Italien GP i F1 2020 – risk för regn

av Anna Andersson

Italien GP i F1 2020. På Monza. Jag är oerhört förtjust i det loppet och framförallt banan, staden och historien kring den.
Varje gång jag kliver in där får jag gåshud.

Italien GP i F1 2020
Inga fans på Monza i år (TT)

I år får jag, tyvärr, stanna hemma. Ändå är det en tävlingshelg jag inte vill missa en minut av. För mig betyder Monza oerhört mycket, det är stämningen, historien, hjältarna som föds och hjältarna som dött. Bana betyder så mycket mer än bara själva racet.

Kanske beror det på att det var där jag såg  F1 på plats för allra första gången? Den känslan omfamnade mig och även om det nu är länge sedan så bär jag den varmt i mitt hjärta.

Mer om banan och guiden får du i morgon.
Den här helgen är det också dags att säga adjö till ”Party-mode”. Frågan är om det kommer att påverka resultatet i kvalet nämnvärt.

Alla tider för Italien GP i F1 2020

Fredag:
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag:
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag:
Italien GP kl 15.10

Italien GP i F1 på ”temple of speed” med samma däckval som förra året och även den helg som tävlingen var planerad att genomföra. Av erfarenhet vet vi att det kan bli oerhört varmt under den första helgen i september, i slutet av den italienska sommaren.
– För första gången i historien reser vi till Italien för två deltävlingar helgerna efter varandra och vi kommer med två olika däckval, säger Pirellis Mario Isola.
– Det kan fungera med både en strategi på ett stopp och en på två, men till skillnad från förra året har förarna en förutbestämd däckstrategi, beroende på vilka däck de har kvar till racet.

Väderprognos inför helgen

Enligt väderprognosen väntas en mycket var, helg. Under fredagen ska temperaturen ligga kring 27 grader, växlande molnighet. På lördagen ska det vara soligt, runt 28 grader och uppehåll. Under söndagen finns däremot en risk för regn, i samband med racet handlar det om 30 procent. Temperaturen fortsätter att ligga kring 28 grader.

För övrigt tillåts fans på nästa veckas deltävling i Mugello och även när F1 avgörs i Tirkiet.

En annan nyhet gäller nästa säsong. Enligt auto, motor und sport blir det tre testdagar inför F1-säsongen 2021. Var är dock inte bestämt. Det snackades om att det inte skulle bli några. Tursamt nog  för McLaren, som byter motor från Renault till Mercedes,blir det i alla fall tre.

Seger i Belgien GP gav Hamilton vinst nummer 89.

av Anna Andersson

Lewis Hamilton gjorde det igen. Han tog sin 89:e seger, sin fjärde i Belgien GP och är nu vara två segrar efter Michael Schumachers rekord på 91 segrar.

Han kan mycket väl tangera det rekordet på Mugello om två veckor.

Belgien GP
Seger nummer 89 (TT)

– Jag vet att det inte är alla som alltid tycker att det är så kul när vi vinner,  som inte vill se en Mercedes i toppen, säger Hamilton efter loppet.

– Men grejen med det här teamet är att oavsett hur stor framgång vi har så är det ingen som festar loss och är nöjd utan alla böjer ner huvudet och jobbar vidare med de detaljer som inte är perfekta. Det finns en oerhörd arbetsmoral och det är det som visar sig,. Själv är jag på väg mot 36 år och jag känner mig bättre än någonsin.

Oavsett vad man tycker om Hamilton och Mercedes dominans så går det inte att låta bli att imponeras över det oerhörda arbete som de lägger ner och den fantastiska moral som teamet visar upp. Ingen lämnar en enda detalj åt slumpen.

Därför har de också vunnit samtliga VM-titlar  sedan 2014.

Ferraris debacle i Belgien GP

De orden kan vi dock inte säga om Ferrari. Plats 13 och 14 för firmal Vettel och Leclerc. Det gör ont.

Det enda team som funnits med sedan starten av mästerskapet ligger så lång efter både sina egna och fansens förväntningar att det känns sorgligt. Jag tror inte ens att konkurrengterna vill se Ferrari på det här sättet. De vill besegra den röda bilen när den är riktigt bra, inte glida förbi den redan i ett kval och sedan inte upptäcka den någonstans än under en eventuell varvning.

Mer om Ferraris tunga säsong läser du här. Där har du också dagens resultat.

Carlos Sainz, som redan har skrivit på för Ferrari nästa år tycks lite oroad när han säger:

– Motorn behöver ta ett stort steg framåt, men Ferrari är de första som inte är nöjda med det som de presterar i år, säger han.

– De måste ta ett stort steg när det gäller motorn och det är en lång, lång väg för att de ska ta sig dit där vi andra befinner oss, men om det är något team som klarar det, är det just Ferrari.

Korta nyheter efter Belgien GP

McLarens Carlos Sainz missade loppet. Han avgasröret var trasigt.

Belgien GP
På väg mot titel sju (TT)

Alfa Romeos Antonio Giovanazzi tappade bakändan av bilen kraschade illa under det elfte varvet. Han tog även med sig Williams Georg Russel ur racet. Som tur var skadades ingen av förarna.

Kimi Räikkönen var bäste Ferrariförare i Belgoen, han kör för Alfa Romeo och har en motor från Ferrari.

Mick Schumacher tog sin fjärde pallplats på fem lopp. Han var tvåa i F2-loppet i Belgien, efter kollegan Robert Schwarzman (som namnet till trots är från Ryssland).

Sju lopp har körts. 10 lopp är kvar. Lewis Hamilton leder nu VM med 47 poäng före Max Verstappen, som i sin tur är tre poäng före Valtteri Bottas.

Nästa helg kör F1 på Monza, där vann Charles Leclerc förra året. Det lär han inte göra i år.

Här är alla lopp som återstår för säsongen.

Hamilton magisk inför Belgien GP i F1

av Anna Andersson
Belgien GP i F1
Hamilton med nytt banrekord (TT)

Lewis Hamilton gjorde det igen. Han tog pole position i Belgien GP i F1 för sjätte gången.
Det är imponerande och det som också imponerar är det sätt som han körde på.
Den regerande världsmästaren var överlägsen när han satte ett nytt banrekord 1.41,252. Detta i det sista kvalet med party-mode, den speciella inställningen på motorn som Mercedes förare plockar fram i kvalet. Den förbjuds nästa helg. Mer om det läser du här.

Hamilton överlägsen i Belgien GP i F1

I Belgien GP i F1 var Hamilton var ungefär en halv sekund före sin teamkollega Valtteri Bottas och ungefär lika långt framför Red Bulls Max Verstappen.

Han tvlade i en egen liga, ändå var Verstappen nöjd.
– Detta har varit en mycket positiv helg, säger Verstappen som var 0,015 sekunder efter Bottas.
– Vi lite långt efter Lewis, samtidigt är vi väldigt nära Valtteri och det är bra. Jag tycker att vi är i en bra position för morgondagen.
Då startar han och Mercedes två bilar på mediumdäcken, övriga förare i topp tio startar på soft. Det som vi ska ta med oss är att det mycket väl kan regna rejält under morgondagen. Så ser i alla fall prognosen ut.
Vill du ha koll på startuppställningen? Den hittar du här.
Vill du ha en guide med fakta och statistik? Den finns här.

Ferrari missar – igen

Belgien GP i F1
Vettel kämpar i motvind (TT)

Ferrari… vad ska vi säga? Redan i går skrev jag om det tunga läget för Ferrari där teamet inte alls får bilen att fungera på det långa varvet i Belgien och plats 13 och 14 i kvalet är inte alls vad det italienska teamet hade hoppats på.
– Vi har haft problem att få däcken att fungera, förklarar teamchef Mattia Binotto.
– Vi saknar grepp när vi bromsar och när vi accelererar och det gör att bilen tappar i prestanda.

I år är de långt i från den formen de visade förra året när de var snabbast på alla pass och även vann racet – för andra året i rad.
– Vi är medvetna om att vi har problem, säger Sebastian Vettel till RTL.
– Under natten arbetade vi väldigt länge med bilen och det är klart att vi kan säga att det inte gav oss så mycket, men samtidigt tror jag att det inte finns mer i bilen just nu.

Därför hoppas han på att väderprognosen slår in och att det blir ett blött race i morgon.

– Vi ska försöka att ge allt i racet och allt kan hända, vem vet vad som händer om himlen öppnar sig? Därför behöver vi inte lägga en allt för stor vikt vid det som hände i dag. Det blir tufft i morgon, men vi kommer att göra allt vi kan.
Vi kan också notera att Georg Russel gick vidare till Q2 och att Daniil Kvyatt slog Pierre Gasly för första gången i ett kval i år.

Näste japan i F1?

Vilka är egentligen framtidens förare?
Det finns ett par killar som är på gång.
AlphaTauri kommer att testa den japanska talangen Yuki Tsunoda redan 2020.
– Han är en oerhört stor talang som har allt som krävs för att bli en framgångsrik förare i F1. Han kommer att köra juniortestet i Abu Dhabi för oss.
Tsunoda kör nu Formel 2 för Carlin, han har vunnit ett lopp och tagit flera pallplatser, just nu ligger han fyra i mästerskapet (han har dock pole position i eftermiddagens race så det kan ändras).
– Han har imponerat i Formel 1, redan förra året väckte han uppmärksamhet i Formel 3 och jag var imponerad redan innan dess.

En annan förare som är på gång är Mick Schumacher, han lär göra ytterligare en F1-test under 2020.
Schumacher ligger femma i Formel 2 och tillhör Ferraris förarakademi, vilket kan ge honom en möjlighet i något av de team som kör med Ferraris motorer, Haas eller Alfa Romeo.
Frågan är dock om familjen Schumacher vill sätta Mick i något av de teamen som just nu inte alls kan konkurrera om poängplatser. I Belgien gick ingen av de Alfa Romeos bilar vidare till Q2. Vill familjen sätta honom i en bil som inte ens kan ta en plats i Q2 eller vill de avvakta och skynda långsamt för att ge honom ännu bättre förutsättningar att lyckas? Ett år till i F2 är absolut ingen katastrof.
Mer om det läser du här.

I kväll är det IndyCar som gäller, missa inte det!

Vilka tider som gäller och Felix Rosenqvists tankar hittar du här.

Jämnt inför Belgien GP i Formel 1 2020 och snack inför Gateway

av Anna Andersson

Med Max Verstappen i topp, Daniel Ricciardo som tvåa och Ferrari långt ner i fältet. Så startar helgen för Belgien GP i Formel 1 2020.

Detta var med andra ord den mest spännande fredagen hittills under årets säsong och att åtta bilar återfanns inom 0,5 sekunder är också bådar också gott inför helgen.

– Jag tror att de hade lite problem med balanden hos Mercedes och jag räknar med att de är bättre på det i morgon, säegr Max Verstappen.

– För vår del var det ändå en bra start på helgen, men det finns mer att arbeta med.

Att Ferrari, som har vunnit de två senaste tävlingarna som avgjorts på Spa-Francorchamps  inte skulle ligga i topp under träningarna var väl ingen skräll. Men plats 15 och 17 på den andra tidsträningen. Det är en skräll.

För övrigt kan vi  räkna med en blöt helg. En väderprognos och tider hittar du här.

Guiden finns här.

Resultat träning 2 Belgien GP i Formel 1 2020

1) M. Verstappen, Red Bulll, 1:43.744
2) D. Ricciardo, Renault, +0:00.048
3) L. Hamilton, Mercedes , +0:00.096
4) A. Albon , Red Bull, +0:00.390
5) S. Perez , Racing Point +0:00.393
6) V. Bottas, Mercedes +0:00.418
7) L. Norris, McLaren +0:00.424
8) E. Ocon , Renault +0:00.464
9) C. Sainz, McLaren +0:00.730
10) P. Gasly, AlphaTauri +0:00.856
11) L. Stroll , Racing Point +0:00.934
12) D. Kvyatt, AlphaTauri, +0:01.082
13) A. Giovinazzi, Alfa Romeo +0:01.117
14) K. Räikkönen, Alfa Romeo, +0:01.152
15) C. Leclerc, Ferrari +0:01.696
16) G. Russell, Williams +0:01.719
17) S. Vettel, Ferrari +0:01.939
18) N. Latifi, Williams +0:02.029
19) R. Grosjean , Haas F1 +0:02.090
20) K. Magnussen, Haas F1 +0:02.498

En annan nyhet att ta med sig är att den sista deltävlingen i Bahrain, säsongens näst sista lopp, kommer att köras på det som kallas för ”nästintill oval” av Ross Brawn. Den är bara 3,5 kilometer lång. Vad får vi för kvalvarv där? 55 sekunder?

Säsongens kalender fins här.

Vettel  och hans framtid? Ja det pratas om Racing Point,  Red Bull och WEC. Själv säger han bara att det inte är någonting klart – än.

 

IndyCar på Gateway

IndyCar har landat på Gateway. Det handlar om ytterligare en oval och det i två race under veckan efter Indy 500.

– Vi kommer till Gateway direkt efter Indy 500, så det är väldigt mycket ovalkörning just nu, säger Felix Rosenqvist.

– Rent historiskt kanske det inte passar mig allra bäst rent resultatmässigt, men för min utveckling är det perfekt. Jag behöver mer träning på ovalerna och jag är övertygad om att det går åt rätt håll, men man kan inte stressa fram den känslan man måste ha. Jag ser fram emot helgen och mitt mål, efter allt jag lärde mig i Indy 500, är att göra mitt bästa ovalresultat hittills.

I år är det alltså två race som gäller på Gateway; ett på lördag, och ett på söndag. Båda loppen startar kl. 21.45 svensk tid och körs över vardera 200 varv. Startuppställningen till båda racen avgörs i lördagens tidskval.

– Jag tycker att Gateway är en av de roligaste ovalerna, och vi hade ett riktigt bra race där i fjol, fortsätter Felix Rosenqvist. Jag kvalade topp tio, bara några hundradelar bakom Scott (Dixon), och sedan låg jag femma-sexa i racet innan vi hade en väldig otur med flera gulflaggor. Det vore skönt att ta en topp fem på en oval nu.

TIDSSCHEMA
Bommarito Automotive Group 500s | Gateway
Alla angivelser avser svensk tid

Fredag 28 augusti
Fri träning: 22.30-00.00

Lördag 29 augusti
Kval: 18.00-19.00
Race 1 (200 varv): 21.45

Söndag 30 augusti
Race 2 (200 varv): 21.45

TV: V Sport Motor och Viaplay sänder kval och race LIVE

Guide till Belgien GP i F1 2020.

av Anna Andersson

Dags för årets längsta varv. I Belgien GP i F1 2020.
Men innan vi börjar prata om banan, som vi brukar göra på onsdagar så kan vi konstatera att Renault drar tillbaka sin överklagan mot domarnas beslut att dra av 15 poäng från Racing Point. Jag fick ett mejl från Renault om det under förmiddagen.
– Vår prioritet är att uppnå de strategiska målen inom det nya Concordeavtalet, skriver teamet.
Därmed är der bara Ferrari som håller kvar vid sin överklagan.

Belgien GP i F1 2020
Spännande start i Belgien 2017 – det senaste året som Mercedes vann (TT)

Nu kikar vi vidare mot helgen. Spa Francorchamps har varit värd för F1 sedan 1950 och i dag mäter varvet lite mer än 7 km, från början var et ungefär dubbelt så långt. Banan är som en bergochdalbana, inte ens Kemmelrakan är rak. Istället går det upp och ner, i olika former av lutning varvet runt.
Det är ett klassiskt race, men ett race där vi inte har haft några svenska framgångar att prata om. Visserligen vann Gunnart Nilsson sitt enda GP i Belgien, men den gången avgjordes tävlingen på Zolder.
Inför helgens deltävling vet vi att det kommer att regna (här hittar du prognosen) och vi vet att det kommer att bli kallt. Det betyder att förutsättningarna inte alls är som de har varit de två senaste åren när det är Ferraris förare som vunnit på banan.
Mercedes har inte vunnit i Belgien sedan 2017:
– Eftersom banan har en så skiftande karaktär är det svårt att hitta rätt inställningnar, säger stallchef Toto Wolff.

–Å ena sidan vill man ha så lite luftmotståmnd som möjligt på rakan, å andra sidan vill man ha downforce för att vara snabb i kurvorna. Dessutom verkar det som om det ska regna och då blir det inte enklare.

För övrigt kom de avslutande fyra loppen som fullbordar årets kalender i går. Hela höstens F1-lopp har du här.

Guide till Belgien GP i F1 2020

Snabbfakta om Circuit de Spa-Francorchamps, Belgien.
Längd: 7004 m (44 varv). Det är det längsta varvet under F1-säsongen.
Avstånd till första kurvan: 265 meter.
Helgens tider och däckval hittar du här.
Kurvor: 10 höger, 9 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 6 (T2, T3, T4, T15, T16, T17).
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T18, T19)
Höjdskillnad: 102 meter
Bromszoner: 8 ( 2 hårda) Det är ganska lågt däckslitage på banan, däremot slits bromsarna hårt.

Belgien GP i F1 2020
Schumacher slutade tvåa 2004, efter Kimi Räikkönen, men han säkrade sin sista VM-titel (TT)

Däck: C2, C3, C4
Genomsnittsfart: 230 km/tim.
Maxfart utan DRS: 325 km/tim
Debut: 1925, men i F1 sedan 1950
Vinnande strategi 2019: 1 depåstopp, de flesta valde dock två depåstopp.
Lopp med säkerhetsbil sedan 2003: 6 ( totalt var säkerhetsbilen ute på banan nio gånger).
Seger från lägsta startplats: 16, Michael Schumacher 1995, Benetton.
Segrar från pole position: 18.

Väderprognos finner du här.

Fakta – Belgien GP i F1 2020

Topp 8 i kvalet 2019:
1. Charles Leclerc, Ferrari
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo
7. Sergio Perez, Racing Point
8. Kevin Magnussen, Haas F1

Förarna med flest pole position:
Lewis Hamilton (5)
Juan Manuel Fangio (4)
Ayrton Senna (4)
Graham Hill (3)
Mika Häkkinen (3)
Alain Prost (3)

Tid för pole
Absolut: 1:42.519 (Charles Leclerc, Ferrari, 2019)
2019: 1:42.519 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:58.179 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:42.553 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:46.744 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:47.197 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Resultat Belgien GP 2019
1. Charles Leclerc, Ferrari
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Alexander Albon, Red Bull
6. Sergio Perez, Racing Point
7. Daniil Kwjat, Toro Rosso
8. Nico Hülkenberg, Renault

Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:41.095 (Alain Prost, Williams, 1993)
2019: 1:46.409 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2018: 1:46.286 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:46.577 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:51.583 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:52.416 (Nico Rosberg, Mercedes)

Senaste fem vinnarna:
2019 Charles Leclerc Ferrari
2018 Sebastian Vettel Ferrari
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes

Förarna med flest vinster i Belgien:
Michael Schumacher (6)
Ayrton Senna (5)
Jim Clark (4)
Kimi Räikkönen (4)
Juan Manuel Fangio (3)
Sebastian Vettel (3)
Damon Hill (3)
Lewis Hamilton (3)
Teamen med flest vinster:
Ferrari (14)
McLaren (12)
Lotus (5)
Mercedes (4)

F1-säsongen 2020 förlängs ytterligare

av Anna Andersson

F1-säsongen 2020 förlängs med ytterligare lopop. Fyra lopp adderas till den nuvarande kalendern.

F1-säsongen 2020 får ytterligare lopp
Fyra nya lopp – ännu är han inte mästare 2020 (TT)

Precis som vi skrev förra veckan handlar det om  ett lopp i Turkiet, två i Bahrain och en avslutning i Abu Dhabi. Därmed har F1 2020 17 deltävlignar och det återstår just nu elva deltävlingar av säsongen – vilket också gör att Max Verstappen har en teoretisk chans att ta sig i kapp Lewis Hamilton. Det samma gäller givetvis även Valtteri Bottas.

Det ger följande kalender för den kvarvarande F1-säsongen 2020

7. Belgien, Spa-Francorchamps – 30. augusti
8. Italien, Monza – 6. september
9. Toskana, Mugello – 13. september
10. Ryssland, Sotschi – 27. september
11. Eifel, Nürburgring – 11. oktober
12. Portugal, Portimao – 25. oktober
13. Emilia-Romagna, Imola – 1. november
14. Turkiet, Istanbul – 15. november
15. Bahrain, Sachir – 29. november
16. Bahrain, Sachir – 6. december
17. Abu Dhabi, Yas Marina – 13. december

 

I ett pressmeddelande skriver F1 att man arbetar med de olika arrangörerna för att öppna upp deltävlingarna för ett antal fans, men vilka detaljer det handlar om är inte klart.

– Även om vi vill att så många fans som möjligt ska kunna delta när det är säkert att göra det är säkerheten för F1 och de samhällen vi besöker av högsta prioritet, skriver F1..

Belgien GP 2020

I helgen tävlar F1 i Belgien, på Spa Francorchamps. Tiderna som gäller är följande:

Fredag:

Träning 1 kl 11.00

Träning 2 kl 15.00

Lördag:

Träning 3 kl 12.00

Kval kl 15.00

Söndag:

Belgien GP kl 15.10.

Räkna med regn på Spa

Väderprognosen inför helgen ser inte allt för rolig ut. Under fredagen väntas temperaturen nå max 19 grader. Det väntas vara växlande molnighet och risk för regnskurar under eftermiddagen. Under lördagen, i samband med kvalet, är det risk för både åska och kraftiga regnskurar och under söndag eftermiddag då det är dags för Belgien GP väntas det vara molnigt och lättare regnskurar.

Pirelli hgar tagit fram sina däckalternativ för helgen. De nominerade däcken ligger ett steg mjuikare än vad de var under samma tävling 2019 och däckleverantören Pirelli motiverar beslutet med att  majoriteten av förarna valde att köra medium och soft förra året. Samtliga tre förare på prispallen valde en strategi med ett stopp, medan tre av förarna  i topp tio valde att göra två stopp.

– Spa är ett av få lopp i år som faktiskt körs den helg som det var planerat och den helg som  tävlingen brukar genomföras. Det gör att teamen ska ha en mängd relevant information att välja bland, samtidigt som detta troligen är den bana där det är svårast att förutspå väderförhållandena, säger Pirellis chef Mario Isola.

– En skillnad i år är att Spa:s 24-timmarslopp inte har körts under de senaste veckorna och det blir intressant att se om det påverkar F1 på något sätt.

Ett eller två depåstopp?

Kul att vi redan inför deltävlingen i Belgien har en plan för F1-säsongen 2020 och det ser ut att bli 17 lopp, vilket var ungefär det som F1 har velat hela tiden. Nu återstår att se om det är möjligt för någon publik att komma in på läktarna framöver, men ett första steg är naturligtvis att vi har en kalender.

Vad tycker du om den?

Förra veckan gjorde för övrigt teamen klart för sitt deltagande framöver. Det artar sig, även detta mörkliga år.

 

 

 

 

Tio team till F1 2021

av Anna Andersson
Mercedes är kvar så LÖewis kan vinna titel nr 8 (TT)

Samtliga tio team som nu kör i F1 har skrivit på det nya concordeavtalet för F1 2021.

Det gäller till och med 2025.

Samtliga klarade sig också inom deadline vilket ger dem en rejäl bonus.

– Vi är väldigt glada öv er att vi redan i augusti har ett långsiktigt avtal med samtliga team, säger F1:s VD Chasey Carey.

– Alla fans vill ha en tajt racing, action hjul mot hjul och att alla team ska ha en chans att nå prispallen. Det nya avtalet tillsammans med de nya reglerna för 2022 lägger grunden för att det ska bli verklighet. Det kommer att skapa en omgivnming som är ekonomiskt rättvis och som komme ratt stänga den lucka som finns mellan teamen på banan.

Värt att notera att detta inte är någon garanti för att alla team finns med till 2025. Ett team som lämnar besked före den 31 mars behöve rinte vara med påföljande år och det sker utan någhra böter. Så den 31 mars 2021 är sista datum för att lämna till  F1 2022.

F1 2021 – och ännu fler lopp 2020

När det gäller årets säsong så pratas det om ytterligare en förändring i kalendern. Om att Turkiets GP gör comeback, för att sedan följas av två deltävlingar i Bahrain och därefter en avslutning i Abu Dhabi i mitten av december. Det skulle i sådant fall ge oss 17 lopp.

Vem hade trott det i maj?

Vem är snabbast i F1 historien?

F1 har krönt tidernas snabbaste förare.

Eller de snabbaste förarna de 37 senaste påren.

Detta sedan man jämfört en massa data.

En märklig lista som följer här…..

Snabbaste mannen i F1-historien (TT)

1. Ayrton Senna

2. Michael Schuamcher

3. Lewis Hamilton

4. Max Verstappen

5. Fernando Alonso

6. Nico Rosberg

7. Charles Leclerc

8. Heikki Kovalainen

9. Jarno Trulli

10. Sebastian Vettel

 

Här rankas Schumacher före Hamilton, men sett till rekord kommer britten snart ha fler än tysken. Han tog ett till i söndags  och har nu 88 segrar. Schumacher mäktade med 91.

Nå väl det är oerhört svårt att jämföra förare från olika tidsepoker eftersom de alla har haft olika förutsättningar. I detta fall kan jag leva med topp tre, men det finns ett par namn som jag saknar på den listan. Alain Prost, Niki Lauda, Ronnie Peterson, Mika Häkkinen för att nämna några.

Vilka saknar du?

Det känns inte helt genomtänkt att släppa en lista med Heikki Kovalainen och Jarno Trulli, inte för att jag har någonting emot någon av dem personligen, men är de snabbare än Prost?

 

Lewis Hamilton slog Schumachers rekord

av Anna Andersson

Lewis Hamilton gjorde det igen. Hamilton slog Schumachers rekord.

Hamilton slog Schumachers rekord
Hamilton slog Schumachers rekord (TT)

Han tog ännu en seger och är på väg mot VM-titeln. I år igen. Det skulle ge honom hans sjunde VM-titel vilket är lika många som Michael Schumacher har vunnit.

För övrigt tog han sin 156:e pallplats i F1 i Spanien, det är fler än vad någon annan förare i F1-historien har gjort och ännu ett rekord som Hamilton tagit från Schumacher.

Så mycket mer behöver vi inte skriva efter Spanien GP där Red Bulls Max Verstappen gjorde en praktstart och tog sig förbi Mercedes Valtteri Bottas direkt. Det var precis det han behövde göra och precis det som Bottas inte behövde.

Spanien GP utvecklades till ett race där Lewis Hamilton gjorde vad han behövde för att vinna racet. Där Max Verstappen tog andra platsen och stärkte sin position bakom Hamilton i VM och där Valtteri Bottas fortsätter att tappa på kollegan Hamilton.

De tre hade en egen tävling i Spanien. Ett race som igen annan var i närheten av att delta i.

Mer om det och resultatlistan hittar du här:

Hamilton slog Schumachers rekord

Andra positiva nyheter från Spanien GP är Racing Point, vars båda bilar slutade fyra och femma. Det är ett viktig resultat för teamet som nyligen tappade 15 poäng i konstruktörsmästerskapet.

Red Bull lyckades återigen med sin strategi att ta sig förbi en av Mercedes bilar i starten vilket var nyckeln till Max Verstappens andraplats, däremot har man stora problem med att få den andra bilen med Alex Albon att ta pallplatser. Han var åtta i Spanien och diskussionen om hans framtid hos Red Bull kommer att fortsätta.

Ska Red Bull kunna utmana Mercedes i det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet och även om förartiteln måste båda förarna köra om pallplatser och kunna utmana om segrar, annars har de ingen chans.

Så bra är Mercedes.

McLaren fortsätter att ta poäng, medan Renault hade en extremt tung helg. Ingen av deras bilar tog poäng, vilket är första gången under 2020 och nu är teamet sexa i VM. Det är långt efter förhoppningen om en fjärdeplats och den fajt om tredjeplatsen som just nu Racing Poiint, McLaren och Ferarri är inblandade i.

Ferrari försvarar Vettel

Vettel sjua och slog Leclerc (TT)

Sebastian Vettel gjorde en mycket bra tävling och slutade sjua efter att ha lagt mycket energi på att spara däcken.

Men även om hans helg var klart godkänd så har han och Ferrari har en tuff relation. Efter de misslyckade loppen i Storbritannien var tysken förbannad över strategin och han gnällde. Under kvalet i går hördes ingenting över radion och det snackas om att Vettel förfördelas av Ferrari.

– Mitt svar på det är: Det är helt fel, säger stallchef Mattia Binotto till Bild am Sonntag.

– Vi behöver Sebastian och hans talang för att nå framgång. Vi behöver ta poäng i konstruktörsmästerskapet och för att lycks behöver vi två framgångsrika förare.

Han har svårt att sätta fingret på den formsvacka som Vettel just nu genomlever.

– Det är svårt att förstå. Jag tror inte tat det finns någon förklaring. Hade det gjort det hade vi redan löst det, säger Binotto.

– Sebastian har hela tiden haft och kommer att ha fullt stöd från Ferrari. Jag förstår att det i Tyskland pratas om olika spänningar mellan oss och honom, men det är rent struntprat. Även om alla vet att det är hans sista säsong så beter han sig juste och trots det svåra läget är vår atmosfär positiv.

Vettel tog för övrigt sin 3000:a VM-poäng i dag.

Indy 500 nästa helg – paus för F1

Nu lämnar F1 Spanien efter tre race på  lika många veckor. Det är en veckas paus innan F1 tävlar i Belgien och på Spa.

Det betyder dock inte att det inte är någon motorsport nästa helg, istället är det dags för Indy 500. Söndagen den 23.8. Marco Andretti har pole, Marcus Ericsson startar från ruta 11 och Felix Rosenqvist från ruta 14.

Det är dessutom premiär för VM i rallycross i Höljes.

Självklart kommer F1-bloggen och  även Sportbladet att rapportera om det.

Mercedes i topp – Vettel villrådig inför Spanien GP i F1

av Anna Andersson

Lewis Hamilton före Valtteri Bottas. Det är åttonde gången i rad som Mercedes har pole position i Spanien GP i F1. Det är sjunde gången i rad som de har första startled.

– Det första lappet var riktigt bra, det andra inte riktigt lika bra, säger Hamilton efter kvalet.

Spanien GP i F1
Kan Verstappen utmana? (TT)

– Jag var här till efter klockan 10 i går kväll för att försöka hitta lösningar och möjligheter eftersom Red Bull är oerhört snabba här.

Max Verstappen slutade trea i kvalet, det blir intressant att se om han kan ta över initiativert på något sätt. Vi ska ha med oss att 90 procent av loppen i Barcelona har vunnits från första startled.

Senast lyckades Red Bull med en smart däckstrategi, men det lär dock bli svårt eftersom alla förare i topp tio startar på de mjuka däcken. Pirelli sa i går att de förväntar sig två depåstopp.  Mer läser du här.

– Det är så läng väg till första sväng, så jobbet är långtifrån gjort. Det lär bli en tuff kamp i morgon också, säger Lewis Hamilton.

Även Max Verstappen var nöjd efter kvalet och precis som hans chef Christian Horner sa efter fredagens träningar påpekade han att de längre stinterna ser bra ut.

– Våra longruns såg inte allt för illa ut i går, säger Verstappen.

– Jag vet att det är  svårt att köra om här, men vi ska självklart göra allt vi kan för att kunna utmana Mercedes.

Tungt för Vettel inför Spanien GP i F1

Nytt chassi för Sebastian Vettel, men vad hjälper det? Ingenting känns det som. Han åkte återigen ut i Q2, medan hans kollega Charels Leclercl gick vidare till den sista kvalomgången.

– Det var oerhört jämnt mellan plats åtta och plats 14, jag har  försökt hitta balansen i bilen under hela helgen, säger en besviken Vettel efter kvalet.

Spanien GP i F1
Vettel fundersam (TT)

Frågan är vad han ska hitta på.

– Detta kvalet var ett av de bättre i år, men trots det är vi långt efter. Det känns som om jag trycker på knappen för att starta om varje gång och försöker att göra det bästa jag kan av situationen. Mer kan jag inte göra, säger Vettel till Sky.

– Jag tror inte att man kommer att kunna trolla fram något här i Spanien, så som vi gjorde för två veckor sedan. Även de mjuka däcken verkar bra på längre distanser och vi måste fundera över om vi kan testa något annat.

Inte heller Daniel Ricciardo kan vara nöjd. Han körde in på sin sämsta kvalplats för i år.

Hela startlistan till Spanien GP i F1  hittar du här.

Lägger Kimi av?

Kimi Räikkönen tog sig till Q2 för första gången i år och kvalade ut sin teamkollega. Det har inte varit någon självklarhet i år. Men vad händer framöver?

Lägger Kimi Räikkönen av efter säsongen?

Ja. I alla fall om vi får tro Toni Vilander, även han racerförare och en av Räikkönens vänner.

– Flera gånger har han sagt att han inte vill vara kvar i F1 om det inte betyder någonting för honom, säger Vilander till C More.

Enligt Vilander finns motivationen, men situationen är frustrerande. Mer om det läser du här.

Nya banor men inga tester 2020

Det kommer inte att tillåtas några tester på de fyra nya F1-banor som VM avgörs på i höst. Det har teamen och FIA bestämt. För Mugello och Portimao blir det F1-premiär och på Imola har man inter kört sedan 2006 medan Nürburgring arrangerade ett lopp 2013.

Beslutet togs av kostnadsskäl och för att inget team ska ha någon fördel när de nya banorna ska arrangera race under hösten.

På tisdag ska det nya concordeavtalet vara underskrivet. Det gäller för F1 2021 till 2025. Det team som skriver under till dess får 50 miljoner kronor.

Mercedes och teamchef Toto Wolff var tveksamma inför förra helgens race, men har nu ändrat uppfattning.

– Jag tror aldrig att teamen kommer att kunna bilda en gemensam front, alla försöker skaffa sig egna fördelar, och det finns alltid de som ställer sig på tvären. Därför löser vi detta med Liberty själva, säger Wolff enligt motorsporttotal.

– Vi hade ett bra samtal förra veckan och jag tycker att vi har nått till em punkt där vi kan skriva under avtalet.

Är du inte klok Ralf?

Ralf under tiden hos Toyota, i dag är han expert hos tyska Sky, samt stöttar sonen David som arbetar mot en framtid i F1 (TT)

Det är sällan som familjen Schumacher pratar om sitt privatliv, men Ralf Schumacher ger en intervju i tyska tz och berättar om hans pappas reaktion när han berättade att han skulle följa i sin brors fotspår och köra Formel 1.

– Pappa sa jämt och ständigt: ”Är du inte klok? Båda två? Det klarar du aldrig. Var snäll och lär dig ett ordentligt yrke, bli kock eller ta över restaurangen på vår go-kartbana. Det ger dig också ett bra liv. Tro inte att en sådan sak kan inträffa två gånger, det är bara att lägga ner.

Michael Schuamcher debuterade i F1 1992 och vann sju VM-titlar. Lillebror Ralf Schumacher debuterade 1997 och under tio år körde han 180 F1-lopp, vann sex av dem och var fyra i VM vid två tillfällen.

Är Verstappen ett hot mot Mercedes i Spanien?

av Anna Andersson

Är Max Verstappen ett hot mot Mercedes även i Spanien GP i F1 2020?

Spanien GP i F1 2020
Kan han knäcka Mercedes igen? (TT)

Knappast över ett varv, där Mercedes dominerade den första träningsdagen. Valtteri Bottas körde ett varv på 1:16.785  under den första träningen och under den andra var Lewis Hamilton snabbast 1:16.883. Hamilton var 0,821 sekunder före Bottas uner eftermiddagen och 0,821 före Max Verstappen, Red Bull under pass två.

Alla dagens bästa tider hittar du här.

Men när det gäller de längre strinterna är det inte lika självklart att det är Mercedes som styr läget.

– Max longruns ger oss gott mod, framförallt på medium. Det ger oss en bra känsla inför söndag, säger Red Bulls Christian Horner efter träningen, men hans stjärnförare Max Verstappen är inte lika optimistisk.

– Det var en engångsföreteelse, säger han och syftar på förra söndagens seger.

– Jag tror inte att det kommer att hända allt för ofta i år.

Möjlig strategi för Spanien GP i F1 2020

Mercedes å andra sidan har jobbat hårt med att försöka förstå varför deras däck slets så hårt under de två helgerna i Storbritannien.

– Vi testade longruns med alla däckalternativen och vi drabbades inte av några blåsor i alla fall, sa Valtteri Bottas efter träningen.

Däckalternativen är nu de samma som under den första tävlingen på Sivlerstone. Det vill säga den hårdare varianten av de två som användes under de två senaste loppen. Pirelli tror på två stopp, detta eftersom det är oerhört varmt i Sopanien och det väntas vara runt 30 grader varmt i luften  under söndagen också.

– Soft, medium, soft är en möjlig strategi, säger Pirellis Mario Isola enlgit  motorsporttotal.

– Det skiljer ungefär 0,8 sekunder mellan soft och medium, ungefär vad vi har förväntat oss. Mellan medium och hårda däck skiljer det 1,1 sekunder och det kommer att bli ännu jämnare under racet. Det vet vi.

Det blir en spännande helg som vi har fram för oss, men enligt Pirellis chef finns det ingen risk att det blir liknande skador på däcken som vå spg i det första loppet i Storbritannien.

– Nej, det komemr intn att hända. Efter det första loppet tog vi in däcken och analyserade dem. Vi hittade problemet.

Vettel med nytt chassi

Hur mår Sebastian Vettel?

Tja Ferrari har gett honom ett nytt chassi till den här helgen och enligt hans förre mentor, Helmut Marko, kan det betyda en hel del:

– Det kan betyda mycket för huvudet, säger Marko enligt F1 Indiser.

– 2014 hade han stora probnlem med bilen hos oss, mellan tävlingarna i Monaco och Montreal fick han ett nytt chassi och plötsligt var han samme gamle Vettel. Det handlade enbart om huvudet.

Spanien GP i F1 2020
Sergio Perez är tillbaka (TT)

Andra nyheter är att Nico Hülkenberg kliver åt sidan för Sergio Perez, som nu testat negativt för COVID-19. Mer om det och en guide med statistik, tider och även en väderprognos hittar du här.

Är du laddad inför Indy 500?

Missa inte min guide med alla tider här. Artikeln inför kvalet hittar du som motorsida i lördagens tidning. Jag  fick möjligheten att prata med både Marcus och Felix inför helgens kval.

För övrigt påpekar Renault att Fernando Alonso inte kommer att kunna köra Indy 500 de kommande åren. Då är det full fokus på F1 och Renault. Teamet tillåter ingenting annat.

Andra snabba nyheter i punktform

Carlos Sainz har nytt chassi i Spanien.

Haas är intresserade av Nico Hülkenberg, men spelar över bollen tiill tysken. Hulken snackar också med Alfa Romeo inför 2021. Alfa avvaktar dock Kimis belsut om framtiden.

Från och med Belgien GP 2020 är det förbjudet med party-modus på kvalet, det vill säga den motorinställning som ger extra fart under kvalet.

Kvalstart i morgon 15.00.

Vi hörs väl?

 

 

 

Sida 125 av 390