Ny kalender för VM i F1 2021

av Anna Andersson

Lewis Hamilton skrev ett nytt kontrakt , därefter enades F1-kommissionen kring nyheter och en kalender för VM i F1 2021  och nu är Fernando Alonso skadad.

Det har varit en händelserik vecka och jag ska försöka ta er igenom den.

kalender VM i F1 2021
Är han Mercedes framtid? (TT)

Lewis Hamilton skrev ett nytt kontrakt. Det är ingen överraskning och egentligen inte så himla intressant som nyhet heller. Det var väntat. Däremot är det som händer efter 2021 intressant. Jag tror aldrig att Lewis Hamilton gar varit så nära som han är nu att ens överväga att lämna F1 och om han gör det, vilka två förare väljer Mercedes då?

Teamet har inget avtal med någon förare  för 2022.

I min värld är Valtteri Bottas och George Russell inget självklart alternativ, däremot Max Verstappen och George Russell. Verstappen vill vinna, Mercedes skulle ge honom den möjligheten – under förutsättning att teamet har gjort sitt jobb inför 2022. Han är en  stjärna och det vill Mercedes ha. Bottas är grym på det han gör, han är en fantastisk teamplayer som kör hem märkes-VM till Mercedes, men jag ser honom inte som en teamleder.

När det gäller Russell måste Mercedes också ta ett beslut någon gång. Är han en framtida världsmästare? Ja då måste man också våga satsa på honom. Detta är en mycket spännande fråga. Vad tror ni?

Oavset vad, vilka två förare som tar Mercedes platser till 2022 lär bli den stora snackisen i Formel 1 2021.

Kalender för F1 2021

Motorreglementet kommer att frysas. Det beslutet tog F1-kommissionen i veckan. Det betyder att Red Bulls möjligheter att ta över Hondas motor ser allt bättre ut. Det tidigare världsmästarteamet vill ta över motorn och producera den, men inte vidareutveckla den.

Ytterligare en nyhet är en ny kalender för F1 2021. Portugal tar ansvaret för säsongens tredje race, men skulle det vara så att det loppet inte kan genomföras under F1 2021 så kan det hända att Bahrain även i år arrangerar två lopp på två olika banor.

Däremot kan man inte kunnat enas kring frågan om det ska bli tre sprintlopp under året eller inte. Det har pratats om att flytta kvalet till fredagen under tävlingarna i Kanada, Italien och Brasilien för att ha ett sprintlopp på 100 km under lördagen som sedan avgör starten i söndagens race. Teamen är dock inte helt överens med detta utan vill ha ett tydligare förslag att ta ställning till, det finns frågetecken när det gäller saker som förarnas kontrakt,  poängberäkningen och prispengar exempelvis. Enligt ett pressmeddelande  från FIA ska det komma ett beslut innan årets säsong starter.

Här är kalendern för F1 2021

Notera nu att detta är kalendern som den ser ut nu, den 12 februari. Med tanke på hur situationen är kan det givetvis ske förändringar.

  1. 26-28 mars, Bahrain GP, Sakhir

  2. 16-18 april, Emilia Romagna GP, Imola
  3. 30 april-2 maj, Portugal GP, Portimao
  4. 7-9 maj, Spanien GP, Barcelona

  5. 20-23 maj, Monaco GP, Monaco

  6. 4-6 juni, Azerbajdzjan GP, Baku

  7. 11-13 juni, Kanada GP, Montreal

  8. 25-27 juni, Frankrike GP, Le Castellet

  9. 2-4 juli, Österrike GP, Spielberg

  10. 16-18 juli, Storbritannien GP, Silverstone

  11. 30 juli -1 augusti, Ungern GP, Budapest

  12. 27-29 augusti, Belgien GP, Spa

  13. 3-5 september, Nederländerna GP, Zandvoort

  14. 10-12 september, Italien GP; Monza

  15. 24-26 september, Ryssland GP, Sotji

  16. 1-3 oktober, Singapore GP, Singapore

  17. 8-10 oktober, Japan, GP, Suzuka

  18. 22-24 oktober, USA GP, Austin

  19. 29-31 oktober Mexiko GP; Mexico City

  20. 5-7 november, Brasilien GP, Sao Paolo

  21. 19-21 november, Australien GP, Melbourne
  22. 3-5 december, Saudiarabien GP, Jeddah

  23. 10-12 december Abu Dhabi GP, Abu Dhabi

Hur svårt skadad är Fernando Alonso ?

Kalender för VM i F1 2021
Hinner han bli frisk? (TT)

Den 38-årige spanjoren kolliderade med en bil när han var ute på en träningsrunda med cykeln. Olyckan inträffade i Schweiz. Teamet har bekräftat att spanjoren har förts till sjukhus för ytterligare undersökningar, men hälsar att han är vid medvetande och mår bra.

Enligt ett pressmeddelande från Alpine har har opererats i käken och läkarna är nöjda med operationen. Han stannar på sjukhuset  i 48 timma för observation. Stallet räknar med att han kan återuppta träningen efter ett par dagars vila och vara i form till säsongen startar.

 

Lewis Hamilton klar för Mercedes 2021

av Anna Andersson

Ännu en förare är klar för Formel 1 2021. Världsmästaren stannar. Lewis Hamilton är klar för Mercedes 2021.

Han skriver ett nytt avtal, men den här gången gäller det över en säsong. Tidigare har han alltid skrivit över tre säsonger.

– Jag ser verkligen fram emot att starta min nionde säsong med Mercedes, säger han.

– Vi har varit oerhört framgångsrika tillsammans och vi vill fortsätta att bygga vidare på den och nå ännu fler framgångar på banan.

Lewis Hamilton klar för Mercedes 2021
Hamilton fortsätter hos Mercedes (TT)

Enligt Mercedes ska parterna framöver arbeta tillsammans för en ännu större jämställdighet och inom motorsporten via en gemensam välgörenhetsorganisation.

Lewis Hamilton klar för Mercedes 2021

Hamilton har tävlat för Mercedes sedan 2007. Då debuterade han i F1 tillsammans med McLaren-Mercedes. Sedan 2013 har han tävlat för fabriksteamet och vunnit sex förar-VM. Tillsammans har de även vunnit sju konstruktörsmästerskap.

– Det ovanliga året vi hade under 2020 gjorde att det tog lite längre tid än vanligt att avsluta förhandlingarna, säger teamchef Toto Wolff.

– Vi känner fortfarande en hunger efter framgång och vill fortsätta att skriva nya kapitel på vår historia.

Det var ingen större överraskning att Hamilton valde att förlänga kontraktet. Diskussionerna har framförallt handlar om hans framtida roll i team och teamets arbete för en mer jämnställd motorsport. Han har nu vunnit lika många VM-titlar som Michael Schumacher vilket gör att han har stora möjligheter att bli tidernas mest framgångsrika F1-förare redan den här säsongen. I och med att Hamilton nu har skrivit på så har vi en fördig lista över alla förare i Formel 1 2021.

Förare i Formel 1 2021 – team för team

Mercedes: Lewis Hamiltons förlänger med ett år. Valtteri Bottas har förlängt ytterligare ett år.

Ferrari: Charles Leclerc kontrakt till 2024. Carlos Sainz till 2022.

Red Bull: Max Verstappen har kontrakt till 2023. Sergio Perez, har ett kontrakt över ett år.

McLaren: Daniel Ricciardo har ett kontrakt 2021, det har även Lando Norris.

Renault: Esteban Ocon har kontrakt 2021. Fernando Alonso ett kontrakt över flera år.

Alpha Tauri: Pierre Gasly stannar, han får sällskap av debutanten Yuki Tsunoda. Japanen var trea i Formel 2 2020.

Aston Martin: Lance Stroll vars pappa äger teamet har kontrakt,  Sebastian Vettel hämtas från Ferrari.

Alfa Romeo: Kimi Räikkönen och Antonio Giovanazzi stannar.

Haas: Nikita Mazepin och Mick Schumacher debuterar. Schumacher vann Formel 2.

Williams: George Russell har kontrakt över 2021, även Nicholas Lafiti stannar.

Tänk dock på att det kan tillkomma andra förare till Formel 1 2021 om nu någon förare drabbas av COVID-19 under året. Vi såg ett par inhopp förra året och det långtifrån säkert att det är den utnämnda reservföraren som tar en sådan plats. Att vara testförae eller reservförare i ett F1-team är i många fall mer än sponsordeal än en möjlighet att köra Formel 1….

Säsongsstart i Bahrain

Säsongen startar, som det ser ut nu i Bahrain den sista helgen i mars. Men även m det finns en färdig kalender efter det så ryktas det om att det kan bli ytterligare förändringar på grund av den nuvarande pandemin. Du kan läsa mer om det här.

Framtiden för Hamilton i F1 är däremot mer oviss, efter årets säsong kommer en stor regeländring. Det är troligen en av anledningarna till att detta kontrakt bara gäller över ett år. En annan anledning är troligen att Hamilton nu har fyllt 36 år och det kan vara så att han börjar intressera sig för andra saker i livet.

 

 

 

 

Vilken motor väljer Red Bull?

av Anna Andersson

Vilken motor väljer Red Bull? Hur hanterar Red Bull det faktum att Honda lämnar F1? Den 21 februari kan vi få ett svar. Då kommer ett besked kring om motorreglementet ska frysas efter 2022 eller inte.

Bakgrunden är ju att Red Bull och Alpha Tauri blir av med sin  motorleverantör efter den kommande säsongen. Därför vill  teamet ta över Hondas motor, producera den men inte vidareutveckla den.

motor väljer Red Bull?
Vem levererar hans motorer? (TT)

Det gör att teamet vill flytta tillbaka det stopp för motorutveckling som i dag ligger år 2023 till år 2022. De första samtalen hölls i januari, en omröstning skulle ske den 11 februari men har skjutits till den 21 februari.

– Vi behöver ha sex av de tio rösterna från teamen för att vårt förslag ska få majoritet, säger Red Bulls Helmut Marko till F1-Insider.

– Jag utgår i från att Red Bull, Alpha Tauri, men även de teamen från Ferrari, Ferrari, Haas och Alfa Romeo, samt Renault, kommer att rösta med oss.

Vilken motor väljer Red Bull?

Mercedes med kundteam har officiellt visat sitt stöd för förslaget, men Red Bull behöver inte deras röster ( Mercedes, Aston Martin, Williams och McLaren) om de andra röstar för deras förslag. Då spelar det ingen roll vad världsmästarna och deras kundteam tycker.

Även FIA och Liberty Media har varit positiva till förslaget. Faktum är ju att om motorutvecklingen fryser inne så sparar teamen oerhört mycket pengar och i dagsläget är det en extra viktig faktor. Pandemin har varit enormt kostsam för många, däribland F1.

Presentation av teamen i F1 2021

Den här tiden på året är det mycket snack om nya bilar. Så även i år. Alpine var först ut den 14 februari. Nu har ytterligare ett par av teamen har meddelat vilka tider de ska visa upp sina bilar och du får dem här:

15 februari: McLaren (Woking)
22 februari: Alfa Romeo (Warzawa)
2 mars: Mercedes (online)
Mars: Aston Martin  (Gaydon/Storbritannien enbart färg och design)
Mars: Ferrari i Barcelona/Spanien

Testerna körs i år i Bahrain i samband med premiären i slutet av mars. Kalendern har du här.

Korta nyheter

Romain Grosjean är klar för InndyCar. Han ska köra road- och streetcourse för Dale Coyne Racing with Rick Ware Racing vid 13 tillfällen 2021.

Lewis Hamilton har inget kontrakt, men pratar redan om den åttonde titeln. Han lär finnas med i år igen…

Albert Park får ny asfalt och ska även renoveras. Detta ska ger ännu mer action när F1 kommer till Australien i november.

Juan Mauel Correra är tillbaka. Racerföraren som skadades så illa  när var inblandad i den otävka dödsolyckan under F2-loppet på Spa 2019, har bestämt sig för att göra comeback. Han gör den med ART i Formel 3.

Bloggen lever just nu en undanskymd tillvaro och jakten på en sponsor fortsätter. Vill du ha mer koll på motorsport F1 och IndyCar kan du hänga med mig här eller göra mig, Jacob, Ronnie och Gergei sällskap i Indypodden.

Se Mick Schumacher testa för Ferrari – ny svensk klar för USA

av Anna Andersson

Redan nu testar Mick Schumacher för Ferrari. De rörliga bilderna hittar du längre ner, precis som nyheten om den svenaste svensken som lämnar Europa för en satsning i USA. Men innan dess är den stora frågan, vad händer med Lewis Hamilton 2021? Något treårskontrakt verkar det i alla fall inte bli.

Den längden har han haft på sina kontrakt med Mercedes tidigare, men det tror inte teamchefen Toto Wolff på i år:

– Det utgår jag inte i från, säger Wolff på en videolänk till tyska RTL.

– Det sker en utveckling under den närmsta tiden, budgettak, tekniskt reglemente och då tror jag att man måste hålla ögonen öppna, därför diskuterar vi hur långt ett kontrakt bör vara.

Fortfarande är parterna inte överens och de har heller inte träffats, via något annat än digitala kanaler. Hamilton är i USA och tränar på hög höjd, åker längdskidor och alpint.

– Men vi kan väl säga att vi inte är så långt från varandra, säger Wolff och räknar med att det kommer ett besked innan testerna i mars.

– Till dess kommer allt att vara klart.

Han fortsätter att berätta om hur viktig Lewis är för teamet och för Mercedes som företag.

– Jag utgår i från att vi inte är långt från att göra en deal officiell, men vi vill inte känna någon press utan hitta ett förnuftigt avtal.

I nuläget är det inte bara så att Mercedes saknar en förare intill Valtteri Bottas för 2021, stallet har inte kontrakt med någon förare för 2022, då det nya reglementet ska introduceras.

Från F1 kan vi annars notera att Sebastian Vettel har börjat sitt jobb hos Aston Martin och bytt den röda kostymen mot en skogsgrön.

Nu testar Mick Schumacher för Ferrari

Mick Schuamcher testa för Ferrari
Carlos Sainz (Ferrari)

Carlos Sainz har ersatt Vettel i det italienska teamet och han har kört sina första varv i en Ferrari, på hemmabanan Fiorano. Han är den femte föraren från Spanien som rattar en av de röda bilarna, senast en spanjor gjorde det var när Fernanso Alonso tävlade för teamet under fem säsonger ( 96 GP och 11 segrar).

– Detta var en dag jag aldrig kommer att  glömma. Klockan ringde vid soluppgången, vi hade ett par tidiga möten innan vi åkte till banan. Men ett av det mest speciella ögonblicken var när jag kom till banan och såg Ferrarin med mitt nummer, 55. Jag ville verkligen hoppa i bilen och installationsvarvet var väldigt spännannde, säger Carlos Sainz som givetvis körde en bil från 2018.

Lewis Hamilton 2021
Carlos Sainz Sr på plats. Han pappa till Carlos Sainz och tidigare världsmästare i rally och har vunnit Rally Dakar vid flera tillfällen. I år ska han tälva i Extreme E. (Ferrari)

Charles Leclerc, som varit sjuk i COVID-19, var på plats och såg de första varven innan han åkte till fabriken och gjorde sin seat-fit.

Även Haas Mick Schumacher har kört dina första varv inför F1-säsongern 2021.

Här kan du se honom köra en Ferrari, SF71H, från 2018 under samma Ferrari-test och därmed fick även han chansen att köra en F1:a redan innan vintertesterna. Även i höstas testade Mick Schumacher för Ferrari, då som nu en bil från 2018.

Han hade nummer 47 på bilen, det nummer han ska tävla med i F1. Videon är på tyska. men det sägs ingenting speciellt, vid sidan av de uppgifter du hittar här ovan.

Mick Schumacher var nöjd och väldigt glad efteråt. Banan betyder mycket för honom, det var där hans pappalade grunden till sina framgångar ( 5 VM-titlar) med Ferrari)

– Fiorano är en av de finaste platserna att köra en F1-bil på. Man är så nära banan och ser nästan varje kurva. Det är ingen stor bana, men det är så mycket historia. Jag vet hur många varv min pappa har kört här och nu fick jag själv möjligheten att köra mina varv. Det var härligt, jag hade roligt och  vi kunde teststa olika saker, det var ett bra program. Det gör att jag känner mig ännu mer förberedd för säsongen.

Nya startider för F1

Jag fick precis de officiella startiderna för 1 2021, det sker en förändring. Loppen ska starta hel timme och loppen i Europa startar kl 14.00, bortsett från Storbritannien GP som startar kl 15.00.

Ny svensk förare till USA

Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist i IndyCar, Rasmus Lindh kör Daytonas klassiska 24-timmarslopp i helgen och Linus Lundqvist är klar för Indy Lights 2021. Mer om det läser du här.

– Jag vill utmana om mästerskapet, jag måste det, för jag är här för att vinna, säger Linus.

– Samtidigt är jag ödmjuk inför uppgiften. Jag vet att det kommer att bli tufft, men får vi ordning på mig och bilen ska det gå.

PRIVAT
Viktor Andersson

Nu är även Viktor Andersson klar för USA. Han skulle ha tävlat i amerikanska Formel 4 redan förra året, men pandemin kom emellan. Han fick riva det första kontraktet och kunde inte ansluta förrän till säsongens sista tävlingshelg. Den avslutade han med en pallplats för Kiwi Motorsport och nu har han skrivit  på ett nytt kontrakt med teamet och det gäller hela säsongen.

Viktor är son till Mattias Andersson, som tidigare tävlat i IndyLights och ni har sett honom i STCC.

– Jag är väldigt spänd på att få köra, säger Viktor.

Just nu hittar ni F1-bloggen när ni googlar på namnet eller via Sportbladet Motor på Facebook. Jakten på en sponsorför att bloggen ska överleva fortsätter.

 

Linus Lundqvist får chansen i USA

av Anna Andersson

Linus Lundqvist fortsätter sin satsning mot IndyCar. 2020 imponerade han när han vann mästerskapet samt 15 av 17 lopp i F3-serien Formula Regional Americas. 2021 tävlar han för nybildare Global Racing Group with HMD Motorsports. Det är ett samarbete mellan Global Racing Group – som Lundqvist tävlade för i Formula Regional Americas i fjol – och Indy Lights-meriterade HMD Motorsports.
– Det känns fantastiskt att äntligen kunna presentera den här satsningen och att nu skifta fokus mot banan och att försöka vinna det här mästerskapet, säger Linus Lundqvist.

– HMD Motorsports är ett av de mest tongivande teamen i Road to Indy. Att jobba med dem parallellt med mitt mästerskapsvinnande team från förra året ger mig det bästa av två världar.

Indy Lights är placerat högst upp på den INDYCAR-sanktionerade karriärstegen ”Road to Indy”, som årligen lotsar unga lovande förare upp genom ett seriesystem hela vägen mot NTT INDYCAR.

Linus Lundqvist med hög målsättning

Linus LundqvistDe tre främsta i årets Indy Lights-mästerskap kommer att belönas med ett INDYCAR-test. Mästaren garanteras minst tre starter i INDYCAR under 2022; däribland i Indianapolis 500.

– Vi är mycket glada att ha Linus med oss även 2021 och att tillsammans kunna ta det här steget till Indy Lights, säger Christian Pedersen, teamchef Global Racing Group.

– Linus har ett tydligt mål, och vi ser fram emot att hjälpa honom uppnå det. Samarbetet med HMD Motorsports understryker hur beslutsamma vi är att nå framgång i det här. Linus kommer att bli en viktig del i en stark fyrbilssatsning.

Säsongen startar samtidigt som huvudmästerskapet, 10-11 april på Barber Motorsport Park. Gillar du amerikansk racing kan du också passa på att lyssna på Indypodden, som kommer med två avsnitt denna vecka.

Hamiltons framtid

Vad händer med Sir Lewis Hamilton? Ingen vet mer än parterna själva.

Men Eddie Jordan har i alla fall en åsikt:

– Tydligen är parterna inte överens. Jag har hört att Lewis vill ha mer än vad Mercedes är beredda att betala, det handlar tydligen om att han vill ha en del av teamets vinst och ett inflytande i Mercedeskoncernen, säger den förre teamägaren till F1-InInsider.com.

Kan han ersättas? (TT)

– Om jag hade varit Daimlers chef hade jag visat på dörren och sagt antingen kör du för oss under de förutsättningar som vi bestämmer eller också kan du gå.

Jordan: Det borde Lewis veta

Eddie Jordan var teamchef i F1 mellan 1991 och 2005, han samarbetade med förare som Michael Schuamcher, Damon Hill och Eddie Irvine och han fortsätter:

– Jag hade också berättat för honom vad Bernie Ecclestone sa efter det att Ayrton Senna hade dött. Även om alla  var chockade hittade han fattningen igen och sa: ”Sluta gnäll, alla kan ersättas”. Det borde Lewis också veta.

Vi kan också berätta att Williams behåller testföraren Roy Nissany. Han kommer att göra ytterligare fredagsinsatser under 2021. Dessutom har Alfa Romeo berättat om att man ska presentera bilen den 22 februari, i Polen, men man visar det även online. Förra veckan visade Alpine, som första team, upp designen på sin. Du ser den här.

 

Renault blir Alpine – här är första bilderna

av Anna Andersson

De första bilderna på en av F1:orna för 2021 är här. Eller i alla fall den första bilden på lacken. När Renault blir Alpine sker en tydlig förändring.

Den gula bilen försvinner från griden. Istället kommer en svart bil med inspiration av den franska flaggan. Märket grundades 1955 av Jean Rédélé, namnvalet inspirerades av de franska alperna och märket nådde framgångar inom rally på 1970-talet. Sedan 1973 är det en del av Renault.

Målsättningen är att Alpines satsning ska gå med vinst 2025 och med F1 vill man profilera märket och ge det en stark identitet.

Renault blir Alpine – första bilderna

Renault blir Alpine
Alpine 2021 – A521

Renault blir Alpine

Renault blir Alpine
Renault blir Alpine

 

Andra snabba nyheter

Charles Leclerc har testats positivt för COVID-19. Han hade kontakt med en person som var smittad och är nu isolerad i sitt hem i Monaco. Även Lando Norris har testats positivt under vinteruppehållet.

Det har skett förändrignar i F1-programmet, bland annat har premiären flyttats fram. Du hittar nyheterna här.

Lawrence Stroll har stora mål med Aston Martin. 2021 vill han slåss om segrar, 2022, i samband med den nya regeländrignen vill han vara med och slåss om VM-titeln.

– 2021 ska vi ta pallplatser regelbundet och även vinster, säger Stroll till RaceFans.

– Kan vi slå Mercedes? Absolut inte nästa säsong, vi är alla realister. Du vet, ingen vet riktigt vad det nya reglementet betyder. Målet är att fältet ska bli jämnare och lyckas vi med det är inte inte bara Mercedes vi kan utmana utan även Red Bull och Ferrari.

 

Nu är det dags att önska en trevlig helg. Glöm inte att köpa papperstidningen i morgon. Det är lördag och dags för Annas Motor, där kan ni kan läsa om en av Sveriges stora racingtalanger och veckans snackisar så klart.

Bekräftat – programmet för Formel 1 2021

av Anna Andersson

Det blir förändringar i programmet för Formel 1 2021.

Precis som jag skrev i tidigare inlägg så blir det förändringar  i det program som klubbades igenom av världsrådet i december. Anledningen är givetvis pandemin. Försäsongstesterna

 programmet för Formel 1 2021
F1-tester i Bahrain (AP Photo/Hassan Ammar)

flyttas från Spanien och Barcelona till Bahrain och de körs först den 19-21 mars. Detta är andra gången som Bahrain är värd för vintertesterna, det var de redan 2014, men då var det även ett test i spanska Jerez. 2021 är första gången i den moderna F1-historien som det inte genomförs några vintertesrer i Europa.

Detta innebär att premiären i Australien som väntat får flytta på sig, istället startar säsongen startar i Bahrain den 28  mars. Målsättningen är att kalendern ska innehålla 23 lopp och Kina har anmält sig som ersättare om något lopp inte blir av. Samtidigt bör vi väl alla, med erfarenheter från 2020, även ta detta med en nya salt.

 

Programmet för Formel 1 2021 – status 13 januari 2021

28. mars Bahrain Sakhir
18. april Italien Imola
02. maj Portugal* Portimao*
09. maj Spanien Barcelona
23. maj Monaco Monte Carlo
6. juni Azerbajdzjan Baku
13. juni Kanada Montreal
27. juni Frankrike Le Castellet
04. juli Österrike Spielberg
18. juli Storbritannien Silverstone
01. augusti Ungern Budapest
29. augusti Belgien Spa
05. september Nederländerna Zandvoort
12. september Italien Monza
26. september Ryssland Sotji
03. oktober Singapore Singapore
10. oktober Japan Suzuka
24. oktober USA Austin
31. oktober Mexiko Mexico City
07.november Brasilien Sao Paulo
21. november Australien Melbourne
05. december Saudi Arabien Jeddah
12. december F. Arabemiraten Abu Dhabi

Deltävlingen i Portugal är inte bekräftad

Andra nyheter kring Formel 1

Egentligen ska F1 tävla på Interlagos fram till och med 2025, men nu ska en domstol i Brasilien se över om kontraktet är giltigt.

Cyril Abiteboul lämnar Renault med omedelbar verkan. Det pratades om att han skulle ta en ledande roll hos det nya teamet Alpine, men så blir det inte. Än så länge finns inget besked om vem som tar rollen som teamchef.

Red Bull och Ferrari gör en intressant gemensam start, i DTM. Det skriver motorsporttotal som förklarar att det handlar om Ferrari 488 GT3, förare blir ALex Albon och Liam Lawson.

 

Nyheter kring programmet för Formel 1 2021

av Anna Andersson

Fortfarande återstår det ungefär två månader innan den planerade premiären av Formel 1, men redan nu är det massor av rykten som surrar kring programmet för Formel 1 2021. Det diskuteras om F1-premiären ska skjutas upp och det kommer uppgifter kring två två nya lopp och ytterligare fyra förändringar i den kalender som världsrådet godkände den 17 december 2021.

Tyska motorsportmagazin.com skriver att F1-premiären i Australien flyttas till Bahrain  och att vintertesterna därmed flyttas från Barcelona till Bahrain för att kunna köras i samband med premiären.

programmet för Formel 1 2021
Melbourne i november – om pandemin tillåter

Tävlingen i Australien planeras istället till den 21 november, för att lyckas med det flyttas Brasiliens GP fram en vecka (7.11) och tävlingarna i Saudiarabien och  Abu Dhabi skjuts på framtiden till den 5 respektive 12 december.

Sajten skriver även att Kinas GP troligen ställs in och att programmet för F1 2021 får två nya lopp i Europa för att fylla den lucka som uppstår där tävlignarna i Kina och Vietnam skulle ha genomförts.

Det nya programmet för Formel 1 2021 kan se ut så här

28 mars Bahrain Sakhir
18 april (Ny) San Marino
Imola
2 mai (NY) Portugal
Portimao
9 mai Spanien Barcelona
23 mai Monaco Monte Carlo
6 juni Azerbajdzjan Baku
13 juni Kanada Montreal
27 juni Frankrike Le Castellet
4 juli Österrike Spielberg
18 juli Storbritannien Silverstone
1 august Ungern Budapest
29 august Belgien Spa
5 september Nederländerna Zandvoort
12 september Italien Monza
26 september Ryssland Sotschi
3 oktober Singapore Singapore
10 oktober Japan Suzuka
24 oktober USA Austin
31. Oktober Mexiko Mexico City
7 november (NY) Brasilien Sao Paulo
21 november (NY) Australien Melbourne
5 december (NY) Saudiarabien Jeddah
12 december (NY) Abu Dhabi Abu Dhabi

 

Andra snabba nyheter

Lewis Hamilton har fortfarande inte skrivit på något nytt avtal med Mercedes. Varför dröjer det?

Det är den stora frågan just nu.

Alpine – tidigare Renault – står inför flera förändringar. Det pratas om att Marcin Budkowski blir ny teamchef efter Cytil Abiteboul, som fått nya uppgifter inom företaget. Det sägs även att Davide Brivio, som förde Suzuki till VM-titeln i motoGP, är sktuell för teamet. Italienaren har varit framgångsrik inom roadracingen, men har inga tidigare erfarenheter av Formel 1.

Ovan såg ni de möjliga förändringarna i kalendern, men det finns ytterligare en sak att hålla koll på, starttiden. Enligt motorsporttotal planerar F1 att starta racen klockan heltimme, inte tio minuter över som de senaste säsongerna. Man arbetar också för att flytta tillbaka starttiden i Europa, från klockan 15.00 till klockan 14.00.

Så som vi som följt F1 ett tag är vana vid;-)

Även inom IndyCar har det gjorts förändringar. Nu är det klart satt tävlingen i St Petersburg, Florida, flyttas till den 25 april 2021. Premiären avgörs på Barber Motorsportpark  den 11 april.

Men inte heller här är någonting skrivet i sten, det kan ske förändringar med kort varsel.

 

Skjuts F1-premiären 2021 upp?

av Anna Andersson

Skjuts F1-premiären 2021 på framtiden? Det är det hetaste ryktet just nu. 2020 startade den som vi minns först i  juli och nu ryktas det om att även F1-premiären 2021 flyttas fram. Detta trots att den 23 lopp långa säsongen klubbades igenom så sent som den 17 december. Uppgifterna kommer från tyska motorsporttotal.com. 

Anledningen till den förväntade förändringen är naturligtvis den pågående pandemin och de skärpta regler som just nu gäller för inresor i Australien. Enligt sajten kommer loppet i Australien att flyttas fram till hösten 2021 och premiären istället genomföras i Bahrain den 28 mars.

Uppgifterna är inte bekräftade, men någon biljettförsäljningen till årets deltävling i Melbourne har inte startat än och det lär snart komma ett besked i ärendet. Banan i Albert Park är ingen permanent racerbana och därför måste arbetet med att färdigställa banan påbörjas redan nu i januari.

F1-premiären 2021 i Bahrain?

Även från USA nås vi av rykten av förändringar i raceingkalendern. Den här gången handlar det givetvis om IndyCar.

Den säsongen ska enligt planen starta i St Petersburg, Florida, den 7 mars men nu skriver RACER.com att det kan ske förändringar.

Sajten skriver att tävlingen i St Pete kan flyttas till den 25 april. Det skulle göra tävlingen i Barber till säsongspremiär 2021, då den i sådant fall flyttas fram till den 18 april. Inte heller här finns det någon officiell bekräftelse, men det lär komma besked snart.  Om stadsloppet ska genomföras i St Pete den 7 mars krävs det att förberedelserna startar inom någon vecka.

Det har redan skett en förändring i den ursprungliga kalendern för 2021, tävlingen som ska avgöras på Long Beach har flyttats rån april till den 26 september.

 

Andra snabba nyheter

Mercedes och Williams utökar sitt tekniska samarbete. Williams kommer att köpa ytterligare komponenter från och med 2022.

Lando Norris har drabbats av COVID-19. Han befinner sig just nu i Dubai. Det meddelar McLaren i sina officiella kanaler.

Alex Albon kommer attt kombinera rollen som reservförare hos Red Bull med att tävla i det tyska mästerskapet DTM.

 

Ha en god fortsättning på året. Vi får se när och om vi hörs igen.

F1 2020 – toppar och floppar året som gick

av Anna Andersson

2020. Vad gav det oss?
Här snackar vi F1 2020 och jag tycker faktiskt att den gångna säsongen gav oss oerhört mycket, framförallt i form av kunskaper, insikter och även överraskningar.
Därför tänkte jag försöka mig på att göra en kort sammanfattning av året, men välkomnar också er att fortsätta diskussionen i kommentarerna.
Min sammanfattning blir i punktform, du kan givetvis själv välja hur du vill göra din.

Årets mästare i F1 2020

F1 2020
Mästare för sjunde gången (TT)

Sir Lewis Hamilton
Efter årets prestation adlas Lewis Hamilton av drottning Elizabeth. Han blir den tredje världsmästaren i Formel 1 som får utmärkelsen efter Jack Brabham (1978) och Jackie Stewart (2001). Även Stirling Moss har adlats, men han vann aldrig VM.

Britten är en av tidernas största racerförare och han har absolut något extra. Han förbättrar hela tiden sina svagheter, lägger en stor vikt vid att vara sin egen raceingenjör och tar sina egna beslut. Av någon anledning är han alltid betydligt bättre under kvalet än alla andra träningspass. Nu har han sju titlar, men inget kontrakt för 2021. Varför?
Det är den stora frågan just nu.

Årets sorti

Familjen Williams
Att teamet hade ekonomiska problem visste vi, men att familjen skulle sälja det klassiska teamet och lämna F1 bakom sig. Det var en tist och oväntat uttåg.

Årets överraskning

Pierre Gasly
En seger – med Alpha Tauri. Det var ett riktigt högt odds på den!

Årets käftsmäll

Honda
Årets mest tillförlitliga motor. En bil som kan vinna race, en förare som kan vinna VM. Ändå lämnar Honda mästerskapet efter 2021. För Red Bull är Hondas sorti en käftsmäll.

Årets dominanter

Mercedes
Pole position i 15 av 17 lopp, Hamilton tog tio och Bottas tog fem. Det är brutalt överlägset.

Årets vinnare

F1 2020
Sergio Perez efter sin första seger i F1 (TT)

Sergio Perez
Han var på väg att lämna F1, petad av Racing Point till förmån för av Sebastian Vettel 2021. Men segern i hans 190:e lopp gav honom en drömchans till 2021. Han har nu ett kontrakt med ett team som har kapacitet att vinna VM och hans uppgift blir att sno poäng av Mercedes, hjälpa Max Verstappen och se till att Red Bull tar tillbaka konstruktörs-VM.

Årets frågetecken

Valtteri Bottas
Återigen inleder han säsongen starkt med en seger, men sedan dalar han. En andraplats i säsongens andra lopp, en tredjeplats i det tredje och sedan en nolla i Storbritannien och där någonstans säkrade Lewis Hamilton titeln. Bottas har ett år till med Mercedes och han är egentligen en perfekt kollega till Hamilton för han tar de poäng som krävs för teamet – utan att hota mästaren. Men vad händer den dagen Hamilton inte är kvar? Bottas känns inte som den självklare ledaren.

Årets utropstecken

George Russel
Hamilton drabbades av COVID-19 och Russel fick chansen. Han tog den. Han kvalade fantastiskt bra, han kunde ha vunnit racet om Mercedes inte hade klantat sig i depån och framförallt så utklassade han Valtteri Bottas. Det var precis de svar som Mercedes ville ha för framtiden.

Årets teambyte

Vettel, Sainz, Ricciardo
Redan innan F1 hade kört en meter var silly season ett faktum. Sebastian Vettel fick besked om att han skulle lämna Ferrari, Carlos Sainz skrev på för Ferrari utan att han sett bilen köra en meter under en tävlingshelg och Daniel Ricciardo bestämde sig för att lämna Renault efter bara en säsong. Nästa år tävlar han för McLaren. Tre förare från Red Bull skapade enorma svallvågor på transfermarknaden och det blir oerhört spännande att se vad det ger oss nästa år.

Årets nykomling

Mick Schumacher
Han kommer till F1 2021. Mick Schumachers gjorde en fin säsong i Formel 2, vilket ger honom chansen hos Haas nästa år. Det amerikanska teamet som levt i stort sett utan sponsorer har fått ta in pengar för att överleva i F1, dels med hjälps av Nikita Mazepins rika pappa och dels via motortillverkaren Ferrari.

Årets tack

Formel 1
F1 2020 lyckades faktiskt leverera en säsong och inte vilken säsong som helst utan en kalender som bjöd på nygamla banor, oväntade vinnare och mycket bra racing. Den nerv som saknades i kampen om mästartiteln fanns definitivt i kampen om plats tre i märkes-VM.

Det är i alla fall mitt F1 år 2020. Nu får vi vänta och se vad 2021 ger oss.

F1-bloggens framtid är fortfarande osäker, vi letar efter en sponsor för att överleva och se till att bloggen får vara med och fira sin 12:e födelsedag år 2021.
Alla förslag är välkomna. Ni hittar mig här, eller på mejl.

Snabba nyheter

Lite nyheter får ni självklart också, det är ju trots allt årets näst sista dag. Bland annat kan jag rapportera om att fredagsträningarna 2021 blir kortare än vad de har varit tidigare. Tiden minskas från 90 till 60 minuter, vilket gör att den totala träningstiden under en GP-helg minskas från fyra till tre timmar.
I och med att torsdagen, som varit mediadag, försvinner får pressen då möjligheten att höra förarnas åsikter under fredagen.
En annan förändring är ju att Formel 2 och Formel 3 kör med tre race per helg, men att de inte tävlar samtidigt med F1 vid varje tävlingstillfälle, däremot tillkommer W-series i programmet under en tävlingshelg.

Red Bulls Helmut Marko har i ett längre samtal med motorsporttotal klargjort att det var Sergio Perez seger i F1 2020 som också gjorde att han får chansen hos dem nästa år. Hans kunskaper kring Mercedes motorer vägde tyngre än de tre lopp som Nico Hülkenberg bar med sig från 2020.
– Han körde senast för Renault, förklarar Marko valet för den tyska motorsajten.
– Han körde tre lopp med en motor från Mercedes och han kan knappast ha tagit med sig någon kunskap eftersom han var koncentrerad på att lära sig bilen, ställa in den och samla data.

Marko påtalar också att Daniil Kvyat inte har någon plats hos Red Bull framöver och därmed lär ryssens äventyr i F1 vara över för gott. Samtidigt kan vi itne vara för säkra, om det blir några COVID-problem för teamet under nästa år kan det mesta natuligtvis förändras.
Funderar du över vilka förare som kör var 2021?
Du hittar listan här på förare och team här.

I veckan skrev jag också en artikel om Mick Schumachers väg till F1. Du hittar den här om du har Plus.

Sida 119 av 390