Det är kört om du inte redan är känd

Filmer med positiva recensioner. Filmer som bygger på en förlaga. Filmserier och kända varumärken. Kända skådespelare och regissörer.

Det är några av de faktorer som bedöms kunna påverka en films eventuella publikframgång. Enligt en färsk rapport som Svenska Filminstitutet gjort.

Detsamma tycks gälla på Spotify. Har du inte redan en stor plattform tas du inte upp på de stora låtlistorna. Att komma fram som okänd är i stort sett omöjligt.

För att inte tala om P3 som lägger ner allt som inte har tillräckligt många lyssnare.

Är du inte redan känd så får du inte ens chansen. Och är du inte känd så får du ingen möjlighet att försöka bli känd.

Slutsatsen är alltså: Är du inte känd så är du körd.

Myntets andra sida är att är du känd så är du också rätt körd. Det är ytterst sällan det går att förvalta ett kändisskap i ett helt liv. Dessutom är man ofta fel sorts känd: jag har varit med om allt från inte tillräckligt känd till FÖR känd, till känd för fel saker.

Att vara gammal och fattig och ”känd” och måste väl vara det ultimata straffet en människa kan få? Särskilt med tanke på att det mesta som är intressant och bra på riktigt aldrig är ”kändisar” utan udda författare och skådisar som ingen läser eller kollar på. Bortglömda pärlor som aldrig blev någon publikfavorit.

Mitt lokala bibliotek i Sollentuna centrum har infört en ny jättesympatisk grej. Intill boktipsen som brukar innehålla en hylla med sjudagarslån och en med böcker på andra språk så har de satt upp en stor skylt med texten: ”Snälla låna oss! Mvh vi som aldrig lånats ut.”

Pratbubblan ”Är det INGEN som vill ha mig?” kunde kanske ha skippats då det redan är sorgligt som det är.

”Jag anstränger mig verkligen för att försöka skriva om sådant som inte så många har uppmärksammat”, skrev Andres Lokko nyligen i en SvD-krönika.

Det måste jag bli bättre på!

Pysslar du med kultur eller konst som ingen bryr sig om bara för att du inte är känd? DM:a mig så kan vi kanske ändra på det.