Räikkönen i topp

av Anna Andersson

Efter fredagens träningspass handlade rubrikerna om de mystiska skadorna på däcken som Williams draggats av. Felipe Massas däck löste sig från fälgen efter 18 minuter av den första träningen och han gick in i depå för att reparera bilen. När han kom ut på banan hände samma sak igen.
Efter 50 minuter av passet exploderade sedan väster bakdäck på Kevin Magnussens Renault och efter tre skador på vänster bakdäck stoppades träningspasset. Banan rensades och efter 20 minuter kunde förarna köra igen.
Enligt Pirelli är det inget fel på däcken och enligt Williams reservförare Paul di Resta lägger teamet inte heller skulden på däcktillverkaren utan det var ett problem med inställningarna som orsakade däckexplotionen.

– Det var en jobbig morgon för oss eftersom vi hade problem med Felipes bil. Vi prioriterar förarnas säkerhet och var tvungna at lösa problemet mellan de två träningspassen, säger Williams Rob Smedley.
När det gäller Kevin Magnussen så var det ett fel på hjulupphängningen som orsakade skadan på däcket.
•••
Ser vi till det sportsliga så har Ferrari varit snabbast i Kina. Under de sista 90 träningsminuterna tidigare i morse så var hade Kimi Räikkönen den snabbaste varvtiden på den 5,451 km långa Shanghai International Circuit.
– De var en rätt tuff dag, jag hade problem att få till ett bra fäste. Det kan dock ha berott på vinden. Jag gled omkring på banan och det var ingen skön känsla. När jag satte på de supermjuka däcken så kändes det bättre, jag fick bättre fäste och det hjälpte mig att få till ett rätt bra varv.
Han körde ett varv på 1:36.896 medan teamkollegan Sebastian Vettel var något långsammare ( 0,109 sekunder). Mercedes Nico Rosberg som vunnit de två senaste loppen var 0,237 sekunder långsammare på plats tre. Rosberg var en tiondel före Lewis Hamilton, även han Mercedes.
– Vi tog ett stort steg framåt med bilen i dag också, även om det första passet avbröts av en rödflagg hann vi testa lite olika saker och de fungerade bra, säger Rosberg.
– Samtidigt verkar Ferrari vara snabba här och vi har mycket jobb att göra i natt. Jag är glad över att vi har fått tillbaka det gamla kvalsystemet och jag ser verkligen fram emot kvalet.
Marcus Ericssons Sauber har fortfarande problem att hänga med svensken var 18:e man, mer än tre sekunder efter täten, men han slog sin teamkollega Felipe Nasr som var över fyra sekunder efter Räikkönen.
– Det var en rätt okej dag i Shanghai. Jag körde igenom det planerade programmet och gjorde många varv på både medium och de mjuka däcken. Vi fick ut bra med information, men vi måste hitta ännu bättre fart. Vi får se hur det går på de supermjuka däcken i morgon, säger Ericsson.
– Nu måste vi kika på vilka inställningar vi ska välja och se till att bilen kan konkurrera under kvalet.

Här är tiderna från den andra träningen:
1 Kimi Räikkonen Ferrari 1m36.896s – 35
2 Sebastian Vettel Ferrari 1m37.005s 0.109s 33
3 Nico Rosberg Mercedes 1m37.133s 0.237s 33
4 Lewis Hamilton Mercedes 1m37.329s 0.433s 33
5 Daniel Ricciardo Red Bull/TAG Heuer 1m38.143s 1.247s 31
6 Max Verstappen Toro Rosso/Ferrari 1m38.268s 1.372s 28
7 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m38.527s 1.631s 31
8 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m38.542s 1.646s 32
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m38.569s 1.673s 31
10 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m38.723s 1.827s 34
11 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m38.728s 1.832s 31
12 Jenson Button McLaren/Honda 1m38.828s 1.932s 28
13 Daniil Kvyat Red Bull/TAG Heuer 1m39.178s 2.282s 31
14 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m39.214s 2.318s 34
15 Jolyon Palmer Renault 1m39.774s 2.878s 32
16 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m39.890s 2.994s 22
17 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m39.941s 3.045s 36
18 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m39.979s 3.083s 35
19 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m40.550s 3.654s 33
20 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m41.066s 4.170s 32
21 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m42.954s 6.058s 4

•••
Här är dagens tidningsknäck:
Bläddrar du tillbaka i bloggen hittar du fakta och statistik inför Kinas GP.

•••
Sebastian Vettel har fått en helt ny motor. Hans förra gick sönder under formationsvarvet i Bahrain, men i Kina är det full fart framåt igen.
•••
Marcus Ericsson och Sauber ligger långt efter sina konkurrenter och har inte tagit några poäng i år. För ett år sedan kvalade båda bilarna in till Q3 i Kina och båda bilarna tog poäng.
– Jag tycker jag har gjort ett bra jobb i början på säsongen och fått ut maximalt av materialet vi har. Det känns positivt att komma till Kina. Vi hade en väldigt bra helg här förra året då båda bilarna var i Q3 och på poäng på söndagen. Jag hoppas vi kan vara lite mer konkurrenskraftiga än vi varit under de första racen på säsongen, säger han till Viasat Sport.
– På ren fart blir det tufft att sig in på poängplatser för oss. Vi behöver folk som får problem. Krascher… väderomslag eller något liknande för att ta poäng. Vi behöver också uppdatera bilen för att bli mer konkurrenskraftiga, men det är saker som man inte kan påverka.
•••
Fernando Alonso får köra Kinas GP. Han har fått klartecken från läkarna. Så han kör, även om han fortfarande har ont.
•••
Det finns en risk att kvalet avgörs i regn i morgon. Enligt väderprognosen är det 80 procents regnrisk. Kvalet starar klockan 09.00 svensk tid.
Glöm inte bort att Lewis Hamilton har bytt växellåda och flyttas tillbaka fem platser i starten.
•••
För övrigt är det många F1-banor i Europa som har svårt att förlänga kontrakten. Det kostar för mycket.
Men nu är det klart att Ungerns GP stannar till i alla fall 2026. Ett nytt kontrakt har undertecknats.

Hamilton straffas – Alonso får chansen

av Anna Andersson

Aktuella tabellplaceringar i F1


Mercedes väljer att byta växellåda hos Lewis Hamilton.
Det betyder att mannen som har haft pole position i säsongens båda inledande lopp, men inte vunnit något av dem, flyttas tillbaka fem platser i starten.
– När man redan på onsdag morgon får reda på att man har med sig ett straff in i tävlingshelgen så ändrar det självklart ens inställning, säger Hamilton.
– Det är en utmaning för mig att se till att jag får bästa möjliga slutresultat, trots straffet.

Han ligger just nu 17 poäng efter teamkollegan Nico Rosberg.
– Detta blir säkerligen en enkel helg för Nico Rosberg.
Mercedes presschef berättar för mig att Hamiltons bil skadades i Bahrain och man har bestämt sig för att byta den skadade växellådan redan nu eftersom teamet anser att det är den , av de första sex banorna, som passar bäst att ta ett sådant straff. Han påpekar att det är något enklare att köra om i Kina jämfört med de banor som kommer härefter.
– Det gör att den totala påverkan på loppet blir något mindre i Shanghai jämfört med hur det är på de banor som kommer efter, säger Bradley Lord.
•••
Fernando Alonso får köra morgondagens första träning, men det är inte helt säkert att han får köra loppet på söndag. Läkarna gör en ny undersökning direkt efter den första träningen först därefter får Alonso ett slutligt besked.
Han kraschade illa under premiären i Australien och tvingades sedan vila från Bahrains GP för två veckor sedan och då körde Stoffel Vandoorne in McLarens första poäng för säsongen.
•••
Valtteri Bottas ger upp. Han anser att Mercedes och Ferrari har ett för stort försprång.
– 2016 blir ett svårt år, säger finländaren som kör för Williams.
•••

Hittar du inte Kimi Räikkönen på bilden? Nej, han var inte med.
– Jag ångrar inte det. Jag hade jobb att göra, säger finländaren.
– Jag var tvungen att jobba i Taiwan och det går alltid först. Kanske kan jag vara med nästa gång.
Inte heller Renaults förare, Kevin Magnussen och Jolyon Palmer var med. De hade uppdrag för Renault. Även Rio Haryanto och Romain Grosjean saknades.
•••
När det gäller Ferrari och Sebastian Vettels problem så ryktas det om den nuvarande motorn blir för varm och det har orsakat problemen, därför sägs det nu att Ferrari måste dra ner varvtalen och därför kommer att tappa upp till en sekund per varv till dess att dess att man hunnit utveckla motorn i slutet av maj eller början av juni.
– Det viktiga för oss är att vi inte gör samma misstag två gånger. Allt som alt är vår motståndare starkare än vad vi är, det är ingen hemlighet, men det finns ingen anledning att drabbas av panik, säger Sebastian Vettel.
– 2015 har jag skrivit av, men inte 2016 eller 2017. Det finns tid och inom andra idrottsgrenar pratar man ibland om en andra lunga och hämta ny kraft, jag tror att vi kan komma tillbaka.
•••
Inför Kinas GP 2015 hade Sauber båda bilarna i Q3, men i år är det tyngre. Inga poäng alls för Sauber än så länge.
– Vi återfinns i samma grupp som Renault och Manor, säger Marcus Ericsson till motorsporttotal.
– McLaren däremot har tagit ett par stora steg framåt och är lite för långt före oss.
•••
I natt drar träningarna i Kina igång. Den första klockan 04.00, den andra klockan 08.00. Vi på Sportbladet håller er naturligtvis uppdaterade med citat och resultat efter det andra träningspasset.

Statistik och nyheter inför Kinas GP

av Anna Andersson

Vi väntar på Kinas GP i Shanghai. Ett race som Lewis Hamilton har vunnit de två senaste åren och där Saubers båda bilar tog poäng för ett år sedan.
Lite längre ner i inlägget har du den fakta och statistik du behöver, men vi börjar med lite kortare nyheter och snackisar:
Vi kan konstatera att…
…det ännu inte är säkert att Fernando Alonso kör helgens lopp. Han ska undersökas av läkare på torsdag. Därefter lämnas ett besked. Soffel Vandoorne som tog poäng i Bahrain är på plats. McLaren är inte speciellt hoppfulla inför helgen, banan passar inte alls deras bil. Lägg där till at Jenson Button har fått en ny motor.
…att Williams depåstopp var snabbast i Bahrain.
….att det gamla kvalformatet från 2015 gr comeback från och med Kinas GP.
…att Romain Grosjean har bytt från att vara en av de förare som kraschar mest i fältet till att vara årets succéförare. Efter den otäcka startkollisionen på Spa 2012 arbetar han med en psykolog, enligt fransmannen är det grunden till framgången. Han har tagit 18 poäng på två lopp till nykomlingarna Haas. Han ligegr faktiskt före Sebastian Vettel i VM, även om det beror på att Vettels bil inte startade i Bahrain. I Kina är målet att ta båda bilarna i mål, Esteban Gutierrez har ännu inte sett mållinjen med sin bil. Haas har för övrigt förändrats in målsättning, målet är nu att ta poäng i varje race.
…att det var en sådan stor rivalitet mellan Nico Rosbergs mekaniker och Lewis Hamiltons mekaniker att teamet tvingades till ett byta. Därför jobbar det teamet som förra året stöttade Hamilton nu med Rosberg och tvärt om.
…. Jos Verstappen är övertygad om att hans son Max kör för Ferrari Mercedes eller Red Bull 2017.
•••
Vill du läsa om årets elakaste kurva? Det gör du här:

•••
Fakta om Kinas GP:

Banlängd: 5,451 km (56 varv)
Kurvor: 9 höger, 7 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T2, T3, T6, T14)
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T1, T5, T7)
Avstånd till första kurvan: 260 m
Genomsnittsfart 204 km/tim
Maxhastighet utan DRS: 310 km/tim
Antal växlingar per varv: 57
Banan debuterade 2004, under fyra lopp har säkerhetsbilen varit ute på banan.
Vinst från sämsta startposition: Michael Schumacher 2006, från startplats 6.
Däck: Supersoft, soft, medium.
Vill du veta vilka däck förarna valt så kollar du in gårdagens inlägg.
Där finns en massa däckfakta.

Vanligaste strategi 2015: 2 depåstopp, den strategin använde även segrande Lewis Hamilton. Han startade på mjuka däck, bytte till ett nytt set mjuka på varv 14 och till medium på varv 33.

Här kan du höra Kimi Räikkönens tankar inför helgens race:

Här har du däcktillverkarens åsikt om banan:
•Vädret är svårt att förutspå och det påverkar däcken och strategin.
•Är det kallt slits däcken hårdare.
• 80 procent var varvet är kurvor, kurva 1 som nästan är en cirkel och kurva 13 är avgörande. Förarna måste undvika hjulspinn i utgången av de kurvorna för att inte slita däcken för hårt.
– Banan i Kina är väldigt annorlunda jämfört med de två banor vi har varit på tidigare i år, ändå har vi nominerat samma däck. Det visar att vår produkt fungerar bra under väldigt olika förhållanden. I Kina är det ofta lite kallare, men väderförhållandena kan ändra sig vilket betyder att teamen måste vara öppna när det gäller strategin och kunna göra sena förändringar. De olika gummiblandningarna öppnar för olika strategier i Kina, säger Paul Hembery, chef hos Pirelli.

Kvalrekord:
Snabbast: 1:33.706 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2011)
2015: 1:35.782 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:53.860 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2013: 1:34.484 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2012: 1:35.121 (Nico Rosberg, Mercedes)
2011: 1:33.706 (Sebastian Vettel, Red Bull)

Topp åtta i kvalet 2015:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Red Bull
4. Felipe Massa, Williams
5. Valtteri Bottas, Williams
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Daniel Ricciardo, Red Bull.
8. Romain Grosjean, Lotus
9. Felipe Nasr, Sauber
10. Marcus Ericsson, Sauber

Topp 8 i loppet 2015:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Kimi Räikkönen, Ferrari
5. Felipe Massa, Williams.
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Romain Grosjean, Lotus
8. Felipe Nasr, Sauber
9. Daniel Ricciardo, Red Bull
10. Marcus Ericsson, Sauber.

Förare som vunnit Kinas GP:
Lewis Hamilton (4)
Fernando Alonso (2)
Jenson Button (1)
Kimi Räikkönen (1)
Nico Rosberg (1)
Rubens Barrichello (1)
Sebastian Vettel (1)
Michael Schumacher (1)
•••
Vädret ja. Enligt prognosen i dag kommer det att vara växlande molnighet under fredagen, men uppehåll och strax över 20 grader. På lördagen är det däremot risk för regn, inga mängder men det kan komma någon skur under kvalet. Temperaturen varierar mellan 17 och 25 grader.
På söndag säger prognosen att det ska vara strålande sol och runt 25 grader varmt hela dagen.

Den onda kurvan

av Anna Andersson

Det goda och det onda.
Det är tankarna bakom den bana som F1-förarna tar sig an i kinesiska Shanghai i helgen. Marcus Ericsson blev överraskad när han för första gången körde på banan som innehåller en kurva som aldrig tar slut.
– Det är den onda kurvan, har banarkitekten Hermann Tilke berättat för mig.
Vill du läsa knäcket om kurvan och den evighetslånga kurvan gör du det här. Det publicerades för ett år sedan, men eftersom det handlar om banan är det lika aktuellt inför årets race:

Annars har du väl koll på att F1-kvalet har ändrats – igen. Nu till helgens lopp så är kvalformatet från 2015 tillbaka. Mer om det läser du här:

•••pirelli
En annan spännande detalj inför helgens lopp är däcken. Precis som under alla race utanför Europa måste teamen bestämma sig för vilka däck de väljer 15 veckor innan tävlingen ska köras. I Kina väljer teamen och förarna mellan supersoft, soft och medium, och hos Ferrari har både Sebastian Vettel och Kimi Räikkkönen vals tre medium, fyra soft och sex set av supersoft.
Hos Mercedes däremot så har förarna, precis som i Australien, olika strategier. Både Nico Rosberg och Lewis Hamilton har valt fem set av de supermjuka däcken, sedan har Hamilton fyra set mjuka däck medan Rosberg har fem set mjuka däck. Rosberg har tre set hårda däck och Hamilton fyra.
Teamen lämnar sedan tillbaka det första setet däck redan under den första träningen och därefter kontinuerligt till och med racet så det bör vara ungefär samma läge mellan Hamilton och Rosberg till racet.
Marcus Ericsson har valt fyra supermjuka, fyra mjuka och fem hårda set däck, Felipe Nasr har exakt samma uppdelning. Sauber har gjort det mest konservativa valet av samtliga team.
Pirelli KIna
•••
Fernando Alonso är i Kina, men han vet ännu inte om han får köra eller inte. McLaren har Stoffel Vandoorne, som tog årets första poäng för teamet i Bahrain, på plats.
Alonso själv säger att det är till 99 procent säkert att han kör.
•••
För övrigt är Williams irriterat för att Ferrari får en betydligt högre bonus. Bonusen från Bernie Ecclestone delas ut efter två olika kriterier, dels efter den plats teamet tog i VM förra året (det handlar om en stege på 47 miljoner amerikanska dollar som tian Manor fick till 97 miljoner dollar för världsmästaren Mercedes) och dels efter den bonus som teamen själva förhandlat sig till med Bernie Ecclestone. Den andra bonusen har inte alla team utan den har Mercedes, Red Bull, McLaren Williams och Ferrari och den är bunden av ett kontrakt till 2020. Ferrari är det team som får den högsta bonusen, förra året var det 105 miljoner dollar utöver de 87 miljoner man fick för prestationen i VM, Mercedes och Red Bull får 74 miljoner dollar var medan McLaren fick 32 miljoner dollar och Williams 10 miljoner dollar extra. Detta har Force India och Sauber protesterat mot och även Williams tycker att det är orättvist.
– Jag har inga problem med att Ferrari som det äldsta teamet för en traditionell bonus, men den bör inte vara så stor, säger Claire Williams till Autosport.
Hon påpekar att man inte kan göra någonting åt det nu eftersom de alla har skrivit på kontraktet, men vill ta tag i diskussionen innan kontrakten ska förhandlas om till 2020.
– Jag tror på att sporten måste vila på en rättvis grund för att den ska vara framgångsrik, säger hon.
•••
De första väderprognoserna inför helgens race talar om regn och åska under både fredag och lördag, vilket kan ge oss ett blött kval. Däremot ska det vara molnigt, men uppehåll under loppet på söndag.

När det gäller tiderna som gäller är det återigen dags att ställa klockan.
Fredag:
Träning 1 kl 04.00
Träning 2 kl 08.00
Lördag:
Träning 3 kl 06.00.
Kval kl 09.00
Söndag:
Kinas GP kl 09.00

I morgon lägger jag in ett matigt fakta paket inför Kinas GP. Då hörs vi igen.

Må gott

A

Teamens protest ger nytt kval

av Anna Andersson

Snacka om kovändning.
Runt lunchtid hette det att det nya kvalet stannar i F1.
Men till middagstid var det klart att det inte alls gör det utan att F1 går tillbaka till det kval man hade 2015 redan i Kina om lite mer än en vecka.
Hängde ni med?
Inte?
Då drar vi det en gång till. Det nya kvalet som testats i Australien och Bahrain har teamen avskytt. Det har lett till att det har varit spännande stundtals, men under de sista minuterna av kvalet har det varit tomt på banan och teamen har avskytt den nya versionen. De bad om att få tillbaka det gamla efter Australiens GP, men det gick inte.
Istället fick man välja mellan två andra alternativ, det nya och ett annat och då segrade det nya. Jean Todt, Bernie Ecclestone och arrangörer ville ha den versionen.
Sedan hade teamcheferna ett nytt möte med Ecclestone och Todt inför loppet i Bahrain och då diskuterade man om man skulle behålla det nya kvalet eller hitta en annan variant. Inget beslut togs utan det sköts upp till i dag. Då fick teamen välja på det nya kvalet eller en version där förarna måste köra två snabba varv och de räknas samman. Något som Sebastian Vettel hävdade var en skitidé.
Det slutade med att det kom ett meddelande om att det nya kvalet blir kvar.
Då svarade teamcheferna med en gemensam skriftlig protest. Det hela slutade med det gamla kvalet från 2015 kommer att användas från och med Kinas GP 2016. ” Det ligger i mästerskapets intresse” heter det.
Men hur det blir 2017 är en helt annan fråga.
Var detta rätt eller fel beslut att ta? Vad tycker du?

F1 är och har alltid varit och kommer säkerligen alltid att vara ett enormt maktspel. Ibland har jag undrat över varför stallen gick med på allt från början när de ändå inte tyckte om det? Men det var väl troligen för att knäppa Bernie Ecclestone på näsan, men Ecclestone å andra sidan är inte dummare än att han ser til att det är Jean Todt som håller i taktpinnen och så håller man på så. Nu är vi förhoppningsvis klara med denna soppa för i år.
Måtte de ha en bättre grund att stå på när de presenterar kvalreglerna för 2017.

•••
Fernando Alonso är tillbaka i träning. Han säger att det är 99 procents säkert att han kör i Kina.

Har kanske Stoffel Vandoornes insats som gav poäng i Bahrain inspirerat honom?
•••
Det var mjukvaran som ställde till det för Sebastian Vettel i Bahrain. Han behöver en ny motor till Kinas GP. Enligt Autosport berodde det på ”Flera väldigt ovanliga kombinationer av omständigheter”
•••
Vad händer egentligen med Sauber och ekonomin? Ja det är en extremt bra fråga. Det ryktas om att Sauber inte ens kan vara med i Kinas GP om en vecka. Att pengarna är slut och storsponsorn Banco de Brasil drar tillbaka sina pengar. Det är vad det snackas om och när stallchefen Monisha Kaltenborn var frånvarande förra helgen så snackas det ännu mer, hon missar normalt sett aldrig ett lopp.
Faktum är att ekonomin är ansträngd, det är ingen hemlighet, och att bilen inte heller bra. Felipe Nasr kallade den till och med för en skitbil under racet och påpekade att den var omöjlig att köra, efter loppet hade han lugnat sig lite.
Vi får avvakta och se hur detta utvecklar sig, men efter en turbulent start på året känns det som om stallet behöver hitta investerare som tror på dem och som långsiktigt är villiga att satsa på teamet. Det är faktiskt ett av de klassiska privatteamen i F1 och det vore synd om Peter Saubers skapelse lämnade F1.

Han imponerar

av Anna Andersson

Lewis Hamilton hade pole position i Australien, men Nico Rosberg vann. Lewis Hamilton hade pole positiion i Bahrain, men Nico Rosberg vann loppet.
Två segrar i rad, eller nu har Rosberg egentligen vunnit fem lopp i rad eftersom han vann de tre avslutande loppen förra säsongen. Den regerande världsmästaren Hamilton förlorade förra loppet i starten och det gjorde han i Bahrain också. Den här gången kom han inte av startlinjen perfekt och var han inblandad i en kollision med Valtteri Bottas, Williams och föll ner till plats sju. Bottas straffades sedan för incidenten och fick köra igenom depån en extra gång, men det hjälpte inte Hamilton.
– Det handlar om två olika situationer egentligen, sa Hamilton efter loppet.
– Men dagens miss gjorde mer ont än den i Australien.
Han tappade återigen viktiga poäng på Nico Rosberg och Rosberg har fått precis den starten på säsongen som han ville ha, och som antagligen är extremt viktig för honom om han ska kunna utmana Lewis Hamilton i kampen om VM-titeln. Hamilton kommer tillbaka under säsongen, den killen ger inte upp och då kan det vara enormt viktigt för Rosberg att ha ett litet övertag för då kan det bli en rejäl fajt om titeln.
Den fajten tror jag vi är många som vill se.
Jag träffade Nico Rosberg under testerna i Barcelona och han på pekade då hur viktiga de tre segrarna i slutet av förra säsongen var för honom mentalt.
– Hela vintern har jag haft samma mål, fortsätta våren så som jag avslutade hösten, säger Nico Rosberg.
– Det är skönare att gå igenom som en vinnare än som en förlorare. Det är en skön känsla att bygga vidare på. Om bilarna är ungefär lika bra handlar det om den mentala styrkan. Psyket avgör, så är det. Det gör den lilla extra skillnaden och gör dig till en vinnare. Det mentala spelet är otroligt viktigt när det gäller att ta det sista steget. Att du har självförtroendet och att du har modet att våga tro på dig själv.
Vill du läsa en exklusiv intervju med Rosberg så gör du det här.
Vill du läsa mer om racet gör du det här:
•••
Rosberg gjorde sin F1-debut i Bahrain 2006. Då var han sjua i Williams. Nu, tio år senare, vann han. Han har vunnit fem lopp i rad och det är faktiskt bara världsmästare som klarat av att vinna fem lopp i rad.
•••
Intressant läsning från Pirelli:

Nio olika strategier på de tio bäst placerade förarna.
•••
Romain Grosjean.
Jag var imponerad efter premiären. Jag är imponerad i dag. Haas bil är enormt snäll mot däcken och Grosjean är en otroligt inspirerad förare. Det syns att han njuter av att sitta bakom ratten och av att fajtas om poäng. Han slutade på plats fem i Bahrain.
Vem hade trott att han skulle ha 18 poäng efter två körda lopp?
Är du intresserad av vad ägaren Gene Hass vill ha ut av sitt F1-team så klickar du här. Han träffade Aftonbladet inför säsongen.

•••
McLaren flög in Stoffel Vandoorne från Japan till Bahrain i fredags. Han fick ersätta Fernando Alonso som inte fick tillåtelse att starta efter olyckan i Australien. Vandoorne F1-debuterade i Bahrain och körde rätt upp på poängplats. Han slutade på plats tio och tog McLarens första poäng för året.
•••
Marcus Ericsson startade som 17:e man, men körde sedan upp sig och var med och slogs om poäng under delar av racet, men slutade på plats 12. Efteråt var han inte speciellt besviken och det ska han inte heller vara. Han gjorde vad han kunde med den bilen han har. För Ericsson handlar det mycket om att göra reklam för sig själv. Precis som han sa inför säsongen så är det ett avgörande år. Till nästa säsong kan det vara flera förare som flyttar på sig och det brukar ge möjligheter att avancera. Så det är ett otroligt viktigt år för Ericsson. Han kör för sin framtid.
•••
Sebastian Vettel kom inte ens till start. Det började ryka om hans Ferrari redan på formationsvarvet. En förutsättning för att Ferrari ska kunna vara med och kämpa om VM-titeln är naturligtvis att deras bil håller….
•••
I dag hade alla F1-teamen ett möte med FIA:s Jean Todt, Pirellis Paul Hembery och Bernie Ecclestone. Det handlade naturligtvis om kvalet. Det enda som bestämdes på det mötet var att det inte blir någon återgång till kvalsystemet från 2015.
Efter 90 minuter kom Toto Wolff ut från mötet :
– Vi bestämde ingenting. Men det kom ett flertal nya förslag och vi ska analysera dem, säger Mercedes teamchef till motorsportmagazin.

Enligt Williams teamchef Claire Williams så är det ett helt nytt förslag:
– Det är ett väl genomtänkt förslag som FIA har tagit med, säger hon enligt websidan.

Det sägs att det blir ett nytt möte på torsdag.
•••

Joel Eriksson drömmer om F1. 17-åringen inledde sin karriär i F3-EM med en pallplats. Mer läser du här.

Hamilton – snabbast någonsin

av Anna Andersson

Det blev en bättre avslutning av kvalet i Bahrain jämfört med kvalet till Australien eftersom Ferrari kunde konkurrera med Mercedes. Det var fyra bilar kvar på banan när det var fem minuter kvar av Q3, men ändå är jag inte helt övertygad om det nya kvalsystemet. Lewis Hamilton tog sin 51:a pole position, en minut innan tiden hade runnit ut.
Om jag får önska hade jag gärna sett en fajt ända in till målflaggan vinkats. Frågan är hur man ska lösa det problemet, behöver teamen fler set däck eller är det läge att korta tiden i de olika kvalomgångarna.
Eller är det läge att plocka fram en helt annan lösning?
Precis som jag skrev i går är det ett nytt möte mellan Bernie Ecclestone, FIA:s president Jean Todt och teamen i morgon och inte ens Ecclestone är övertygad av att det nya systemet är rätt. Återigen kritiserar han kritiserar F1 och hävdar att det är som Rolling Stones utan Mick Jagger.
– Vi levererar ingen bra show just nu. En barnfamilj måste betala för att se F1, men föreställ dig att de köpt biljetter till Rolling Stones och Mick Jagger kan inte sjunga och de andra kan inte spela. Det hade de inte varit nöjda med. De hade gnällt över att de inte hade fått de som de hade betalat för, säger han till BBC.
Han tror inte att det blir någon återgång till det kval som användes under 2015.
– Vilket alternativ är det? Varför ändrade vi det egentligen?, säger han.
– Kanske ändrar vi det till ett helt annat system.
Vad tycker du?
•••
Nico Rosberg var övertygad om att hans varv räckte till pole position, men han fick stryk av Lewis Hamilton som drog till med ett perfekt varv när han behövde det som mest. Imponerande av Hamilton att plocka fram det sista lilla i det allra sista försöket när han har fått stryk av Rosberg typ varje var hela helgen. Faktum är att ett kvalvarv aldrig har varit snabbare i Bahrain, den tid som tidigare var snabbast i Bahrain, Mark Webbers 1.29,527 från 2005 sattes på ett träningspass.
Hur mycket är 77 tusendelar? Enligt Mercedes presstalesman så handlar det om en billängd på ett varv.
Även om motorerna inte låter så mycket är bilarna nere på sådana tider som man körde med V10:orna.
Det är positivt.
Vill du läsa mer om kvalet gör du det här:
•••
Daniel Ricciardo var otroligt nöjd med sin femteplats. Han bäst efter Mercedes och Ferrari, en imponerande insats med tanke på att Renault inte har den starkaste motorn.
•••
Stoffel Vandoorne kvalade ut Jenson Button. Han flögs in från Japan för att ersätta Fernando Alonso och inledde med att kvala ut en världsmästare som kört F1 sedan han själv gick i lågstadiet.
– Q1 var bra och då fick jag ut max ur bilen, men i Q2 var allt annorlunda. Jag vet inte alls, jag kände det direkt när jag lämnade garaget. Vi måste ta reda på vad det är, säger Button när han möter media efteråt.
•••
Haas och Romain Grosjean imponerade i Australien, kvalade bra i Bahrain och det amerikanska stallet har stora drömmar. Jag träffade nyligen teamets ägare Gene Haas och här berättar han om vilka mål han och hans stall har.
•••
Pascal Wehrlein vann DTM; men efter den segern snackades det mycket om att den förare Mercedes vill ska vinna DTM vinner också DTM. Nu är killen i F1 och han imponerar i sin Manor.
•••
d_reinhard_bah_16_136-2Marcus Ericssons teamkollega Felipe Nasr var föste man att lämna kvalet till Bahrains GP. Han startar med andra ord sist i morgondagens race. Kevin Magnussen gjorde en förseelse under träningen och startar från depån i morgon.

•••
Nico Rosberg hyllas i Tyskland. Inte för att han leder VM utan för att han hoppade i Medelhavet och räddade en femåring som var på väg att drunkna. Rosberg tvekade inte, han hoppade i och räddade livet på pojken.
•••
Notera att racet startar kl 17.00 i morgon

Ecclestone stoppar Hamilton

av Anna Andersson

Mercedes är supersnabba på supersoft. Så kan vi sammanfatta den första dagen inför säsongens andra F1-lopp, denna gången i Bahrain. Nico Rosberg var kvickast av alla och hans tid är riktigt bra.

– Vi var makalöst snabba på ett varv och höll också bra tempo på longrunsen så jag ser verkligen fram emot kvalet, säger Rosberg.
Lewis Hamilton var knappt bakom sin kollega (+ 0.241 ), men därefter var det inte Ferrari som många hade trott utan Jenson Button, McLaren körde in på tredje bästa tid. Vi bör dock tillägga att han var 1,3 sekunder efter Rosberg. Max Verstappen var fyra och först därefter följde Ferraris båda förare, Räikkönen före Vettel. Räikkönen har fått nya delat till motorn, Vettel hade däremot problem
– Än så länge vet vi inte riktigt vad som hände. I kurva fyra kände jag att jag tappade farten och stannade. Vi vill inte riskera någonting, vare sig på bilen eller med motorn så tidigt under helgen. Det var synd, jag hade gärna kört betydligt mer, säger tysken.

d_reinhard_bah_16_582-2
För Marcus Ericsson var det återigen en tung dag. Han var 20.e man på den andra träningen, hans kollega Felipe Nasr 21:a. Båda var mer än tre sekunder efter Rosberg och fick även stryk av Manors Pascal Wehrlein.
– Det var en produktiv dag. Jag kunde köra många kilometer och vi behöver det för att lära oss att förstå hur C35 fungerar, säger Ericsson.
– Det finns absolut utrymme för förbättringar när det gäller prestandan, men målet i dag var att köra så många varv som möjligt. Nu behöver vi analysera detta och se hur vi kan optimera vårt paket.

Här är resultatet:

1 Nico Rosberg Mercedes 1m31.001s – 38
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m31.242s 0.241s 32
3 Jenson Button McLaren/Honda 1m32.281s 1.280s 32
4 Max Verstappen Toro Rosso/Ferrari 1m32.406s 1.405s 31
5 Kimi Räikkonen Ferrari 1m32.452s 1.451s 38
6 Sebastian Vettel Ferrari 1m32.650s 1.649s 26
7 Daniil Kvyat Red Bull/TAG Heuer 1m32.703s 1.702s 34
8 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m32.792s 1.791s 39
9 Daniel Ricciardo Red Bull/TAG Heuer 1m32.870s 1.869s 23
10 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m32.873s 1.872s 36
11 Stoffel Vandoorne McLaren/Honda 1m32.999s 1.998s 30
12 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m33.129s 2.128s 31
13 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m33.177s 2.176s 36
14 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m33.384s 2.383s 23
15 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m33.406s 2.405s 35
16 Kevin Magnussen Renault 1m33.447s 2.446s 34
17 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m33.570s 2.569s 37
18 Jolyon Palmer Renault 1m33.640s 2.639s 35
19 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m33.953s 2.952s 21
20 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m34.224s 3.223s 31
21Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m34.477s 3.476s 34
22 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m34.562s 3.561s 33

•••
För övrigt har Lewis Hamilton fått problem med Bernie Ecclestone. Anledningen är att han har filmat i depåområdet och lagt ut videos på snapchat, facebook och instagram.
– Jag hade gärna filmar med min mobil här, på så sätt får fansen vara med betydligt mer än som de ser på tv, jag hade gärna gjort en selfie i bilen. det hade varit en annan vinkel än vad som brukar visas, men man måste betala för att få göra det, säger han till Bild.
– Mitt team har talat om för mig att det inte är tillåtet.
03_1
TV-rättigheterna till F1 är riktigt dyra saker, exempelvis RTL som är en av två tyska kanaler som sänder betalar över 230 miljoner kronor om året för F1 och eftersom Hamilton inte har betalat Bernie Ecclestone för några TV-rättigheter får han inte heller filma i paddock.
När han lämnat det F1-kontrollerade området är det däremot okej att filma igen.

•••
Kvalet är, till mångas besvikelse, samma som i Australien. Vad Sebastian Vettel tycker om det kan du läsa här.
Efter helgens lopp ska man analysera årets kvalsystem och redan på söndag, inför ska det, enligt motorsporttotal, vara ett nytt möte mellan teamen, Bernie Ecclestone och FIA:s president Jean Todt.
Efter förra tävlingen var det en röstning via E-mail mellan teamen, men eftersom man bara kunde välja mellan det nya systemet och att man behåller det nya i Q1 och 2, men kör med det gamla i Q3 röstade Red Bull, Williams och McLaren emot. De teamen är inte intresserade av något av de två alternativen.
Vi får se vad söndagens möte ger. I morgon är det kval kl 17.00
•••
Bahrains GP är årets tristaste. Det anser i alla fall Marcus Ericsson. Han tycker att det är för stora avåkningszoner och att en förare därför inte måste betala någonting för ett misstag. Mer läser du här:

•••
Du har väl inte missat att Fernando Alonso står över helgens lopp?
Mer om det läser du här:

•••
Även om det regnade och var lite kyligt i går kan vi förvänta oss att det blir sol och varmt i Bahrain. Enligt prognosen ska det vara uppehåll och över 20 grader i Bahrain under både kval och lopp.
•••

Kval kl 17.00 Race kl 17.00

Andra motornyheter hittar du på vår Facebooksida, gilla oss och få nyheterna direkt i ditt flöde.

Ersätts Alonso av Vandoorne?

av Anna Andersson

I helgen är det F1-lopp i Bahrain. Säsongens andra.
Men det är inte säkert att Fernando Alonso kommer till start.
McLarenstjärnan var inblandad i en rejäl krasch i Australien för två veckor sedan och han får bara starta om han klarar läkarundersökningen inför loppet.
– Efter olyckan i Australien ser jag fram emot tävlingen i Bahrain, säger Alonso enligt motorsporttotal.
– Jag har vilat upp mig och längtar efter att sätta mig i bilen igen.
För att vara på den säkra sidan tar McLaren med sin tredjeförare Stoffel Vandoorne till Bahrain. Han kör GP-loppet om läkarna stoppar Alonso från att medverka.

•••

I Bahrain ligger F1-banan ute i öknen och det kan ställa till stora problem för förarna, framförallt under de första träningspassen under fredagen. Det blåser nämligen in sand på banan och blir det sandstorm kan det bli enormt svårt med sikten, under testerna 2009 fick man faktiskt avbryta just på grund av en sandstorm.
– Det är ofta lite blåsigt och det är rätt halt på banan, framförallt under de första passen på morgonen. Det blåser in små fina sandkorn på banan och då blir det halt och sandigt. Det är något man som förare måste ha med i beräkningen, framförallt under fredagen, berättar Marcus Ericsson.
– Annars är den en rätt simpel bana, inte direkt utmanande alls. Det är stora avåkningszoner och som förare måste man inte hålla sig inom några gränser.
Enligt Ericsson är kurva nio-tio den enda svårigheten på banan:
– De svåraste partierna är kurva nio, det är sådant ställe som det är svårt att sätta perfekt. Man måste bromsa och svänga samtidigt, vilket gör att det är lätt att göra misstag.
– Den bästa omkörningsmöjligheten har du i kurva ett efter den första rakan och i kurva 14 efter den fjärde rakan.

Här kan du följa med när Nico Hülkenberg beskriver banan:

Bahrain International Circuit

Längd: 5,412 km ( 57 varv)
Kurvor: 6 vänster, 9 höger:
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T5, T9, T12)
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T8, T10)
Däckslitage: Medel
Bromsslitage: Medel
Maxhastighet utan DRS: 315 km/tim.
Genomsnittshastighet: 208 km/tim
Avstånd till första kurvan: 600 m
Första pole position och första segrare: 2004: Michael Schumacher, Ferrari.
Bromszoner: 6 ( fem hårda)
Maxfart ( utan DRS) 315 km/tim
Genomsnittsfart: 208 km/tim
Lägsta fart: 65 km/tim
Fem segrar från pole position sedan starten 2005
Säkerhetsbilen har varit ute på banan en gång sedan 2004.
Vinst från sämsta startposition: Startplats 4. 2009: Jenson Button, Brawn, 2006: Fernando Alonso, Renault

Topp 8 i kval 2015:
1 L. Hamilton Mercedes 1:32.571
2 S. Vettel Ferrari 1:32.982
3 N. Rosberg Mercedes 1:33.129
4 K. Räikkönen Ferrari 1:33.227
5 V. Bottas Williams 1:33.381
6 F. Massa Williams 1:33.744
7 D. Ricciardo Red Bull 1:33.832
8 N. Hülkenberg Force India 1:34.450
—-
12 F. Nasr Sauber 1:34.737
13 M. Ericsson Sauber 1:35.034

Topp 8 i racet 2015:
1 L. Hamilton Mercedes 1:35:05.809
2 K. Räikkönen Ferrari +0:03.380
3 N. Rosberg Mercedes +0:06.033
4 V. Bottas Williams +0:42.957
5 S. Vettel Ferrari +0:43.989
6 D. Ricciardo Red Bull +1:01.751
7 R. Grosjean Lotus +1:24.763
8 S. Perez Force India 56 av 57 varv.
—-
14 M. Ericsson Sauber 56 varv.

Segrare de senaste sex åren:
2015: Lewis Hamilton, Mercedes
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Sebastian Vettel, Red Bull
2010: Fernando Alonso, Ferrari
2009: Jenson Button, Brawn

Förare med flest segrar:
Fernando Alonso (3)
Sebastian Vettel (2)
Felipe Massa (2)
Lewis Hamilton (2)
Jenson Button (1)
Michael Schumacher (1)

Kontrakt till: 2016.
•••
För övrigt är arbetet för Monacos GP igång:

•••

Las Vegas in – Monza ut?

av Anna Andersson

Efter en påskhelg utan egentligen så mycket motorsport alls, bortsett från motocross där Alvin Östlund återigen imponerade i MX2 och Frida Östlund gjorde en stark VM-comeback efter sjukdom, är det nu dags för en motorhelg utan dess like igen.
F1 i Bahrain, Indy Car i Phoenex, WTCC premiär i frankrike, Joel Eriksson premiärkör i F3-EM och i veckan är det GP2-tester, Sedan ska vi inte klämma roadracingen i Argentina.
Men denna blogg handlar om F1. Det andra kan du följa och diskutera på Sportbladets FB-sida.
Och här är tiderna som gäller i helgen:

Bahrains GP:
Tiderna som gäller:
Fredag;
Träning 1 kl 13.00
Träning 2 kl 17.00
Lördag:
träning 3 kl 14.00
Kval kl 17.00
Söndag:
Race kl 17.00

För övrigt har det regnat i Bahrain i helgen….

•••
Renault kommer med en ny framvinge till Bahrain och Haas har ett nytt chasssi till Esteban Gutierrez. Hans bil fick sig en rejäl smäll i samband med kollisionen med Fernando Alonso i Australien.

•••
F1 kan vara på väg tillbaka till Las Vegas, USA. Serien körde i Nevada 1981 och 1982. Enligt Bernie Ecclestone handlar det bara om en namnteckning på kontraktet.
– Vegas vore kanon. Vi väntar just nu. De har ett kontrakt och jag tror att problemet just nu är att arrangören har tappat bort sin penna, säger Bernie Ecclestone till Mail on Sunday.
Enligt The Independent har arkitekten Hermann Tilke varit på plats och kollat in banan.
Det är ännu inte klart om det är något annat race som försvinner från kalendern 2017, men Monza, Italien, har inget kontrakt och Ecclestone se nyligen att Italien ”absolut inte behöver” något lopp.
– Vill vi ha 22 lopp eller ska vi plocka bort ett, citeras Ecclestone av Motorsportotal och till Mail on Sunday säger han:
–I år har Monza ett kontrakt, det blir ett lopp. Däremot vet ingen hur framtiden ser ut. NÄsta år är ett frågetecken.

Vad tycker du om det hela? Är 22 lopp bra?
Är det för mycket?
Är Monza loppet som ska försvinna och hur sugen är du på Las Vegas?

Sida 199 av 390