FIAs president öppnar för förändring

av Anna Andersson

Nya F1 har fått mycket kritik. För tyskt, för mycket miljötänk och för få omkörningar.
Sebastian Vettel påstod att han körde en dammsugare, Bernie Ecclestone var skräckslagen över att ljudet saknades och arrangörerna i Melburne kallade det för kontraktsbrott. Jag som stod vid sida var inte heller helt övertygad. Det där ljudet som tar över varje fiber av din kropp. Det som på plats gör att F1 går in i själen, det saknades.
I helgen är det dags för säsongens andra lopp i Malaysia och FIAs president Jean Todt har funderat över om han ska gå kritikerna tillmötes.
– Det är ju ett annat ljud, det är självklart. Om det är ett problem och om stallen är överens då kan vi se över om vi kan få det att låta mer. säger han till Rai och när det handlar om omkörningarna säger han:
– De har mer med bilarnas aerodynamik och banan i Melbourne att göra, den främjar inte omkörningar. Jag är övertygad om att vi snart ser flera omkörningar. Vi får vänta innan vi dömer detta.
•••
Här är en hälsning från den danska dynamiten som knockade de flesta i Australien:

•••
Lewis Hamilton kommer inte att behöva göra säsongens första motorbyte, man får göra fyra byten per säsong. Han kommer att återanvända den motor som han körde med i Australien när han bröt.
– Jag håller tummarna och tror att vi kan använda den igen, säger Hamilton till Mirror och förklarar att han har pratat mycket med ingenjörerna och att problemet var en kabel och inte själva motorn
– Vi kunde inte göra någonting för att förhindra det som hände, men som tur var så stannade jag tillräckligt snabbt. Ska jag vara ärlig så ville jag inte stanna, bilen körde u även om det inte var så fort.
•••
Jag hoppas att du såg motoGP-loppet i går. Vilket race Valentino Rossi och Marc Marquez bjöd på. Det kan bli en riktigt rolig säsong. Rossi hyllar för övrigt sina nya tävlingsingenjör Silvano Galbusera. Efter förra säsongen bröt han med Jeremy Burgess då hade de jobbat tillsammans i 14 år.

Superstjärnans dom: – F1 är långtråkigt.

av Anna Andersson

F1 2014 är helt enkelt trist. Det anser både Flavio Bristore och den italienska motoGP-stjärnan Valentino Rossi.
– Om inte F1 ändrar sig snart kommer åskådarna att fly, säger Briatore till La Gazzetta dello Sport.
– Det är bara att kolla på kommentarerna på internet, bloggar och twitter. Folk tyckte inte alls om Australiens GP.
Han kallar det för en deprimerande show som han själv inte kan stötta.
– Publiken förstår inte varför förarna inte attackerar och varför och hur de sparar bränsle och varför världsmästare inte kan försvara sina positioner.
Han fortsätter:
– För mycket handlar om ingenjörerna, inte om fansen eller underhållningen. Resultatet är fruktansvärt. Självklart är det så att grundidéerna bakom de nya reglerna är riktiga, men vi får inte glömma att F1 först och främst handlar om kampen mellan förarna, säger italienaren som tidigare var teamchef för Benetton och Renault.
– Att tvinga förarna att köra långsam går tvärt emot det sunda förnuftet. Det är som om man inför en ny regel i fotboll där Ronaldo bara får röra bollen tio gånger per match. Nu tvingas stjärnorna att bete sig som revisorer på banan.
Rossi som kör premiär med motoGP i Qatar den kommande helgen säger:
– Jag hade förväntat mig något nytt från F1, men jag tyckte bara att det var långtråkigt. Jag anser att motorcyklar och bilar ska få ha så mycket bränsle som de behöver. Det som händer nu är framförallt en utmaning för ingenjörerna, säger han till Tuttosport.
Vad tycker ni när ni nu har fått ett par dagar att fundera?
När det gäller ljudfrågan är det kanske detta som gäller?

•••
Enligt Ron Dennis kommer McLaren vara upp till en halv sekund snabbare per var i Malaysia nästa vecka. Attack med andra ord.
•••
Dramat om andraplatsen i Australiens GP är inte över. Daniel Ricciardo var tvåa över mållinjen, han firades somt tvåa på prispallen inför mängder av hemmafans, men fem timmar efter målgång kom beskedet att han hade diskats.
Det har Red Bull nu protesterat mot, man har lämnat in en hög med papper till FIA och ärendet ska behandlas i slutet av denna vecka.
Så vi lär få anledning att återkomma i ärendet.
•••
Säsongen har precis startat då snackas det redan om 2015. Bernie Ecclestone vill gärna ha in ett par nya banor i kalendern och här är de som diskuteras:
Long Beach, USA. Bernie Ecclestone vill gärna återvända till banan som hade F1 mellan 1976 och 1983.
Delhi, men enligt Ecclestone är Indiens GP inte tillbaka 2015….
Baku, Azerbajdzjan: Ett land som är vansinnigt svårt att stava till men Ecclestone är positiv:
– Även om 2015 kanske är lite tidigt. 20165 låter mer rimligt citeras han av motorsportmagazin.
New Jersey. USA: Blir det ett lopp i skuggan av Manhattan eller inte?
Sydkorea vill gärna ha ett race igen, Mexiko har skrivit ett kontrakt med Ecclestone och det har klassiska Magny-Cours i Frankrike också. Vi får se vad som händer.
•••
I dag skulle Ayrton Senna ha fyllt 54 år. En av tidernas största F1-förare omkom i Tamburello på Imola den 1 maj 1994, men han lever kvar i våra minnen.
•••
I helgen kollar jag på roadracing. MotoGP-premiär i Qatar. Kommer Marc Marquez, som vann VM som rookie förra året att vara lika säker i år? Han hotas främst av landsmännen Jorge Lorenzo och Dani Pedrosa.
Vad kan min gamla favorit Valentino Rosi göra?
Du följer det på samma kanal som sänder F1.

Var är ljudet?

av Anna Andersson

Nu är jag hemma igen efter mer än två dygn i ett flygplan och lite lätt jetlaggad på det.
Men det var en kul premiär, även om jag som så många andra är besviken på ljudet. Ni läste väl krönikan om det efter loppet?
Om inte finns den här.

Det går inte att koma ifrån att det är ett betydligt sämre ljud, burkigare och det går inte att höra farten på samma sätt. Tidigare år har det varit omöjligt att göra en intervju med en bandspelare under ett träningspass. Man har fått skriva upp allt för att inte bara höra motorljuden efteråt. Att köra Kimi Räikkönen prata utan mick samtidigt som en motorkör är lönlöst…
I år är det faktiskt så att det går att urskilja ord, även om jag själv i de lägena fortfarande skriver för att vara på den säkra sidan. Så man inte missar något med bandspelare som lägger av….
Här kan du själv höra skillnaden:

Ron Walker, chef för Australiens GP kallade de nya motorerna för kontraktsbrott eftersom det inte låter som F1 på samma sätt och Bernie Ecclestone ger honom rätt.
– Jag var inte skräckslagen över ljudet. Jag är skräckslagen över bristen på ljudet. Bilarna låter inte som racerbilar, säger Ecclestone.
– Sett till kontraktet så har Ron Walker rätt. Jag är ledsen att det som jag har sagt hela tiden nu är bekräftat.
Ecclestone har tagit upp problematiken med FIAs chef Jean Todt:
– Jag har sagt honom att vi måste se om det finns en möjlighet för oss att få bilarna att låta som racerbilar.
Ecclestone vill inte vänta allt för länge med förändringen heller.
– Vi kan inte vänta hela säsongen, då kanske det är försent.
Han menar att motortillverkarna nu måste lösa problemet.
– De måste se till att motorerna når den ljudnivå som F1 ska ha igen. De fick motorerna att vara tysta, de kan få dem att låta som F1 igen, säger Ecclestone enligt motorsportmagazin.
– Andra arrangörer är rädda nu. De tror att de inte kommer att sälja tillräckligt många biljetter. De är väldigt oroliga.

Red Bull diskade – Magnussen tvåa

av Anna Andersson

Daniel Ricciardo log över hela ansiktet när han tog emot andrapriset i Melbourne.
Nu ler han inte längre.
Hemmaföraren har diskats.
FIA upptäckte att hans Red Bull har använt sig av ett för högt bränsleflöde (100 kg/timme är tillåtet). Därmed bröt han mot regel 5.1.4 i det nya tekniska reglementet. Red Bull bytte dessutom sin Fuel-Flow-Meter mellan kvalet och loppet.
Stallet har protesterat mot diskningen, men FIAS boss Charlie Whiting sa redan innan tävlingen att man inte skulle tolerera att någon bröt mot den här nya regeln.
I och med att Ricciardo diskades slutar Kevin Magnussen nu tvåa i sin debut. Det är det bästa resultatet som en rookie har gjort sedan 1996 då Jac Villeneuve körde in som tvåa bakom stallkompisen Damon Hill i Australien. Jenson Button är nya trea och därmed har McLaren ledningen i konstruktörsmästerskapet, McLaren som inte tog en enda pallplats 2013….
Sergio Perez tog nu den sista poängplatsen.
•••
Vi ska inte heller glömma bort rookie två, Daniil Kvyat Ryssland, som tog två poäng för sitt Toro Rosso. Därmed är han den yngsta föraren som tar poäng i historien. Han snodde det rekordet från Sebastian Vettel.
Den tredje rookien var Marcus Ericsson som tvingades parkera efter en tung helg.
Mer om honom läser du här.
Mer om loppet här:
•••
Mardrömsstart för Red Bull.
Här är deras statement:
”Following the decision of the FIA that Infiniti Red Bull Racing is in breach of Article 3.2 of the FIA Formula One Sporting Regulations and Article 5.1.4 of the FIA Formula One Technical Regulations with Car 3, the Team has notified the FIA of its intention to appeal with immediate effect.

Inconsistencies with the FIA fuel flow meter have been prevalent all weekend up and down the pit lane. The Team and Renault are confident the fuel supplied to the engine is in full compliance with the regulations.”
•••
Nu är det dags att fixa det sista till tidningen. Sedan ska jag sova och åka hem. Har haft ett par roliga dagar i Melbourne och jag hoppas att ni är nöjda med rapporteringen. Jag kommer inte att vara på alla race i år, men ska ändå försöka hålla er så uppdaterade som möjligt, både här, på sportbladet.se och i den rosa tidningen.

Dansk dynamit

av Anna Andersson

Marcus Ericssons debut såg riktigt bra ut. Han körde klokt, lugnt och var till och med uppe på elfte plats. Men det tog slut efter 29 varv.Då försvann oljetrycket och medan Nico Rosberg stormade mot den rutiga flaggan mötte jag Marcus utanför depån.
Han var besviken. Vilket i det läget är självklart.
– Det var synd, jag tyckte att jag gjorde en bra insats, sa han när han hade tagit av sig hjälmen och var på väg in i garaget igen.
– Jag märkte ingenting, men fick besked lver radion att stanna nu. Då kollade jag efter två gånger själv och stannade. Det var oljetrycket och had ejag fortsatt hade jag kunnat sptänga motorn och det vill man iten göra när det är ett begränsat antal motorer.
Samtidigt som vi bytte några ord pågick loppet på banan och där gjorde Kevin Magnussen en helt makalös debut för McLaren. Det var första gången en dansk stod på prispallen i F1 och han gjorde en lika imponerande insats som Lewis Hamilton gjorde för samma stall 2007. Sedan dess har ingen förare varit i närheten av den F1-debuten och Magnussen visade att han är en kille att räkna med.
Han är ödmjuk, han är snabb och han vet vad han vill. Räkna med att Jenson Button, som var fyra i dag, får en mycket tuff kamp om ställningen i stallet.
•••
Det var en rejäl smäll i den första kurvan, Caterhams Kamui Kobayashi missade inbromsningen och tog med sig Williams Felipe Massa. Båda tackade för sig. Domarna ska undersöka incidenten efter loppet. Felipe Massa anser att japanen ska stängas av.
– De var mitt fel. Jag trampade på bromsen, som alla andra gjorde, men bilen saktade inte ner och jag körde på några av mina konkurrenter.
– Mina däck blev väl för kalla efter det andra formationsvarvet, jag färstår inte. Det var otroligt svårt att bromsa bilen, det hände ingenting. Jag stod på pedalen, men då låste sig framhjulen. Det var mitt fel. Jag är otroligt ledsen, säger japanen som i år gör comeback i F1.

FIAs undersökning visar dock att det inte var japanens fel utan att det var ett allvarligt tekniskt fel som inträffade. Kamui Kobayashi kommer därför inte att straffas för incidenten, även om Felipe Massa var vansinnig efteråt.
•••
På det andra varvet fick Lewis Hamilton radiomeddelandet:
– Ok, Lewis, vi behöver bryta, spara motorn.
Efter 30 sekunder kom:
– Ok, Lewis, stanna ute du….
Men på fjärde varvet parkerade britten som var snabbast i kvalet. Inte riktigt den starten som han och Mercedes ville ha….
•••
Sebastian Vettel bröt på varv sju. Känns inte riktigt som mästarens resa till Australien lönade sig.
– När det är en sak som inte fungerar, då fungerar inte de andra heller. Vi försökte allt, men det hjälpte inte. Jag tror att det var ett motorproblem, att inte alla cylindrarna fungerade riktigt och då är det också svårt att ladda batteriet. Då finns det ingen energi alls, säger han.
– Jag är extremt besviken. När bilen fungerar, som i fredags så ser det bra ut. Självklart så hoppas man, men så är livet. Det är bara att hålla huvudet högt, det kommer att bli ett mycket långt år och andra bilar har också problem. Det kan hända mycket.
Samtidigt som han misslyckades så lyckades Daniel Ricciardo köra in som tvåa i sin debut för Red Bull. En mycket imponerande insats av den leende australiern som gjort bra insatser när han testat för Red Bull tidigare under åren. Gissar att Vettel gnisslar tänder just nu.
För övrigt måste jag nu tillägga att Ricciardo kan bli av med sin pallplats. Hans bil har använt mer än de tillåtna 100 kg bränsle och man utreder nu om han ska straffas.
•••
Det var lite trångt på depårakan i starten:
20140316_170529
•••
Mercedes vet vad man vill. Vinna VM.
– I år måste stallet leverera, säger Niki Lauda till FAZ.
– Vi har fått en enorm chans och den måste vi ta. I slutet av året vill vi ha VM-titeln.
Det började med en seger för Nico Rosberg.
•••
Tog promenad i morse. Gick längs med stranden där det var fullt av drakflygare, gummibåtar och otroligt snygga veteranbilar som var parkerade längs vägen. Gick förbi två mål och en linjerad plan. Det satt lite folk bredvid och jag tog förgivet att de skulle lira fotboll.
Efter en halvtimme var jag på väg tillbaka igen och då hade ett gäng glada amatörer plockat fram bollarna och börjat lira.
Handboll.
Beachhandboll.
Jag har ägnat i stort sett hela mitt liv åt den idrotten på planen och vid sidan av den. Jag vet inte hur många hallar jag har sett och hur många domare jag har svurit åt. Jag har spelat inne, på gräs och på sand – men jag har aldrig, aldrig sett ett gäng spela spontanhandboll på stranden.
Det var en härlig syn.
Jag stannade en stund och kollade in tekniken. Den var inget vidare, men de hade kul. Riktigt kul.
Jag log innan jag vek av mot Albert Park.

Lös ett problem – då kommer nästa

av Anna Andersson

För Marcus Ericsson tog kvalet i Australien slut efter ungefär sex minuter. Då stod han i depån efter sina fem första varv och regnet svepte in över Albert Park med full kraft. Det öste ner.
Det gjorde att svensken inte kom ut igen och hans 1.35,157 också var hans kvaltid. Då var han ungefär fyra sekunder efter toppen och han var också nio tiondelar efter teamkollegan Kamui Kobayashi som överraskande tog sig vidare till Q2 som 16:e man. I Q2 slutade han på plats 15.
Ericsson kommer dock att flyttas upp en placering i starten eftersom Esteban Gutierrez, Sauber, har bytt växellåda och han kan vara nöjd med sitt kval med tanke på löjligt lite tid han har haft på banan den här helgen.

Två nykomlingar smällde till och såg till att betydligt mer erfarna världsmästare och stallkollegor fick rejält med stryk. Kevin Magnussen skåpade ut Jenson Button hos McLaren och Daniel Ricciardo, som är ny hos Red Bull, startar som tvåa i morgon och satte Sebastian Vettel på plats. Vi kan även konstatera att båda Toro Rosso tog sig in i Q3, det gjorde som sagt inte två Red Bull….Vettel hade problem med en mjukvara som skulle ha ändrats till kvalet. Där gick någonting fel.
•••
Williams båda bilar tog sig vidare till Q3.
Här har du hela resultatet:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1m44.231s
2. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m44.548s +0.317s
3. Nico Rosberg Mercedes 1m44.595s +0.364s
4. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1m45.745s +1.514s
5. Fernando Alonso Ferrari 1m45.819s +1.588s
6. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1m45.864s +1.633s
7. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1m46.030s +1.799s
8. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m47.360s +3.129s
9. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m48.079s +3.848s
10. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1m48.147s +3.916s
Q3 cut: 1m44.331s
11. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m44.437s +2.173s
12. Kimi Räikkonen Ferrari 1m44.494s +2.230s
13. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m44.668s +2.404s
14. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1m45.655s +3.391s
15. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1m45.867s +3.603s
16. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m47.293s +5.029s
Q2 cut: 1m34.274s
17. Max Chilton Marussia-Ferrari 1m34.293s +4.118s
18. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1m34.794s +4.619s
19. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m35.117s +4.942s
20. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1m35.157s +4.982s
21. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m36.993s +6.818s
22. Pastor Maldonado Lotus-Renault.
Valtteri Bottas och Esteban Gutierrez har bytt växellådor och flyttas tillbaka fem platser var.
Men kolla in vilken tuff grupp det blir mitti fältet, Massa intill Button, bakom dem Räikkönen och Vettel.
Grattis Danmark. Kevin Magnussen startar som fyra. Snyggt. En sådan premiär har vi inte sett av en rookie sedan Lewis Hamilton stormade in 2007.
– Jag är otroligt nöjd, jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig, säger Kevin.
– I och med att det var så blött så var det lite av ett lotteri. Jag har aldrig upplevt ett sådant kval, det var otroligt svårt.
Ändå gjorde han det otroligt bra.
– Jag är verkligen superimponerad av Kevin, snyggt, hyllades han av Marcus Ericsson.
•••
Nico Rosberg varnade för det där med att spara bränsle under loppet i morgon.
– De kommer att bli svårt, det gäller att köra snabbt och samtidigt spara bränsle. Det blir en stor utmaning, sa han.
Även Daniel Ricciardo var lite orolig:
– Vi har inte ens kört en hel tävlingsdistans än så…men jag litar p killarna på pitwall.
•••
Dagens roligaste tweet kommer från Lotus:

– Det är tufft nu. Så fort vi fixar ett problem så kommer det ett nytt, säger Romain Grosjean.
– Jag är övertygad om att det kan bli en fantastiskt bra bil om vi får ihop alla bitar tillsammans. Det är tuffa tider, men vi har varit med om tuffa tider förr och kommer att lösa detta.
Det ryktas om att Lotus fortfarande inte betalar ut några löner.
•••
Är Red Bulls bil olaglig? Ja det har varit den stora frågan i presscentrat här i Melbourne. Det var ingen som hittade den TV-kamera som måste sitta fram på bilen. Alla andra stall har en.
Men så kom en bild framifrån på Red Bull och plötsligt syntes det var mästarna och deras stjärndesigner Adrian Newey hade gjort.
Han har gömt kameran. Han har återigen lusläst reglerna och nu hittat en lösning som inte är förbjuden.
En av F1:a välkända gråzoner.
Adrian Newey har valt att bygga in kameran. Nu har jag ingen bra bild på bilen här, men det syns ganska bra här:

Under det sista I:et under Pirellis logga sitter den. Den kan filma framåt, inte bakåt och enligt reglerna är det tydligen så att den måste ha en kamera. De flesta teamen har valt att ha två, en på var sida som sticker ut något för att det ska vara exakt lika (allt annat är en katastrof för aerodynamiken, men det vet ni ju redan). Red Bull har valt att ha en – och på andra sidan är det exakt likadant byggt, men ingen kamera. Det skriver auto, motor und sport. Ett smart drag sett till aerodynamiken.
Får se om det är några andra som kopierar den lösningen framöver. TV-bolagen är säkerligen inte nöjda med den här lösningen…
•••
Dags att rusa. Mer jobb att göra. Mycket mer F1 hittar du i tidningen och på sportbladet.se

Marcus laddar för kval

av Anna Andersson

Vi väntar på kvalet i Melbourne. Den tredje träningen är över, jag följde den på nära håll och fick se Marcus Ericsson skaka på huvudet. Även om han körde 21 varv så var han 19:e och långsammaste bil med sina 1.36,149.
Han var inte nöjd med bilen, men det var inte Kamui Kobayashi heller och med andra ord har de mycket att arbeta med under förarmötet. Kvalet startar om lite mer än en timme, men det positiva är att Marcus körde. Här är en bild inne från depån:

_JI21122
Favorit inför kvalet är Mercedes, Nico Rosberg dominerade den tredje träningen:

1. Nico Rosberg Mercedes 1m29.375s 15
2. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m30.766s +1.391s 20
3. Fernando Alonso Ferrari 1m30.876s +1.501s 11
4. Lewis Hamilton Mercedes 1m30.919s +1.544s 13
5. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m30.970s +1.595s 13
6. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1m30.978s +1.603s 16
7. Kimi Räikkönen Ferrari 1m31.156s +1.781s 12
8. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1m31.251s +1.876s 22
9. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m31.665s +2.290s 17
10. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m31.723s +2.348s 20
11. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m31.925s +2.550s 17
12. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m32.255s +2.880s 14
13. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1m32.417s +3.042s 16
14. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1m34.184s +4.809s 15
15. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1m34.188s +4.813s 16
16. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1m34.413s +5.038s 19
17. Max Chilton Marussia-Ferrari 1m34.717s +5.342s 15
18. Pastor Maldonado Lotus-Renault 1m34.754s +5.379s 15
19. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1m36.159s +6.784s 21
20. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 2
21. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 2
22. Romain Grosjean Lotus-Renault 4
•••
Både Valtteri Bottas, Williams och Esteban Gutierrez, Sauber kommer att byta växellåda. Det betyder minus fem platser i starten. Kom i håg det till efter kvalet.
•••
När det gäller väderförhållandena är det varmt. molningt och blåsigt. Det sägs att regnet kommer lagom till kvalet.
– Det har jag inga problem med. I Sverige snöar det som bekant ofta, jag är van vid halt underlag så låt det regna, säger Marcus.

Kan Marcus köra kvalet?

av Anna Andersson

Molnen har dragit in över Melbourne. Det är svalare, det blåser och himlen känns osäkert grå. De är ännu flera timmar till dess att kvalet ska avgöras, men nu säger även väderprognosen att det är risk för regn.
Och det redan till kvalet som startar kl 17.00 ikväll.
Även förra året regnade det så mycket under kvalet att tävlingslendingen bestämde sig för att skjuta upp Q3 och den avgjordes sedan på tävlingsdagen.
– Vädret är väldigt nyckfullt här i Melbourne, ena stunden är det otroligt hett, nästa stund vräker regnet ner. Ibland är det fyra årstider under en dag, säger Mercedes Lewis Hamilton.
Med tanke på vilka problem som de nya bilarna har haft med tillförlitligheten och på hur svårkörda de är, i går var det många som körde av banan på ganska märkliga ställen, så kan det bli ett kvalkaos.
– Vi har aldrig kört i regn med turbomotorerna, då kan det dyka upp nya problem, säger Mercedes Niki Lauda till motorsportmagazin.
Så med andra ord får vi se….
•••
När det gäller Caterham och Marcus Ericsson har stallet jobbat hela natten för att lösa problemen med hans bil. Enlgit det senaste ryktet är en av Caterhams bilar körklara, inte den andra och nu är det inte ens en timme kvar till den tredje träningen.
Troligen är det så att det är Kamui Kobayashis bil som inte är helt klar med tanke på att han hade problem med bränsletillförseln och motorn plockades av bilen i går eftermiddag.
Reglerna säger att mekanikerna får jobba fram till klockan 05.00 och sedan måste de lämna bilen och ta upp arbetet igen klockan 11.00. Sju gånger per säsong får stallen bryta mot den regeln sju gånger per säsong annars väntar böter. Caterham valde att lägga ner arbetet och återkomma och genomföra det sista när klockan slagit elva.
För stallet är det otroligt viktigt att man kör träningen och även kvalet, den som inte kvalar får inte heller köra racet. Så står det i reglerna.
Det kan göras undantag, men en bil som inte kört under någon träning och inte under kvalet lär knappast få tillstånd att starta i racet.
•••
Ni är några som har bekymrat er om ljudet. Min personliga åsikt är att det inte låter som F1 längre. Den delar Force Indias ägare Vijay Mallya. Han vände sig in i TV-kamerorna under den andra tränignen och skrek:
– Ljudet är borta, men vi behöver det ljudet i formel 1.
Men å andra sidan är vi rädd duktiga på att vänja oss vid det mesta och om ett år är detta tema säkerligen utraderat. Då är det något annat som vi diskuterar.

Aj, aj, Marcus

av Anna Andersson

Det blev en mycket tung inledning för Marcus Ericsson. Inte alls vad han och vi hade hoppats på. Under det första passet var det elektroniken som spökade. Då hann han bara med ett enda varv.
På det andra var han snabbt ute, men efter installationsrundan så var det över.
Igen.
Den här gången handlade det om hydralik.

Ingen vidare start på F1-karriären, men Marcus Ericsson var ändå hoppfull. Precis som han brukar vara. Han är otroligt duktig på att hålla humöret uppe.
När det gäller de andra förarna så har även Lotus haft en tung dag, där körde Pastor Maldonado två varv under det första passet och inga under det andra. För Romain Grosjen blev det inga varv alls på förmiddagen, på eftermiddagen snurrade han av och det rejält.
För ett år sedan körde Sebastian Vettel ett varv på 1:25.908, det var fredagens bästa tid. I år får vi jämföra den med:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1m29.625s 37
2. Nico Rosberg Mercedes 1m29.782s +0.157s 31
3. Fernando Alonso Ferrari 1m30.132s +0.507s 28
4. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m30.381s +0.756s 41
5. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m30.510s +0.885s 33
6. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m30.538s +0.913s 38
7. Kimi Räikkonen Ferrari 1m30.898s +1.273s 32
8. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1m30.920s +1.295s 38
9. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1m31.031s +1.406s 34
10. Nico Hülkenberg Force India-Mercedes 1m31.054s +1.429s 33
11. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1m31.060s +1.435s 35
12. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m31.119s +1.494s 31
13. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m31.283s +1.658s 36
14. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1m32.355s +2.730s 36
15. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m32.468s +2.843s 26
16. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m32.495s +2.870s 36
17. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1m33.486s +3.861s 29
18. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m33.646s +4.021s 12
19. Max Chilton Marussia-Ferrari 1m34.757s +5.132s 29
20. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1
21. Pastor Maldonado Lotus-Renault
22. Kamui Kobayashi Caterham-Renault

Det ser ut som om Mercedes är vassa på sina longruns, Red Bull har gjort ett bättre intryck än vad i alla fall jag hade förväntat mig och Ferrari ligger lite mitt i. Danskarna bakom mig är lyriska över Kevin Magnussen…han var nia, precis bakom två finländare.

•••
För övrigt finns tankarna hos Michael Schumacher. Felipe Massa har hans initialer på hjälmen, Mercedes har, precis som under testerna #KeepFightingMichael på bilen och Sebastian Vettel har en kopia Schumachers signum (kan man väl kalla det) under visiret på sin hjälm.
•••
De tyska journalisterna är i upplösningstillstånd. Eller i alla fall stressade. Det snackas nämligen om att det är problem i relationen mellan Lewis Hamilton och Nico Rosberg. De båda har kört i samma team i olika omgångar sedan de var 13 år gamla och känner varandra väl. De bor grannar och har också umgåtts på fritiden, men nu är Hamilton inte bjuden på Rosbergs bröllop i sommar.
– Men jag bryr mig inre, jag försöker att undvika bröllop, säger Hamilton enligt motorsportmagazin.
Däremot så säger han följande till Autosport:
– Rosberg tillbringar mycket mer tid med ingenjörerna än jag och ändå får vi samma resultat.
Det uttalandet har fått de tyska journalisterna att gå i taket, Rosberg däremot säger:
– Jag bryr mig inte. Det är två olika sätt att arbeta på och det är väl bra för stallet.
•••
Du har väl inte missat nästa svenska namn på väg mot motorsportens finrum, Gustav Malja. Han är uttagen till McLarens talangprogram, en utbildning som gett både Lewis Hamilton och Kevin Magnussen en plats i F1.
18-åringen får chansen att jobba tillsammans med F1-stallets experter den kommande säsongen.
•••
Dags att kuta vidare. Hör av mig när jag hinner.Det kommer finnas en massa F1-material på sportbladet.se och i tidningen. Så häng med och glöm inte att diskutera.
Hur går det i kvalet i morgon?
Vilka förare kan överraska och vilka kommer att missa?

Problem för Marcus

av Anna Andersson

Solen strålar, det är 25 grader varmt och perfekta förutsättningar här i Melbourne. Vi har sett en gammal legendar stanna upp och skriva autografer. Egentligen är det otroligt att Jackie Stewart, född 1939, orkar med att göra resan hit och dessutom ser så oförskämt pigg ut. Möjligen kan det bero på det sätt han matchar sina byxor med kepsen…
20140313_124514(1)

•••
Den första träningen var inte gammal innan den första bilen stannade på banan. I kurva nio.
Och det var Lewis Hamilton, en av de stora favoriterna, som fick parkera sin Mercedes. Det sägs att man bytte powerunit i hans bil inför passet.
Och just de där grejerna tar betydligt längre tid att byta i år än tidigare, en mekaniker jag pratade med sa att det tog nästan tredubbelt så lång tid.
Hamilton skulle sedan ta sig in i paddock till teamets tält. Hjälmen på så att han slapp snacka med jobbiga journalister – men kom inte igenom säkerhetsspärren….
När en halvtimme återstod av passet kom sedan ett meddelande om att det var en sensor som gått sönder och orsakar problemen med motorn. Med andra ord ingen anledning till panik.
•••
Efter fyra varv ville sedan Daniel Ricciardo visa hemmapubliken att han hör hemma i Red Bull. Han satte den första snabbaste tiden, 1:37,290, strax därefter följde dansken Kevin Magnussen, McLaren, med 1:37,762 och Valtteri Bottas, Williams.
•••
Det tog 50 minuter innan Sebastian vågade föra ut sin Suzie på banan. Han körde ett installationsvarv och gick in i depå och kom ut igen efter ytterligare ett par minuter. På presskonferensen i går blev det i alla fall tydligt att han satsar på att vinna sin femte titel.
– Vi kan inte lösa våra problem på en enda natt, men vi har ett bra team med smarta människor och jag är övertygad om att det inte tar allt för lång tid innan vi återigen är i bra form. Det är enklare att göra en snabb bil tillförlitlig än att göra en tillförlitlig bil snabb.

•••
Hur gick det då för Marcus Ericsson? Tja, det finns inte så mycket mer att skriva än att han körde ett installationsvarv och sedan tillbringade tiden i depån. Han hade ett elproblem och inte heller hans kollega Kamui Kobayashi körde mer. Han hade problem med bränsletillförseln.

Hos Lotus hann Pastor Maldonado inte ens köra två varv innand et rök om bilen och han fick rulla tillbaka in i depå.
Här är resultaten:

Resultatet från träning 1:
Resultatet från träning 1:

•••
Hos Lotus har Federico Gastaldi fått titeln vice stallchef. Han har tidigare varit Director of Business Development och han har arbetat för stallet sedan det hette Benetton. Gerhard Lopez stannar som stallchef, den rollen tog han över när Eric Boullier flyttade till McLaren.
•••
Nu avvaktar vi nästa träning och vilar ögonen på Robert Dahlgren som kör V8 Supercar med en mycket svensk Volvo.

Sida 246 av 390