Startsida / Inlägg

Monopolets lakejer finns överallt

av Jens Jadbäck

När jag hade lunch igår passade jag på att åka och handla. Jag reser ner till Malta för konferens på söndag så jag behövde snus och lite andra förnödenheter.
I första kassan sitter det en lapp på kortläsaren. Jag kan inte missa den när jag slår koden och den påminner mig vänligt på följande vis: ”Hm.. Har du inte glömt något?” Jag glömmer saker hela tiden så det har jag säkert gjort. Börjar fundera på vilka som skulle med till Vegas. Den listan har jag koll på. Har jag missat rakeback till någon? Nej, allt är fixat. Min blick fortsätter till nederkanten av lappen. Självklart är det monopolet som vill sälja lotter till mig. De tar i alla fall ansvar för att jag inte ska glömma det.

Jag funderade lite på det hela. Med tanke på mitt förra inlägg så kom jag på att det vore kul att kolla hur monopolets marknadsföring ser ut i verkligheten. Jag slet upp mobilen och fotograferade lappen. Sedan gick jag vidare till nästa ställe. Där fanns det reklam för en jäkla massa spel. Monopolet försökte till och med utnyttja Mors dag för att få oss att köpa lite vinstchanser till kära mamma. Jag fotograferade. Man proklamerade att man kunde bli rik på hästar. Eller nej, inte ens det, det var faktiskt en uppmaning: ”Bli rik på hästar”. Det roliga är att alla andra bolag hade kunnat köra en snarlik slogan: ”Bli rikare på hästar”.

Jag dokumenterade all reklam jag hittade med kameran. Inte någonstans hittade jag någon information om vart jag vänder mig ifall jag får problem med spelandet. Ingenstans fanns något skyddande av folkhälsan.
Till slut fick personalen nog. De skyndade fram och informerade om att jag inte fick fotografera. ”Varför inte?” undrade jag. ”Det bara är så” blev svaret.
Javisst, jag vet ju givetvis att det är butiksbestämmelser som är anledningen men det visste inte personalen. Men de är tydligen kompetenta nog att skydda folkhälsan.

Missförstå mig inte, jag är helt för att monopolet ska få marknadsföra sig på det sätt de gör nu förutsatt att de släpper konkurrensen under licenssystem.

Eftersom jag blev lite kär i citat så citerar jag nu barndomsidolerna Entombed: ”Who examines the doctors?”

jens_8bit.png

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB