Så blir DU en hållbar turist

av Sture Bjarnelind
Aja baja. Inte låta duschen rinna medan du tvättar håret.  Foto: ROBIN NORDLUND
Aja baja. Inte låta duschen rinna medan du tvättar håret.
Foto: ROBIN NORDLUND

En kort dusch för människan kan bli ett stort steg för mänskligheten.

Om du har ambition att bli en hållbar turist så handlar det om att tänka ”lite mindre”, ”lite mer sällan”, ”lite kortare”.

Du kan börja redan i duschen.

I Resas nya magasin (finns i butik nu) viker vi fyra sidor åt en samling viktiga uppgifter som Schyst Resande på Fair Trade Center i Stockholm plockat fram. Det är lite av en snabbkurs för dig som vill vara med och värna miljön, göra livet lite bättre för lokalbefolkning, djur och – i slutändan – dig själv.

Man känner igen det mesta. Välj nya, ”rena” kryssningsfartyg, bo på hotell som har hållbara strategier, värna ekoturismen, ät på lokala restauranger så att din reskassa gynnar lokalbefolkningen, välj flygbolag med nya (och därmed bränslesnålare) plan… Men det jag fastnar på när jag läser den här samlingen är – vattnet.

Att 768 miljoner människor på jorden inte har tillgång till färskt vatten är något jag nu funderar på när jag står där och gnolar på årets julsånger i duschen på morgnarna.

Och jag har redan kommit på mig själv med att inte längre låta kranvattnet spruta i fem minuter för att vattnet ska bli så där härligt kallt och läskande.

Världen är förstås orättvis och varken du eller jag kommer själva att kunna göra så mycket åt det. Men lite kan vi alla göra. Och om alla gör lite blir det åtminstone mer.

Därför kommer här Schysst resandes sju enkla val du kan göra när du är ute och reser. Håller du dig till dessa så blir livet garanterat lite lättare för många fler.

7 enkla steg att göra en insats på resan

1. Ta en kort dusch i stället för ett bad.

2. Välj ett hotell med någon typ av miljömärkning.

3. Stäng av kranen när du tvålar in dig, rakar dig och borstar tänderna. En rinnande kran slösar cirka sex liter/minut.

4. Skriv en lapp på rummet eller meddela i receptionen att handduk och lakan inte behöver bytas varje dag.

5. Undvik att spola i onödan.

6. Säg till på hotellet om kranen står och droppar. En droppande kran kan slösa flera tusen liter vatten varje dag.

7. Ät färre animaliska produkter så minskar ditt vattenfotavtryck.

* Läs mer på Resas sajt – där finns massor av bra råd och tips för dig som vill göra skillnad. bit.ly/1BPA3Vw

Emirates vinsatsar för 3,5 miljarder

av Sture Bjarnelind
Snart blir det egna viner i Emirates förstaklassbar iA380-planet. Foto: Jens Meyer/AP
Förstaklassbaren i Emirates Airbus A380 får snart egna finviner. Foto: Jens Meyer/AP

Det går inte en dag utan flygbolag som storsatsar i luften.

Ja, det skulle vara SAS då, som tvärtom drar in. Senast sitt eget nya stolmagasin Scandinavian Traveller efter att en artikel av Per Svensson upprört känslorna hos norska Fremskrittspartiet. Hela upplagan av nummer två dras nu in och det är förstås en ruggig missräkning för SAS.

Men bortsett SAS-debaclet handlar den flygande världen just nu mest om nya flygplansmodeller, nya linjer, mer lyx i kabinen, skryt om punktlighet och bättre service.

Dubaiägda Emirates, vars flyglinjer sedan ett par år växer som maskrosor världen runt, har hittat ett nytt område att satsa på. Bolaget investerar nu motsvarande över 3,5 miljarder kronor på en egen vinproduktion. Allt för att göra kunderna nöjdare.

De som hyggligt hänger med i kapprustningen bland världens flygbolag tycker kanske att Emirates redan känns top-notch. Men faktum är att bolaget det senaste halvåret åkt på två käftsmällar från sina egna resenärer.

I juli, när det 25-årsjubilerande brittiska företaget Skytrax sammanställde recensioner från över 18 miljoner resenärer, blev Emirates bara fjärde bästa bolag. Bäst i världen enligt resenärerna: Cathay Pacific med säte i Hongkong.

Och ungefär samtidigt utsåg den ansedda affärstidningen Business Insider Singapore Airlines till världens bästa flygbolag. I den undersökningen, som handlade både om kundnöjdhet och punktlighet, hamnade Emirates först på sjätte plats.

Sånt svider i ett emirat, så nu kommer det att hända saker.

Först ut blir alltså nyheten om Emirates nya egna vinproduktion, med en mega-vinkällare där 1,2 miljoner flaskor ska åldras. En del av dem kan drickas först 2020.

Frågan är om det kommer att göra resenärerna gladare. Emirates har nämligen redan över 60 olika viner, champagner och portviner från de bästa vingårdarna i elva länder. De går att beställa in för alla passagerare – oavsett vilken klass de reser i.

 

Världens bästa flygbolag
– enligt Skytrax

1. Cathay Pacific Airlines
2. Qatar Airways
3. Singapore Airlines
4. Emirates
5. Turkish Airlines
6. All Nippon
7. Garuda Indonesia
8. Asiana Airlines
9. Etihad Airways
10. Lufthansa

Världens bästa flygbolag
– enligt Business Insider

1. Singapore Airlines
2. All Nippon Airways
3. Qatar Airways
4. Asiana Airlines
5. Malaysia Airlines
6. Emirates
7. Korean Air
8. Lufthansa
9. Oman Air
10. South African Airlines

 

 

Julens absolut smartaste resklipp

av Sture Bjarnelind
Dags att skippa Kalle på julafton?
Dags att skippa Kalle på julafton?

Okej, du är som jag. Kommer på det här med att resa bort alldeles för sent, år efter år. Och nu är julen snart här så det är väl redan för sent?

Nej du. Jag har ett tips som fortfarande fungerar. Och det borde kunna vara klockrent för den som ändå vill fly julen. Det gäller bara att göra det ordentligt – och dra på julafton.

Då är nämligen priserna som allra lägst hos charterbolagen. Jag har gått igenom ”lägsta pris”-resorna på julafton, en vecka med hemresa på nyårsafton, och de vimlar av riktiga fynd även om det börjar bli ont om platser kvar nu. Det handlar nästan uteslutande om resor till Gran Canaria och för par kan det bli så mycket som 8000 kronor billigare än att resa ett par, tre dagar senare. Den som har maximal tur kommer dessutom hem lagom till nyårsfirandet (så lägg bubblet på kylning).

Det finns också spartips att göra för barnfamiljerna. Men då måste barnen övertygas om det nog så jobbiga. Jag tänker då inte på att det inte blir någon Kalle Anka. Min egen erfarenhet, 9-10 jular i rad i Las Palmas som barn, säger mig att en juilklappslös jul då är en betydligt svårare idé att få med barnen på.

Om något av tipsen här under inte finns kvar så finns det fler. Gå in på destination.se eller reseguiden.se, slå på tidigaste avresa 24 december och senaste avresa 24 december. Välj ”lägsta pris” och börja leta.

SÅ MYCKET BILLIGARE BLIR JULAFTONSRESAN

5 prisexempel, gäller för två vuxna som reser tillsammans och delar boende, en vecka med utresa på julafton och hemresa på nyårsafton.

Från Arlanda

Puerto Rico, Gran Canaria

Tvårumslägenhet på 4-klassade hotellet Sunsuites Lufesa (Apollo)

24-31 dec 13006 kr/par.

27 dec-03 jan 25106 kr/par.

Spara 8100 kr.

 

Playa del Ingles, Gran Canaria

Dubbelrum på mellanklasshotellet Ifa Buenaventura (Apollo)

24-31 dec 14 496 kr/par

27 dec-03 jan 20 296 kr/par

Spara 5 800 kr.

 

Från Köpenhamn

Playa del Ingles, Gran Canaria

Dubbelrum på enkla hotellet Strelitzias (Fritidsresor)

24-31 dec: 9996 kr/par

26 dec-02 jan: 16896 kr/par

Spara 6900 kr.

 

Från Malmö

Playa de Taurito, Gran Canaria (Ving)

Dubbelrum på mellanklasshotellet HV Vista Taurito

1 vecka, 24 dec-31 dec 8850 kr/par

1 vecka, 27 dec-3 jan 16850 kr/par

Spara 8000 kr.

 

Puerto Rico, Gran Canaria

Tvårumslägenhet på mellanklasshotellet Marina Elite (Ving)

1 vecka, 24 dec-31 dec 9950 kr/par

1 vecka, 27 dec-3 jan 17950 kr/par

Spara 8000 kr.

Fotnot. Prisexemplen hämtade från söksidorna Destination.se och Reseguiden.se den 1 december. Reservation för att priser ändrats eller resorna tagit slut sedan dess.

 

 

 

Nu bokar chartern bordet på krogen

av Sture Bjarnelind

 

Fiiina Marbella tillbaka i charterprogrammet. Foto: SARA RINGSTRÖM
Fiiina Marbella tillbaka i charterprogrammet. Foto: SARA RINGSTRÖM

Charterbolagen ligger sällan på latsidan. Det är imponerande vilken fantasi de har när de breddar service-utbudet. Senaste hatten av-nyheten går till Ving, som en tid utökat sin service i New York med guider till stans restauranger (med hjälp av en initierad citykorrespondent). Nu tar företaget nästa steg – och hjälper till med bordsbokningen före resan.

Det låter bra det, för vem har inte kommit till en stad och tvingats gå runt en halv kväll innan det dyker upp ett ledigt bord – på en restaurang man helst sluppit…

** SOLRESOR fortsätter att pinka in revir i södra Spanien. Costa del Sol – klassiska Solkusten – har ju annars länge varit nästan fritt från charter. Men nu gör Solresor ett ambitiöst försök att ta marknaden. Marbella dyker upp i programmet till nästa sommar, det blir Solresors tredje destination på Costa del Sol.

Kul inte minst för golfare, det finns gott om fina banor runt fiiina Marbella.
Lite annat i nyhetssurret:

** ÅRE TAR PRISET Jag gillar egentligen inte monopol och storägare, men visst måste man ändå ge den svenska fjällgiganten Skistar en eloge för företagets skidanläggningar. Och arbetet betalar sig. På World Ski Awardsgalan i Kitzbühl blev det en dubbel för Skistar: till Sveriges bästa skidort utsågs Åre. I Norge tog Trysil titeln.

Men världens bästa skidort ligger i Frankrike – och heter Val Thorens.

** TOPPEN Äntligen. Ett riksdagsbeslut om ”bindande avtal före färd” ska skydda resenärer mot taxins otäcka ockrare – inte minst på Arlanda. Nya lagen kommer redan 1 januari och det är inte en dag för tidigt.

** BOTTEN Nu blir visumansökningarna till Indien smidigare för medborgare i 43 länder. Jobbet ska nämligen gå att göra online – och svar utlovas inom fyra dagar. Men Sverige finns inte med bland dessa 43 länder. Illa.

Hyrbil för 6 kr/tim – om du vågar

av Sture Bjarnelind

 

Rädd för trafiken? Hyr en  chaufför. Foto: ENIDHI.NET
Rädd för trafiken? Hyr en chaufför. Foto: ENIDHI.NET

En hyrbil för 6 kronor i timmen. Låter lockande, va?

Men det finns ett krux: du måste vara modig bakom ratten. För erbjudandet gäller i Indien, ett av världens sämsta länder när det handlar om hur man uppför sig i trafiken.

Amerikanska Zipcar har länge erbjudit enkla hyrbilar till låga priser. Nu kommer tre indiska bolag med samma affärsidé, men med priser som vi i västvärlden aldrig tidigare upplevt, skriver nyhetstjänsten Bloomberg.
Ett av bolagen, hyr ut små, elektriska halvkombibilar av märket Mahindra Reva e20 för under 6 kronor (45 rupier) i timmen.

Men företaget vänder sig inte främst till turister, utan till unga indier på väg ut i arbetslivet. Eftersom det finns 217 miljoner storstadsbor under 30 år så är målgruppen hyggligt stor.

Men jag kan lugna dig som inte vågar ut i den indiska trafiken. Det går att hyra chaufför också. Det är vanligt i Indien.

 

 

 

 

Ryanairs nya plan: not at all inclusive

av Sture Bjarnelind
Ryanair-Hotell
Är det så här vi måste göra på Ryanairchartern? Illustration: PATRIK LINDVALL

En pressträff brukar vara allt som behövs för att Ryanair ska bli omskrivet i veckor. ”Inom tre år har vi långflygningar”, sa man för fem år sedan. Och fick galet mycket PR. ”Vi planerar ståplats på flyget.”  ”Mynttoaletter är nästa grej hos Ryanair.” ”Nu gör vi om bagagehyllorna till sängar.” är några andra av bolagets utspel som varierat från galna till minst halvtokiga.

Härom veckan kom nästa. Och trots att det inte var den gamla pratkvarnen Michael O´Leary som stod för det har (mestadels brittisk) media ändå gått bananas sedan marknadschefen Kenny Jacobs deklarerade: ”Inom fem år kommer Ryanair att arrangera fullskaliga paketresor”.

Huga!

De brittiska tabloiderna har nu i en vecka tävlat om vilka extra nya avgifter vi kan vänta oss av irländarna när de väl står där med sina flyg- OCH hotellpaket, som ett sanslöst lågprischarterbolag.

Man behöver inte ha alltför stor fantasi för att lista ut några av galenskaperna. Här är mina egna tio misstankar:

Ryanairs not at all inclusive

1. Extra incheckningsavgift på hotellet. Om du inte har checkat in hemifrån och skrivit ut ditt nyckelkort i hårdpapp: 249 kronor extra. Samma avgift gäller om du tappat ditt nyckelkort och behöver ett nytt.

2. ”Frukostbuffé ingår i rumspriset” är en tänkbar slogan. Men vill du ha smör och pålägg på brödet, mjölk i kaffet och sked/skål till yoghurten blir det 59 kronor extra. Flingor? 5 spänn till.

3. Busstransfer till hotellet; 99 kronor enkel resa. Ska bagaget med kostar det ytterligare 99 kronor/väska, som inte får vara större än 50 x 30 cm. Annars blir det ytterligare 399 kronor/väska.

4. ”Knack knack, vill du ha chansen att vinna en Ford Fiesta?” Skraplottleverans direkt till hotellrummet sker dagligen 07.00, 07.30, 08.00, samt 22.30, 23.00 och 23.30. Vill du beställa ”skraplottfritt” boende kostar det 29 kronor per natt.

5. Dusch- och toalett på rummet: Ingår förstås, vad vore annars Ryanair för hemska människor! Men bara om du betalar 44 kronor extra/natt, annars blir det till att kissa och duscha i korridoren (för 17 kronor). Väljer du egen toa och dusch väntar ett antal extra avgifter. Toalettrulle 12 kronor. Korg med tvål och schampo 29 kronor. Handduk (i paket om liten handduk och större badlakan) 69 kronor. Hårfön: 29. Sladden räcker dessvärre inte till el-uttaget, men skarvsladd går att hyra för 17.

6. Wifi ingår. Ingår wifi!? Nej, så klart inte, om du inte nöjer dig med hotellets intranät. Lägg till 49 kronor/timme så kan du få Ryanairs egen ”Spotify”-lösning där surfandet avbryts för bolagets eget reklamavbrott var tredje minut. Där erbjuds du bland annat extra skraplottleverans till rummet. Mot extra tillägg (99 kr) finns en reklamfri variant som funkar ungefär lika bra som SJ:s internet. Det vill säga inte alls.

7. Säkerhetsskåpet på rummet har myntinkast. 1-eurosmynt krävs för varje öppnande, myntet återbetalas ej.

8. Kudde? 9 kronor/natt. Billigare alternativ: hyr bara örngottet för 4 kronor och fyll det själv med smutstvätten.

9. Ryanairs klassiska trumpetfanfar utlovas om du checkar ut i tid, 09:00. Kommer du däremot efter 10.00 blir det en extra utcheckningsavgift på 69 kronor. Kommer du efter 11.00 debiteras du för ytterligare en natt.

10. Avbokning? Skojar du… Det finns visserligen ett telefonnummer till kundtjänsten i Dublin, där en person arbetar. Men han eller hon har dessutom skraplottjouren på några av Dublins hotell, så sannolikheten är stor att du möts av en telefonsvarare som ber dig vänta i luren. Kostnad: 19 kr/minuten.

Hur är det man brukar skriva här… kom ihåg vart du läste det först.

Vem behöver en resmässa?

av Sture Bjarnelind

Det ska fan arrangera en resmässa. Man får ju som besökare aldrig prova på själva resan, det blir inte i närheten lika verklighetsnära som på andra sorters mässor.

På bilmässan kan man kliva ner i den nya önskemodellen, som kanske inte ens släpps på marknaden förrän nästa år. Känna på inredningen, snurra lite på ratten – och inse att även den här bilen är för dyr.

På bokmässan kan man med lite tur få höra favoritförfattaren själv läsa ur senaste boken. På matmässan får man smaka mat och på öl- och whiskymässan får man med lite otur en fullt autentisk huvudvärk dagen därpå.

På resmässan får man fortfarande 2014 oftast nöja sig med en broschyr, i bästa fall en filmsnutt från resmålet på en skärm inne i montern.

Sveriges största resmässa, TUR i Göteborg, är inte heller vad den en gång varit. Det beror dels på att mässan som företeelse sedan många år känns passé. Det är dyrt att vara med och det anses numera lättare att hitta sin egen kundkrets i andra sammahang. De stora charterbolagen insåg det för flera år sedan och sanningen är att TUR sakta är på väg att förvandlas till en allt mindre publik framgång med allt mer fokus på business to business. Affärer över disk mellan olika respartners är det som betalar sig.

Jag kan inte klandra TUR.

Och jag kan inte heller klandra Martin Ahlberg, initiativtagaren till Stockholm Travel Show, som tre dagar förra veckan fyllde (nåja, nästan) Centralstationen i Stockholm. Den lilla mässan, med ett 40-tal utställare, och några partners på det, är inte ens att jämföra med TUR. Men det såldes resor, bland annat från självaste Hurtigruten, och det gjordes affärer mellan idkare. Ahlberg själv sken som en sol när årets andra Travel Show var avklarad.

De ”vanliga” besökare som hoppats på lite fantasi och upplevelse hade inte mycket att hämta. De enda som lämnade mässområdet med ett drömskt leende var de allra minsta. De fick i alla fall sitta i en rekordtidig tomtes knä och bli fotograferade.

Men i en tid där vi reser som aldrig förr och där en fräck filmsnutt från resmålet inte är längre bort än i egna mobilen så är det förstås blåögt att tro att en resmässa av idag ska kunna konkurrera med drömmar.

Jag hade en gång en idé om att TUR skulle bjuda in Stockholm och alternera Sveriges största resmässa mellan landets två största städer. TUR-generalen Farhad Kakavand log bara lite åt idén och det är klart… vad har Svenska mässan, som äger TUR, att vinna på att låna ut sin bedagade skönhet vartannat år?

Då dör man hellre sotdöden – åtminstone när det gäller ambitionen att vara en upplevelse för allmänheten.

Någon konstgjord badstrand eller uppbyggd berg-och-dalbanekopia av Disneylandmodell är heller inte att vänta på megamässan World Travel Market, som börjar på måndag i London. WTM är visserligen helt vikt för affärer, men även om allmänheten varit välkommen så hade inga spektakulära bjudningar i världen varit i närheten av detta faktum:

Nordkorea kommer till WTM.

 

 

 

Party för öl- och whiskyfolket

av Sture Bjarnelind

Den omåttligt populära öl-och whiskymässan i Nacka har nåt andra halvlek. Tittade till mässan redan i torsdags och slogs – igen – av ölens utbredning i Sverige. Numera finns det ett mikrobryggeri i varenda håla, dessutom oftast med ett spännande varumärkesarbete kring ölen.

Det är imponerande hur snabbt ett bryggeri utvecklas. Det finns idag mer än 130 mikrobryggerier i Sverige. 130! Lilla (hittills) Barlingbo på Gotland fanns inte ens på kartan ifjol, men i Nacka visar man stolt upp tre nykomlingar som redan ”exporterats” till fastlandet.

På whiskyfronten också en hel del nytt förstås. Här planerar importörerna sina premiärer till omkring mässan. Exempelvis kom gänget bakom skotska Highland Park till Nacka med ett helt nytt ess i rockärmen: Highland Park – Dark Origins, en mörk maltwhisky där så mycket som 80 procent är s k first, alltså första lagringen, i det här fallet på sherryfat. Smaken stack ut, men det är designen som överraskar mest.

I det traditionellt tyngda whiskylandet Skottland kommer nu alltså en flaska som är klädd i matt färg och som mer påminner om en shot. Spännande att se om whiskyälskarna är mogna för en så pass stor designförändring i barskåpen.

Annars är det som vanligt en brokig samling alkoholinnovatörer, entusiaster, proffs och amatörer som möts. I ena montern får man en nybörjarkurs av Åke Nordgren, expert med världanseende i sake. Någon monter bort bjuds på champagne, och inte långt därifrån Jägermeister. Mässan pågår till och med söndag. 20141002-175014-64214728.jpg Bästa montern på mässan: USAs grädda av mikrobryggerier, samlade bakom en disk.

Vem vågar lita på Norwegian?

av Sture Bjarnelind

Sakta men säkert går de segdragna tvisterna kring Norwegians alla förseningar på långlinjerna (USA och Bangkok) framåt. Bolaget hävdar fortfarande envist att många av förseningarna orsakats av ”extraordinära omständigheter” (och därmed inte behöver ersättas). Det skulle förvåna om den taktiken håller särskilt länge till.

I går fick Norwegian möjligheten att förklara sig i Attunda tingsrätt. En svensk familj kräver via kände flygrättsadvokaten Stephan Eriksson 600 euro per person för att familjens resa till Bangklok försenats med 13 timmar. Detta sedan både den ordinarie flygplansmodellen Dreamliner och ett äldre ersättningsplan fått problem.

Norwegian har inte ersatt familjen alls och orsaken är som i de flesta andra fall: ”extraordinära omständigheter”.

Frågan är hur länge en omständighet kan anses vara just ”extraordinär”. Om problemet skett tillräckligt många gånger kan man, som i andra branscher, hävda att företaget haft tid på sig att täcka upp för de problemen.

Problemet var initialt att Norwegian vid lanseringen hade så få plan. Om ett krånglade gav det effekter för samtliga resor på den linjen och gav förseningar i flera led. Eftersom bolaget inte ingår i någon sammanslutning finns heller inga avtal om ”hjälp” vid problem.

Redan innan parterna träffades i tingsrätten igår (rättegången planeras till februari, ett år efter familjens försening) har en domstol i Storbritannien redan slagit ner på den här typen av ursäkter. En dom nyligen slog fast att flygbolag alldeles för lätt kan gömma sig bakom just ”extraordinära orsaker”. Domen kan bli viktig även om den överklagas till Högsta domstolen och kanske därefter till EU-domstolen. De summor det rör sig om är astronomiska – inte minst för Norwegian.

Det märkliga är att felen, ja de på flygplanen, rimligen bör vara Boeings ansvar. Man kan därför undra hur köpekontrakten ser ut. För i nuläget är det Boeing som levererar skit, men Norwegian som får ta smällen. Och den badwill detta gett för Norwegian blir en stor utmaning att försöka vända i framtiden.

Många vänner och läsare hör nu av sig med oroliga frågor: vågar de lita på Norwegian? Vågar de boka deras flyg på långresan till USA eller Bangkok?

Även om fler plan köpts in av norrmännen – och ytterligare köp är på gång – är mitt svar:

– Ja, om du inte har bråttom någonstans när du kommer fram. Eller bråttom när du kommer hem. Och om du inte har något emot risken att sitta i timmar på en flygplats med dålig information. Då är Norwegian fortfarande ett spännande val.

 

 

Världen krymper av allt elände

av Sture Bjarnelind

Världen krymper för oss som gillar resor.

Jag har funderat lite på detta och visst verkar det som att turistländerna dit ingen längre vill åka bara blir fler och fler.

Här kommer några:

Egypten. För många oroligheter på för kort tid.

Kenya. Fantastiska, underbara Kenya. Men några explosioner senare försvann alla svenska charterbolag i ett nafs.

Senegal och Gambia. Apollos nyhet och Vings klassiker känns redan uträknade av ebolahotet.

Tunisien. ”Alla” resebolag verkade ha Tunisien på radarn samtidigt förre den arabiska våren 2011 – men intresset är fortfarande noll efter samma vår.

Israel. Solresor försökte med Eilat härom året, men alltför få nappade. Och med tanke på alla protester efter aktionerna i Gaza är det för mig svårt att förstå att ens flyglinjerna till Tel Aviv finns kvar.

För ännu oroligare personligheter har denguefebern gjort bokningen svårare. Och så har vi nu också fått lära oss att det finns ett dödligt hot som heter kubmanet. Tro mig, hotdubbeln denguefeber och kubmanet kommer betyda att Thailand försvinner helt för rätt många småbarnsföräldrar.

Det finns faktiskt de som tvekar att ens resa till Asien eftersom flygplanen inte är säkra på 10 000 meters höjd ovanför oroliga Ukraina.

Så, vad har vi kvar att välja då?

Jo, rätt många ställen ändå. USA – inte minst soliga Florida – är hetare än på länge. Och Karibien puttrar på som succé i media även om man nästan måste räkna in alla öar i karibiska havet för att komma ikapp Mexiko när det gäller antalet resenärer. Och då är ändå inte Mexiko ett stort svenskt turistland.

Gamla, tråkiga men trygga och pålitliga Kanarieöarna upplever också ett uppsving i kölvattnet av allt elände.

Men visst har världen krympt.

 

Sida 3 av 4
  • Tjänstgörande redaktör: Johan Edgar
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB