Stora problem hos McLaren

av Anna Andersson

NU är det dags att ladda upp inför två tidiga helger, sådana som vi kvällstidningsmurvlar inte alls gillar. Det betyder nämligen att tidningen kommer ut ungefär ett dygn efter det att bilarna kvalat färdigt och då har dessutom loppet körts. Vem vill läsa om ett kval då?
Ingen.Det är iskallt.
Det är alltid lite svårt att hitta vettiga jobb att göra under morgonloppen i Asien, nu har vi två sådana helger framför oss och vi ska så klart göra vårt allra bästa för att ändå ha lite kul saker att läsa i tidningen och på nätet får ni så klart alla nyheter så snart vi bara kan.
Annars så kan det bli en tung helg för McLaren. Man har hittat samma fel som Lewis Hamilton drabbades av senast på Jenson Buttons bil , det gör att man byter växellåda och han flyttas tillbaka fem platser i startuppställningen den kommande helgen.
– Jenson hade ett liknande problem som Lewis i Singapore och när vi undersökte det vidare insåg vi att det var omöjligt att lösa, säger Paddy Lowe till Autosport.
– Nu har vi löst problemet och båda förarna kan vara med och slåss om segern i Japan.
För att Buttons drömmar om VM-titeln ska leva vidare så behöver han vinna i Japan. Han är redan nu 75 poäng efter Fernando Alonso som leder.
•••
I helgen tyckte Willi Weber, före detta legendarisk manager år Michael Schumacher (numera bara legendar…) att det var läge att slå Luca di Montezemolo en signal och kolla läget.
Nu tycks han har ändrat åsikt.
– Med all respekt för Michaels prestationer och för det har han åstadkommit, men det är dags att ge plats åt yngre förare, säger tysken som tog Schumi till F1 för mer än 20 år sedan.
•••
Enligt Ferrari har Felipe Massa ännu inte skrivit på något nytt kontrakt. Det viskas att italienarna vill avvakta de två kommande tävlingarna i Japan och Sydkorea.

Fernando Alonsos kommentar i ärendet är intressant:
– Vi behöver ha en förare som respekterar Ferrari, stallets tradition och att vi arbetar för stallet och för de röda bilarna. För det andra så har jag jobbat med Felipe i tre år och vi ar en bra relation. Om stallet vill byta ut Felipe måste den som kommer vara bättre än Felipe, säger Alonso enligt BBC.
– Men ser man till de namnen som har nämnts, jag vet inte om de har valts av hjärtat eller hjärnan,  så vet jag inte om du kan jämföra de förarnas prestationer med det som Felipe gjort inom F1.
•••
Nico Hülkenberg har ännu inget kontrakt för nästa säsong. Enligt hans manager Timo Gans är det troligt att han stannar hos Force India, men han har även kopplats ihop med Sauber och Ferrari. Även Michael Schumacher har kopplats ihop med Sauber och det har även Pirellis testförare Jamie Alguersuari.
Spanjoren sa för några veckor sedan att han var 100 procent säker på att han skulle köra F1 2013, men nu låter han inte riktigt lika säker:
– Jag har ingenting på bordet som jag har skrivit under och jag väntar nu på att de sista sakerna ska lösa sig, säger han till caranddriverthef1.com.
– Vi har haft kontakt och det finns en ljus framtid inom F1.

Schumacher till Ferrari?

av Anna Andersson

Att Michael Schumacher lämnar F1 är absolut inte säkert. Det är mycket som talar för att han bli kvar. Enligt hans manager Sabine Kehm så är anledningen till att han inte skrev på för Mercedes i somras att han helt enkelt inte tyckte att stallet gjorde de framsteg som han hade hoppats på och att han ville se det först.
Nu blir det ingen förlängning hos Mercedes, men det finns en ledig plats hos Sauber – ett stall som har sin bas i Schweiz där Schumacher också bor och med en stallchef som faktiskt var med och stöttade Schumacher ekonomiskt när han fick chansen att börja sin F1-karriär.
– Michael har många möjligheter, men just nu är det för tidigt att riktiga in oss på en sak, säger fru Kehm.
Även Ferrari sägs vara intressant. Ett häftigt rykte är att Felipe Massa ersätts av Michael Schumacher som kör intill Fernando Alonso ett år – för att sedan lämna över till Sebastian Vettel.
Snacka om att sluta cirkeln – och det vore något att snacka om.
Så vad tror ni?
Vad händer med Schumacher?
Sauber har förresten ingen brådska med att ersätta Sergio Perez.
•••
Trots att Lewis Hamilton lämnar McLaren så förklarar stallet att man ger honom fullt stöd i kampen om VM-titeln. Nu är han fyra, men det är otroligt jämnt bakom Fernando Alonso som leder. Fem lopp återstår och nästa runda avgörs i Japan.
Det betyder att det blir tidiga mornar i helgen.  Kval kl 07.00 på lördag och race kl 08.00 på söndag.
•••
Nico Rosberg är inte alls oroad för att Hamilton kommer. Han berättar istället om att de var rumskompisar under ungdomsåren och hur han smetade in Hamiltons kalsonger med tigerbalsam inför loppen.
Aj.
I Rosbergs kontrakt står det förövrigt att:
– Jag har samma möjligheter som min teamkompis, säger tysken.

•••
Vi kör en McLaren till;-)
Avsnitt 5 – och denna är riktigt kul:

http://www.youtube.com/watch?v=9VbgbR4957o

Schumacher lämnar – Hamilton kommer

av Anna Andersson

Det verkar som om drömmen om guld verkligen blev till sand.
Michael Schumacher måste lämna Mercedes och ersätts av Lewis Hamilton. Hamitlon har skrivit ett treårskontrakt med tyskarna.
Från Mercedes sida är det ett ganska väntat val, i alla fall efter helgen där Michael Schumacher såg till att framställa sig själv som en riktig söndagsbilist.
Jag vet inte om det hade något med tidsomställningen att göra, men han hade varken koll på hur många poäng man får för en andraplats, var han skulle bromsa eller att han skulle vara med på den tysta minuten för Sid Watkins.
Att lägga in ett toabesök just den minuten är inte så snyggt….
Så som läget är just nu känns det som om det bara blev en tredje plats på tre år.

Själv är Michael Schuamcher besviken, det säger  hans manager Sabine Kehm till NDR2. Han hade gärna förlängt kontraktet och enligt henne så hade han väl trott att det för Hamiltons del mest handlade om att han föröskte förhandla upp lönen hos McLaren. Nu kan det naturligtvis dock bli en sväng till på detta, för Sergio Perez lämnar Sauber för McLaren. Sauber håller till i Schweiz, där bor Michael Schuamcher och Peter Sauber har sagt att Schumi gärna får köra för honom…
•••
Men hur tänker Lewis Hamilton? Är plånboken viktigare än chansen att vinna VM? McLaren har en bil som kan vinna VM, det har de alltid. De är alltid väldigt duktiga på att utveckla bilen under säsongen.
Mercedes kan betala högre löner men att deras bil kan vinna VM?
Ja det måste tyskarna bevisa.
En seger än så länge, men nu på slutet har det inte direkt sett ut som om de vill vara med på upploppet när mästerskapet ska avgöras.

•••

Sergio Perez till McLaren. Lite lång näsa för Ferrari? Han är ändå med i deras juniorprogram.

•••

Kan detta öppna en bakdörr för Michael Schuamcher? Han är polare med Peter Sauber, bor i Schweiz.  Sauber har en rätt bra bil…eller lägegr han av för gott nu? Med tanke på hur det har gått hos Mercedes känns det ändå som om han drömmer om revansch.

•••

Vad tycker ni? Gör Hamilton rätt? Kommer ni att sakna Schumacher? Ja vad tycker ni egentligen om dagens alla övergångar och rykten?
•••
McLarens underbara serie passar ju perfekt en fredag – eller hur?

Avsnitt fem List Story:

http://www.youtube.com/watch?v=TYEyzI6Cp4M

•••
Trevlig helg!
Det är dags att skriva till tidningen,  ni  vet väl att det alltid är en sida motor på lördagarna i Sportbaldet?

Världsmästare – som du ALDRIG sett dem förut

av Anna Andersson

Coolast just nu och den absolut största snackisen i F1-världen är McLarens tecknade filmer Tooned där Jenson Button och Lewis Hamilton lagt på sina egna röster. Det är brittisk humor i världsklass.
En kul grej en ganska grå torsdag. Lägger upp ett par klipp här så ni kan kolla.
Gör det, det är lite småkul;-)

Episod 1 till 3

http://www.youtube.com/watch?v=ZzLvnH3dRf0

Den senaste filmen, episod 6:

•••
Enligt Robert Kubicas läkare kommer han aldrig att bli helt återställd och F1 är mycket mycket långt bort. Som läget är i dag står armbågen rakt ut och han kan inte sätta sig i en F1:a.
Däremot kan han köra rally och trots kraschen senast så ska han  köra igen den kommande helgen. Återigen handlar det om en tävlig i Italien.
•••
– Michael Schumacher borde ha erkänt sitt misstag direkt, säger Niki Lauda efter tyskens krasch med JeanEric Vergne. Tysken flyttas tillbaka tio platser på griden i Japan nästa helg.
•••
I Tyskland arbetar statsåklagaren i München fortfarande med en utredning kring Bernie Ecclestones påstådda mutaffär.

Massa nära nytt kontrakt

av Anna Andersson

Det blir racing i USA, Charlie Whiting har gett banan i Austin grönt ljus och premiären sker den 18 november (kl 20.00 svensk tid), det är säsongens näst sista F1-race. Finalen i Brasilien avgörs en vecka senare och även det är ett kvällsrace. Däremot är det inte klart om det blir något F1-lopp i New Jersey nästa år, enligt Bernie Ecclestone är kontraktet upplöst eftersom arrangörerna inte har hållit sig inom de givna ramarna. Det ursprungliga kontraktet var på tio år.
Enligt de senaste uppgifterna kan vi få ett besked om det blir racing i närheten av New York redan på fredag. Då har FIAs världsråd möte och man går igenom nästa års tävlingskalender.
•••
Sedan går vi vidare till silly season…Martin Whitmarsh är helt säker på att Lewis Hamilton stannar hos McLaren och Felipe Massa meddelar att han är mycket nära ett nytt kontrakt med Ferrari, men säkert är så klart ingenting innan det är undertecknat. Enligt Massa är det ett gott tecken att Luca di Montezemolo har sagt att Sergio Perez inte är redo för Ferrari än.

– Det bevisar att Ferrari fortfarande har planer för mig, säger han.
Dessutom verkar det som om Vitalij Petrovs vara eller inte vara hänger på en mycket skör tråd. Intresset för F1 i Ryssland är inte så stort som man hade hoppats på…
•••
Red Bulls chef Helmut Marko vet hur man skapar rubriker…nu påstår han att McLaren och Ferrari går ihop i kampen mot Red Bull. Han är dessutom övertygad om att Sebastian Vettel kommer att göra ett bra jobb under hösten. Enligt Marko är tysken bättre när han är pressad.

•••

Lotus kommer troligen att använda sin nya dubbla DRS i Japan, till loppet i Sydkorea kommer sedan ännu en uppdatering som ska förbättra aerodynamiken.
•••
Bernie Ecclestone fortsätter att fundera på ett Grand Slam, fem lopp som ska skapa mer uppmärksamhet krig F1.
•••
Alltså, det nya systemet gör att jag måste godkänna alla kommentarer innan de ramlar ut mot nätet och ibland är det så att jag sitter och jobbar med annat, är borta på jobb eller helt enkelt ledig och då hinner det naturligtvis samla sig endel innan jag kollar nästa gång.
Och ibland är det så att jag kollar efter kommentarer en gång i timmen och det händer ingenting;-)
Det är väl så att vi alla behöver lite tid att spela in sig, men alla kommentarer som inte innehåller personangrepp ska publiceras. F1-bloggen ska fortsätta att vara ett forum för oss som älskar F1 och jag ska verkligen försöka få ut allt så ni slipper vänta;-)

Straffen efter Singapores GP

av Anna Andersson

Natten har lagt sig över Singapore och det är dags att lägga loppet till handlingarna. Vi kan konstatera att efter det att jag lämnat den senaste bloggen så har Mark Webber fått ett straff på 20 sekunder, vilket gör att han tappade en VM-poäng. Han straffas för sin omkörning av Kamui Kobayashi utanför banan och flyttas ner till plats elva.
Sergio Perez, Sauber, är ny tia.
Domarna väljer också att straffa Michael Schumacher, han flyttas tillbaka tio platser i starten till Japans GP om två veckor.
När det gäller framtiden sedan så förklarar McLaren att det inte längre är uteslutet att de använder sig av teamorder framöver, det är sex lopp kvar och bäste McLarenförare är Lewis Hamilton på plats fyra. Han hade ju segern i en liten ask i typ 22 varv. Sedan gick växellådan och han bröt återigen ett lopp. Räknar jag rätt var det fjärde gången på sju försök. Han varvar segrar med nollor…
Här är lite råfakta inför fortsättningen:

VM-tabellen efter 14 av 20 lopp
1) Fernando Alonso , Ferrari 194
2) Sebastian Vettel, Red Bull 165
3) Kimi Räikkönen, Lotus  149
4) Lewis Hamilton, McLaren 142

Loppen som återstår:
Japans GP, Suzuka, 7 oktober
Sydkoreas GP, Yeongam, 14 oktober
Indiens GP, Nioda, 28 oktober
Abu Dhabis GP, Abu Dhabi, 4 november
USAs GP, Austin, 18 november
Brasiliens GP, Sao Paolo, 25 november

Så vad tror ni?
Vem tar titeln?
Lyckas Alonso hålla undan, trots att deras bil inte har tagit de stegen som Alonso själv efterlyste efter sommaruppehållet?
Är det Vettel som återigen kommer bakifrån och lyckas snuva Alonoso  på titeln, ni minns väl 2010?
Eller får Lewis Hamilton ordning på sig själv och bilen?

Ett lopp – två segrare

av Anna Andersson

Ett lopp – med två segrare.
Så är det lätt att sammanfatta Singapores GP.
En seger för Sebastian Vettel som var först i mål och en seger för VM-ledaren Fernando Alonso. Spanjoren som var trea i mål forsätter att plocka poäng och det känns som om allt går precis hans väg.
Eller hur ska vi tolka det när Vettel nollade förra loppet sedan han haft problem med en generator och Lewis Hamilton bröt nu sedan hans växellåda gått sönder?
på något sätt är det hela tiden så att Alonso kört smart, smyger med i sin Ferrari och tar precis ut så mycket som han behöver av bilen. Han överkör inte utan ser till att plocka max.
Samtidigt så går konkurrenternas bilar sönder, det händer oförutsedda saker och just de förare som är med och slåss med Alonso i toppen av VM åker hem besvikna med noll poäng. För två veckor sedan var det Vettel, i dag var det Hamilton. Bakom smyger Kimi Räikkönen med (6:a), men så länge han är efter Alonso i mål så kan han naturligtvis inte konkurrera om någon VM-seger.
•••
Bruno Senna startade 22:a och plockade mängder av placeringar, men jösses vad han kämpade och till slut fick han parkera utan att ta bilen i mål. Tung helg för killen som också kraschade tre gånger under helgen och jag räknat rätt.
•••
Lewis Hamiltons växellåda gick sönder och han tvingades bryta på det 23:e varvet. Vilken besvikelse för den före detta mästaren som just då låg tvåa i VM.
•••
Inga poäng för Pastor Maldonado igen. Han fick problem med hydauliken och tvingades bryta på varv 35, och han har fortfarande inte tagit en enda poäng sedan han vann i Spanien – det var i maj.
•••
Michael Schumacher körde in Jean Eric Vergne, Toro Rosso och tvingades bryta. Missade han inbromsningen? Var någonting sönder i bilen? I alla fall såg han ut som en nybörjare, inte som en sjufaldig mästare. Därmed har han brutit sju lopp i år, flest av alla förare (men det ville han absolut inte snacka om).
Domarna tittar på incidenten efter loppet, själv hävdar Schuamcher att det var något problem med bilen. Att han inte bromsat försent.

– Jag bromsade tidigare än vad jag brukar göra eftersom jag visste att de slogs om placeringar och tänkte att jag kanske kunde dra fördel av det, säger han till RTL.

– Nu måste vi ta reda på vad det var som hände.
•••
Felipe Massa fick punktering redan på det andra varvet, han gick in i depå och rasade i resultatlistan. Sedan jobbade han upp sig och var åtta i mål. En riktigt bra prestation.

•••

Daniel Ricciardo, Toro Rosso, tog poäng för andra gången på tre race.

•••

Timo Glock var 12:a i Marussia, före både en Sauber och en Force India.
•••
Lotus meddelar att stallets bilar kommer att se betydligt bättre ut i Japan om två veckor.
•••
Enligt Jamie Alguersuari, testförare hos Pirelli, så kör han, F1 nästa år. Det ryktas om att han redan nu är klar för Sauber och i så fall ersätter Kamui Kobayashi.
Pirelli har antytt att de är intresserade av att kontraktera Robert Kubica som testförare nästa år.
•••
Det senaste ryktet är att Michael Schuamcher blir sportchef hos Mercedes om Lewis Hamilton kommer. Tysken vill dock inte kommentera det utan säger till tysk TV:
– Jag råder andra människor att göra som jag undvika paddock. Det är så mycket skitsnack där.
•••
Grattis Marcus Ericsson till en stark avslutning av säsongen och imponerande att han lyckades ta sig tillbaka efter det usla kvalet i fredags där han var 17:e man. Han var sjua i lördags och tvåa i sprintracet. Dessutom är han den förare som tagit flest poäng efter uppehållet – men vad hjälper det när han tappat hela vårsäsongen.
•••
Hör av mig när jag fixat allt annat jobb.

Hamilton i strålande form

av Anna Andersson

Lewis Hamilton fortsätter att visa strålande form och är just nu den tuffaste konkurrenten för VM-ledaren Fernando Alonso. Två segrar på tre lopp och i Singapore har han pole igen och det är en bana där pole position är av en mycket avgörande betydelse. De senaste två åren har föraren som haft pole också haft ledningen från start till mål.
Bakom honom dök Pastor Maldonado upp som gubben i lådan och fick till ett mycket imponerande kvalvarv i Q3, det gav honom andra startplats och det vill till för Hamilton att han får till en riktigt bra start – att vara nära Maldonado är ingenting att rekommendera….
Sebastian Vettel var mycket besviken över sin tredjeplats, han som dominerat under träningarna fick inte alls till det och har nu en tuff uppgift framför sig. Intill honom står Jenson Button och först på femteplats återfinns Fernando Alonso i sin Ferrari.
Förutsättningarna för att det ska bli ett riktigt bra lopp imorgon finns absolut – start kl 14.00.
•••
Mercedes har haft stora problem under träningarna och det var nog inte många som hade trott att deras båda bilar skulle ta sig vidare till den sista kvalomgången. Sedan valde de att köra något varv på hårda däck utan att göra några tider för att kunna starta loppet med de hårda däcken.
•••
Romain Grosjean var bara millimeter från att krascha i muren under Q3. Den killen har inga nerver alls.
•••
Felipe Massa försvann i Q2 och han såg inte alls ut att trivas i bilen under kvalet. Inte heller Force Indias Nico Hülkenberg tog sig vidare.
•••
Precis som befarat så missade Kimi Räikkönen Q3, han är utkvalad med åtta tiondelar av Romain Grosjean som gick vidare.
•••
Bruno Senna hade en date med muren och fick aldrig någon tid i Q2.
•••
Kamui Kobayashi försvann i Q1. Det var den stora överraskningen i inledningen av kvalet. Han saknade 12 hundradelar och startar från ruta 18.
•••
Pedro de la Rosa bytte växellåda, men det spelar ingen roll med tanke på att han startar sist i alla fall.
•••
Charles Pic körde om en bil under träningen, trots att den röda flaggan var ute. Det blev dyrt för honom, domarna straffar honom med 20 sekunders tillägg under loppet och han får lägga en dag på att arbeta för FIAs kampanj för att öka trafiksäkerheten på gatorna.
•••
Singapore har skrivit ett nytt kontrakt med F1 fram till och med 2017.

Vettel mot Hamilton i Singapore

av Anna Andersson

Känslan efter den första dagen är att det kommer att bli en duell mellan Sebastian Vettel och Lewis Hamilton, visserligen var Hamilton bara femma under den andra träningen (+0,7) men han gjorde ett misstag  i den sista sektorn.
Efter fredagen känns det som om McLaren är klart med där framme (Hamilton såg ut att vara snabb även när bilen var vältankad) , Fernando Alonso bevakar sin plats och Red Bulls Vettel är snabb. Han var snabbast under båda träningarna.
Hos Mercedes fungerar inte de uppdateringar som man hade så stora förhoppningar på som man önskar och även om Rosberg var en halv sekund snabbare än Schumacher så var han inte bättre än åtta.
– Det första intrycket så här på banan är inte bra, säger Norbert Haug, Mercedes, i en kommentar till Sky Sports, men Ross Brawn var inte lika nedstämd:
– Det var vårt första test och allt fungerade bra och tillförlitligheten finns där, säger han om det nya avgassystemet som man testade under juniortesterna på Magny Cours.
– När det gäller hur vi ska få däcken att arbeta så  behöver vi göra framsteg för att vi ska prestera i racet och det kommer vi att fokusera på i natt. Vi hade ett litet problem med Michaels bil i slutet av passet och därför parkerade han något tidigare än de andra. Annars fungerade bilen bra och vi fick mycket intressant information som vi ska arbeta med under natten.
Lotus känns inte riktigt lika vassa som de senaste veckorna  (även om Räikkönen presterade förhållandevis bra tider när han hade bilen fulltankad), däremot har Force India varit bra med under fredagens träningar.
– Det var absolut ingen lätt dag för oss, av någon anledning så har vi för dåligt fäste, säger Kimi Räikkönen som var två sekunder efter Vettel på ett enda varv.
– Jag har känslan av att vi saknar downforce. Det verkar som om det kommer att bli tufft för oss, i alla fall om vi ser till dagens resultat. Jag tror att vi kommer att göra en bättre lördag, men två sekunder. Det hittar vi aldrig.
En tendens efter dagens träningar är att den som väljer supersoft kan hålla dem till ett riktigt snabbt varv, men två varv håller inte de däcken.
•••
Ferrari har ännu inte bestämt sig för om de ska använda sig av den nya bakvinge som de testade under det första passet i dag.
•••
Den enda som såg till att ge bilen en kyss i muren var Bruno Senna. Han tappade sin Williams under den sista sektorn och slog i både med den bakre och den främre delen av bilen. Det tvingade fram en röd flagga eftersom det tog en stund att bärga bilen.
Senna klarade sig utan skador och kommer att vara med under lördagen.

Resultat andra passet:
1.  Sebastian Vettel      Red Bull-Renault      1m48.340             27
2.  Jenson Button         McLaren-Mercedes      1m48.651s  + 0.311   24
3.  Fernando Alonso       Ferrari               1m48.896s  + 0.556   26
4.  Mark Webber           Red Bull-Renault      1m48.964s  + 0.624   26
5.  Lewis Hamilton        McLaren-Mercedes      1m49.086s  + 0.746   28
6.  Paul di Resta         Force India-Mercedes  1m49.300s  + 0.960   30
7.  Nico Hülkenberg       Force India-Mercedes  1m49.339s  + 0.999   31
8.  Nico Rosberg          Mercedes              1m49.790s  + 1.450   32
9.  Felipe Massa          Ferrari               1m50.039s  + 1.699   28
10.  Romain Grosjean       Lotus-Renault         1m50.161s  + 1.821   23
11.  Michael Schumacher    Mercedes              1m50.263s  + 1.923   23
12.  Kimi Räikkonen        Lotus-Renault         1m50.345s  + 2.005   24
13.  Pastor Maldonado      Williams-Renault      1m50.636s  + 2.296   32
14.  Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari    1m50.791s  + 2.451   26
15.  Sergio Perez          Sauber-Ferrari        1m51.122s  + 2.782   28
16.  Kamui Kobayashi       Sauber-Ferrari        1m51.450s  + 3.110   21
17.  Bruno Senna           Williams-Renault      1m51.452s  + 3.112   11
18.  Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari    1m52.00$s  + 3.669   31
19.  Timo Glock            Marussia-Cosworth     1m52.218s  + 3.878   29
20.  Heikki Kovalainen     Caterham-Renault      1m52.576s  + 4.236   27
21.  Charles Pic           Marussia-Cosworth     1m52.863s  + 4.523   27
22.  Vitalij Petrov         Caterham-Renault      1m52.936s  + 4.596   25
23.  Pedro de la Rosa      HRT-Cosworth          1m54.448s  + 6.108   25
24.  Narain Karthikeyan    HRT-Cosworth          1m54.514s  + 6.174   30
•••
Hamilton har en ny tävlingsingenjör, Mark Temple ersätter Andy Latham.
•••
Håll er uppdaterade under hela helgen med F1-bevakaren. Den är i gång och den ligger högst upp på motor.sportbladet.se

•••

Marcus Ericsson hade det tungt i Singapore, en olycka avbröt kvalet och då missade han sin sista chans att köra till sig en bra startplats. Han står på ruta 17 i morgon.

Första rapporten från Singapore

av Anna Andersson

När regnet hade lagt sig och banan torkat upp så var det dags för den första tärningen i Singapore. Snabbast var Red Bulls Sebastian Vettel, som var fyra sekunder efter den tid han hade när han var snabbast under fredagen förra året. Lewis Hamilton var 49 tusendelar långsammare än tysken i sin McLaren och det är rätt intressant att titta på sektortiderna.
Hamilton var två tiondelar snabbare än Vettel i den första sektorn, men i den andra och tredje sektorn var tysken något snabbare.
De andra konkurrenterna var ungefär en sekund långsammare, Jenson Button lyckades förbättra sig från plats tio till plats tre på sitt sista varv.
Mercedes  kommer med nyheter till Singapore och Michael Schumacher räknar med att stallet tar ett stort steg framåt, men under det första passet var han 14:e man och Nico Rosberg 18:e man. DE körde utantrippel DRS, men med det nya avgasröret (Coanda).
•••
HRT kom med ett nytt underrede och hoppas kunna utmana Marussia.
•••
Även om Red Bulls ägare var otroligt kritisk till Magneti Marelli och vill att Renault ska bryta sitt avtal med underleverantören så kommer det inte att ske. Renault vill arbeta vidare med italienarna.
Anledningen till Dietrich Mateschitzs ilska är en generator som har gått sönder vid två tillfällen under säsongen och kostat Sebastian Vettel mycket värdefulla poäng.

Resultaten från träning 1:
Placering, förare, stall, tid, tidsskillnad, antal varv
1.  Sebastian Vettel      Red Bull-Renault      1m50.566                        24
2.  Lewis Hamilton        McLaren-Mercedes      1m50.615s  + 0.049  15
3.  Jenson Button         McLaren-Mercedes      1m51.459s  + 0.893   17
4.  Fernando Alonso       Ferrari                         1m51.525s   + 0.959  20
5.  Pastor Maldonado      Williams-Renault       1m51.576s  + 1.010  20
6.  Mark Webber           Red Bull-Renault            1m51.655s  + 1.089  19
7.  Nico Hülkenberg       Force India-Mercedes  1m51.658s  + 1.092  24
8.  Paul di Resta         Force India-Mercedes      1m51.943s  + 1.377  21
9.  Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari       1m52.275s  + 1.709  24
10.  Sergio Perez          Sauber-Ferrari               1m52.296s  + 1.730  19
11.  Bruno Senna           Williams-Renault        1m52.629s  + 2.063  25
12.  Kimi Räikkonen        Lotus-Renault            1m52.716s  + 2.150  16
13.  Kamui Kobayashi       Sauber-Ferrari        1m52.839s  + 2.273  23
14.  Michael Schumacher    Mercedes              1m52.986s  + 2.420  21
15.  Romain Grosjean       Lotus-Renault         1m53.028s  + 2.462  20
16.  Felipe Massa          Ferrari                          1m53.080s  + 2.514  17
17.  Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari    1m53.189s  + 2.623  25
18.  Nico Rosberg          Mercedes                     1m53.227s  + 2.661  25
19.  Timo Glock            Marussia-Cosworth     1m54.908s  + 4.342  20
20.  Heikki Kovalainen     Caterham-Renault      1m55.091s  + 4.525  16
21.  Charles Pic           Marussia-Cosworth     1m55.335s  + 4.769  22
22.  Vitaly Petrov         Caterham-Renault      1m55.760s  + 5.194  22
23.  Pedro de la Rosa      HRT-Cosworth          1m56.656s  + 6.090  21
24.  Ma Qing  Hua          HRT-Cosworth          1m58.053s  + 7.487  20
Källa: Autosport.
Håll er uppdaterade under hela helgen med F1-bevakaren. Den är i gång och den ligger högst upp på motor.sportbladet.se

Sida 283 av 390