Startsida / Inlägg

Arbetsförmedlingen: ”Vi står för kostnaden”

av Jenny Agö
Skärmavbild 2013-05-03 kl. 10.03.41

 

”Vi hjälper dig att sänka dina lönekostnader” ”Minska dina lönekostnader med 20 000 kronor i månaden”

Så lyder rubrikerna på två av Arbetsförmedlingens informationsbrev det senaste halvåret. På sajten finns en räknesnurra där arbetsgivare kan räkna ut exakt hur mycket pengar de kan spara på att anställa olika typer av bidragsjobbare.
– Det är viktigt att vi informerar om de stödformer som finns. Det finns stödformer av ett skäl och de ska användas för att personer ska komma ut på arbetsmarknaden, säger Henrietta Stein, chef för Arbetsförmedlingens avdelning Rehabilitering till arbete.

Tidigare hade Arbetsförmedlingen en annan kampanj under ledorden ”Se kraften”. Den här gången är marknadsföringen mer inriktad på att det finns pengar att spara för en arbetsgivare som väljer att anställa bidragsjobbare.

”Visste du till exempel att dina lönekostnader inte behöver överstiga 3 500 kronor i månaden om du anställer en långtidsarbetslös ungdom som får en månadslön på 20 000? Och behöver du betänketid har du stora möjligheter att pröva personen upp till ett halvår som en praktikant. Helt utan kostnad!”

– Vi har haft lite olika inriktning på olika kampanjer. I det här nyhetsbladet handlar det om att informera arbetsgivare om att det finns olika bidrag. Då är det alltid en balansgång när man sätter en rubrik. Det handlar om att få arbetsgivarna intresserade av att läsa resten av texten, säger Stein.
Finns det en risk att de arbetssökande känner att ni rear ut dem?
– Jag hoppas att man som arbetssökande inte känner på det sättet för det är inte syftet.
Är det ert uppdrag att sänka någons lönekostnader?
– Nej, så skulle jag nog inte vilja uttrycka det. Vårt uppdrag är att arbetsgivare får arbetskraft och arbetssökande får arbete.
Är det en lyckad kampanj, är ni nöjda?
– Vi är nöjda när fler personer har möjlighet att komma ut på arbetsmarknaden. Får de en chans att visa vad de går för ökar chansen. Sedan är det svårt att veta vad just den här kampanjen har haft för effekt.

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Kristina Jeppsson, Elliot Morseth Edvinsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB