Turkiet GP i F1 2020 – tider och däck inför comebacken

av Anna Andersson

Turkiet GP i F1 2020. Det handlar återigen om en comeback i Formel 1 och denna gång på en bana som debuterade i F1 2005 och som skapats av Hermann Tilke. Detta är dock ingen klassisk Tilkebana, jag vet att det är många av er som inte alls gillar hans design. Denna bana har en variation av snabba kurvor som är väldigt krävande för däcken. När den senaste GP-tävlingen kördes i Turkiet, 2011, behövde Sebasian Vettel göra fyra depåstopp innan han vann med sin Red Bull. Det var då det lopp med flest omkörningar sedan 1983.

I helgen kan också Lewis Hamilton vinna sin sjunde VM-titel. Alla förutsättningarna inför avgörandet får du i morgondagens blogg.

Turkiet GP i F1 2020
Årets VM-ledare Lewis Hamilton körde för McLaren när F1 tävlade i Turkiet 2010 (TT)

Turkiet GP i F1 2020 – tider:

Fredag 13.11 kl 09.00: Träning 1

Kl 13.00: Träning 2

Lördag 14.11 kl 10.00: Träning 3.

Kl 13.00 Kval.

Söndag 15.11

kl 11.10 Turkiet GP i F1 2020.

Däckvalen inför Turkiet GP

Det finns minst två kurvor som utmärker sig. Kurva 1, där start/målrakan går uppför innan den svänger av, något som påminner mycket om Eau Rougne på Spa. Sedan naturligtvis kurva 8, kurvan som aldrig tar slut. Den är oerhört krävande fär däcken, och den påminner lite om kurva tre i Sotji, en kurva som den faktiskt är förebild för.

Vi kan också notera att asfalten är nylagd, vilket gör att ingen vet exakt vad som väntar och eftersom det inte är några supportserier som kör i helgen så kommer det att vara väldigt smutsigt  och dåligt grepp på banan, framförallt under fredagen.

– Turkiet är ytterligare en ny bana i kalendern för 2020 och även om vi har varit här tidigare så måste vi se det som en ny bana eftersom vi inte har några erfarenheter av den nya asfalten, säger Pirellis Mario Isola.

–Vi föräntar oss att Turkiet blir en utmaning för däcken. Det är anledningen till att vi väljer de hårdare gummiblandningarna, precis som vi gjorde i Portugal.

Han anser att fredagens träningar kommer att få en mycket stor betydelse, både när det handlar om däckslitaget och om den krävande layouten på banan:

– Det går inte att prata om Istanbul Park utan att nämna kurva 8. Dn kommer förarna säkerligen att ta med gasen i botten vilket ökar trycket på däcken. Däckhanteringen kommer att vara avgörande, säger Isola.

 

När vi ändå pratar om banor, här är kalendern för 2021. F1 presenetrade den i går, sedan återstår naturligtvis att se hur pandemin utvecklas och om det går att tävla på fem världsdelar nästa år.

Du hittar kalendern här.

Hamilton tror på trist race på Imola

av Anna Andersson

Ett nytt kval en ny pole position för Mercedes. Denns gång för Valtteri Bottas på Imola.

– Det är en fantastisk bana och jag visste att jag behövde förbättra endel till sista varvet. Jag hittade några små saker och det är fantatsiskt kul, säger Bottas efter sin 15:e pole position. Fem av dem har han omvandlat till seger.

– Nu är det en lång väg till kurva ett, den längsta i år, Max och Lewis kommer att jaga mig. Men jag har den bästa positionen att starta på. Game on.

Tåg på Imola?

Men vilket lopp får vi i morgon?

Enligt Lewis Hamilton handlar det om ett tåg:

– Red Bull är alltid starka i race och det är en fantatsisk bana att köra, men jag tror att trist race, säger Lewis Hamilton som kvalat in i första startled vid samtliga lopp i år.

– Det är en bra väg fram till kurva ett, mensedan blir det ett tåg av bilar. Det finns ingen plats att köra om på. Förhoppningsvis kan fansen se ett par omkörnignar med hjälp av DRS.

Det låter inget kul alls, i morgon går starten kl 13.10 och vi får se hur saker och ting blir.  Vi kan notera att Lewis Hamilton, Valtteri Bottas och Max Verstappen är de tre förare inom topp tio som startar morgondagens lopp på mediumdäcken. Övriga startar på soft.

Notera att starten går klockan 13.10 – en ovanlig tid för F1. Startuppställningen hittar du här.

Pierre Gasly var fyra i kvalet, bra vecka för honom med nytt kontrakt och ett fint kval.

Där hittar du också dagens stora snackis: Mästarbråket som delar F1.

Samma förutsättningar i Ferrari

Sebastian Vettel hade återigen ingen chans att nå Q3, han var klart slagen av kollegan  Charles Leclerc.

Men är ändå tydlig med att förutsättnignarna är de samma för båda Ferraris förare.

– Jag utgår i från att han hanterar situationen bättre än jag, säger Vettel enligt motorsporttotal.

– Jag kör bilen så som jag kört i hela min karriär och försöker att vara så snabb som möjligt. Det finns ingert annat val än att arbeta vidare med mig och med bilen.

I veckan besökte jag också Studio Oddset, där jag bland annat pratade legobygge med förre mekanikern Charlie Häggstam och diskuterade vem, som är tidernas störste F1-förare och vad Mick Schumacher gör nästa år, det ser du här.

Kimi Räikkönen klar – alla förare i F1 2021

av Anna Andersson

Alfa Romeo behåller sin mästare. Kimi Räikkönen är klar som förare i F1 2021.

Världsmästaren från 2007 har kört 327 F1-lopp och fortsätter minst en säsong till.

Förare i F1 2021
Får chansen ett år till (Alfa Romeo)

– Alfa Romeo Racing ORLEN betyder mer än ett team för mig, det är som en andra familj, det är så många människor kvar som fanns här redan när jag debuterade 2001 och det är en unik atmosfär i teamet som ger mig extra motivation, nästa år blir mitt 19:e inom sporten. Jag hade inte varit här om jag inte hade trott på teamets projekt och på det vi kan uppnå tillsammans.

– Stallet värderar hårt arbete före ord och det passar mig perfekt. Jag ser  fram emot nästa år och hoppas på att ta ytterligare steg framåt.

Även Antonio Giovanazzi får förlängt förtroende och Frederic Vasseur är glad över att förlänga kontrakten med sina förare:

– Jag är nöjd med att vi kan fortsätta jobba med Kimi och Antonio. Kimi är en förare som inte behöver några instruktioner, hans talang har varit självklar sedan 2001 och jag ser fortfarande passionen och motivationen varje dag jag träffar honom på jobbet. Vi kan lita på att han levererar till hundra procent av bilens kapacitet, han är en sann ledare för alla som jobbar omkring honom. Antonio avslutade förra året bra och har fortsatt sin utveckling, Antinio har bidragit till bilens utveckling, så väl på banan som på våra tekniska möten, och han förtjänar en försrplats för 2021.

Därmed är det bara fyra förarplatser kvar framöver, två i Haas, en i Red Bull och en i AlphaTauri.

Förare i F1 2021 – team för team

Mercedes: Lewis Hamiltons kontrakt går ut. Valtteri Bottas har förlängt ytterligare ett år.

Ferrari: Charles Leclerc kontrakt till 2024. Carlos Sainz till 2022.

Red Bull: Max Verstappen har kontrakt till 2023. Alex Albons kontrakt går ut, det pratas om att han har ytterligare två tävlingshelger på sig att bevisa vad han går för. Nico Hülkenberg och Sergio Perez är kandidater.

McLaren: Daniel Ricciardo har ett kontrakt 2021, det har även Lando Norris.

Renault: Esteban Ocon har kontrakt 2021. Fernando Alonso ett kontrakt över flera år.

Alpha Tauri: Pierre Gasly är klar för 2021. Det pratas om Yuki Tsunoda som kör F2 och ska testa för teamet.

Aston Martin: Lance Stroll vars pappa äger teamet har kontrakt, han får sällskap av Sebastian Vettel.

Alfa Romeo: Har förlängt med Kimi Räikkönen och Antonio Giovanazzi.

Haas: Både Romain Grosjean och Kevin Magnussen lämnar, det pratas om Mick Schumacher och Nikita Mazepin.

Williams: Georg Russel har kontrakt över 2021, det har  även Nicholas Lafit, men de skrevs med de tidigare ägarna och det pratas om att Sergio Perez är aktuell för teamt.

Formel 1 på Imola

F1 kör på Imola  helgen, men det är ingen vanlig helg. Det är bara ett träningspass lördag och sedan kval och race. Tider och däck hittar du här.

Är du intresserad av en guide till banan, lite statistik och liknande?

Då hittar du det här.

I veckan blev det också klart att Marcus Ericsson blir kvar i Chip Ganassi Racing. Det läser du här – och att Felix Rosenqvist antar en ny utmaning och är klar för McLaren.

Det läser du här.

Guide inför F1 på Imola 2020 och framtiden för Red Bull

av Anna Andersson

Två till tre veckor. Så mycket tid har Alex Albon på sig att bevisa att han är en man för Red Bull Racing. Det startar med Emilia-Romagna Grand Prix, F1 på Imola 2020.

– Vi  kommer inte att ta något beslut kring Albon efter loppet på Imola utan ger honom tid, säger Helmut Marko till mottorsporttotal.com.

F1 på Imola 2020
Vem blir kollega 2021? (TT)

Men förra helgen förklarade han för tyska RTL att att Red Bull ska bekräfta sin andra förare senast den 6 december.

Samtidigt har Pierre Gasly förlängt sitt kontrakt med Alpha Tauri, så han är kvar i det teamet han nyligen vann sitt första GP-.lopp för. Vem som blir hans kollega är inte bekräftat.

– Det är ingen hemlighet att det finns bra förare på marknaden och efter Mercedes har vi den mest intressanta förarplatsen att dela ut, säger Marko till RTL

– När det står klart att Albon inte kan fylla de förväntningar kommer vi att titta på alla kandidater och ta ett belsut. Vi har redan startat våra analyser.

DE förarna han syftar på är i första hand Sergio Perez och Nico Hülkenberg.

Alfa Romeo kvar i F1

Problemet för Red Bull är att skillnaden mellan Max Verstappen och Alex Albon är för stor, bilarna kan inte dra nytta av varandra på banan.

– Vi måste få Alex till att han ligger inom ett par tiondelar efter Max, så som Valtteri  presterar i förhållandet ill Lewis. Först då kan vi jobba mer med strategin under loppen, citeras teamchef Christian Horner av motorsporttotal.

För övrigt är det också klart att Alfa Romeo stannar i F1, man har förlängt sponsringen av Sauber. Däremot är det inte klart vilka förare som kör för teamet 2021. När det gäller nästa år fick vi i går besked om att Marcus Ericsson är klar för ännu en säsong hos Chip Ganassi Racing i IndyCar. Det läser du här.

Felix Rosenqvist är däremot klar för McLaren  och jag fick en exklusiv pratstund med honom om tankarna kring Indycar och han pratade om möjligheterna att nå F1 med McLaren.

F1 på Imola 2020 – guide

Bana: Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola, Italien.

Banlängd: 4.909 Meter, 63 varv.

Tider:

Första  vinnare: Nelson Piquet 1980.

Antal GP: 27

Segrar från pole position: 9

Vinst från högsta startpositione:  6: Nelson Piquet 1980

Topp 8 kvalet 2006
1. Michael Schumacher, Ferrari
2. Jenson Button, Honda
3. Rubens Barrichello, Honda
4. Felipe Massa, Ferrari
5. Fernando Alonso, Renault
6. Ralf Schumacher, Toyota
7. Juan-Pablo Montoya, McLaren
8. Kimi Räikkönen, McLaren

Tid för pole position:

Absolut: 1:19.753 (Jenson Button, BAR, 2004)
2006: 1:22.795 (Michael Schumacher, Ferrari)
2005: 1:19.886 (Kimi Räikkönen, McLaren)
2004: 1:19.753 (Jenson Button, BAR)
2003: 1:22.327 (Michael Schumacher, Ferrari)
2002: 1:21.091 (Michael Schumacher, Ferrari)

Förare med flest pole position:

Ayrton Senna (8)
Michael Schumacher (5)
René Arnoux (3)
David Coulthard (2)
Mika Häkkinen (2)
Jacques Villeneuve (1)
Kimi Räikkönen (1)
Nigel Mansell (1)

F1 på Imola 2020
Schumacher firar segern 2006 (TT)

Topp 8 2006
1. Michael Schumacher, Ferrari
2. Fernando Alonso, Renault
3. Juan-Pablo Montoya, McLaren
4. Felipe Massa, Ferrari
5. Kimi Räikkönen, McLaren
6. Mark Webber, Williams
7. Jenson Button, Honda
8. Giancarlo Fisichella, Renault

Snabbaste varvet

Absolut: 1:20.411 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2006: 1:24.569 (Fernando Alonso, Renault)
2005: 1:21.858 (Michael Schumacher, Ferrari)
2004: 1:20.411 (Michael Schumacher, Ferrari)
2003: 1:22.491 (Michael Schumacher, Ferrari)
2002: 1:24.170 (Rubens Barrichello, Ferrari)

Senaste vinnaren:

2006 Michael Schumacher Ferrari
2005 Fernando Alonso Renault
2004 Michael Schumacher Ferrari
2003 Michael Schumacher Ferrari
2002 Michael Schumacher Ferrari

Förarna med flest segrar:

Michael Schumacher (7)
Ayrton Senna (3)
Alain Prost (3)
Nelson Piquet (2)
Nigel Mansell (2)
Damon Hill (2)
Riccardo Patrese (1)
David Coulthard (1)
Elio de Angelis (1)
Didier Pironi (1)

 

 

Redkordstort antal lopp i F1 2021

av Anna Andersson

F1 tänker slå rekord nästa år. Det pratas om tidernas längsta säsong med 23 lopp i F1 2021.

Det kan du läsa om längre ner, men innan vi kommer så långt ska vi avsluta årets säsong och 2020 kör F1 tre lopp i Italien. Det sista avgörs i helgen och har fått namnet Emilia-Romagna GP. Det avgörs på klassiska Imola, en bana där F1 inte har kört sedan 2006, vilket betyder att F1 inte har kört här på en evighet. Då var det under ett helt annat reglemente och på den tiden fanns det till och med två däckleverantörer. Så är det inte i dag.

antal lopp i F1 2021
Vi minns Ayrton Senna (TT)

Sedan F1 tävlade på banan senast har man också byggt om banan. Variante Bassa och den långa rakan in i Ramburello har gjorts om till två högerkurvor, man har lagt till avåkningszoner och ett nytt depåområde. Dessutom har banan asfalterats om.
En annan intressant detalj är att fredagen är struken, förarna har ett träningspass på sig innan det är dags för kval. Jag tror inte att det kommer att ha så stor betydelse, istället kommer en större del av jobbet att göras i simulatorn och i fabriken. Dessutom lär teamen vara effektivare under det träningspasset.

Emilia-Romagna GP – helgens tider

Lördag:
10.00 Träning
14.00 Kval
Söndag:
13.00 Emilia-Romagna GP, Imola.

Väderprognos:
Enligt väderprognosen väntas det ingen nederbörd denna helg. Det väntar en solig lördag där temperaturen når 18 grader. Under söndagen väntas det bli växlande molnighet, men temperaturen stannar kring 18 grader.

Däckval på Imola – Emilia-Romagna GP

Pirelli har valt de tre däckvalen i mitten de olika alternativen till helgens lopp.
– Imola handlar om gammaldags klassisk racing. Det känns lite som Mugello och jag tror att förarna kommer att älska att köra här. Det är viktigt att hitta rätt inställningar snabbt och det är nyckeln till framgång, säger Pirellis Mario Isola.
– Det kan bli svårt att köra om och vädret är ostadigt så här års, vilket kan påverka strategierna. Det kommer att vara viktigt att vara flexibel, att kunna förändra startegin när förhållandena förändras.

Rekordstort antal lopp i F1 2021

När jag ändå har fått ert intresse så kan jag meddela att tyska auto, motor und sport skriver att det planeras för 23 F1-lopp nästa år. En säsong som startar i Australien den 21 mars, fortsätter i Bahrain en vecka senare, Vidare till Kina den 11 april, Vietnam den 25 april innan Europasäsongen startar i Spanien den 9 maj. Därefter väntas Monaco GP avgöras den 23 maj innan man vänder till Baku och Kanada och en vanlig sommar i Europa – om omständigheterna tillåter.

I år skulle F1 även ha haft premiär i Nederländerna, på Zandvoort, det loppet väntas köras i september. Nästa år finns det också planer för en deltävling i Saudi-Arabien.

Det är ännu inte klart var vintertesterna ska avgöras,. Blir det i spanska Barcelona,  vilket underlättar för att testa nya delar till bilarna, eller i Bahrain.?

I det senare alternativet kanske är enklare att hålla en F1-bubbla och sedan resa direkt vidare till Australien.

Vi lär få mer klarhet i kalendern när FIA:s världsråd tittar på den i decvember.

Red Bulls krav inför Portugal Grand Prix i Formel 1

av Anna Andersson

Inför Portugal Grand Prix i Formel 1 lägger Red Bulls Helmut Marko pressen på Alexander Albon. Thailändaren måste kunna matcha Max Verstappen – om han vill stanna i teamet. Lyckas han inte med byts han ut. Mot en förare som i dag inte finns inom Red Bulls familj.

Portugal Grand Prix i Formel 1
Oro kring framtiden (TT)

–Renault, McLaren och Racing Point fortsätter att byta platser och ta poäng från varandra, vår andraplats i mästerskapet är inte hotad. Därför så tycker jag inte att det är nödvändigt för oss att ta tag i det i år, säger motorsportkonsluenten Helmut Marko enlgit Sky.

– Men det är klart att vi behöver vara betydligt jämnare nästa år om vi vill utmana i kampen om VM-titeln. Det Albon saknar är jämnheten.

Därför behöver Alexander Albon  nu visa att han är betydligt jämnare, har en högre lägsta nivå och att han kan köra hem poäng åt teamet.

Annars så kommer Red Bull att hitta en annan lösning.

– Om Albon inte uppfyller våra förväntnignar måste vi titta utanför vårt förarprogram, säegr Marko och påpekar att det finns två alternativ:

– Antingen Hülkenberg eller Perez.

Kvalet till Portugal Grand Prix i Formel 1

I kvalet till Portugal Grand Prix i Formel 1 var det Lewis Hamilton som var snabbast. Han valde en annan taktik än Valtteri Bottas och tog sig förbi i det allra sista försöket. Bottas var besviken över att han valde att köra ett snabbt varv medan Hamilton körde tre.

–Vi valde mediumdäcken eftersom de kändes bättre, och vi  diskuterade om vi skulle köra ett varv eller två. Jag valde ett varv med mindre bränsle ombord, Lewis valde att köra fler. Jag borde också ha gjort det, sa Bottas.

Mer om kvalet läser du här.  Där finns också startuppställningen.

Notera att Hamilton, Bottas och Charles Leclerc (plats fyra) startar på mediumdäcken, Verstappen (plats tre) däremot på soft.

Miss av Ricciardo

Daniel Ricciardo tog en pallplats senast, men i Portugal så gjorde han en miss i kurva elva och körde av i Q2. Trots det tog han sig vidare till Q3, men där kunde han inte köra någonting efter missen i Q2. Han har nu 11-1 på Ocon i kvalstatistiken, undrar hur mycket det ligger i ryktet att Pierre Gasly är på gång till Renault?

Notera också att domarna kommer att undersöka en incident mellan Pierre Gasly och Sergio Perez efter kvalet. Det kan påverka startuppställningen.

Återigen var varken Haas eller Alfa Romeo tillräckligt snabba för att ta sig vidare till Q2. En besvikelse, enligt Kimi Räikkönen. Inte heller Williams Nicholas Lafiti tog sig vidare, han startar från sista ruta i morgon.

Lite kul kuriosa, Williams bil med nummer sex har vunnit de två senaste deltävlingarna som avgjorts i Portugal. Det är rätt höga odds på att Lafiti fixar det i år…

Avslutning i IndyCar

Missa inte att det är avslutning i IndyCar denna helg också. I St Petersburg.

Här är tiderna som gäller

Lördag 24 oktober
Fri träning: 16.55-18.25
Kval: 
21.05-22.20

Söndag 25 oktober
Warm-up: 
15.40-16.10
Race (100 varv):
 19.20

 

 

 

Brand, krasch och rykten inför Portugal Grand Prix

av Anna Andersson

Är Sergio Perez på väg till Williams? Det är den senaste stora snackisen inför Portugal Grad Prix.

Ryktet har snurrat i ett par dagar, vem som medvetet satt det i rullning är lite oklart – men det dementeras inte av Williams.

Och det är den detaljen som slänger in ny ved i brasan.

Portugal Grand Prix
Till Williams? (TT)

– Jag säger ingenting om våra förare. De gör ett utomordentligt arbete, men det finns många spekulationer och jag vill inte strö på ännu mer, säger teamchef Simon Roberts när han möter media inför Portugal Grand Prix.

– Någon kommer att skapa någonting av det jag säger. Vi är nöjda, låt oss se vad som händer på marknaden. Jag vill inte prata om det.

Han fick frågan om han inte skulle ta död på ryktena med en tydlig dementi och svarar:

– Troligen, men vi vill inte säga något. Inte någon riktning. Vi vill fokusera på tävlingshelgen. Vi har inga nyheter.

Både Nicholas Latifi och Georg Russel bekräftades av Williams tidigare i år, men sedan dess har teamet en ny ägare i Dorilton Capital och en ny ledning.

Vad säger Perez då? När han pratade med Sky sa han att läget ser ”bra ut” inför 2021.

Förare till 2021

När vi ändå är inne på förare för 2021 så påminner jag om att Haas inte förlänger avtalen med någon av  sina förare. Där sägs det att ryssen Nikita Mazepin  har en plats klar och han har en mycket stark ekonomisk backningen av sin far.

Portugal Grand Prix
Kevin i IndyCar? (TT)

AlphaTauri lär med största sannorlikhet avsluta samarbetet med Daniil Kvyat och testa Yuki Tsonoda till nästa år. Även hos Alfa Romeo är det diskussion om förarna och Mick Schumacher nämns både i samband med Alfa Romeo  och med Haas. Han tillhör Ferraris förarakademi och leder dessutom GP2.

I detta sammanhang kan jag också nämna att FIA har planer på att göra vissa undantag sänka det antal poäng som krävs för en superlicens till nästa år. Det gör att 30 poäng kan räcka för att ta sig till F1 om föraren visar ”outstanding driving ability in single-seater cars to be able to apply under this new regulation”.

Tidigare har det krävts 40 poäng.

Portugal Grand Prix – träningarna i korthet

Vi kan konstatera att Mercedes vet hur man ställer in en bil, även om teamet inte har kört på banan tidigare. Info om banan hittar du här.

På den första träningen var det Valtteri Bottas som toppade, före Lewis Hamilton. Intressant att notera att Mercedes körde utan sitt DAS-system för att testa inför 2021, Ferrari testade ett nytt golv till 2021 och Red Bull arbetade med den främre hjulupphängningen. McLaren fortsatte att arbeta med sina uppdateringar, men beskrev det som två steg bakåt och ett framåt.

Under det andra passet var det två röda flaggor och även om Bottas återigen hade den snabbaste tiden  var det bara sju förare som klarade 107-procentstiden. Därför är det inte  mycket att lägga på minnet.

Passet avbröts efter det brann det ur Pierre Gaslys bil. Tufft arbete för AlphaTauri för återstår inför morgondagen. Kan motorn och växellådan ha klarat den eldsvådan?

Det finns en risk för att Gasly behöver ny delar till kval och race och det skulle även göra att han flyttas tillbaka i startuppställningen.

När passet startade igen körde Max Verstappen och Lance Stroll in i varandra.

– Är karln blind? Vad i helvete är det för fel på honom? Vilken idiot, dundrade Verstappen.

Strolls chef, Ottmar Szafbauer är däremot av en annan åsikt och säger till Sky att Verstappen inte såg att Stroll komma eftersom denne var på ett snabbt varv och att holländaren missuppfattade situationen.

Vi får se om domarna säger något om det senare.

Missade du träningarna, men vill ha lite koll inför helgen?

Kolla Mercedes video från simulatorn:

 

 

Snacket inför Portugal GP i Formel 1 – Schumacher till Haas?

av Anna Andersson

Det är debut för Portugal GP i Formel 1 år 2020.

I går berättade jag endel om vilka tider som gäller, däckvalen och väderförhållandena. I dag kommer en guide.

Portugal GP i Formel 1
Haas 2021?

Men den är så pass kort, eftersom F1 inte har kört på banan tidigare, att jag istället går in det som det snackas om i F1 just nu.

Nämligen Mick Schumacher.

Enligt danska Ekstrabladet kommer varken Kevin Magnussen eller Romain Grosjean fortsätta i teamet och där pratas det om att Mick Schumacher ska få chansen. Teamet vill vara väl förberedda för 2022 och sägs då vilja starta de förberedelserna med att vänja förarna vid teamet redan nästa år.

I Italien pratas det samtidigt om att Alfa Romeo kommer att behålla båda sina förare, så väl Kimi Räikkönen  som Antonio Giovanazzi, nästa år. Den sistnämnde är Ferraris förare, men det känns inte som om det är resultaten som skulle ge honom en chans till utan i så fall någonting annat.

Stroll tillbaka i Portugal GP i Formel 1

Lance Stroll saknades i Tyskland, Nico Hülkenberg fick hoppa in i Racing Point. Under helgen hette det att Stroll inte mådde bra, han testade negativt för COVID-19 men var sjuk. Han har nu själv berättat på sociala medier att han testades positivt för corona på måndagen efter deltävlingen i Tyskland. Han har tillfrisknat sedan dess, han har även testats negativt och kommer att köra helgens deltävling.

Därmed har Racing Points båda förare testats positivt för viruset under säsongen.

Portugal GP  i Formel 1

Autodromo Internacional do Algarve

Längd:  4,635 km. Tävlingen avgörs under 66 varv, medsols.

Tider:

Antal kurvor: 15.

Vänster: 6

Höger: 9

Däck:

Publik: Ja, det skulle vara tillåtet med 50 000 åskådare per dag, den siffran har reducerats till 27 000 åskådare per dag.

Kimi, Kimi, Kimi

Det finns många Kimifans runt om i Sverige och i dag får alla fira lite extra. Den 21 oktober är det 13 år sedan han vann sin VM-titel med Ferrari, vilket också är den senaste VM-titeln som Ferrari har vunnit.

I dag är det också tre år sedan han tog sin senaste seger i F1. Han avslutade en serie på 2044 dagar i F1 utan seger med en vinst för Ferrari i Austin, Texas. Hans 21:a seger är också hans senaste.

Raceweek – Portugal GP i F1

av Anna Andersson

För första gången sedan 1996 är F1 tillbaka i Portugal. Vi säger välkomna till Portugal GP i F1. En bergochdalbana i Algarve.

Portugal GP i F1
Lyckas Hamilton även i Portugal?

Det är en modern bana, men med en känsla av gammal hederlig racingbana. En bana som egentligen ingen inom F1 vet vad de kan förvänta sig av.

– För första gången i F1:s historia går vi nu in i två racehelger med två nya banor under F1:s hybridera. Vi börjar i Portimao där vi har kört super GT och superbike, så vi har en känsla av vad vi kan vänta oss, säger Pirellis Mario Isola.

– Det är en spektakulär bana och vi vet att förarna älskar att tävla här. Det är en bana som är krävande för däcken och vi kan vänta oss varma väderförhållanden, därför har vi tagit med de tre hårdaste gummiblandningarna.

Under det andra träningspasset ska förarna testa de nya däcken för nästa säsong. Det handlar om ett blindtest som varar i 30 minuter.

 

 

Portugal GP i F1 – tiderna för helgen:

Fredag:

Träning 1 kl 12.00

Träning 2 kl 16.00

Lördag:

Träning 3 kl 12.00

Kval kl 15.00

Söndag: Portugal GP i F1. Start kl 14.10.

 

Väderprognos inför Portugal GP i F1

På förhand har det pratats om varma vindar och sol i södra Portugal den här helgen, men väderprognosen säger något helt annat. Under fredagens eftermiddag är det en stor risk för regn och 21 grader. Blir det en repris av förra veckans fredag på Nürburgring?

Under lördagen lovar prognosen växlande molnighet och uppehåll, men under söndagen väntas temperaturen återigen landa kring 21 grader och risken för regn ligger på runt 40 procent när det är dags för race.

Nicos framtid?

Nico Hülkenberg har nu hoppat in i Racing Point vid tre tillfällen den här säsongen, men han har ingen plats för 2021. Det ryktas bland annat om Haas, men Günther Steiner har inte pratat med tysken:

– Inte de senaste   veckorna, säger han till sport1.de.

– Vi som team måste veta vad vi vill innan vi pratar med folk. Nico är respekterad i F1 och vi vet vad han kan, men vi tittar på vad som är bäst för oss. Vi förhandlar inte med folk utan att veta vad vi vill. Jag tycker att det är oärligt att snacka med folk och sedan bara släppa dem.

Enligt danska Ektrabladet är dock varken Kevin Magnussen eller Romain Grosjean aktuell som förare i teamet nästa år. Jag hade gärna sett Kevin i IndyCar, vad tycker du?

En annan kul grej, Tina Thörner har en ny satsning. Du kan tävla i smart bilkörning mot henne, Johan Kristoffersson, Oliver Solberg, Pontus Tidemand och Kevin Hansen.

Du kan läsa mer om satsningen här.

Eller här.

 

Rykten kring Felix Rosenqvist och 2021

av Anna Andersson

Under dagen har ett rykte kring Felix Rosenqvist och 2021 surrat en hel del. Det handlar om IndyCar och om svenskens framtid.

Hans kontrakt med Chip Ganassi Racing-Honda går ut efter säsongen och till nästa år kommer  NASCAR-legendaren Jimmy Johnson ska ansluta till teamet. Då kan det bli tufft för svensken att få behålla sin plats.

Felix Rosenqvist och 2021
Nytt team 2021? (Felix Racing)

Istället skriver bland annat motorsport.com och motorsporttotal.com att 29-åringen från Värnamo lämnar Ganassi för Arrow McLaren SP-Chevrolet.

Teamet, som har avslutat samarbetet med rookien Oliver Askew, letar efter en teamkopllega till Pat O´Ward.

Felix Rosenqvist och 2021

F1-bloggen har under dagen sökt Felix Rosenqvist, men utan att nå varken honom eller hans manager.

Rosenqvist har tävlat i IndyCar, för Chip Ganassi Racing under två säsonger. I fjol var han bäste nykomling i mästerskapet och i år vann han sitt första lopp för teamet. Han debuterade för teamet på gatorna i St Petersburg förra året och om ryktena nu stämmer kommer han att avsluta sin karriär i teamet på samma bana när IndyCar kör sin sista tävling om lite mer än en vecka.

För Marcus Ericsson verkar det däremot som om det lir en förlängning i bil nummer #8, i alla fall om man ska lyssna på det snacket som når oss från andra sidan Atlanten.

F1 – Alonso och Red Bull

Ibland blir det tajt med bloggar. Detta är dagens andra. Tidigare skrev jag om Fernando Alonsos första varv i en Renault. Det är två år sedan han lämnade F1, men nu har han testat igen.

Jag skrev också om Red Bulls senaste framtidsnamn på förarsidan och deras tankar kring motorvalet efter 2021. Mer läser du här.

Sida 122 av 390