Hamilton tangerar Senna

av Anna Andersson

Nico Rosberg hoppades på en seger efter sin pole position, men han gjorde ingen vidare start och även om han klarade den första kurvan så släppte han efter in i den andra och det avgjorde Japans GP.Hade Rosberg inte släppt efter hade han och Hamilton antagligen kolliderat och så hade Sebastian Vettel vunnit racet ocg VM hade varit en öppen historia igen.
Nu släppte Rosberg efter, undvek en kollision och Hamilton vann.
– Det är en stor bevsikelse, jag startade ändå från pole. Men jag var tvungen att hålla igen in i den andra kurvan, jag har inte sett det på TV än, men det var väldigt väldigt taj, säegr Rosberg på presskonferensen.

Lewis Hamilton tackade med utöka ledningen i mästerskapet, han är tillbaka i topp, han tog sin 41:a seger – vilket är lika många som Ayrton Senna och han utökar sin ledning i VM.

Mer om racet läser du här:
Sebastian Vettel körde in som trea, hans femte tredjeplats i år. Det känns som om Ferrari har någonting på gång, men det blir spännande att se om man lyckas uppnå det målet som teamchefen Arrivabene höjde förra veckan, han gick från tre till fem segrar.
– Jag tycker att vi är på väg mot rätt håll, visst är Mercedes svåra. Det visste vi redan inför säsongen. Deras team och båda förarna gör ett mycket bra jobb. Deras bil är bra och deras motor är bra, säger Vettel när han står på prispallen efter loppet.
– Det är svårt, men jag tror att vi är mycket bättre än vad folk trodde inför säsongen.
De banor som återstår är Ryssland, USA, Mexico, Brasilien och Abu Dhabi, kan Ferrari vinna två lopp till?
Vilka i sådant fall?
•••
Mest imponerade Nico Hülkenberg som körde upp sig till plats sex, han körde upp sin Force India sju placeringar.
Även Lotus gjorde en stark insats. Teamet har problem med pengarna, man inte fick ut sin utrustning ordentligt i Japan, man hade inte något hospitility under tävlingen, men killarna lyckades kämpa bra på banan. Båda bilarna tog poäng, på plats sju och åtta.
Vi får se om Renault köper teamet i veckan, det läget som är nu kommer aldrig att hålla i längden.
•••
Både Felipe Massa och Daniel Ricciardo hade stora förhoppningar inför loppet, men de gick ihop redan i starten vilket resulterade i skador på bilarna och det förstörde båda förarnas race.
•••
Nu är smekmånaden över för Honda. Fernando Alonso höll inte tillbaka någonting när han skrek över radion:
– Det är en GP2 motor, GP2 motor.
Frustrationen är stor hos McLaren.
•••
För Marcus Ericsson och Sauber var det en mycket tung helg. Först hann man inte träna på fredagen eftersom det regnade och de där uppdateringarna som man hoppats så mycket på hann man inte testa ordentligt. Sedan gjorde Ericsson en miss under kvalet vilket gav honom en startplats långt bak och i racet gjorde han sedan en ny miss på samma ställe – Spoon corner.
Det var också där han blev omkörd av Sergio Perez på slutet.
– Jag kämpade så länge det gick, jag var tuff i min defensiv, men mina bakdäck orkade inte längre, säger Ericsson om Perez omkörning.
•••
Ron Dennis bekräftade efter loppet att Fernando Alonso och Jenson Button kör för McLaren 2016. Det skriver motorsporttotal.
•••
I ett par tidningar har Maurizio Arrivabenes kommentarer om Michael Schumacherdragits upp rätt stort. Ferraris teamchef ska ha sagt att Vettel ” på vissa sätt är bättre än Schumacher, framförallt hans personlighet”.
Men det tar teamchefen tillbaka, han menar att han har blivit missförstådd.
– Det blev en jättehistoria av det, säger stallchefen till TV-kanalen RTL.
– Michael är en fantastisk mästare och människa, precis som Sebastian. Det sa jag. Men båda två är olika människor och första gången du träffar Michael så reagerar du så.
•••

Rookiemiss orsakade krasch

av Anna Andersson

Det skiljer bara en vecka mellan kvalen, men det är som två skilda världar. I Singapore var det Ferrari som dominerade och Sebastian Vettel var omutlig.
I Japan, på en helt annan typ av bana och med helt andra däck, så tog Mercedes över dominansen igen. Nico Rosberg har pole position på Suzuka, intill honom står Mercedeskollegan Lewis Hamilton.
Mer om kvalet läser du här.
Daniil Kvyat gjorde ett misstag, rookiemiss, säger han själv och kraschade rejält.
men han verkar vara okej.

Det är däremot inte bilen och det kommer att krävas många, många timmars jobb för att få den i kördugligt skick. Ett chassibyte gör dessutom att ryssen startar sist i morgon.
•••
Efter bara ett träningspass på torrt väglag var det tufft för teamen i kvalet till Japans GP, fredagen regnade bort fullständigt och det var egentligen ingen som kunde göra någonting vettigt och både Marcus Ericsson och Valtteri Bottas antydde efter kvalet att det var ett av de tuffaste lördagarna någonsin.
När vi är inne på Ericsson så gjorde han en miss i den andra sektorn redan under Q1, han kom ut på gräset i Spoon corner, tappade kontrollen över bilen och snurrade ut i gruset. Där förstörde han sina däck även chanserna att ta sig vidare till Q2. Det var sedan gulflagg på hans andra försök eftersom Max Verstappen plötsligt tappade kraften i motorn.
Teamkollegan Felipe Nasr tog sig inte heller vidare till Q2, Jenson Button (McLaren), Will Stevens (Manor-Marussia) och Alexander Rossi (Manor-Marussia) försvann också i Q1.
Med andra ord var det ett tungt kval för Sauber som inte alls hittar rätt efter uppdateringen förra helgen.
•••
Nico Hülkenberg försvann i Q2, han var elva för fjärde gången på fem lopp. Han flyttas även tillbaka tre platser i starten på grund av incidenten med Felipe Massa i Singapore. Hülkenberg starar från plats 13 i morgon. Även Max Verstappen straffas och flyttas ner tre placeringar för att han blev stående på ett farligt ställe på banan. Han startar från plats 17.
Alla straffen gör att Marcus Ericsson startar från ruta 15.
•••
Ferarri var de snababste på longrunsen i morse. Det bådar för ett spännande race, teamet satsar för att göra det omöjliga möjligt och för att vinna VM 2016. Mer om det läser du här. Fär finns också veckans motorlista om du vill ha koll på andra saker som händer i helgen.

Vill du läsa om Pirellis tankar när det gäller däcken och strategier inför loppet gör du det här:

En massa fakta om banan och var man kan köra om bäst hittar du här.

•••
Det sägs att Renault ska ha presskonferens angående F1 nästa vecka Med andra ord så borde de väl meddela att de tar över Lotus, varför skulle de annars ha en presskonferens?
Bernie Ecclestone har sagt att Renault har tid på sig till måndag. Sedan måste dealen vara klar.

Lotus utelåsta – nyheter från Japan

av Anna Andersson

Den första träningsdagen i Japan flöt bort. Det regnade under i stort sett båda passen och det var nästan inga förare på banan. Valtteri Boittas förklarar för BBC att han inte gör det på grund av något tekniskt problem utan för att spara regndäcken till resten av helgen.
– Man kör inte mer än ett installationsvarv för att spara både regndäck och internediates, säger han.
Såg du inte passet på TV kan du se här hur det såg ut:

Och här:

Toro Rossos Carlos Sainz och Max Verstappen slog vad om vem av de båda som skulle vara snabbast under det första träningspasset, Sainz var snabbast av alla i regnet (1:49.434 ) och tjänade 15 dollar. Dannil Kvyjat (Red Bull/+0,504) var tvåa och Mercedes Nico Rosberg (+0,643) trea följd av Sebastian Vettel, Ferrari (+1,085) och Lewis Hamilton, Mercedes (+1,288). Marcus Ericsson var nia i regnet (+4,386). Det var usla förhållanden och det blev inte mycket kört, så de tiderna är ingenting att lägga någon vikt vid.
Det regnade även under den andra träningen och de som körde använde regndäck. Något annat var inte att tänka på.
Vill du läsa om träningarna gör du det här.

•••
I Singapore valde Pirelli de två mjukaste däckalternativen. I Japan använder man de två hårdaste varianterna. Här kan du läsa om bakgrunden till beslutet och Pirellis tankar inför helgens kval och race:

Efter stadsbanan i Singapore där de två mjukaste däcken i Pirellis sortiment användes, har de hårdaste gummiblandningarna nominerats för Japans Grand Prix på klassiska Suzuka i helgen. P Zero hård/orange och P Zero medium/vit är de däck som gäller för påfrestningarna från en bana med några av de snabbaste och tuffaste kurvorna i VM-serien, exempelvis den legendariska 130R, som är en del av F1-historien. Extremt mycket energi går genom däcken under varvet, med hög värmeutveckling i konstruktionen som resultat. Detta kräver alltså de hårdaste gummiblandningarna i sortimentet för att ge konsekvent grepp. Vädret är alltid ett osäkert kort när det gäller Suzuka och Pirellis våtdäck Cinturato full wet och Intermediate kan med stor sannolikhet komma till användning under helgen, trots att racet i år går en vecka tidigare än vanligt. Teamen behöver som vanligt vara beredda på det mesta, på en bana där många världsmästare krönts under åren.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Suzuka är en av de aggressivaste banorna vi möter under året ur däcksperspektiv, tillsammans med Silverstone och Spa. De senaste åren har man asfalterat om delar av banan och därigenom tagit bort lite av det sträva underlaget från förr, men fortfarande är Suzuka en riktigt stor utmaning. Extremt väder är inte ovanligt, antingen är det väldigt blött eller oerhört hett. Vi har fått se båda dessa ytterligheter – samt några varianter däremellan – det är verkligen en tuff bana totalt sett. Förarna älskar att köra här och denna racehelg är det alltid ett privilegium att träffa några av de mest passionerade och intresserade racingfans som finns. De är en viktig del av det som gör Suzuka så speciellt. Denna racehelg är Jules Bianchi förstås extra mycket i våra och alla andras tankar.”

Största utmaningarna för däcken
Suzuka är en snabb och svepande bana med väldigt höga sidokrafter i högfartskurvorna men de lägsta påfrestningarna i längsgående riktning under säsongen, alltså relativt få accelerationer och hårda inbromsningar. Istället håller förarna hög hastighet under större delen av varvet i de långa kurvorna, exempelvis 130R (namnet kommer från kurvans radie) och Spoon, som skickar stora mängder energi genom däcken. 130R går man igenom på full gas och på högsta växeln i farter över 300 km/h och här uppnås de högsta G-krafterna under hela säsongen.

Trots att Suzuka har asfalterats om nyligen är underlaget fortfarande strävt. Greppet i banan utvecklas mycket under helgen, speciellt på fredagens friträningar brukar banan vara mycket ”grön”, det vill säga ha dåligt grepp som kan leda till graining – blåsbildning i slitbanan – om däcken belastas för hårt.

Suzuka ger högt slitage och förlust av grepp på grund av värmeutveckling i däcken, alltså är det mer viktigt än vanligt med tyre management, det vill säga att föraren tar hand om däcken. Med risk för regn och säkerhetsbilssituationer samt många bra omkörningsmöjligheter under varvet, är detta en av de banor där strategivalen är extremt öppna beroende på hur racet utvecklas.

Förväntad varvtidsskillnad mellan de båda gummiblandningarna: 0,6 – 0,8 sekunder/varv.
•••
Vill du läsa mer fakta inför loppet gör du det här.

Vill du läsa om Marcus Ericssons tankar kring att återvända till Japan ett årefter Jules Bianchis tragiska olycka gör du det här.

Här kan du läsa om hans sportsliga förväntningar inför loppet

Vill du läsa vad Stefan”Lill-Lövis” Johansson tycker efter Singapores GP och inför Japans GP gör du det i hans gästinlägg på F1-bloggen.
•••
Renault som levererar motorer till Red Bull och Toro Rosso kommer med en motoruppdatering till USA:s GP i Austin.
•••
Lotus ekonomiska problem fortsätter. I Japan har man inget hospitality eftersom Lotus inte har betalat de hyran, runt 270 000 kronor, till banan. Man har inte heller den utrustning som krävs eftersom DHL inte vill leverera den – Lotus har nämligen inte betalat sina räkningar.

•••
Haas hälsar att teamet meddelar sina förare på tisdag, det pratas om någon av Ferraris testförare Esteban Gutierrez eller Jean-Eric Vergne eftersom Ferrari och Haas har ett samarbete. Dessutom sägs Romain Grosjean vara aktuell för den andra förarplatsen. Jolyon Palmer, testförare hos Lotus, hoppas på att ersätta Grosjean i dem svarta bilen.
När det gäller Jenson Button säger McLarens VD Jonathan Neale:
– Om du har en förare som inte längre ivll sitta i cockpit måste vi acceptera det.
Men något klart besked har Button inte lämnat än.
Så är läget nu på förarmarknaden:

Mercedes Lewis Hamilton Nico Rosberg
Red Bull Daniel Ricciardo
Williams Valtteri Bottas Felipe Massa
Ferrari Sebastian Vettel Kimi Räikkönen
McLaren Fernando Alonso
Force India Sergio Perez Nico Hülkenberg
Toro Rosso Max Verstappen
Lotus Pastor Maldonado
Manor
Sauber Marcus Ericsson Felipe Nasr
Haas

Snacket inför Japans GP

av Anna Andersson

I natt drar träningarna inför Japans GP igång, precis som vanligt håller bloggen er uppdaterad med det senaste när det gäller nyheter, snack och statistik inför helgens race, säsongen 14:e lopp. Det återstår just nu sex deltävlingar av säsongen 2015.
Du kan läsa Marcus Ericssons tankar inför loppet här.
Notera att det är tidigt, kval kl 08.00 på lördag och race kl 07.00 på söndag.
•••
De senaste väderprognoserna säger att det kommer att regna under helgen, men tyfonen Dujuan har ändrat sin kurs och går mot Taiwan, den hotar inte längre Japan och Suzuka.

•••
Vill du ha en guide till Suzuka? Hör Sebastian Vettel berätta om en av förarnas favoritbanor:

•••
Suzuka International Racing Cirsuit
Längd: 5,807 km
Varv: 53 ( 307,471 km)
Antal kurvor: Vänster 8, höger 6
Antal kurvor över 250 km/tim: 4 (T1, T7, T12, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T11, T17)
Däck: Mjuka och hårda
Däckslitage: Högt
Bromszoner: 9 (1 hård)
Bromsslitage: Lågt
Högsta fart utan DRS: 320 km/tim.
Lägsta fart: 70 km/tim
Genomsnittshastighet: 225 km/tim
Antal växlingar per varv: 48
Avstånd till första kurva: 545 m
Vinnande strategi: 3 stopp ( Flest förare valde dock två stopp)
Race med saftey car sedan 2003: 5.
Förare som har vunnit från lägsta startposition: 2005, Kimi Räikkönen från plats 17.
Topp 8 i kvalet:
2014
1. Nico Rosberg, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Williams
4. Felipe Massa, Williams
5. Fernando Alonso, Ferrari
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Kevin Magnussen, McLaren
8. Jenson Button, McLaren

Topp 8 i racet 2014:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Nico Rosberg, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Red Bull
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Jenson Button, McLaren
6. Valtteri Bottas, Williams
7. Felipe Massa, Williams
8. Nico Hülkenberg, Force India
17. Marcus Ericsson, Caterham.

Senaste fem segrarna:
2014: Lewis Hamilton, Mercedes
2013: Sebastian Vettel, Red Bull
2012: Sebastian Vettel, Red Bull
2011: Jenson Button, McLaren
2010: Sebastian Vettel, Red Bull
•••
Sergio Perez har förlängt kontraktet med Force India och kör för teamet även 2016.
Däremot finns det inga svar när det gäller Jenson Buttons framtid:
– Jag vet i alla fall att jag kommer att vara lycklig, svarar han på frågan om vad han gör nästa år.
•••
Det ryktas om att VW ska vara på väg till F1, men med tanke på vilka skandaler tillverkaren är inblandad i just nu låter det som ett rätt löst rykte. När det gäller Red Bull och hotet om att lämna F1 finns det kvar:
– Det kan hända att det blir Abu Dhabi ( finalen) som fäller avgörandet säger Christian Horner.
•••
Niki Lauda, styrelseordföraren hos Mercedes har nu också yttrat sig om Mercedes miss i Singapore:
– Det som oroar mig är att vi lämnar Singapore utan att vi riktigt har förstått vas som påverkade oss så mycket, säger han till Gazzetta dello Sport.
– Vi försökte allt möjligt när det gällde inställningarna, men varken förarna eller ingenjörerna kunde lösa problemet. Och just nu så upplever vi en Ferrari som var bättre än vad den har varit på många, många år.
Han hyllar också Sebastian Vettel:
– Han körde ett fantastiskt race i Singapore, så som bara en stor mästare kan köra. Såg ni hur han körde till sig ett försprång på tre sekunder på ett enda varv? Hur man dominerade omstarterna? Sebastian har kvaliteter som bara ett litet antal förare har, han har huvudet och han har snabbheten.
Han känner en viss oro inför avslutningen:
– Gör vi ett dåligt lopp till då är Ferrari där. Det är sex lopp kvar och vi har lite spelrum, men vi får inte förlora fokus. Mästerskapet är inte avgjort än. Jag tror dock att Mercedes har den bästa bilen.

Lill-Lövis exklusivt: Därför misslyckades Mercedes

av Anna Andersson

Efter SIngapores GP och inför Japans GP har jag återigen fått möjligheten att låna ut tangenterna till Stefan Lill-Lövis Johansson. Här analyserar han helgens race, ger dig sin teori på varför Mercedes misslyckades, han berättar också om hur det är att köra på Suzuka som han anser vara den bästa F1-banan i världen.

”Singapores GP var ett lite annorlunda race, det tillhör inte vanligheten att Mercedes inte får sina bilar att gå alls. Det var underligt att de inte alls fick däcken att fungera, samtidigt är däcken en otroligt viktig komponent och fungerar inte de tillsammans med bilen så fungerar ingenting.
Enkelt förklarat består bilen av tre komponenter, motor, chassi och däck. För att bilen skall vara snabb och ha chansen att vinna måste alla tre arbeta tillsammans. Därför har jag, precis som jag skrev i den senaste bloggen, lite svårt att förstå att man generellt lägger ut så otroligt många miljoner dollar på att få bilarna att köra snabbare när det enklaste och billigaste sättet är att förbättra däcken. Pirelli har fått mandat för att göra ett dåligt däck för att det inte ska hålla och bilarna ska tvings till depåstopp för att öka spänningen på banan. Det är enormt konstigt egentligen.
Nästa år är målet att göra alla bilarna runt fem eller sex sekunder snabbare per varv, och det försöker de åstadkomma genom nya regler med bland annat helt ny aerodynamik, även om det enklaste och snabbaste sättet vore att helt enkelt låta däckstillverkarna göra ett däck som är byggt för att gå fort, istället för ett däck som skall förlora allt grepp efter ett fåtal varv.

LILL-LÖVIS JOHANSSON-MONACOS GPMen när det gäller däcken så har de också en stor betydelse för föraren och hur han kör bilen. Det är naturligtvis också så att olika banor kräver olika mycket av däcken. Får du inte upp temperaturen inne i kärnan på däcket utan den hela tiden ligger i ytskiktet av däcket så får du som förare inget förtroende för bilen. Det känns som om du sitter ovanpå bilen, du har grepp på ett ställe och sen släpper det snabbt och utan varning på ett annat. Du känner inte var gränserna går och bilen beter sig olika på olika ställen på banan, det kan vara så illa att greppet ändrar sig mellan tre och fyra gånger i en enda kurva. Det händer en sak när du svänger in sedan ändras greppet igen, dessutom kan det vara så att bilen reagerar helt olika på olika varv, den har väldigt mycket grepp på ett ställe på det första varvet för att sen göra något helt annat nästa varv. När greppet kommer och sedan försvinner så försvinner ditt självförtroende också. Du vet inte hur hårt du kan attackera kurvan, hittar inga referenspunkter och måste hela tiden leta och det blir en negativ kedjereaktion. Du kanske ändrar lite här på bilen, lägger på lite mer vinge där och när du gör det försämras någonting annat på bilen sen är man inne i en ond cirkel.
När du däremot har däcken i rätt temperatur och greppet är optimalt känns det som bilen gräver ner sig i asfalten. Den svarar på allt du gör med ratt, gas och bromsar och du är ett med bilen och banan. Då litar du på bilen, då går det att ta mer risker och knuffa gränserna lite djupare varje varv.

För Mercedes del tror jag att missen i Singapore hade mycket med däcken och med banan att göra. Det som hände där händer alla team då och då, det ovanliga är väl egentligen att det inte har hänt för Mercedes tidigare och därför är det en chock för folk när de plötsligt inte dominerar. Jag kan lova att inte ens folket inom Ferrari hade trott att den skulle gå så bra i just Singapore. Det var resultatet av mycket märkliga omständigheter.

På söndag är det race på Suzuka i Japan och jag är övertygad om att allt är tillbaka till det normala där. Ferrari har inte gjort några större framsteg när det gäller chassit eller motorn och Mercedes har inte alls förlorat så mycket performance som det ser ut. Det är samma bil, samma motor och Suzuka är en annan bana. Där lär Mercedes vara ett toppteam igen.

Sauber hade hoppats på stora framgångar i och med den nya uppdateringen av bilen, man hade en kortare nos, ett nytt underrede och gjort förändringar på bakvingen, men det blev bara en poäng för teamet och ingen alls för Marcus Ericsson i Singapore. Jag tror att Sauber kommer att få ett bättre resultat av sina uppdateringar på Suzuka. Det är en bana som kräver bättre aerodynamik, medan Singapore är ett gatlopp där man måste kompromissa mer med sina inställningar. Jag hoppas verkligen att Sauber har tagit ett steg i rätt rikting.

Vad väntar då dem och alla andra i helgen?

sp21ac25Suzuka är kanske den bästa banan i världen att köra F1 på, den har allt. Mellansnabba kurvor, snabba kurvor, långsamma kurvor och långa rakor. Den har sektioner med en härlig rytm i, jag gillar framförallt kombinationen av kurvor strax efter start och målrakan, där kan man tjäna flera sekunder om man får till den helt rätt och naturligtvis tappa många om man missar. Banan är en stor utmaning både för förarna och även för ingenjörerna som ska hitta rätt inställningar på bilen.

Jag har många underbara minnen från min tid på banan, under början av 1980-talet körde jag och Eje Elgh formel 2 i Japan. Jag bodde där i två år och Suzuka var en favorit redan då. Det är en kul bana med en kul atmosfär.

Då var Eje och jag de enda utlänningarna där Eje och det var många roliga äventyr både med racingen och även för två unga killar i ett helt främmande land där knappt någon kunde prata ett ord engelska. Racingen var på toppnivå i Japan även på den tiden och jag fick faktiskt min styrning med Ferrari delvis tack vare det jag gjorde i Japan under den perioden. Efter det trodde alla unga europeiska förare att Japan var lösningen till att komma till F1, och under de följande åren var det över 20 förare från Europa som tävlade på heltid i Japan under många år, och det är fortfarande en popular destination för utländska förare, just för att racingen är så bra där.

Jag ser verkligen fram emot helgens race. Jag hoppas att du gör det också.

Vi hörs

Stefan”

•••

Det är ett år sedan Jules Bianchi skadades så svårt under F1-loppet på Suzuka att han sedan omkom av sina skador. För att minska risken för att det händer igen har man förbättrat dräneringen på banan.
För Manor Marussia blir det en tuff helg, många känslor naturligtvis.
– Det är många av våra medarbetare som var där 2014 som också är med i år, säger stallchef John Booth.
På Jules begravning blev vi alla påminda om vilken gåva han var till så ånga människor Vi var alla en del av Jules team och därför ber jag alla att respektera att alla hanterar denhär erfarenheten på sitt eget sätt i Suzuka.
Enligt väderprognosen finns det risk at det drar in en tyfon över Suzuka på söndag. Jag håller er uppdaterade.
•••
Det är ett år sedan Jules Bianchi skadades så svårt under F1-loppet på Suzuka att han sedan omkom av sina skador. För att minska risken för att det händer igen har man förbättrat dräneringen på banan.
För Manor Marussia blir det en tuff helg, många känslor naturligtvis.
– Det är många av våra medarbetare som var där 2014 som också är med i år, säger stallchef John Booth.
På Jules begravning blev vi alla påminda om vilken gåva han var till så ånga människor Vi var alla en del av Jules team och därför ber jag alla att respektera att alla hanterar denhär erfarenheten på sitt eget sätt i Suzuka.

•••
Red Bull fortsätter att hota med att man ämnar F1 efter säsongen eftersom man inte hittar någon motor. Ägaren Dietrich Mateschitz ser inga perspektiv för framtiden.
– Vad ska vi göra utan en konkurrenskraftig motor? VI kan ju inte köra omkring med tvål, säger han till tyska speedweek.
– Situationen är hopplös och den blir allvarligare för varje dag som går.
Merceds är inte intresserade av att sälja motorer till Red Bull, den dealen går inte eftersom Mercedes sponsras av energidryckstillverkaren Monster och de vill inte ha en konflikt med Red Bull som är inne på samma marknad. Sedan fanns det säkerligen tusen andra skäl också, ett av dem stavas troligen konkurrens.
•••
Är Sergio Perez på väg från Force India till Lotus? Ersätter han Romain Grosjean som lämnar för Haas?
Det ryktet snurrar nu i paddock.
Det pratas dessutom om att Jenson Button ska klargöra att han lämnar F1 nu i helgen.
•••
Bernie Ecclestone är irriterad på att Honda inte kan leverera en bättre motor. Han anser att deras problem att få motorn att fungera är anledningen till att inga andra motortillverkare vill till F1.

”Vettel lär inte vinna alla race”

av Anna Andersson

F1 har lämnat Singapore och dragit vidare till Japan och helgens lopp i Japan, men det finns en person som måste stanna kvar.
Den berusade brittiske medborgare, Yogvitam Pravin Dhokia, som sprang in på banan i söndags kommer att åtalas för att hans dumdristiga handling riskerade förarnas liv. Han riskerar nu ett fängelsestraff på sex månader eller ett rejält bötesstraff. Polisen har lagt beslag på hans pass och en förhandling ska genomföras den 6 oktober. Vill mannen slippa ur häktet innan dess måste han betala närmare 90 000 kronor.
– Jag har inte de pengarna, säger han.
– Jag är arbetslös och använde mina sista sparpengar till biljetten.
•••
Japan är lite annorlunda – frågan Romain Grosjean

•••
Mercedes fick stryk, men VM är långtifrån förlorat.
– Vi måste behålla fötterna på jorden, säger stallchef Toto Wolff till motorsporttotal.
– Det var en mycket speciell bana och däcken betedde sig på ett helt annat sätt än på andra banor. Vår bil är samma, vi har inte tappat i performance, nu måste vi arbeta metodiskt, framåt.
Vettel tog sin tredje seger, men det skiljer fortfarande 49 poäng mellan VM-trean Vettel och Mercedes Lewis Hamilton som leder.
– VI hade ett större försprång förra året, erkänner Wolff.
– Eftersom Lewis bröt så minskade det rejält nu också, men i normala fall bör Sebastian inte vinna varje lopp som är kvar och Lewis bör inte bryta vart och ett av dem. Vi fick en liten smäll, men det lär oss att uppskatta varje enskild seger mer.
•••
Helgens tider är något annorlunda jämfört med förra helgen:
Fredag:
Träning 1 kl 03.00
Träning 2 kl 07.00

Lördag:
Träning 3 kl 05.00

Kval kl 08.00
Söndag Race kl 07.00

Så glöm inte att sätta klockan;-)

Tysk oro

av Anna Andersson

Mercedes lämnade Singapore med tunga steg. Ingenting fungerade eller som Toto Wolff sa efteråt:
– Sett till vår pace så var plats fyra max, när det gällde Lewis testade vi allt för att lösa det problem som gjorde att hans motor tappade kraft, men vi kunde inte göra någonting åt det och då parkerade vi bilen. Han tappade många viktiga poäng. Ända sedan vi tog ut bilen på banan i fredags har vi legat efter och vi ha inte kunnat gå framåt så mycket som vi hade velat.
– Nu måste vi analysera allt in i minsta detalj för att se vad som gick fel så att vi kan lära oss av det.
Målet är att vara tillbaka i god form på Suzuka om ett par dagar.
– Bilen är den samma, vi har inte förlorat i prestanda och även om jag är pessimist av naturen så tror jag inte att vi kan tappa så mycket på bara någon vecka, säger han.
– Jag tror inte att det är möjligt att hitta 1,5 sekunder per varv på en vecka. Vi har pratat med våra förare och de säger att däcken slets enormt hårt och det kunde vi inte hitta någon förklaring på.
Han tror att farten finns där, men menar på att man måste hitta rätt balans i bilen. Det är inte så många dagar kvar, men sett till banans karaktär är det en stor skillnad på Suzuka och Singapore.
•••
Enligt rykten i Storbritannien så kommer Jenson Button kommande helg i Japan berätta att han avslutar sin F1-karriär efter årets säsong. En av anlednignarna är att McLaren-Honda inte är tillräckligt bra.
•••
Ferraris säsongsmål var tre segrar, det har man nu och vid fyra sa Maurizio Arrivabene att han skulle springa barfota i en mil.
Nu höjer han säsongsmålet till fem segrar.
Segern i Singapore var Sebastian Vettels 42:a, nu har han fler segrar än Ayrton Senna.

Här är för övrigt texten från dagens tidning:

Ferraris målsättning är att ta titeln 2016.
Men segern i Singapore visar att teamet kan hota Mercedes redan i år.

Mercedes F1-team har dominerat säsongen, men i Singapore var teamet bara en skugga av sig själv. För första gången i år stod ingen silverfärgad bil i pole position och ingen av de två bilarna hade någonting med segern att göra. Nico Rosberg hade problem med mjukvaran under inledningen och kämpade sig i mål på en fjärdeplats samtidigt som Lewis Hamilton hade ett mekaniskt problem och inte tog sig i mål alls. Av den överlägsna silverpilen återstod mest grådassiga frågetecken och Mercedes kunde inte svara på varför man var så långt efter. Förhoppningen är att man ska vara tillbaka i vinnande form på Suzuka i Japan om ett par dagar, det är en bana som inte alls har samma karaktär som den i Singapore – men om så inte är fallet?
Tja, då kan det bli en spännande höst.
Samtidigt som Mercedes fallerade i Singapore så kunde Ferrari briljera. Sebastian Vettel tog pole position efter ett magiskt kvalvarv och i loppet gjorde han allt rätt. Därför vann han sin tredje seger för säsongen och tog in flera viktiga VM-poäng. Nu skiljer det 49 poäng mellan ledande Hamilton och tredjeplacerade Vettel, men racet i Singapore visar att det finns mer bakom Ferraris målmedvetna satsning mot 2016 än tomma ord. Ferrari är dessutom ett stall som lever på känslor, som är fantastiskt när det är inne i ett flyt och som har en man med fyra VM-titlar i den ena bilen och en dubbel världsmästare i den andra. Nu återstår det visserligen bara sex lopp, men en seger ger 25 poäng och även om Lewis Hamilton och Mercedes fortfarande är favoriter till att försvara titeln så vore det otroligt kul om det blev en kamp om den.
•••
Marcus Ericsson missade en poängplats, möjligen för att han tryckte på fel knapp.
– Efter det första depåstoppet glömde vi tyvärr att trycka av knappen för depåstopp på ratten därför var bromsbalansen inställd på depåstopp och blockerade den bakre hjulaxeln. Det var synd, säger han.
•••
Ferraris stallchef Maurizio Arrivabene lovade i augusti att han skulle springa tio mil barfota om teamet vinner fyra lopp i år. Nu har han tre segrar och höjer målsättningen till fem. Sebastian Vettel däremot vill inte prata om antalet vinster:
– Vi ska göra det omöjliga möjligt.
Kan de hota Mercedes redan i år?

•••
I går kväll bekräftade Lotus att Pastor Maldonado kör för teamet även 2016. Det är hans tredje säsong med teamet.
– Alla på Enstone vet att Pastor är en fantastisk person att arbeta tillsammans med och vi vet vad han kan göra på banan, säger chefen Gerhard Lopez.
När det gäller Romain Grosjean ryktas det om att han är på väg till nykomlingen Haas och när det gäller Renaults köp av teamet så sägs det att allt ska vara klart i slutet av september. Så ge det en vecka till.

Ferrari: Vi ska göra det omöjliga möjligt

av Anna Andersson

När Ferrari får chansen – så tar man den. Så kan vi sammanfatta Singapores GP. Sebastian Vettel som imponerat hela helgen tog sin tredje seger för säsongen och knappade även in på VM-ledaren Lewis Hamilton och VM-tvåan. Ferrari som redan nu är på jakt för att kunna utmana Mercedes nästa år ser till att ta ut max av sina möjligheter, den här gången vann inte Vettel för att Mercedes klantade till det utan han vann för att han och hans team var bäst.
Även om det finns en risk att allt är tillbaka där vi var när vi tittar på Japans GP (Suzuka) om en vecka så var detta ett trevligt avbräck i vardagen.
Men tänk om, tänk om Ferrari har tagit in på Mercedes, sköter sina kort rätt och vi kan få till en riktig fajt i slutet av säsongen. Då kan det bli en fantastisk avslutning på en säsong som i alla fall i mina ögon varit lite väl enkelspårig än så länge.
Vill du läsa mer om dagens race gör du det här:
Sebastian Vettel sa efteråt att han anser att det finns en chans. Det har han i och för sig sagt flera gånger i år, men efter dagens uppvisning känns det som om det finns en strimma av hopp för alla som vill se en spännande avslutning av säsongen.
– Fredagen var inte perfekt, men vi gjorde ett bra jobb under natten och bilen var perfekt under kvalet. Det kändes otroligt och känslan när jag hade så mycket adrenalin i kroppen under kvalet går knappt att beskriva. Spå var det i dag igen, det var allt som allt en perfekt helg, säger han.
– Om vi får fler sådana helger som denna kan vi hota Mercedes. Vi ska se till oss och vad vi kan göra, vi kan inte påverka dem. Från vår sida handlar det om max attack och vi har en lite chans. Vi ska försöka göra det omöjliga möjligt.
Vad tror du? Klarar Ferrari det?
•••
Kimi Räikkönen gjorde också en imponerande insats, även om han hade större problem än Vettel och verkligen fick kämpa för sin tredjeplats.
•••

•••
Hos Sauber slog Felipe Nasr tillbaka och var bättre än Marcus Ericsson. Nasr var snabbast i kvalet och han var också den bättre av dem båda i racet. Ericsson slutade elva, det är första gången på fyra race som han är utanför poängplats.
Han hade en fas i loppet när han tappade rätt mycket och efteråt berättade han varför – man hade missat en inställning på ratten:

– Efter det första depåstoppet glömde vi tyvärr bort att trycka av knappen för depåstopp på ratten därför var bromsbalansen i bilen inställd på depåstopp och blockerade den bakre hjulaxeln, säger han.
– Det var synd. Ändå kunde jag konkurrera med våra direkta motståndare och det var bra att Felipe tog en poäng, även om jag är lite besviken över utgången av loppet.
•••
Inför racet skrev jag om det mystiska magnetfältet under jord som kan ställa till det för F1-förarna och troligen var det det som hände Felipe Massa och hans Williams:
– Jag växlade och bilen hoppade på tomgång. Jag trodde att jag hade tryckt på fel knapp på ratten, me jag var samtidigt säker på att jag hade gjort allt rätt. När jag sedan fick in ettan så fastnade jag där, säger han till Sky Sport.
– Efter ett eller två varv hände det igen och sedan var det samma sak ett par gånger per varv. Det gick inte att fortsätta. Jag har ingen aning om vad det berodde på, om det var växellådan, växeln i sig eller något helt annat. Jag vet inte.

•••
Max Verstappen fastnade redan i starten när han fick motorstopp och han var över ett och ett halvt varv efter sina konkurrenter, men med lite hjälp av säkerhetsbilen och en egen fajt så tog han sig upp i fältet. Den unge holländaren gjorde en ruggigt bra insats, trots att han hade gamla supermjuka däck och dåligt med bränsle i bilen slutade han åtta.
•••
Ingen av McLaren-Hondas bilar tog sig i mål.
•••
Nico Hülkenberg; Force India, straffas för incidenten med Felipe Massa och flyttas tillbaka tre placeringar i starten av Japans GP nästa vecka.
•••
Lewis Hamilton bröt i Singapore, det var första gången i år som han inte tog någon poäng. Där tappade mästaren många viktiga pinnar, men han behåller ledningen i mästerskapet.
Han jagas främst av Nico Rosberg som trots samma förutsättningar inte alls har varit lika snabb sett till hela säsongen och han verkar dessutom inte vara lika stark mentalt.
Nu anser flera experter att det är dags för honom att ta tag i situationen:
– Antingen samlar han ihop sig och slår Hamilton. Eller så måste han byta team, säger Red Bulls frispråkige motorsportkonsulent Hemlut Marko till Bild och den tidigare teamchefen Eddie Jordan är inne på samma spår:
– Vad Nico kan göra i kampen mot Lewis? Ingenting. Han har just nu varken koll på Lewis, tempot eller självförtroendet. När du har tagit två titlar har du helt enkelt större kulor och då kör du helt enkelt snabbare.
Kan Nico Rosberg slå Lewis Hamilton? Vad tycker du att han ska göra? Stanna hos Mercedes och försöka en säsong till eller byta team?
•••
Nu är det dags att jobba för tidningen. Återkommer dock med fler citat här under eftermiddagen – kvällen.

Vettel – wieder ganz vorne

av Anna Andersson

Vi har Sebastian Vettel och Ferrari i pole position inför Singapores GP. Det var 61 lopp sedan en Ferrari startade först, Tysklands GP 2012.
Intill honom står Daniel Ricciardo, Red Bull. Även i andra startled står det en bil från Ferrari och en från Red Bull.
Det var det bästa som kunde hända F1 hösten 2015. ’
Mercedes har dominerat hela säsongen, men den krävande stadsbanan i Singapore passar inte alls deras bil och därför fick Mercedes styrk. Jag kan inte tänka mig att deras bil plötsligt har tappat all fart, utan det handlar nog mer om förhållandena i Singapore än något annat. Det är mycket möjligt att Mercedes är tillbaka i topp i Suzuka om en vecka, men just nu njuter i alla fall jag över att vi får se ett par andra förare i de första två startleden.
Singapores GP är den bana som har flest kurvor under säsongen, det är ett race där det väldigt ofta är en säkerhetsbil på banan, det är en väldigt ojämn bana med många jobbiga kantstenar, det är hög luftfuktighet, det är ett av säsongens långsammaste och tar nästan alltid två timmar och det körs motsols. Kort sagt en bana som inte är som någon annan.
Jag ser fram emot att få se ett spännande lopp där förhoppningsvis flera förare kan vara med och slåss om segern.
Vill du läsa mer om kvalet gör du det här:

Här är resultatet från kvalet:

1 Sebastian Vettel Ferrari 1m43.885s –
2 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m44.428s 0.543s
3 Kimi Räikkonen Ferrari 1m44.667s 0.782s
4 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m44.745s 0.860s
5 Lewis Hamilton Mercedes 1m45.300s 1.415s
6 Nico Rosberg Mercedes 1m45.415s 1.530s
7 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m45.676s 1.791s
8 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m45.798s 1.913s
9 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m46.077s 2.192s
10 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m46.413s 2.528s
11 Nico Hülkenberg Force India/Mercedes 1m46.305s 2.420s
12 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m46.328s 2.443s
13 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m46.385s 2.500s
14 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m46.894s 3.009s
15 Jenson Button McLaren/Honda 1m47.019s 3.134s
16 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m46.965s 3.080s
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m47.088s 3.203s
18 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m47.323s 3.438s
19 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m51.021s 7.136s
20 Alexander Rossi Marussia/Ferrari 1m51.523s 7.638s

•••
Vettel har tre segrar i Singapoore – tar han sin fjärde i morgon?
•••
Marcus Ericsson hade stora förhoppningar inför Singapores GP med tanke på att teamet har flera aerodynamikuppdateringar, men återigen så hade man stora problem på en bana där det krävs mycket downforce. I Monaco klarade ingen av Saubers bilar sig vidare från Q1, det gjorde man inte i Ungern eller Singapore heller – på tre banor där downforcen är avgörande. Både Ericsson och Nasr var besvikna efteråt .
– Det var inte riktigt lyckat. Det är väl lite mer frustrerande när vi nu hade uppdateringar med oss, men det är inte vår bana. Den är ojämn, det är mycket kantstenar och det gillar inte vår bil, det bör däremot bli bättre till nästa lopp i Suzuka. Det är bara att ta nya tag, vi hade hoppats på Q2, säger Ericsson till Viasat.
– Det blir ett tufft race, det är svårt att starta långt bak. Samtidigt har vi tagit poäng tre lopp i rad och det gäller att vara där just när det ska avgöras. Vi satsar på poäng igen, det är en stadsbana där mycket kan hända.
Förarna som försvann i Q1: Felipe Nasr (Sauber), Marcus Ericsson (Sauber), Pastor Maldonado (Lotus), Will Stevens (Manor-Marussia) och Alexander Rossi (Manor-Marussia). Ni har säkert noterat att det är Alexander Rossi som kör för Marussia i helgen. Han ska köra fem av de avslutande sju loppen. Han ersätter Roberto Mehri som kört hittills under året. Spanjoren är rätt besviken, han fick inte reda på att han måste stå över helgens lopp innan han hade anlänt till Singapore.
•••
Red Bull har ingen motorpartner för kommande säsong. Enligt den chefstjuren Dietrich Mateschitz arbetar man nu för ett samarbete med Ferrari, även om man inte riktigt tror på det.
– Det vore en acceptabel lösning för de kommande tre åren, säger han, även om han inte tror på någon VM-titel.
– Om Ferraris fabriksteam med Vettel bakom ratten inte klarar av att vinna titeln kommer vi heller inte kunna göra det, men vi nå en startplats i de första tre leden och köra upp på pallen.
Han pratar också om separationen från Renault i Salzburger Nachrichten:
– Det fanns ingen anledning att vi fortsatte samarbetet, man kan inte utsätta teamet för mer än så, säger han.
– Läget är hopplöst, men inte allvarligt. Der är inte vårt mål att sluta femma eller sexa i VM, vi behöver en ny motor.
Det finns en annan teori om framtiden också, enligt Eddie Jordan kommer VW, som numera är s framgångsrika i rally-VM, köper upp Red Bull och blir ett fabriksteam – men att Red Bull fortsätter som huvudsponsor.
– De har diskuterat detta lite löst de senaste året, säger Jordan.
– Det diskuteras att VW blir det fjärde fabriksteamet och Red Bull sponsrar dem. Det gör båda parter till vinnare.
Det ryktas om att Red Bull har haft möten med Audi om en eventuell gemensam framtid och även om Audi dementerar att man ska ta över Red Bull via VW så vet den som har koll på Red Bull vet att teamet är väldigt kreativt i sitt sätt att tänka och agera. Vi får helt enkelt vänta och se.
•••
Här kan du se Marcus Ericsson svara på fansens frågor:

•••
Är det kärleken som har gett honom vingar? Max Verstappen flög fram på gatorna i Singapore. Han är ju numera tillsammans med den svenska racerföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky som kör Audi TT Cup. Hon berättar om deras relation här:

Mystiskt magnetfält kan stoppa F1

av Anna Andersson

I fyra säsonger dominerade Red Bull F1 tillsammans med Renault. Men de två senaste åren, efter den stora regeländringen, har de inte alls hittat rätt tillsammans. Därför har red BUlls och Renault valt att avsluta samarbetet efter denna säsong.
Frågan är vad Red Bull gör nu.
Enligt Christian Horner finns det en risk att teamet lämnar F1 – utan motor blir det inget .
Mer om det läser du här.
När jag ändå håller på och tipsar så kan jag berätta att Max Verstappen är kär.
I en svensk racerförare.
Hon heter Mikaela Åhlin-Kottulinsky och kör Audi TT Cup. Här berättar hon om deras kärlekssaga.
•••
Inför helgens race finns det ett par orosmoment, dels är det smogen och den rök som blåser in från Sumatra och dels är det ett märkligt magnetfält som ligger nere i banan och som kan påverka bilarnas körförmåga.
Det låter som ett dåligt skämt, men faktum är att på Esplanade Drive, i närheten av Anderson Bridge går det ett magnetfält. Det tillhör T-banan och stör mycket komplicerade elektroniken i F1-bilarna. 2008 ledde det till att mark Webber plötsligt, utan förklaring, fick parkera sin Red Bull. Elektroniken bara slutade att fungera.
I närheten av det ovan nämnda området går T-banelinje två, den går i treminuterstakt och om en av bilarna får den där elektroniska störningen precis när föraren växlar så kan samarbetet mellan gas, koppling och växel sättas ur funktion.
– Det är ett otroligt starkt magnetfält i marken där och det stör våra känsliga sensorer och även våra hydralikventiler, ibland rör de sig plötsligt av sig själva, säger Mercedes tekniske direktör Paddy Lowe till Bild.
– Vi har utarbetat ett särkilt skydd för det, men vi är ändå oroliga.
Mystiskt magnetfält var det ja.
•••

Här är däckleverantören Pirellis tankar inför helgens lopp. Du kan läsa om varför de valt de två mjukare gummiblandnignarna och hur stor varvtidsskillnaden väntas vara mellan de båda däcktyperna.

”F1-cirkusen kommer i helgen till Singapore och Marina Bay-banan där Singapores Grand Prix körs på kvällen i strålkastarljus, en av årets mest sevärda tävlingar. De två mjukaste gummiblandningarna i sortimentet – P Zero mjuk/gul och P Zero supersoft/röd – är Pirellis val för denna stadsbana som innehåller ett antal annorlunda utmaningar. Eftersom alla sessioner, det vill säga friträningar, kval och race körs på kvällen, utvecklas temperaturen i asfalten på ett helt annat sätt än vid traditionella GP-tävlingar, detta påverkar förstås däckanvändningen.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Sedan vi kom in i F1 igen under 2008 har Singapore alltid bjudit på ett fantastiskt skådespel som visar upp precis vad Formel 1 handlar om: världens mest avancerade teknologi under strålkastarljuset. Eftersom vi kör på en stadsbana har vi tagit med de mjukaste och snabbaste däcken i vårt sortiment. De ger maximalt mekaniskt grepp och kort uppvärmningstid vilket är nyckeln till framgång i Singapore. Här finns mängder med faktorer för team och förare att ta hänsyn till när de planerar sina strategier: annorlunda utveckling av bantemperaturerna, stor varvtidsskillnad mellan de båda gummiblandningarna, behov av att spara bränsle under det långa racet, samt den höga risken för säkerhetsbilssituationer som kännetecknat varje race i Singapore så här långt. På grund av allt detta plus de vanliga inslagen i en stadsbana – målade linjer, brunnslock och annat som ställt till det för förare under åren – är arbetet under friträningarna med att samla nödvändig data viktigare än någonsin. Under helgen skall vi tillsammans med FIA komma överens om en tydlig procedur för teamen när det gäller reglerna om däckanvändning. Detta är viktigt för att undvika missförstånd och ger teamen mer exakta instruktioner att följa. Därmed undviker vi i fortsättningen det som hände Mercedes på Monza.”

De största utmaningarna för däcken
Marina Bay i Singapore innehåller fler kurvor än någon annan F1-bana, 23 stycken, något som förstås gör att däcken får arbeta hårdare. Kombinationen av en luftfuktighet på uppemot 80 %, ett två timmar långt race, samt årets näst långsammaste bana – efter Monaco – som begränsar kylning och luftströmning genom bilen gör Singapores GP till det tuffaste racet under säsongen för förarna.

Alla kurvor innebär att grepp vid acceleration och inbromsningar är de viktigaste faktorerna på Marina Bay. Liksom de flesta gatbanor är underlaget ojämnt och det gör inte saken lättare. Med väldigt små avåkningszoner brukar misstag sällan passera ostraffade, här behövs hög precision från däcken. Vänster bakdäck får jobba hårdast och bilarna körs med mycket hög downforce.

Lufttemperaturerna brukar ligga runt 30 – 35 °C även på kvällen, något som gör det mjuka däcket med sin höga arbetstemperatur till det perfekta valet. Förarna kommer bli tvungna att ta väl hand om det supermjuka däcket för att kunna utnyttja gummiblandningens fulla prestanda utan att däcket överhettar.

Förra årets strategi och hur racet vanns
Lewis Hamilton vann tävlingen över 61 varv med en trestoppsstrategi. Han startade på supersoft, bytte till supersoft igen på 15:e och 31:a varven, samt gjorde ett sista depåstopp för byte till mjuka däck på varv 52. Många olika strategier användes längre ner i startfältet.

Förväntad varvtidsskillnad mellan de två gummiblandningarna: 1,8 – 2,2 sekunder/varv. ”

•••
Mer F1 får du efter tränignarna ikväll. Antingen här elelr på motor.sportbladet.se

Sida 209 av 390