Snyftare exploderar på bioduken

av Stefan Hedmark

Det ska vara en snyftare i sommar. Särskilt en som tilltalar tonårstjejerna. I fredags hade ”Förr eller senare exploderar jag”, en filmatisering av John Greens bok, premiär i USA. Inte minst tack vare sociala medier och vad som ser ut att bli saftiga genombrott för huvudrollsinnehavarna Shailene Woodley (som även medverkar i ett annat tonårsfenomen, ”Divergent”) och Ansel Elgort, blev filmen etta på amerikanska biotoppen och drog in 48,2 miljoner dollar (322 miljoner kronor). Det är redan långt mer än vad den kostat att spela in.

Enligt The Wrap stod kvinnor för 82 procent av publiken. ”Förr eller senare exploderar jag” handlar om två cancerpatienter som blir förälskade i varandra. Den har svensk biopremiär den 22 juni.

Filmen knuffade ner ”Maleficent” från första plats på amerikanska biotoppen. Angelina Jolies stora, mörka Törnrosa-hit spelade in 33,8 miljoner dollar (225,9 miljoner kronor) under helgen.

På tredje plats kommer så veckans besvikelse – actionfilmen ”Edge of tomorrow” med Tom Cruise. Filmen, som handlar om en soldat som tvingas uppleva samma stridssituation mot utomjordingar om och om igen, har kostat säckvis med pengar att göra men plockade ”bara” 29,1 miljoner dollar (194,5 miljoner kronor) under helgen. Men som The Wrap konstaterar går den betydligt bättre utanför USA och kan mycket väl räknas som en hyfsad hit till sist.

”Edge of tomorrow” hade även svensk premiär i fredags och recenserades av Jens Peterson.

Cruise. Jolie. Stora stjärnor i all ära. Men ibland kommer ett fenomen som sopar undan stjärnglansen.

Hugh Jackman lever på hoppet

av Stefan Hedmark

Vi talar inte så mycket om teaterns Tony-gala. Vårt intresse för Broadway matchar inte riktigt vår aptit för filmer (Oscar), tv (Emmy) och musik (Grammy). Men Tony-galan är ofta sevärd av den enkla anledningen att de är bra på att fixa solida värdar. I går var det Hugh Jackmans tur att hålla i spektaklet som visades på CBS – och han hoppade sig igenom öppningsnumret.

Ja, hoppade. Se hela numret på den här nyzeeländska sajten.

Skärmavbild 2014-06-10 kl. 00.51.27

Det hela är en blinkning till den här filmen, ”Kär i dag” (1953), där det är Bobby Van som hoppar sig fram i vardagen.

Kaaanske en lite obskyr referens… men det är kul att se Jackman i Tony-klippet. För att inte tala om Clint Eastwoods stenhårda insats.

Festen före kraschen

av Stefan Hedmark

En trailer har dykt upp för indiefilmen ”Affluenza” som ska vara löst baserad på ”Den store Gatsby”. Den har amerikansk biopremiär i juli och utspelar sig bland rika tonåringar på Long Island sommaren 2008, strax före finanskraschen.

Man kan ju hoppas att det finns något värde här som inte syns i trailern. Kanske är soundtracket en väl genomtänkt samling av framtida listpärlor? Kanske gör Steve Guttenberg storartad comeback; han har en mindre roll. Kanske imponerar någon av de unga skådespelarna, en blandning av bekanta ansikten från ”Glee”, ”Boardwalk empire” och ”Bates motel”?

Men det uppenbara problemet med filmen är att allt verkar så – uppenbart. Termen ”affluenza” är mycket konsumtionskritisk och om man kopplar samman det med teman från ”Gatsby” samt att filmen utspelar sig 2008 är det lätt att ana att vi ska förfäras över rika snorungars slöseri. Och att det inte bjuds på mycket mer än så. Trailern verkar dessutom berätta hela storyn.

Kom igen, lite mer tuggmotstånd klarar vi allt.

Kategorier Bio

Jolie örfilar upp allt motstånd

av Stefan Hedmark

Det fanns anledning att fråga sig om Angelina Jolie hade kvar sin stjärnlyster på biograferna. Visst, hon har ju aldrig försvunnit från rampljuset, men det är fyra år sedan hon senast hade en huvudroll. Och det var i fiaskot ”The tourist”. Men helgens siffror från USA visar att Jolie fortfarande har det – och hon örfilar dessutom upp rivalen Seth MacFarlane ordentligt. ”Maleficent” (som hade svensk biopremiär i onsdags) drog in saftiga 70 miljoner dollar (ca 467 miljoner kronor) och knuffade ner ”X-men: Days of future past” från nummer ett på amerikanska biotoppen. Den landade på 32,6 miljoner dollar (217,8 miljoner kronor).

”Malefiecent”, en mörk nytolkning av ”Törnrosa”, är Jolies bästa premiär någonsin, enligt The Wrap. Den går en lysande ekonomisk framtid till mötes – men det gör även ”X-men” som redan är filmseriens största framgång hittills. Båda filmerna fick fyra plus i Nöjesbladet, ”Maleficent” av Emma Gray Munthe, ”X-men” av undertecknad.

Sämre gick det som förutspått för västernkomedin ”A million ways to die in the west”, av och med Seth MacFarlane. Den öppnade på tredje plats på amerikanska biotoppen med endast 17 miljoner dollar (113,5 miljoner kronor) i intäkter. Jag skrev i går ett blogginlägg om några av de troliga orsakerna till MacFarlanes svårigheter.

Detektiven som fick en ny chans

av Stefan Hedmark

Liam Neeson harvar vidare i actiongenren och nu har han tagit sig an en klassisk detektiv – Matthew Scudder, som figurerar i flera böcker av Lawrence Block. En trailer har anlänt för ”A walk among the tombstones” och det känns tryggt att filmen ligger i regissören Scott Franks händer. Han är känd för sina manus till ”Get shorty” och ”Out of sight”, samt ”The lookout” som han både skrev och regisserade. Samtliga filmer är hårdkokta, välgjorda genreverk vars ton, i teorin åtminstone, passar ”A walk among the tombstones” väl.

Det är inte första gången Matthew Scudder har hamnat på vita duken. Jeff Bridges spelade honom i ”8 miljoner sätt att dö” (1986), som Oliver Stone skrev manus till. Tyvärr blev det pannkaka av det hela. Det jag minns av filmen är att folk står och skriker åt varandra i flera scener i något slags desperat försök att få det att se spännande ut. Stone gjorde även stora förändringar i manuset från hur Scudders liv ser ut i böckerna.

Av trailern för ”A walk among the tombstones” ser den nyare tappningen ut att lyckas bättre. Fast det krävs inte mycket.

8-million-ways-to-die-9

Foto: TriStar Pictures

Cage tar ett steg framåt, ett steg bakåt

av Stefan Hedmark

Nicolas Cage är väl en av de filmstjärnor som vi gillar att skälla ut allra mest. Runt åtta av tio Cage-rullar är ju skräp, mer eller mindre. Och han är flitig, så det är en ansenlig mängd vi pratar om. Till viss del är det sorgligt eftersom vi ju vet att Cage kan bättre. Han fick en välförtjänt Oscar för sin insats som alkoholist i ”Farväl Las Vegas” (1995). Samtidigt får man känslan att han inte riktigt bryr sig om sin karriär, så varför ska vi?

Men så kom trailern för indiefilmen ”Joe” (svensk biopremiär 1 augusti). Där visar det sig att Cage har satsat på något seriöst och man inser att undrens tid inte är förbi. Det kan fortfarande göras bra Cage-filmer, verkar det som.

Men för några dagar sedan släpptes även en första trailer för ”Left behind”, där Cage spelar en pilot som  blir inblandad i en mycket actionspäckad apokalyps. Och man inser att det är klart att ”Joe” nog mest är ett gudomligt undantag…

För övrigt: ”Left behind” är baserad på en serie bästsäljare som på svenska heter ”Lämnad kvar”. Böckerna filmades i början av seklet som tre lågbudgetprojekt med Kirk Cameron. De fick väl sin (kristna) publik, men Nicolas Cage-nyinspelningen är en betydligt mer påkostad historia. Den ska få premiär senare i höst/vinter.

’Family guy’-Stewie sågar ’A million ways…’

av Stefan Hedmark

Häromdagen hälsade ”Family guy”-skaparen Seth MacFarlane på hos Peter Travers, som recenserar filmer för Rolling Stone och ABC. I klippet nedanför ber Travers MacFarlane såga sin bioaktuella ”A million ways to die in the west” – med Stewie Griffins röst:

Jo, ”Family guy”-Stewie har faktiskt en poäng när han säger att det är mycket ”vind” i filmen – den pågår ju alldeles för länge och eftersom det inte finns nog med handling för en så pass lång komedi spårar den ur med lite drogfantasier och annat jox sista halvtimmen.

Blir det en hit? Nja. Box Office Mojo rapporterar att även om MacFarlanes regidebut ”Ted” var en stor framgång 2012 räknar man inte med att den här västernkomedin kommer att bli lika älskad. Dels säljer inte västernfilmer lika bra utanför USA, dels tror man att MacFarlanes ofta kritiserade insats som gubbgrabbig Oscarvärd förra året har skadat honom.

Samtidigt är ju ”Family guy” fortfarande hett. Vi vill nog helst vill höra MacFarlane, inte se honom.

Jens Peterson recenserade ”A million ways to die in the west” i fredags.

Hårda bud med Denzel

av Stefan Hedmark

Första trailern till ”The equalizer” dök upp häromdagen. Filmen återförenar Denzel Washington och regissören Antoine Fuqua som gjorde ”Training day” ihop, och den följer i samma hårdkokta spår. Om än lite mindre fullblodsvansinnigt patriotisk som Fuquas senaste rulle, ”Olympus has fallen”. Vi vet nog vad vi får med ”The equalizer”, om man ska döma efter trailern. Men förhoppningsvis kan Chloë Grace Moretz bidra med något extra i den kvinnliga huvudrollen.

Filmen beräknas få svensk biopremiär den 26 september.

Filmen är även ännu en filmatisering av en gammal tv-serie, ”The equalizer” (1985-1989). Svenska tittare känner kanske bättre igen den under titeln ”McCall”. TV3 brukade visa den mitt i natten för kanske tio år sedan. I huvudrollen fanns en bister Edward Woodward och musiktemat (som kan höras i klippet nedanför) skrevs av Stewart Copeland från The Police.

The Quentin Tarantino show

av Stefan Hedmark

Guldpalm och Hundpalm och Ruben Östlund i all ära. Men en stor del av underhållningen i Cannes, åtminstone bildmässigt för oss som fått hålla oss hemma, har varit Quentin Tarantino. För 20 år sedan kom han till Rivieran med sin ”Pulp fiction”, vilket blev inledningen på en väldigt fin framgångssaga. I år kom han tillbaka, dels för jubileets skull, dels för att dela ut priser.

Det har varit roligt att titta på Quentin under de här dagarna. En liten genomgång:

Skärmavbild 2014-05-25 kl. 02.15.52 Skärmavbild 2014-05-25 kl. 02.16.41 Skärmavbild 2014-05-25 kl. 02.16.57 Skärmavbild 2014-05-25 kl. 02.16.03 Skärmavbild 2014-05-25 kl. 02.16.20

Quentin körde bekanta moves från ”Pulp fiction” på röda mattan, tillsammans med Uma Thurman, John Travolta, Kelly Preston och producenten Lawrence Bender.

Skärmavbild 2014-05-25 kl. 02.15.32

Strandvisning av ”Pulp fiction” tillsammans med Thurman och Travolta. Många gamla minnen diskuterades nog där i strandstolarna.

Skärmavbild 2014-05-25 kl. 02.12.57 Skärmavbild 2014-05-25 kl. 02.15.00 Skärmavbild 2014-05-25 kl. 02.13.33

I går var det dags för prisutdelning. En noggrant vattenkammad Quentin och Uma kramades och dansade på röda mattan. Men regissören fann även tid att leka pang-pang med västernlegendaren Franco Nero.

Foto: Reuters, AFP, AP

Sida 8 av 21
Alejandro González Iñárritu American horror story Angelina Jolie Birdman Breaking bad Golden Globes Harrison Ford House of cards Ian McKellen Kevin Spacey Lego-filmen Liam Neeson Matthew McConaughey Meryl Streep Michael Keaton Oscars Simpsons Star wars Stellan Skarsgård Tom Hanks
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB