Oförarglig och småkul nyårs-tv

av Jan-Olov Andersson
Agnetas nyårskarameller. Foto: TV4
Agnetas nyårskarameller. Foto: TV4

Det är missarna man minns.

En utgångspunkt som har fungerat för lättsamma ”Agnetas nyårskarameller” i TV4 i tjugo år.

Vintern och snön blev till snudd på Winnerbäckskt tandläkarväder och blask och det var dagen efter en rejäl omgång nyårsafton, och vad fanns väl då mer att göra än att halvligga i tv-soffan hela dagen och kvällen. Sov över den traditionella nyårskonserten från Wien. Skippade den lika traditionella backhoppningen från Garmisch Partenkirchen. En märklig (och till synes livsfarlig) idrott som man bara orkade engagera sig i när Jan Boklöv introducerade V-stilen och skogstokige finnen Matti Nykänen härjade som bäst och värst.

Två hyfsade Premier League-matcher i Viasat Fotboll på eftermiddagen slank dock ned ganska lätt. ”Toini” i SVT 1 var en mycket sevärd dokumentär av Jacob Hård och Eva Tillberg. Härligt nostalgiska bilder från den tiden när vi alla tittade på en enda tv- kanal och följde hur skidåkerskan Toini Gustafsson Rönnlund tog två OS-guld i Grenoble 1968. Hon var sin tids Charlotte Kalla, fast ännu mer banbrytande och framgångsrik. I dag en klok 76-åring som såg tillbaka på sin karriär och sitt liv. Hela historien om hennes bakgrund som finskt krigsbarn hade jag ingen aning om.

Och så Agneta Sjödins nyårskarameller.

När hon sa att de satte nöjesåret 2014 under lupp var det förstås en sanning med modifikation. Det var inte ens TV4:s nöjesår, utan det var TV4:s missar under nöjesåret.På sitt sätt kan jag ju förstå att när man ska välja ut det roligaste ur tjatiga kända-sportprofiler-som-går-vilse-ute-i-ödemarken- serien ”Det största äventyret”, så blir det när programledaren Peter Jihde gång på gång misslyckas med att säga en replik och tända en fotogenlampa.

Överlag var det ett bra komponerat program. Med missar som hade gått ut i etern eller av förklarliga skäl hade klippts bort. Med kommentarer från tv-profilerna i studion, under säker ledning av Agneta Sjödin. Oförargligt småkul.

I kväll ser jag ”På spåret” och ”Tack för musiken” i SVT 1.

Drama

”Den fjärde mannen”, SVT1. Mer välspelad än särskilt spännande kriminalserie.

 Porträtt

”Astrid”, SVT1. Grymt närgången skildring av en våra mest klassiska författare.

Kategorier SVT, TV4

Årets bästa summering av 2014

av Sandra Wejbro
Charlie Brooker i tv-soffan...
Charlie Brooker i tv-soffan…

Hur summerar man ett år?
Kanske är det lite lättare än att sammanfatta ett helt liv på under två timmar.

Det enda dåliga med smarte satirikern Charlie Brookers årssammanfattning ”2014 Wipe” på BBC är att man tvingas vänta ett helt år på nästa. Med knivskarp ironi lyckas han sätta nyhetsåret i sitt sammanhang utan att missa de små bisarra detaljerna. Inslag om den virala succén Ice bucket challenge och hård mediekritik samsas sida vid sida. När han skildrar den islamiska staten IS grymheter är det med fokus på hur medierna hjälpt terroristernas pr-arbete genom att okritiskt måla upp den skräckbild de är ute efter att sprida.
Sök upp ”Charlie Brooker’s 2014 Wipe” på Youtube och begrunda varför vi saknar denna typ av underhållande mediekritik på svensk tv.

Att summera ett år är en sak – men hur sammanfattar man ett liv? 34 år efter Steve McQueens död firar SVT2 nyårsafton genom att visa en dokumentär om honom följt av klassikern ”Äventyraren Thomas Crown” från 1968. Historien om pojken som dumpades av sina alkoholiserade föräldrar, försörjde sig som ungdomsbrottsling och hänsynslöst kämpade sig fram för att bli en av Hollywoods största stjärnor är minst sagt makalös.
Det blir en hjältesaga om de där blå ögonen, den muskulösa kroppen, bilarna och den coola personan. Som den tysta, hotfulla ensamvargen förkroppsligade han maskulina ideal. Sidor som bara antyds, men som ex-fruarna Neile Adams och Ali MacGraw tidigare berättat om, är den våldsamma och svartsjuka. Kvinnorna skulle sluta jobba och acceptera hans ogenerade snedsteg, men när Adams svarade med samma mynt åkte hon på stryk.
När andra delar av hans privatliv tas upp, som att han var en oerhört kärleksfull far, blir det lite märkligt att de negativa aspekterna bara antyds. Särskilt som de fördjupar förståelsen av den maskulinitet han idealiserar.
Mer intressant är bilden av yrkesmannen McQueen och den tävlingsinriktade hänsynslöshet som tog honom till toppen. ”Otrygghet är en bra drivkraft” sade han själv. När hans vän påpekade den otroliga resa han gjort från yttersta fattigdom konstaterade McQueen, alltid med ett mörkt moln över sig:
– Vad får dig att tro att det är så här det kommer sluta för mig?

I dag ser jag dokumentären om skidpionjären Toini Gustafsson Rönnlund, SVT 1 16.00.

Ha!
”Den fjärde mannen” på SVT bjuder på helgens härligaste kriminalmys i tv-soffan.

Gah!
Det här att grevinnan och betjänten i nyårsklassikern hade en affär? Får en att se sketchen i ett helt nytt ljus.

Kategorier SVT

Ett utsökt hånflinande förakt

av Stefan Hedmark
2531048-den-fjarde-mannen-e01-jpg

Bäckström är på väg att förlora sina ä och ö.

Men, Hollywood – det finns bara en Claes Malmberg.

Leif G.W. Persson har i sina deckare skapat flera färgstarka figurer – och de har skildrats minnesvärt på film och i tv-serier. Den vi har sett mest av är väl “Janis”, polisen Bo Jarnebring, som gjordes på ett charmigt uppkäftigt sätt av Sven Wollter i filmerna “Mannen från Mallorca” och “I lagens namn” på 80-talet.

Men det går inte att komma förbi Evert Bäckström.

Evert, den älskvärde svinpälsen. Han dominerar varenda scen han har i “Den fjärde mannen” (SVT1), uppföljaren till “En pilgrims död”. Det är en njutning att se honom sitta mitt på en brottsplats, där ett blodigt mord har begåtts, och mumsa bullar. Det är en fröjd att se honom betrakta samtliga människor i sin omgivning som kompletta idioter, för att sedan själv köra fast i ett hopplöst spår på grund av sina egna fördomar. Man häpnar över hur lustfyllt han uttrycker sitt hat mot kvinnor och bögar.

Det är en figur som sannerligen lever ett självständigt liv på boksidorna. Men Claes Malmberg är en perfekt uttolkare av Bäckströms överjävlighet, lika grisig här som i “En pilgrims död”.

Efter den här miniserien blir Evert amerikan – och får heta Everett i den kommande Hollywood-serien “Backstrom”, som enligt Persson själv ska göra författaren rik som ett troll. Rainn Wilson, känd från “The office”, gör huvudrollen. Men de första blickarna på serien (som ska visas på TV3) avslöjar att Wilson får kämpa en del om han ska nå Malmbergs utsökta nivå av hånflinande förakt.

“Den fjärde mannen” i stort då? Jag har förhandstittat på samtliga tre avsnitt. Det är en tjusig produktion med sevärda skådespelare (inklusive “CSI”:s Paul Guilfoyle). Hoppen mellan olika tidsepoker är tydligare än i något röriga “En pilgrims död”. Men någon nagelbitare blir det inte eftersom vissa delar av mordfallet känns rätt givna redan från början…

I morgon ser jag Loa Falkman dundra ut Tennyson på Skansen i SVT1. Gott nytt år!

 

Ja

Apropå Wollter. Magnifik, rörande insats i “Min sanning” (SVT2).

Nej

Wollters benhårda tro på Sovjetkommunism. Mest sorgligt att höra hans försvar av Stalin.

Foto: Stefan Kullänger/SVT

Kategorier SVT, SVT1

Jag fick fyra minuter med Astrid

av Jan-Olov Andersson

 

Astrid Lindgren FOTO: SVT
Astrid Lindgren FOTO: SVT

 

Vi är många som minns henne som alla tiders bästa sagoberätterska.
Genom tv-serien ”Astrid” får vi också, på djupet, lära känna människan Astrid Lindgren.

Första minnet av Astrid Lindgren (1907-2002). Fast egentligen är det ju hundratals minnen. Hur man har hört henne läsa med den där rösten, på en gång både lekfull och lite förnumstig.
Sagorna finns förstås med i Kristina Lindströms serie, tre underbara tv-timmar som på ett träffsäkert visar hur små och stora händelser i författarinnans liv senare vävdes in i hennes berättelser.

Andra minnet. Ringer som nybliven journalist upp Astrid för att prata om någon filmatisering av hennes böcker. Min unge man, du får fyra minuter, inte en sekund till, sa hon vänligt, men bestämt. Efter 3.30: Nu får du raska på om du har någon mer fråga, för snart lägger jag på luren.
Efteråt: Viss besvikelse för att hon inte hade mer tid med mig. Genom tv-serien förstår jag varför. Alla ville ha sin bit av Astrid. Och som hon ställde upp. Allt från att brevväxla med en tonårsflicka med personliga problem, till att betala en utvisad kurdisk flickas läkarutbildning. Astrid hade så fullt upp, att det inte blev så mycket skrivet under de senare åren av hennes liv.
Det – och allt annat om hennes liv – känns det som att vi får veta genom SVT 1:s serie. Från hur hon jobbade för underrättelsetjänsten och på så sätt tidigt blev medveten om de nazistiska krigsförbrytelserna, till ett stundtals trassligt privatliv.

Sista minnet. Träffade Astrid i samband med lanseringen av den tecknade Pippi-filmen från 1997. Hon var trött, lite likgiltig, nästan blind. Sa att hon därför inte kunde ha en åsikt om resultatet. Hon anade väl att det blivit rena rama smörjan av alltihop.
Och det enda jag spontant saknar i tv-serien är om det var sant att Astrid en gång nobbade mästeranimatören Hayao Miyazaki att göra film av Pippi Långstrump. Får vi kanske aldrig veta, för den 73-årige japanen har slutat både att göra film och intervjuer.

I kväll ser jag ”Ögonvittnet”, i SVT 1.

Gäspningarna är inte Bergströms fel

av Klas Lindberg
Helena Bergström. FOTO: SVT
Helena Bergström. FOTO: SVT

Hon är härlig. Hon är bra. Hon är charmig. Begåvad. Rentav enastående.
Det är inte Helena Bergströms fel att säsongspremiären av ”Stjärnorna på slottet” ekar tomt.
Allt är nämligen ”Så mycket bättres” fel.

Det har nu fallit sig så att TV4:s systerprogram förändrat ”Stjärnorna på slottet” dramatiskt.
Förutsättningarna är nya. Som i vilka gäster SVT lyckas locka. Vilken artist vill numera sitta och dra sitt livs historia på ett slott när de kan välja det andra programmet och därmed få gratis liv i sina gamla låtar och dessutom ha möjligheten få en ny hit? Mossa och nostalgi står sig slätt mot en ny karriär och nya sköna slantar in på bakkontot.

De stjärnor som nu kan tänkas flytta in på slottet är inte i musikbranschen. Det är ingen slump att av årets fem deltagare är fyra och en halv av fem skådespelare (Özz Nûjen är minst 50 procent komiker). Det är främst skådespelare som vill ägna en dag och ett helt program åt att prata om sig själv – bara för sakens skull. För många Dramaten-skådisar är livet en enda stor monolog. …
”Den jag är mest spänd på att möta här är mig själv. Ska jag få ett av mina berömda vredesutbrott?” funderade Örjan Ramberg i en intervju då han just anlänt till slottet.
Men det värsta för ”Stjärnorna på slottet” är att ”Så mycket bättre” faktiskt innehåller konstnärliga framträdanden, stjärnorna får visa upp sin yrkeskunskap. Just detta gör slottets upplägg så mycket fattigare.

Deltagarna får försöka monologa sig fram bäst de kan genom att berätta sin barndom till frukost, sitt genombrott till lunch och sitt livs höjdpunkter till middagen. Det känns fattigare. Tommare.
Men det kan alltså inte lastas Helena Bergström. Hon visade upp alla sina goda sidor, bjöd på sig själv, skrattade och grät. Visst kan där ha funnits ett visst mått av skådespel men i så fall var det en väldigt trevlig teater.
Jag kan heller inte låta bli att se fram emot Rikard Wolffs dag då SVT lockade med trailercitatet:
”…och då fick jag beskedet: Pappa dog i ett samlag”.
Kan bli….mustigt.

I kväll ger jag ”Viva hate” en sista chans.

Gripande när SVT återvände till paradiset

av Jan-Olov Andersson
Ur Khao Lak FOTO: SVT
Ur Khao Lak FOTO: SVT

Härlig musikunderhållning med Sven-Bertil Taube, Björn Skifs och Sarah Dawn Finer.
Men det som berörde mest i annandagens tv-utbud var Jens Linds film om det förlorade paradiset, Khao Lak.

Det har gått exakt tio år sedan tsunamin drabbade stora delar av Asiens kuststräckor. Hundratusentals människor dog. Över 500 svenskar. Många av dem i thailändska turistorten Khao Lak, som i stort sett helt och hållet spolades bort.
Det har varit många reportage och dokumentärer i media senaste tiden. De flesta välgjorda och engagerande. Men få så personliga som ”Khao Lak”, av SVT-sportens dokumentärfilmsess Jens Lind.

Han var där på semester med sin familj. Kunde förstås inte hålla sig från att filma. Så han fångade det som familjen upplevde som rena paradiset. De hade blivitsom förälskade i sitt lilla hotell Mai’s Quite Zone och intervjuade ägarna, amerikanen Douglas Fairweather och hans thailändska fru Mai. Det blev ett kortare tv-reportage med titeln Det hotade paradiset. Hotet, det var den annalkande massturismen.
Familjen Lind blev några av hotellets sista gäster. Några dagar efter att de hade dragit vidare, till Australien, sköljde den enorma flodvågen bort hotellet. Mai dog i vattenmassorna. Douglas var en av få som överlevde.

Gång på gång har Jens Lind sedan återvänt dit. Och till USA, för att se vad det blev av Douglas Fairweather. Som återvände till Thailand. Hittade en ny thailändsk fru. Men hans historia är långt ifrån den vanliga äldre-västerländsk-man-möter-ung-thailändska som brukar berättas.
En oerhört gripande tv-dokumentär. Samtidigt väldigt personlig, fylld av Jens Linds vemod över att hans paradis visserligen åter byggdes upp, men till något helt annat, mindre genuint.

  • Bra musikprogram med Sven-Bertil Taube (SVT 1) och Björn Skifs (TV 4), men allra bäst var ”Tack för musiken” (SVT 1) där Sarah Dawn Finer gästade Niklas Strömstedt. Skratt, tårar och underbar musik.

I kväll ser jag ”Stjärnorna på slottet”, med Helena Bergström i centrum, i SVT 1.

Kategorier Dokumentär
Taggar khao lak, SVT, tsunami

”Anders och Måns”-Anders pysselhörna är höjdpunkten i Kronérs rekordmysiga uppesittarkväll

av Sandra Wejbro
”Anders och Måns”-Anders utför ett experiment med en mikrovågsugn och en glödlampa medan Lasse Kronér flyr bort.
”Anders och Måns”-Anders utför ett experiment med en mikrovågsugn och en glödlampa medan Lasse Kronér flyr bort.

Vad sägs om ett stämningsfullt juleljus av en mobil under en gammal pet-flaska?

Den pysslande ”husmodern” Anders Johansson var uppesittarkvällens stora behållning.

Göteborgs goa giganter Lasse Kronér och Ingvar Oldsberg gjorde upp om uppesittarkronan i kvällens stora livesändningar ”Julstök” (SVT1) och ”Bingolotto” (TV4). Båda framstår som närmast sjukligt bekväma i sina roller – så lyckligt trygga att de vågar improvisera när andan faller på.

Och det gör den ju, titt som tätt. Kronér har fnissiga flams-partners i Shirley Clamp och Claes Malmberg medan David Hellenius kämpar för att matcha Oldsbergs glöggfryntlighet.

Som vanligt pågår matlagning, sjungande, rimmande, tävlande och bingo (i en av kanalerna). Precis som julen i stort pendlar det mellan att vara gräsligt plågsamt och hjärtligt roligt. Härligast av allt är den oortodoxa pysselhörna ”Anders och Måns”-Anders basar över hos Kronér.

De flytande ljus han tillverkar sjunker. Mobilen han tappat i vattnet blir inte alls helt återställd av att stoppas i en påse med ris. Han lyckas inte få upp sin burk med hjälp av gaffatejp. När Hans Enar i Bollnäs ringer in för att dela med sig av ett klurigt trick med en tepåse blir resultatet bara en ynkligt brinnande pappersbit. Och när han tillverkat en minst sagt blygsam ”boomblaster”-högtalare av en toarulle och en mobil utbrister Kronér ironiskt:

– Herregud jag får nästan tinnitus.

Mitt i julens perfektionshets är lekfullheten befriande. Detsamma kan man säga om ”Paradise hotel”-gängets uppesittarkväll i TV3 Play. Smail i tomtenissekostym, Paow som bakar pepparkakor och Samirs julvisdomar (”Jesus gick väl på vin?”). Tyvärr är idén roligare än utförandet. Tempot dras dessutom ned av mer eller mindre sega ”julvykort” från andra TV3-program.

Nästan så man saknar det episkt röriga eldkaoset i förra årets spritindränkta ”Pluras jul”.

I kväll ser jag ”Tjuren Ferdinand – den sanna historien”, SVT1 18.10, och hedrar alla djur som tvingas offra sina liv i julens namn.

Ha!

Teknikmardrömmen i geniala ”Black mirror: Christmas special” av Charlie Brooker som nyligen sändes i brittiska Channel 4. ”Mad Men”-Jon Hamm är magisk i huvudrollen.

Gah!

Bingon och lotton i ”Bingolotto” (TV4). Jag står inte ut.

Jag bävar för att ”The affair” ska gå i ”Homelands” fotspår

av Nöjesredaktionen
homeland_a1Episode 104

 

 

 

 

 

*** OBS! SPOILERVARNING ***

När man har fått smak för prinsesstårta nöjer man sig inte med en skorpa.
Därför känns det lex ”Homeland” oroande hur ”The affair” ska gå vidare efter en bländande start.

”Homeland” har alltid handlat om relationer – dock smart förklätt i en skrud av terroristdrama.

Där den första säsongen var helt sensationell på bägge områden har det sedan av förklarliga skäl blivit lite av ett fritt fall. Hela säsong fyra har gjort det plågsamt uppenbart att ingen terroristjakt som Carrie Mathison tar sig an blir mer än en axelryckning i jämförelse med svunna tider.

Kvällens säsongsavslutning lämnade dessutom den senaste jakten oavslutad och kastade i stället in Carrie i helt nya familjeintriger på hemmaplan – samtidigt som man lät den under ytan spirande attraktionen mellan henne och Quinn få fäste.
Claire Danes Carrie är fortfarande en unik tv-karaktär men ”Homeland” verkar inte riktigt veta vart det ska ta vägen, och frågan är om det finns skäl att följa med längre.

 

En betydligt mer intressant relation står Noahs och Alisons otrohetscirkus i HBO Nordics ”The affair” för. Årets bästa tv-nykomling vid sidan av ”True detective” bjöd i säsongsavslutningen på obekväm stämning av grekiska proportioner.
Då man till en början oroade sig för att serien skulle bli ett fem säsonger långt smusslande på repeat känns det befriande att så många kort redan lagts på bordet. Samtidigt är det en aning oroande att serien ska gå samma öde till mötes som ”Homeland”.
Av allt att döma kommer säsong två att ha mindre med själva affären och mer med polisutredningen att göra. Alla inblandade vet allt och att älta affären vidare känns inte som ett alternativ för manusförfattarna.
Precis som ”Homeland” revolutionerade den psykologiska thrillern har ”The affair” brutit ny mark i form av det delade berättarperspektivet. Men om serien övergår från en skildring av otroheten till ett polisdrama så riskerar den att tappa sin unika röst.

 

I kväll tittar jag på ”BoJack Horsemans Christmas special” på Netflix.

 

Klass
”Historieätarna”, SVT – lika briljant som alltid. I går en resa i folkhem, funkis och fascism på 30-talet. Tvivlar dock på att stuvad kalvhjärna var en särskilt vanlig rätt på 30-talet.

Pass
Låtom oss nu begrava ”Ensam mamma söker”, TV3 och ”Sveriges värsta bilförare”, Kanal 5, för gott.

 

Stefan Sköld

 

’Blå ögon’ är sevärt som SD-skildring

av Jan-Olov Andersson
f-jpg

Nej, ”Borgen”-klass är det inte.

Men SVT1:s ”Blå ögon” är klart sevärt ändå, främst som skildring av Sverige­demokraterna inifrån.

Den danska tv-serien ”Borgen” (2010-2013) var under tre säsonger politisk tv-dramatik av världsklass. Utifrån främst tre personers liv – Sidse Babett Knudsens statsminister, Pilou Asbæks tv-journalist som sedan blev hennes spinndoktor och hans från-och-till-flickvän (Birgitte Hjort Sørensen) som var tv-reporter – fick vi en närgången skildring av det politiska spelet, men också medias bevakning av det.

”Blå ögon” har, på gott och ont, ett större persongalleri.

Louise Peterhoff har en självklar utstrålning som stabschefen på justitiedepartementet som rotar i mysteriet med hon (Meliz Karlge) som hade jobbet tidigare och med maktkampen mellan hennes chef (Sven Nordin) och statsministern (Niklas Hjulström). Mycket är efter fyra avsnitt fortfarande oklart, både vad gäller dessa personers liv i allmänhet och vad som, egentligen, händer i maktens korridor. Det kan å andra sidan fungera som en ”motor” för att fortsätta titta.

De märkliga medborgargardsterroristerna, eller vad man nu ska kalla dem, blir man heller inte riktigt klok på, men man ”köper” mycket av det tack vare Adam Lundgren; hans intensiva blick och monumentala elakhet fascinerar.

Fast mest intressant, kanske också kontroversiellt, är förstås porträttet av Sverigedemokraterna, fast de i tv-serien heter Trygghetspartiet.

Kjell Wilhelmsen – som efter tv-serien ”30° grader i februari” och denna serie nu absolut måste rankas som en av sin generations bästa svenska skådespelare – ger kött och blod åt partiets kriminalpolitiske talesperson, en människa man inte vill tycka om, men ändå har svårt att låta bli, då han ju är oväntat mänsklig i sina tvivel på sina egna rasistiska åsikter.

”Blå ögon” visar, på gott och ont, att Sverigedemokraterna i riksdagen må göra och säga så mycket otroligt dumt, men att de också är människor.

På måndagen ser jag ”Allt för Sverige – julspecial”, i SVT 1.

Mys

”Julstök med Lasse Kronér”, SVT1. Trevligt, om än lite spretigt, mys inför julen.

Humor

”Monty Python live (mostly): One down, five to go”, Sjuan. En redan klassisk humorföreställning.

Två veckor blev rena syratrippen

av Stefan Hedmark
seth-rogen-james-franco-snl-3.png

Nu: Terrorhot, internationell konflikt. 

Då: Skvaller och skoj.

Sällan har en eftersläpning på två veckor märkts tydligare än i kvällens “Saturday night live”.

Sketchprogrammet, som firar 40 år i amerikansk tv, sänds på Kanal 9 med några veckors fördröjning. Värd för kvällens program var James Franco, som även fick assistans i inledningsmonologen av Seth Rogen, polare och kollega i “The interview”, en komedi om en journalist och en producent som får i uppdrag av CIA att lönnmörda Nordkoreas diktator, Kim Jong-un.

Läget för några veckor sedan var att filmbolaget Sony Pictures hade blivit utsatt för en hackerattack och en mängd hemlig information hade släppts fri.

Minns ni hur kul vi hade? Vi läste en massa skojiga, skvallriga saker om att cheferna snackade skit om Angelina Jolie. Att man bollade med tanken på att låta “Men in black”- och “21 Jump Street”-gängen mötas i en film. Hackarna krävde att Sony skulle stoppa “The interview” och allt såg ut som en pr-kupp för filmen.

Det var en oskuldsfullare tid för två veckor sedan. Och detta speglades i Francos “Saturday night live”-monolog i kväll. Han och Rogen hade roligt med några arrangerade “pinsamma” bilder på sig själva.

Vad har hänt sedan dess? Hackarna har hotat med 11 september-liknande attentat mot biografer som visar “The interview”, FBI har konstaterat att det är Nordkorea som ligger bakom gruppen, Sony har fegat ur och ställt in alla försök att släppa “The interview” och president Obama har lovat att denna grova cyberattack mot ett stort företag inom USA inte ska gå obestraffad.

Inte lika lätt att skratta åt det längre. Även om en twittrare i mitt flöde föreslog att flitige marijuanaförespråkaren Rogen måste tro att han har sitt livs längsta syratripp just nu…

I morgon ser jag “Monty Python live” på Sjuan.

 

Ja!

Jag har svårt att tänka mig bättre lördagsunderhållning än mästerliga “Rymdimperiet slår tillbaka” (1980). Helkväll på TV3.

Ja!

Parodin på nya “Star wars”-trailern i “Saturday night live”, med svårt åldrade stjärnor, var roligt undantag i ett annars taffligt avsnitt.

Foto: NBC

Kategorier Kanal 9, TV3
Sida 11 av 43
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB