Startsida / Inlägg

Tre sprintlopp i Formel 1 2022

av Anna Andersson

Det blir tre sprintlopp i Formel 1 2022.

Inget av dem avgörs i premiären – men de kan avgöra kampen om VM.

Efter fjolårets säsong föreslog F1:s ägare att mästerskapet skulle innehålla sex sprinthelger 2022, den första redan i premiären i Bahrain. Så blir dock inte fallet. Det blir tre sprintlopp i Formel 1 2022, lika många som det var under 2021.

Det första avgörs i samband med deltävlingen på Imola (Emilia-Romagna). Det andra på Spielberg (Österrike) och det tredje i Sao Paulo (Brasilien). Det betyder att Brasiliens Grand Prix är den enda arrangören som får äran att hålla i F1 Sprint två år i rad. I fjol arrangerades sprinthelgerna i Brasilien, Storbritannien och Italien.

Tre sprintlopp i Formel 1 2022

sprintlopp i Formel 1 2022
2021 gav segern tre poäng nu ger den åtta (TT)

Ytterligare en förändring är att det är den snabbaste föraren från fredagens kval som kan räkna till sig en pole position och en annan är poängutfallet av F1 sprint. I år ger sprinten betydligt fler poäng än tidigare, ifjol fick topp tre i sprinten poäng i en fallande skala från tre till en poäng.

2022 får topp åtta poäng, ettan får åtta poäng och sedan är det en fallande skala ner till en poäng för plats åtta.

Det betyder att F1 sprint kan få en avgörande betydelse i kampen om VM-titeln i F1 2022.

Det har varit stora diskussioner kring sprintloppen i Formel 1 2022, detta sedan de större stallen har velat ha en större ekonomisk ersättning för att öka antalet sprinthelger. Nu tycks man ändå ha nått en lösning, men förändringarna måste bekräftas av FIA:s världsråd innan det är helt spikat.

 

AlphaTauri 2022

Förra veckan fick vi se Red Bulls bil, vi fick också se Aston Martin och McLaren. Den här veckan inleddes med de första bilderna av AlphaTauri.

Scuderia AlphaTauri AT03
Scuderia AlphaTauri AT03

Det var en digital presentation och det planeras för en shakedown i morgon tisdag. AlphaTauri har förstärkt sitt samarbete med Red Bull något och det handöar framförallt omden bakre delen av bilen med växellåda, hydraulik och hjulupphängning.

– Det är en liknande deal som de senaste åren, säger teknikchef Jody Egginton

– Skillnaden är att det är en stor regeländring till årets säsong, vilket gör att vi får samma specifikation som Red Bull, tidigare har vi använt oss av detaljer från fjolårets Red Bull.

Teamets målsättning är att fortsätta den positiva trenden från 2021 då man slutade sexa i konstruktörsmästerskapet. Stallet behåller även samma förarduo, Pierre Gasly som ledde teamet i fjol och Yuki Tsunoda som avslutade säsongen starkt.

– Vi kommer att lära känna bilen när vi kör ut den på banan under försäsongstesterna i Barcelona. Redan nu tycker jag att den ser stark ut. Jag ser fram emot säsongen, säger Gasly som körde in en pallplats i fjol.

Under veckan fortsätter F1-teamen att presentera sina bilar. Här hittar du samtliga datum. I morgon tisdag är det Williams tur.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB