Startsida / Inlägg

Arbetsförmedlingen på turné för bidragsjobben

av Jenny Agö
Skärmavbild 2013-05-08 kl. 10.59.27
Arbetsförmedlingens broschyr

Arbetsförmedlingen satsar stort för att få ut folk i jobb, och framför allt då bidragsjobb. Mellan 24 april och 7 juli reser arbetsförmedlare land och rike runt i en blå trailer för att marknadsföra olika bidragsjobb.
”I år satsar vi extra på att informera landets arbetsgivare om våra tjänster och våra lönesubventionerade anställningar. Det har aldrig varit lättare än nu att räkna ut hur mycket du kan vinna på att anställa någon som har varit arbetslös länge, är nyanländ i Sverige eller har en funktionsnedsättning”, skriver Arbetsförmedlingen.

Turnén som totalt besöker 23 orter beräknas kosta två miljoner kronor och har väckt en del missnöje internt.
– Nu i dagarna kommer Af att genomföra en kostsam reklamkampanj med
långtradare genom landet, där vi promotar alla stöd
en arbetsgivare kan få för att anställa. Inte att vi de facto har
många bra sökande som kan anställas utan stöd, skriver en arbetsförmedlare i ett anonymt mejl.

– Syftet är att marknadsföra att vi finns till för arbetsgivarna också. De arbetssökande kommer ju till oss men det behöver inte arbetsgivarna göra, säger Christina Storm Wiklander, organisationsdirektör på Arbetsförmedlingen.
– Naturligtvis ser vi att vi har massa kompetens inskriven hos oss som också har rätt till olika subventionerade anställningar. Om vi inte informerar om dem så gör inte vi vårt jobb.

Förutom den kostsamma turnén inleddes ett nytt projekt i april för att hitta dolda jobb. Projektet Jobbsökarna går ut på att placera ut arbetsförmedlare på företagarorganisationen Företagarnas regionkontor i sex regioner . Därifrån ska de aktivt söka upp företag för att berätta om de olika formerna av bidrag som hjälper till att sänka arbetsgivarnas kostnad.

Bakom det nya projektet, som pågår fram till årsskiftet, står Arbetsförmedlingens generaldirektör Angeles Bermudez-Svenkvist, arbetsmarknadsminister Hillevi Engström och Elisabeth Thand Ringqvist, vd för Företagarna.
– Samarbetet ska förhoppningsvis hjälpa våra företag att hitta rätt arbetskraft och få stöd av dem som har kunskap om de arbetsmarknadspolitiska åtgärder som finns, nämligen arbetsförmedlarna, säger Thand Ringqvist i ett pressmeddelande.

Men inifrån Arbetsförmedlingen hörs återigen kritiska röster.
– Nu sätts det här verkligen i system. Tanken är att förmedlaren går till företagaren och erbjuder bidragspaket med ett 20-tal olika bidrag. ’Vilken person är du intresserad av så ska jag berätta för dig vad det kostar?’. Man flyttar in hos företagen och skickar inte längre bara ut en broschyr, säger en anonym källa på Huvudkontoret.
– Det är uppenbart för oss som jobbar med det. Företagarna säger offentligt att vi får akta oss för att snedvrida konkurrensen men den enskilde företagaren tackar aldrig nej till att få någon för en billigare penning, de hugger direkt.

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB