Startsida / Inlägg

Allt mäts – utan hänsyn till om det leder till jobb

av Karin Östman

Flera arbetsförmedlare hör nu av sig och bekräftar bilden av att det är en pinnjakt eller poängjakt som pågår på Arbetsförmedlingen.
– Vi mäts i samtalstider, antal jobbförslag, efterbehandling och kontakter men man tittar inte på om det hjälper de arbetssökande att få jobb, säger en arbetsförmedlare.

För att uppnå målen tar många kontor till kreativa lösningar.
– Lokalkontoren får pinnar på hur ofta arbetssökande besöker Arbetsförmedlingen. Så arbetssökande kallas in varannan vecka, får ett jobbförlag – som inte ens behöver vara relevant – i näven och kontoret kan då bocka av ett besök.
Samtalstiderna med de arbetssökande mäts och det görs stickprovskontroller för att kontrollera samtalen.

– Stickproven görs första måndagen i månaden och alla informeras om det så vi vet när vi mäts så vi kan försöka nå målen, säger arbetsförmedlaren som tycker att förmedlingen drivs som ett företag där kvantitet går före kvalitet.
Pinnjakten är till för statistiken och människorna som förmedlingen ska hjälpa blir lidande när allt mer tid läggs på administration.
Vi lägger mer energi på att försöka bevisa att vi gör rätt än vad vi faktiskt anstränger oss att göra rätt.

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB