Startsida / Inlägg

IndyCar 2024: Alla datum för Ericsson, Lundqvist och Rosenqvist

av Anna Andersson

Ett schema för IndyCar 2024 är klart, men först:

Sebastian Vettel funderar på comeback.

– Jag har det i bakhuvudet, säger han.

Sebastian Vettel
Sebastian Vettel lade av i fjol. Då tävlade han för Aston Martin (AP-TT)

Den fyrfaldige världsmästaren har tankar på en comeback. Det avslöjade han under helgens besök i Japan. Han var på plats för att inviga ett flertal bihotell intill banan och han erkände att han var sugen på att tävla igen.

Comeback för Sebastian Vettel ?

Framförallt funderar han på klassikern Le Mans 24-timmarslopp.

– Inget är undertecknat eller bestämt, men jag har det i bakhuvudet, säger han till auto motor und sport.

– Jag har tid att bestämma mig.

Le Mans klassiska lopp avgörs i juni och det är flera förare med F1-erfarenheter som vunnit där, exempelvis har Fernando Alonso vunnit loppet, det har även Nico Hülkenberg. Tidigare världsmästare som Jochen Rindt, Graham Hill, Phil Hill och Mike Hawthorn har, precis som Alonso, både vunnit VM i Formel 1 och Le Mans.

Det pratas också om att Mick Schumacher är aktuell för en styrning i Le Mans samt VM i sportvagn nästa år.

Korta nyheter från F1

Kritiken mot Red Bulls Sergio Perez är hård och nu märks den även inom Red Bulls led:

– Checo har kontrakt till och med 2024, säger Helmut Marko till Sky.

– Daniel Ricciardo har också målet att köra för Red Bull och för att lyckas med det måste han leverera. Yuki Tsunoda vill framåt och Liam Lawson är 21 och har visat vilken potential som han har.

Han fortsätter:

– Vi måste tänka på framtiden, både Daniel och Checo är över 30 år gamla och vi får se hur länge de vill köra. Vi måste rusta för det, säger Marko.

– Lawson är ju perfekt för oss.

Han är ung, han presterar, men har ingen plats i F1 för 2024. Kan det vara så att Red Bull försöker låna ut honom till Williams kanske? För att bli kollega till Alexander Albon som också har sin bakgrund hos Red Bull.

Ferraris Charles Leclerc har nu tagit 1000 VM-poäng i Formel 1. Han är den 14:e föraren i historien att lyckas med det, men jämförelsen haltar så klart eftersom det numera är fler lopp och också fler poäng än för tidigare generationer.

McLaren har skrivit kontrakt med Ryo Hirakawa som reservförare och det ryktas om en comeback för Toyota. Men japanerna dementerar de ryktet.

– Just nu är det ett klart nej, säger Kazuki Nakajima, rådgivare till Toyota Gazoo Racing som stöttar Hirakawa.

Det skriver motorsporttotal.com.

IndyCar 2024

IndyCar 2024
Mästaren Alex Palou och Linus Lundqvist, kompisar hos Chip Ganassi Racing 2024 (Chip Ganassi Racing)

Nu har vi fått ett program för IndyCar 2024 och det sker ett par intressanta förändringar. Nästa år avgörs säsongsfinalen i Nashville, Tennessee, och det blir en ny layout på banan eftersom det sker en renovering av fotbollsarenan Nissan Stadium som ligger mitt i stan.

Dessutom kommer  Milwaukee tillbaka till kalendern, där avgörs två ovalrace under en helg (i samband med Labor Day). Milwaukee arrangerade sitt första race inom amerikansk formelbilsracing 1939 och senaste gången tävlingen kördes var 2015, då vann Sebastien Bourdais.

En annan förändring är ett sommaruppehåll, eller en OS-paus. Mellan den 26 juli och 11 augusti sänder NBC OS i Frankrike och då finns ingen plats i den amerikanska TV-tablån. Därför får IndyCar ta sommarlov.

Notera också att det avgörs ett All Star Race i Palm Springs den 24 mars. Det ger inte några poäng i mästerskapet, men det delas ut en miljon dollar i prispengar.

Program för IndyCar 2024 – alla datum och race

10.03. St. Petersburg (stadsbana)

24.03. Palm Springs (traditionell racerbana) *

21.04. Long Beach (stadsbana

28.04. Birmingham (traditionell racerbana)

11.05. Indianapolis-GP (traditionell racerbana)

26.05. Indy 500 (oval)

02.06. Detroit (stadsbana)

09.06. Elkhart Lake (traditionell racerbana)

23.06. Laguna Seca (traditionell racerbana

07.07. Mid-Ohio (traditionell racerbana)

13.07. Newton 1 (oval)

14.07. Newton 2 (oval)

21.07. Toronto (stadsbana)

17.08. St. Louis (oval)

25.08. Portland (traditionell racerbana)

31.08. Milwaukee 1 (oval)

01.09. Milwaukee 2 (oval)

15.09. Nashville (stadsbana)

Andra nyheter är givetvis att samtliga svenska förare har bytt stall. Linus Lundqvist kör för Chip Ganassi Racing, Marcus Ericsson för Andretti Global och Felix Rosenqvist för Meyer Shank Racing där han  blir kollega med Tom Blomqvist.

 

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB