Karusellen snurrar – byte av förare i F1 2021

av Anna Andersson

En spännande vecka med det är många byten av förare i F1 2021. Daniel Ricciardo lämnar Renault för McLaren. Där han blir kollega med Lando Norris.

Carlos Sainz lämnar McLaren för Ferrari där han blir kollega med Charles Leclerc.

förare i F1 2021
Från Renault, via McLaren till Ferrari. (TT)

Det har varit en händelserik torsdag för Formel 1.

Ferraris Mattia Binotto pratar om en ny cykel och en stor framtid när han säger:

– Målet är att ta oss tillbaka till toppen av Formel 1, det kommer att bli en lång resa, inte utan utmaningar.

– Vi tror att förarparet med Charles och Carlos, som är det yngsta förarpartet som Scuderia har haft de senaste 53 åren, är den bästa kombinationen av talang och personlighet för att nå de mål som vi själva har satt upp.

Flera byten av förare i F1 2021

Sainz har skrivit på ett kontrakt för två år, 2021 och 2022. Leclerc skrev på ett kontrakt till 2024 i vintras.

McLaren, som nästa år kör med motorer från Mercedes,  bekräftar Daniel Ricciardo och Lando Norris. Det gör att Renault som satsade stort på Ricciardo inför 2019 står utan förare och teamchef Cyril Abiteboul, lyckades skicka ut ett pressmeddelande utan att ens tacka Ricciardo.

Det känns som ett mycket kyligt avsked och parterna ska ändå samarbeta under en säsong till. Renault hade nog tänkt sig ett helt annat slut på kontraktsförhandlingarna med Ricciado.

– I vår sport är ett gemensamt förtroende, beslutsamhet och engagemang avgörande för ett fabriksteam, säger han.

– I den mycket speciella situation som vi befinner oss i betyder det mer än någonsin. Jag är övertygad om att vi under 2020 kommer att  lyckas med ännu mer. Våra mål och strategier för Renault är oförändrade.

Alonso mot comeback?

Frågan är vad som händer nu?

förare i F1 2021
Mästare med Renault, kommer han tillbaka? (TT) Foeldi)

Renault har en plats öppen. Vem är intresserad av den? Är Nico Hülkenberg redo att återvända? Eller är det Fernando Alonso? Han vann sina två titlar med Renault 2005 och 2006 och har sagt att han är intresserad av en comeback. Nästa  år fyller han 40 år.

Sebastian Vettel?

Han pratar med team, det vet vi.

Men vilka team? Vill han hellre lägga av? Han har kört F1 i 13 år när årets säsong är över.

Hos Mercedes går kontrakten för både Lewis Hamilton och Valtteri Bottas ut. Är Bottas ett alternativ för Renault?

Vi kan konstatera att det är en spännande tid framför oss – även om vi inte har någon racing den kommande månaden.

 

Vettel lämnar Ferrari

av Anna Andersson

Det har ryktats om det, men är klart. Sebastian Vettel lämnar Ferrari. Det kontrakt som går ut 2020 kommer inte att förlängas.

Det bekräftas av både Ferrari och av Vettel.

– För att nå bästa möjliga resultat krävs det att man arbetar i en perfekt harmoni, förklarar Vettel i ett uttalande.

–  Teamet och jag känner att det inte finns någon gemensam önskan om att arbeta tillsammans när den här säsongen är över.

Vettel lämnar Ferrari

Sebastian Vettel lämnar Ferrari
Sebastian Vettel lämnar Ferrari  (AP Photo/Ng Han Guan)

Än så länge har han kört 101 lopp och tagit 14 vinster för Ferrai, men hans dröm har hela tiden varit en VM-titel. Under fjolåret var konkurrensen med Charles Leclerc väldigt tuff och Vettel tappade sin status som självklar etta i teamet. Sedan dess har det ryktats om att Vettel är på väg bort, det pratades till och med om att han skulle lämna F1 efter fjolårets säsong och bryta kontraktet.

Anledningen till att parterna avslutar samarbetet är med största sannorlikhet just Vettels  förlorade status i kombination med att Ferrari erbjudit honom ett kortare kontrakt. Ferrari har hela tiden sagt att de vill behålla honom och det har ryktats om att teamet vill skriva ett kontrakt över ett år, men Vettel vill ha ett längre samarbete och han vill inte ha rollen som andraförare.

Vad händer nu?

Vad Vettel ska göra nu är inte klart, det är inte heller klart inte heller vem som tar hans plats hos Ferrari intill Charles Leclerc. Vï kan räkna med att det kommer att vara vårens stora snackis.

Det ryktas om att McLarens Carlos Sainz, är aktuell,och att Vettel då gör ett byte med spanjoren och går till McLaren. Det pratas också om att Daniel Ricciardo ska lämna Renault för Ferrari, även Renault sägs vara intresserade av att skriva kontrakt med Vettel. Ett annat alternativ är Nico Hülkenberg, som lämnade Renault efter förra säsongen och nu är ledig. Däremot tror jag inte på att Valtteri Bottas är aktuell, om det inte är så att hans manager Toto Wolff väljer Vettel före honom….

När det gäller Vettel är det inte troligt att han återvänder till Red Bull, ett team han vann fyra VM-titlar med. Där skulle han bli kollega till Max Verstappen, den sitsen vill han inte sätta sig själv i.

Framtida teamkollegor? (TT)

Därför återstår tre alternativ om han ska köra F1 2021, McLaren Renault och Racing Point, som då blir fabriksteam till Aston Martin. Ett fjärde alternativ är Mercedes, som har en förkärlek för tyska förare. Kan det vara  ett alternativ?

– Sebastian är en fantastisk förare, en stor personlighet och han vore en tillgång för varje F1-team, säger Mercedes Toto Wolff till dpa.

– Ser vi på framtiden är det i första hand viktigt att vi är lojala till våra förare, det är vår plikt. Men vi kan inte ignorera den utveckling som nu har skett.

Ett femte alternativ är att Sebastian Vettel  lägger av för att tillbringa mer tid  med sin familj.

– Det som har hänt de senaste månaderna har fått flera av oss att fundera över vad vi verkligen prioriterar i livet. Man måste använda sin fantasti och skapa sig en ny bild av en situation som har förändrats, säger Vettel.

– Nu måste jag fundera över vad som verkligen är viktigt för mig och min framtid.

Pengar inte allt

I pressmeddelandet är han tydlig med att hans beslut inte handlar om pengar utan att det är andra värden som är viktiga för honom. Så som jag uppfattar Sebastian Vettel känns det som om han inte vill lämna F1 utan en framgång.

Vettel lämnar Ferrari
Framgången uteblev (TT)

Åren hos Ferrari blev aldrig det han hade hoppats på. En för dålig bil, en för dålig motor, för många små misstag på för många händer i teamet och nu en kollega som är för bra. Det stör honom.

Han  är tjurig, han suktar efter framgång och det stör honom att han inte lyckats vinna VM med Ferrari. För hans ego räcker det inte att vinna VM med ett team. Han vill vinna det med två för att få det erkännande som han anser att han är värd.

Mer om detta läser du här.

Vad händer med F1 i år? Detta är det vi vet.

I morgon onsdag kör vi en chatt under lunchtid/tidig eftermiddag igen. Häng med mig då, men redan nu kan du ställa dina frågor.

 

 

Hockenheim, Imola och F1 förlorar 2 miljarder

av Anna Andersson
Hockenheim 2004
Michael Schumacher firar på Hockenheim 2004 (TT)

I går presenterade Indycar ett startdatum för 2020. Nu konkretiserar F1 sina planer. Det pratas om Imola och Hockenheim.
Casey Carey, F1-boss, bekräftar att man diskuterar med flera banor.
– Vi pratar även med arrangörer som normalt sett inte finns med i vår kalender. Vi vill säkerställa att vi ser på alla möjligheter, säger han enligt motorsporttotal.com.

Hockenheim eller Imola i F1 2020?

Det kan betyda att banor som Hockenheim i Tyskland och även Imola i San Marino kan bli aktuella för F1 2020.
Målet är fortfarande att starta den 3-5 juli i Österrike, köra i Europa till i september och sedan vända öster ut för att så småningom avsluta säsongen i Bahrain och Abu Dhabi i mitten av december.

När vi ändå är inne på banor bekräftar Emerson Fittipaldi för Autoweek att den planerade deltävlingen i Miami, Florida, skjuts upp ett år.
– Den kommer absolut att köras om två år, säger han.
Det är år 2022 det.
IndyCar bekräftade i går att man startar den 6 juni, natten till den 7 svensk tid. Du läser mer om det här, jag fick tag på Marcus Ericsson sent i går. Här hittar du också planen för resten av säsongen.

F1 tappar 84 procent av sina intäkter

För F1, precis som för många andra, har pandemin varit ett hårt slag. Liberty Media, som äger rättigheterna till Formel 1, bekräftar att intäkterna under det första kvartalet har minskat från 246 till 39 miljoner dollar (84 procent). 2019 gjorde F1 en förlust på 47 miljoner dollar det första kvartalet, 2020 handlar det om en förlust på 137 miljoner dollar. Under det första kvartalet 2020 skulle två F1-lopp ha genomförts, i Australien och Bahrain och det gav  2 miljarder i minskade intäkter. Med största sannolikhet kommer förlusterna under det andra kvartalet att vara ännu större. F1 har fortfarande inte kört en meter i tävlingssammanhang under 2020.

Vettels framtid?

Nytt kontrakt? /(TT)

Vid sidan av årets kalender snackas det också mycket om Sebastian Vettels framtid. Enligt italienska medier har tysken avböjt ett första kontraktsförslag. Han var inte intresserad av ett kontrakt över ett år. Nu skriver både Gazzetta dello Sport och Auto Bild Motorsport att Ferrari har erbjudit honom ett avtal ö er två år, 2021 och 2022 inklusive en option. Ferraris teamchef Mattia Binotto har flera gånger påpekat att Vettel är förstavalet. Det gjorde han även inför mina öron i samband med testerna i Barcelona tidigare i år.
Om Vettel tackar nej pratas det om tre kandidater, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz eller Antonio Giovinazzi.

Snabba nyheter

Trots den nuvarande krisen där Claire Williams befarar att F1 kommer att tappa flera team finns det ett team som arbetar för att ta sig in i F1 2022. Panthera.
– Vi lever, projektet är inte avslutat, säger teamchef Benjamin Durand till motorsporttotal.com
Jag har inte så värst bra koll på projektet, det kanske ni har?

Det sägs att det handlar om pengar från Asien, att Tim Milne (tidigare Toyota och Renault) blir aerodynamikchef och att en motorleverantör är klar.
En annan sak som 8 maj för med sig är årsdagen av Gilles Villeneuves död. Nu har det passerat 38 år sedan F1-ikonen omkom under kvalet till Belgiens GP på Zolder. Gilles Villeneuve anses fortfarande vara en av tidernas största F1-förare, även om han aldrig vann någon VM-titel.

Det gjorde däremot hans son Jac, med Williams 1997.

Trevlig helg!

Oraklets plan: Mästare byter team och Mercedes lämnar F1

av Anna Andersson

Veckans hetaste snackis levererar Eddie Jordan. Den tidigare stallchefen som bland annat förutspådde Michael Schumachers comeback 2010 och att Lewis Hamilton skulle lämna McLaren för Mercedes. Nu hävdar han att de är dags för nästa stora transfer.

Mercedes lämnar F1
Lewis till Ferrari? (TT)

– Lewis går till Ferarri, citeras han av Sport1.

– De vet hans värde.

Jordan hävdar vidare att Sebastian Vettel går till McLaren.

– Han har inget annat val än att antingen lägga av eller gå till McLaren. Hans tid hos Ferrari är över sedan länge.

Samtidigt ryktas det dock om att Vettel har erbjudits ett nytt tvåårskontrakt av Ferrari.

Mercedes lämnar F1

Jordan tror att F1-scenen kommer att förändras dramatiskt de kommande åren och att de stora fabriksteamen kommer att lämna sporten. Han förutspår att Mercedes lämnar F1 och tillsammans med Honda och Renault är borta från F1 inom två år.

– Mercedes kan inte ta något annat beslut. De har vunnit allt som går att vinna och under  rådande omständigheter kan de inte marknadsföra fler  framgångar, säger han.

Jordan påpekar att Mercedes huvudsponsor Petronas också kan tvingas lämnna sporten.

– Oljepriserna faller och oljebolagen har inte råd att lägga ut miljonbelopp på att engagera sig i F1, säger han.

– Petronas kommer att behöva dra sig ur och det skapar ett enormt  stort hål hos Mercedes.

F1 2020

Mercedes lämnar F1
Comeback 2021? (AP Photo)

Ni  är fortfarande många som frågar vad som händer med racingen under 2020. Just nu  är läget så att IndyCar planerar en start den 6 juni,  F1 för en start den 5 juli.

WRC väntar på en uppdatering kring Rally Kenya den 15 maj och man diskuterar om Finlands VM-rally ska skjutas upp till  september/oktober.

F1 bör komma med ett nytt  besked om framtiden under maj. Detta för att teamen ska ha en chans att starta upp sina verksamheter igen, men enligt planen handlar det om mellan 15 och 18 lopp.

– Det kommer att  vara sex fruktansvärt tuffa månader om vi ska köra 15 lopp, säger Haas stallchef Günther Steiner till RaceFans.net och just 15 lopp tror han är maxantalet som går att genomföra under årets säsong.

Andra snackisar är Nico Hülkenberg som hoppas på en comeback 2021.

– Det är fortfarande mitt mål, men just nu är det naturligtvis svårt att säga om det fungerar. Det är  många faktorer som måste klaffa och på grund av den rådande pandemin är allt helt upp och ner, säger tysken som körde för Renault ifjol.

Fernando Alonso lär vi däremot inte se i F1 nästa år. Den förre världsmästaren har en annan  plan:

–  Jag vet ungefär vad jag ska göra 2021, jag hoppas på att kunna berätta det snart, säger han.

Däremot är han tydlig med att F1 var bara intressant om det kom nya regler, men de är uppskjutna till 2022.

Racing i helgen – och senaste nytt om F1 2020

av Anna Andersson

Det finns ett startdatum för F1 2020. Men vad betyder det egentligen?

I måndags kom F1 med beskedet om att F1 har som absoluta målsättning att starta den 5 juli 2020 i Österrike. Mer om det läser du här. 

F1 2020
Jubel i Österrike 2018 (AP Photo/Ronald Zak)

Därmed har säsongen fått ett startdatum att se fram emot och alla de team som fortfarande befinner sig i en shutdown har någonting att arbeta med. Fabrikerna måste vara stängda i 63 dagar, efter 50 dagar får tio personer återvända till arbetet. Exakt när det är, är lite olika för de olika teamen. Haas stängde sin fabrik först, den 18 mars, och får återvända först. Renault stängde sist (30 mars) och återvänder sist. Enligt de uppgifter som jag har fått från diverse håll så behöver teamen mellan fyra och fem veckor på sig för att förbereda för att återupp ta säsongen.

Varför det är så viktigt för F1 att starta om säsongen skrev jag om förra veckan. Det läser du här.

Hopp om tävlingar på Spa och Monza i F1 2020

Tanken är att genomföra två lopp i Österrike, därefter är det möjligt att det blir ett i Storbritannien utan publik. Vad händer sedan? Bland annat pratas det om ett lopp utan publik i Tyskland, någonting som Jorn Teske, VD för Hockenheimring, bekräftar för motorsporttotal.

– Vi har kontakt med kollegorna från F1 med jämna mellanrum. När man har arbetat tillsammans under så många är är det ganska  normalt att man kollar av läget. Vi utbyter information och vi har också pratat om den oförutsägbara tävlingskalendern i F1, säger Teske till motorsporttotal.com.

Monza utan fans? (TT)

Det har pratats om att att det inte blir några lopp i Italien och Belgien, men  det tillbakavisas av högt uppsatta personer inom organisationerna.

– Vi är övertygade om  att det blir ett lopp  på Monza, bakom stängda dörrar, säger ordföranden i det italienska bilsportförbundet, Angelo Sticchi Damian , till Sky Sport 24.

Ett liknande uttalande kommer från Vanessa Maes, chef för arrangemanget på Spa.

– Vi för diskussioner med FOM och med regeringen om att arrangera ett GP utan publik, säger hon till ’La Derniere Heure’.

Vi kan förvänta oss att detta blir en fortsatt diskussion, men jag skulle tro att teamen och F1 vill lämna ett besked i mitten, möjligen i slutet av maj. Det är viktigt at det blir ett besked som också är rätt och riktigt. F1 har inte råd med en liknande historia som den i Australien en gång till.

För övrigt fyller F1 70 år i år och jag har roat m ig med att be flera stora svenska  racingprofiler, som Marcus Ericsson, Kenny Bräck, Stefan Johansson och Felix Rosenqvist att ranka sina favoritförare i F1. Du kan läsa den här, det är för PLUS kunder.

E-sport i helgen

Ni som botar racingabstinensen med simracing kan se när Charles Leclerc satsar på att ta sin tredje seger. I helgen är det Virtual Dutch Grand Prix, men man kör på Autodromo Jose Carlos Pace in Brasilien.

Bland förarna märks Alexander Albon (Red Bull), Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo), George Russell och Nicholas Latifi (båda Williams), samt förre världsmästaren i rally och rallycross, Petter Solberg, som kör för Renault. Varken McLarens Lando Norris eller Carlos Sainz kommer till start. Ni kan se det på Viaplay eller på Youtube på F1:s kanal.

Även IndyCar IRacing Challange kör, det handlar om Indianapolis Motor Speedway, på lördag den 2 maj klockan 20.30. Där lär både Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson vara med. Viaplay sänder.

Snabba nyheter

Det snackas om att…

Ingen comeback för Ralf (TT)

…Ralf Schumacher har pratat med BILD och bland annat föreslagit att Sebastian Vettel  och Lewis Hamilton ska byta plats. Han pratade också om en eventuell comeback.

– Det är uteslutet. Jag skulle skämma ut mig, säger 45-åringen vars son David ska köra FIA Formel 3 i år, om serien startar.

…Carlos Sainz är självsäker.

– Jag hade presterat hos så väl som Mercedes som Ferrari, säger han enligt motorsporttotal.

…Sportbladet fortsätter att satsa på chatter. I onsdags ägnade jag återigen två och en halv timme åt era frågor om F1 2020. Du kan läsa hela chatten här och jag törs säga att det kommer tillbaka. Håll utkik.

…Audi lämnar DTM fört att fokusera på Formel E.

…motoGP verkar starta sin säsong i Tjeckien i augusti. Fram tilld ess är samtliga lopp framskjutna. I helgen kör de sim-racing, det kan ses på Viaplay kl 15.00.

 

Vettel och Leclerc – Ferraris framtid?

av Anna Andersson

Vem kör tillsammans med Charles Leclerc i F1 2021? Har Vettel och Leclerc en gemensam framtid?

Sebastian  Vettel har fått ett kontraktsförslag av Ferrari, men enligt italienska medier har han avböjt. Det sägs att Ferrari vill skriva ytterligare ett år med Vettel, men Vettel som hittills alltid haft kontrakt över tre år vill ha ett lika långt avtal en gång till.

Vettel och Leclerc
Vettel och Leclerc (TT)

Ingen av oss kan naturligtvis veta vad som sägs mellan parterna eftersom vi inte sitter med vid förhandlingen. Det vi kan konstatera är att diskussionen är i gång och när Vettel hade en presskonferens via en videolänk förra veckan påtalade han att förhandlingarna om framtiden kan vara klara redan innan det första loppet 2020.

När är det då?

Ja den frågan kan vi fortfarande inte svara på, men det verkar som om det finns goda möjligheter att köra ett eller två lopp i Österrike i början av juli. Start söndagen den 5 juli för att sedan följa upp med ytterligare ett lopp på onsdagen följande vecka. Du kan läsa mer om det här.

Vettel och Leclerc ?

Charles Leclerc, som visat sig vara riktigt duktig på sim-racing, är tydlig med att han gärna behåller Vettel som kollega.

–  Jag trivs väldigt bra med Seb, förklarar han enligt motorsporttotal.

– Vi har alltid haft en bra relation. Även om det kanske inte har sett ut så utifrån så har det alltid varit lugnt mellan oss. Därför hade jag gärna sett att han fortsätter, men självklart kommer jag att respektera det beslut som Ferrari tar.

Leclerc har kontrakt till och med 2024.

Vem är då aktuell för att ersätta Vettel?

Gazzetta dello Sport pratar om Carlos Sainz, McLaren, men man spekulerar också i  om  det kan vara en möjlighet för Daniel Ricciardo, vars kontrakt med Renault går ut efter säsongen, eller om teamet kan tänka sig att ge Antonio Giovanazzi chansen ( möjligen då för att öppna upp för  Mick Schumacher i Alfa Romeo). Ett annat alternativ är naturligtvis att fortsätta med Vettel och Leclerc i två säsonger till, så att Mick Schumacher är redo för Ferrari, för vem  vet om Formel 2 ens kör i år….

Ferraris nya hot

När det gäller framtidens F1 finns det ytterligare en sak som diskuteras om och om igen. Det stavas budgettak. Flera team har påtalat att de gärna vill se att taket sänks till 145 miljoner dollar och det finns team som faktiskt vill att summan ska minska till 100 miljoner dollar.

Det vill inte Ferrari. Teamchef Mattia Binotto förklarar att Ferrari kan lämna F1 om  budgettaket sänks mer. Han är redan bekymrad över förslaget på 145 miljoner dollar.

– Det är en ny och väldigt utmanande uppgift, säger han till The Guardian.

– Det kan man inte göra utan att det blir ett stort offer för oss. Det handlar framförallt om personalen. Vi vill inte hamna vid en punkt där vi måste fundera över andra alternativ för hur vi ska kunna använda  vår  racingsatsning.

Ferrari har i dag ungefär 1500 medarbetare i sitt racingteam och Binotto  förespråkar att man har olika typer av budgettak, för konstruktörer  och kundteam.

– Formel 1 måste behålla platsen som kungaklassen inom motorsportn, både när det gäller så väl teknik som prestanda, säger han.

Nyheter från F1

Andra snabba nyheter inom F1 hadlar om att…

Vettel och Leclerc
Michael Schumacher på Imola 2006 (TT)

….Imola har erbjudit sig att arrangera ett F1-lopp utan publik.

– Den nuvarande situationen är vår chans att arrangera F1 i år, säger Uberto Selvatico Estense som är ansvarig för arbetet på banan till motorsporttotal.

– FIA behöver  ett antal lopp för att kunna genomföra ett VM så som det ser ut i deras kontrakt, varför  skulle de inte fundera över Imola?

…Lando Norris dyker upp i helgens E-race i IndyCar.

… Sir Frank Williams har isolerat sig. Han bor nu i F1-fabriken.

…förre mästaren Nico Rosberg vill se två lopp per bana under avslutningen av 2020.

 

 

Mercedes stallchef köper in sig hos Aston Martin

av Anna Andersson

Mercedes teamchef Toto Wolff engagerar sig hos Aston Martin.

Han har köpt aktier hos sportbilstillverkaren, samtidigt som han förhandlar med Mercedes om att fortsätta sitt jobb som chef för  F1-teamet.

Detta skrivit motorsporttotal.

Delägare i Aston Martin – och Mercedes (TT)

Enligt brittiska Daily Mail har Wolff köpt aktier för 37  miljoner pund,  runt 420 miljoner kronor i Aston Martin som går in i F1 2021. Det kallas för en personlig investering.

– Det är en ekonomisk investering. Det påverkar varken Totos roll som partner eller teamchef hos Mercedes, säger en av Mercedes talesmän enligt motorsporttotal.

Aston Martin F1 – Stroll och Wolff i team

Mercedes och nuvarande Racing Point, som blir Aston Martin F1 i Formel 1 2021, har länge haft en nära relation. Sedan 2013 levererar Mercedes bland annat motorer  och elektroniska komponenter till teamet. Då sklrevs dessutom ett avtal som gör att Daimler äger fem procent av akrierna i konkurrentteamet, men att de inte har någon rösträtt. Därmemot skriver motorsporttotal att Daimler har en vetorätt, kan blockera nya investerare i teamet och avtalet har en uppsägningstid på tre  år.

Toto Wolffs kontrakt med Mercedes löper ut vid årsskiftet, men Wolff ser ingen anledning till att lämna sin position:

– Jag är  och kommer att fortsätta vara Mercedes  motorsportchef och teamchef i F1 och kortsiktigt kommer det inte att förändras, säger han till Österreich.

Marko tror på F1 i Österrike

Helmut Marko räknar med att F1 kör i Österrike i juli.

– Chansen attt vi  kör är  just nu 80 procent, säger han till ORF.

Får han jubla i Österrike? (AP-TT)

Just nu diskuterar man omd et ska bli två lopp,  ett under söndagen den 5 juli  och ett andra under veckan efter.

– Vi funderar över träning och kval på tisdagen och race under onsdag eftermiddag, säger han.

Andra snabba nyheter från F1

Det pratas om att…

…Red Bulls teamchef Christian Horner är övertygad om att Liberty Media kommer att gå in och rädda de team som får problem med ekopnomin. Detta för att ha tio team på startlinjen 2021.

…Malaysia vill tillbaka  till F1. Banan fanns med i F1 från 1999 til och med 2017, men sedan ansåg regeringen att F1 krävde för  mycket  pengar. Enligt banchefen Azhan Shafriman Hanif  funderar man över en möjlighet att komma tillbaka till F1-kalendern.

…Daniel Ricciardos kontrakt går ut och han funderar över framtiden. Där ingår även tankar på om Red Bull är ett alternativ.

– Man  ska aldrig säga aldrig, kommenterar Ricciardo.

 

 

 

F1 2020 – tre race på Silverstone?

av Anna Andersson

I Österrike har regeringen släppt lite på de tuffa bestämmelserna och förhoppningen om ett F1-lopp den 5 juli lever. Men i nuläget handlar det om race utan publik. Spöklopp säger man i Tyskland och det är ett ord som passar rätt bra i sammanhanget.

Seger för Verstappen  i Österrike 2018 och 2019 (AP Photo/Ronald Zak)

Det pratas till och med om två race i Österrike, något som Red Bull som äger banan skulle kunna hjälpa till att styra upp. Det har pratats om att testa teamens personal innan de lämnar hemlandet, att chartra flyg och bussar, samt  låta alla bo på samma hotell.

Tanken på att köra flera race på samma bana lever även i andra länder. Det senaste ryktet säger tre race på Silverstone.

Tre race på Silverstone?

Då pratas det om att använda tre olika bansträckningar på den klassiska banan, men inget av förslagen omfattar ett race i fel riktning. Detta eftersom det är för stora säkerhetsrisker.

Fördelen med att köra flera race på Silverstone är att samtliga team utom Ferrari, Alfa Romeo, Alpha Tauri och delar av Haas har sin bas i närheten  av den brittiska banan. Det skulle underlätta enormt mycket för logistiken. Det sägs att Liberty Media som  äger F1, kompenserar arrangören i Storbritannien för uteblivna biljettintäkter.

Vi kan räkna med att den kalender som F1 hoppas på att presentera i slutet av maj kommer att innehålla flera förändringar mot vad vi är vana vid. I Belgien har regeringen förbjudit alla större evenemang till den 31 augusti. Det gör att Belgiens GP som skulle ha genomförts den 30 augusti behöver hitta ett annat datum.

Vettel kör simracing

Sebastian Vettel har köpt en  simulator, men inte för att delta i något E-Sport lopp utan mer för att det är kul.

– För ett par dagar sedan hade jag ingen, men nu har jag en. Jag tänkte inte  göra någon karriär inom Esport utan det är mest för att det är roligt. När jag  växte upp spelade jag en hel del, men sedan vi fick barn prioriterar jag inte E-sport. Vi får se vad tiden räcker till, säger han i samband med att han håller en presskonferens online.

Vettel har skaffat sig en simulator (TT)

Men han är inte speciellt intresserad av att delta i de virtuella F1-loppen.

– Jag har inte tränat så mycket och vill ju inte göra bort mig. Först måste jag testa lite hemma,  säger han.

– Jag har känt ett visst tryck, från nära vänner och andra racerförare. De har påpekat att de anser att jag  måste testa och att det är roligt. Så nu ska jag göra det.

För övrigt hade jag en evighetslång (kändes det som) chatt i onsdags. I 190 minuter svarade jag på frågor  och konverserade  med läsare. Du hittar den här.

Dessutom har jag tagit fram en ranking på framtidens talanger,  om du missade den i tidningen i lördags så hittar du den här.

Förre chefen: Ställ in hela säsongen

av Anna Andersson

Även Frankrikes GP riskerar att  skjutas upp, eller ställas in.

Tävlingen ligger just nu som premiär 2020 och ska enligt planen genomföras den 28 juni, men när president Emmanuel Macron pratade i måndags förklarade han att han inte tiänker tillåta några större event med publik före mitten av juli.

Hamilton vann i Frankrike 2018, blir det ett race 2020? (TT-AP)

Tour de France är redan inställt och sykeltävlingen skulle ha startat samma helg som F1-loppet skulle ha avgjorts i Le Castellet.

Just nu är hotell och pensionat i Frankrike stängda och gränserna till icke EU-länder är också stängda. Allt detta gör det näst intill omöjligt att hålla ett F1-lopp i slutet av juni – för även om F1 skulle tävla utan publik handlar det om ungefär 1000 personer som reser med F1-cirkusen. allt från teeammedlemmar till läkare, funktionärer och medarbetare på olika TV-bolag.

Ställ in säsongen

Om Frankrikes GP faller bort blir står Ösetrrikes GP på  tur, där utgår man än så  länge i från att tävlingen ska köras  den 5 juli och F1:s sportchef Ross Brawn har varit optimistisk i sina uttalanden. Han tror att det ska gå att köra upp till 19 F1-lopp under säsongen 2019.

Lika optimistisk är däremot inte den tidigare F1-chefen Bernie Ecclestone som anser att  man ska ställa in hela säsongen. Det är samma åsikt som den tidigare FIA-presidenten Max Mosley har:

– Om man väntar riskerar man att försämra läget, utan att vara säker på att man vinner någontingm säger han till DPA.

– Det finns ingen garanti att man kan starta i juli  och för var dag som går blir det allt mer otroligt.

Han vill inte heller se lopp utan publik:

– Det vore en ekonomisk katastrof för alla arrangörer, säger han.

– Istället borde man  ta chansen att ändra organisation och struktur inom F1 för att skapa en ekonomisk grund för framtiden.

Flera F1-team har korttidspermiterat sina medarbetare. Alpha Tauri, Williams, McLaren, Alfa Romeo och Renault har bekräftat åtgärden. Renaults stallchef Cyril Abiteboul bekräftar också att Daniel Ricciardo har gått ner i lön.

Ändå känner han ingen oro för framtiden:

– Jag har inte känslan av att detta kan påverka Renaults F1-team negativt, säger han.

Sir Stirling Moss

I helgen kom beskedete att Sir Stirling Moss har avlidit. Den  bäste som aldrig vann blev 90 år gammal. Moss har varit svårt sjuk de senaste åren, men fram till 2016 besökte han gärna F1. Sedan januari  2018 har han inte gjort några offentliga framträdanden.

Sir Stirling Moss vann 212  av sina 529 F1-lopp, han var VM-tvåa  fyra gånger och trea vid tre tillfällen mellan 1955 och 1961. Han avslutade sin karriär efter en svår olycka 1962, därefter låg han i koma i fyra veckor.

Mercedes hyllar legendaren med ett fint klipp från Monza  2015.

Chatta med mig!

Vill du prata mer om detta? Eller har du andra frågor kring F1, IndyCar eller någonting annat?

I dag kan du ställa dem.

Från och med klockan 12.30 sitter jag framför tangenterna och chattar med de läsare  som vill. Länken hittar du här. 

Jag hoppas att du har tid och lust!

 

 

 

 

Mercedes F1-team ställer om – tillverkar material till sjukhus

av Anna Andersson

Väntar du på  Formel 1?

Du lär  få vänta. F1 har förlängt sin shut down från 21 till 35 dagar. Lite beroende på när fabrikerna stängde kommer de nu att hålla stängt ännu längre. Detta gäller även motortillverkarna.

Mercedes nya satsning (TT)

Det finns dock undantag, Mercedes har valt en annan väg. Teamet håller motorfabriken i Brixworth öppen och har ställt om hela sin produktion för att hjälpa sjukvården. Man har gått från F1 till att man nu producerar andningshjälpmedel.

Medarbetare från motoravdelningen har arbetat tillsammans med medarbetare på Londons universitet för att ta fram CPAP-maskiner. De godkändes av hälsomyndigheterna förra veckan och nu har den brittiska regeringen beställt 10 000 andningshjälpmedel. Varje dag tillverkas 1000 stycken i Mercedes fabrik. Projektet går under namnet Project Pitlane och teamet har även offentlig en beskrivning till hur maskinerna ska byggas.

Varje lopp kostar teamen 20 miljoner kronor

Coronakrisen drabbar många hårt, även Formel 1. Enligt motorsporttotal har Alpha Tauri och Haas bekräftat att de tappar två miljoner dollar per uteblivet lopp. Det handlar i runda slängar om 20 miljoner kronor per inställt lopp och frågan är hur många lopp det blir i år? Det krävs åtta för en hel VM-säsong, Liberty Media och F1 har pratat om mellan 15 och 18 och en start i sommar, men ju längre tid det går innan denna pandemi är under kontroll ju större är risken att hela säsongen ställs in.

Problem för F1 och all annan sport (TT)

Den enda som är positiv är förarföreningens Alexander Wurz, som tror att motorsporten kan starta om innan andra idrottsgrenar gör det.

– Kanske med lopp utan åskådare, motorsport är en individuell gren utan fysisk kontakt, säger han till Österrikes tv-kanal ORF.

– Alla har handskar, alla bär hjälm. Även i garaget. Det finns ingen fysisk kontakt där.

Han föreslår att man gör en läkartest, när medarbetarna anländer till racen och när de åker, lite som en dopningskontroll.

– Men det dröjer nog ett par veckor eller månader innan sjukhusen har möjlighet att ta hand om andra människor än de som har drabbats av COVID-19, säger han.

Stora förändringar i F1 och IndyCar

För att lindra de ekonomiska förlusterna pratar man nu även om att minska det budgettak som är planerat till nästa år, från 175 till 150 miljoner dollar. Ytterligare förändringar som sker nu är att Liberty Media, som äger F1, har permiterat sina anställda. Det har även Racing Point, Williams och McLaren.

I går kväll kom beskedet at ytterligare ett F1-lopp skjuts upp. Kanadas GP. Det blir som väntat ingen premiär i Montreal i mitten av juni, deltävlingen är uppskjuten och det är inte klart om eller när det blir något lopp.

– De senaste veckorna har vi haft en tät kontakt med våra vänner i Kanada och vi stöttar detta nädvändiga beslut för att garantera fansens säkerhet, säger F1:s chef Chase Carey i en kommentar.

– Vi ser alltid fram emot att resa till Montreal som är en fantastisk stad, men nu kommer det dröja lite längre. Vi är övertygade om att det vid ett senare tillfälle i år blir en reejäl show när det väl är dags för race .

Detta betyder att det i nuläget är Frankrikes GP som är ärets säsongspremiär. Det ska enlgit planen avgöras den 27 juni, men det kan naturligtvis ske ytterligare förändringar. Under de 70 år som F1 har tävlat har F1-premiären aldrig avgjorts senare än den 27 maj, 1951 avgördes premiären i Schweiz vid det datumet, men i år lär det bli betydligt senare.

Om det blir av.

I går skrev jag om att IndyCar kalendern har förändrats. Du hittar inlägget här.

Och hela den reviderade kalendern här.

Letar du efter en F1-kalender finnas den här.

Sida 130 av 390