Att (miss)lyckas med det mesta
”Vi har (miss)lyckats med det mesta.”
Så säger Sjösala förlags Åsa Hjalmarsson och börjar berätta om när deras dåvarande formgivare Simon Hessler fick för sig att tjära in snittet på John Steinbecks sjörövarroman Blod & Guld så den skulle lukta som en 1600-talshamn.
Ett tämligen ambitiöst projekt för ett nystartat förlag. De lånade en verkstad på Skansen, satt där ett par dygn och penslade och penslade.
”Vi fick säkert lungemfysem allihopa av tjärdoften”, säger Åsa.
Sedan skulle böckerna levereras till Skansen-porten där en lastbil skulle frakta dem till ett företag som skulle plasta in böckerna, för att det inte skulle lukta så mycket tjära i butikerna. Just när de hade lastat alla böckerna på den djungelbokstapetserade flygplatstrucken från 1960-talet utan tak, började det spöregna och alla intjärade böcker blev plaskvåta.
”De fick torka en vecka innan de kunde plastas in och i en bokrecension kunde vi senare läsa ’Den ser ganska solkig ut och man undrar onekligen från vilken soptunna den hämtats’.
Men trägen vinner naturligtvis och Hessler och Sjösala fick senare Svensk Bokkonsts pris för boken, för ”ett av 2012:s bästa exempel på god bokproduktion”.
”Jag har dock aldrig så gärna velat sluta jobba som förläggare som när vi gav ut antologin Det heliga jävla moderskapet”, berättar Åsa. ”En helt fantastisk samling texter om alla normer kring barnafödande och allt omkring det.”
Tyvärr påpekade någon: är det verkligen okej att publicera en fri tolkning av ”en väldigt känd barnboksfigur” som pekar finger? Det var det inte.
”Innan vi lyckades lösa det här var jag helt säker på två saker: att jag skulle låsas in i något upphovsrättsfängelse på livstid, och att jag aldrig mer ville jobba med böcker. Det slutade med att vi fick be alla boklådor i landet att riva bort sidan med den tecknade barnboksgestalten och lägga en förlåt-lapp i boken till alla köpare som hade lagt pengar på en trasig bok.”
Sa jag att jag älskar Sjösala förlag? Jag älskar Sjösala förlag.