Det blir minst 13 lopp i Formel 1 2020. Ytterligare tre tävlingar har nu bekräftats. Den 11 oktober gör Nürburgring comeback, precis som F1-bloggen skrev i går.
Schumacher firar en seger på Imola 2006. Får Ferrari fira någon seger i år? (TT)
Det är första gången sedan 2013 som Formel 1 kör på banan och det kommer att gå under namnet ”Großer Preis der Eifel”. Den 25 oktober avgörs sedan en deltävling i Portugal, Portimao och en vecka senare kör F1 på Imola. På Enzo e Dino Ferrari Autodromo.
Snacka om hemma race för Ferrari – igen. I år man på Monza, Mugello och Imola.
Tävlingen går under namnet ”Grand Prix der Emilia-Romagna”, inte San Marino GP som tidigare. Den kommer dessutom att genomföras under två dagar, den 31 oktober och 1 november.
– Vi gör stora framsteg när det gäller F1-kalendern, säger F1:s chef Chase Carey i ett uttalande.
Minst 13 lopp i Formel 1 2020
De tre nya deltävlingarna ger en kalender med 13 lopp, målsättningen har hela tiden varit mellan 15 och 18 deltävlingar. Detta för att F1 ska uppfylla de aktuella TV-avtalen.
Vilka tävlingar som kommer att avsluta säsongen är inte klart, men det mesta tyder på att det blir två tävlingar i Abu Dhabi och Bahrain i mitten av december. Det finns också utrymme för att tävla i Asien, i exempelvis Vietnam och Mayalsia i november.
Däremot är det nu bekräftat att det inte blir några tävlingar i USA, Kanada, Mexiko eller Brasilien.
– Vi ser fram emot att återvända till Amerika nästa år, förklarar Carey.
Vi är många som håller tummarna för kämpen Alex Zanardi, men i dag har det kommit tråkiga nyheter. Läkarna anser nu att hans tillstånd är instabilt. Du kan läsa mer här.
Personligen känns det tungt. Jag har träffat honom vid ett par tillfällen, dels inom motorsporten men även som paralympier och en större inspiratör har jag aldrig mött. Det finns nog inte någon idrottspersonlighet som har gjort ett större intryck på mig under mina 25 år i den här branschen. Jag minns det första mötet under ett WTCC-test på Monza, efter Paralympics 2006, som om det vore i går och tänker ofta tillbaka på den kraft som han förmedlade och den styrka som han spred omkring sig.
Ingen F1, ingen IndyCar denna helg. Men väl motoGP. Missa inte det.
Tio F1-lopp är bekräftade, men det lär bli ännu fler i Europa. Enligt motorsportmagazin finns en plats för Nürburgring i Formel 1 2020. Man räknar med en comeback den 11 oktober. Där efter väntas tävlingar på Imola och i Portugal.
Nürburgring har ändrat sin bansträckning, men är en klassiker i F1. Här J-M Fangio 1951. (TT)
– Vi har kontakt med F1, men det finns inget ytterligare att tillägga. säger en presstalesman för banan till motorsportmagazin.
Tidigare tävlade F1 på två banor i Tyskland, Hockenheimring och Nürburgring. De två banorna arrangerade ett lopp vartannat år och under Michael Schumachers tid i F1 var intresset enormt, men därefter har det varit problem med ekonomin. På Nürburgring har det inte avgjorts något GP sedan 2013 och Hockenheimring fick hjälp av Mercedes att arrangera fjolårets lopp. I år finns än så länge inget tyskt GP med på kalendern.
För övrigt är det många som är oroade kring Spaniens GP, Barcelona har haft ett nytt stort utbrott av COVID-19, men enligt arrangören ligger banan så pass långt från staden att det inte är något problem att behålla F1:s slutna bubbla. Banan i Montmerlo ligger ungefär en halvtimme norr om staden.
Ferrari med ny organisation
Ny organisation hos Ferrari (Ferrari)
Efter en tung start på säsongen tar Ferrari nu tag i problemet och bygger upp en helt ny avdelning som enbart ska fokusera på prestation. Avdelningen leds av aerodynamikchefen Enrico Cardile, Laurent Mekies ansvarar för det sportsliga och Simone Resta för chassit.
– Den förändringen är nödvändig för att hitta klara linjer mellan ansvar och process, förklarar teamchef Mattia Binotto.
– Avdelningen som leds av Enrico Cardile och de kommer att kunna dra nytta av de erfarna medarbetare som Rory Byrne och etablerade ingenjörer som David Sanchez. De kommer lägga grunden för utvecklingen av bilen.
Rory Byrne är ett namn som väcker bra minnen för Ferraris del, han var del av den organisation som var så framgångsrik under inledingen av 2000-talet. Då tillsammans med Jean Todt, Ross Brawn och Michael Schumacher.
Efter tre lopp av årets VM ligger Ferarris förare långt toppen, på plats sju och tio.
Hamilton vs Ecclestone
För övrigt har debatten kring rasism tagit ytterligare ett steg Bernie Ecclestone, som tidigare styrde F1 med järnhand, gjort ett uttalande till CNN i juni där han hävdade att ”svarta människor ofta är mer rasistiska än vita”.
Bernie Ecclestone, 89, har en het debatt med sin landsman Hamilton (AP)
Den flerfaldige världmästaren kallade Ecclestone bland anat för outbildad. Nu tar Ecclestone, 89, det hela ett steg till och vänder sig direkt till Hamilton:
– Jag har gått i skolan lika länge som du, men det finns en anledning. Jag gick i skolan under det andra världskriget och det var inte alltid de bästa förutsättningarna, säger han till Daily Mail.
Ecclestone tycker att Hamilton ska skatta sig lycklig över att han faktiskt lämnade skolan sim 16-åring och började jobba istället.
– För om jag hade haft en ordentlig utbildning hade kanske F1 aldrig blivit som du har upplevt det och då hade du innte kunat dra så stor nytta av det.
Lewis Hamilton tog säsongens andra seger. Hans åttonde vinst i Ungern, vilket gör att han tangerar Michael Schuamchers rekord.
Årets andra seger (TT)
Segern gjorde också att han tog över ledningen i VM. Med andra ord börjar F1 se ut som det har gjort de senaste tre åren – Hamilton i topp.
– Mercedes kör inte bara på en annan planet, säger Sebastian Vettel.
– De kör i ett annat universum.
När vi ändå är inne på Vettel så är han ryktenas man. Har han någonting på gång med Aston Martin? Detta trots att Racing Point, som blir Aston Martin 2021, har två förare för nästa år. Racing Points stalchef Otmar Szafnauer bekräftar att teamet är intresserat:
– Hur kan man inte vara intresserad av en fyrfaldig världsmästare?
Eller är detta bara ett sätt för Vettel att ta sig tillbaka till Red Bull? Enligt italienska medier, Autosprint och Sky, ska ögaren till Red Bull (Dietrich Mateschitz) arbeta mycket hårt för att Vettel ska ”komma hem igen”.
Själv säger Vettel följande till SKY:
– Det är spännande, det dyker hela tiden upp nya möjlighheter. Vad som komer uta av det vet jag inte än, kanske stannar jag i F1. Kanske kör jag i något annat mästerskap, eller också drar jag mig tillbaka en stund.
Detta är en snackis som lär fortsätta snurra, om inte annat så i Storbritannien om två veckor. Nu återgår vi till dagens race.
Verstappen kraschade under uppvärmningen
Max Verstappen kraschade på väg till statuppställningen, han åkte av i kurva 12, skadade framving och hjulupphängning. Det är ett mirakel att han ens stod på plats när loppet startade och han bör verkligen tacka sina mekaniker för att de lyckades återskapa en körbar bil på rekordtid. Snyggt jobbat – och ett snyggt tack av Verstappen som startade på plats sju och slutade på plats 2.
– Det trodde jag aldrig. Det är oerhört komplicerat att byta de delarna, berömde den tidigare racerföraren Alex Wurz Red Bull i ORF.
Gänget som jobbar för Alex Albon måste till domarna efteråt, anledningen är att man torkade hans plats inför starten. Det är inte tillåtet, enligt det sportsliga reglementet.
Racing Point fyra
Ett stort plus får Lance Stroll och Racing Point som körde in på plats fyra, efter att ha haft startposition tre. Ytterligare ett plus går till Kevin Magnussen och Haas som efter en start på full-wets gjorde ett kvickt depåstopp och tjänade många placeringar. Han körde till slut in på plats nio.
Ett minus för däremot McLaren som efter två imponerande tävlingshelger var tillbaka i den grå verkligheten. Ytterligare ett minus går till Valtteri Bottas som gjorde en miss i starten och så går det naturligtvis inte att besegra Lewis Hamilton.
Vad har annars hänt denna fullmatade motorhelg? För mig har det varit jobb både natt, morgon dag och kväll. Allt i ett.
Marcus Ericsson körde in på ännu en plats bland de tio bästa, för femte gången på sex lopp. Han berättade för mig och sina tankar och du kan läsa det här.
MotoGP har kört premiär med en debutant som vinnare och en svår skada på världsmästaren.
Det läser du här.
De senaste geckorna har varit helt vansinniga för alla oss som håller koll på både IndyCar och F1. Nu ska jag koppla ur mig härifrån, försöka få tillbaka rätt dygnsrytm och återkommer när det är dags för Storbritanniens GP i början av augústi.
Mercedes i topp. Igen. Lewis Hamilton imponerade i kvalet till Ungerns GP och tog sin 90:e pole position. Det är en siffra värd respekt.
– Jag måste nypa mig själv, det är svårt att förstå. Jag är överväldigad. Samtidigt ska vi komma i håg att Valtteri inte gör det enkelt för mig, han ställer höga krav. Det gör att jag alltid måste utföra ett perfekt kvalvarv, säger britten.
– Det kommer att bli en lång väg till kurva ett i morgon, sedan får vi se vad som händer. Jag ska dock göra allt för att ge teamet en dubbelseger.
Stroll efter kvalet (TT)
Mercedes har vunnit de två inledande loppen den här säsongen. Båda i Österrike och Valtteri Bottas leder VM. Nu kör man i Ungern och bakom dem är varken Red Bull, Ferrari eller Ferrari främsta utmanare. Istället är det Racing Point.
– Jag är väldigt glad över detta, bilen har varit stark hela helgen, säger Lance Stroll som startar från ruta tre.
Racing Point snabba i kvalet till Ungerns GP
Han, kollegan Perez som har startposition fyra, och de båda bilarna från Mercedes startar på mediumdäcken. Övriga konkurrenter på soft.
– Det var ett spel under kvalet, men de däcken ger oss en bra position i morgon. Jag är glad att vi klarade oss igenom Q2 på medium, säger Stroll.
Han ser glad ut bakom sin ansiktsmask, men det finns ett orosmolm. Det är den protest som lämnats in mot teamet. Det ryktas om att det är en visselblåsare som avslöjat att teamet har haft ett hemligt och icke tillåtet samarbete med Mercedes. Du läser mer här.
Red Bull hade problem under träningarna, varken Alex Albon eller Max Verstappen hittade balansen i bilen och det blev inte bättre till kvalet heller, detta trots att teamet bröt på spärrtiden i garaget mellan 01.00 och 09.00 natten till lördag. Anledningen var att man behövde arbeta med inställlningarna på bilen.
– Ingenting har fungerat den här helgen, vi är för långsamma. Det är riktigt dåligt, säger Verstappen till RTL.
Varje team har möjlighet att bryta på spärrtiden vid två gånger per säsong, tredje gången blir det en bestraffning.
Andra team som inte ska vara nöjda med kvalet till Ungerns GP är annars, McLaren, Renault, Haas och Alfa Romeo.
Ett plus får däremot Williams. Båda bilarna gick vidre till Q2. När hände det senast? Georg Russel var nia i Q1. Före bland annat Alex Albon, Red Bull och Charles Leclerc, Ferrari. Återigen körde han till sig startplats 12. Leclerc tog sig sedan vidare till Q3 och Ferarris båda förare delar startled tre, vilket är bättre än tidigare under säsongen.
Ferrari erkänner – har tappat prestanda
När vi ändå är inne på Ferrari har stallchef Mattia Binoitto erkänt att teamet fick lov att bygga om motorn efter den senaste regelkorrigeringen och det är därför som motorn förlorat prestanda.
Dock känns det som om Ferraris motor är extra drabbad. Alfa Romeo delar sista startled. Kimi Räikkönen har sista startposition. Daniil Kvyatt, Alpha Tauri och Romain Grosjean Haas delar näst sista startled och kollegan Kevin Magnussen är 16;e man i staren av Ungern GP.
Startuppställninngen Ungerns GP
1) L. Hamilton, Mercedes
2) V. Bottas, Mercedes
3) L. Stroll, Racing Point
4) S. Perez, Racing Point
5) S. Vettel, Ferrari
6) C. Leclerc, Ferrari
7) M. Verstappen, Red Bull
8) L. Norris, McLaren
9) C. Sainz, McLaren
10) P. Gasly, AlphaTauri
11) D. Ricciardo, Renault
12 ) G. Russell, Williams
13) A. Albon, Red Bull
14) E. Ocon, Renault
15) N. Latifi, Williams
16) K. Magnussen, Haas F1
17) D. Kvyatt, AlphaTauri
18) R. Grosjean, Haas F1
19) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
20) K. Räikkönen, Alfa Romeo
IndyCar i Iowa
Missade du nattens lopp i IndyCar?
Simon Pagenaud vann, från sista startruta.Scott Dixon hadew även han en startruta mycket långt bak och slutade tvåa. Marcus Ericsson tog återigen en plats bland de tio främsta, Felix Rosenqvist hade däremot en strategi som inte fungerade och lyckades inte upprepa förra helgens succé. Mer om det läser du här.
I natt är det dags igen. 02.45 är det beräknad start.
Har du läst om den svenske teamchefen som jobbar för att värva Valentino Rossi?
Jag fick ett snack med honom mellan träningarna under helgens motoGP-premiär i Jerez. Du läser texten här.
Det hävdar Renault som har lagt in en protest mot Racing Point och det är den stora frågan inför Ungern GP.
En rosa kopia (TT)
– Vi tror att de har fått teckningar och delar som sedan har använts till att bygga årets bil. Vi tror inte att det är okej, säger Renaults Marcin Budowski till Sky.
– I dag är bromsaxlarna en viktig del av bilens aerodynamik, dessutom hjälper de till att kontrollera däckens temperatur och temperaturen på däcken är en mycket viktig del av F1 i dag. Bromsaxlarna är vikigare än en framvinge eller diffusor.
Han förklarar att den protest som Renault lämnat in mot Racing Point framförallt handlar om detta och att det nu är upp till FIA att kika på det.
– Om FIA anser att det handlar om en del från ett annat team så förväntar jag mig att man går igenom resten av bilen också, säger Budowski.
Racing Point menar att man byggt sin bil efter de fotografier som man har tagit på fjolårets Mercedes. Jag skrev om deras rosa kopia efter att ha pratat med teamet och du kan läsa det här. Nu får vi vänta på vad FIA säger efter sin undersökning.
Protest mot Racing Point
Annars är det inte så mycket att rapportera efter fredagens träningar. Regnet ställde till endel problem och när det var torrt var Mercedes Lewis Hamilton och Valtteri Bottas en halv sekund före sina konkurrenter. Hamilton var till och med 1,2 sekunder snabbare än vad han själv var på samma bana för ett år sedan.
Det med däcken C2, den näst hårdaste gummiblandningen som Pirelli erbjuder och den hårdaste gummiblandningen som står till teamens förfogande.
– Det var en fantastisk träning och vi lyckades gå igenom allt det som vi hade planerat, sa Hamilton efteråt.
Han kan mycket väl ta sin åttonde seger i Ungern på söndag.
Missnöje hos Red Bull
Hos Red Bull var varken Max Verstappen eller Alex Albon speciellt nöjd med balansen i bilen och inte med regnet under den andra träningen heller. Verstappen var 1,4 sekunder från täten under det första passet, när det var torrt.
– Jag trivs inte i bilen, men vi får kika på det övernatten och göra vissa förändringar, säger han.
När det gäller Ferrari så var domen efter den första dagen att känslan var bättre än i Österrike. Trots att man inte hade några uppdateringar att tala om.
– Morgonen kändes bättre än väntat, sa Leclerc efter det första passet som var det enda passet då det var torrt.
McLarens förare har inlett säsongen bra, men ramlade tillbaka till verkligheten i Ungern. De var efter Racing Point och Renualt och pratar om en katastrof och en chock. Vi får se vad kvalet erbjuder. Start i morgon klockan 15.00.
För övrigt har F1 tagit ungefär 5000 coronatester, två av dem har varit positiva. De personerna som testade positivt var inte med under tävlingarna i Österrike.
Det är dags för F1 i Ungern och nu snackar vi om förare i F1 2021. Desutom om andra förändringar i teamen. Dagens fråga lyder som följer:
Letar Ferrari efter en ersättare till Mattia Binotto?
Det skriver i alla fall Corriere dela Sera. Enligt den italienska tidningen finns också en ersättare, Antonello Coletta som i dag är ansvarig för GT-satsningen.
Detta är spekulationer, men väl värda att vädras. Frågan är hur länge kan Binotto sitta kvar om resultaten fortsätter att utebli.
Perez har redan fått frågor av andra team (TT)
När vi ändå är inne på spekulationer så snackas det friskt om Sebastian Vettel och Aston Martin. Detta samtidigt som Sergio Perez och Lance Stroll har kontrakt med Racing Point som är det teamet som byter namn till Aston Martin nästa år, Stroll är dessutom son till ägaren Lawrence Steoll.
– Ryktet kom upp i veckan och vi fick direkt en fråga från ett annat team i paddock, erkänner Sergio Perez under presskonferensen inför Ungern GP.
– Det är överraskande eftersom jag har ett kontrakt här för nästa år. Jag har ett kontakt till och med 2022.
Vettel själv sa under presskonferensen att det inte finns några nyheter kring hans framtid.
– Allt är fortfarande öppet, säger den fyrfaldige världsmästaren.
När vi ändå är inne på kontrakt så pratas det om att Mercedes vill förlänga med Valtteri Bottas.
– Vi har inlett samtalen, säger Bottas.
– Det rör sig i rätt riktning.
Williams har i dag presentert sina förare för 2021, Nicholas Latifi och Georg Russel.
Förare i F1 2021 – team för team
Mercedes: Lewis Hamiltons kontrakt går ut. Det gör Valtteri Bottas också.
Ferrari: Charles Leclerc kontrakt till 2024. Carlos Sainz till 2022.
Red Bull: Max Verstappen har kontrakt till 2023. Alex Albons kontrakt går ut, men han tillhör Red Bulls förarafamilj.
McLaren: Daniel Ricciardo har ett kontrakt 2021, det har även Lando Norris.
Renault: Esteban Ocon har kontrakt 2021. Fernando Alonso ett kontrakt över flera år.
Alpha Tauri: Varken Daniil Kvyatt eller Pierre Gasly har kontrakt, men kommer från Red Bulls egna led.
Aston Martin: Lance Stroll vars pappa äger teamet, Sergio Perez har kontrakt till 2022.
Nya förare till Alfa Romeo 2021? (AP)
Alfa Romeo: Kimi Räikkönens kontrakt går ut efter 2020, Antonio Giovanazzi tillhör Ferraris förarakademi. Den tillhör även Mick Schumacher som kör Formel 2 i år.
Haas: Kontrakten för Romain Grosjean och Kevin Magnussen går ut efter 2020.
Williams: Georg Russel har kontrakt över 2021, även Nicholas Lafiti stannar.
Är du intresserad av fakta och statistik kring helgens race? Det hittar du här.
Efter den framgångsrika helgen i Wisconsin kör IndyCar vidare i Iowa. På en mycket kort oval, 1,4 km med hög bankning. Det handlar om 250 varv, ett varv tar ungefär 17 sekunder. Eller som Felix Rosenqvist sa – känslan är att åka i en torktumlare.
– Vi var väldigt snabba på den förra ovalen i Texas och jag känner verkligen att jag har tagit ett steg på ovalerna i år, säger Felix Rosenqvist.
– Det var något jag fokuserade mycket på under vintern. Iowa är en helt annan typ av bana än Texas – en kortoval istället för en superspeedway – men jag hoppas att känslan infinner sig även där. Det är en intensiv helg med två race, så det är bara att köra!
Marcus Ericsson ligger bäst till av svenskarna i sammandraget, efter två fina race förra veckan är han sexa. Rosenqvist är åtta efter en seger, men en betydligt sämre inledning.
Den här helgen handlar det om nattmagnling. Jag håller tummarna för att vi slipper regn och kan köra igång klockan 03.15 natten till lördag.
Sebastian Vettel till Aston Martin? Det är det stora snacket inför Ungern GP i Formel 1 2020.
Väntar en positiv framtid på Vettel? (TT)
Vad ligger egentligen bakom ryktet? Jo enligt Bild Zeituing är det redan klart och motorsport-total skriver att Vettel nyligen träffade ägaren Lawrence Steoll i dennes semesterhus i Gaastad i Schweiz.
Ingenting är undertecknat än, men enligt Bild handlar det om att Racing Point ( som blir Aston Martin till nästa år) har en klausul i kontraktet med Sergio Perez. De kan avsluta samarbetet med mexikanen före den 31 juli och de betalar honom ett antal miljoner kronor.
Själv säger Vettel att han inte vill bli satt under press utan att han vill fatta sitt belsut när han är redo till det.
En intressant kommentar kommer från Gerhard Berger, som var teamchef för Torro Rosso när Vettel vann för dem på Monza 2008:
– Inom F1 är det så att saker och ting oftast är klara nör de diskuteras i paddock. Därför kan jag mycket väl föreställa mig att Sebastian dyker upp hos Aston Martin. Det kan vara det enda alternativet där han känner att han verkligen kan vinna, säger Berger till ServusTV.
– De gjorde en riktigt bra prestation i Österrike och med Sebastian i bilen skulle det bli ännu bättre.
Sedan snackas det om Nico Hülkenbergs comeback i GT Masters, om Ferraris intåg i IndyCar och om Verstappen kan utmana Mercedes i Ungern. Detta är det sista loppet på tre veckor innan det blir en veckas paus för F1 innan det är igång igen.
Guide inför Ungern GP i Formel 1 2020
Hungaroring: Längd: 4,381 km/ 70 varv. Start: Kval 15.00 på lördag och race kl 15.10 på söndag. Avstånd till första kurvan: 610 m Antal kurvor: 14 ( 7 höger och 7 vänster). Kurvor över 250 km/tim: 0 Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T6, T13) Väderprognos, däckval och alla tider: Däckslitage: Medel Bromsslitage: Lågt Bromszoner: 11 (5 hårda) Högsta fart utan DRS: 310 km/tim Genomsnittlig fart: 190 km/tim. Antal GP: 33, Nelson Piquet vann första loppet 1986. Antal segrar från pole position: 15. Seger från högsta startposition: 2006, Jenson Button, plats 14, 2006. Vinnande strategi 2019: 2 stopp (De flesta valde dock två stopp) Tid att köra depårakan vid en hastighet av 60 km/timmen: 20,5 sekunder.
Antal lopp med säkerhetsbil sedan 2003: 2 lopp.
Statistik inför Ungern GP i Formel 1 2020
Verstappen hade chansen på en vinst 2019, men strategin höll inte (TT)
Topp 8 i kvalet 2019
1. Max Verstappen, Red Bull
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Sebastian Vettel, Ferrari
6. Pierre Gasly, Red Bull
7. Lando Norris, McLaren
8. Carlos Sainz, McLaren
Michael Schumacher (7)
Lewis Hamilton (6)
Ayrton Senna (3)
Sebastian Vettel (3)
Mika Häkkinen (2)
Fernando Alonso (2)
Riccardo Patrese (2)
Nico Rosberg (2)
Topp 8 i racet 2019:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Max Verstappen, Red Bull
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Charles Leclerc, Ferrari
5. Carlos Sainz, McLaren
6. Pierre Gasly, Red Bull
7. Kimi Räikkönen, Alfa Romeo
8. Valtteri Bottas, Mercedes
Snabbaste varvet i racet 2019:
Absolut: 1:17.103 (Max Verstappen, Red Bull, 2019)
2019: 1:17.103 (Max Verstappen, Red Bull)
2018: 1:20.012 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:20.182 (Fernando Alonso, McLaren)
2016: 1:23.086 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2015: 1:24.821 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
Fem senaste vinnarna:
2019 Lewis Hamilton Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Sebastian Vettel Ferrari
2016 Lewis Hamilton Mercedes
2015 Sebastian Vettel Ferrari
Förarna med flest segrar:
Lewis Hamilton (7)
Michael Schumacher (4)
Ayrton Senna (3)
Mika Häkkinen (2)
Nelson Piquet (2)
Jenson Button (2)
Damon Hill (2)
Sebastian Vettel (2)
Jacques Villeneuve (2)
Är det dags för Ferrari att lägga ner säsongen? Det snacket hörs redan inför Ungern GP i F1 2020.
Den frågan väcks efter de två första racen i Österrike, framförallt det sista katastrofalt dåliga racet där båda bilarna kolliderade i den tredje kurvan.
Spänning hos Ferrari (TT)
Channel 4:s expert David Coulthard är tuff i sin dom, han är övertygad om att drömmen om en VM-titel 2020 har gått i kras:
– Säsongen är för kort och skillnaden mellan prestandan i torrt och vått är för stor, säger han.
– Det enda de kan göra är att arbeta för att ta revansch nästa år.
Ferrari har en lång väg kvar
Även F1:s sportchef Ross Brawn är kritisk:
– Det var en helg som Ferrari kan glömma, skriver han i sin kolumn på Formula1.com.
– Charles tog på sig kollisionen, men det hjälper inte.
Han fortsätter:
– Som stallchef vill man aldrig uppleva något sådant, men denna gång gjorde det ännu ondare för Ferrari eftersom de hade jobbat så hårt för att få sina uppdateringar till Österrike en vecka tidigare än vad de hade planerat, skriver han.
– Detta komemr de inte tat kunna vända över en natt, utan de har en mycket lång väg tillbaka.
Tider Ungern GP i F1 2020
Redan i helgen kör F1 i Ungern. Tiderna som gäller är följande:
Fredag:
Träning 1 kl 11.00
Träning 2 kl 15.00
Lördag:
Träning 3 kl 12.00
Kval kl 15.00
Söndag: Ungern GP kl 15.10.
Det visas på Viaplay, Viasat Motor, tyska RTL eller österrikiska ORF ( icke betalkanaler)
Det kan mycket väl bli en regnig helg i Ungern. Enligt prognosen väntas det regn samtliga dagar.
På fredag ska det, neligt prognosen, vara uppehåll under förmiddagen. Sedan är det risk för regn under den andra träningen.
Under lördagen väntas det ostadigt väder under dagen, men som läget är nu kommer inte regnet förrän efter klockan 16.00.
På söndag är det risk för skurar från klockan 13.00 och risk för mer ihållande regn efter klockan 16.00.
Sedan är det självklart IndyCar i helgen också. I Iowa. Jag kommer att gå in mer på det senare i veckan, men redan nu kan vi konstatera att det handlar om nattmangling. Det är en beräknad start klockan 03.00 natten till lördag och samma tid natten till söndag. Ladda med kaffe!
Lewis Hamilton var överlägsen i kvalet till Steiermark GP. Han var överlägsen i racet där kollegan Valtteri Bottas slutade tvåa efter en härlig fajt med Max Verstappen, Red Bull.
Hamilton (TT)
– Det har varit ett mäkligt år, men det är härlgit att vara tillbaka i bilen och kunna prestera på det här sättet, säger Hamilton när han intervjuas efter målgång.
Detta var hans 51:a seger från pole position och hans första pallplats i Österrike sedan 2015, om jag minns rätt.
– Jag är oerhört tacksam över att jag är tillbaka på förstaplatsen, det känns som om det var så länge sedan. Det var förra säsongen. Att sedan få komma tillbaka på det här sättet efter en svår premiär är underbart.
Dubbelseger för Mercedes
Därmed har Mercedes tagit två segrar på lika många lopp, men fortfarande är det Bottas som behåller ledningen i VM.
– Lewis hade en bra start från pole position och han kunde kontrollera loppet. Jag startade från plats fyra och det handlade om att begränsa skadorna efter ett dåligt kval. Jag leder fortfarande VM så även om jag hade kunnat vara lite mer nöjd i dag så är det en bra start, säger Valtteri Bottas efter loppet.
Inför säsongsstarten vafr det mycket snack om ifall det skulle bli två spännande lopp, eller två lopp som påminner om varandra när det är två ltävlingar på samma bana två helger i rad. Jag tycker att de två racen på Red Bull Ring var riktigt bra båda två. Under det andra var det inte kampen om segern som höjde mitt intresse, men det var en intressant kamp mellan Bottas och trean Verstappen samt längre ner i fältet under de sista varven under dagens race. De bjöd på en härlig fajt om plats fem, mellan Sergio Perez, Lando Norris, Lance Stroll och Daniel Ricciardo. Den här gången körde Norris om Perez strax före mål och därmed har den unge britten tagit en tredjeplats och en femteplats i inledningen av säsongen.
Det är en imponerande start av säsongen och det känns som om det kan bli en härlig fajt hos McLaren mellan Norris och Daniel Ricciardo 2021.
Jag kan inte heller låta bli att imponeras av Sergio Perez uppkörning, från att åka ut i Q1 i går till att vara nära en femteplats i dag. Alex Albon körde in som fyra i dag och det är också ett positivgt resultat från hans sida.
Resultat Steiermark GP
1) L. Hamilton, Mercedes
2) V. Bottas, Mercedes
3) M. Verstappen, Red Bull
4) A. Albon, Red Bull
5) L. Norris, McLaren
6) S. Perez, Racing Point
7) L. Stroll, Racing Point
8) D. Ricciardo, Renault
9) C. Sainz, McLaren
10) D. Kvyatt, AlphaTauri
11) K. Räikkönen, Alfa Romeo
12) K. Magnussen, Haas
13) R. Grosjean, Haas
14) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
15) P. Gasly, AlphaTauri
16) G. Russell, Williams
17) N. Latifi, Williams
Förarna som bröt:
E. Ocon, Renault
C. Leclerc, Ferrari
S. Vettel, Ferrari
Ferrari i kris
Vad händer med Ferrari?
Efter kvalet var stallchefen Mattia Binotto oerhört självkritisk när han sa:
– Vi måste accepetra att klockan aldrig ljuger, sa teamchefen efter det misslyckade kvalet.
I racet fortsatte problemen när Ferraris förare kolliderade i den tredje kurvan på det första varvet. Charles Leclerc bröt med skador på underredet. Sebastian Vettel bröt med skador på bakvingen. Mer om det läser du här.
– Det fanns ingen plats mer och jag hade redan valt innern, Jag vet inte vad han ville. Det är bittert för oss bdåe och för teamet, men även för mig, Jag ville gärna tävla i dag och jag ville gärna ta revansch efter förra veckan, men tyvärr får vi inte någon sådan, säger Vettel till ORF.
Leclerc erkänner att det var hans misstag:
– Jag vet att arsle i dag, sa han till canal+.
I am disappointed in myself. I'm sorry but being sorry is not enough. Seb hasn't got any faults today. I've let the team down after them working a whole week to bring the updates early. Too eager to gain those places in the first lap. I will learn from it.
– Det smärtar. Det gör ont när båda bilarna har brutit efter två varv. Det är sämsta tänkbara slut på en så tuff helg, säger han till RTL.
Tungt för Vettel (TT)
– När man startar mitt i fältet är det mycket som kan hända. Men man måste också se vem som bär ansvaret. I denna situationen var det rätt tydligt. Nu måste vi se framåt och göra framsteg snarast möjligt
Katastrof är ett hårt ord, men detta är så nära en katastrof man kan komma för det hårt pressade teamet. Vad tycker du?
Mick Schumachers miss
Michael Schumachers son var på väg mot en pallplats. Då startade brandsläckaren, skummet kletade ner hans ratt och han hade inget annat val än att parkera.
Han var för het, helt enkelt;-)
– Statistiskt sätt händer det väl en gång vart tionde år att en bit gummi lossnar och träffar den lilla nödknappen som startar brandsläckaren, skriver Mick Scumacher på twitter.
– Det hände mig i dag när jag låg trea, det är verkligen otur.
Därmed måste han fortsätta att vänta på årets första pallplats.
Både F1 och Formel 2 fortsätter nu till Ungern där man kör nästa helg.
För övrigt vann Felix Rosenqvist sin första seger i Indycar. Självkjalrt har jag pratat med honom. Du läser det här.
Lewis Hamilton utklassade sina konkurrenter i de svåra förhållandena i kvalet till Steiermark GP 2020. Han tog sin 89:e pole position samtidigt som regnet öste ner över banan.
Hamilton tog pole position (TT)
– Jag är oerhört nöjd, vilken tuff dag det har varit i dag! säger Lewis Hamilton efter kvalet till Steiermark GP 2020
Det var hans första pole position i Österrike sedan 2016 och den här gången var han en och en halv sekund framför sin kollega Valtteri Bottas som kör i ett likvärdigt material.
– Det var oerhört svåra väderförhållanden, man såg inte ens vart man körde. Jag hade vattenplaning och fick verkligen hålla tungan rätt i munnen. Samtidigt så älskar jag detta och den utmaningen som det innebär, säger Hamilton (1.19,273)
Hamilton imponerade i regnet
Han tog pole position före Max Vertsappen, som var tvåa i kvalet förra veckan men bröt loppet med tekniska problem.
– Det var ett bra kval, men i Q3 regnade det mer och det verkade som om vi hade lite svårare när det var riktigt blött. Vi alla hade problem med vattenplaning och det var inte så enkelt att köra. Jag försökte hålla mig nära bilen framför för att slippa lite av vattnet på banan, men det var oerhört svårt. Jag tror inte att det fanns någon möjlighet för mig att utmana Lewis i dag, säger Red Bulls förare.
– Samtidigt tror jag att vi kan ha en bra chans i morgon när det ska vara torrt, bilen känns bättre än förra veckan.
Han är dock inte ensam om att vara positiv. Hamilton hade stora problem under fredagen när det var torrt, men han är inte speciellt orolig inför morgondagens race:
– I går var det väldigt svårt, jag hade stora problem under andra träningen, men vi löste det under natten, säger britten.
Trea i kvalet var Carlos Sainz, det är hans bästa kvalresultat i karriären och återigen verkar McLaren kunna vara med och slåss om en plats på prispallen. Förra veckan var det kollegan Lando Norris som utmanade toppteamen.
– Att nå plats tre under ett av de tuffaste kvalen som jag någonsin har kört är fantatsiskt. Det var helt galet på rakorna, säger Sainz.
I och med att det var ett blött kval har nu samtliga förare fritt däckval i morgon. Vi kan förvänta oss ett spännande race där flera team har gjort framsteg under den senaste veckan.
Resultat i kvalet till Steiermark GP 2020
1) L. Hamilton, Mercedes
2) M. Verstappen, Red Bull
3) C. Sainz, McLaren
4) V. Bottas, Mercedes
5) E. Ocon, Renault
6) L. Norris, McLaren
7) A. Albon, Red Bull
8) P. Gasly, AlphaTauri
9) D. Ricciardo, Renault
10) S. Vettel, Ferrar
11) C. Leclerc, Ferrari
12) G. Russell, Williams
13) L. Stroll, Racing Point
14) D. Kvyatt, AlphaTauri
15) K. Magnussen, Haas F1
16) K. Räikkönen, Alfa Romeo
17) S. Perez, Racing Point
18) N. Latifi, Williams
19) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
20) R. Grosjean, Haas F1
Lando Norris flyttas ner tre platser i starten (ignorerade gulflagg under träningen), det gör även Charles Leclerc (hindrade Danil Kvyatt, under kvalet).
Snabba nyheter inför Steiermark GP 2020
Den tredje träningen regnade bort, kvalet sköts upp och när det väl kom i gång regnade det med lite olika styrka. Det skördade sina offer. Exempelvis körde Antonio Giovanazzi, Alfa Romeo, av i slutet av Q1 och skadade sin bil. Det förstörde lördagen för honom men även för kollegan Kimi Räikkönen och Sergio Perez, Racing Point som inte fick någon sista chans att ta sig vidare till Q2.
Leclerc hade problem (TT)
Ferraris Charles Leclerc hade också problem och misslyckades med att ta sig vidare till Q3, samtidigt som Sebastian Vettel slutade på plats tio i kvalet.
– Man kan inte förvänta sig att vi tar enorma steg på en vecka, vi måste hålla i, fortsätta jobba och resten kommer att visa sig, säger Vettel till Sky.
– Det kändes inte som om vår bil var rätt inställd för regn, det var oerhört svårt att få upp däcken i rätt temperatur.
En förare som däremot gjorde sitt bästa kval var Georg Russel. Williams förare var 12:a.
Haas Romain Grosjean misslyckades i Q1, han drabbades av tekniska problem.
Daniel Ricciardo var med om en rejäl olycka under fredagen, men han klarade sig utan skador och han behöver inte heller göra något motorbyte.
Vad händer med Sebastian Vettel? F1, lägger han av, gör han något annat? Mer läser du här
IndyCar – kvalet är klart
Felix Rosenqvist kvalade bäst av svenskarna, det räckte till fjärde startled, Scott Dixon som vunnit de två inledande loppen startar från led fem. Marcus Ericsson från led sju.
Den regerande mästaren Josef Newgarden har pole, före Jack Harvey.
Anna Andersson är reporter och Formel 1-krönikör på Sportbladet. Anna har varit bosatt i Tyskland och har extra koll på allt som skrivs och snackas om i det motortokiga landet. Varje lördag listar Anna det hetaste i motorvärlden i Sportbladet.