Fyra svenskar i IndyCar – största som hänt svensk racing på 50 år
avDet är fyra svenskar i IndyCar 2024.
Det är något av det största som har hänt svensk racing på närmare 50 år.
Jag vet att en av de förarna jag just nu räknar in som svensk inte tävlar för Sverige, men han är son till en svensk rallylegendar och därför får Tom Blomqvist också en plats i den här sammanställningen. Han får plats tillsammans med succédebutanten Linus Lundqvist som tagit sig till toppen utan att egentligen ha några ekonomiska förutsättningar för att lyckas.
Han har gjort det på ren talang, med en oerhörd ambition och en inställning som mycket väl kan göra att han vinner race.
Redan under sitt första år med toppteamet Chip Ganasssi Racing. Lägg där till de två veteranerna, Marcus Ericsson som vann klassikern Indy 500 2022 och var tvåa 2023, samt Felix Rosenqvist tycks ha kört det välkända stlörtloppet Hahnenkamm-Rennen nedifrån och upp det senaste året.
Det betyder att av de 31 till 32 förarna som kör full säsong 2024 är fyra har fyra starka kopplingar till Sverige. Det även kan bli ytterligare en om Oliver Askew, vars mamma Pernilla kommer från Ystad, gör ett lyckat test och får till en comeback IndyCar.
Det är enormt stort.
Fyra svenskar i Indyar 2024 – minst
Det går att jämföra Formel 1 som vimlade av svenskar och ett svenskt GP på 1970-talet. Den tiden när Sverige faktiskt kunde konkurrera om pallplatser och segrar i racingens kungaklass. Sedan dess har Stefan Johansson stått på prispallen i F1, Kenny Bräck vunnit både mästerskap i USA och Indy 500, Felix Rosenqvist imponerat i Formel 3 och Formel E och Marcus Ericsson tävlat i Formel 1. De två sistnämnda också vunnit race i IndyCar.
Men det går faktiskt inte riktigt att jämföra med de förutsättnignar som finns inför IndyCar 2024. Då kan vi få se svenska segrar på olika bantyper och förhoppningsvis också en svensk förare som är med och slåss om en plats i toppen av mästerskapet långt in under säsongen.
Stig Blomqvists son kollega till Felix Rosenqvist
De fyra killarna har alla helt olika förutsättningar den kommande säsongen. Tom Blomqvist, son till rallyvärldsmästaren Stig, har tagit sin till IndyCar via sportvagn och han fick också testa att tävla under årets säsong. Han blir kollega med Felix Rosenqvist hos Shank Meyer Racing. Rosenqvist lämnar McLaren och hoppas på framgång i ett förhållandevis nytt team men ett team med stora erfarenheter från den amerikanska sportvagnsserien IMSA som dessutom vann Indy 500 med Hélio Castroneves 2021. 48-åringen är kvar i teamet som delägare och stöd.
För Rosenqvist är detta ett intressant steg, han har inte alls kommit till sin rätt hos McLaren och varvat strålande insatser, pole positions och pallplatser med egna misstag, otur och en krånglande bil.
Marcus Ericsson med nya möjligheter
Marcus Ericsson tröttnade på att betala för sin styrning hos Chip Ganassi Racing och efter ännu en säsong som avslutats på plats sex byter han till Andretti Global. Ett klassiskt team som har starka ägare, drömmer om F1 och kommer att betala Ericsson för hans tjänster. Det ger honom bättre förutsätttningar internt och en bil som kan tävla i toppen, däremot kan vi inte förvänta oss att han ska slåss om någon mästerskapstitel. I alla fall inte år 2024.
Sedan har vi den fjärde svensken, doldisen Linus Lundqvist från Tyresö utanför Stockholm. Han som vann juniormästerskap i Europa, men inte hade pengar att nå F1 och därför satsade på amerikansk racing där bra resultat ger stipendium och förutsättningar att klättra. I fjol vann han Indy NXT, men när årets säsong startade stod han utanför griden i IndyCar. Stipendiet blev inte så stort som utlovat och han hade inte ekonomi nog att köpa sig en plats, men hängde kvar i USA. Han gjorde ett par tester och när Shank Meyer Racing i augusti letade efter en ersättare till skadade Simon Pagenaud gjorde Lundqvist som vanligt.
Han tog den chans som gavs.
Tre race, på tre olika banor resulterade i imponerande insatser och till att han nu ersätter Marcus Ericsson i toppteamet Chip Ganassi Racing. För första gången i sin karriär har Linus Lundqvist skrivit ett flerårskontrakt och jag blir inte förvånad om han är den svensk som skapar störst rubriker nästa år.
Men det kan lika väl vara någon annan av de blågula förarna. IndyCar 2024 känns inte bara svenskt.
Det känns som om det kan bli riktigt riktigt kul.
Svenskar i IndyCar 2024
Marcus Ericsson
Ålder: 33
Andretti Global
IndyCar: Debuterade 2019. 80 lopp och fyra segrar, tio pallplatser. Sexa i mästerskapet 2023.
Meriter: 5 säsonger i Formel 1, seger i Indianapolis 500 år 2022, en andraplats 2023
En lång intervju med Marcus Ericsson om sanningen bakom teambytet hittar du här.
Felix Rosenqvist
Ålder: 31
Meyer Shank Racing
IndyCar: Debuterade 2019. 79 starter, 1 seger, 5 pole position och 6 pallplatser. 12:a i mäsetrskapet 2023.
Meriter: Vinnare av FIA Formula 3 European, dubbel vinnare av Macau Grand Prix, acevinnare och trea i Formel E.
Linus Lundqvist
Ålder: 24
Chip Ganassi Racing
IndyCar: Debuterar 2024. Körde tre lopp under 2023.
Meriter: Mästare i IndyNXT 2022, 2018 mästare i BRDC British Formula 3 Championship.
Tom Blomqvist
Ålder: 29
Meyer Shank Racing
IndyCar: Debuterar 2024. Tre starter under 2023.
Meriter: Har tävlat i GT-bilar, DTM, Formel E.