Lill-Lövis: Tur för F1 att Hamilton finns

av Anna Andersson

Ni var många som gillade Stefan-Lill-Lövis Johanssons inlägg och analyser under förra säsongen och han kommer att fortsätta att tycka till här på bloggen.
Här har du analysen efter premiären, han berättar om vad Marcus måste göra, varför segern var viktig för Rosberg, vilka fel Ferrari gjorde och vilken förändring han vill se i starten.

•••
När Sebastian Vettel tog starten i Australiens GP fick F1-säsongen en sprakande inledning, men racet slutade som vanligt med två Mercedes i topp.
Ändå tycker jag att det var en väldigt spännande start på säsongen.
Nu är det alltid lätt att säga om i fall att, men utan en rödflagg efter Fernando Alonsos olycka så hade kanske Ferraris attack gått hem. Nu valde de fel strategi vid omstarten och den kostade Sebastian Vettel segern. Ferrari hade behövt använda sig av mediumdäcken för att slippa det extra depåstoppet, på grund av rödflaggen fick man inte det avstånd man hade förväntat sig och då var strategin körd direkt.
För Mercedes del var det en imponerande seger och det var viktigt för Nico Rosberg att han vann premiären. Det var hans fjärde seger i rad (han vann de tre avslutande loppen förra året) och tog mer poäng än Lewis Hamilton. I slutändan är det de som räknas.
Dessutom var det säkerligen viktigt för honom mentalt att få det lilla övertaget. För Lewis Hamiltons del tror jag inte att det spelar lika stor roll. Han är oerhört stark mentalt just nu, han kör sin egen grej, lever livet och berättar om det på sociala medier. Det fungerar perfekt för honom och det är en vinst för F1 också. Han skapar sig en image som funkar även utanför banan och det är tur för sporten att det finns någon personlighet som syns, för ärligt talat så händer det inte mycket kring de andra killarna.
Det positiva efter premiären är att det verkar vara lite jämnare i toppen och det känns som om Ferrari är lite närmare Mercedes än tidigare. Jag vet inte om det beror på att förarna inte får lika mycket hjälp från pitboxen längre, det kom en ny regel inför säsongen som begränsar förarcoachingen, men ska vi vara ärliga så är det fortfarande mycket som sker automatiskt. För mycket om du frågar mig.
Jag skulle helst vilja att starten handlar enbart om föraren, hans reaktion, samarbetet öga hand och fot. Ljus, koppling och gas.
Jag tror att de flesta fans vill ha det så.
Man har skapat ett problem genom att göra sporten så automatisk och nu måste man ändra det, egentligen kan jag tycka att man borde gå till grunden med det och ta bort alla de elektroniska hjälpmedlen som finns i cockpit just nu. Det är för mycket knappar och reglage på ratten. Bort med det och låt öga, hand och fot jobba. Då får vi se skillnaden mellan en bra och en genomsnittlig förare.

Dessutom var jag positivt överraskad av Haas F1. Grosjean körde in Haas på plats sex i premiären och det är otroligt bra, även om det inte har fått några större reaktioner här i USA än. Det blir spännande att se om Haas kan skapa någon F1-feber bland en bredare massa eller om det bara får de redan invigda fansen att bli ännu mer entusiastiska.
När det gäller Marcus Ericssons team Sauber ser det däremot inte allt för lovande ut. Det verkar nästan som om de har halkat tillbaka ännu lite mer efter förra säsongen. Nu var det visserligen bara första racet, men för varje race som går blir det allt svårare att ta poäng. Jag har alltid sagt att man tar de enklaste poängen i början av säsongen, förra året gjorde Sauber just det och det kunde de leva på under resten av året. Hösten var inget vidare, men de poängen man tog i början gav teamet en åttondeplats i VM.
I år var bilen inte klar till de första testerna och sedan lämnade teknikchefen Mark Smith teamet en vecka innan premiären, det är inget bra tecken. Nu krävs det ett enormt jobb av teamet och Marcus.

JFG1175Ni är många som undrar vad han ska göra? Han kan inte göra mycket mer än det han gjorde i Australien. Han var snabbare än sin teamkollega i kvalet och han kan inte göra så mycket mer än slå sin kollega. Det är synd att hans team inte är bättre, men det var väl inte annat än väntat efter den försäsongen. Konkurrenterna kring Sauber har blivit bättre, McLaren har som väntat fått bättre ordning på sina saker, Manor kör med en motor från Mercedes och Haas har ett nära samarbete med Ferrari. Den här säsongen kommer att bli enormt tuff och Marcus har en uppgift, att alltid besegra sin teamkollega. Det är det enda som han kan påverka och hittills har han gjort ett bra jobb.
Man måste också komma ihåg att den inbördes striden inom teamet är lika viktig som den på banan, och där har Marcus ett stort övertag med Eje Elgh vid sin sida. Eje vet hur man hanterar teamchefer och är väl omtyckt av alla i depån, det är väldigt viktigt för Marcus.
•••
Jag var antagligen inte den enda som höll andan när Fernando Alonso körde på Esteban Gutierrez. För mig var det ett klassiskt missförstånd. Alonso var den snabbare av dem, men Gutierrez bromsade tidigare än vad Alonso hade räknat med. Man räknar inte med att de ska bromsa så tidigt, i och med att han gör det flyttar han på sig 30 cm och marginalerna är så små att man inte hinner bromsa. Vi har sett ett antal liknande incidenter på samma ställe i Australien, Martin Brundle hade en olycka där 1996 och Jac VIlleneuve och Ralf Schumacher körde ihop på samma ställe 2001 och en funktionär omkom efter den olyckan. Det är ett svårt ställe, men faktum är att en sådan smäll som den som Alonso råkade ut för ser betydligt värre ut än vad den är. När han rullar så långt och prylar flyger från bilen så sprids energin på flera punkter, det är betydigt värre när det smäller stumt och all energi går på en punkt. Då bryts oftast det som är svagast och i de flesta fall är det kroppen.
Vi kan konstatera att FIA har gjort ett fantastiskt arbete med att förbättra säkerheten, cockpit var i stort sett orörd efter helgens smäll och det otroligt viktigt att det arbetet fortsätter med oförminskad kraft.

Nu är det nästan två veckor till nästa race i Bahrain. Vi hörs igen.
•••

Mercedes vann, men Ferrari gav oss hoppet tillbaka

av Anna Andersson

Vilken drömstart för Ferrari. Vilken drömöppning för säsongen.
När Lewis Hamilton missar starten från pole position och Nico Rosberg bromsar på sig så gör Sebastian Vettel allt rätt. Han kör mellan Mercedes båda bilar och tar ledningen in i den första kurvan. Bakom honom smiter Kimi Räikkönen smart med och plötsligt är det dubbelt rött i toppen av premiären 2016.
Det ger oss en riktigt bra start på årets F1-säsong.
För även om det var Mercedes som tog en dubbelseger sedan Kimi Räikkönen brutit loppet och Ferrari slarvat under ett av Sebastian Vettels depåstopp och han själv sedan gjort ett misstag två varv från mål så visar det röda teamet att det är en värdig utmanare i år. Jag hoppas det i alla fall. Kan Ferrari starta säsongen så så pressar de Mercedes och tyskarna har inte behövt arbeta i en pressad situation under de senaste två säsongerna. Det kan leda till att den överlägsna silverpilen plötsligt blir mänsklig och vi får en härligt spännande säsong.
Australiens GP var ett spännande lopp där Ferrari tog starten, men där rödflaggen ställde till det för italienarna. Mercedes valde mediumdäcken, precis som Ferrari förväntade sig och Vettel satsade på en aggressivare strategi. Nu gick det inte hem.
Inte den här gången, Nico Rosberg vann premiären före Lewis Hamilton, men vem vet hur det ser ut om två veckor?
Mercedes vann loppet, men Ferrari gav oss hoppet tillbaka.

I dag publicerade vi en egen intervju med Nico Rosberg där han bland annat berättar om hur hans finländska arv får honom att aldrig ge upp. Den hittar du i papperstidningen.
F12016GP01AUS_JK1851334(1)

Mer om racet läser du här:
•••
Jag var knappast den enda som satt med hjärtat i halsgropen när Fernando Alonso slog i muren. Det gjorde mängder av fans och hans mamma också. Därför kröp han snabbt ur vraket.
Det är fantastiskt att han är oskadd och det visar hur otroligt säkra dagens F1- bilar är och hur väldigt viktigt det är att arbetet för att förbättra säkerheten fortgår. Varje dag.
Här läser du hans tankar:

Här är Alonsos svar:

Han skriver typ: Stort Esteban. Jag instämmer absolut. Sport. Medtävlare. Respekt. Nästa gång kör vi mot poängen. Gutierrez svarar sedan: Kram.
•••
ROMAIN GROSJEAN: ROMAIN GROSJEAN:
Han körde in nykomlingarna Haas F1 på plats sex i sin premiär. Fransmannen hade inte gjort något depåstopp innan rödflaggen och tjänade ett antal placeringar där. Sedan höll han den placeringen in i mål.
– Lyssna på mig killar. Detta är en seger för oss. Jag vet inte vilken placering det blev, men det är en seger, jublade fransmannen.
Och ja det är en seger för Haas F1 att sluta sexa i teamet första F1-lopp någonsin.
•••
Var det några problem med Ferrari förra året så var det på Kimi Räikkönens bil.
Årets säsong började på samma sätt. Han bröt loppet efter 22 varv eftersom det slog lågor ur airbox.
– Vi hade problem och tappade power, jag vet inte riktigt vad som hände, säger han.
– Det var synd, men tyvärr är det så som det är.
•••
Förra året var premiären en fantastisk framgång för Sauber.
Årets premiär var en mardröm.
JFG1175

Ingen av bilarna hade den fart som krävdes och Marcus Ericsson hade dessutom mekaniker runt bilen när det var 15 sekunder till omstart. Det är inte tillåtet och han straffades med att köra ännu ett varv genom depån.
Till slut fick han bryta loppet sedan han fått problem med drivaxeln och det blev inga poäng.
– Allt gick åt pipan i dag, usch, säger han till Viasat Motor.
– Det var någonting konstigt med bilen efter omstarten. Det var en väldig skillnad före och efter omstarten. Bilen var knappt körbar och jag försökte vara ta mig runt banan för att gå i mål, men det gick inte. Vi tror att det var drivaxeln, men måste analysera det.

•••
Den första bilen försvann redan innan start. Daniil Kvyat kom inte till start i sin Red Bull, det var problem med elektroniken.
Han startade faktiskt inte i Australien förra året heller. 16 av 22 bilar tog sig i mål. Förra året var det bara 11 av 20.

•••
Var du också besviken på kvalet?
Det var teamcheferna också. De vill återinföra det gamla kvalet. Mer om det läser du här:

Nya kvalet – rent skräp

av Anna Andersson

En ny säsong och ett nytt kval.
Det var 55 actionfyllda minuter och jag gillar de på något sätt – ända fram till Q3. Där var det en gäspning.
När ingen förare kör de sista fyra minuterna är det helt enkelt inte bra, det känns som om man måste fundera ett varv till, antingen behålla fjolårets Q3, hitta en version på det eller ändra däcksituationen för det kan inte vara någon ( och absolut inte herr Ecclestone) om anser att det är ett bra kval när det inte händer någonting de sista fyra minuterna.
Kvalet var däremot underhållande under de första 55 minuterna, även om det var väldigt osorterat och många misstag. Flera team gjorde strategiska missar eftersom de inte riktigt hade koll på tajmingen när förarna skulle köra ut för att göra sina snabba varv, det var mycket trafik på banan när alla skulle göra samma sak på en gång och alla hade inte riktigt koll på hur illa de egentligen låg till.

F1 är normalt sett väldigt sorterat och jag är övertygad om att varken fansen eller teamen gillar det nya formatet – även om det var händelserikt för alla som satt på banan eller framför TV:n.
– Det är rent skräp, säger Mercedes Toto Wolff.
– Jag är den första som säger att vi inte ska nedvärdera sporten, men min åsikt är att denna lösning inte är bra.
Bernie Ecclestone tycker ungefär likadant:
– Det var skit. Men det är det vi har till dess att vi kan ändra det igen, säger han.
Sebastian Vettel var däremot inte överraskad:
– Vi sa ju allihop att precis detta skulle hända. Nu hände det. Vi fick besked om att vi skulle avvakta och titta på der. Nu har vi tittat på det och det var inte direkt spännande.
Fernando Alonso sa så här:
– Bilen var fantastisk och vi är bättre än förra året, kvalet var lite enklare för toppteamen eftersom de inte behöver använda så många set däck redan i Q1, men det är upp till oss att komma upp på samma nivå så jag är nöjd.

Vad tycker du om kvalet?
•••
Två Mercedes i topp, Hamilton före Rosberg. Hamilton som var totalt ofokuserad under slutet av förra säsongen var snabbast igen och ska han dra igång ännu en segerserie?
Tja.
Vi får se vad den nya radioregeln betyder. Själv var han lite orolig:
– Vi har mycket jobb kvar att göra. Nu när det finns regler kring radiotrafiken har vi mycket jobb att göra i kväll. Vi förare måste plugga mycket mer för att ha koll på vad som kan hända om strategin ändras under loppet. Får vi andra däck än vad vi bestämt måste vi veta vilken strategi vi slår om på.
Det har han rätt i. Det kommer att bli en stor förändring för förarna i år när förarcoachingen är förbjuden. De måste måste veta betydligt mycket mer om strategier och kunna se vilka förändringar som skett. Om det kommer på ett annat set däck i ett depåstopp måste de veta vilken strategi man ändrat till exempelvis.
jag tror att det var Kevin Magnussen som sa:
– Kan de inte låta oss koncentrera oss på att köra så snabbt som möjligt och inte behöva vara matematiker bakom ratten också.
Jag tycker inte att han har fel. På vilket sätt förbättrar det showen när förarna, förutom att hålla koll på trafiken, motorn, bilen, bränslet och körningen också ska räkna ut strategin när de kör i över 250 knyck?
•••
Vill du läsa mer om kvalet gör du det här:

Resultat kvalet till Australiens GP
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m23.837s –
2 Nico Rosberg Mercedes 1m24.197s 0.360s
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m24.675s 0.838s
4 Kimi Räikkonen Ferrari 1m25.033s 1.196s
5 Max Verstappen Toro Rosso/Ferrari 1m25.434s 1.597s
6 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m25.458s 1.621s
7 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m25.582s 1.745s
8 Daniel Ricciardo Red Bull/TAG Heuer 1m25.589s 1.752s
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m25.753s –
10 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m25.865s –
11 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m25.961s –
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m26.125s –
13 Jenson Button McLaren/Honda 1m26.304s –
14 Jolyon Palmer Renault 1m27.601s –
15 Kevin Magnussen Renault 1m27.742s –
16 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m27.435s –
17 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m27.958s –
18 Daniil Kvyat Red Bull/TAG Heuer 1m28.006s –
19 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m28.322s –
20 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m29.606s –
21 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m29.642s –
22 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m29.627s –

•••
Red Bull fick stryk av båda bilarna från Toro Rosso. Det var vad Christian Horner hade fruktat inför säsongen och så blev det också.
•••
JFG8927(1)Marcus Ericsson inledde säsongen med att slå sin teamkollega Felipe Nasr med en halv sekund i kvalet och han hade också chansen att gå vidare till Q2, men han fick se sig besegrad av både jolyon Palmer och Kevin Magnussen Renault, som tog sig vidare på sina sista varv. Ericsson hade också chansen att sätta ett sista kval, men gjorde en miss.
Sedan är frågan om vad han hade lyckats med i Q2 eftersom han hade använt alla tre set däck supersoft i Q1 för att ta sig vidare och frågan är om det spelar någon roll ifall man startar på plats 15 eller 16?
Här är killarna som försvann i Q1:
Felipe Nasr (Sauber), Daniil Kwjat (Red Bull), Romain Grosjean (Haas), Esteban Gutierrez (Haas), Rio Haryanto (Manor) och Pascal Wehrlein (Manor).
•••
I dagens papperstidning finns en lång intervju med Marcus Ericsson inför säsongen. Den har du här. I morgon kommer en med en annan stjärna som berättar att han hämtar styrkan i Finland.
•••
Rio Haryato kvalade ut jättetalangen Pascal Wehrlein i sitt första F1-kval. Det är bra gjort, men han har ett straff med sig och måste ändå starta på sista plats.
Intressant var att Manors förare bara använde ett set däck var.
•••
Racestart kl 06.00 i morgon. Ställ klockan.
Snanna nyheter? De hittar du på vår Facebooksida, Sportbladet Motor. Där finns det också information från motoGP, som att Valentino Rossi förlängt sitt kontrakt.

Så ska Mercedes skapa fred

av Anna Andersson

Det var en tuff säsongsupptakt i Australien. Det var kallt, regnigt och blött. Marcus Ericsson körde exempelvis bara sex varv under det första passet.
Under det andra stod bilen i garaget.
– Det regnade för mycket och vinden var väldigt stark, säger svensken.

Inte heller Sebastian Vettel, som drömmer om en femte VM-titel fick mycket gjort. Han körde 15 varv på två pass och satte ingen tid alls under det första passet.
– Jag försökte, men det skulle ju regna hela dagen, säger han.
– Så blev det inte, utan det regnade lite här och lite där. Framförallt började det regna varje gång jag lämnade garaget. Jag hade fel däck varje gång, ibland är det bara fel tajming.

Samtidigt var han nöjd med bilen:
– Det enda jag kan säga är att bilen fungerar och den kändes bra. Jag kunde köra ett par varv.
– Även om det mesta kändes som om det var bortkastad tid. Vi kunde inte lära oss speciellt mycket inför racet. Förhållandena ändrade sig hela tiden.
Även Nico Hülkenberg var besviken:
– Vinden tog tag i bilen, säger han.

Det finns en risk att det regnar under det tredje träningspasset i morgon också, men däremot minskar risken för ett blött kval. Under loppet på söndag säger prognosen att det ska vara torrt, sol och runt 23 grader.
•••
Mercedes gör allt för att det ska vara fred i teamet. Därför har man till och med bytt ut delar av Nico Rosbergs team mot delar av Lewis Hamiltons team. Nicos förstemekaniker har bytt jobb med Lewis förstemekaniker och ytterligare två personer har bytt arbetsuppgifter med varandra.
– Vi förare har inte lagt så mycket energi på konkurrensen mellan oss, men det kan komma till en punkt när det blir för mycket, säger Rosberg till Bild och anser att det är en bra idé.
Enligt en av Mercedes talesmän är de inte första gången som teamet gör så.

•••
Här kan du se när Nico Rosberg kysste muren och skadade Bruce:

Enligt Mercedes Paddy Lowe var det inga större skador.
– Framvingen skadades och vi har byggt om bilen, vänster fram. Det kommer inte att påverka bilen framöver.
Vill du läsa mer om kvalet, se vad Marcus hade att säga och vad Toro Wolff skyller olyckan på? Klicka här.

•••
– Det är ren otur.
Så säger Charlie Whiting om det faktum att en förare kan missa att gå vidare om det rödflaggas under kvalet. Klockan kommer att stoppas och tiden startar sedan på samma ställe. Om en förare inte hinner med ett utvarv för att sedan sätta en bra tid innan de 90 sekunderna är över så är det helt enkelt ”bad luck”
– Skillnaden mellan tidigare kval och detta är att du måste avsluta varvet innan tiden är ute.
Kvalet startas i den ordning som förarna hade under den tredje träningen och den som är i botten av den listan efter sju minuter är ute, oavsett om han har satt en tid eller inte.
Om förarna inte sätter någon tid i Q2 baseras den tiden på deras resultat i Q1, samma sak gäller för Q3. Om förarna inte sätter någon tid under hela kvalet så klarar de inte 107%-regeln.
Vill du läsa mer om förarnas kritik mot kvalet gör du det här:

I korthet går det till på detta sätt:

Q1 pågår under 16 minuter. Efter sju minuter inleds utslagningen.
Var 90:e sekund slås föraren med sämst varvtid ut.
7 förare får sina startpositioner här. 15 går vidare till Q2.
Q2 pågår under 15 minuter. Efter sex minuter inleds utslagningen.
Föraren med sämst varvtid slås ut var 90:e sekund. Sju förare får sin startposition, åtta går vidare till Q3.

Q3 pågår under 14 minuter. Efter fem minuter inleds utslagningen.
Var 90:e sekund slås föraren med sämst varvtid ut. Två förare återstår och kör en final under 90 sekunder.

Kvalet startar klockan 07.00 i morgon och racet klockan 06.00 på söndag.

F12016 – Nu startar äventyret

av Anna Andersson

För ett år sedan tog Marcus Ericsson sina första VM-poäng i Australien. Sauber gjorde en överraskande bra säsongsstart och den kunde teamet sedan leva vidare på under resten av säsongen. Det var ett märkligt lopp där bara 11 bilar tog sig i mål, men där Mercedes visade att de var klart bättre än alla andra och Ferrari imponerade när Sebastian Vettel tog tredjeplatsen.
Det blir spännande att se vad premiären har med sig i år. Här har jag samlat lite fakta inför helgen:

Albert Park Circuit:
Längd: 5,303 km
Tvälingsdistans: 58 varv.
Kurvor: 10 höger, 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 2.
Kurvor över 100 km/tim: 2.
Toppfart: 327 km/tim.
Avstånd till kurva 1: 265 m.
Längsta passage med full gas: 10,5 sek.

Felipe Nasr (BRA) Sauber F1 Team.  Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team.  Melbourne Zoo.
Felipe Nasr (BRA) Sauber F1 Team.
Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team.
Melbourne Zoo.

Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team.  Melbourne Zoo.
Marcus Ericsson (SWE) Sauber F1 Team.
Melbourne Zoo.

Marcus Ericssons kommentar om banan:
Det är en lurig bana, en mix av stadsbana och en banlig racerbana. Ett nyckelparti är kurvorna tre, fyra och fem, en kombination av höger, vänster, höger som kräver mycket av bilen. Det är först en hård inbromsning till höger, men det gäller att ta med mycket fart in i vänsterkurvan för att sedan svänga åt höger igen. Det är tekniskt svårt och det gäller att sätta varje kurva . Kommer du lite fel i in i en kurva kan det förstöra hela varvet. Där måste du vara extremt noggrann.

•••

De största utmaningarna för däcken

Albert Park tog över Australiens Grand Prix från Adelaide 1996. Eftersom banan delvis går på allmän väg är racinglinjen ofta ”grön”, dvs smutsig och hal, framförallt i början av helgen. Detta leder till ökat hjulspinn och att däcken tappar effekt snabbare. Vridmomentet i den nya generationen turbo-hybridmotorer påskyndar också detta fenomen.
Acceleration och inbromsningar är nyckeln till snabba varv i Melbourne, de längsgående krafterna som påverkar däcken är större än sidokrafterna.
Vänster bakdäck får jobba hårdast runt Albert Park, här finns 10 höger- och sex vänsterkurvor. Asfalten är väldigt slät vilket leder till längre livslängd för däcken och teamen kör med hög downforce. Banan har många långsamma kurvor som kräver högt mekaniskt grepp.
En bra strategi med utrymme för flexibla lösningar, samt förmåga att ta hand om däcken ger utdelning i Australiens GP, där säkerhetsbilar och oförutsägbart väder ofta påverkar resultatet.
Vill du läsa mer om Pirellis tankar kring däcken och årets nyheter gör du det här. Sporbtladet fick en pratstund med Pirellis tävlingsingenjör som ger sin syn på däckens betydelse inom F1.

Pirelli Australien

•••

Australiens GP 2015:
Segrare: Lewis Hamilton, han hade också pole position.

Resultat:
1 44 L. Hamilton Mercedes 58 1:31:54.067 –
2 6 N. Rosberg Mercedes 58 +0:01.360 +0:01.360
3 5 S. Vettel Ferrari 58 +0:34.523 +0:33.163
4 19 F. Massa Williams 58 +0:38.196 +0:03.673
5 12 F. Nasr Sauber 58 +1:35.143 +0:56.947
6 3 D. Ricciardo Red Bull 57 +1 varv +1 varv
7 27 N. Hülkenberg Force India 57 +1 varv +0:36.434
8 9 M. Ericsson Sauber 57 +1 varv +0:14.803
9 55 C. Sainz Toro Rosso 57 +1 varv +0:06.638
10 11 S. Perez Force India 57 +1 varv +0:12.302
11 22 J. Button McLaren 56 +2 varv +1 varv 193,035

•••
McLarens båda förare kritiserar chassit:
– Det är inte bara rakan vi inte är snabbast på, säger Fernando Alonso.
– Vi är inte heller snabbast i kurvorna. VI måste utveckla bilen ännu mer.
Men bilen är bättre än för ett år sedan:
– Vi har nyheter i bilens bakparti, en ny hjulupphängning och en ny filosofi. Jag räknar med att vi gör stora framsteg de kommande loppen.
Samtidigt är han övertygad:
– En dag kommer McLaren-Honda att vinna igen.
•••

Här kan du se Sebastian Vettel beskriva Albert Park och Melbourne:

Vettel har för övrigt namngett sin bil efter en pizza, en variant med ost och tomat.
– Ja precis, Margherita, precis som pizzan, förklarar Vettel.
Undrar om det är pizzan som ska ge honom en VM-titel.
– Vi tyckte helt enkelt om namnet, så var det förra året också, säger Vettel om bilen från 2015 som hette Eva.
Han har alltid gett sina bilar namn efter kvinnor. Här är alla hans F1-damer:
2008: Julie
2009: Kate / Kate’s Dirty Sister
2010: Luscious Liz / Randy Mandy
2011: Kinky Kylie
2012: Abbey
2013: Hungry Heidi
2014: Suzie
2015: Eva
2016: Margherita
•••
Aston Marton hade samtal med Force India. Det blev ingenting av den dealen.
Men nu kommer Aston Martin ändå tillbaka till F1. Man har ett gemensamt projekt med Red Bull och stjärndesignern Adrian Newey.
Aston Marin körde i F1 1959 och 1960 och finns annars med i långlopps-VM, WEC.
•••
I helgen är det också premiär för motoGP. En serie som i alal fall jag fann betydligt mer spännande än F1 2015.

Polisen utreder Hamiltons semester

av Anna Andersson

Lewis Hamilton tar med sig fansen överallt.
Vissa älskar det, men det kan också ställa till problem för honom själv.

Hamilton
Filmen på när han kör HD på en motorväg utanför Auckland visar egentligen inget mer än att han kör just en HD och den kan verka rätt harmlös.
Problemet är bara att han filmade när han körde och det är förbjudet att använda en mobiltelefon när man kör på Nya Zeeland. Den regeln har funnits sedan 2009.
Polisen har dock bestämt sig för att inte gå vidare med ärendent.

Videon kan du se här:
Hamilton hade ett tufft dygn i Nya Zeeland, först twittrade han att han blivit väldigt illa mottagen på ett kasino i stan.
” Besök aldrig Sky City casino på Auckland, de behandlade mig som skit. Jag kan inte förstå att de var så oförskämda. Den värsta kasinoupplevelsen någonsin.”
Tweeten togs bort efter ett tag och kasinot bad om ursäkt. Enligt Nya Zeeländsk media har kasinot regler som säger att man inte får ha någon hat, inga solglasögon och inte heller någon mobiltelefon vid spelbordet. Möjligen kan det ha irriterat Hamilton som gärna har solglasögon, hat och mobil med sig.

För övrigt la han dessutom upp en märklig film på snapchat från flyget när han lämnade Nya Zeeland för Australien. Där filmar han passagerarna omkring sig i innan han filmar sig själv och säger:
”So we don’t know where we’re going, we think we’re going to one place but we might be going to China cos there are a lot of Chinese people on this flight.”

•••
Renault har presenterat lacken på sin nya bil. DEn är nu gul igen.
Glad påsk!

HyperFocal: 0
HyperFocal: 0

HyperFocal: 0
HyperFocal: 0

•••
McLaren ligger efter sin tidsplan – igen. Teamet hann inte gå igenom uppdateringarna till Melbourne under det sista testet i Barcelona och man hann inte arbeta med inställningarna heller.
Mer om det läser du här:
•••
Tester ja, vad är det?
Mer kan du läsa i detta knäck, som du behöver PLUS för att komma åt.

•••
Följ Sportbladet Motor på Facebook, där kommer nyheterna ut snabbast och där finns det också länkar till artiklar som kan intressera dig.

•••
Niki Lauda är övertygad om att Ferrari har hämtat in Mercedes försprång.
– De är tydligt att Ferrari har tagit in på oss, med stora steg. Jag förmodar att det handlar om två till tre tiondelar nu och det är ett farligt litet försprång, säger han
– Vid minsta lilla fel, strategi, däck eller något annat så är två tiondelar snabbt borta.
•••
Tiderna för helgen är följande:

Så avgörs premiären:
Fredag:
Träning 1 kl 02.30
Träning 2 kl 06.30.
Lördag:
Träning 3 kl 04.00
Kval kl 07.00
Söndag:
Australiens GP kl 06.00

Nya regeln oroar Hamilton

av Anna Andersson

2016 ska föraren köra bilen.
Inte gänget i depån.
Det kan låta märkligt, men det blir en förändring i reglementet när det gäller radiokontakten mellan föraren och teamet. Numera är det helt förbjudet med förarcoaching. Teamet får inte ens säga till föraren vilka däck han får vid nästa depåstopp utan föraren får antingen själv vara tydlig och påpeka vilka han vill ha eller helt enkelt vänta och se vilket set han får på bilen. Det är inte heller tillåtet att informera föraren om bränsleförbrukningen eller motormodus. Förarna måste själva se till att de inte använder för mycket bränsle och åker på soppatorsk. Förarna måste nu bestämma själva vilken inställning de har på motorn, ingenjörerna får bara kliva in och säga till om det är någon for av fara för föraren.
– Vi har förändrat vår display på ratten, säger Toro Rossos James Key till motorsport-Magazin.
– Detta för att förarna ska veta vad de måste veta och hur det fungerar på ett säkert och tillförlitligt sätt. Det kommer att vara helt okej i Barcelona med så långa rakor, men i Monaco blir det betydligt svårare.
För förarna betyder det att det blir en omställning.
– Vi jobbar nu med att försöka förstå vad förbudet betyder, säger världsmästaren Lewis Hamilton.
– Det är en stor förändring och det gör det betyder svårare. Du måste ha fler saker i huvudet och det är många processer som vi går igenom. Vi måste hitta vägar att verkligen komma ihåg allt.
•••
Mark Smnith skulle rädda Sauber. Bara ett par dagar innan premiären har han redan lämnat teamet.
Det sägs att det handlar om familjeskäl, men det måste vara någonting annat som ligger bakom att han lämnar efter mindre än ett år. Har han valt att sluta eller är det så att han fått lov att sluta? Den frågan lär vi får vänta med att besvara.
Mark Smith värvades till Sauber i somras. Han skulle vara länken som fick de olika avdelningarna att samarbeta och det såg ut som en riktigt bra värvning, men det är naturligtvis inte bra att en av de tongivande männen bakom årets bil lämnar teamet dagar före premiären.
•••
20-årige kanadensaren Nicholas Latifi är ny reservförare hos Renault. Han ska köra GP2 med DAMS och samtidigt arbeta med Renault, teamet har redan Esteban Ocon som testförare (som betalas av Mercedes där han också kör DTM ) och nu blir det konkurrens om de tillgängliga fredagsträningarna.
•••
Här är en annan nyhet för 2016 – däcken.
Pirelli förklarar rätt bra här:

•••

Williams har förhoppningar inför säsongen och båda förarna Felipe Massa och Valtteri Bottas såg jämna och snabba ut. Bilen är en utveckling av fjolårets version och man har arbetat hårt med att förbättra den på de långsamma partierna på banan och det har gett resultat.
Men trots framstegen tror teamet inte på några se segrar, inte av egen kraft i alla fall.
– Mercedes har naturligtvis en fördel, säger teknikchefen Pat Symonds till Motor Sport.
– Även om man utgår att de har haft en minimal utveckling när det gäller aerodynamiken så vet man att de är snabbast. Sedan kommer Ferrari och därefter blir det svårare. Jag gror att Williams kan vara trea, men det blir jämnt med både Toro Rosso och Red Bull, även Force India kan ha en plats där.
Han är osäker på om Williams kan vinna race i år.
– Ser vi till 2014 var det tre race som Mercedes inte kunde vinna, det gjorde Red Bull. När man tittar på de loppen så vann inte Red Bull för att de var bättre utan för att Mercedes hade problem, de var på rätt plats vid rätt tidpunkt, säger Symonds.
Förra året var det Ferrari som var före Mercedes i mål vid tre tillfällen, frågan är om det är något team som kan lyckas med det i år. Många, färibland Fernando Alonso, är oroliga över att Mercedes är ännu mer dominanta 2016 än 2015.
– Vi har förbättrat vår pace och vi är något närmare Mercedes än tidigare, men de är fortfarande några sekunder före oss, säger Symonds.
– De är snabbare på rakorna.
•••
Hur blir vädret i helgen?
Jo, det finns risk för regn och åska under fredagen. Temperaturen ska ligga kring 18 grader och vinden blåser från sydväst.
Under lördag eftermiddag kan det också regna och det är mellan 30 och 40 procents risk för ett blött kval ( det avgörs klockan 07.00 på lördag). Däremot ska det vara sol och 21 grader i luften under söndagens lopp.
•••

Här är för övrigt en läcker video där du får se hur det är att sitta inne i bilen under ett varv. Här visar Williams ett varv i Jerez:

Marcus Ericsson sa till mig en gång att:
– Du ser inte mer än toppen av dina däck. Folk har ingen aning om hur lite vi ser egentligen. Det går inte att jämföra med annan bilkörning på något sätt.
•••

På återhörande

Down Under – Nu är det dags

av Anna Andersson

Det är inte många dagar kvar till premiären 2016 och F1 är på plats i Melbourne, Australien.

Och i Sydney förbereder sig Nico Hülkenberg

Marcus Ericsson är däremot framme i Melbourne.

Han hoppas på en lika framgångsrik säsongspremiär som förra året. Då körde svensken in sina första VM-poäng i sitt första lopp för Sauber.
– Jag kan knappt bärga mig innan jag får starta säsongen i Melbourne. Atmosfären på Albert Park är fantastisk jag trivs verkligen i Australien, säger han.
– Dessutom har jag härliga minnen från förra året.
Då hade Sauber även gjort en riktigt bra försäsong, även om det var strul inför det första loppet då en av de tidigare testförarna Giedo van der Garde, stämde teamet och hävdade att en av förarplatserna var hans. Det var domstolsförhandlingar och ett himla hallå, innan Marcus Ericsson och Felipe Nasr till slut fick sätta sig i sina bilar och köra premiären.
I år har teamet däremot haft en tyngre försäsong. Bilen kom först till det avslutande testet vilket betyder att Ericsson bara har kört den i två dagar. Totalt har den testats i fyra dagar. Det är mindre än vad konkurrenterna har gjort.
– Vi kommer inte till Australien med en optimerad bil, absolut inte. Vi har mycket hårt jobb kvar.
Träningarna drar igång på fredag och kvalet på lördag klockan 07.00.
Tävlingen startar kl 06.00 på söndag.
Mer info om racet, statistik och annan fakta kommer här under veckan. I tidningen och på webben lovar jag att det blir flera exklusiva jobb. vi kommer att gå igenom allt från bilar, till däck, nya regler och så klart ha intervjuer med ett par stjärnor. Missa inte det.

•••
Paul di Resta, tidigare mästare i DTM och F1-förare hos Force India är nu reservförare hos Williams. Han ersätter Adrian Sutil.
– Jag ser verkligen fram emot det, även om det blir ett tufft schema eftersom jag kör för Mercedes i DTM också, säger skotten som F1-debuterade som testförare för Force India 2009.
di Resta har kört hem 121 F1-poäng och ska nu arbeta i Williams simulator vid sidan av sitt engagemang i DTM.

•••
För att du inte ska missa någonting. Här har du schemat för F1 2016 och i helgen är det tidigt, kval på lördag klockan 07.00 och racestart kl 06.00 på söndag.
20 mars: Australien, Melbourne
3 april: Bahrain, Manama
17 april: Kina, Shanghai
1 maj: Ryssland, Sotji
15 maj: Spanien, Barcelona
29 maj: Monaco, Monaco
12 juni: Kanada, Montreal
19 juni: Europa, Baku
3 juli: Österrike, Spielberg
10 juli: Storbritannien, Silverstone
24 juli: Ungern, Budapest
31 juli: Tyskland, Hockenheim
28 augusti: Belgien, Spa
4 september: Italien, Monza
18 september: Singapore, Singapore
2 oktober: Malaysia, Sepang
9 oktober: Japan, Suzuka
23 oktober: USA, Austin
6 november: Mexiko, Mexico City
13 november: Brasilien, Sao Paolo
27 november: Förenade Arabemiraten, Abu Dhabi
•••
Du missade väl inte Felix Rosenqvists succé i USA i helgen?
Mer om den läser du här.

Sedan testade både Gustav Malja och Jimmy Eriksson GP2 förra veckan och svenskarna avslutade bra. Här kan du läsa om det:
•••
Vi hörs igen, målsättningen är att hålla bloggen uppdatera varje dag inför racen. Det är som vanligt en nyhetsblogg, med linformation inför racen, det senaste i nyhetsväg, en inblick i vad sociala medier erbjuder och lite annat. Nu är det en massa texter som ska skrivas och intervjuer att lyssna igenom en extra gång.
Allt för att ha ett så välmatat F1-paket som möjligt både i tidnignen och på webben.

Så ska Sauber överleva

av Anna Andersson

Nu är det faktiskt bara en vecka kvar. Sedan startar motorerna för det första passet i Melburne, Australien.
Det ska bli riktigt kul. Det känns som om Mercedes har kvar övertaget, men därefter jagar Williams Ferrari och bakom den finns säkerligen Red Bull, Force India och Toro Rosso.
Efter två veckors testande är jag övertygad om att mittfältet är jämnare än på riktigt länge. Det kommer att bli en enormt tuff kamp om att nå de sista poängplatserna och det team som blir elva i år får det riktigt tufft.
Det är bara tio team som får prispengar efter säsongen och det var en av orsakerna bakom Caterhams ras.
De tio första teamen delar på 400 miljoner dollar, Equal Shares, Det ger 40 miljoner dollar per team, sedan finns det ytterigare en pott på 400 miljoner dollar och där delas pengarna ut efter placeringen i världsmästerskapet. Tian får runt 15 miljoner dollar, den placeringen räddade Sauber 2014 när man hade noll poäng – men Caterham hade samma nolla och blev utan prispengar – och drevs också till konkurs.
I fjol slutade Marussia tia med noll poäng, de fick sina pengar i alla fall, nian McLaren hade 27 poäng och Sauber slutade åtta med sina 36 – 14 av dem tog teamet redan i premiären.
I år blir det svårare att få till en sådan poängskörd i Australien eftersom bilen var försenad och man nu bara har testat den i fyra dagar. Dessutom verkar Manor vara betydligt starkare med sin nya motor från Mercedes och Haas är visserligen nya i F1, men har fått rejält med hjälp av Ferrari och har erfarenheter från NASCAR.
Det är upplagt för en riktigt spännande säsong – en säsong som mycket väl kan bli avgörande för både Marcus Ericssons framtid i F1 och för Saubers.
Teamet jagar en huvudsponsor, men måste med andra ord också lyckas på banan.
– Ta så mmånga poäng du kan i de första racen, då är det enklast och det kan du leva på resten av säsongen, säger Stefan Lill-Lövis Johansson.
– De första racen kan avgöra hela säsongen. Är du efter då kommer du aldrig i kapp, du kan minska gapet, men de andra utvecklas också och då är det tufft. De små teamen hänger sedan inte med i utvecklingsracet och måste tidigt koncentrera sig på nästa säsong och har helt enkelt inte samma resurser som de stora teamen.
För ett år sedan tog Sauber 19 poäng på de tre första loppen, totalt tog de 36. Får se om den taktiken fungerar en gång till.
•••
Haas har skrivit kontrakt med den amerikanska 17-åringen Santino Ferrucci som också ska köra en full säsong med DAMS i GP3.
•••
Sauber ska nu ha betalat ut de försenade februarilönerna och säsongsstarten är inte i fara, men man har fortfarande en rättslig tvist med den tidigare föraren Adrian Sutil och det kan bli riktigt dyrt.
•••
Force India räknar med en bra säsong:
– Vi har några uppdateringar när det gäller aerodynamiken till Bahrain och sedan kommer ytterligare en uppdatering till Spaniens GP, säger chefen Otmar Szafnauer till Autosport.
– Ser vi till longruns kommer vi att vara i ungefär samma position som i slutet av 2015. Det betyder att vi kommer att vara precis före Williams i några lopp och precis efter i andra.
•••
USA:s GP blir av. Nu är även det datumet bekräftat.

•••
Jimmy Eriksson och Gustav Malja testar för GP2. Mer om det läser du här.
I helgen kör Felix Rosenqvist premiär i Indy Lights. Den serien kan du se live,

Alla pass – träningar, kval och race – streamas direkt på www.indylights.com, www.indycar.com och i den officiella Road to Indy TV-appen.

På www.indylights.com finns också live timing.
Här är schemat:
Fredag 11/3
Fri träning 1: 14.50-15.20
Fri träning 2: 20.10-20.40

Lördag 12/3
Kval: 13.55-14.25
Race 1: 18.55-19.45

Söndag 13/3
Race 2: 15.45-16.55

Saubers nya problem

av Anna Andersson

En ny huvudsponsor. Det är vad Sauber hoppas på för att rädda ekonomin.
Det skriver motorsporttotal.
Redan i fredags skrev vi här på bloggen om att Marcus Ericssons F1-team inte har kunnat betala februarilönen. Det saknas pengar. Enligt teamchefen Monisha Kaltenborn handlar det om en utländsk sponsor som har haft problem med sin överföring och hon tror inte att säsongsstarten är i fara.
– Ja, det stämmer. En del av lönerna från februari har vi inte betalat ut än, jag är väldigt ledsen för det, säger stallchefen Monisha Kaltenborn enligt tidningen Blick.
– Situationen är spänd, just nu är det en period med höga omkostnader och det har funnits problem vid en överföring från en utländsk sponsor.
Enligt Kaltenborn ska situationen snart vara löst.
– Vi kommer att få grepp om den här problematiska situationen och ta oss ur denhär svåra situationen. Vi kämpar och tar oss ut det, så som det har varit de senaste åren.
Sauber är ett av de teamen som har problem med ekonomin och vintern är tuff, premierna från FOM kommer bara från februari till november, men det är i december och januari som kostnaderna skenar när teamen utvecklar sina nya bilar. Förra året hade Force India problem och kom med den nya bilen först under sommaren och i år bad Force India Bernie Ecclestone om ett förskott. Det gjorde Sauber och Manor också.
– VI såg vad våra konkurrenter gjorde och det kan ge dem en direkt fördel och vi tänkte att det kunde göra vårt liv lättare, sa Kaltenborn i december 2015.
– När man kan förbättra likviditeten så hjälper det naturligtvis företaget.
•••
Premiären närmar sig. Här visar Pirelli vilka set de olika förarna har valt inför tävlingen i Melbourne.

Notera att Marcus Ericsson och Lewis Hamilton har valt exakt likadant, ett par medium, sex mjuka och sex supermjuka.Inga andra förare har den kombinationen.
•••

Fernando Alonso tycker att F1 har blivit tråkigt. Han anser att bilarna är för långsamma.

•••
Det är ett nytt kvalformat. Här ser du ett par förare och deras kommentarer:

•••
Jimmy Eriksson kör för sin framtid. Han testar för Arden under GP2-testerna i veckan. Förhoppningen är ett GP2-kontrakt 2016. Gustav Malja har edan säkrat sitt samarbete med Rapax.
Mer av sådana snabba nyheter hittar du på vår FB-sida
Gilla oss och få nyehetrna direkt i ditt flöde.

Sida 200 av 390