Startsida / Inlägg

”Då blir det fantastiskt bra både för fansen och sporten”

av Anna Andersson

Gårdagen handlade om framtidens Formel 1.
Dagen handlar om kampen om Storbritannien Grand Prix 2021 och kampen om VM-titeln i F1.

I går visades en fullskalig modell av en Formel 1 bil, baserad på reglementet för 2022 upp på Silverstone. Bilderna ser ni här och F1 pratar om en helt ny era, att bilarna ska se mer spektakulära ut och att både bilar och däck ska locka fram bättre raceing, men ni var många som frågade vad skillnaden egentligen är.

Jo, det handlar framförallt om det tekniska reglementet. Formel 1 vill ha tajtare racing på banan, i dag tappar en bil som följer en annan runt 45 procent av sin downforce. Den bil som nu har tagits fram ska inte förlora mer än tio procent av sin downforce. Målsättningen är precis som Ross Brawn säger, att det ska bli intressantare för fansen.
De stora förändringarna på bilen handlar om golvet, det blir även en bredare och lägre framvinge och en annan typ av bakvinge. Dessutom ska däcken vara 18 tum, inte 13 som de är nu.

Storbritannien Grand Prix 2021
Sista året för den här bilen, men halon stannar (TT)

Anledningen är enkel. Racingen ska bli bättre.
– Det ser intressant ut, annorlunda jämfört med vad vi är vana vid. Det viktigaste är att racingen blir bättre och lyckas vi med det är jag för förändringen säger Max Verstappen och Lewis Hamilton håller med:
– Om det öppnar för möjligheten att följa en framförvarande bil under racen blir det fantastiskt bra, både för fansen och för sporten, säger britten.
En annan effekt av förändringarna är troligen att bilarna blir långsammare och varvtiden ökar.
En annan intressant siffra är att F1 gjort 7500 simuleringar innan man har samlat en petabyte data vilket motsvarar 1000 terabyte eller som motorsporttotal.com skriver, en tredjedel av alla foton på Facebook. Eller om du väljer pappersversionen så skulle det behövts 40 miljoner skrivbordslådor för att förvara all data..

Storbritannien Grand Prix 2021

Red Bull dominerade i Österrike sedan de kommit med ett nytt uppdateringspaket. Nu väntar Silverstone, en bana där Mercedes har haft en fördel och där Lewis Hamilton har dominerat under många år och då kommer Mercedes med nyheter till sin bil.
Troligen är det säsongens sista större uppdatering eftersom det teamet nu flyttat fokus mot 2022 och den nya bilen.
– Vi har gjort många förändringar på vår bil, men det är ingen enorm uppdatering, säger Lewis Hamilton när han möter media inför Storbritannien Grand prix 2021.
– Det kommer definitivt att hjälpa oss att stänga luckan till Red Bull.

Sju segrar på Silverstone (TT)

Han hoppas att förhållandet mellan teamen kommer att vara ungefär som det var under inledningen av säsongen på påpekar att det ligger ”mycket arbete” bakom de förändringar som gjorts på bilen.
– Den här banan passar oss också bättre och förhoppningsvis blir det en tuff kamp med Red Bull.
Även kollegan Valtteri Bottas är positiv.
– Vi kommer inte att ta pole position med en sekunds försprång, men vi kommer att vara med och slåss om pole, säger han.

Red Bulls Max Verstappen leder VM efter tre segrar på lika många veckor, en i Frankrike och två i Österrike. Han är dock medveten om att Mercedes kan slå tillbaka den här helgen.
– De har uppdateringar med sig och fungerar de kommer de naturligtvis att vara närmare, säger Verstappen.
– Jag räknar med att vi kan konkurrera med dem, men det är svårt att säga var vi hamnar någonstans.
Samtidigt har teamen betydligt kortare tid på sig att förbereda sig på banan. Det är bara 60 minuters träning innan kvalet i kväll och därefter är det Parc Ferme som gäller. Mer om helgens format, The F1 Sprint, läser du här.

Snabba nyheter

Ferraris Carlos Sainz är lite orolig inför Storbritannien Grand prix 2021. Han räknar med att teamet kommer att ha problem med framdäcken.
– Vi vet vilka svagheter vi har och att vi kan få problem, säger han under mediadagen. Han påpekar att det var banan som gjorde att teamet var rätt bra med i Österrike, men att de snabba kurvorna på Silverstone påminner mer om Le Castellet i Frankrike och där hade de problem med däckslitaget på framdäcken.
– Därför förväntar viss ett tufft race, säger spanjoren.

Esteban Ocon, Alpine, får ett nytt chassi till Storbritannien Grand Prix.
Alfa Romeo har förlängt avtalet med Sauber och Frederic Vasseur hare förlängt sitt avtal som teamchef. Vad betyder det för Kimi Räikkönen? Mer om hans framtid läser du här.

Alfa Romeo stannar, men stannar Kimi ? (TT)

Günther Steiner, teamchef hos Haas antyder att Mick Schumacher stannar i teamet även nästa år.
– Det finns ingenting som talar emot det, säger han till tyska RTL.
– Allt bör vara så som det är i år.

McLarens VD Zak Brown har testats positivt för corona och sitter i karantän, ytterligare två medarbetare hos McLaren har testats positivt.

Det är fullt hus, utsålt, på Silverstone i helgen. Frågan är om det kommer att påverka coronasituationen i landet.

Det pratas om George Russell och Mercedes. Kommer Williams britt att presenteras som ny förare intill Lewis Hamilton den här helgen? Mycket pekar på att han ersätter Valtteri Bottas hos Mercedes till nästa säsong.
Hamilton skrev nyligen på ett monsterkontrakt. Mer om det läser du här.

Kvalet till The F1 Sprint är avgjort. Lewis Hamilton startar i första startled tillsammanns med Max Verstappen. Notera att George Russell återigen tog sig till Q3 med sin Williams.  Här är resultatet från kvalet.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Martin Björkman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB