Kontraktsbråk skakar F1
avOscar Piastri kör F1 för Alpine 2023. Han tar över efter Fernando Alonso.
Det bekräftar Alpine – men Piastri själv tillbakavisar uppgifterna.
Nu skakas F1 av ett kontraktsbråk.
För två år sedan vann Oscar Piastri från Australien Formel 3, förra året vann han Formel 2. Det är samma nivå på resultaten som exempelvis George Russell och Charles Leclerc levererat. Men i år tog det stopp. 21-åringen fick ingen förarplats hos Alpine eftersom Fernando Alonso och Esteban Ocon hade kontrakt. Men efter årets säsong är Fernando Alonso klar för Aston Martin och nu är det klart att Oscar Piastri kör F1 för Alpine 2023.
Det skriver Alpine i ett officiellt pressmeddelande och de påtalar att kontraktet gäller över flera år.
Oscar Piastri kör F1 för Alpine 2023 – eller?
– Oscar är en stor och sällsynt talang och vi är stolta över att ha fostrat honom genom de svåra vägar som juniorklasserna innebär, säger Alpines stallchef Otmar Szafnauer.
Piastri har varit en del av Alpines akademi i fyra år, han har tränat i deras simulator, genomfört tester och funnits med på banan som reservförare under F1-helgerna. Allt detta vid sidan av hans engagemang i supporterklasserna.
– Vi har sett honom utvecklas till en förare som är mer än kapabel att ta steget till Formel 1. Som vår reservförare har han testat de utmaningar som stallet ställs inför på banan, och i fabriken och i samband med våra tester har han visat mognad, talang och snabbhet.
Enligt Alpine ska Pistri köra vid sidan av Esteban Ocon – men pressmeddelandet innehöll inget citat från Piastri.
Han är nämliogen inte alls överens med Alpine. Någon timme efter det att Alpine skickat ut sitt pressmeddelande dementerar han uppgifterna på twitter.
– Jag har förstått att Alpine, utan mitt godkännande, har släppt ett pressmeddelande som säger att jag ska köra för dem nästa år. Det är fel. Jag har inte skrivit på något kontrakt för Alpine 2023 och kommer inte att köra för Alpine nästa år, skriver Piastri.
I understand that, without my agreement, Alpine F1 have put out a press release late this afternoon that I am driving for them next year. This is wrong and I have not signed a contract with Alpine for 2023. I will not be driving for Alpine next year.
— Oscar Piastri (@OscarPiastri) August 2, 2022
Detta påminner om den soppa som pågår i IndyCar, där Chip Ganassi Racing först presenterade mästaren Alex Palou för 2023, men Palou hävdar att han ska köra för McLaren. Det ska nu avgöras av jurister.
Korta nyheter inom Formel 1
Honda och Red Bull fortsätter sitt samarbete i Formel 1 fram till och med 2025, det meddelar Red Bull. Det där med att Honda lämnade F1 efter förra året känns mest som en skuggridå. 2026 kommer ett nytt motorreglemente och då kommer Porsche, med första sannolikhet, att köpa in sig i teamet. Här läser du om Red Bull och Porsche.
Red Bull har värvat Ben Hodgkinson från Mercedes och fortsätter att plocka viktiga medarbetare som Phil Prew. Han ska jobba med Red Bulls motorprojekt.
Aston Martin testar däck, en dag kör Lance Stroll och en dag kör Hulken.
NEWS: @lance_stroll [Tuesday] and @HulkHulkenberg [Wednesday] will be at the wheel of the AMR22 for this week's @pirellisport tyre test at the Hungaroring. #F1 pic.twitter.com/HPFYqvBHa1
— Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team (@AstonMartinF1) August 1, 2022
Fortfarande semester eller dags att ta sig tillbaka till jobbet? Oavsett vad kan du ta sällskap av Sportbladets F1-podd Plattan i Mattan. Denna vecka pratar vi ner Ungerns GP, vi snackar om Ferraris problem, Verstappens 360 och Russells pole position – och mycket mer. Följ oss gärna. Podden kommer varje onsdag, även under sommaruppehållet, och de kommande två veckorna har vi inbjudna gäster som pratar F1 och annat viktigt med oss.