Startsida / Inlägg

LeBron gör sitt val – i direktsänd tv!

av Petter Westin

Sa vi att LeBron James älskar free agent-spektaklet?
Läge att säga det igen: Han älskar det, like a fat kid loves cake.

Nu har superstjärnan nämligen bestämt hur han ska meddela vilken klubb han väljer.
Ett enkelt pressmeddelande? En värdig presentation på sin egen hemsida? Låta klubben släppa nyheten?
Nä.
LeBron, han abonnerar världens största sportkanal och kör ett entimmes specialprogram – i direktsändning.
På torsdag klockan 21.00, amerikansk östkusttid (03.00 natten mot fredag svensk tid), sänder ESPN detta megajippo.
Kanalen själv bekräftar på sin egen hemsida att förhandlingar pågår, så vi får anta att det ligger en hel del substans i uppgifterna.

Mina spontana reaktioner:

• Första tanken var ”fan, han stannar i Cleveland alltså”.

• Varför Cleveland? För att annars det skulle vara så otroligt provocerande, mot Cavs-fansen och folket i staten där LeBron är uppväxt, att blåsa upp ett sånt här jippo och sedan bara… bye-bye!
Hajpen skulle bli stor nog ändå om valet föll på exempelvis NY Knicks, eller en union med Chris Bosh och Dwyane Wade i Miami eller Chicago. Kanske är det här LeBrons sätt att försäkra sig om att storyn får lika stort genomslag även fast han stannar i Cleveland?

• Det finns ju – det måste medges – en chans att han inte ens har bestämt sig, ännu. Enligt Yahoo så ska LeBron, Wade och Bosh ha en telefonkonferens för att höra om varandras planer redan på onsdag kväll. Vore det inte jävligt roligt om LeBron berättade sin tilltänkta klubb i förtroende – och Chris Bosh sedan twittrar ut det inför hela världen, 24 timmar innan ESPN-specialen. Hohoho…

• Twitter, förresten. Folket där vill nog ge sina servers en liiiiten liten uppgradering, till sisådär 02.30 på fredag morgon. Det kommer bli galet.

• VAR LeBron befinner sig på dagen för sitt announcement känns ganska talande. Eller väljer han en extremt neutral plats för att inte avslöja sitt val i förtid? Har ESPN börjat förbereda en Hawaii-studio?

• Så här skrev vi den 29 juni:
”Mediespektaklet är redan på enorma nivåer, och ännu värre blir det.
Det man inte ska förringa är att LeBron trivs med det, tror jag. Han fick inte spela någon NBA-final, men all uppmärksamhet och uppvaktning validerar hans position som ligans största och viktigaste namn. Det är hans superegotripp; hans kompensation för den sportsliga besvikelsen.”

Vi ger oss själva rätt, i den mini-psykoanalysen av LeBron James.

• Det vore tjänstefel att inte påpeka detta: LeBron har gått med på ESPN-sändningen i utbyte mot att hans folk själva får sälja sponsorplatser, till förmån för Boys and Girls Club of America. Det ligger alltså en välgörande tanke, och inte bara cyniskt varumärkesbyggande, bakom det här spektaklet.

• Nåväl – fritt fram för er att fylla på med era egna spekulationer och idéer i kommentarsfältet. Basketfans världen över har ju fortfarande 46 timmar på sig att drömma om att LeBron James väljer just DITT lag…

/Petter.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB