Så kan F1 revolutioneras

av Anna Andersson

Återigen lägger jag ut Adam Parrs twitterutespel från i går:

Det har öppnat en ny diskussion och faktum är att Bernie Ecclestone var inne på samma tanke redan i juli i år, då sa han:
– Jag är inte alls oroad över att de ekonomiskt svaga teamen får problem att stanna på banan. Ärligt talat blir jag glad om det blir så.
– Jag är absolut förberedd för F1 med åtta stall, med tre bilar i varje.
Ferrari har redan tidigare varit inne på den tanken Luca di Montezemolo har om och om igen, under flera åt påpekat att han gärna har tre bilar och ärligt talat F1 är föränderligt och det är mer affärer än sport – och alla vet vad som händer när affärerna går minus.
Fortsätt diskussionen. Vi lär inte få något svar på frågan i dag och inte heller i morgon, men det lär diskuteras och jag kan tänka mig att de stora F1-stallen är rätt trötta på att det läggs så mycket energi, så många spaltmeter och så mycket TV-tid på att diskutera de mindre teamens usla ekonomi och den finansiella krisen inom F1.
•••
– Ett byte av presidenten står inte på agendan just nu, men alla kan bytas ut
Det sa Fiats chef Sergio Marchionne i samband med Italiens GP på Monza han fortsatte:
– När det gäller Ferrari måste man titta på resultaten. Vi har inte vunnit någonting på sex år.
Dags för di Montezemolo att gå i alla fall?
•••
När vi pratar om ekonomi, hur är läget hos Caterham egentligen? Sitter Roberto Merhi i den ena bilen i Singapore? Det var tänkt att han skulle köra hela helgen för Caterham på Monza, men FIA gav honom inte den superlicens som krävs. Han fick bara tillstånd att köra under den första fredagsträningen vilket han gjorde bra. Resten av helgen fick Kamui Kobayashi tillbaka sin bil.
Nu ryktas det om att spanjoren kör World Series i Ungern nästa helg och sedan flyger vidare till Singapore.
– Jag vet inte, citeras han av motorsporttotal.
– Jag tar dagen som den kommer.
•••
Toto Wolff erkänner för motorsportmagazin att det är ett spänt läge i teamet. Mercedes båda förare tittade knappt på varandra under prisutdelningen på Monza, än mindre sprutade de champagne på varandra.
– Men ska jag vara ärlig så sett ur stallets synvinkel så spelar det ingen roll så länge så länge de respekterar varandra och så länge de respekterar de regler och allt det som hör till och som vi har diskuterat tusen och åter tusen gånger. När det handlar om en VM-titel måste du spela med allt det som du har inom dig och dit hör säkerligen inte att man ska vara gulliga mot varandra.

Här hör du Nico Rosbergs ord om andraplatsen på Monza:

Hörs under veckan.

Ericssons chef går

av Anna Andersson

Efter bara fem lopp lämnar Caterhams stallchef sitt jobb. Han gör det med omedelbar verkan. Christijan Albers själv säger i ett pressmeddelande att han har gett allt, men behöver ha mer tid för sin familj. Att han lämnar jobebt av personliga skäl.
Andra rykten säger att Caterhams rådgivare Colin Kolles har gett honom sparken.
Ny teamchef är Manfredi Ravetto, han har tidigare varit vice stallchef och arbetar nära Kolles.
Den exakta anledningen till avhoppet känner jag inte till, men det känns som om det är ännu en nyckelperson som lämnar ett sjunkande skepp.
Adam Parr, tidigare Williams, skrev följande på sin twitter för någon timme sedan:

Får han rätt?

•••
Familje Wolff har anlending att fira ikväll.

Williams skräll hos Ferrari

av Anna Andersson

Tittar vi på resultatlistan så känns det som om loppet var precis det som vi hade förväntat oss. Två Mercedes före två Williams.
Men loppet var ändå klart sevärt, Nico Rosberg tog starten och drog ifrån fältet samtidigt som Lewis Hamilton missade fullständigt och rasade till plats fyra. Det tog tio varv innan britten var uppe på plats två igen. Där fick Rosberg en fantastisk chans att avgöra loppet. En otrolig present.
Men han tog inte vara på den.
Istället blev han stressad, han missade inbromsningen i den första chikanen vid två tillfällen. Den första gången tappade han tid när han fick köra slalom mellan de utställda konerna.
Den andra gången på det 29:e varvet tappade han ledningen till Lewis Hamilton.
Det gjorde ont. Riktigt ont. Rosberg höll minen på prispallen, men han var säkerligen otroligt besviken på insidan. Han bad också ”min sida av garaget” om ursäkt för sitt misstag.
Rosberg leder fortfarande VM. Det skiljer 22 poäng och sex lopp återstår – men det är dubbla poäng i finalen.
VIll du läsa mer om loppet gör du det här:
•••
Annars var det ett otroligt spännande lopp – längre ner i fältet.
TV-bilderna glömde bort Mercedes duell längst fram och det gjorde väl jag också. Jag njöt av duellen mellan Jenson Button och Sergio Perez. Då handlade det om plats åtta och nio…. Även sekvensen när Daniel Ricciardo fräckt körde om Sebastian Vettel på det 48:e varvet var kul att se och de avslutande tre varven var det kamp om plats sex till nio. Vettel har bara slagit Ricciardo i ett race i år (räknar bort Malaysia där Ricciardo bröt). Det var på sin hemmabana på Hockenheim.
Sebastian Vettel var först in i depån och han anser själv att det var ett misstag:
– Det tidiga depåstoppet och slitaget på däcken ställde till det på slutet.
•••
Williams var nia i fjolårets VM, med fem poäng. Nu var deras förare trea och fyra på Monza och stallet gick om Ferrari i märkes-VM. Snacka om framgång. I dag presenterade man också sina förare för 2015. Stallet har förlängt kontrakten med både Valtteri Bottas och Felipe Massa.
Clarie Williams förklarar dock att det är viktigt att satsa på stabilitet. Till nästa år är det ingen regelrevolution utan en evolution och då lär det inte heller skilja lika mycket på motorerna.
Klok kvinna.
– Det var otroligt att få slå Ferrari på deras hemmabana och ta plats tre, säger hon till RTL.
•••
Detta var Hamiltons andra seger på Monza. Han har tagit 28 GP-segrar. Fler än Jackie Stewart.
•••
Fernando Alonso, Ferrari bröt. Han har inte brutit på Monza sedan 2006 och han har inte brutit ett lopp sedan i Malaysia 2013.
Kimi Räikkönen var nia.Tungt för Ferrari.
•••
Kevin Magnussen var sjua i mål, men han straffas för sitt sätt att köra i duellen med Valtteri Bottas och fick ett tidstillägg. Det gav honom plats tio i resultatlistan.
•••
Marcus Ericsson var 20:e och sista man i mål:
– Det var inte helt operfekt att starta från depån, men det var ändå ett okej lopp. Jag gjorde inga misstag och jag hade jämna varvtider. Tyvärr har vi inte farten för att ta oss längre upp i tabellen, men jag känenr att jag gjorde allt jag kunde i dag. Nu måste vi fortsätta att jobba så hårt vi bara kan och förbereda oss för loppen på andra sidan jorden.
Christijan Albers lämnar jobbet som CEO och ersätts av Manfredi Ravetto med omedelbar verkan. Han säger att han lämnar jobbet av familjeskäl.
•••
Det finns en provisorisk teamkalender för 2015. Så ser den ut:

15 mars: Australian Grand Prix, Albert Park
29 mars: Malaysian Grand Prix, Sepang
5. April: Bahrain Grand Prix, Sakhir
19 april: Chinese Grand Prix, Shanghai
10 maj: Spanish Grand Prix, Barcelona-Catalunya
24 maj: Monaco Grand Prix, Monte Carlo
7 juni: Canadian Grand Prix, Montreal
21 juni: Austrian Grand Prix, Red Bull Ring
5 juli : British Grand Prix, Silverstone
19 juli: German Grand Prix, Nürburgring
26 juli: Hungarian Grand Prix, Hungaroring
23 augusti : Belgian Grand Prix, Spa-Francorchamps
6 september: Italian Grand Prix, Monza
20 september: Singapore Grand Prix, Marina Bay
4 oktober: Japanese Grand Prix, Suzuka
11 oktober: Russian Grand Prix, Sotji
25 oktober: Mexican Grand Prix, Mexico City
1 november: United States Grand Prix, Austin
15 november: Brazilian Grand Prix, Interlagos
29 november: Abu Dhabi Grand Prix, Yas Marina

World Motor Sport Council måste bekräfta kalendern innan den spikas.
•••
Lawrence Stroll. Det är namnet på den kanadensiska miljardären som funderar på att köpa in sig hos Sauber. Han tillhör världens 1000 rikaste människor, enligt Forbes har han en förmögenhet på 1,8 miljarder euro och han bor dessutom i Schweiz – där Sauber hör hemma. Han son, Lance Stroll, valdes in i Ferraris juniorprogram som elvaåring år 2010 och målet är att han en dag ska köra F1.
Varför inte i pappas stall?
Sauber vill inte kommentera affären, men som sagt – det snackas om det. Men det pratas också om att Flavio Briatore försöker att övertyga Stroll om att köpa in sig hos Lotus istället….
•••
McLaren vill köra Hondas motorer vid test i Abu Dhabi senare i höst.
•••
Jimmy Eriksson vann ett av två lopp på Monza och var den förare i GP3 som tog flest poäng. Han avancerade till plats tre i sammandraget. Två lopp återstår.
•••
Dags att fokusera på tidning efter detta härliga lopp. Ser fram emot att läsa er diskussion senare. Återkommer med text i tidningen i morgon och bloggen fylls som vanligt på efter det.

Ericsson straffas

av Anna Andersson

Svensken ignorerade dubbla gula flaggor under den tredje träningen. Han sänkte inte farten så mycket som han skulle.
Därför straffas han nu av FIA:
Eftersom han ändå hade sista startplats tvingas han nu starta från depån i morgon. Han har nu fem straffpoäng. Den förare som har tolv måste stå över ett lopp.
•••
Annars var Nico osberg snabbast under kvalet. Han körde som mest i 353.9 km/tim. Valtteri Bottas (353.0 km/tim) och Sergio Perez 351.1 (km/tim). Lewis Hamilton, som tog pole, körde som mest i 350.8 km/tim.
•••
Vill du läsa mer och diskutera kvalet? Klicka in på det föregående blogginlägget.

•••
Mercedes vill starta ett juniorprogram för att utveckla framtida F1-förare.

Varning för Williams

av Anna Andersson

Under sommaren var det Nico Rosberg som tog hand om kvalen. Han prenumererade på pole position.
Men på Monza så har det inte varit någon som kunnat hota Lewis Hamilton under de två första dagarna. VM-tvåan ser otroligt stark ut och han tog också pole position. Det gör att vi i morgon kommer att ha Lewis Hamilton och Nico Rosberg i första startled.
Förra loppet hade Rosberg pole, men det var Hamilton som tog starten och det slutade med en sammanstötning på varv två. Det lär vi knappast få se i morgon.
Mercedes har varit tydliga med att den förare som gör en sådan grej igen får se sig om efter ett annat jobb. En internkrock kan de stå ut med – om VM är avgjort.
Annars ska alltid Mercedes stå först, före individen. Det gäller också i morgon.
Däremot är det inte aktuellt med någon stallorder. Förarna får tävla mot varandra – men inte köra in i varandra.
Jag skulle vilja varna lite för Valtteri Bottas och Felipe Massa som startar i andra startled. Williams bilar såg otroligt pigga och snabba ut när de körde longruns under fredagen och är det så att Mercedes båda förare irriterar varandra, lägger mer kraft på den interna kampen och stressar materialet, ja då kan mycket väl Valtteri Bottas ta sin första seger. Även Felipe Massa är en kompetent förare.
Mercedes dominans är fortfarande där, men den är inte längre lika självklar.
Vill du läsa mer om kvalet gör du det här:
•••
Hamiltons känsla var rätt bra:

Nu står det 7-5 till Rosberg i kvalduellen.
•••
De sex första bilarna i kvalet hade motorer från Mercedes.
•••

Ferrarifansen hade stora förhoppningar efter fredagens träningar, men för Kimi Räikkönen var det ett tungt kval. Han lämnade i Q2, precis som Kvyat, Vergne, Hülkenberg, Sutil och Gutierrez. Fernando Alonso var bäste förare som inte körde med en motor från Mercedes – sjua.
•••
Kamui Kobayashi imponerade när han slog båda bilarna från Marussia i Q1 på Monza. Han var 19:e man i Q1, snygg comeback av japanen som var petad på Spa.
För Marcus Ericsson var det däremot tungt, tungt, tungt. Han var sist av samtliga förare.
– Jag måste kolla på datorn för att se vad som hände. Kobayashi var väldigt snabb i dag och det är inte kul, säger svensken till Viasat Motor.
– Jag måste hitta självförtroendet i bilen så att jag kan köra som mig själv igen för det gör jag inte i dag.
Det är tredje helgen i rad som han får rejält stryk i kvalet och han måste hitta tillbaka till det han kan. Hitta inställningar som gör att han kan lita på bilen och våga köra den så som han vill.
Här nedan lägger jag in hans officiella uttalande, klistrar in det på engelska så ingen gnäller på att jag tar bort den personliga tonen när jag översätter honom.
– This morning in FP3 we had a small problem with the engine before the performance run, so we didn’t get to do a proper run on the Option tyres and therefore we went into qualifying a bit blind, unfortunately. Everything worked fine in the afternoon, but we struggled to get the most out of the car. We need to look at the data tonight and see where we can improve compared to Kamui. I’m disappointed with the result but we will certainly fight back tomorrow!
Här är namnen på de som inte tog sig vidare till Q2:
Maldonado, Grosjean, Kobayashi, Bianchi, Chilton och Ericsson.
•••
Daniil Kvyat är den första föraren som flyttas tillbaka i startfältet och straffas för att han har använt mer än fem power units. Toto Rossoföraren är nu inne på sin sjätte och flyttas tillbaka tio platser i starten. Därmed står han i sista startled, plats 21.
•••
Williams har attackerat toppteamen i år. Det syns också på ekonomin. Stallet gjorde en miljonförlust (25 miljoner euro) under årets första halvår.
– Men det hade vi kalkylerat med. Vi gjorde medvetet den satsningen för att kunna konkurrera med toppstallen, säger styrelseledamoten Mike O’Driscoll till motorsportmagazin.
Williams valde exempelvis en motor från Mercedes, trots att den var tio miljoner euro dyrare än den från Renault. Man valde mellan att fortsätta på samma sätt som tidigare eller satsa.
– Det första alternativet hade gjort enormt ont och även kunnat döda stallet, säger Mike O’Driscoll.
•••
Pirelli vill gärna leverera däck med 19 tum till F1.

Monza – fredagen

av Anna Andersson

Återigen var det Mercedes som var snabbast under fredagen. På den andra träningen hade dock Lewis Hamilton problem med hydrauliken.
– Det var en sensor som ställde till problem . Vi måste kolla på ECU, problemet kostade oss 30 minuter, säger stallchef Toto Wolff.
Ferrari visade annars att stallet trivs på sin hemmabana, Räikkönen och Alonso var trea och fyra. Alla resultat hittar du hos F1-bevakaren här.
Men trots det är Kimi Räikkönen inte speciellt hoppfull:
– Jag förväntar mig att det blir ett tufft lopp. Vi ligger efter när det gäller toppfarten. Kanske märks det inte så mycket under kvalet, men i loppet är det ett stort avstånd till bilarna som kör med motorer från Mercedes och Red Bull, säger finländaren.
– Spa var det första loppet i år där vi inte hade några problem. Vi kunde köra i vårt tempo och göra de saker vi hade planerat och då gjorde vi också ett bättre resultat.
Inför söndagens lopp på Monza säger han vidare:
– Vi måste se till att vi har tre fläckfria dagar. Det handlar om småsaker, men det är det som gör skillnaden.
– Vårt mål är självklart alltid att vara i toppen och vi jobbar hårt för att komma dit. Klarar vi det inte i år så blir det nästa år. De blir svårt att hinna innan säsongen är över, men vi förbättrar oss hela tiden och det finns ett par lopp som vi hade kunnat ta oss upp på pallen, men så hände något oväntat. Bilen strejkade, jag blev påkörd eller så missade vi kvalet som i Ungern.

•••
Denna tweeten är underbar.

Det finns bara ett Monza.
•••
Marcus Ericsson var sist på den andra tärningen. Han fick stryk av Kamui Kobayashi som kröde den andra bilen från caterham och var tre sekudner efter täten. På den första träningen fick han se sig besegrad av nykomlingen Roberto Merhi.
– Vi fick till bra grundinställningar direkt på mitt första varv, men tyvärr fick jag problem med bromsarna på det andra och då kunde vi inte förbättra varvtiden, säger Marcus Ericsson.
– Det var otroligt synd, det hade varit bra att få jobba vidare under passet, men nu tappade vi viktig tid på banan. Vi lyckades lösa problemen till det andra passet och det var ett bra pass, vi kunde köra många var och fick med oss mycket information på båda gummiblandningarna. Vi kunde också köra en longrun med optiondäcken och det var en okej eftermiddag. Nu har vi mycket information och vu måste jobba hårt i natt. Jag tror att vi kan bygga vidare på detta under resten av helgen.

•••
I morgon går kvalduellen mellan Mercedes förare vidare och jag har sammanställt läget mellan Hamilton och Rosberg under de hetaste loppen 2014:

Bahrains GP:
Rosberg och Hamilton kämpar om seger, de är nära att vidröra varandra. Rosberg använder en otillåten motorinställning. Hamilton vinner.
Spaniens GP:
Rosberg jagar Hamilton in i mål, britten använder sig, mot teamets inrådan, av en motorinställning som ökar prestandan och vinner.
Monacos GP: Rosberg missar inbromsningen i Q3, står illa och den gula flaggan hindrar Hamilton från att sätta en bättre tid. Britten anklagar tysken för att det var en medveten handling, tävlingsledningen friar tysken. Rosberg vinner.
Kanadas GP: De slåss om ledningen, men båda får problem med kylaren. Hamilton tvingas bryta. Rosberg blir tvåa.
Ungerns GP: Hamilton och Rosberg har olika strategier. Teamet beordrar Hamilton att släppa förbi Rosberg som har en annan taktik. Britten vägrar eftersom han anser att Rosberg inte är tillräckligt snabb.
Belgiens GP: Rosberg har pole position, Hamilton tar starten. Rosberg försöker kontra på det andra varvet, han vidrör Hamiltons bakdäck. Britten får punktering och rasar i fältet. Rosberg skadar frontvingen, men är tvåa i mål.
Efter loppet hävdar Hamilton att Rosberg sagt att det var en medveten handling. Rosberg tar på sig skulden, men säger att det var en raceincident.
•••
Vi kan förvänta oss sol och uppehåll i helgen. Det är mindre än 30 procents risk för regn under både lördag och söndag. Temperaturen ska ligga mellan 25 och 29 grader.

•••
– Det är inte min uppgift att rädda Formel 1, säger Flavio Briatore.
Så då vet ni…

Mercedes hotar sina förarna

av Anna Andersson

Jag har bott i Tyskland ganska länge nu, snart 14 år. Jag kom hit av en slump, följde med mitt livs stora kärlek på hans äventyr och har blivit kvar sedan dess. Ibland undrar jag vart åren tog vägen, men jag och vi har fått uppleva otroligt mycket och skulle aldrig vilja byta ut dem mot någonting annat.
Under så många år i ett land som först kändes ganska främmande så lär man sig vissa saker, seder, bruk och uttryck. Ett uttryck som jag just i dag kom att tänka på är Friede, Freude, Eierkuchen.
Det säger tyskarna gärna om en relation som utåt sätt är intakt, fungerande och verkar helt solid på ytan.
Men där under är det något helt annat. Man använder det för att visa på hur folk sopar problemen under mattan och när det handlar om Mercedes, den tyska silverpilen så känns det uttrycket mycket talande.
Det var en iskall presskonferens i går, ingen blick mellan Nico Rosberg och Lewis Hamilton, fina ord, plattityder, men ett annat kyligt kroppsspråk och i dag hotar Mercedes stallchef Toto Wolff med att kasta ut förarna ur stallet om det som hände på Spa händer igen:
– Då måste vi ta ett beslut och konsekvensen blir ett annat förarpar, säger Wolff till BBC.
– Om vi inte klarar av att se till att de båda följer Mercedes anda så måste vi diskutera den lösningen.
Det sägs att Rosberg fick betala ett sexsiffrigt belopp (då snackar i euro) i böter efter det att han kört på Hamilton på Spa.
– När man leder ett team är det viktigt att behålla balansen. Men jag vill inte avslöja vilket straff det handlade om, det håller vi internt. Det är inte rättvist att prata om det offentligt.
– Men vi var också mycket tydliga med att det var oacceptabelt och att vi inte vill att det händer igen.
Rosberg fick däremot inget straff av FIA, vilket både Sebastian Vettel och Jenson Button välkomnar. Enligt tävlingsledningen var det en racing incident.
– Jag tror inte att någon med kör sönder sin framvinge med vilje, säger Vettel.

Här kan du se Button ta en tur med Cristiano Ronaldo:

•••
Det hetaste ryktet just nu är att Luca di Montezemolo lämnar sin post som Ferraris president och att Ross Brawn är på väg tillbaka till det italienska stallet.
•••
Jag kommer som vanligt med en text efter den andra träningen ikväll när jag har fått tag på citat.
•••
Det ryktas om att McLaren och Sebastian Vettel diskuterar en gemensam framtid.
– Min situation har inte förändrats. Jag trivs där jag är, men man vet inte vad som händer i framtiden. JUst nu känner jga inget behov av att göra något annorlunda, säger Vettel i en kommentar.

Bilderna som säger ALLT

av Anna Andersson

Kolla in tweeten från kollegan Nicola Pohl på Bild. De säger endel:

Allt från dagens presskonferens på Monza:

För övrigt sa Lewis Hamilton att han räknar med att stanna hos Mercedes, han har kontrakt ett år till.
– Vi är ett proffsigt team, säger han också och fortsätter:
– Förtroende är ett stort ord.

Mästaren: – Bojkotta Ryssland

av Anna Andersson

Den 12 oktober ska F1 göra premiär i Ryssland, i Sotji och under hela sommaren har det diskuterats om det är lämpligt. Nu anser även Ari Vatanen, tidigare rallyvärldsmästare och en av FIA-president Jean Todts närmsta män, att racet ska ställas in.
– Det sägs att sport och politik inte hör ihop, men den ryska regimen mixar uppenbart sport och politik. Därför måste vi reagera, säger han bland annat till The Telegraph.

Jean Todt har ännu inte kommenterat konflikten, men FIA-presidentens sambo Michelle Yeoh kommer från Malaysia och sedan ett flygplan från Malaysian airlines sköts ner över Ukraina i juli har saken säkerligen diskuterats bakom stängda dörrar.
Vad tycker du?
Ska F1 köra i Ryssland, som är inblandat i en beväpnad konflikt med Ukraina, eller ska racet ställas in?

Nu vänder vi blickarna mot Monza och Italien. där det är race på både Ferraris, Toro Rossos och Pirellis hemmabana. Då här skriver för övrigt däckföretaget själva inför helgens lopp:

”Monza är Pirellis hemmabana som ligger bara en halvtimmes väg från huvudkontoret i Milano, där årets F1-däck konstrueras. Banan bjuder på rejäla sidokrafter i de snabba kurvorna, t ex Parabolica. Här uppstår också höga påfrestningar vid acceleration och inbromsning, med långa raksträckor som följs av tvära chikaner. Därför har Pirelli valt de två hårdaste däcken i sortimentet till helgens GP: P Zero hård med orange dekor, samt det vitmärkta P Zero medium.

Samtidigt som däcken utsätts för krafter från olika riktningar under varvet ger de höga banmarkeringarna – curbsen – som Monza är välkänt för, ytterligare påverkan på däckets stomme. Förarna använder banmarkeringarna för att hitta den snabbaste linjen genom kurvorna och en viktig del av hjulupphängningen är däcket som måste kunna absorbera dessa krafter. I år är aerodynamiken annorlunda med lägre downforce tack vare det nya reglementet, något som innebär lägre kurvhastigheter. Samtidigt kommer bilarna under helgen nå de högsta toppfarterna under hela säsongen, runt 360 km/h.

Paul Hembery, Pirellis motorsportchef: ”Att tävla på hemmaplan är alltid en källa till stor glädje och stolthet för oss, speciellt som många av våra anställda – som normalt inte reser för att gå på F1-tävlingar – nu får chansen att se våra däck tävla för kanske enda gången under säsongen. Vårt hemmarace råkar samtidigt vara ett av de mest krävande under hela året på grund av banans snabbhet: Monza är ju känt här under namnet ”the temple of speed”, eller ”fartens tempel”. Ju snabbare en bana är, desto hårdare är den mot däcken, när alla krafter samverkar och bygger upp höga temperaturer i konstruktionen. Bilarna kör en setup med låg downforce på Monza för att maximera toppfart på rakorna. Detta påverkar förstås däcken eftersom det lägre marktrycket medför att bilarna sladdar mer och dessutom riskerar man att låsa hjulen i bromszonerna, som är viktiga delar av varvet. Upplåsningar kan i värsta fall ge bromsplattor, även om årets däckkonstruktion och gummiblandningar har gjort detta fenomen mindre vanligt.”

Annat att tänka på för föraren är att han måste hitta ett sätt att hantera farter på mellan 300 och 400 km/timmen, kunna behärska den extremt låga downforcen som ger toppfarten på rakorna utan att slita för mycket på bakdäcken. Det är viktigt att föraren och hans mekaniker hittar rätt inställningar till bilen under de tre träningspassen för ett bra fäste ut ur chikanerna är avgörande. Den som sliter däck bak får långa bromssträckor och det är inte alls bra för varvtiderna.
Här är Pirellis förhands:

När det gäller banan skriver företaget: ”Liksom på Spa går stora mängder energi genom däcken på Monza. På rakorna kan toppfarterna överskrida 360 km/h och vid inbromsningarna, då farten minskas med runt 250 km/h under kort tid, uppgår de längsgående krafter till 4,5 G. Detta gör att temperaturen i gummiblandningen når som mest ca 130 grader i däcksytan.
Mediumdäcket fungerar som bäst och ger hög prestanda under lägre temperaturer. Det hårda däremot har högre arbetstemperatur och passar bättre i varmare väder. Lufttemperaturen är oftast hög så här års på Monza, men det har också regnat förr om åren, bland annat strax före start i fjolårets tävling.
Förarna kör en setup med lägst downforce under hela säsongen för att nå maximal fart på de snabba raksträckorna, något som är nyckeln till en bra varvtid. Detta betyder att däcken måste leverera högt mekaniskt grepp i kurvorna.
Förra årets vinnarstrategi var en enstoppare. Red Bulls Sebastian Vettel startade på mediumdäcket och bytte till den hårda gummiblandningen på varv 23. Ferraris Fernando Alonso använde en identisk strategi och slutade tvåa efter att ha startat på femte startruta.”
•••
Kamui Kobayashi är tillbaka hos Caterham till helgen på Monza, men på fredagens första träning ska spanjoren Roberto Merhi köra. Han har aldrig tidigare kört en F1:a, egentligen skulle han ha kört hela helgen, men FIA gav honom ingen superlicens utan det tillåter bara att han kör på fredagen.
Egentligen var det tänkt att Andre Lotterer skulle köra även denna helg, men han hade ingen lust att låna ut bilen under fredagens första träning:
– När Colin Kolles ringde mig under tisdagen och sa att Merhi skulle köra första passet ändrade jag mig och sa att jag inte tänkte köra. Jag är en nykomling i F1 och behöver tiden i bilen, säger Lotterer till motorsporttotal.
Marcus Ericsson kör som vanligt sin bil hela helgen.
– Jag tycker alltid om att köra på den legendariska banan på Monza där jag tog den första av mina 13 pallplatser i GP2, men det kommer att kännas ännu mer speciellt att köra en F1:a, säger han.
– Efter ett godkänt lopp i Belgien måste vi bygga vidare på de framsteg vi gjorde med bilen där. Målet är att slåss mot våra närmsta konkurrenter och jag är redo för ännu en tuff fajt.
Nästa helg kan du för övrigt se Marcus köra F1 i Örebro. Även Stig Blomqvist, den tidigare rallyvärldsmästaren kommer att köra Audi Quattro.
– Det är verkligen roligt att detta händer i Örebro eftersom det finns många motorintresserade i regionen. Jag ser fram emot att få köra en uppvisning i en Audi Quattro som jag vann Rally-VM med 1984, säger Stig Blomqvist i ett pressmeddelande.
•••
Mario Andretti gör reklam för USA:s GP i Texas. Han är den senaste amerikanen som vunnit VM.

•••
Dagens Mercedes:
–Niki har bett om ursäkt, säger Nico Rosberg.
– I stridens hetta säger man ofta saker som man sedan ångrar. Så är det med alla.
Niki Lauda var riktigt förbannad efter Belgiens GP och han sa bland annat att kollisionen var oacceptabel för Mercedes och ”att Nico kör in i Lewis på andra varvet, ja det går inte för sig”. Ett par dagar senare kallade Lauda det hela för en racingincident.
Sedan skriver Rosberg följande i The Telegraph:
– Jag har analyserat hela situationen igen och kommit till den slutsatsen att jagbär ansvaret för det som hände. Jag uppfattade situationen fel.
•••
Haas F1 kommer att köra med motrer från Ferrari.

Monza – en älskad klassiker

av Anna Andersson

Jag älskar Monza. Inte bara för att jag gillar F1 och Italien utan också för den klassiska banan. När du kör in genom portarna in i slottsparken är det som om historiens vingslag tar tag i dig. I varje fiber av din kropp kan du känna historien och en vördnad inför det som har varit.
Fansen är fantastiska de älskar sitt Ferrari och även sitt Toro Rosso, de ger banan något extra, att se dem vallfärda genom parken mot banan är en upplevelse i sig och även om det är kaosartat kring banan så är det underbart.
Jag ser verkligen fram emot helgens race, och då inte bara mot nästa del av fajten mellan Rosberg och Hamilton.
När det gäller Monza är det en bana med mycket höga hastigheter och den sätter bromsarna på prov. Bromsslitaget är högt, däremot är däckslitaget inte värre än på fler andra banor. Banan kräver bilar med låg downforce och för föraren känns det annorlunda än på många andra banor:
– Det är rolig racing där, men allt är annorlunda jämfört med alla andra banor, sa Marcus Ericsson till mig när vi pratade om just Monza.
– Det är så långa rakor, så låg downforce och höga hastigheter. Sedan uppför sig bilen annorlunda, men det är rolig racing.

Här kommer lite hårdfakta om banan:
Italiens GP kl 14.00 söndagen den 7 september
Längd: 5,793 km /53 varv ( 306,720 km)
Medeltempo 2013: 234,268 km/tim.
Kurvor: 7 höger, 4 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 2
Över 250 km/tim: 2
Längd till första kurvan: 380 m
Längsta passagen med full gas: 16 sek/1320 m.
Toppfart: Lär ligga kring 360 km /tim i år.
Vinnande strategi 2013: 1 depåstopp
Pole position 2013: Sebastian Vettel, Red Bull
Segrare 2013: Sebastian Vettel, Red Bull

Däck: P Zero Orange hard och P Zero White medium.
DRS: Det är två DRS-zoner, Mellan Lesmo 2 och Ascari chikanen, samt på start/målrakan.
Notera att: Det har gjorts förändringar i Parabolica där man har gjort en asfalterad avåkningszon och inte gräs och grus som det var tidigare. Jag skrev om det i gårdagens inlägg. Där kan du också läsa Charlie Whitings förklaring till förändringen.
Lewis Hamilton beskriver att varv i simulatorn på detta sätt:

Sebastian Vettels tre varningar från Sport Bild:
Variante Rettifilo: Det är otroligt svårt att göra rätt när man bromsar in hr efter starten. Det är en balansgång, bromsar du sent kan du köra om några och tjäna platser, men risken för en kollision är otroligt stor.
Lesmo 2: Det är en häftig kurva, här känner du verkligen vilka krafter det är i en F1:a. Du dras kraftigt åt vänster, men trots det håller du gasen i botten, om du har förtroende för din bil vill säga. Lyckas du hålla dig på kantstenen just i utgången av kurvan så vet du: Det är ett sådant tillfälle som gör att jag älskar att köra F1.

Variante Ascari: Detta är en av de få säkra omkörningsmöjligheter som finns på Monza. Om killen fram gör ett litet, litet misstag i utgången av Lesmo 2 kan du komma upp intill honom och bromsa dig förbi i Ascari.
•••
När det gäller Hamilton säger han följande inför helgen:
– Mitt mål är självklart att minska avståndet i VM-tabellen. Jag hart med andra ord mycket arbete framför mig, men i vår sport är allt möjligt. Jag komerm inte att ge upp innan jag har nått målet i Abu Dhabi. Det finns många poäng att hämta fram till dess och det är inte över än.

Nico Rosberg säger följande inför det sista loppet i Europa:
– Vi har en bra bil och med tanke på vår power unit är jag övertygad om att vi kan köra hem ett bra resultat. Med tanke på VM så är allt fortfarande öppet och eftersom det är dubbla poäng i VM-finalen så kan allt hända. Därför koncentrerar jag mig på att köra in max antal poäng i de avslutande sju loppen.

•••
Det går framåt för Michael Schumacher. Det säger Ferraris tidigare teamchef Stefano Domenicali enligt motorsportmagazin.
– Det går långsamt, men säkert framåt. Men vi behöver ha otroligt mycket tålamod. Jag hade önskat att den här tortyren redan vore över, men vi måste hålla ut.
•••
Det nya amerikanska F1-teamet går numera under namnet Haas F1.

Sida 236 av 390