Hamiltions första seger

av Anna Andersson

Det var ett mycket tufft race i Ungern. Tufft för förarna som tvingades kämpa mot en enorm hetta (34 grader i luften och 50 grader i asfalten) och tufft för åskådarna som fick se en gastkramande racing ända in i mål. Det var inte många som trodde att Mercedes hade fått ordning på problemet med de överhettande bakdäcken, men trots att man inte deltog i juniortesterna på Silverstone och bara fick veta resultatet på papper, så verkar det som om Mercedes har tagit ett stort steg framåt. Lewis Hamilton ledde från start till mål, han var oslagbar och tog en seger som många knappast trodde var möjlig.
Det lovar gott inför hösten, nu är mer än halva f1-säsongen avgjord och F1 tar som bekant sommarlov och återkommer först om en månad. Om Mercedes får ordning på problemen med bakdäcken så kan vi se fram emot en mycket spännande höst.
– Håller däcken frör den här påfrestningen så håller de överallt, sa Hamilton själv.
Detta var Lewis Hamiltons fjärde seger i Budapest, men hans första seger någonsin för Mercedes. Den kommer att betyda enormt mycket för honom och Mercedes framtid. Kan de fortsätta att utmana Red Bull? Det öppnar för en spännande fajt i höst.
•••
Kimi Räikkönen gick från plats sex i starten till plats två. Snyggt.
Han försvarade sig stenhårt mot Sebastian Vettel som försökte köra om honom i kurva fyra två varv från mål och visade att han är en mästare, sugen på fler titlar. Annars gillar jag hans kommentar till Sebatsian Vettel efter målgång:
– Vad hände med dig? Fick du en drive trough?
– Nej, svarade Vettel.
– Jag fastnade bakom Button.
•••
Sebastian Vettel var ändå ganska nöjd efter loppet:
– Jag hade problem med de mjuka däcken, de tog slut lite snabbare än vad jag hade trott att de skulle göra. Jag kom ut på banan efter Jenson Button, tappade tid och det avgjorde loppet. Jag hade problem att köra om honom och skadade dessutom framvingen och det hjälpte inte direkt.
– Jag gjorde allt jag kunde, så det är ändå okej.

•••
Fernando Alonso hade hoppats på att ta in poäng på Sebastian Vettel, men Ferrarin var inte alls så konkurrenskraftig som man hoppats på. En femteplats är en besvikelse för italienarna. Nu krävs det en himla massa jobb för att kunna kämpa sig ikapp, Red Bull, Mercedes och Lotus inför avslutningen av säsongen. Nio lopp återstår.
•••
Tuff manöver mellan Lewis Hamilton som tvingade Mark Webber av banan på det 51 varvet, än så länge ingen åtgärd av domarna. Däremot straffades Lotus Romain Grosjean för incidenten med Jenson Button. Han fick 20 sekunder extra efter målgång, men han behåller sjätteplatsen.

•••
Valtteri Bottas tvingades bryta. Hans Williams drabbades av motorproblem. Även Force Indias Adrian Sutil tvingades bryta, hydralikproblem. Det var hans 100:e F1-lopp, inget vidare jubileum med andra ord.
•••
Båda McLarens bilar tog VM-poäng.
•••
Pastor Maldonado tog Williams första VM-poäng i år. En tiondeplats.
•••
Som vanligt är det en massa jobb efter racet och det ska jag ägna mig åt nu. Samtidigt så ska jag tacka för ert tålamod i sommar när jag har haft semester. Nu är den perioden över och bloggen kommer definitivt att uppdateras oftare. Så även om F1 har sommarlov så komemr bloggen att leva vidare, det ska finnas en plats att diskutera F1.
Vi hörs – hoppas jag.

