje år som går.

Vad ska då Marcus Ericsson göra till nästa år?

 

Marcus Ericsson (SWE), Sauber F1 Team. Sochi Autodrom.
Foto: Sauber

Jag vet inte tillräckligt mycket om vad hans resurser är men det mest logiska är väl att försöka välja ett team någonstans i mitten av F1 och hoppas att han väljer rätt, det finns team som kan ta någon poäng här och någon poäng där annars måste han fundera över vad han vill göra. Renault kommer säkert att förbättra sig markant, om det finns en chans att komma in där tror jag det kan bli en bra lösning. Han är en mycket kompetent förare, det har han visat i många klasser och jag tror definitivt att han har erbjudanden att fortsätta köra F1. Han dominerar Felipe Nasr, och det är i princip allt han kan göra i år, men hjälper det tillräckligt när han är fast i en skitbil?

Vid ett visst skede i ens karriär måste man också ställa sig frågan om det är så att F1 är det viktigaste i livet eller om han vill ha glädje i racingen igen och köra om segrar. Det är ett beslut som Marcus måste ta. Killen kan köra racerbil, han gör ett bra jobb, men hur länge är det värt att kämpa bara för att få köra F1 med en dålig bil?
Av egen erfarenhet vet jag att det inte är kul att åka till en tävlingshelg och veta att du kan kvala in på 16.e plats som bäst och med en enorm bondtur kanske nå en poäng. Det är inte det mest motiverande som finns. Är det viktigare att köra i F1 än att ha roligt på racerbanan? Det är en svår fråga och den kan bara Marcus svara på. Det finns många riktigt bra serier både i USA eller med sportvagn. I USA är det riktig racing, den är tuff, utmanande och rolig med många enormt duktiga förare. Likadant är det inom sportvagn.
Men Sauber? Just nu är det bara att sticka gaffeln i teamet, It´s done som vi säger i USA.
Det stallet är inte det enda som har gett upp, F1 är otroligt tufft och det är bara de bästa och starkaste som överlever.
Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara.

Vill Red Bull påverka FIA?

av Anna Andersson

Red BUll gillar inte det nya skyddet Halo som är tänkt att användas på bilarna nästa år.
– Jag personligen är ingen fan av Halo, jag anser inte att det är en elegant lösning på problemet, säger Red Bulls stallchef Christian Horner till brittiska medier.

–Jag ser hellre att man låter utvecklingen av ett nytt huvudskydd tar tid så att jobbet blir ordentligt gjort istället för att man bara tar någonting som sedan kan få väldigt oanade konsekvenser. Jag skulle absolut rösta mot Halo.
Men under testdagen på Silverstone så satt det på bilen.

NORTHAMPTON, ENGLAND - JULY 12: Pierre Gasly of France and Red Bull Racing drives the Red Bull-TAG Heuer RB12 fitted with the halo safety device during F1 testing at Silverstone Circuit on July 12, 2016 in Northampton, England. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Foto: Red Bull.

Testföraren Pierre Gasly hade till och med specialglasögon för att kunna filma allt inifrån cockpit. Efteråt var han inte helt nöjd:
– Synfältet påverkas, framförallt när man kör rakt fram, säger Galsy
– Jag tycker att F1 ska ha en öppen cockpit och jag gillar inte utseendet på Halo. Jag tycker att F1 ska fortsätta att vara så som det är i dag.
Inte heller den fyrfaldige världsmästaren Sebastian Vettel var imponerad. Ferrariföraren testade den senaste versionen av Halo under tävlingshelgen i Storbritannien
– Den del som jag testade påverkade sikten rätt mycket, sa han efteråt.
Med andra ord var han också negativ till det nya skyddet och det snackas nu om att Red Bull filmade sitt test för att kunna använda det och försöka påverka FIA till att inte använda Halo.
•••
Det har testats på Silverstone i dag, det regnade under eftermiddagen och snabbast av alla var McLaren med Fernando Alonso bakom ratten, 1:31.290. Han var den ende föraren som körde under 1.32. Esteban Ocon som körde för Mercedes var mer än en och en halv sekund efter Alonso, men han var i sin tur 1,6 sekunder före Alex Lynn, Williams.
1 Fernando Alonso     McLaren     Honda  1:31.290         105
2  Esteban Ocon     Mercedes AMG 1 :32.833     + 1.543     123
3         77     Alex Lynn     Williams     Mercedes   1:34.433     + 3.143     54
4         5     Charles Leclerc     Ferrari     Ferrari  1:34.446     + 3.156     19
5         11     Nikita Mazepin     Force India  P     1:34.521     + 3.231     35
6         55     Carlos Sainz Jr.     Toro Rosso      P     1:34.643     + 3.353     91
7         8     Santino Ferrucci     Haas F1 Team      P     1:34.866     + 3.576     55
8         6     Pascal Wehrlein     Mercedes AMG 1:34.982     + 3.692     48
9         88     Rio Haryanto     Manor Racing 1:35.631     + 4.341     64
10         30     Sergey Sirotkin     Renault 1:36.575     + 5.285     48
11         33     Pierre Gasly     Red Bull  1:43.891     + 12.601     52
Pascal Wehrlein körde Mercedes bil från 2015. Sauber har tackat nej till testerna.

•••
Mercedes kommer inte att överklaga den bestraffning som Nico Rosberg fick på Silverstone, däremot meddelar teamet att man kommer att fortsätta diskussionen om radiotrafiken och vilka regler som gäller.
Radiotrafiken är en mycket omdiskuterad fråga, förarcoaching är förbjudet, men man får hjälpa föraren om det finns en säkerhetsrisk. Teamen är dock inte helt nöjda med den regeln..
– Den regeln är skräp, säger Christian Horner, Red Bull:
– Bilarna är tekniskt väldigt komplicerade och det är självklart att Mercedes meddelar föraren så att han kan köra vidare. Nästa fråga är ifall det är rätt regler.
•••
Kommer Nico Rosberg att tvingas byta en växellåda till?

Det är frågan inför Ungerns GP.
Den växellåda som krånglade på Silverstone är på fabriken, men när en växellåda byggts in i bilen är den förseglad. Den får inte öppnas om inte FIA har personal på plats.
Det betyder att Mercedes inte kan se efter om det ä’r något fel på växellådan innan man är på plats i Budapest.
Om Rosberg byter växellådan är det andra gången på tre lopp som han gör ett sådant byte och ett sådant betyd betyder naturligtvis också att det blir ett straff i startuppställningen.

IT´S HAMMERTIME

av Anna Andersson

Lewis Hamilton hade en rätt lugn resa till sin tredje raka seger i Storbritanniens GP. Totalt var det hans fjärde seger på hemmabanan, nu har han lika många som Nigel Mansell.
Hamilton tog ännu ett steg närmare Nico Rosberg i jakten på VM-titeln. Kampen mellan de båda Mercedesförarna är återigen det som håller liv i F1, men den här gången blev det ingen intern kollision.

Großer Preis von Großbritannien 2016, Samstag
Foto: Mercedes

Hamilton kunde styra sitt race som han ville, hantera däcken och bränslet, Rosberg blev däremot omkörd av Max Verstappen i utgången av Maggots på det 16:e varvet. Sedan jagade tysken den unge holländaren och  till slut lyckades han köra om på hangarrakan (varv 38), men den jakten var kostsam. Den slet på däcken och när han sedan fick problem med växellådan så blev det tufft. Mercedes skickade information till Rosberg via radion, teamet talade om för tysken att han inte skulle använda sjuans växel.
Det är numera förbjudet med förarcoaching över radion och det inte är så att säkerheten äventyras på något sätt. Domarna gav Rosberg ett tidstillägg på tio sekunder vilket gör att han förlorar andraplatsen och det skiljer nu bara en enda poäng mellan Rosberg och Hamilton – 168 mot 167.

 

Mercedes kommer dock att lämna in en protest mot domarnas beslut och teamet har 96 timmar på sig att göra det.

När det gäller Nico Rosberg är han enormt pressad just nu, han vad enormt stark i Baku för tre lopp sedan, men i Österrike och Storbritannien så har han inte varit i närheten av sin teamkollega och tidigare har han varit den som varit svagast mentalt av de båda Mercedesförarna. Hamilton har varit den som satsat allt, medan Rosberg varit den lojale och när han bestämt sig för att göra något annat så har han slagit lite under bältet. Det blir spännande att se hur deras kamp utvecklas med tanke på att Mercedes ställt någon form av ultimatum till förarna.
I dagen tidning berättar för övrigt Toto Wolff om hur det är att hantera de båda förarna. Jag fick en egen pratstund med honom för ett par veckor sedan och du kan läsa hans tankar här.

Vill du läsa texten från loppet gör du det här:
•••
Lewis Hamilton tog sin tredje seger i rad, men bäst är fortfarande Jim Clark som vann fyra segrar på Silverstone mellan 1962 och 1965. Clark vann totalt fem segrar i Storbritanniens GP.
•••
Kurva 1. Det är många som kommer att drömma mardrömmar om den, där låg det vatten kvar och Lewis Hamilton körde av, Fernando Alonso lika så, Max Verstappen, Sergio Perez, och Rio Haryanto missade också på ungefär samma ställe. Jag har säkert glömt någon.
•••

Ferrari driver Kimi Raikkonen of Finland steers his car during the first free practice at the Silverstone racetrack, Silverstone, England, Friday, July 8, 2016. The British Formula One Grand Prix will be held on Sunday July 10. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto: TT

Var är Ferrari? Långt i från den form man hade hoppats på i alla fall. Sebastian Vettel var av banan flera gånger, han drabbades av ett straff på fem sekunder efter en fajt med Felipe Massa och det kändes som om det bolmade frustration ur den bilen.
Och var var Williams? Ingen bil på poängplats i hemmaracet. Det är riktigt illa.
•••

 

Marcus Ericsson kom till start, men fick bryta loppet sedan han fått problem med motorn. Det var ändå viktigt psykiskt för Ericsson att han fick köra igen så att han inte kommer till Ungern och en ny racehelg utan att ha kört någonting efter den läskiga avåkningen.
– Det var verkligen skönt att få köra, nu ska jag åka hem, låta kroppen återhämta sig och ladda om batterierna för en bra tävlingshelg i Budapest, säger Ericsson till Viasat.
Hans Sauber kör inte testerna i veckan. Teamet motiverar det med att man inte har några nyheter till bilen och att man kan spara lite pengar.
•••
Några korta nyheter, noter att…
…poäng för båda bilarna från Force India och poäng för båda bilarna från Toro Rosso.

…Max Verstappen har nu tre pallplatser, det är fler än vad hans pappa Jos skrapade ihop under sin karriär. Max har dock bara kört sex race för ett toppteam.
…Manor som tog poäng i Österrike inte var i närheten av någon poäng i Storbritannien. Båda bilarna bröt.
…Kimi Räikkönen har förlänt kontraktet med Ferrari och han körde bäst av teamets förare i helgen.
…det dags för sommarlov i F1 i början av augsti. Då stänger man fabrikerna i två veckor, men det finns ett kryphål. De fabriker som levererar till F1 får jobba och därför vill Honda jobba vidare med motorn. De är motorleverantör och levererar motorn till McLaren. Får se om någon täpper till det kryphålet.
….listan på  förarna som kör under testet i veckan som kommer:
team    Tisdag        Onsdag
Mercedes     Esteban Ocon     Esteban Ocon
Red Bull     Pierre Gasly     Pierre Gasly
Williams     noch nicht benannt     noch nicht benannt
Ferrari     Charles Leclerc     Kimi Räkkönen
McLaren     Fernando Alonso     Stoffel Vandoorne
Force India     Nikita Mazepin     Nikita Mazepin
Toro Rosso     Carlos Sainz     Sergio Sette Camara
Renault     Jolyon Palmer     Sergey Sirotkin
Haas     Santino Ferrucci     Santino Ferrucci
Manor     Rio Haryanto     Jordan King

Ericsson lär vara mörbultad

av Anna Andersson

För alla svenska F1-fans startade lördagen med en otäck krasch för Marcus Ericsson. Under den tredje träningen tappade han kontrollen över bilen i kurvan med namnet Stowe och kraschade in i barriären när han hade en hastighet av 210 km i timmen. Han fördes till sjukhus för en rutinkontroll och missade kvalet.
Av bilen återstod inte så mycket och det är väl frågan om det finns reservdelar att skrapa ihop den i körbart skick till racet och sedan är det frågan hur Marcus Ericsson mår. Han lär vara rejält mörbultad och blåslagen i alla fall.
– Jag har fått en rapport om Marcus Ericsson. Allting ser bra ut på de testerna  som läkarna har gjort, man går igenom hela kroppen och han har en test kvar att göra. Efter den vet när han kommer tillbaka till banan, säger rådgivaren Eje Elgh till Viasat Motor.
Sauber har  också meddelat att Ericsson mår bra och är på väg tillbaka till banan, ännu finns det ingen information om han kan köra loppet eller inte.

Felipe Nasr, hans teamkollega, var sist av samtliga förare som körde i kvalet.

 

Großer Preis von Großbritannien 2016, Samstag
Dubbelt Mercedes – håller sams in i mål? Foto: Mercedes

När det gäller kampen om pole position  fick Lewis Hamilton sin första fina tid struken sedan han var över linjen med alla fyra däcken i kurva nio, men han svarade med att köra snabbast av alla en gång till. Hamilton älskar att köra på hemmaplan. Han hade pole position på Silverstone för ett år sedan och han har vunnit där 2008, 2014 och 2015. Nu kan han bli den förste britten vid sidan av Jim Clark som vinner tävlingen tre år i rad, Clark vann fyra år i rad, 1962 till 1965, sedan vann han även 1967 Nigel Mansell vann också tävlingen fyra gånger, men aldrig mer än två år i rad.
Nico Rosberg var inte alls nöjd med sin tid och sin placering, som tvåa, intill Hamilton.

Det skiljer elva poäng mellan VM-ledande Rosberg och Hamilton inför säsongens tionde lopp – totalt består mästerskapet i år av 21 deltvälingar. Men vi ska också komma ihåg att Hamilton har använt fler motorer än Rosberg och lär straffas minst en, kanske två gånger i höst och då handlar det om minus tio platser i starten – var gång.
Mer om kvalet läser du här:

Här är startuppställningen;
1     44     L. Hamilton     Mercedes
2     6     N. Rosberg     Mercedes
3     33     M. Verstappen     Red Bull
4     3     D. Ricciardo     Red Bull
5     7     K. Räikkönen     Ferrari
6     77     V. Bottas     Williams
7     55     C. Sainz     Toro Rosso
8     27     N. Hülkenberg     Force India
9     14     F. Alonso     McLaren
10     11     S. Perez     Force India
11     5     S. Vettel     Ferrari     +5 växellådsbyte
12     19     F. Massa     Williams
13     8     R. Grosjean     Haas F1
14     21     E. Gutierrez     Haas F1
15     26     D. Kwjat     Toro Rosso
16     20     K. Magnussen     Renault
17     22     J. Button     McLaren
18     30     J. Palmer     Renault
19     88     R. Haryanto     Manor
20     94     P. Wehrlein     Manor
21     12     F. Nasr     Sauber
22     9     M. Ericsson     Sauber     + 5 växellådsbyte

•••
Vettel fiskmåsCk0PSgwXIAIVH8M.jpg_largeSebastian Vettel har bytt växellåda  – igen. Återigen flyttas han ner fem platser i starten av ett GP-lopp och det blir tufft från plats elva i morgon. ferrari måste få ordning på den typen av tekniska problem – det går knappast att vinna VM med ständiga bestraffningar.
•••
Vilken missräkning för McLaren och Jenson Button. Han körde ett försök på de mjuka däcken i Q1, men det räckte inte  – och då fick han lämna i Q1.
Jag utgår ifrån att Jenson Button är rejält förbannad.
– Vi hade problem med en bakvinge som lossnade och hann inte fixa ordning den och komma ut på banan igen, säger Button.
Sedan återstår det väl att se om det är hela sanningen eller om McLaren gjorde någon form av felbedömning. Detta kan vara Buttons sista F1-lopp på hemmaplan han har inget kontrakt för 2017.
•••
Max Verstappen kvalade ut Daniel Ricciardo för första gången sedan han kom till Red Bull i maj. Den 18-årige holländaren har gjort en kometkarriär och i dagens tidning kan du läsa om honom – han är en mästare hävdar en annan väl meriterad före detta mästare.
Mer läser du här:
•••
För övrigt har Lewis Hamilton nu pratat om det där rummet som han skulle ha slagit sönder i Baku. Det var Mercedes styrelseordförande Niki Lauda som hävdade att Hamilton hade slagit sönder ett hotellrum efter kvalet till Europas GP.
– Jag satt på stranden och njöt av solen och av min dag. Jag tänkte på att jag hade vunnit GP-loppet och det kändes härligt. Sedan läste jag den där historien och tänkte vad i helvete. Jag läste igen och kunde inte förstå vad den handlade om. Därför skickade jag ett meddelande till Niki och frågade varför han sa så. Jag kunde inte förstå var det kom ifrån. Därefter gjorde han och teamet ett bra jobb och ställde allt till rätta, men skadan var redan skedd, säger Hamilton enligt motorsporttotal.
– Folk läser och tror att det stämmer. Att jag var från vettet. Det ger negativa rubtiker efter min seger. Vissa kanske tänker att man inte ska bry sig för racerförare gör sådana grejer, men det skadade mig och mitt rykte. Jag är tacksam för att Niki erkände att det inte stämmer, för det stämmer inte.

••••

Storbritanniens GP startar kl 14.00 i morgon – och ja. Det finns en viss risk för regn.

 

Storbritanniens GP – det du behöver veta

av Anna Andersson

Storbritanniens GP, Italiens GP, Belgiens GP och  Monacos GP.
Det är de fyra VM-deltävlingarna som fortfarande finns kvar jämfört med den första VM-säsongen 1950.
I helgen är det dags för en av dem – Storbritanniens GP på den före detta flygplatsen från andra världskriget. Banan renoverades 2010, men den har fortfarande sin själv kvar och det finns knappast någon bana som lockar så många campare inför ett race.
Jag har lovat er en rejäl statistik genomgång och den kommer här, men till att börja med bör du ha koll på tiderna och de följer här:

Fredag:
Träning 1: 11:00 – 12:30
Träning 2 15:00 – 16:30
Lördag:
Träning 3 11:00 – 12:00
Kval: 14:00 – 15:00
Söndag:
14:00 Storbritanniens GP

•••
Fakta och statistik inför racet:

Storbritanniens GP, Silverstone Grand prix Circuit
Längd: 5,891 km/52 varv
Kurvor: 10 höger, 8 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 1 (T4)
Över 250 km/tim: 7 (T1, T2, T8, T9, T10, T11, T14)
Längd till första kurvan: 420 m
Däck: Soft/medium och hard.

Paul Hembery, chef för Pirelli motorsport:
– De festa teamen har valt de mjukaste däcken och det är en trend vi har sett under året. Det verkar som om många  förare har valt en aggressiv strategi och på en bana som Silverstone kan det ge oss flera depåstopp. Dessutom kan vädret, precis som de senaste åren, variera rätt mycket och det kan också ge oss ett lopp som är väldigt oförutsägbart.

Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt
Toppfart:   310 km/tim ( utan DRS)
Lägsta fart : 85 km/tim
Genomsnittsfart: 231 km/tim
Tid för ett depåstopp: Ca 25 sekunder.
Vinnande strategi 2015: 2 depåstopp, vilket också var den strategi som valdes av flest förare.
Nyckeln till seger:
Första GP 1950, segraren var Nino Farina, Alfa Romeo och han vann från pole position.
Seger från högsta startposition: Emerson Fittipaldi, McLaren. Han startade från plats sju när han vann 1975.

Här ser du Kimi Räikkönen berätta om Storbritanniens GP:

Kval 2015:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Felipe Massa, Williams
4. Valtteri Bottas, Williams
5. Kimi Räikkönen, Ferrari
6. Sebastian Vettel, Ferrari
7. Daniil Kwjat, Red Bull
8. Carlos Sainz, Toro Rosso

Kvalrekorden:
Absolut: 1:18.233 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2004)
2015: 1:32.248 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:35.766 (Nico Rosberg, Mercedes)
2013: 1:29.607 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2012: 1:51.746 (Fernando Alonso, Ferrari)
2011: 1:30.399 (Mark Webber, Red Bull)

Großer Preis von Bahrain 2016
Foto: Mercedes

Race 2015:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Felipe Massa, Williams
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Daniil Kvyat, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Force India
8. Kimi Räikkönen, Ferrari

11. Marcus Ericsson, Sauber.

Senaste fem segrarna:
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Nico Rosberg, Mercedes
2012: Mark Webber, Red Bull
2011: Fernando Alonso, Ferrari

Förarna med flest segrar:
Alain Prost (5)
Lewis Hamilton (3)
Michael Schumacher (3)
Jim Clark (3)
Nigel Mansell (3)
Jackie Stewart (2)
Jacques Villeneuve (2)
Jose Froilan Gonzalez (2)
Alberto Ascari (2)
David Coulthard (2)
Sebastian Vettel plockar fram tre viktiga detaljer med Silverstone:

Second place, Ferrari driver Sebastian Vettel of Germany, celebrates his second place on the podium after the Formula One Grand Prix of Europe at the Baku circuit, in Baku, Azerbaijan, Sunday, June 19, 2016. (AP Photo/Luca Bruno)
Foto: TT

Maggotts och Beckets: Den mest galna kombinationen inom F1, det är otroligt kul att ta den kombinationen med gasen i botten. I Maggots kör du med den sjunde växeln och det finns en risk att du dras utåt på banan, för Beckets växlar du ner, vrider ratten kort mot vänster och du är igenom. Det är en vansinnig känsla.

Copse: Här behöver du verkligen visa stake och ha rätt inställningar på bilen för att kunna köra med gasen i botten. Det går egentligen bara under kvalet, under racet är bilen fulltankad och för tung och då måste du släppa gasen ett ögonblick.
Brooklands: En bra omkörningsmöjlighet. Om det inte regnar är det bra fäste i asfalten just här, du kan bromsa långt ut och stanna där, då kan du köra om på insidan i nästa högerkurva.

Hämtat från Sport Bild:

•••
Detta är en gammal artikel om Silverstone. Där får du lite histora kring det klassiska loppet.

Här är ännu en. Bland annat är det intressant med förarnas tankar kring banan:

Ericssons team lämnar återbud

av Anna Andersson

I helgen är det dags för ännu en klassiker – Storbritanniens GP på Silverstone.  Det är ”Home of British Motor Racing”, en bana som funnits med i F1 sedan den 13 maj 1950 när Giuseppe Farina och Alfa Romeo vann det första loppet. Egentligen hade jag tänkt gå igenom all fakta och statistik inför helgens lopp, men det har kommit så många intressanta mindre nyheter att jag väljer att presentera dem här och ta genomgången av statistiken kring loppet på den gamla flygplatsen i morgon.
Annars finns det en risk att inlägget blir så långt att ingen orkar läsa ens hälften…
Här kommer lite samlade nyheter inför helgen:
•Saubers problem fortsätter.
Teamet väljer att lämna återbud till de två testdagarna som följer på Silverstone efter Storbritanniens GP.

Enligt reglerna måste juniorförare köra två av de fyra testdagarna under säsongen och Sauber var inte med under testerna i Barcelona heller. Teamet har dessutom inga juniorförare och eftersom man inte har några nyheter till bilen så väljer man att spara pengar.
•F1-loppet på Silverstone kan vara Jenson Buttons sista VM-deltävling på hemmaplan. Hans kontrakt med McLaren går ut, han sägs vara aktuell för Williams – men ingenting är klart.
– Jag tänker inte på att det faktiskt kan vara sista gången, säger den tidigare världsmästaren.

Michael Schumacher of Ferrari receives a trophy for his achievements in Formula One by Brazilian soccer legend Pele, not in picture, before the start of the Brazilian F1 Grand Prix the Interlagos racetrack in Sao Paulo, Brazil, on Sunday, Oct. 22, 2006. (AP Photos/Victor R. Caivano, Pool) / SCANPIX Code: 436
Foto: TT- Arkiv

Michael Schumachers manager Sabine Kehm berättar nu hur den tidigare världsmästaren mår – men det är inga positiva nyheter.
– Michael ska ju inte försvinna, men just nu är den privata situationen så svår att vi inte kan ge någon bild av hur hans vardag ser ut, säger hon.
– Var och en kan och måste också ha förståelse för det. Jag anser att man måste respektera att familjen inte vill prata om det eftersom de vill skydda sitt privatlov. Det är den enda vägen man kan gå, det går helt enkelt inte på något annat sätt.
Michael Schumacher skadade sig svårt när han ramlade i skidbacken i december 2013. Han låg i koma i nästan ett halvår innan han vaknade och vårdas sedan nästan två år i hemmet.

• Pirelli har undersökt det återstående delarna av Sebastian Vettels punkterade däck. Det italienska företaget hittade inget fel på däcket utan analysen visar att Vettel fick punktering sedan han kört på någonting som låg på banan.

• Niki Lauda berättade för Servus TV att Lewis Hamilton ljög när han sa att hans förhållande med Nico Rosberg var bättre än någonsin. Lauda berättade även att Hamilton förstört sitt omklädningsrum i Mercedes motorhome under tävlingshelgen i Baku.

Großer Preis von Spanien 2016
Niki Lauda. Foto: Mercedes

Men Laudas uttalande stämmer inte överens med sanningen – det meddelar Mercedes.
Jag fick precis ett pressmeddelande från teamet där det står:
– Lewis Hamilton orsakade inga skador i sitt omklädningsrum eller på något hotellrum under tävlingshelgen i Baku.
– Lewis Hamilton ljög inte om sin relation med Nio Rosberg.
Niki ångrar de missförstånd som uppstått på grund av hans kommentarer och att det hela har tagits ur sitt sammanhang och nått helt andra proportioner än vad som var tänkt från början.

Mercedes tar alltså tillbaka alla Niki Laudas uttalanden, hur trovärdig är då den trefaldige världsmästaren? Han var väl medveten om att han gjorde ett framträdande i TV och han sa dessutom att Hamilton fick betala allt ur egen ficka. Det var ingen bisats som slank ur honom
När nu Mercedes tar tillbaka allt ett par dagar senare så är det berättigat att fråga – vad är egentligen sanningen?

För övrigt säger Niki Lauda till ”auto, motor und sport ” att Mercedes har varnat sina förare efter kraschen i Österrike.
– Toto kommer att prata klartext med Nico och Lewis under torsdagen, säger österrikaren.
– Vi har bestämt oss för att de ska köra mot varandra, men de får inte köra ihop. Om det inte går och det blir ytterligare någon olycka efter de två och en halv kollisionerna i Barcelona, Montreal och Spielberg så har vi alla möjligheter att ta nästa beslut. Någon gång är det roliga slut. Han säger att man kan förvänta sig att ”vuxna och intelligenta män” borde klara sig ur sådana situationer ” utan att orsaka en olycka”
Kan vi tro på det uttalandet?

• Pirelli börjar testa med de nyare bredare däcken i augusti. från och med nästa säsong ska framdäcken vara 60 mm bredare och bakdäcken 80 mm bredare. Däcktillverkaren har tillgång till tre bilar från 2015, en Ferrari, en Mercedes och en Red Bull och man får testa i totalt 24 dagar. Planen är som följer.
1./2. augusti: Fiorano – Ferrari – regndäck
3./4. augusti: Mugello – Red Bull – slicks
6./7. september: Barcelona – Ferrari – slicks
6.-8. september: Le Castellet – Mercedes – slicks
21./22. september: Le Castellet – Mercedes – regndäck
12./13. oktober: Barcelona – Mercedes – slicks
14.-16. oktober: Abu Dhabi – Red Bull – slicks
2./3. november: Abu Dhabi – Red Bull – regndäck
14.-16. november: Abu Dhabi – Ferrari – slicks
29. november: Abu Dhabi – alla däck
•••
I morgon kör vi statistiken – detta inlägg är långt nog ändå.

Se Red Bulls nya superbil

av Anna Andersson

Niki Lauda har avslöjat vilket humör Lewis Hamilton egentligen har. Efter missen i Baku var han så förbannad att han förstörde han hela sitt omklädningsrum i Mercedes motorhome.
– Han var förbannad föver att han körde in i muren. Han sa till mig att jag absolut inte fick komma in eftersom han smulade ner det mesta i sina beståndsdelar. Jag öppnade naturligtvis dörren direkt, men de skadorna får han betala själv, varje cent, säger Niki Lauda till Servus TV.
Han berättar dessutom att stämningen mellan Mercedes båda förare är rejält ansträngd och inte alls så lugnt som Hamilton berättade för Daily Mail:
– Just nu fungerar det väldigt bra med Nico, överraskande nog. Det hade jag inte riktigt väntat mig, sa britten.
Det var en lögn enligt Lauda:
– Han ljög. Det var bara en show från hans sida, säger Lauda enligt Blick.
– Han ville berätta någonting, men tänkte att då skulle alla gå på honom igen och han ville ha lugn och ro. Därför körde han den mjuka versionen.
Den trefaldige världsmästaren som jobbar för Mercedes fortsätter:
– Under racen kommer Lewis att fortsätta testa allt framöver. Ju längre Nico leder ju tuffare blir det: När det handlar om racing är han allt anat än mjuk.
I engelsk media spekuleras det nu om Mercedes kommer att bötfälla den förare som orsakar en krasch framöver, om teamet kommer att hota med att stänga av den förare som inte håller sig inom reglerna eller om det blir teamorder.
Vad tror du?
•••
Ferrari uppdaterar motorn till Storbritanniens GP, det glädjer Sauber, men det glädjer även konkurrenten Haas som också kör med motorer från Ferrari.
•••
Väderprognosen inför Storbritanniens GP talar om regnskurar och mulet under både fredagen och lördagen. Under söndagen finns det chans på sol, men med risk för regn.
•••
Adrian Neweys dröm har blivit sann. Red Bulls superdesigner har designat en bil tillsammans med klassiska Aston Martin. Vad tycks?
Aston Martin

Det blir en V12 motor i bilen och den som vill köpa en får den levererad 2018. Totalt planerar man att tillverka mellan 99 och 150 bilar. Priset?
Lite mer än tre miljoner euro.
•••
I morgon börjar uppladdningen inför helgen – här på bloggen.

Horners råd till Mercedes – byt förare

av Anna Andersson

Dagen efter Mercedes krasch i Österrike pratas det fortfarande bara om den.
Om vad Nico Rosberg egentligen tänkte och vad Lewis Hamiltons agenda egentligen var.
Red Bulls teamchef Christian Horner går så långt att han råder Mercedes att byta sin förarduo, med andra ord inte förlänga kontraktet med Nico Rosberg.
– Är detta hållbart för Mercedes om man ser det på lång sikt? säger Horner till Autosport.
– Med tanke på den situationen som de befinner sig i, med tanke på hur de konkurrerar med varandra och på hur de kommer att konkurrera med varandra. Det som hände lär inte vara begränsat bara till detta racet.
Med andra ord tror Horner att det kommer att hända igen och det är inte många veckor sedan de krockade i den första kurvan under Spaniens GP.
Mercedes funderar på att införa teamorder, mer om det läser du här men enligt Christian Horner så är det ingen bra lösning. Hos Red Bull hade man icke angreppspakt, den som kallades för Multi 21 eller Multi 12 beroende på vilken bil som låg först, men det blev ett himla liv om efter Malaysias GP 2013.
Där fanns en regel, men Sebastian Vettel valde att ändå bryta den och köra om sin teamkollega.
– Det är otroligt svårt, oavsett hur bra lagspelare de anser sig vara så är de motståndare och kör var och en för sig själv. De fajtas om den största titeln som finns inom motorsporten, säger Horner.
– Var och en kommer att göra det som är bäst för en själv.

Großer Preis von Österreich 2016, Sonntag
Foto: Mercedes

Lewis Hamilton har ett kontrakt med Mercedes till och med 2018. Rosbergs kontrakt går ut efter årets säsong, men enligt Mercedes vill man fortfarande förlänga det.
– Kontraktet är ett långsiktigt beslut och det påverkas inte av det som händer under ett lopp, säger Toto Wolff.
Han är dock extremt tydlig med sin åsikt när det gäller kollisionen i går:
– Det är okej för oss att de tävlar mot varandra, men att de kör in i varandra – nej det går absolut inte. Nu har det hänt två gånger. Det räcker. Vi kommer att göra allt för att undvika det framöver och kanske är det så att man måste ta ett impopulärt beslut och att de inte kan tävla mot varandra. När de två inte förstår att de inte kan köra in i varandra så måste vi tänka åt dem.

•••
Den poängplats som Pascal Wehrlein tog  till Manor i Österrike var enormt tuff för Sauber. Nu måste Sauber också ta poäng, annars är man sist i årets F1-säsong och det är en katastrof för teamets ekonomi.
Som ni alla vet så baseras prispengarna på placeringen i märkes-VM och även om Bernie Ecclestone nu har erkänt att han funderar på att göra bonussystemet mer jämlikt så är skillnaden mellan plats tio och elva just nu många viktiga miljoner. Inför Österrikes GP sa Eccletsone att han funderade över ett system som är mer likt det som används i Premier League där alla team får en lika stor del av TV-pengarna, men där är vi inte idag.
Sauber kommer med en motoruppdatering till Silverstone och hoppas på en uppdatering av både fram och bakvinge innan sommaren är över – men frågan är om det räcker.
Nu är det många team som ändrar fokus och börjar jobba mot 2017 istället för 2016 och eftersom det kommer en stor regeländring till nästa säsong så är det troligt att även Saubers fokus kommer att vara på 2017.
– Detta betyder att teamet, alla inom teamet, måste reagera och det betyder att vi måste utveckla bilen, säger Saubers förare Felipe Nasr till den brasilianska tidningen UOL Esporte.
– Det är tydligt att vi måste uppdatera bilen och enligt planen skulle det ske till loppet på Silverstone.
•••
Red Bull fick 30 höstkrafter mer till Europas GP och till Japans GP räknar teamet med ytterligare 20 hästkrafter.
•••
Bloggen lever naturligtvis vidare under veckan. Här hittar du de senaste snackisarna efter Österrikes GP och inför Storbritanniens GP. Från och med onsdag blir det fokus på helgens race –  fakta, statistik, väderprognos, rykten och nyheter.
Precis som vanligt.

Bittert Sauber!

av Anna Andersson

Nico Rosberg gjorde allt rätt i 70 varv – sedan avgjorde däckstrategin Österrikes GP.
För att ta det från början gick Rosberg, som startade från position sex, upp i ledningen när i samband med depåstoppet på det 22:a varvet. Han hade sedan greppet om loppet och ledde före sin teamkollegan Lewis Hamilton som startade från pole position. Vid det sista depåstoppet valde Hamilton den mjuka gummiblandningen och när det var ett varv kvar hade britten en fördel. Rosberg hade kört slut på sina supermjuka däck och försökte trycka till Hamilton i omkörningsförsöket.
Han lyckades inte.
Hamilton gick om, Rosberg skadade sin framvinge och tappade ytterligare två placeringar. Domarna har kikat på situationen och ger Rosberg ett tidstillägg på tio sekunder, han behåller ändå fjärdeplatsen eftersom han var 14 sekudner före Daniel Ricciardo. Han får även ytterligare två straffpoäng på sitt förarkonto.
Mer om det och om loppet läser du här.

Lewis Hamilton buades ut efter loppet, antagligen av besvikna tyska fans, men varför?

Großer Preis von Österreich 2016, Mittwoch
Foto: Mercedes

Killen gjorde allt rätt. Valde den bättre strategin och körde om när hanfick chansen.
Enligt Mercedes hade Rosberg problem med bromsarna. Varför inte inse sig besegrad, köra in de poäng som en andraplats ger istället för att riskera både en skadad bil och en bestraffning?
Jag skulle gärna vilja veta vad Mercedes säger efter den incidenten. Toto Wolff och Niki Lauda lär vara allt annat än glada.

•••
Racets förare var:
Max Verstappen som körde upp sig från plats åtta till plats två och dessutom höll undan för en jagande Kimi Räikkönen.
Jenson Button som startade från ruta två och lyckades ta sin McLaren till plats sex.
Pascal Wehrlein som efter det imponerande kvalet i går körde in på plats tio. Det gav Manor årets första poäng och det var enormt viktigt i kampen om den näst sista placeringen i mästerskapet. Den ger nämligen enormt många viktiga miljoner när poängen räknas samman i slutet av året. Nu är Marcus Ericssons team det enda som inte har tagit ett enda poäng i år.
d_reinhard_austria_16_2832Ericsson var riktigt besviken efter loppet:
– Det var ett dåligt race, en tung helg. Vi hade ingen fart alls. Jag trodde att det något kallare vädret skulle gynna oss, men jag fick inte däcken att fungera alls, säger Ericsson till Viasat Motor.
– Körningen kändes inte heller bra och känslan i bilen var allt annat n bra. Jag är besviken. Nu får vi en uppdatering på motorsidan till loppet i Storbritannien om en vecka och vi måste se till att bilen kan konkurrera.
Teamet väntar på en uppdatering till bilen också, Sauber har inte haft några nyheter sedan säsongsstarten och det gör att man har halkat efter jämfört med konkurrenterna. När den uppdateringen kommer är det ingen som riktigt vet just nu, det har talats om nästa helg i Storbritannien, men också om Tysklands GP den sista helgen i juli. Det är dock inga större nyheter – det har teamet inga pengar till.
•••
En punktering på höger bakdäck under det 27:e varvet förstörde Sebastian Vettels 29:e födelsedag.
Tungt för Ferrariföraren som hade stora förhoppningar som att ta poäng i Österrike, men han tvingades parkera bilen. Vettel hade då inte varit i depå och 27 varv var tydligen för mycket för det supermjuka däcket.
– Jag fick ingen förvarning, ingenting, säger Vettel.
– Det hände väldigt plötsligt.
Tänk att det gått nio år sedan han F1-debuterade i USA. Han ersatte BMW:s Robert Kubica som kraschat under Kanadas GP 2007, Vettel som inte ens fyllt 19 år slutade åtta och tog poäng i sitt första F1-lopp.  Den sista juli, sex veckor efter USA:s GP ersatte han Scott Speed hos Toro Rosso – hösten 2008 vann han sedan sitt första F1-lopp.
Det var Italiens GP och han körde för Toro Rosso. Resten har ni koll på.
•••
Det blev ingen uppdatering i går. Min svåger och hans Sofia blev äkta makar.
Deras bröllop gick före kvalet till Österrikes GP.
•••

Nu är det pang på nästa race – Storbritanniens GP om en vecka.

Sida 194 av 390