Spanien GP i Formel 1 2020 – guide, däck och nyheter

av Anna Andersson
Spanien GP i Formel 1 2020
Sergio Perez gör comeback i F1 i Spanien GP (TT)

Efter två deltävlingar i Storbritannien är  det dags för Spanien GP i Formel 1 2020. Inför tävlingen meddelar Williams och McLaren att man drar tillbaka sin överklagan mot Racing  Point,  medan Ferrari och Renault vill ta ärendet vidare. Vi kan notera att de två team som dragit tillbaka sin överklagan både kör med motorer  från Mercedes nästa år.

Denna historia lär fortsätta och det blir en spännande presskonferens i Barcelona på fredag, där Zak Brown (McLaren), Otmar Szafnauer (Racing Point), Cyril Abiteboul (Renault), Mattia Binotto (Ferrari) och Toto Wolff (Mercedes) möts. Då lär man också diskutera concordeavtalet. Det handlar alltså om vilka team  som förbinder sig till F1 från och med 2021 och har kommit lite i skymundan i år. Deadline är den 18 augusti, men det fons också en möjlighet att dra ut på det till den 31 augusti, då får man dock inte den ekonomiska bonus som utfaller för de team som skriver på före den 18 augusti.

Utökad kalender 2021

När vi ändå är inne på framtida F1 så meddelar Liberty Media, som äger rättigheterna att man planerar för 22 lopp i 22 olika länder nästa år.

– Vi har inte släppt den kalendern än eftersom vi fokuserar på 2020, säger VD Chase Carey.

– Men vi är på väg att bli klara med kalendern för 2021.

Han meddelar att F1 planerar att köra inför publik nästa år.

– Vi har levt med viruset i fem månader och det är sju månader till säsongen ska starta i mars. Med andra ord finns det mycket tid att  diskutera vaccin, behandling, tester och liknande. Allt sådant kommer dessutom att utvecklas vidare.

Tider i Spanien GP i Formel 1

Fredag:

Träning 1 kl 11.00

Träning 2 kl 15.00

Lördag:

Träning 3 kl 12.00

Kval kl 15.00

Söndag:

Spanien GP i Formel 1 kl 15.10.

Däckval

I de båda tävlignarna i Storbritannien spelade däcken, strategin och hanteringen av däcken en mycket stor betydelse. Det var en av nyckeln till att Red Bull och Max verstappen tog säsongens första seger. I Spanien väntar samma gummiblandning som användes vid det första loppet på Silverstone. När Mercedes båda förare drabbades av punktering.

– När man använder mycket downforce så skriker däcken naturligtvis. Downforce fungerar riktigt bra i regn och kyla, då kommer däcken in i rätt arbetsfänster, men när det är varmt så jobbar den utanför det optimala fönstret, kommenterar stallchef Toto Wolff i till tyska Sky.

– Det är med andra ord både en välsignelse och förbannelse att vi är snabba och kör om segrar.I vissa typer av race, där däcken är en avgörande faktor så kör vi slut på dem.

Enligt väderprognosen väntar en rejäl värme i helgen. Över 30 grader under så väl fredag,  som lördag och söndag.  Ingen nederbörd och bara enstaka moln. Med andra ord runt 15 grader varmare i luften än när vi var i Barceslona  och testade i slutet av februari.

 

Guide till Spanien GP i Formel 1 2020

Circuit de Barcelona-Catalunya
Längd: 4,655 km
Varv: 66
Tävlingsdistans: 307,104 km.
Avstånd till första kurvan: 730 m
Antal vänsterkurvor: 7
Antal högerkurvor: 9
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim:      4 (T5, T10, T14, T15)
Bromszoner: 8 ( 1 hård)
Maxfart utan DRS: 315 km/tim
Minsta hastighet: 75 km/tim.
Vinnande strategi 2019: 2 depåstopp ( Två depåstopp var den vanligaste strategin förra året)
Antal depåstopp i loppet: 37
Risk för säkerhetsbilen: 36 procent. Sedan 2003 har det varit fyra lopp med säkerhetsbil, totalt har säkerhetsbilen varit på banan 7 gånger.
Seger från lägst startposition: Fernando Alonso, Ferrari, år 2013, från startplats 5.
Segrar från pole position: 21
Första segrare: Nigel Mansell, 1991, men Gerhard Berger hade pole position.

Sebastian Vettel är en pressad man inför Spanien GP och han anser att den tredje sektorn är nyckeln till ett snabbt varv i Barcelona.

– De mest spännande kurvorna är väl kurva tre och kurva nio, men det är den tredje sektorn som är avgörande i Barcelona. Innan du har klarat den har du inte satt varvet, säger Sebastian Vettel när han beskriver banan och faktum är att den tredje sektorn skiljer sig väldigt mycket från de två övriga.
– Det är väldigt lätt att göra ett litet misstag där, överköra däcken lite och tappa viktig tid.

Statistik inför  Spanien GP i Formel 1 2020

Topp 8 i kvalet:

1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Charles Leclerc, Ferrari
6. Pierre Gasly, Red Bull
7. Romain Grosjean, Haas F1
8. Kevin Magnussen, Haas F1

Snabbaste kvalvarv:

Absolut: 1:14.648 (Fernando Alonso, Renault, 2006)
2019: 1:15.406 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:16.173 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:19.149 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:22.000 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:24.681 (Nico Rosberg, Mercedes)

Förare med flest pole position:

Michael Schumacher (7)
Lewis Hamilton (4)
Kimi Räikkönen (2)
Mark Webber (2)
Nico Rosberg (2)
Mika Häkkinen (2)
Gerhard Berger (1)
Damon Hill (1)

Spanien GP i Formel 1 2020
Hamilton firar segern 2019 (TT)

Topp 8 i Spanien GP 2019:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Charles Leclerc, Ferrari
6. Pierre Gasly, Red Bull
7. Kevin Magnussen, Haas F1
8. Carlos Sainz, McLaren

Snabbaste varvet

Absolut: 1:15.641 (Giancarlo Fisichella, Renault, 2005)
2019: 1:18.492 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:18.441 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:23.593 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:26.948 (Daniil Kwjat, Toro Rosso)
2015: 1:28.270 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Senaste fem vinnarna:

2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Max Verstappen Red Bull
2015 Nico Rosberg Mercedes

Förarna med flest segrar:

Michael Schumacher (6)
Lewis Hamilton (4)
Mika Häkkinen (3)
Fernando Alonso (2)
Nigel Mansell (2)
Kimi Räikkönen (2)
Sebastian Vettel (1)
Jacques Villeneuve (1)
Max Verstappen (1)
Felipe Massa (1)

Perez tillbaka till Spanien GP i Formel1 2020

Vi kan notera att Sergio Perez är friskförklarad och gör comeback i helgen. Nico Hülkenberg har dock inte gett upp hoppet om en framtid i F1. Mer om det läser du här.

I helgen startar också uppladdmingen inför Indy 500. Jag har pratat med både mArcus och Felix, det kommer flera artiklar under veckan, men den första kommer här och ger dig en guide.

Du hittar alla träningar, tv-tider, startlista och vad svenskarna tänker när spektaklet startar i dag.

Max Verstappen vinnare i Formel 1

av Anna Andersson
Max Verstappen
Max Verstappen en vinnare igen (TT)

Red Bull har tagit säsongens första seger. Detta tack vare Max Verstappen.
Efter en usel start på säsongen tycks tjuren ha fått vingar och Verstappen har klättrat upp till plats två i VM.
Samtidigt har jag så svårt att förstå mig på den där bilen.
Den verkar vara oerhört svårkörd, kräva oerhört mycket av sin förare och verkar passa den ena av teamets förare som handen i handsken. Samtidigt som den får den andra att se ut som en medelmåtta.

Max Verstappen med årets första seger

Red Bulls stjärna Max Verstappen har nu tagit fyra pallplatser på fem race och han kör i en helt annan liga än kollegan Alex Albon. Albon har tagit mindre än hälften av det antalet poäng som Verstrappen lyckats med och är helt enkelt för långsam. Utan en andraförare i toppklass kommer Red Bull aldrig kunna utmana Mercedes om någon titel utan enbart om enstaka racesegrar.

Skillnaden kan naturligtvis ligga i att Red Bull utvecklat en bil som passar Verstappen. Han är en förare som gillar en bil som är något instabil i bakvagnen och som också klarar av att leverera trots att han måste kompromissa. Den erfarenheten har inte Alex Albon skaffat sig under sitt andra år i Formel 1 och han har av naturliga skäl inte det självförtroende som Verstappen har. Samtidigt behöver han leverera, både för sin egen skull och för teamet. Red Bull som team är inte känt för att ha tålamod med sina förare. Teamchef Christian Horner arbetar gärna med att sätta hög press på dem och för ett år sedan fick bytte teamet ut Pierre Gasly mot Alex Albon – efter halva säsongen.

Debakel för Vettel

Frustrerad Vettel (TT)

Red Bull är just nu inte det enda teamet som har problem med att förarna levererar i olika världar. Samtidigt som Ferraris Charles Leclerc körde in på fjärde plats sedan han hanterat däcken med bravur hade Sebastian Vettel ännu en tung dag på racerbanan. Han snurrade på det första varvet, kritiserade strategin och slutade på plats tolv. Den fyrfaldige världsmästaren har nu tagit en poäng på två lopp i Storbritannien.
Även om Vettel ska lämna Ferrari efter säsongen så är detta allt annat än vad han hade hoppats på inför säsongen. Alla kan se att årets bil inte kan konkurrera på ren fart, men kollegan Charles Leclerc ligger fyra i VM. Vettel har tagit tio poäng på fem lopp.
Det är riktigt dåligt och för Vettel verkar det som om det enda som ökar efter varje tävlingshelg är hans egen frustration.

Adjö Nico?

Var det allt vi såg av Nico Hülkenberg? Han gjorde comeback förra veckan sedan Sergio Perez testats positivt för COVID-19. I går kvalade han in som trea och i dag körde han som sjua efter att ha gjort ett tredje depåstopp och släppt förbi sin teamkollega Lance Stroll. Enligt teamet och Hülkenberg var det nödvändigt, men det snackas om att det var en teamorder för att ge Stroll fler VM-poäng.

Till nästa helg räknar teamet med att Perez testar negativt och då är han tillbaka i bilen. Hulken däremot får fortsätta att leta efter en förarplats till 2021 och de senaste tio dagarna har absolut stärkt hans aktier.

F1 reser nu vidare till Spanien och Barcelona för ett tredje race på lika många veckor. Då väntar ytterligare ett lopp med den hårdare gummiblandningen som användes på Silverstone förra veckan. Det var då Mercedes båda förare drabbades av punktering.
Fördel Red Bull?

Mer om loppet och resultatlistan hittar du här.

Sensation av Nico Hülkenberg

av Anna Andersson

Valtteri Bottas tog pole position före Lewis Hamilton vilket är oerhört starkt gjort, men det är Nico Hülkenberg som vi minns efter kvalet till helgens deltävling på Silverstone. Under sin andra helg i Racing Point tog han plats tre i kvalet, före Max Verstappen, Daniel Ricciardo och tre och en halv tiondel snabbare än Lance Stroll som har kört  bilen hela  året. Det ger tysken fina möjligheter till 2021.

Nico Hülkenberg
Nico Hülkenberg är tillbaka (TT)

För en vecka sedan var blev Hulken inkastad hos Racing Point sedan Sergio Perez testats positivt för COVID-19. Han hade inte kört F1 sedan förra hösten och slutade som 13:e man på kvalet och han fick inte ens starta racet eftersom bilen hade tekniska problem. Därefter visste han inte om han skulle få köra morgondagens race utan han fick ett oerhört sent besked en gång till. Nu startar han som trea i morgon – och har chansen på att ta karriärens första pallplats.

Snacka om överraskning om det skulle lyckas.

– Det  har varit helt galna dagar, förra veckan var en verklig höjdpunkt, sedan världens bottennapp på söndagen. Den  här veckan har jag kunnat förbereda mig bättre, säger Hulken efter kvalet.

– Jag är lite överraskad över att vara trea, och har ett stort leende på mina läppar. Samtidigt har jag en stor respekt för racet i morgon. Det är tufft att jag aldrig fick starta förra veckan, att jag inte fick med mig den erfarenheten. Nu gäller det att jag lärt mig snabbt. I dag är det lördag och det betyder ingenting, det är söndagen som avgör även om detta är en härlig stund.

Startuppställning F1 70 år

1) V. Bottas, Mercedes
2) L. Hamilton, Mercedes
3) N. Hülkenberg, Racing Point
4) M. Verstappen, Red Bull
5) D. Ricciardo, Renault
6) L. Stroll, Racing Point
7) P. Gasly, AlphaTauri
8) C. Leclerc, Ferrari
9) A. Albon, Red Bull
10) L. Norris, McLaren
11) S. Vettel, Ferrari
12) C. Sainz, McLaren
13) R. Grosjean, Haas F1

14) E. Ocon, Renault (straffad med tre platser)
15) G. Russell, Williams
16) D. Kvyatt, AlphaTauri
17) K. Magnussen, Haas F1
18) N. Latifi, Williams
19) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
20) K. Räikkönen, Alfa Romeo

Alla förare i topp tio kommer att starta på medium, utom Red Bulls Max Verstappen.

Han kommer att starta racet på hårda däck, det är samma däck som var medium för en vecka sedan eftersom Pirelli har gjort en förändring i däckvalen. Det är även det däck som han startade på förra veckan. Det blir spännande att se hur den strategin kan ställa till det för Mercedes.

– Jag har pole position, då är målet att vinna. Ingenting annat, säger Bottas.

Nico Hülkenberg trea – tung helg för mästare

Vettel försvann i Q2 (TT)

Vi kan konstera att det är en tung helg för före detta världsmästare Kimi Räikkönen försvann i Q1, han har inte gått till Q2 vid något tillfälle i år. Sebastian Vettel gick inte vidare gtån Q2 utan har startplats 12 i morgon och är klart slagen av Charles Leclerc (fyra tiondelar).

– Det var allt som fanns i bilen, jag gjorde allt jag kunde. Tack så mycket, sa Vettel på teamradion efteråt.

Teamet svarade:

– Förstår.

Det var ett oerhört frostigt möte över radion och Vettel är just nu ingenstans förrutom i ryktessvängen. Det pratas fortfarande om hans framtid, enligt tyska BILD har han skrivit på ett kontrakt med Aston Martin (Racing Point) för tre år. Det pratas också om en comeback hos Red Bull och Alpha Tauri, där han trivs bra med teamchef Frans Tost. Vettel påpekade i går att det är miljön, inte lönen som är avgörande.

För övrigt firar F1 70 år den här helgen och inför det plockade jag fram 15 klassiska ögonblick ur historien och fem saker jag önskar aldrig hade hänt. Det är PLUS.

Vilka är dina fem favoritögonblick? Lägg dem gärna i kommentarerna!

Racing Point och copygate

Under helgen diskuterar temat copygate, det vill säga Racing Points eventuella kopiering av Mercedes, friskt. Ferrari, McLaren, Renault, Williams och även Racing Point vill bestrida den dom som FIA kom med efter Renaults protest mot Racing Point.

Mer om själva domen läser du här.

Intressant att Ferrari vill protestera, jag tänker mest med tanke på hur de själv hanterade regelboken i samband med motorskandalen i slutet av 2019 och sedan gjorde en hemlig överenskommelse med FIA under testerna inför årets säsong.

Det är också intressant att se att Williams och McLaren, som båda har motorkontrakt med Mercedes ( McLaren från och med 2021) kliver in i handlingen.

Samma sak som Haas 2015?

Mercedes å andra sidan ser tillbaka i historien…

– Vi hade ett liknande fall med Haas 2015. De fick hela bilen från Ferrari och det fanns inte en del på den bilen som Haas designat. Ferrari gjorde allt och de använde sig av ett kryphål eftersom Haas inte deltog i F1 tidigare. De ställde upp med en bil som verkligen kunde konkurrera  eftersom det var en kopia av Ferrari, hävdar Wolff.

– Vi har sett kryphål vid flera tillfällen och vi har tagit det på ett sportsligt sätt. Då ville vi veta vad som gällde, precis som Renault nu. Vi fick besked att Haas var inte någon deltagare i VM eftersom de inte var inskrivna än. Punkt slut. När en finns måste man acceptera det och försöka slå dem. Det är bara att ta det och jobba vidare.

Det uttalandet är naturligtvis inte Haas glada över.

– Det är rent skitsnack, säger Günter Steiner.

– Vi hade ingen Ferrari, hur ska han veta det? 2015 var också reglerna annorlunda, det  blev klart först i efterhand. Vi använde oss enbart av det vi fick.

Vi kan konstatera att detta är en historia som kommer följa med oss ett bra tag.

 

Racing Point döms för fusk – tappar poäng

av Anna Andersson

Racing Point döms för fusk. Det meddelar FIA.

Renault har lämnat in en protest för att de anser att Racing Point har kopierat Mercedes, Racing Point hävdar att de gjort det via foton, men den här protesten handlar konkret om beluftningen av bromsarna. Renault anser att det är omöjligt att bygga dem efter ett foto och att Racing Point därmed har fuskat.

Racing Point döms för fusk
Poängavdrag och böter (TT)

Inför dagens första träning kom FIA med en dom av den protest som Renault lämnat in. Enligt FIA har Racing Point brutit mot det sportlsiga reglementet och måste göra 4 miljoner kronor, ( 2 miljoner per bil) och 7,5 poängs avdrag per bil i konstruktörsmästerskapet. Domen gäller enbart säsongens andra lopp i Österrike, för loppen i Ungern och Storbritannien  får Raicng Point en varning. FIA har i nuläget inte sagt någonting om att delarna inte får användas framöver.

– Det som är bra med domen är att vår bil tekniskt sett är legal, vi kan fortsätta köra på samma sätt. Detta handlar mer om designprocessen, säger Racing Points teamchef Otmar Szafnauer  till Sky.

– Vi har läst det sportsliga reglementet och där står det itne att vi inte får göra det som vi har gjort. Det gör detta något förvirrande. Vi måste fundera över om vi ska protestera mot domen, men det positiva är att vi kan köra med den här bilen. både nu och i framtiden. Den är legal.

Racing Point döms för fusk

Racing Point har 24 timmar på sig att lämna in en protest mot domen.

För de andra teamen handlar det dock inte bara om beluftningen av bromsarna, de vill veta om man får kopiera en anna bild.

– Det handlar om en större helhet, säger Christian Horner, till Sky.

Motortrassel och framtidssnack (TT)

När vi ändå är inne på Racing Point kan vi konstatera att Nico Hülkenberg kör för teamet även denna helg och när det gäller Sebastian Vettels eventuella framtid, då möjligen med Racing Point/Aston Martin säger tysken följande till RTL:

– Jag förstår inte varför jag ska lägga någon press på mig. Jag har fattat ett beslut, sedan får vi se om vi kan få i hop någonting bra eller inte. Det som är avgörande för mig är paketet, vilka människor som arbetar där och hur jag skulle trivas. Det som inte har lika stor betydelse är vad som kommer in på lönekontot.

Låter det som Alpha Tauri i alla fall?

Mercedes fortsatt  i topp

Valtteri Bottas var snabbast under den första träningen. Lewis Hamilton under den andra. Britten satte dagens snabbaste tid, 1:25.606 , med mediumdäcken. De två träningarna inför helgens deltävling på Silvertstone erbjööd hetta och återigen en svart bil i toppen.

Andra nyheter är att Red Bull har en ny bakvinge med sig till helgens race och motortillverkaren Honda har försett dem med en ny motor. Målsättningn är att det ska minska avståndet till Mercedes.

När det gäller Ferrari ser det fortsatt tungt ut eftersom Sebastian Vettel drabbades av motorproblem under dagens andra träning.

Resultat träning 2:

1) Lewis Hamilton , Mercedes 1:25.606
2) Valtteri Bottas, Mercedes + 0.176
3) Daniel Ricciardo, Renault + 0.815
4) Max Verstappen, Red Bull + 0.831
5) Lance Stroll, Racing Point + 0.895
6) Nico Hülkenberg, Racing Point + 1.140
7) Charles Leclerc, Ferrari + 1.206
8) Lando Norris, McLaren + 1.261
9) Carlos Sainz jr.,McLaren + 1.312
10) Esteban Ocon , Renault + 1.322
11) Alexander Albon, Red Bull + 1.354
12) Daniil Kvyat, AlphaTauri + 1.396
13) Pierre Gasly, AlphaTauri+ 1.522
14) Sebastian Vettel, Ferrari + 1.592
15) Romain Grosjean, Haas F1 Team + 1.688
16) George Russell, Williams + 1.714
17) Kimi Räikkönen, Alfa Romeo + 1.929
18) Kevin Magnussen, Haas F1 Team + 1.976
19) Nicholas Latifi, Williams + 2.077
20) Antonio Giovinazzi, Alfa Romeo + 2.349

Vill du ha fakta om däcken ? Här hittar du det.

Förarna till 2021? Här hittar du det.

Bottas klar – listan med alla förare i Formel 1 2021

av Anna Andersson

Listan på förare i Formel 1 2021 blir längre. Valtteri Bottas stannar hos Mercedes. Som väntat.

Förare i Formel 1 2021
Bottas stannar (TT)

Varför skulle teamet byta ut honom?  En bättre wingman till Lewis Hamilton är svår att hitta. Han gör det han ska, utan att på någotsätt hota brittens status.

Kontraktet gäller till 2021, ytterligare ett kontrakt över ett år och därmed känns det som om det är givet att Hamilton också förlänger. Han kan vinna sina åtta titlar, bli tidernas mest framgångsrike och när det är dags  för F1 att ändra regler till 2022 kan Mercedes bestämma sig för om de ska stanna i F1 eller inte och om de stannar,  se vilka förare de vill ha.

Förare i Formel 1 2021 – team för team

Mercedes: Lewis Hamiltons kontrakt går ut. Det gör Valtteri Bottas har förlängt ytterligare ett år.

Ferrari: Charles Leclerc kontrakt till 2024. Carlos Sainz till 2022.

Red Bull: Max Verstappen har kontrakt till 2023. Alex Albons kontrakt går ut, men han tillhör Red Bulls förarafamilj.

McLaren: Daniel Ricciardo har ett kontrakt 2021, det har även Lando Norris.

Renault: Esteban Ocon har kontrakt 2021. Fernando Alonso ett kontrakt över flera år.

Alpha Tauri: Varken Daniil Kvyatt eller Pierre Gasly har kontrakt, men kommer från Red Bulls egna led.

Aston Martin: Lance Stroll vars pappa äger teamet har kontrakt,  Sergio Perez  har kontrakt till 2022. Ändå pratas det om Sebastian Vettel

Förare i F1 2021
Nya förare till Alfa Romeo 2021? (AP)

Alfa Romeo: Kimi Räikkönens kontrakt går ut efter 2020, Antonio Giovanazzi tillhör Ferraris förarakademi. Den tillhör även Mick Schumacher som kör Formel 2 i år.

Haas: Kontrakten för Romain Grosjean och Kevin Magnussen går ut efter 2020.

Williams: Georg Russel har kontrakt över 2021, även Nicholas Lafiti stannar.

 

Hulken tillbaka

Nico Hülkenberg får chansen igen, sägs det i alla fall. Enligt tyska RTL kör han för Racing Point i helgen. Det enda som Racing Point har sagt än så länge är att Perez inte befinner sig i karantän längre och att besked kommer så snart han visat ett negativt test.

För övrigt meddelar McLaren att Paul di Resta är deras reservförare i helgen och Robert Kubica får chansen under första fredagsträningen för Alfa Romeo

F1 70 år

70 år har passerat, tiderna och däckval inför helgen hittar du här. Vi kan vänta oss en varm helg, under samtliga tre tränings- och tävlingsdagar väntas temperaturer upp till 29 grader och växlande molnighet. SOm det ser ut just nu är det en ytterst liten risk för regn.

När nu F1 fyller 70 år hittade jag en kul jämförelse:

Räkna med att  bloggen uppdateras under kvällen och morgondagen:)

Vi hörs

F1 fyller 70 år – tider och däck

av Anna Andersson

I helgen firar Formel 1 att F1 fyller 70 år och inför kalaset på Silverstone leder Lewis Hamilton VM. Överlägset.

Men han är inte nöjd.

– Detta var inte alls det VM som jag hade hoppats på, säger han enligt motorsporttotal.

– Ärligt talat, jag är en racerförare. Framförallt  inom go-karten så kör du hjul mot hjul  och det är det som driver mig till att gå upp ur sängen.

F1 fyller 70 år
Hamilton är inte nöjd (TT)

Faktum är att Hamilton efter fyra lopp kan bryta en deltävling och ändå behålla ledningen i VM.  Efter loppet i söndags, på presskonferensen satt han intill Charles Leclerc och Max Verstappen när han sa:

– För egen del hade jag hellre haft en oerhört jämn kamp med de två killarna här, det är det som driver mig. Jag tycker ändå at jag fick till ett par ordentliga varv, men kvalet är verkligen ingen tajt fajt, varken med Max eller Charles. Jag hoppas att det blir jämnare.

Det är han säkerligen inte ensam om.

I helgen kör mästerskapet återigen i Storbritannien, på Silverstone. F1 fyller 70 år  i år och detta är ett jublieumsrace på den bana där mästerskapet en gång startade.

F1 fyller 70 år  – helgens tider

Fredag:

Träning 1 kl 12.00
Träning 2 kl 16.00

Lördag 8.8:

Träning 3 kl 13.00
Kval kl 15.10

Söndag 9.8:
F1 fyller 70 år:   kl 15.10

Det blev ingen comeback för Nico Hülkenberg förra helgen, får han chansen denna? Det kan ingen svara på än. Det beror på om Sergio Perez fortsätter att testa positivt för COVID-19 eller inte.

Mjukare däck – fler depåstopp?

I helgen kör F1 på Silverstone igen, menden gången får vi ett annat däckalternativ än vad Pirelli hade valt till söndagens race. Då annvändes Pirelli de tre hårdaste däckalternativen, C3 till C5. Ändå var det flera förare som hade problem med punktering. Till helgen blir det ett steg mjukare, C2 till C4.

– Vi höljer lufttrycket i däcket, förklarar Pirellis Mario Isola.

– Man måste ha i åtanke att trycket går ner under fasen  med säkerhetsbilen, och i fasen efter säkerhetsbilen ökar det. Efter omstarten kom en snabb kurva och där går det mycket energi in i däcken. Vi brukar ta något sådant i övervägande när vi tar fram våra rekommendationer. Här har telemetrin visat att energinivån var väldigt hög just där, förklarar Isola för motorsporttotal.com

Faktum är att de flesta förarna bytte däck på varv 12, normalt brukar det vara varv 18-20 och han påpekar att det var en anledning till att det var skador på däcken. Till helgen kommer det däcket som var medium förra helgen att vara den hårdaste varianten och enligt Mario Isola ska det inte går att köra mer än 30 varv på den gummiblandningen.

Romain Grosjean körde dock 36 i söndags.

Vi får se om den nya däckstrategin leder till fler depåstopp, det bör den göra.

INGEN INDYCAR

Notera också att IndyCar skulle ha kört två lopp i helgen, men den kalender som presenetrades den 27 juli har reviderats igen och de två tävlingarna i Mid-Ohio har skjutits på framtiden. Enligt IndyCar ska de genomföras i september eller oktober.

Därmed är nästa deltävling Indy 500 som avgörs den 23 augusti. Den tävlingen kommer  för första gången att köras helt utan publik.

 

 

Hamilton med rekord i kvalet till Storbritanniens GP i F1

av Anna Andersson

Mercedes i topp igen. Eller inte bara i topp. I kvalet till Storbritanniens GP i F1 tävlade Lewis Hamilton och Valtteri Bottas i ett eget mästerskap. De fajtades om vem av dem som skulle ta banrekordet, inte mot någon annan. Så stor är skillnaden just nu inom F1, eller som Max Verstappen sa efteråt.

– Du försöker alltid göra ditt bästa och det är plats tre.

Efter tre lopp och tre segrar för Mercedes känns det som om vi skulle behöva ett under för att någon annan bil ska kunna konkurrera om segrar. Det som möjligen skulle kunna förändra resultattavlan i morgon är antingen om Mercedes båda förare pressar varandra så hårt att de gör misstag eller om det blir ett överraskande regn. Just nu är risken för nederbörd i morgon eftermiddag 20 procent.

Mer om kvalet och startuppställningen hittar du här.

Hülkenberg med tungt kval inför Storbritanniens GP i F1

Storbritanniens GP i F1
Hulken är tillbaka (TT)

Den stora snackisen inför kvalet var Nico Hülkenberg, som på 24 timmar gick från att vara på väg till ett GT-test till att göra comeback i F1. Men han lär knappast vara nöjd med sin kvalcomeback, han lyckades inte ta sig vidare till Q3 utan startar morgondagen från 13:e ruta.

– Dert var inte optimalt, men det vore också en utopi om allt gick helt perfekt direkt, säger han till Sky.

– Farten finns i bilen, men det var inte lätt att hitta rätt rytm, först med mediumdäcken  under inledningen av Q2 och sedan med de mjuka däcken direkt efter. Det förändrade rytmen.

Hans kollega Lance Stroll var tia och gick vidare, han hade dock identisk varvtid med Pierre Gasly och i och med att Stroll satte sin tid tidigare tog han platsen i Q3.  Stroll startar nu från position sex, med mediumdäcket, det är frågan om det är rätt strategi på en bana som är svår att köra om på.

”Kan inte bli mycket sämre”

En annan tysk förare som var besviken är Sebastian Vettel, som startar från position tio.

– Det var inget bra kval. Jag har letat efter  rytmen hela helgen och jag har inte hittat den  än. I morgon har vi fel däck, i slutet av kön och det blir inte enkelt, säger han till Sky.

– Gårdagen var inte alls bra, det var flera saker som inte fungerade, men jag vill inte anklaga någon för det. Från min sida var det ingen perfekt dag i dag heller, jag hittar ingen rytm. Jag tror ändå att det blir bättre i morgon, men hur mycket vet jag inte. Jag kan inte lova någonting, men det kan inte bli så mycket sämre än så här.

Nästa negativa nyhet är Ferraris båda kundteam, Haas och Alfa Romeo. Inget av dem tog sig vidare till Q2. När det gäller bestraffningar till racet så har Georg Russel flyttats tillbaka fem platser för att han ignorerat en gulflagg under kvalet och Daniil  Kvyatt har bytt växellåda, vilket också betyder fem platser ner i starten.

Vill du ha koll på fakta och statistik inför racet? Det hittar du här.

Andra snabba nyheter inför Storbritanniens GP i F1

Portimao ska få ny asfalt inför F1-premiären  i oktober. Det kan ställa till problem för däckleverantören Pirelli.

– Målet är att den nya asfalten ska vara väldigt lik den som finns nu, men vi vet att det alltid är skillnad mellan ny och gammal asfalt, säger F1:s tävlingsledare Michael Masi.

– Den nya asfalten gör att fästet blir bättre och slitaget antagligen lägre.

Storbritanniens GP i F1
Perez sitter i karantän (TT)

Red  Bull Ring. Spielberg, är  på väg att skriva ett nytt kontrakt med F1. Det pratas om ett avtal över fem år.

Nico Hülkenberg fick som sagt hoppa in för Sergio Perez, som testats positivt för COVID-19. Nu pratas det om att han kan bli officiell testförare för teamet. Vem av de två som kör nästa helg är inte klart. Det beror på om Perez testar negativt och om han behöver sitta sju eller tio dagar i karantän. Det är lite olika uppgifter kring den punkten.

För övrigt har Renault protesterat mot Racing Point och deras bil, FIA kommer att behandla protesten efter morgondagens deltävling.

Red Bulls drömmar – snacket inför Storbritannien GP i F1 2020

av Anna Andersson

Tre veckor med race, en veckas paus. Nu är det dags för Storbritannien GP i F1 2020.

Snacket inför tävlingen handlar inte så mycket om i fall Mercedes ska dominera, utan snarare om hur stor deras dominans kommer att bli.

En annan fråga som tagits upp är framtida kundteam. Efter  det att Racing Point försökt skapa en snarlik kopia av Mercedes så har Red Bulls Helmut Marko tagit ton igen. Han bekräftar att Red Bull drömmer om att få köra med fyra likadana bilar.

Storbritannien GP i F1 2020
Återigen i ropet – den rosa Mercedesen (TT)

– Vi har inget problem om FIA avvisar protesten mot Racing Point, säger han till Kronen Zeitung.

– Då gör vi samma sak med Alpha Tauri och sparar mycket pengar. Då har vi i praktiken fyra Red Bull i racet.

Det som stör honom med den ”rosa Mercedesen” är inte att den finns där, utan att det är väldigt mycket hysch-hysch.

– Detta hemlighetsmakeri. Om man nu gör det ska det vara tillåtet och man ska stå bakom det till hundra procent, säger Mako.

– Men för team som Renault och McLaren, som inte har några B-team kan detta naturligtvis bli problematiskt.

I veckan öppnade också Ferrari för kundteam i F1, lite som i motoGP.

– Men förslaget röstades ner av alla team, av F1 och FIA, förklarar attia Binotto.

– Det var ett beslut som vi tog allihop.

Nyheter inför Storbritannien GP i F1 2020

Innan vi går mer in på racet kommer här ett par korta, snabba nyheter som tagits upp i veckan.

Sergio Perez har testats positivt för COVID-19 och missar helgens lopp. Här läser du mer.

Domarna kommer at ha extra koll på banbegränsningen (tracklimits) vid Copse och Stowe denna helg.

Istanbul hävdar att man förhandlar med F1 om ett lopp 2020.

Kinas GP 2020 ska nu vara struket.

Spaniens GP kommer att köras i i mitten av augusti, detta trots att coronasmittan ökar i området kring Barcelona.

– Vi har fått grönt ljus, trots de stigande siffrorna. Hotellen har meddelat vad vi måste göra för att checka in och vi får genomföra evenemanget eftersom vi befinner oss i vår egen biosfär, säger RTed Bulls Helmut Marko till F1-Insider.

Sex frågor in för Storbritannien GP

Inför Storbritannien GP i F1 2020 har jag funderat lite på fem frågor som vi vill ha svar på under helgen.

Dör övrigt hittar du guiden till helgens race här. Tider och en väderprognos hittar du här.

Hur reagerar Ferrari den här helgen?

En femteplats i konstruktörsmästerskapet är inte vad vi är vana vid. Efter Ungerns GP har Scuderia Ferrari meddelat att det blir en omorganisation och president John Elkann pratar om att det inte lär bli några segrar före 2022.

Även inför helgen ser det tungt ut.

– Vi vet att det blir svårt, sett till vår prestanda, men vi måste fokusera på att samla så bra innformation som möjligt så att vi kan utveckla bilen åt rätt håll, säger Laurent Mekies, som är sportslig direktör.

Var är Red Bull?

På banan ja, men en toppkandidat eller en bil mitt i fältet? Teamets förare var sjua och trettonde under kvalet till Ungerns GP och det var ett under att Max Verstappen lyckade med ett så bra första varv ( trots allt kaos innnan start) vilket också gav honom plats två i racet.

Storbritannien GP i F1 2020
Nyheter för Alex Albon (TT)

Red Bull har problem med balansen i bilen, i Ungern byggde man om hela bilen till den version man använde sig av under testerna och det arbetet går vidare. Under fredagen har Honda och Red Bull ett möte för att försöka lösa problemen så att bilen och motorn harmoniserar bättre. Ytterligare en nyhet är att Simon Rennie tar över rollen som tävlingsingenjör för Alex Albon, han hade den rollen hos Mark Webber tidigare.

Seger nummer 7 för Hamilton?

Britten kan ta sin sjunde seger på hemmaplan, det skjulle gör ahonom historisk. I dag har han och Alain Prost vunnit sex hemma-GP var. Han har vunnit varje år på SIvlerstone sedan 2014, bortsett från 2018, då Vettel vann sedan Hamilton som startade från pole position snurrade under första varvet sedan han varit inblandad i en incident med Kimi Räikkönen.

Hur bra är Racing Point?

Årets överraskning har haft problem med vätan i kvalet, medbestraffningar och dåliga starter, men ligger ändå fyra i VM- Kan det bli ännu bättre på Silverstone?

Kommer McLaren tillbaka?

En succéartad premiär och tvåa i konstruktörs-VM, men tävlingen i Ungern var tyngre. Till helgens race får McLaren uppdateringar till bilen.

– Under årets första tre race har bilen visat upp de styrkor och svagheter som vi hade förväntat oss. Det gör att vi kan fortsätta på den utvecklingskurva som vi har planerat, säger teknikchef James Key.

Vad händer med Sebastian Vettel?

Det har snackats om att Racing Point har en klausul i Sergio Perez kontrakt och den måste vara utlöst i morgon fredag. Vi kan bara avvakta nyhetsläget.

I morgon är det dasgs för träningar.

Vi hörs då.

 

Guide och snack – Storbritannien GP i Formel 1 2020

av Anna Andersson

F1 är tillbaka, det är dags för Storbritannien GP i Formel 1 2020. Tävlingen avgörs som vanligt på Silverstone, men veckans stora snackis handlar inte om racet. Den handlar om Sebastian Vettel. Ska han köra under 2021 eller inte?

Och om han ska köra, var ska han då köra?

Det har pratats mycket om att Sergio Perez har ett kontrakt som Racing Point ( Aston Martin nästa år) kan bryta till och med den 31 juli. Det är på  fredag. Samma dag som träningarna börjar.

Vettel och den store chefen (TT)

Det har också pratats om att han kan vara på väg tillbaka til Red Bull. Men skulle Max Verstappen gilla det? Det finns en utväg till.

Alpha Tauri.

– De vill ha Sebastian. Frans Tost är ett av hans fans, precis som Dr Marko. Kanske kan något utvecklas där, säger Ralf Schumacher till Sky, där han numera arbetar som expert

– Jag är helt övertygad om att Sebastian kommer satt köra F1 även 2021.

En annan expert, Eddie Jordan, säger däremot i podcasten F1 Nation att han inte skulle skriva kontrakt med Vettel.

– Troligen inte, för det finns så många unga hungriga killar som klarar av att slå igenom, säger han och han ser honom inte i exempelvis Mercedes heller.

– Just nu klarar han inte ens av den mentala kampen mot Charles Leclerc. Skulle han klara av att ta sig an Lewis? Jag tror inte det.

Jordan säger vidare att Leclerc ”krossade honom inom flera områden under sitt första år” och att det är svårt för Vettel, med tanke på hans ålder, att attackera för en plats i toppen igen.

Regn under Storbritannien GP i Formel 1 2020?

Storbritannien GP i Formel 1 2020
Inga fans att fira med i år (TT)

Ja möjligen. Under fredagen kan det komma en skur under den andra träningen. Risken för regn ligger på 40 procent och det väntas varma temperaturer kring 28-29 grader.

Under lördagen sjunker temperaturen till runt 20 grader. Det väntas vara molnigt, men uppehåll underhela dagen.

Under söndagen kan det komma en regnskur efter klockan 16.00 lokaltid, vilket innebär under den första delen av racet. Då är risken för regn ungefär 30 procent. Temperaturerna håller sig under 20 grader.

Guide inför Storbritannien GP i Formel 1 2020

Silverstone Grand Prix Circuit

Helgens tider hittar du här
Längd: 5,891 km/52 varv
Kurvor: 10 höger, 8 vänster.
Avstånd till första kurvan: 420 m
Kurvor under 100 km/tim: 1 (T4)
Över 250 km/tim: 7 (T1, T2, T8, T9, T10, T11, T14)
Längd till första kurvan: 420 m
Däck: C1, C2, C3
 Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt
Bromszoner: 6 ( två hårda)
Toppfart:   310 km/tim ( utan DRS)
Lägsta fart : 85 km/tim
Genomsnittsfart: 231 km/tim
Tid för ett depåstopp: Ca 25 sekunder.
Vinnande strategi 2019: 1 depåstopp, de flesta förarna gjorde två stopp.
Första GP:  1950, segraren var Nino Farina, Alfa Romeo och han vann från pole position.
Segrar från pole position: 19
Seger från högsta startposition: Emerson Fittipaldi, McLaren. Han startade från plats sju när han vann 1975.

Säkerhetsbil: Risken för en säkerhetsbil är 54 procent, sedan 2003 har säkerhetsbilen varit på  banan i sex lopp, totalt har den varit ute åtta gånger under de senaste 15 åren.

Hamilton vann 2017  (AFP PHOTO)

Lewis Hamilton om Silverstone:
”Silverstone är en höghastighetsbana med så många fantastiska kurvor att det är svårt att plocka ut någon. Man måste ha ett bra fäste när man kör i låga hastigheter, men också en mycket stabil bil när man kör i höga hastigheter. Sedan måste man hitta rytmen, bara följa med bilen från Woodcote,flyta med och låta den ta dig hela vägen ända bort genom Club. När allt fungerar är känslan helt oslagbar.”

Statistik inför Storbritannien GP

Topp 8 i kvalet 2019

1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Charles Leclerc, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Pierre Gasly, Red Bull
6. Sebastian Vettel, Ferrari
7. Daniel Ricciardo, Renault
8. Lando Norris, McLaren

Tid för pole position:

Absolut: 1:18.233 (Kimi Räikkönen, McLaren, 2004)
2019: 1:25.093 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2018: 1:25.892 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:26.600 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:29.287 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:32.248 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Förarna med flest poles:

Lewis Hamilton (6)
Nigel Mansell (3)
Fernando Alonso (3)
Damon Hill (3)
Jim Clark (3)
Nino Farina (2)
Stirling Moss (2)
Mika Häkkinen (2)

Topp 8 i racet 2019

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Charles Leclerc, Ferrari
4. Pierre Gasly, Red Bull
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Carlos Sainz, McLaren
7. Daniel Ricciardo, Renault
8. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo

Snabbaste varvet i racet:

Absolut: 1:18.739 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2019: 1:27.369 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:30.696 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:30.621 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:35.548 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:37.093 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Fem senaste vinnarna:

2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Sebastian Vettel Ferrari
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Lewis Hamilton Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes

Förarna med flest vinster:

Lewis Hamilton (6)
Alain Prost (5)
Michael Schumacher (3)
Jim Clark (3)
Nigel Mansell (3)
Jackie Stewart (2)
Jacques Villeneuve (2)
Jose Froilan Gonzalez (2)
Alberto Ascari (2)
Sebastian Vettel (2)

Nytt program för IndyCar 2020 – samt tider för F1 på Silverstone

av Anna Andersson

Samtidigt som vi laddar för Storbritanniens GP i F1 sker stora förändringar i höstens program för Indycar 2020. Det står kvar vid 14 lopp, men nu stryks tävlingarna i Portland den 13 september och Laguna Seca den 19-20 september. Anledningen är att antalet sjuka i COVID-19 i staterna Oregon och Kalifornien har ökat markant den senaste tiden.

Program för IndyCar 2020
Förändringar för Felix och Marcus (IndyCar)

Det gör att den kommande tävlingen i Ohio blir en double-header och det därmed återstår två lopp till Indy 500, inte ett som tidigare var planerat. Den tillkomna tävlingen på ovalen i Illinois kommer att köras under strålkastarljus natten till söndagen den 30 augusti och följs av en tävling i dagsljus den 30 augusti. Dessutom blir det ytterligare två lopp på Indianapolis Motor Speedway. Dessa avgörs i oktober, det gör  att det blir en månads paus för IndyCar i september.

Säsongsavslutningen ligger än så länge kvar. Den körs i Florida den 25 oktober.

Program för IndyCar 2020

07) 08.08: Honda Indy 200 1

Mid-Ohio Sports Car Course, Lexington, Ohio (traditionell racerbana)

Starttid: 20.00 svensk tid

8) 09.08: Honda Indy 200 2

Mid-Ohio Sports Car Course, Lexington, Ohio (traditionell racerbana)

Starttid: 20.00 svensk tid

9) 23.08 104th Running of the Indianapolis 500 presented by Gainbridge

Indianapolis Motor Speedway, Indiana (oval)

Starttid: 19.00 (svensk tid)

10) 29.08: Bommarito Automotive Group 500

World Wide Technology Raceway at Gateway, Madison, Illinois (oval) 1

Starttid: 01.00 den 30.8

11 ) 30.08: Bommarito Automotive Group 500 2

World Wide Technology Raceway at Gateway, Madison, Illinois (oval)

Starttid: 21.00

12) 2.10 Indianapolis GP 2

Indianapolis Motor Speedway Road Course, Indiana (traditionell racerbana)

Starttid: 21.50 (svensk tid)

13) 3.10 Indianapolis GP 3

Indianapolis Motor Speedway Road Course, Indiana (traditionell racerbana)

Starttid: 21.50 (svensk tid)

14) 25.10 Firestone Grand Prix of St. Petersburg

Streets of St. Petersburg, Florida (stadsbana)

Starttid: 20.30 (svensk tid)

F1 i Storbritannien

När vi nu har koll på IndyCars nya kalender så  vänder vi blickarna mot Storbritannien och helgens GP i Formel 1. Efter tre segar för Mercedes under de tre inledande tävlingshelgerna är silverpilen återigen favorit. Ferraris president John Elkann går till och med ut och säger att han inte förväntar sig några segrar i år. Inte nästa år heller. Han tror på vinster först  när det nya reglementet förändrar F1 år 2022.

Ferrari väntar på segrar (Ferrari)

– Nu lägger vi grunden för att vi ska komma tillbaka till vinnarhålet. Det är jag övertygad om, säger han till Gazzetta dello Sport.

– Faktum är att vår bil inte kan konkurrera med de andra.

En annan spännande nyhet är att Gulf är tillbaka som sponsor för McLaren.

Bloggen kommer självklart att hålla er uppdaterade kring allt snack inför deltävlingen på Silverstone den 2 augusti.

Tiderna som gäller är följande:

Fredag 31.7:

Träning  1 kl 12.00

Träning 2 kl 16.00

Lördag 1.8 :

Träning 3 kl 12.00

Kval kl 15.00

Söndag 2.8:

Storbritannien GP kl 15.10

Pirellis däckval är följande:

Sida 126 av 390