Ekonomiska problem mitt i semestern

av Anna Andersson

Juli betyder semester tider, även för mig. Det, i kombination med att datorn varit i säkert förvar hos servicedesk och uppdaterats, har gjort att jag inte uppdaterat bloggen på ett par dagar. Det kommer att vara relativt låg frekvens fram till Ungerns GP också, men sedan tar hösten vid och det blir bättre fart igen.
Då är semestern över och F1 ska avgöras.
Lite nyheter kan jag dock bjuda på, Peter Sauber är orolig för sitt stall. Teamet har inte kunnat betala sina räkningar och har 8,5 miljoner kronor i skulder. Nico Hülkenberg har redan sagt upp sitt kontrakt med teamet efter som han inte har fått sin lön och kan lämna stallet när en möjlighet dyker upp.
•••
Pirelli väljer en mjukare blandning i Ungern än vad man hade tänkt från början, istället för hard och medium blir det medium och soft.
Gissar att Mercedes inte är helt nöjda.
•••
Lotus ställer upp med Valsecchi, Prost och Räikkönen på Silverstone.
•••
Trevlig sommar. Fortsätt diskussionen.
Vi hörs.

Vettel bröt förbannelsen

av Anna Andersson

Sebastian Vettel vann Tysklands GP. Det var hans första seger på hemmaplan och hans första seger i juli månad. Förbannelsen är bruten.
Och så kör en mästare under press – pressad av en tidigare mästare – och en framtida stallkompis?
Det snackas en massa om Kimi Räikkönen och Red Bull, men stallet säger att ett beslut om framtida stallkompis till Vettel kommer först efter säsongen…
För Sebastian Vettel betydde den här segern enormt mycket, han vann på hemmaplan, inför sin pappa som betytt så otroligt mycket för hans karriär och inför alla de miljoner tyskar som älskar motorsport och F1. Hans seger på hemmaplan och hans varma ord till fansen efter loppet gjorde honom ännu mer omtyckt – även om det fortfarande finns ganska många som håller Michael Schumacher för en större förare än Sebastian Vettel.
Nu har han dessutom ett bra grepp om VM.
Dags för titel 4?
•••
Romain Grosjean gjorde ett imponerande lopp. Hans första stint var makalös och han var till slut trea i mål. Han fick flytta på sig efter en stallorder, men visade att han har kapacitet.
Kimi Räikkönen var tvåa – igen. Det var den fjärde andraplatsen på sju lopp….
•••
Fernando Alonso kämpade sig till en fjärdeplats i sin Ferrari. Han tappade ytterligare lite på Vettel och nu behöver Ferrari använda de återstående sommarmånaderna till att hämta in det försprång som Red Bull har annars blir det Vettel som vinner i år igen.
•••
Jenson Button var sexa i sin McLaren. Ett imponerande resultat av den sympatiske britten.
•••
Mark Webber var inblandad i ett katastrofalt depåstopp där ett däck träffade en fotograf som förts till sjukhus med hjärnskakning och smärtor i bröstet. Webbers stopp tog lång tid och han var ett varv efter de övriga. I mål var han sjua.
•••
Jules Bianchi råkade ut för ett rejält motorhaveri. Eld slog upp ur motorn och fransmannen lämnade bilen – då rullade den ut över banan och stannade först på en reklamskyllt på andra sidan. Den incidenten skickade ut säkerhetsbilen på banan.
•••
Har du saknat McLarens Tooned? Det har jag. Här är i alla fall årets första del:

•••
Nico Hülkenberg har visserligen fått fart på Sauber efter däckbytet. Han var tia i dag, men han har inte fått någon lön av sitt team på ett par månader och har därför sagt upp det kontraktet som löper ut vid årsskiftet. Det skriver motorsporttotal. Han kommer att köra vidare för stallet, men om någon annan möjlighet öppnar sig kan han gå vidare.
Det ryktas även om att Lotus inte kan betala Kimi Räikkönens lön…och att Hülkenberg är på väg till Lotus.

Mercedes topp – och flopp

av Anna Andersson

Kvalet på Nürburgring bjöd på strålande F1-väder, växlande molnighet och ungefär 24 grader i luften, strax över 40 grader på asfalten. Med andra ord perfekta förutsättningar.
I den första omgången blev det tydligt att Williams är fast i botten. I Tyskland försvann båda bilarna i Q1, här är de som inte klarade att ta sig vidare till Q2:
Valtteri Bottas och Pastor Maldonado, Charles Pic (Caterham), Jules Bianchi (Marussia), Giedo van der Garde (Caterham) och Max Chilton (Marussia).
I andra kvalet gjorde Mercedes en felkalkylering, en rejäl jättetabbe och Nico Rosberg satt kvar i depån och fick se att hans tid inte ens räckte till Q3. Det senaste loppets segrare den sista kvalomgången och Rosberg som kvalat bra under hela året och fått lite häng i VM-sammandraget kastade bort eniktig startplacering. Han startar nu från ruta elva.
De andra som försvann var: Paul di Resta (Force India), Sergio Perez (McLaren), Esteban Gutierrez (Sauber), Adrian Sutil (Force India) och Jean-Eric Vergne (Toro Rosso).
I den sista kvalomgången lyckades sedan Lewis Hamilton frälsa Mercedes. Han körde fram till pole position och han imponerade. Britten har inte verkat helt bekväm tidigare under helgen, men hans polevarv var perfekt.
Ferrari valde något överraskande att köra ut på de mjuka däcken i inledningen av kvalet och de kvalade sedan med de hårda däcken i Q3. Det gav dem plats sju och åtta, om de nu tar sig igenom de första två varen utan några skador på bilarna kan det vara ett mycket smart drag. Den gummiblandningen håller längre än den mjuka och de kan i så fall stanna ute på banan längre och tjäna placeringar.
Det blir ett taktiskt spel i morgon med andra ord.
Det gillar vi.
•••
Sebastian Vettel har aldrig vunnit i Tyskland. Han har aldrig vunnit i juli. Nu har han startplats två, startar på den smutsiga sidan, en tuff uppgift för killen som vill bryta förbannelsen. Mark Webber startar sedan som trea.
•••
Kimi Räikkönen kvalade bra, Han startar som fyra, i andra startled.
•••
Daniel Ricciardo visar att han vill köra för Red Bull nästa år. Återigen kvalade han bra. han startar som sexa i morgon
•••
Kimiya Sato har köpt sig ett test för Sauber. Japanen ska köra under testet på Silverstone den 17-19 juli, han är dock inte släkt med Takuma Sato. Enligt Blick har han betalat 250 000 euro för testet.
För Williams ska Susie Wolff testa, hon är tredjeförare i stallet, har tidigare kört DTM och är även gift med Mercedes chef Toto Wolff.
När det gäller testet har FIA gjort lite förändringar i sina bestämmelser. Först var det tänkt att det skulle vara enbart ett juniortest för förare som kört färre än två F1-lopp, men efter däckproblemen är nu även de ordinarie förarna välkomna och först hette det att F1-förarna enbart fick testa däcken och inte arbeta med utvecklingen av den egna bilen, nu har de bestämmelserna förändrats igen. Förarna får också arbeta med balansen i bilen för att anpassa den till de nya däcken som ska testas och sedan användas från och med racet i Ungern.
Vissa av de mindre stallen säljer nu sina testplatser, men hos Ferrari kör Fernando Alonso och Felipe Massa.
Mercedes får inte delta pga testgate.
•••
Pirelli kommer att genomföra ytterligare två däcktest, i Frankrike (Circuit Paul Ricard ) och Spanien (Barcelona). Då handlar det om utveckling inför den kommande säsongen och det testet genomförs dock med en bil från 2010 och det är inte helt optimalt enligt Paul Hembrey. Han hade också velat testa i Brasilien efter säsongsfinalen, men det verkar inte som om det blir av. Han hade dessutom gärna testat en del i regn eftersom ungefär hälften av loppen körs på en blöt vägbana.
•••
Brandkåren fick jobba under lördagen. Inför den tredje träningen hade Pastor Maldonado KERS-problem och det rök ur Williams depå, brandkåren fick snabbt kontroll över situationen och ingen person skadades.

Problem för Ferrari i Tyskland

av Anna Andersson

Det har bara gått ett par dagar sedan Storbritanniens GP avgjordes och nu är det dags igen. Den här gången är det Tysklands GP på Nürburgring, en bana som bara används vartannat år (växelvis med Hockenheim) vilket gör att däcktillverkaren Pirelli inte har allt för stor erfarenhet av den. Här slits däcken hårt, det är hög downforce det är många olika typer av kurvor och bilarna slår hårt över curbsen (kantstenarna) dessutom kan väderomslagen vara mycket nyckfulla. Det kan vara väldigt varmt och även väldigt kallt. Regnar det så kommer det en rejäl skur, men enligt den aktuella rapporten ska det inte regna i helgen (det kan dock ändras snabbt….).

Tiderna är samma som en vanlig helg i Europa, det är kval och race kl 14.
Kort fakta:
Varvlängd: 5,148 km
Tävlingsdistans: 60 varv
Kurvor: 9 höger, 6 vänster.
Kurvor under 100 km/tim: 3
Kurvor över 250 km/tim: 3
Avstånd till första kurvan: ca 500 m.
Längsta passage med full gas: ca 10,5 sek.
Vinnande strategi 2011: 3 depåstopp. Då vann Lewis Hamilton, McLaren- Mercedes.
Flest segrar i Tysklands GP har Michael Schumacher: 4 (1995, 2002, 2004, 2006 ). Fernando Alonso har vunnit tre gånger, 2005, 2010 och 2012 (men han trivs bäst på Hockenheim)

Då kan vi gå in på dagens händelser på banan.
Mercedes testade en passiv DRS under fredagen på Nürburgring. Nico Rosberg körde med nyheten på sin bil under den första halvan av det första passet. Därför blev också bilen stående i garaget under en del av passet, man behövde göra vissa justeringar. Egentigen skulle Mercedes ha testat systemet under juniortesterna på Silverstone, men då får stallet som bekant inte delta och då fick man flytta fram testet till i dag. Målet är att det ska vara färdigutvecklat till loppen på de snabba banorna Spa och Monza.
Kimi Räikkönen hade ett sådant system i bilen under loppet på Silverstone och stallet har fortsatt arbetet nu i Tyskland.
•••
Fernando Alonso bromsades något av ett elfel under den första träningen. Han fick avbryta passet efter bara ett par meter.
Efteråt gnällde han på McLaren som levererar elektroniken.
– Det var inte Ferraris fel utan McLaren ESC och det borde redan vara löst, säger spanjoren.
•••
För McLaren har 2013 varit en tung säsong och nu har man styrt om fokus – till 2014 .
– VI måste säkerställa att vi startar bra 2014. Det finns ett par delar i utvecklingen som är mycket intressanta för nästa år. Exempelvis lägger vi inte någon tid på aerodynamiken kring avgasröret eftersom det kommer att se annorlunda ut nästa år och då spelar det ingen roll, säger stallchef Martin Whitmarsh till Sky Sport F1.
– Nu får vi en ny framvinge som kommer att spela en stor roll även nästa år. Vi kommer att utveckla årets bil, men bara sådana nyheter som är relevanta även för nästa säsong. Vi kommer att kämpa vidare, men vi måste vara realistiska. När man slåss om segrar och om VM har man inte den lyxen att man kan ta foten från gasen, men även om beslutet inte är enkelt så måste vi se till att göra rätt saker med hänsyn till nästa säsong.
•••
Pirelli har tagit över ansvaret för däckkaoset på Silverstone.
– Vi tillät stallen att byta höger däck mot vänster däck. Det skulle vi inte ha gjort, säger Paul Hembrey.
Till helgens lopp har FIA infört restrektioner, däcken får inte bytas mellan sidorna som flera stall gjorde i England. Det finns också begränsningar gällande cambervinklar och däcktryck. Bilarna får ha max fyra graders negativ camber fram och 2,5 grader bak.
•••
Sebastian Vettel, Red Bull var snabbast under fredagens träningar, Nico Rosberg, Mercedes var något långsammare.

Bojkott av Tysklands GP?

av Anna Andersson

Förarna hotar med att en bojkott av Tysklands GP om samma däckproblem inträffar som på Silverstone senast.
– Hade inte Pirelli ändrat konstruktionen är jag säker på att vi förare hade gjort någonting, säger Sergio Perez till motorsporttotal.
– Det var livsfarligt. Om däcken exploderar kan jag inte tänka mig att 22 förare kör loppet.

Pirelli tar med sig nya däck med kevlarstomme till Tyskland, de som förarna testade under kvalet till Kanadas GP. Däckvalet är P Zero medium med vit dekor och P Zero mjuk med gul märkning, en kombination som senast användes i Kinas GP (april).
Här är Paul Hemberys kommentar inför helgens lopp, saxat från Pirellis pressmeddelande:
”Överraskande nog är just Nürburgring en av de banor vi har minst erfarenhet av, vi har bara varit här med F1 en gång tidigare. Vi är dock säkra att vi valt den rätta kompromissen mellan prestanda och hållbarhet med valet av medium och mjuk gummiblandning. Dessa användes även för tävlingen 2011, men sedan dess har däcken blivit mjukare och snabbare, vi kan alltså ett race med i genomsnitt tre depåstopp för de flesta förare. Nürburgring är egentligen inte en speciellt krävande bana för däcken men här finns några speciella omständigheter man måste ta hänsyn till för att få längre livslängd på däcken, nämligen chikanerna med sina banmarkeringar, curbsen. Vi väntar oss en tidsskillnad på mellan 0,8 och 1 sekund mellan de båda gummiblandningarna, vilket ger många möjligheter till olika strategier. Till detta race tar vi med oss de nya bakdäcken med Kevlarstomme efter händelserna på Silverstone. Även om de däck vi använt hittills med stålstomme är fullständigt säkra om de används på rätt sätt, är den kevlarbaserade enklare att hantera. Dessutom, så länge det inte finns några system som ger oss möjlighet att påverka hur teamen använder däcken, t ex lufttryck och camber, just de faktorer som bidrog till problemen på Silverstone, föredrar vi att ta med oss ett mindre sofistikerat däck. Från Ungerns GP och framåt kommer vi använda ett helt nytt däcksortiment som kombinerar karakteristiken från 2012 års däck med den ökade prestandan hos årets.”
•••
Det har pratats om att de nya däcken inte alls passar till Lotus, men Kimi Räikkönen är av en annan åsikt:
– Om det är samma däck som vi testade i Kanada så kändes de till och med bättre, säger han.
Annars är Nürburgring inte direkt hans favorit där tvingades han bryta på det sista varvet med en trasig hjulupphängning 2005.
– Det är alltid tungt att bryta, vissa gånger är tyngre än andra. Men hade jag inte behövt bryta 2003 och 2005 så hade jag vunnit VM de åren.

Efter SIlverstone – nya däck

av Anna Andersson

Däcksituationen under loppet på Silverstone har fått FIA att reagera, juniortesterna på Silverstone (17-19 juli) är öppna för alla förare.
Men de förare som har kört fler än två GP får bara testa däcken, inte syssla med något utvecklingsarbete. FIA kommer att skicka representanter med som kollar att de mer ordinarie F1-förarna bara sysslar med däckutveckling och inte ägnar någon tid åt att utveckla respektive bil. Sedan kommer ni väl i håg att Mercedes inte får vara med där eftersom man gjorde testet i Barcelona, det straffet blir nu plötsligt betydligt tuffare än vad tyskarna hade trott när de föreslog just den straffsatsen.
Pirelli kommer också med nya bakdäck till helgens lopp på Nürburgring (de som testades under fredagsträningen i Kanada), man byter ut en del av stålkonstruktionen mot kevlar.
Under juniortesterna på Silverstone ska man testa nya däck, de som påminner om fjolårets däck i konstruktionen. Däck som
Pirelli ville använda tidigare under säsongen, men Ferrari, Lotus och Force India gick inte med på det eftersom de anser att däckens konstruktion kan påverka aerodynamiken i årets bil negativt. Men efter problemen på Silverstone så är man nu överens om att säkerheten går först, därför kommer däcken att användas från och med tävlingen i Ungern den sista helgen i juli.
Pirelli har analyserat det som händer på Silverstone och det var flera olika orsaker som låg bakom de fyra däckexplosionerna, bland annat hade flera stall ett för lågt luftryck i däcken, flera team förväxlade vänster däck med högerdäck, dessutom spelade de tuffa curbsen i exempelvis kurva fyra en roll. SIlverstone tillbakavisar kritiken mot curbsen (kantstenen).
•••
I dag fyller Sebastian Vettel 26 år.
•••
Nu loggar jag ut för familjens eget födelsedagsfirande.

Mästaren: – Någon kan dö

av Anna Andersson

Jag kan inte sluta att fundera över däckproblematiken. Det är riktigt oroande att fyra (!) däck exploderar under ett lopp. Vänster bakdäck, visst de är det som har störst påfrestningar när man accelererar ut över curben ur de snabba kurvorna och vad sjutton händer nästa helg?
Nürburgring är en av de banorna som ställer allra högst krav på Pirelli. Det handlar om stora G-krafter och det krävs mycket av däcken, det finns flera olika typer av kurvor och det är också många brutala inbromsningar och där slås bilarna hårt över curbsen.
Och vad hade hänt om ett däck exploderat på Spa, i Eau Rouge? Det är också en bana som sliter hårt på däcken och i den passagen går däcken på max. Jag vill inte ens tänka tanken.
Nej.
Se till och lös detta nu, lägg de egna intressena åt sidan och sätt sporten i främsta rummet. Jag känner mig orolig.
Det har jag förstått att flera förare också gör, Fernando Alonso sa efter loppet att han blev lite rädd när han låg bredvid Perez som plötsligt fick punktering, Felipe Massa var också inblandad i den situationen och påpekade att han fick tankarna tillbaka på vad som hände i Ungern 2009 när han träffades av en metallfjäder från Rubens Barrichellos bil och var nära att förlora synen.
– Detta är helt oacceptabelt, sa Massa och Niki Lauda, numera hos Mercedes påpekade:
– Du kan dö av det.
Det är bara sex dagar till loppet i Tyskland. Låt dem nu lösa detta så att vi snart kan börja diskutera någonting annat än däcken.

Missade du racet – så här såg det ut när Lewis Hamiltons däck exploderade:

http://www.youtube.com/watch?v=NQl_pYegnLw

•••
Det är lätt att lägga all fokus på däcken, men faktum är att avslutningen av loppet var makalöst spännande. Det hände så mycket att det var svårt att hålla isär allt och analysera racet direkt efteråt. Det tog ett par timmar. Nu tror jag att jag har landat, en hel del av tankarna kan ni läsa i tidningen i morgon måndag (möjligen på nätet också, det beror lite på hur mycket tid redaktörerna har), men annars hoppas jag att ni fortsätter diskussionen här.
Glöm inte bort att ni är en del av bloggen. Era inlägg är viktiga, jag och många andra uppskattar dem. Det är dessutom otroligt kul att ni har hållit en så pass bra och juste nivå de senaste månaderna. Det tackar jag för!

•••
Sauber har stora ekonomiska problem, man har inte kunnat betala Nico Hülkenbergs majlön än, stallchefen Monisha Kaltenborn:
– Det stämmer att vi har problem, men vi kommer att lösa dem. Vi kommer absolut att kunna köra hela säsongen, säger hon till Bild.
Men vad betyder det för Peter Saubers stall framöver? Är Saubers tid i F1 förbi? Just nu hoppas man att ryska Gazprom, som också sponsrar Schalkes fotbollslag, ska rädda stallet. Sedan BMW lämnade stallet 2009 har det schweiziska stallet haft ekonomiska problem.

Rosberg vinnaren – Vettel den stora förloraren

av Anna Andersson

I dag har jag lust att kalla Storbritanniens GP för ett skämt. Ett däckkaos.
Först exploderade Lewis Hamiltons vänstra bakdäck på det åttonde varvet. Det punkterade och slets sönder på Wellingtonrakan och han tvingades ge upp sin ledning och halta in i depå. Två varv senare så hände exakt samma sak för Felipe Massa – och det hände på nästan exakt samma ställe. På det femtonde varvet gick Jean-Eric Vergnes vänstra bakdäck i slutet av den andra DRS-rakan.
På det 46:e varvet gick även Sergio Perez däck, vänster bak.
Det är för jävligt. Det är en säkerhetsrisk och det är inte sportsligt. Det känns som ett resultat av det faktum att Pirelli inte har någon bra möjlighet att testa sina däck inför och under säsongen. Deras testbil är uråldrig, stallen har testförbud och inför säsongen vill ingen låna ut sin bil fjolårsbil till däcktillverkaren. Det är ingen bra kombination.
Detta är någonting helt annat än det som stallen gnällt om, att fästet inte finns där, att däcken slits för fort och att deras bilar inte passar till däcken. Den kritiken handlar om att alla är sig själva närmast – men i Storbritanniens GP handlade det om något som är betydligt viktigare än så.
Om Säkerheten.
Det kan inte vara kul att gå om kring i paddock i Paul Hemberys skor…
•••
Nico Rosberg tog sin andra seger för säsongen. Han har klivit ut ur pappas skugga för att stanna i strålkastarljuset.
•••
För Mark Webber var detta det sista F1-loppet på Silverstone, en bana som han älskar och som han har vunnit på.
Han gjorde en usel start, men sedan samlade han i hop alla känslor, fokuserade och gjorde ett fantastiskt race och var tvåa i mål. Ett par varv till och han hade kunnat hota Nico Rosberg.
•••
Fernando Alonso, vad ska jag skriva? Vilka ord räcker till? Inget vidare i kvalet, han hade problem under delar av racet, men tro sjutton att han såg till att ta sig i mål på en pallplats. Han är alltid en förare att räkna med.
Faktum är att han erkände loppet att han hade ett trasigt däck redan i inledningen av loppet och därför gick han in i depå och han lösa problemet innan det var för stort.
•••
De avslutande fyra-fem varven var något av det bästa som jag har sett. Snacka om racing.
•••
Sebastian Vettel tvingades bryta sedan växellådan gett upp tio varv från målflagg och det var hans första nolla i år. Han har tidigare inte varit sämre än fyra den här säsongen.
•••
Kimi Räikkönen gjorde ett fantastiskt race, men var ett felbeslut att låta honom stanna kvar på banan när säkerhetsbilen var ute den sista gången. Han hade en andraplats, men rasade till plats fem. Han slog Michael Schumachers rekord och har nu tagit poäng i 25 race i rad.
•••
Paul di Restas bil vägde ett halvt kilo för lite efter kvalet, han flyttades tillbaka till näst sista startplats, men på hemmaplan bars han ändå fram till plats nio.
•••
Det ryktas om att Heikki Kovalainen kan ersätta Guide van der Garde hos Caterham.
•••
Sedan lite trams….det ryktas om att Lewis Hamilton är singel igen. Han och Nicole Scherzinger kom tydligen inte överens om var de skulle bo, hon bor i Los Angeles, han i Monaco….
•••
Vi kan konstatera att det var en tung helg för Marcus Ericsson trots att han hade pole position i lördagens lopp. Han fick en bestraffning för att ha varit för tuff i en duell med Nasr och rasade genom fältet när han tvinagdes köra i depå en extra gång. I sprintracet var han åtta. Han har nio poäng och är 19:e man i mästerskapet, inte riktigt vad han hade hoppats på.

Hamilton i trans

av Anna Andersson

Ross Brawn sa tidigare i dag att han inte tänker lägga av förrän Mercedes är ett toppstall och han säger till FAZ.
– Jag vill att vi vinner konstruktörsmästerskapet, jag vill att en av våra förare vinner VM-titeln och det så snart som möjligt. Om det är Lewis eller Nico spelar ingen roll, men en av dem vill jag se högst upp på pallen som mästare.
Ser vi till kvalet till Storbritanniens GP så är man på god väg. Lewis Hamilton körde som i trans när han tog pole position i sitt hemmalopp. Han var mer än fyra tiondelar före sin teamkollega, han gjorde inte ett misstag, det kändes som om banan var ritad just för honom och han drömmer nu om att ta sin första seger för Mercedes.
Sebastian Vettel skämtade med Lewis Hamilton och sa:
– Jag vet inte vad han gjorde, tog han en genväg som jag inte känner till kanske? Det var ett otroligt bra varv.
Detta var tyskarnas femte pole position på sex lopp och tyskarna behåller greppet över kvalen. Nu blir det spännande att se vad man kan göra under loppet i morgon och fortsätter temperaturerna att hålla sig kring 20 grader så ska det inte påverka däcken allt för mycket heller.
Nico Rosberg visade återigen att han är en kille att räkna med i kvalen och han startar från ruta två.
•••
För Sebastian Vettel var plats tre i kvalet helt perfekt, han har sin teamkollega Mark Webber intill sig, men Fernando Alonso startar först från ruta tio och Kimi Räikkönen står på startplats nio. Med andra ord är det ett perfekt läge för tysken sett till VM-tabellen…
•••
Efter att ha sett kvalet känns det som om både Lotus och Ferrari kommer att få det tufft i morgondagens race. Bilen såg allt annat än lättkörd ut och det såg ut som om både Kimi Räikkönen och Fernando Alonso fick kämpa för att få den dit de ville och det är inget gott betyg.
•••
Felipe Massa bytte motor inför kvalet. Dock bytte han till ett tidigare använt aggregat vilket gör att han inte straffas. Däremot så hade han en tung fredag där han kraschade och i kvalet såg det osäkert ut redan i Q1 och sedan så försvann han i Q2 (12:a).
•••
Ingen McLaren i Q3 på Silverstone. Det är tungt, Jenson Button startar som elva i racet han drömmer om att vinna och Sergio Perez är 14:e.
•••
Valtteri Bottas lyckades inte upprepa sin succé från Montreal där han hade startplats tre, i Storbritannien försvann han redan i Q1 och han fick stryk av stallkollegan Pastor Maldonado.
I Q1 försvann även Esteban Gutierrez, Sauber och de båda bilarna från Caterham och Marussia.
•••
Kimi Räikkönens framtid lär vara en av sommarens stora samtalsämnen. Stannar han hos Lotus, lämnar han för Red Bull eller lägger han av?
Hans manager Steve Robertson tror att han stannar:
– Ärligt talat så tror jag absolut att han kör F1 även 2014, säger han enligt motorsportmagazin.
– Just nu tror jag att det är den viktigaste nyheten för alla. Om Kimi fortsätter att köra så som han gör nu så finns det ett intresse för honom och om han fortsätter att tycka om det han gör och vill köra vidare så kommer tillgång och efterfrågan att passa perfekt.

Sida 264 av 390