Comeback i F1 för Fernando Alonso – första varven med Renault

av Anna Andersson

Nu är det dags för comeback i F1 för Fernando Alonso. För första gången på två år har han återvänt bakom ratten på en F1:a. Han körde en filmdag på Circuit de Catalunya utanför Barcelona, 21 varv och 10 mil, vilket är inom FIA:s regler.

Comeback i F1 för Fernando Alonso
Fernando Alonso gör comeback (Renault)

Han körde samma bil som Daniel Ricciardo körde när han tog den historiska pallplatsen på Nürburgring förra veckan.

– Det känns fantastiskt att få köra de här bilarna igen efter två års frånvaro. Känna farten och hur allt kommer så snabbt, kurva efter kurva. Känslan av att bromsa och allt annat som en F1:s erbjuder. Det kändes fint att få göra det igen, säger han.

– Bilen var en härlig överraskning. Vi visste att bilen är bra, det har vi sett i de senaste loppen och jag kände potentialen i den. Senast som jag körde en motor från Renault var 2018 och jag känner att den här motorn är ett steg framåt. Det är väldigt viktigt. Allt kändes riktigt bra.  Jag kunde dock inte ta ut max i bilen eftersom jag inte är helt i form än, men jag är väldigt nöjd.

Fernando Alonso gör comeback i F1 2021, men då kommer teamet inte att heta Renault F1 utan AlpineF1.

Comeback i F1 för Fernando Alonso- debut för Tsunoda

Även Red Bull är i testtagen, deras juniorförare Yuki Tsunoda kommer att få testa en äldre F1:s på Imola den 4 november. Han kommer att köra STR13, en bil från Toro Rosso, det bekräftar AlphaTauri.

Japanen är en av kandidaterna till Red Bulls systerteam AlphaTauri 2021 och det finns teamchefer som anser att han är en större talang än Mick Schumacher.

– Han är riktigt bra, säger hans nuvarande teamchef Trevor Carlin till Reuters.

– Jag tror att Yuki är den snabbaste föraren. Tyvärr har han brutit för många lopp och varit inblandade i ett par incidenter och det har kostat honom placeringar i mästerskapet.

Tsunoda ligger nu trea i Formel 2, leder gör Mick Schumacher. Tysken skulle ha kört F1 på Nürburgring förra veckan, men samtliga pass under fredagen regnade bort. Därmed får han vänta på sin debut, det får även Callum Illot som skulle ha kört för Haas.

Red Bulls framtid utan Honda

Red Bull har pratat med Mercedes, med Renault och med Ferrari om möjligheterna för ett motorsamarbete. Nu presenterar dock Helmut Marko ett fjärde alternativ.

En egen motor som är byggt på Hondas teknologi.

– Om samtalen med Honda är positiva skulle vi ta över de rättigheter som är nödvändiga och sedan ta över arbetet till vår fabrik i Milton Keys, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till tyska Sport1.

Han är dock tydlig med att en förutsättning för det är att FIA fryser motorreglementet senast till det första loppet år 2022.

– Vi klarar inte av att vidareutveckla motorerna, varken tekniskt eller finansiellt, förklarar han.

 

Nico Hülkenberg kör F1 – tävlar i Tyskland

av Anna Andersson

Nico Hülkenberg kör F1 i helgen. Han ersätter Lance Stroll hos Racing Point under tävlingen i Tyskland, GP Eifel.

Under fredagen körde F1 inte något av träningspassen eftersom vädret var för dåligt och under lördagens första pass (det som skulle ha varit det tredje) saknades Lance Stroll.

nico hülkenberg kör F1
Comeback – igen (TT)

– Han mådde inte helt bra i morse och teamet tog beslutet att han står över helgens deltävling, förklarar Racing Point i ett pressmeddelande.

Nico Hülkenberg kör F1

Stroll ersattes av Nico Hülkenberg som fick hoppa in direkt i kvalet.

– Klockan 11 satt jag och drack kaffe i Köln med en kompis när Ottmar ringde, så jag kastade mig i bilen och körde 90 minuter hit, förklarar Hulken för VSport.

– Jag hade inte tid att tänka utan fick göra det som jag kan bäst och göra det bästa av situationen.

Utan att ens ha kört ett installationsvarv.

Det  gick som förväntat inget vidare, utan han körde in på plats 20. Det handlade till slut om ungefär en halv sekund och det visar på hur oerhört viktigt det är för förarna att använda sig av träningarna, framförallt på en bana där teamet inte har kört tidigare eftersom de saknar data. Med tanke på förutsättningarna var det en bra prestation av tysken och vi får se vad han kan göra i morgondagens race.

För Racing Point var det viktigt att sätta in en reserv eftersom en förare som inte kör kvalet inte heller får köra racet. Teamet är fyra i det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet, fem poäng före Renault .

Hulken körde för teamet Racing Point tidigare i år. Då ersatte han Sergio Perez som missade två tävlingshelger eftersom han var sjuk i COVID-19. Det senaste tillfället var under den tävlingen på Silverstone i Storbritannien i somras.

Snabba nyheter från GP Eifel

För övrigt kör Kimi sitt 323:e lopp i morgon och även om folk tycker att han borde lägga av så är han kvar. Mer om det läser du här.

Valtteri Bottas visade samma fina form som i Ryssland senast då han vann trots startplats tre. Han körde in påå pole position och har ett bra utgångsläge för att ta ytterligare poäng på Lewis Hamilton i kampen om VM.

–Det är en så härlig känsla när man tar det på sista varvet och sista chansen. Det var dock lite svårt att bara köra träningspass innan kvalet. Det var knepigt att få däcken att fungera, säger Bottas.

Lewis Hamilton startar från ruta två, medan Max Verstappen startar sin Red Bull från ruta tre och han är lite orolig inför morgondagen.

– När det är så kallt och du har understyrt så äts gummit däck upp. Jag är ändå lite besviken, trots att jag var trea, säger han efter kvalet.

– Det ska bli kallare i morgon. Det blir spännande hur däcken klarar av den förändringen under morgondagen.

Hela startuppställningen har du här.

Vi kan notera att Antonio Giovanazzi  gick vidare till Q2 för första gången i år, han slog Kimi den här gången.

Vi kan också konstatera att Sebastian Vettel hade möjligheten till en plats i topp tio, men försvann ut ur den gruppen när kollegan Charles Lecerc körde sitt sista försök. Leclerc körde sedan in på plats fyra och gjorde ett mycket bra kval. Det skiljde en halv sekund mellan Ferraris förare i Q2 och Leclerc har nu 9-2 på Vettel i år.

Kimi och Mick 2021?

Det senaste snacket kring helgens F1 läser du i F1-bloggen. Det handlar bland annat om om Red Bulls motorval och Mick Schumacher. Enligt Alfa Romeo kommer man ta ett beslut om vilka förare som kör för teamet 2021 inom ett par veckor. Beslutet ska fattas i oktober. Nästa möjlighet att köra en fredagsträning lär dyka upp i Abu Dhabi, i samband med säsongsfinalen.

För övrigt har du väl inte missat texten om svenska Milla, 12, som är i Frankrike, på Paul Ricard. Hon testar för ”FIA Girls on Track: Rising Stars” vars målsättning är att hitta framtidens kvinnliga racerförare för att en dag återigen ha en kvinna i Formel 1.

Det kan ge en plats hos Ferrari i deras förarakademi. Ytterligare en svenska, 15-åriga Astrid Almlöf finns på plats i Frankrike.

Regnet stoppade Mick i Eifel Grand Prix

av Anna Andersson

Mick Schuamcher skulle ha debuterat i F1 udner fredagens tärning inför Eifel Grand Prix.

Så blev det inte. Hela fredagen regnade bort. Det var regn och dålig sikt under både den första och den andra träningen vilket gjorde att ingen av förarna kunde köra.

Eifel Grand Prix
Mick Schumacher (TT)

För Mick Schumacher betyder det med största sannolikhet att han inte får någon chans att köra F1 innan säsongsavslutningen i Abu Dhabi. Det var i alla fall det som Mattia Binotto sa när han pratade med media i Tyskland.

Inför resten av helgen ser väderprognosen bättre ut. I morgon lördag väntas uppehåll och för söndagen finns det en risk för regn, men den ligger i nuläget kring 20 procent klockan 14.10 när loppet ska starta.

Men Nürburgring befinner sig i Eifelbergen och det finns en stor risk för att väderförhållandena förändras väldigt snabbt i det området.

Kimi historisk i Eifel Grand Prix

Finländaren kör sitt 323:e F1-lopp i helgen. Så många har ingen annan förare kört. Han passserar därmed Rubens Barrichello, som bland annat tävlade för Ferrari, Honda och Brawn.

Men vad hände framöver?

– Ingenting är bestämt än, säger Kimi under presskonferensen, samtidigt påpekar han att det pågår samtal.

– Men i slutändan är det mitt beslut.

Det pratas mycket om att Kimi Räikkönen och Mick Schuamcher skulle göra ett mycket bra par framöver.

Framtidens motorleverantör?

Eftersom det inte var någon körning på banan så kan vi prata om det som händer vid sidan av. Bland annat pratas det mycket om Red Bulls  (och AlphaTauris) framtida motorleverantör. Mercedes teamchef Toto Wolff utesluter att hans team kommer att leverera några motorer till Red Bull.

– Det har flera orsaker, citeras han av motorsporttotal.

– Men den främsta är att vi förser fyra team, inklusive oss själva, med motorer. Vi har nästan nått den punkten då vi inte har kapacitet att ta fram motorer för alla.

Ferraris Mattia Binotto påtalar att  man inte hunnit fundera över saken:

– Det är något vi måste tänka på, men vi har inte tagit något beslut.

Renault skulle ha möjligheten att leverera motorer, men frågan är väl om det är Red Bulls första val med tanke på den historia som de båda har haft under åren. Honda lämnar sitt uppdrag som motorleverantör till 2022, däremot hävdar i alla fall Max Verstappen att Honda verkar ha en lovande motor till 2021.

För övrigt kan du se F1 gratis i helgen. Mer om det läser du här.

Här kan du läsa om Milla, 12, som tävlar för en plats hos Ferrari under den kommande veckan.

Se F1 GRATIS – unik satsning inför Formel 1 på Nürburgring

av Anna Andersson

Brukar du ha svårt att se F1 eftersom du inte har någon betalkanal? I helgen är det inte det minsta krångligt. Formel 1 på Nürburgring, Eifel GP, sänds gratis på F1:s egen kanal på Youtube. Länken har du här.

För första gången sänds hela tävlingshelgen gratis på nätet, den sänds i sju europeiska länder, bland annat i Sverige och Norge. Kommentatorerna talar tyska, nederländska och franska. De nordiska tittarna kan se det med engelsk grafik.

Formel 1 på Nürburgring
Se F1 gratis på YouTube (Formula 1)

För att vara extra tydlig med vad som gäller  får du en guide och helgens tider – notera att loppet körs redan klockan 14.10. Inte en timme senare som är brukligt när sporten tävlar i Europa.

Så i helgen missar  du varken comebacken på Nürburgring eller Mick Schumachers debut.

Tiderna för Formel 1 på Nürburgring

Fredag:
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag:
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag
Race kl 14.10

Formel 1 på Nürburgring

Kort fakta om det klassiska banan
Varvlängd: 5,148 km
Tävlingsdistans: 60 varv
Kurvor: 9 höger, 6 vänster.

Avstånd till första kurvan: ca 500 m.
Kurvor under 100 km/tim: 3
Kurvor över 250 km/tim: 3
Längsta passage med full gas: ca 10,5 sek.
Vinnande strategi 2013: 3 depåstopp. De flesta valde dock två depåstopp.

Formel 1 på Nürburgring
Hamilton hade pole 2013, under hans första säsong med Mercedes (TT)

Seger från högsta startposition: Johnny Herbert, 1999, startplats 14.

Första segrare: 1951: Alberto Ascari, Ferrari, från pole position.

Segrar från pole psoition; 15

Resultat och statistik

Kvalet 2013 – topp 8:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Red Bull
3. Mark Webber, Red Bull
4. Kimi Räikkönen, Lotus
5. Romain Grosjean, Lotus
6. Daniel Ricciardo, Toro Rosso
7. Felipe Massa, Ferrari
8. Fernando Alonso, Ferrari

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:14.960 (Michael Schumacher, Ferrari, 2001)
2013: 1:29.398 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2011: 1:30.079 (Mark Webber, Red Bull)
2009: 1:32.230 (Mark Webber, Red Bull)
2007: 1:31.450 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2006: 1:29.819 (Fernando Alonso, Renault)

Flest poles:

Jim Clark (4)
Jacky Ickx (3)
Alberto Ascari (3)
Juan Manuel Fangio (3)
Michael Schumacher (3)
Mark Webber (2)
Jackie Stewart (2)
Kimi Räikkönen (2)

Resultat 2013 – topp 8:

1. Sebastian Vettel, Red Bull
2. Kimi Räikkönen, Lotus
3. Romain Grosjean, Lotus
4. Fernando Alonso, Ferrari
5. Lewis Hamilton, Mercedes
6. Jenson Button, McLaren
7. Mark Webber, Red Bull
8. Sergio Perez, McLaren

Snabbaste varvet i racet:

Absolut: 1:18.354 (Juan-Pablo Montoya, Williams, 2001)
2013: 1:33.468 (Fernando Alonso, Ferrari)
2011: 1:34.302 (Lewis Hamilton, McLaren)
2009: 1:33.365 (Fernando Alonso, Renault)
2007: 1:32.853 (Felipe Massa, Ferrari)
2006: 1:32.099 (Michael Schumacher, Ferrari)

Senaste fem vinnarna:

2013 Sebastian Vettel Red Bull
2011 Lewis Hamilton McLaren
2009 Mark Webber Red Bull
2007 Fernando Alonso McLaren
2006 Michael Schumacher Ferrari
Flest segrar i Tysklands GP:

Michael Schumacher (5)
Juan Manuel Fangio (3)
Jackie Stewart (3)
Alberto Ascari (2)
Jacques Villeneuve (2)
Jacky Ickx (2)
Fernando Alonso (2)
John Surtees (2)
Jim Clark (1)
Lewis Hamilton (1)

Inför helgen väntas kalla och blöta förhållanden. Mer om väderprognosen, och däcken hittar du här.

Scumi 2.0 och Vettel laddade på hemmaplan

Inför helgen snackas det annars mycket om Mick Schumachers debut, under fredagens första träning.

– Jag är självklart förväntansfull och den första träningen det är första gången jag kör med alla förare på banan och att dessutom få göra det på hemmaplan är något speciellt, säger Mick Schumacher till tyska RTL.

Formel 1 på Nürburgring
Vettel självkritisk (TT)

– Det är klart att jag har respekt inför detta. Det är första gången jag kör inför alla, teamchefer, VD:ar och alla team. Därför ska jag försöka att göra det jag kan, jag ska koncentrera mig på det och göra mitt allra bästa.

Det pratas även om Sebastian Vettel inför loppet, han vann senast Formel 1 körde på Nürburgring.

– När jag tittar tillbaka på min tid med Ferrari tror jag inte att jag kommer att ångra något, säger han till podden Beyond the grid.

– Även om det stämmer att jag misslyckades eftersom jag inte nådde upp till mina mål att vinna VM med Ferrari. Detv ar mitt mål och jag misslyckades.

Han är självkritisk:

– Om jag är hård och rättvis mot mig själv så har jag misslyckats. Finns det orsaker till det? Ja, men jag accepterar de inte som ursäkter. Allt som har hänt har tagit ig tiull den nivå  där jag befinner mig i dag.

GP Eifel – regn, däckval och Red Bull närmar sig Renault

av Anna Andersson

F1 är tillbaka. I Tyskland och på Nürburgring. I dag ska jag naturligtvis ge er en väderprognos inför GP Eifel, men också det senaste snacket.

GP Eifel
Tillbaka till Renault? (TT)

Efter det att Honda bestämt sig för att lämna F1 är plötsligt relationen mellan Red Bull och Renault betydligt bättre.

– Sedan våra vägar skiljdes åt har Renault ändrat sig. Den nya ledningen är en frisk vind och har gjort flera förändringar. Där går det framåt, säger Red Bulls teamchef Christian Horner till Servus TV.

Däckvalen till GP Eifel

Formel 1 är tillbaka på Nürburgring efter sju års frånvaro. Nordschleife, die grüne Hölle, även om banan har gjorts om har den många namn och är älskad av oerhört många förare.

Pirelli har valt följande däck till GP Eifel:

Det är ett intressant däckval, F1 har inte kört på banan sedan 2013 och sedan dess är det en ny gernation F1-bilar med hybridmotorer. Dessutom har F1 aldrig kört på banan under den här tiden på året och det är ytterligare en mycket intressant faktor att ta hänsyn till.

Väderprognos inför GP Eifel F1 på Nürburgring

Det är mycket snack om vädret inför den här helgen. Nr 24-timmarsloppet nyligen genomfördes på banan fick loppet pausas under nio timmar.

– Även om vi har varit här och tävlat många gånger så kommer vi att hantera banan som om den vore ny för oss, säger Pirellis Mario Isola.

– Troligen kommer vädret att vara det som påverkar oss allra mest. Det kommer att vara förhållandevids kallt och det finns en stor risk för regn under den här tiden på året. Det gör att teamen kommer att behöva hantera förhållanden som de kanske inte är så ofta. Det gör att de team och förare som snabbt lär sig hantera situationen har en fördel.

Inför helgen säger väderprognosen att det ska vara mulet, uppehåll, men rejält blåsigt under fredagen. På löärdag väntas solen skina fram till klockan 15.00 på lördag. Lagom till kvalet väntas ihållande regn.

På söndagen säger prognosen sol och uppehåll – temperaturerna håller sig mellan nio  och 13 grader…

För övrigt har du väl inte missat att Mick Schumacher kör under en F1-helg för första gången. Han ska köra den första fredagsträningen för Alfa Romeo.

Honda lämnar F1 – Red Bull utan motorleverantör

av Anna Andersson

Tillsammans med Honda har Red Bull blivit en vinnare igen. Men Honda lämnar F1.

Efter 2021, det betyder att Red Bull måste hitta en ny motorleverantör.

Honda lämnar F1
Honda lämnar F1, vilken motor har Verstappen då? (TT)

– Samtidigt som vi är besvikna över att Honda lämnar vårt samarbete är vi oerhört stolta över den gemensamma framgång som vi har nått under åren, fem segrar och 15 pallpllatser, säger Christian Horner i en kommentar.

– Som team förstår vi hur svårt det har varit för Honda att komma fram till beslutet att lämna F1 efter säsongen 2021. Fordonsindustrin har ändrat fokus och tvingat Honda att göra en omfördelning av sina resurser, vi förstår och respekterar bakgrunden till beslutet. Deras beslut är en utmaning för oss, men vi har gått igenom denna situation tidigare och vi har den styrka och kunskap som krävs för att hitta en lösning, på samma sätt som vi har visat tidigare.

Honda lämnar F1 och två team

Deta betyder att både Red Bull och systerteamet AlphaTauri står utan motorleverantör till 2022, då reglementet ändras. Frågan är hur de påverkas av detta och vad som händer nu?

– Det är synd att Honda lämnar, det blir inte lätt att ersätta dem, säger AlphaTauris teamchef Franz Tost.

Detta är inte första gången Honda lämnar F1, senast var 2009 då man sålde teamet till Ross Brawn, för en pund sägs det. Teamet (Brawn GP) vann sedan VM det året och Brawn sålde det vidare till Mercedes. Resten är historia….

Kan någon ny motorleverantör vara på väg in? Får vi se en återgång till det forna samarbetet mellan Red Bull och Renault?

Vilka tankar har ni kring detta?

Mick Schumacher mot F1

Mick Schuamcher får köra F1 på Nürburgring. hans debut under en tävlingshelg. Efter en mycket bra höst ska han få köra första tröningen för Alfa Romeo. Mer läser du här.

Även Callum Illott, från Ferrari Driver Academy, får  chansen, han ska köra för Haas under samma pass. Robert Schwartzman kommer också att få chansen under helgen. I onsdags fick alla tre testa en F1:a på Fiorano, de delade på en bil från 2018 och varje förare hade tre timmar bakom ratten.

– Det var väldigt givande att få gå igenom alla procedurer igen, de är rätt komplexa och det var också nyttigt att få se hur ett team på den högsta nivpån inom motorsport arbetar, säger Schumacher i en kommentar.

 

Indycar – näst sista helgen

Det är dags för den näst sista tävlingshelgen i IndyCar, på Indianapolis GP-slinga.

– Vi har två racehelger kvar och jag känner att vi har goda chanser att slåss i toppen i alla race som återstår, säger Felix Rosenqvist.

Road course-versionen av Indianapolis Motor Speedway har redan stått värd för IndyCar under 2020.

Helgens två race i Indianapolis körs på fredag (85 varv) respektive lördag (75 varv). Träningarna inleds redan på torsdag, då också kvalet till det första loppet äger rum. Ett separat andra tidskval kommer sedan att genomföras på lördag för att formera gridden till Race 2.
TIDSSCHEMAHarvest GP
Alla angivelser avser svensk tid

Torsdag 1 oktober
Fri träning: 20.25-21.40
Kval 1: 00.20-00.50

Fredag 2 oktober
Race 1 (85 varv): 21.30-23.30

Lördag 3 oktober
Kval 2: 16.20-16.50
Race 2 (75 varv): 20.30-22.30

TV: V Sport Motor/Viaplay sänder alla pass LIVE
LIVE TIMING: IndyCar-appen och racecontrol.indycar.com

Felix Rosenqvist ligger elva i mästerskapet, Marcus Ericsson på plats 13, men med samma antal poäng som Alexander Rossi på platsen framför. Teamkollegan Scott Dixon leder när nu tre lopp återstår, två i Indianapolis och ett i St Petersburg.

BANAN
Indianapolis Motor Speedway road course
TYP: Traditionell bana
LÄNGD: 2.43 miles / 3.92 km
POLE JULI: Will Power
VINNARE JULI: Scott Dixon
FRO JULI: 15:e

Nya direktiv inför Ryssland GP gav Hamilton problem

av Anna Andersson

Valtteri Bottas sa att han skulle göra som han gjorde 2017. Då gav det honom en seger i Ryssland GP. Det gjorde det i år igen.

Ryssland GP
Bottas toig säsongens andra seger, den första tog han i premiären (TT)

Men trots att vi fick en annan segrare än Lewis Hamilton så var Rysslands GP återigen ett sömnpiller, det som var intressant hände inför starten.

Då kom med nya direktiv till förarna. Dels styrdes det upp var provstarterna ska genomföras vilket kostade Lewis Hamilton tio sekunder och dels reglerades förarnas möjlighet att komma med egna budskap i antingen TV-sändningar eller på prispallen.

Det var redan tidigare förbjudet med religiösa eller politiska budskap på prispallen, men Lewis Hamilton klev in i en gråzon när han efter förra loppet hade på sig en T-shirt med med en uppmaning om att de poliser som dödade Breonna Taylor bör arresteras. F1 valde därför att tydliggöra reglementet inför loppet i Ryssland och från och med nu ska förarna enbart ha sina tävlingsoveraller när de intervjuvas efter loppet och när de står på prispallen. Overallerna ska vara stängda, från midjan till halsen. Hamilton som var på väg att öppna sin efter målgång, fick snabbt stänga den igen.

Han hade en tuff dag Hamilton. En dag som kan bli oerhört dyrbar. Mer om det läser du här.

Bottas andra seger i Ryssland GP

För Valtteri Bottas var detta säsongens andra seger och han plockade in elva poäng på Lewis Hamilton i kampen om VM-titeln. Den är  sju lopp kvar att köra och chansen till en kamp om titeln finns.

Nu måste Bottas ta sig ut ur rollen som wingman och in i rollen som en titelkandidat om han ska ha en chans att kunna utmana någon VM-tiel. Killen har tagit nio segrar, det är långt efter företrädaren Nico Rosberg med sina 23 och efter Hamilton (90). För att lyckas vinna race krävs det inte att han gör saker bra utan han måste göra dem bättre än Lewis Hamilton och bättre än utmanaren Max Verstappen, Red Bull. Valtteri Bottas har inte råd att ge bort några poäng utan han måste ta in poäng. Varje race.

Bottas seger i Ryssland GP kom sedan Hamilton trasslat till det för sig själv under kvalet. Det gjorde att han tvingats starta på mjuka däck sedan han gjort en miss i Q2 och därefter också fått en bestraffning på tio sekunder. Detta var ingen seger Bottas körde till sig enbart tack vare sin egen insats. Han fick hjälp av överlägsen bil och en teamkollega som satte krokben på sig själv.

Trots allt som hände i Ryssland GP lämnar jag racet med en hoppfull känsla. Jag vill se fram emot en höst med en kamp om segrar och en kamp om VM-titeln.

Resultat Ryssland GP

1) V. Bottas, Mercedes
2) M. Verstappen, Red Bull
3) L. Hamilton, Mercedes
4) S. Perez, Racing Point
5) D. Ricciardo, Renault
6) C. Leclerc, Ferrari
7) E. Ocon, Renault
8) D. Kvyatt, AlphaTauri
9) P. Gasly, AlphaTauri
10) A. Albon, Red Bull
11) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
12) K. Magnussen, Haas F1
13) S. Vettel, Ferrari
14) K. Räikkönen, Alfa Romeo
15) L. Norris, McLaren
16) N. Latifi, Williams
17) R. Grosjean, Haas F1
18) G. Russell, Williams
Förare som bröt:
C.Sainz, McLaren, L. Stroll, Racing Point

Snabba nyheter

Charles Leclerc körde in på plats sex, han var nöjd med uppdateringarna och för tyska Sky berättar han att det kommer nya uppdateringar till loppet på Nürburgring om två veckor. Det låter spännande.

Carlos Sainz och Lando Norris försvann redan i starten. Det har snackats om att kurva två skulle behöva byggas om. Vad tycker ni om det? Sainz miss var i alla fall rejäl.

Ryssland GP
Mick Schumacher mot seger i F2 (TT)

Sergio Perez körde in som fyra. Han var oerhört nöjd och är nu bara en poäng bakom kollega Stroll i VM-sammandraget. Får vi se Perez i Alfa eller Haas nästa år?

Mick Schuamcher tog en pallplats i sprintracet i Formel 2. Loppet avbröts efter en otäck kollision mellan Jack Aitken och Luca Ghiotto. Båda förarna klafrade sig dock utan skador. Schuamcher behåller ledningen i mästerskapet.

Nu gör F1 paus under kommande helg, därefter är det tävling i Tyskland. På Nürburgring och det säljs nu biljetter till 20 000 åskådare.

Ryssland Grand Prix 2020 – fördel Verstappen

av Anna Andersson

Lewis Hamilton har pole position inför Ryssland Grand Prix 2020, hans åttonde pole position på tio försök i år.

Men den här gången tror han inte på seger.  Anledningen är intermiezzot i Q2 då Sebastian Vettel kraschade och den röda flaggan kom ut.

Ryssland Grand Prix 2020
Hamilton på pole – med mjuka däck (TT)

– Detta var ett av de värsta kvalen som jag har genomlevt. Det var hemskt, säger Hamilton  när han intervjuvas efter kvalet.

Q2 kunde ha blivit riktigt dyrbart för Lewis Hamilton. Britten hade ingen tid sedan han gjort en miss i kurva 18 och fått varvet struket. När det väl blev tillåtet att avsluta kvalet gjorde han en miss till och hamnade långt bak i kön. Då såg det illa ut för Mercedes stjärna. Men tack vare att han körde om två bilar hann han precis över mållinjen för att få köra det sista varvet. Det handlade om ett par meters marginal, eller 1,25 sekunder.

Sotji – ingen bra bana för pole

Han tog sig till Q3, men på de mjuka däcken. Det kan kosta honom en seger i morgon. Intill honom startar Max Verstappen på mediumdäcken och Valtteri Bottas startar från ruta tre med mediumdäcken han också.

– Visst jag har pole position, men detta är den västa banan att ha pole position på. Jag har de mjuka däcken och det är mycket troligt att någon av mina konkurrenter kan använda ta över ledningen direkt, suckar VM-ledaren.

– De har dessutomn en annan däckstrategi och det blir oerhört svårt för mig att vinna, även om jag naturligtvis ska ge allt.

Däckstrategin kan mycket väl bli avgörande under morgondagen och Verstappen var oerhört nöjd efter kvalet.

Ryssland Grand Prix 2020
Vinstchans i Sotji ? (TT)

Han känns som en het segerkandidat i Ryssland Grand Prix 2020

– Vi hade svårt att hitta rätt balans under träningarna, det är rätt halt här och vi jobbade hårt inför kvalet. Till Q3 kändes det inte allt för illa, men jag hade inte trott att det skulle räcka till andra startruta.  Nu finns det en möjlighet att vinna i morgon. Får jag en bra start, kan ligga i vinddraget bakom och nyttja det, vem vet vad som händer i kurva 2? Dessutom har vi olika däckstrategier, säger Verstappen när han intervjuvas av Stoffel Vandoorne efter kvalet.

Bottas och Verstappen med hårdare däck

Valtteri Bottas som startar från position tre har gjort samma däckval. Han startar nu från samma positon som han startade i från 2017 när han tog sin första seger i F1.

– Det har sett bra ut hela helgen, vi hade bra pace, Q1 och Q2, men  i Q3 hittade de andra mer fart. Här har det oerhört mycket med däcken at göra, och jag hade svårt att få temperatur i dem. Det gör att det finns v issa frågetecken, samtidigt har jag en bra startposiiton och rätt däckval, säger Bottas.

– Jag vet ju vad som hände sist startade trea här, jag ska göra samma sak en gång till och har dessutom fördel genom att starta på den hårdare däckblandningen.

Det känns som om det är upplagt för en spännande start i morgon och kanske kan Ryslands Grand Prix för första gången få en segare som inte kör en Mercedes?

Vad tror du?

Startuppställning Ryssland Grand Prix 2020

1) L. Hamilton, Mercedes
2) M. Verstappen, Red Bull
3) V. Bottas,Mercedes
4) S. Perez, Racing Point
5) D. Ricciardo, Renault
6) C. Sainz, McLaren
7) E. Ocon, Renault
8) L. Norris, McLaren
9) P. Gasly, AlphaTauri
10) A. Albon, Red Bull
11) C. Leclerc, Ferrari
12) D.Kvyatt, AlphaTauri
13) L. Stroll, Racing Point
14) G. Russell, Williams
15) S. Vettel, Ferrari
16) R. Grosjean, Haas F1
17) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
18) K. Magnussen, Haas F1
19) N. Latifi, Williams
20) K. Räikkönen, Alfa Romeo

Snabba nyheter från Ryssland Grand Prix 2020

Sebastian Vettel satsade allt i Q2, smällde i utgången av kurva fyra och kvalet rödflaggades.

Ryssland Grand Prix 2020
Vettel startar från ruta 15 (TT)

– Jag visste att jag behövde ta in mycket tid, men hade inte samma sköna känsla i den första sektorn som vid de tidigare försökken. Då tog jag lite större risker,  jag tror att jag gjorde en miss på konstgräset och tappade bilen, förklarar Vettel för Sky.

Lando Norris har en ny nos, det har inte Carlos Sainz, Det fanns en nos tillgänglig och den går till föraren somn ligger bäst till i mästerskapet och kör för teamet även nästa säsong.

Ändå startar Sainz före Norris i morgondagens race…

Fyra av de fem förarna som lämnade Q1 körde med motorer från Ferrari, det är återigen en tung helg för den italienska motortillverkaren. Anlendnigen till att Kimi Räikkönen inte fick till någon tid i Q1  och startar sist är att han snurrade i kurvan två.

Latifi, Grosjean, Magnussen och Hamilton besökte domarna efter kvalet. Detta eftersom de inte återvände inte till banan på det sätt som man ska i kurva två. Vi får se om det blir en tillsägelse eller något mer från doimarnas sida.

Schumacher eller Hamilton?

Hela helgen har det snackats om, och fortsätter att snackas om Hamilton vs Schumacher.

Vem är egentligen bäst?

En oerhört svår fråga att svara på eftersom de tävlar under olika epoker och med olika förutsättningar. Vad Hamilton och Vettel tycker läser du här.

Toto Wolff gav sin  syn på saken i dag:

– Michael kommer alltid att vara större än oss alla och större än Formel 1. Han satte sin stämpel under tio år och var den mest kompletta racerförare som motorsporten någonsin har upplevt, säger Mercedes teamchef.

Han är som många andra av åsikten att rekord är till för att slås och till motorsporttotal.com säger han:

– År 2037 kommer en liten kille som nu går på förskolan att försöka slå de rekord som Lewis och Michael har i dag.

Följd frågan på pressmötet var då: Ser du din son i den rollen?

– Jag hoppas att han spelar fotboll eller tennis, eller gör något annat som jag tycker är kul att titta på. Jag vill helst inte vara nervös på läktaren eller i garaget, svarar Wolff.

Mick Schumacher har gett sin syn på saken, du läser det här.

Han verkar vara en väldigt ödmjuk kille och efter seger i Ryssland kände han sig lite missförstådd och la till följande:

– Jag ville säga att när det finns ett nytt mål bestämmer sig alla förare för att de ska uppnå det målet.

Mercedes dominerar – hal fredag inför Ryssland GP i F1 2020

av Anna Andersson

Mercedes har vunnit alla lopp i Sotji och inför Ryssland GP i F1 2020 ser det också ut som om Mercedes tävlar i ett eget mästerskap…

Men det är inte Lewis Hamilton som har övertaget utan Valtteri Bottas, med tiden 1.33,519 var han 0,267 snabbare än sin teamkollega efter ett varv.

Ryssland GP i F1 2020
Tar han seger 91? (TT)

– Det finns mer att hämta, det var svåra förhållanden i dag och det var väl därför det var flera som gjorde misstag, säger Bottas efter den andra träningen.

– Det verkar som om vi är bra på det, men det finns ett par saker vi kan jobba med när det gäller inställningarna. Den första sektorn känns bra, men i den tredje så är bilen väldigt nervös. Får vi till det kan vi kapa varvtiderna ännu mer.

Schumacher om Hamiltons chans till rekord

Hamilton, som hade en dålig tid på det första passet (vilket berodde på att han körde longruns och inte jagade tider) var överraskad över avståndet till de andra teamen.

– Jag hade inte känslan av att vi var speciellt snabba, men fästet var riktigt dåligt. Man halkar runt på banan och därför är jag lite överraskad över att det var ett så stort avstånd. Det måste ju vara ännu värre för de som är efter oss. Ju bättre fästet blir under morgondagen ju jämnare lär det bli, säger han.

– Jag ligger lite efter Valteri i sektor ett och två, men tredje sektorn är riktigt bra. Jag måste se till att jag får till både inställningar och körningen. Det är mycket jobb kvar.

Vem kommer att vinna? Troligen en av de två bilarna från Mercedes. Någon annan bil än en Mercedes har aldrig vunnit i Ryssland.

– Jag tror att detta är Valtteris absolut bästa bana. Han trivs oerhört bra här, säger teamchef Toto Wolff till Sky.

– Men det som kommer att avgöra är vem som tar första kurvan. Den föraren har bäst chans att vinna racet.

Hamilton kan tangera Michael Schumachers rekord på 91 segrar nu på söndag, men vad hade då denne sagt om han hade stått framför en mikrofon?

– Pappa säger alltid att ”rekord är där för att slås”. Jag tror att alla som är aktiva inom denhär sporten har det målet, säger Mick Schumacher som leder F2.

– Från vår sida, familjens sida, är det bara positivt. Det är bra för sporten.

Red Bull tvivlar

Annars kan vi konstatera att fredagen bjöd på endel misstag, mycket beroende på det hala underlaget.

– Banan brukar alltid vara hal, men i dag var det extra tydligt. Många bilar snurrade och bromsade bort dig. Det kändes som om vi körde på en spegel, säger Carlos Sainz till Sky.

– Banan används inte så ofta, därför har många förare svårigheter att få till det här. Samtidigt måste man bromsa sent för att ligga på gränsen.

Trea  under pass två var Renault och Daniel Ricciardo, frågan är om han kan  ta den där pallplatsen som ger teamchefen Cyril Abiteboul en tatuering….

Red Bull å andra sidan var som väntat långt efter, de har aldrig tagit en pallplats i Sotji har inte så stora förhoppningar denna helg heller.

– Vi vet att detta inte är den bästa banan för oss, säegr Verstappen.

– Jag tror att det hade kunnat gå lite snabbare och vi har testat ett par saker inför morgondagen. Jag vet inte om jag lyckas ta tredjeplatsen i kvalet, men jag är optimistisk inför racet.

VIll du ha helgens guide? Den finns här.

Väderprognos och tider? Det finns här.

Resultat träning 2 inför Ryssland GP i F1 2020

1) V. Bottas, Mercedes,1:33.519
2) L. Hamilton, Mercedes,. 1:33.786
3) D. Ricciardo, Renault, 1:34.577
4) C. Sainz, McLaren, 1:34.723
5) L. Norris, McLaren, 1:34.847
6) S. Perez, Racing Point, 1:34.890
7) M. Verstappen, Red Bull, 1:35.048
8) C. Leclerc, Ferrari, 1:35.052
9) E. Ocon, Renault, 1:35.139
10) S. Vettel, Ferrari, 1:35.183
11) P. Gasly, AlphaTauri, 1:35.210
12) A. Albon, Red Bull, 1:35.242
13) D. Kvyatt, AlphaTauri, 1:35.461
14) K. Räikkönen, Alfa Romeo, 1:35.516
15) N. Latifi , Williams , 1:35.563
16) G. Russell, Williams, 1:35.575
17) L. Stroll, Racing Point, 1:35.627
18) K. Magnussen, Haas F1, 1:35.729
19) A. Giovinazzi, Alfa Romeo, 1:36.053
20) R. Grosjean, Haas F1, 1:36.858

Spännande däckstrategi i Ryssland GP i F1 2020?

En tanke vi ska ta med oss redan till kvalet är däckstrategin, Mercedes känns oerhört starka på de hårdare gummiblandningarna, men där bakom är det jämnt.

– Det finns en viss skillnad mellan de olika gummiblandningarna och det öppnar för olika startegier, förklarar Pirellis Mario Isola.

– Strategispelet börjar i kvalet, det blir intressant att se vilka team som har tillräckligt mycket självförtroende för ta sig genom Q2 på mediumdäcken.

Ny chef – nygammalt team

I onsdags skrev jag om att F1 får en ny chef, från Ferrari. Nu bekräftar F1 chefsbytet.

Ryssland GP i F1 2020
Stefano Domenicali, tidigare hos Ferrari (TT)

– Jag är verkligen glad. Detta mästerskap har alltid varit en del av mitt liv, jag föddes i Imola och bor i Monza, säger Stefano Domenicali.

Han var tidigare stallchef hos Ferrari och innan dess hade han andra roller i teamet och jobbade nära Ross Brawn under de år som Ferrari med Michael Schumacher och stallchjef Jean Todt dominerade F1. Nu får Brawn, Todt och Domenicali arbeta tillsammans igen. Brawn är som bekant sportchef i F1, Todt president hos FIA.

Ny F1-chef och guide inför Ryssland GP i Formel 1 2020

av Anna Andersson

Innan vi går in på vem som ska styra F1-framöver kan jag inte låta bli att notera att Valtteri Bottas tog sin första F1-seger i Ryssland. År 2017. När jag i dag presenterar guiden till Ryssland GP i Formel 1 2020 så är det lätt att enbart kika på Lewis Hamilton som kan tangera Michael Schumachers rekord på 91 segrar den här helgen.

Sex försök. Ingen pallplats för Red Bull i Sotji (TT)

Samtidigt är Sotji också platsen där Valtteri Bottas vann sin första seger 2017 och det är frågan om han kan utmana Hamilton i år? 55 poäng skiljer i VM-tabellen. En annan intressant spaning är ju att Red Bull aldrig har stått på prispallen i Sotji. Inte en gång sedan starten 2014.

De senaste sex åren har Mercedes vunnit samtliga lopp, tagit tio pallplatser, Ferrari sex medan Force India och Williams har en var. Red Bull har som bäst varit fyra och femma. Det låter inte speciellt upplyftande inför helgens race.

Snackisar – ny chef i F1

Innan vi går in på guiden till Ryssland GP i Formel 1 2020 tänkte jag komma med lite snabba nyheter och snackisar.

Chasey Carey lämnar som väntat sitt jobb som chef för F1 efter årets slut. Han ersätts av Stefano Domeicali, det skriver flera olika motorsportpotaler, även om F1 inte har bekräftat nyheten än. Domenicali har tidigare arbetat hos Ferrari, där han bland annat haft jobbet som prtchef från 1998 och som teamchef (2007-2014).

Vad tror du om den rekryteringen?

Vad sägs om att de första 5000 biljetterna till GP-loppet på Nürburgring tog slut på två timmar? Totalt ska 20 000 biljetter säljas och den andra försäljningsfasen startar på fredag. Var redo;-)

Fernando Alonso har varit på besök på Enstone, i Renaults fabrik. För övrigt arbetar Renault för att han ska få testa bilen redan i år, det skulle i sådant fall bli på ett rookiestest efter säsongen. För att det ska lyckas behöver teamet troligen ta ett rejält snack med FIA först. Ett annat alternativ är en fredagsträning, men då är frågan vad de två förarna har för kontrakt? Står det att de måste släppa någopn FP1 eller är de garanterade den körningen?

Eddie Jordan, legendarisk teamchef och numera expert, anser att Toto Wolff bör lämna Mercedes när teamet är på topp. Österrikaren har ännu inte bestämt sig för hur hans framtid ser ut. Det har inte Lewis Hamilton heller.

Guide till Ryssland GP i Formel 1 2020

Sotji International Street Circuit

Tider och väderprognos.

Längd: 5,853 km
Antal varv: 53 (310,209 km)
Kurvor: 12 höger, 6 vänster

Avstånd till första kurvan: 844 m
Kurvor under 100 km/tim: 2( T2, T18)
Kurvor över 250 km/tim: 4 (T1, T6, T11, T12)

Däckval 2020
Debut: 2014: Lewis Hamilton vann från pole position.
Slitage: Däck – lågt. Bromsar – högt.
Bromszoner: 10 (2 hårda)
Genomsnittshastighet: 191 km.
Maxhastighet: 320 km/tim (utan DRS)

Ryssland GP i Formel 1 2020
Lycklig Bottas 2017 (TT)

Vinnande strategi 2019: 1 depåstopp ( den strategin var också vanligast)

Säkerhetsbil: Den har varit ute under två av de fyra lopp som körts, totalt tre gånger.

Segrar från pole position: 2.

Seger från lägsta startposition: 3, Valtteri Bottas, 2017.

Statistik Ryssland GP i Formel 1 2020

Kval 2019 – topp 8

1. Charles Leclerc, Ferrari
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Carlos Sainz, McLaren
6. Nico Hülkenberg, Renault
7. Lando Norris, McLaren
8. Romain Grosjean, Haas F1

Snabbaste kvalvarv:

Absolut: 1:31.387 (Valtteri Bottas, Mercedes, 2018)
2019: 1:31.628 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:31.387 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:33.194 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:35.417 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:37.113 (Nico Rosberg, Mercedes)

Flest pole position:

Nico Rosberg (2)
Lewis Hamilton (1)
Charles Leclerc (1)
Sebastian Vettel (1)
Valtteri Bottas (1)

Resultat Ryssland GP 2019:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Charles Leclerc, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Alexander Albon, Red Bull
6. Carlos Sainz, McLaren
7. Sergio Perez, Racing Point
8. Lando Norris, McLaren

Snabbaste varvet:

Absolut: 1:35.761 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2019)
2019: 1:35.761 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:35.861 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:36.844 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2016: 1:39.094 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:40.071 (Sebastian Vettel, Ferrari)

Flest segrar:

Lewis Hamilton (4)
Nico Rosberg (1)
Valtteri Bottas (1)

Sida 123 av 390