Företagen som satsar på bidragsjobbare
avDet råder sekretess på vilka företag som har anställt bidragsjobbare och i vilken utsträckning. Men några av Sveriges stora arbetsgivare har valt att öppet gå ut med att de satsar på att anställa långtidsarbetslösa och personer med funktionshinder.
Hösten 2011 lanserades en kampanj som hette ”Se kraften” där Arbetsförmedlingen, Polisen och fyra stora privata företag medverkade: Ikea, Willys, Telia och Max. ”Vi anställer inte vem som helst”, stod det exempelvis på hamburgerkedjan Maxs annons.
– Vi har varit väldigt noga med att säkerställa att vi har rätt person på rätt plats. Vi letar efter kompetensen. En serveringsvärd ska exempelvis vara utåtriktad och ha glimten i ögat, säger Pär Larshans hållbarhetschef på Max.
I början av 2000-talet inledde Max sitt arbete med att anställa funktionsnedsatta. I dag motsvarar de anställda med nedsatt arbetsförmåga runt 8-10 procent av arbetsstyrkan, sett till total arbetstid. De flesta anställningar kommer till genom ett samarbete med Samhall och efter nio veckor övergår det normalt sett till en anställning, med eller utan bidrag.
– Vi har sagt till våra chefer att om de vill anställa så ska de anställa på riktigt. Det är då det fungerar, säger Pär Larshans som själv var personalchef när samarbetet med Samhall sjösattes.
Var tredje år har cheferna på Max fått gå en tvådagarskurs, om attitydpåverkan och vad det innebär att ha olika funktionsnedsättningar.
– Det är cheferna som måste utbildas. När det misslyckas är det ofta våra restaurangchefer som har varit för snälla och inte vågat ställa krav, säger Pär Larshans.
Men i de allra flesta fall fungerar det bra, säger Pär och ger flera exempel. Claes i Skellefteå som är en katastrof i köket men en stjärna i serveringen som känner igen människor. Kenneth i Linköping som har en hörselskada och dyslexi men som bryr sig lite extra och har blivit tilldelad dagens ros i lokaltidningen fem gånger. Och så Lars i Piteå som har adhd men som är social och en fantastisk talare.
– Man måste se människans värde. När vi träffar rätt så slutar de aldrig jobba hos oss, säger Larshans.
På er hemsida berättar ni om projektet under fliken ”Socialt ansvar”. Gör ni det här för att vara sjyssta?
– I grund och botten handlar det om att vi behöver ha hjälp att hitta rätt personal. Sen att det här känns fantastiskt bra i hjärtat är ju inte heller illa, säger Pär Larshans.