Startsida / Inlägg

Presidenten vill se nya stall från Kina och USA i F1

av Anna Andersson

Kommer det nya stall i F1? Det är möjligt. 

Just nu är tre eller fyra stall aktuella för Formel 1 . Det bekräftar FIAs president Mohammed bin Sulayem och han vill framförallt se stall från två stormakter.

Nya stall i F1
Max Verstappen och FIA:s president Mohammed Ben Sulayem (AP-TT)

Max Verstappen och Red Bull må dominera årets säsong, men intresset för sporten ökar världen över. FIA:s president Mohammed bin Sulayem har gjort en intervju med motorsporttotal.com och berättar om sin vision.

Han vill se flera nya team, precis som FIA bekräftade i februari 2023, men trots att det skulle ha kommit ett besked till den sista juni har ännu inget beslut kommunicerats.

– Vi sköt på fristen, flera team bad om det och vi vill inte utesluta någon, säger han.

– Vi är inte långt ifrån att ha de sista kandidaterna klara, men vi måste göra allt rätt. Det handlar om stora investeringar och jag vill inte stressa fram något. Det måste vara tydligt och hållbart.

Nya stall i F1?

2010 återfanns tre nya stall i F1, Marcus Ericsson debuterade i Caterham som kom in i F1 under namnet Team Lotus vid det tillfället. Flera av stallen hade ekonomiska problem, de låg i botten av fältet och i dag finns inget av dem kvar.

De nuvarande stallen är dock inte alls intresserade av att F1 utvidgas eftersom det skulle innebära att flera stall delar på bonusutbetalningarna och det senaste Concorde Agreement ( avtalet mellan F1, FIA och teamen) gäller fram till och med 2025. Enligt det avtalet ska ett nytt team betala 200 miljoner dollar för att vara med, vilket är 20 miljoner dollar som kompensation för vart och ett av de nuvarande stallen.

Men eftersom inkomsterna för Formel 1 har stigit med ungefär åtta procent anser inte de nuvarande teamen att summan är tillräcklig och ett nytt avtal ska arbetas fram till 2026 och framöver.

Teamen skulle säkert gärna vänta, FIA:s president och de team som är intresserade av att vara med i F1 vill gärna göra klart det innan summan på 200 miljoner dollar ökar ytterligare.

– Vi har ett kontrakt med Formel 1 och där står det att vi kan ha upp till tolv stall. Vi bryter inga regler utan håller oss inom den, hävdar FIA:s president.

Tillverkare från USA och Kina i Formel 1?

Han får också frågan vilka drömmar han har och han drömmer stort:

– Men det är en dröm vi kan uppnå, vi vill ha tillverkare från USA och Kina. Det finns 1,4 miljarder människor i Kina och över 50 procent av de elbilar som nu tillverkas kommer från Kina. Det är fakta. Kina är en stor marknad, säger han.

– När det handlar om elbilar och hybrider så menar Kina allvar. Jag anser att de motorerna som F1 ska använda sig av från och med 2026 är rätt väg att gå. Om vi inte hade gjort den förändringen, hade Audi kommit? Audi väljer att ansluta när vi har nya  motorregler och alla team är med på den resan.

Från och med 2026 ska bilarna till hälften drivas av el och bränslet ska vara 100 procent fossilfritt.

Hur går dina tankar kring nya stall i F1?

Var med i diskussionen här på F1-bloggen.

I helgen kommer jag annars att ägna mig åt IndyCar, Linus Lundqvist debuterar i helgen och imorgon kommer jag att publicera en längre intervju med honom här på F1-bloggen. Räkna med att det kan bli ett kaotiskt lopp. Det har det varit vid tidigare tillfällen när The Big Machine Music City Grand Prix har avgjorts.

Bansträckningen görs omtill 2024. Då blir tävlingen säsongsfinal för IndyCar.

Tiderna för IndyCar i Nashville hittar du här.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB