Startsida / Inlägg

Helt oacceptabelt – det handlar om människors liv

av Anna Andersson

En F1-förare har förts till sjukhus. Han är svårt skadad.
Han har drabbats av svåpra skallskador och läget för Marussias Jules Bianchi är kritiskt. Mycket kritiskt.
Bilderna från olycksplatsen är otäcka, men det som stör mig mest just nu är att det känns som ett arrangörsslarv.
De borde skämmas!
Det är för bedrövligt att förare ska behöva skadas eller något ännu värre på grund av slarv.
Det kan vara hårda ord, men F1 är en sport där döden kör med. Så är det, så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara.
Farterna är höga och när väderförhållandena är så dåliga som på Suzuka så måste man vidta extra säkerhetsåtgärder.
När Adrian Sutil tappar kontrollen över sin Sauber och kraschar i kurva sju regnar det kraftigt och det är dålig sikt. Han kan kliva ur sin bil oskadd, skyddad av däckbarriären.
Men bilen står kvar och ändå kommer ingen säkerhetsbil ut på banan för att dra ner hastigheten i fältet. Det flaggas gult med dubbla flaggor för att förarna ska dra ner hastigheten i den aktuella kurvan och samtidigt kommer en traktor in på området för att lyfta bort Sutils bil.
När Jules Bianchi förlorar kontrollen över sin Marussia, i de fruktansvärt svåra förhållandena så möts han inte av en däckbarriär som Adrian Sutil.
Han möts av en stående Sauber och av en traktor.
Hur i … kan det vara så?
Det får inte vara så. Det är helt oacceptabelt. Även om det är så att omständigheterna naturligtvis är extremt olyckliga. En bil kör av, en traktor kommer in bredvid banan för att röja upp och nästa bil kör av just där just då. Det är flera olyckliga omständigeheter – men faktum är
att människors liv står på spel.
Både förarnas och banarbetarnas. Då är det bättre att ta det säkra före det osäkra.
•••
Här är Adrian Sutils ord:
– Jag tycker nog också att man borde ha tagit ut säkerhetsbilen när jag kraschade.
– Men å andra sidan är det alltid lätt att vara efterklok.
•••
Niki Lauda vill inte kritisera tävlingsledningen, men han säger:
– Sutils olycka var långt från idelaspåret och under normala omständigheter hade man inte ens diskuterat det. Bilen transporterades bort på rätt sett och den stod nära det ställe där trasiga bilar kan plockas bort från banan. Ser vi till det så var det helt rätt beslut att ta, men frågar du mig nu så blev beslutet ändå fel till slut.
•••
Bilderna från olyckan väcker minnena från Måria de Villotas olycka under F1-testerna sommaren 2012. Hon krockade med en lastbil och dådrog sig svåra skador. Hon avled förra hösten av skador hon ådrog sig i samband med olyckan. Hon tetsade för Marussia.
Den senaste uppdateringen när det gäller Jules Bianchi är att han kördes till universitetssjukhuset Mie 14 km från banan och anlendingen till att man inte valde att köra honom i helikoptern var att läkarna bedömde att han fick bättre medicinsk hjälp i ambulansen.
•••
I skuggan av de svarta rubrikerna gjorde Marcus Ericsson ett riktigt bra lopp. Han följde upp 15:e platsen i Singapore med plats 17 på Suzuka, som också är hans favoritbana:
– De var helt galet. Vädret gjorde att det var ett svårt lopp, det var omöjligt att köra bakom säkerhetsbilen och därför flaggades loppet först av. Tyvärr snurrade jag och tappade den fördel som jag fixade under kvalet och det var en stor besvikelse, säger Ericsson.
– Men efter omstarten tycker jag att jag körde fantastiskt bra, pacen var bra och jag fick helt enkelt göra om det jobbet jag gjorde i går och köra om killarna igen och det gjorde jag. Jag körde om dem en efter en och vi kunde slåss med stallen som ligger före oss därför ska vi vara nöjda med farten och pacen vi hade i dag. Däremot ska vi inte vara nöjda med ressultatet för vi borde ha varit högre upp i listan. Det hade vi kunnat klara med dagens fart. Samtidigt är det ett steg framåt och något att bygga vidare på. Allt som allt kan vi vara glada. Jag hopaps att Jules inte är allt för illa skadad efter sin krasch och jag tänker på honom.

•••
Enligt Toro Rossos stallchef Franz Tost är det till 99 procent säkert att Carlos Sainz jr kör F1 nästa år. Han lär ersätta Daniil Kvyat hos Toro Rosso.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB