Startsida / Inlägg

Saubers nya problem

av Anna Andersson

En ny huvudsponsor. Det är vad Sauber hoppas på för att rädda ekonomin.
Det skriver motorsporttotal.
Redan i fredags skrev vi här på bloggen om att Marcus Ericssons F1-team inte har kunnat betala februarilönen. Det saknas pengar. Enligt teamchefen Monisha Kaltenborn handlar det om en utländsk sponsor som har haft problem med sin överföring och hon tror inte att säsongsstarten är i fara.
– Ja, det stämmer. En del av lönerna från februari har vi inte betalat ut än, jag är väldigt ledsen för det, säger stallchefen Monisha Kaltenborn enligt tidningen Blick.
– Situationen är spänd, just nu är det en period med höga omkostnader och det har funnits problem vid en överföring från en utländsk sponsor.
Enligt Kaltenborn ska situationen snart vara löst.
– Vi kommer att få grepp om den här problematiska situationen och ta oss ur denhär svåra situationen. Vi kämpar och tar oss ut det, så som det har varit de senaste åren.
Sauber är ett av de teamen som har problem med ekonomin och vintern är tuff, premierna från FOM kommer bara från februari till november, men det är i december och januari som kostnaderna skenar när teamen utvecklar sina nya bilar. Förra året hade Force India problem och kom med den nya bilen först under sommaren och i år bad Force India Bernie Ecclestone om ett förskott. Det gjorde Sauber och Manor också.
– VI såg vad våra konkurrenter gjorde och det kan ge dem en direkt fördel och vi tänkte att det kunde göra vårt liv lättare, sa Kaltenborn i december 2015.
– När man kan förbättra likviditeten så hjälper det naturligtvis företaget.
•••
Premiären närmar sig. Här visar Pirelli vilka set de olika förarna har valt inför tävlingen i Melbourne.

Notera att Marcus Ericsson och Lewis Hamilton har valt exakt likadant, ett par medium, sex mjuka och sex supermjuka.Inga andra förare har den kombinationen.
•••

Fernando Alonso tycker att F1 har blivit tråkigt. Han anser att bilarna är för långsamma.

•••
Det är ett nytt kvalformat. Här ser du ett par förare och deras kommentarer:

•••
Jimmy Eriksson kör för sin framtid. Han testar för Arden under GP2-testerna i veckan. Förhoppningen är ett GP2-kontrakt 2016. Gustav Malja har edan säkrat sitt samarbete med Rapax.
Mer av sådana snabba nyheter hittar du på vår FB-sida
Gilla oss och få nyehetrna direkt i ditt flöde.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB