F1 2024: Hetaste rubrikerna inför Formel 1
avOm en vecka börjar F1 2024. Då presenteras årets första bilar, för mig är det starten på Formel 1.
Men i väntan på det tänkte jag att vi skulle kika på vilka rubriker som säsongen 2024 kan ge oss.
Vem kan utmana Max Verstappen och Red Bull i F1 2024?
Det är den stora frågan inför årets säsong i Formel 1 och det gäller inte bara hans motståndare utan också alla fans världen över.
Red Bulls Max Verstappen dominerade Formel 1 2023. Han slog rekord på rekord och vann sin tredje VM-titel i rad. Han har vunnit samtliga VM-titlar efter 2021, i fjol tog han 19 segrar varav tio av dem i rad (Miami GP i maj till Italien GP i september).
Trots det gav 2023 oss förhoppningar. McLarens comeback under hösten är en, Mercedes beslut att ändra koncept är en annan och Ferrari lyckades ju faktiskt vinna ett lopp även 2023 – och det under en säsong när det inte var Red Bulls om var överlägset utan det var en Red Bull, den med Max Verstappen.
Sedan är dock frågan om konkurrenterna hinner förbättra sig tillräckligt mycket. I och med att Red Bull var ohotat 2023 kunde stallet i lugn och ro köra hem VM-titeln samtidigt som de flyttade fokus från 2023 till 2024 i fabriken och började utveckla årets bil redan vid halvårsskiftet.
Kan Mercedes eller Ferrari lyckas i F1 2024?
Efter regeländringen 2022 har Red Bull dominerat. Ferrari och Mercedes kan räkna sina segrar på fingrarna, samtidigt som Fred Vasseurs klev in som ny teamchef under 2023 . Teamet glimtade till under säsongen, som i Singapore exempelvis. Hos Mercedes har de två senaste åren varit direkt smärtsamma.
Stallet flyttade på Mike Elliott (som var mannen bakom belsutet att behålla konceptet från 2022 in i 2023) redan under våren till förmån för James Allison som nu har en mer operativ roll.
Både Lewis Hamilton och George Russell har förlängt sina kontrakt och Hamilton ger sig inte i första taget – men han har inte vunnit sedan i Saudiarabien 2021. Om säsongen startar med besvikelser lär Hamilton och Mercedes ligga till grund för många diskussioner under året.
Kör Sergio Perez hos Red Bull 2025?
Redan 2023 var Sergio Perez framtid hos Red Bull en stor diskussion, detta trots att han har kontrakt 2024 och att han slutade tvåa i VM 2023. Stallet har påpekat att Perez ska få köra kontraktstiden ut. Samtidigt väntar Daniel Ricciardo hos systerteamet Visa Cash App RB och fjolårets inhoppare Liam Lawson är testförare och jagar hack i häl. Han är framtidens förare medan Ricciardo och Perez är i 35-årsåldern.
Red Bulls chefer har också visat intresse för Alex Albon, Williams. Han tävlade tidigare för Red Bull, men fick gå sedan han fått stryk av Verstappen år 2020.
Kan Lando Norris vinna ett F1-lopp?
Det är en intressant fråga. Själv längtar Lando Norris efter den seger och han har nu, precis som Nick Heidfeld, tagit 13 pallplatser utan att vinna. Tyske Heidfeld var aldrig någon superstjärna, han nådde sina största framgångar med BMW-Sauber, medan Norris redan är en stor stjärna och anses vara en av fältets mest talangfulla förare.
Frågan är om McLaren levererar en bil som kan vinna, om han klarar av pressen från kollegan Oscar Piastri som vann ett sprintrace i fjol och om han kan hantera pressen innan den blir för stor. Norris förlängde förra veckan sitt kontrakt med McLaren till 2026.
Hur länge ska Lance Stroll köra för Aston Martin?
Pappa har betalat hela hans karriär och visst har det väckts frågor, men när Fernando Alonso i fjol tog 206 av Aston Martins 280 poäng och krossade Stroll i den interna kampen väcktes frågan till liv igen Hur länge har Aston Martin råd att låta Stroll Jr köra om han inte levererar? Någon gång måste väl prestationen gå före lojalitet?
Blir Fernando Alonso även vinnare i Formel 1 2024??
Alonso vann sitt senaste F1-lopp i Spanien 2013, men han tog åtta pallplatser i fjol och slutade fyra i förar-VM ifjol. Han kan leverera och han kan överleverera. Frågan är om Aston Martin kan producera en bil som är tillräckligt bra för att vinna?
Silly Season i F1
Ferrari har redan förlängt kontrakt med Charles Leclerc, det löpte ut 2024. Men det är många fler kontrakt som löper ut… Årets säsong kan bjuda på en spännande silly season när förare som Sergio Perez, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz, Pierre Gasly, Esteban Ocon och Nico Hülkenberg finns på marknaden.
Vad händer med Logan Sargent? Han har inte råd att leverera en liknande säsong som 2023, det har inte Zhou Guanyu heller. När kliver Audi in och bestämmer sina förare för 2026? Troligen innan nästa säsong startar.
En annan intressant förare är Andrea Kimi Antonelli som kör Formel 2 för Prema i år. Han är Mercedes juniorförare, vann Formula Regional European Championship by Alpine i och hoppade helt sonika över Formel 3 för att gå direkt till Formel 2. Kan italienaren spela en roll i silly season under 2024?
Får Andretti Global en plats i Formel 1?
Det är också en intressant fråga. FIA har sagt ja, men vad har egentligen hänt sedan FIA sa ja i höstas? Egentligen ingenting. Andretti hävdar att de kan vara redo till 2025, men F1 med Stefano Domenicali och stallen har påtalat att de inte behöver några nya stall. Stallen är inte intresserade av att dela på bonusen med ytterligare ett team så nu står vi och väntar. Troligen på att det kommande Concorde Agreement ska undertecknas, det nuvarande gäller fram till och med 2025.
Lägg där till att relationen mellan F1 och FIA är spänd. Dels efter VM-finalen i Abu Dhabi 2021, men också när det gäller frågan om ett elfte team och den utredning som FIA startade mot Mercedes teamchef Toto Wolff och hans hustru Susie Wolff (chef för F1 Academy) under hösten. Det fanns misstankar om att de delade hemlig information. Å andra sidan visste alla parter att de två var gifta när Susie Wolff fick sitt jobb och F1-depån stämde in med Ferraris stallchef Fred Vasseur som kallade hela FIA:s agerande för “pinsamt”.
•••
Vilka ämnen tror du blir heta under F1 2024?