Så knäcker du Trumpkoden

av Anders Lindberg

Ingen har väl missat likheterna mellan USA-valet och Brexitvalet. Högerpopulisternas kampanjmetod var sig mycket lik, låt oss kalla den ”Trumpkoden”.

1. Påstå att vänstern är ansvarig för tonläget i debatten.

2. Smutskasta vänsterns politiker och profiler.

3. Fula ut oberoende aktörer, som jurister (partiska), experter (etablissemang) och journalister (vänster), ur debatten.

4. Släpp själv alla spärrar när det handlar om lögner, personangrepp och drev på nätet.

5. Vid kritik, se punkt 1 och upprepa.

Metoden var påfallande effektiv både för Trump och för Brexitkampanjen, men varför?

Det enkla svaret är förmodligen att alla var helt ovana vid den, journalister, motståndare och väljare förväntade sig att vissa konventioner skulle följas, som att politiker inte ljög och att medias granskande roll respekterades. När Trump och Brexitkampanjen inte följde ”reglerna” stod alla handfallna.

Men jag tror Trumpkoden går att knäcka, detta är hur.

A. Trumpkoden bygger på att media abdikerar och, som någon sa, behandlar politik som en del av underhållningsindustrin. Om journalister inte låter sig sättas i försvarsställning som ”vänster” och ”mainstream media” utan helt enkelt gör sitt jobb och granskar så får politikerna svårare att komma undan. Men det måste göras i tid.

B. Att man (media, politiker, debattörer) inte accepterar ”alla är lika goda kålsupare”- argumentationen. Trump ljög, Clinton ljög i regel inte. Trumps kampanj och Brexitkampanjen var brutalare, mer hänsynslösa och med ett råare tonläge på nätet än något vi sett tidigare, det fanns helt enkelt ingen motsvarighet hos Clinton eller Bremain.

C. Vänstern måste försöka hålla sig till sakfrågorna. Det är svårt, men om högerpopulister får debatten att handla om personer, smutskastning och spel så vinner de. Även om det, som i Trumps fall, såg ut som att de förlorade på personfrågorna.

Jag är rejält orolig för att delar av borgerligheten, främst Moderaterna, är lockade att köra Trumpmetoden i botten. Skriver om detta idag.

Läs gärna, följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare frågorna här.

Anders Lindberg

Sida 1 av 202
  • Tjänstgörande redaktör: Joakim Magné
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB