Italien GP i Formel 1 2019 – guide och uppsnack

av Anna Andersson

F1 kommer till en motorbana. Till Italien GP i Formel 1 2019 och den här gången finns det en viss oro bland teamen.

Italien GP i Formel 1 2019
Första segern kom på Spa, nu väntar hemmaplan för Ferrari och Charles Leclerc (TT)

Anledningen är de motorproblem som Mercedes och Ferrari drabbades av i Belgien, hos Mercedes var det så väl Sergio Perez som Robert Kubica som fick parkera med trasiga motorer inför loppet, hos Ferrari var det Antonio Giovanazzi. Tanken är att fabriksteamen ska köra de uppdaterade motorerna den här helgen.

Men vågar de göra det eller är riskerna för stora?

Har de löst problemen?

– Jag tror att vi har det starkaste paketet sett till alla banor, men på banor med långa raksträckor så saknar vi farten.Kanske har vi lite för stort luftmotstånd, beklagar sig Toto Wolff för ORF.

– Jag förstår nu hur Red Bull måste ha känt sig 2014 och 2015.

Wolff hoppas på magi

Han önskar att teamet hittar en magisk lösning de kommande dagarna.

– Vi måste nå en dramatisk förbättring av toppfarten, men jag vet inte om det är möjligt.

Red Bull/Honda meddelar att även Max Verstappen får en ny motor i  helgen och då kommer han att bestraffas. Därmed kan det bli en omkörningsfest på söndag.

– Det är ingen stor grej, säger Verstappen enligt motorsporttotal.

– Man kanske inte kan nå topp fyra när man startar längst bak på Monza, men allt annat är möjligt.

Mercedes analys – vill dra nytta av Ferrari

Innan vi kikar på guiden till Italien GP i Formel 1 2019 vill jag tipsa om detta. Mercedes analys efter Belgien GP där Andrew Shovlin bland annat pratar om varför Lewis Hamilton väntade med sitt depåstopp i Belgien och varför det troligen kommer att se lika kaotiskt ut i kvalet som det gjorde i Belgien

– Det vore bra om Ferrari, som är snabba på raksträckorna kunde gå ut först när kvalet ska avgöras. Om vi kunde komma efter dem och få fördelen av att ligga i luftdraget, säger tävlingsingenjören.

Du hör och ser hela hans analys här

Guide till Italien GP i Formel 1 2019

Autodromo Nazionale di Monza
Lopp: 14 av 21
Längd: 5,793 km.
Varv: 53.
Avstånd till första kurvan: 380 m.
Loppet totalt: 306,720km.
Däckslitage: Långt.
Bromsslitage: Medium.
Kurvor: 7 höger, 4 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 1
Kurvor över 250 km/tim: 1
Maxfart utan DRS: 340 km/tim.
Genomsnittsfart: 237 km/timmen
Antal växlingar per varv: 46
Förarnas däckval. Det hittar du här.
Vinnande strategi 2018: 1 depåstopp (den strategin valde också majoriteten av förarna)
VM-debut: 1950, Nino Farina, Alfa Romeo, vann. 68 GP-lopp har avgjorts på Monza.
Omkörningar: 2016: 68 (27 med DRS)
2017: 60 (18 med DRS)
Antal segrar från pole position: 24
Seger från lägsta startposition: Peter Gethin, BRM, 1971. Startplats 11.
Det var för övrigt ett mycket klassiskt lopp. Det skiljde bara 0,6 sekunder mellan de fem första bilarna och det var åtta ledare i det loppet.

Tiderna inför helgen hittar du här:

Statistik inför Italien GP i Formel 1 2019

Italiens GP i Formel 1 2019
Föraren med flest pole positions på Monza (TT)

Topp 8 i kvalet 2018
1. Kimi Räikkönen, Ferrari
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Romain Grosjean, Haas F1
7. Carlos Sainz, Renault
8. Esteban Ocon, Force India (Racing Point)

Tid för pole position

Absolut: 1:19.119 (Kimi Räikkönen, Ferrari, 2018)
2018: 1:19.119 (Kimi Räikkönen, Ferrari)
2017: 1:35.554 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:21.135 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:23.397 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:24.109 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Förarna med flest pole position:

Lewis Hamilton  (6)
Juan Manuel Fangio  (5)
Ayrton Senna  (5)
John Surtees  (3)
Juan Pablo Montoya  (3)
Sebastian Vettel  (3)
Jim Clark  (3)
Michael Schumacher  (3)

Topp 8 i racet  2018

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Kimi Räikkönen, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Esteban Ocon, Force India (Racing Point)
7. Sergio Perez, Force India (Racing Point)
8. Carlos Sainz, Renault

Snabbaste varvet i racet:

Absolut: 1:21.046 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004)
2018: 1:22.497 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:23.361 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2016: 1:25.340 (Fernando Alonso, McLaren)
2015: 1:26.672 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:28.004 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Senaste fem vinnarna:

2018  Lewis Hamilton  Mercedes
2017  Lewis Hamilton  Mercedes
2016  Nico Rosberg  Mercedes
2015  Lewis Hamilton  Mercedes
2014  Lewis Hamilton  Mercedes

Förarna med flest segrar

Lewis Hamilton  (5)
Michael Schumacher  (5)
Ronnie Peterson  (3)
Sebastian Vettel  (3)
Alain Prost  (3)
Juan Manuel Fangio  (3)
Rubens Barrichello  (3)
Stirling Moss  (3)
Nelson Piquet  (3)
Fernando Alonso  (2)

 

Tack för att du läste ända hit. I morgon återkommer jag med en väderprognos och det senaste snacket. Väl mött.

Italien GP i F1 2019 – däckval och tider

av Anna Andersson

Vi har lämnat Belgien och reser vidare till Italien. Till nästa klassiker, Italien GP i F1 2019.

En bana som arrangerat F1 sedan 1950 och som har mer historia än vad du och jag klarar av att ta in. Monza andas F1, det är som ett bultande hjärta där fansen är blodet som flyter genom varje ven.

Italien GP i F1 2019
Så firade fansen Michael Schumachers seger år 2000 (TT)

Själv kan jag inte gå in genom grindarna till slottsparken utan att få gåshud. Det är som om det är två skilda världar.

En innanför portarna och en utanför. Jag skrev en text om det för fem år sedan. Om du har PLUS kan du läsa den.

Italien GP i F1 2019

Fredag:
Kl 11.00 Träning 1
Kl 15.00 Träning 2

Lördag:
Kl 12.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval

Söndag:
Kl 15.10 Italien GP i F1 2019

Förarnas däckval inför Italien GP

Den mest aggressiva däckstrategin den här helgen väljer Max Verstappen, Sergio Perez och Lance Stroll, Samtidigt håller sig Mercedes och Ferrari något mer åt det försiktiga hållet  – men det finns skillnader mellan Hamilton och Bottas, samt mellan Vettel och Leclerc..

Du kan se själv:

F1 framöver – lämnar Toto Mercedes?

I samband med Belgiens GP har det pratats mycket om framtiden. Om Charles Leclerc och ett tronskifte hos Ferrari.

Men även om antalet lopp framöver. Sebastian Vettel var tydlig med att han gärna hade sett att det gick tillbaka till 16. Samma sak anser Romain Grosjean.

Italien GP i F1 2019
En framtida F1-chef? (AP Photo/Luca Bruno)

Istället blir det en utökning till 22 race nästa år, vilket du kan läsa mer om här. Det pratas om ett nytt tävlingsformat redan från och med nästa år och det ryktas om att F1:s marknadschef avslutar sitt uppdrag till årsskiftet. Enligt BBC vill Sean Bratches kliva av, däremot tänker hans kollegor Chase Carey och Ross Brawn fortsätta i alla fall fram till regeländringen 2021 är genomförd. Sedan snackas det om att det är Toto Wolff som tar över VD-posten  efter Carey som i sådant fall tar över som styrelseordförande.

Spännande tider.
När det gäller regeländringen så kan vi meddela att Renault ska testa 18-tumsdäcken med en ombyggd bil redan i september. Testet genomförs i samråd med däcktillverkaren Pirelli på Le Castellet.

Felix fina facit

Det blev en ny pallplats för Felix Rosenqvist och han har ett bra facit 16 lopp, två pallplatser, en pole positions och nio race i topp tio och fem i topp fem. Han har dessutom haft ledningen i 71 varv.

Texten om hans senaste andraplats hittar du här och jag måste erkänna att jag gillar hans inställning. Inga bortförklaringar utan oavsett vad så hittar han detaljer att förbättra.

För det är trots allt så att den som slutar att bli bättre slutar att vara bra.

Har du börjat fundera över att se något lopp live nästa år?

Här kan du hitta alla datum och banor för IndyCar 2020.

Marcus framtid?

Ännu en pallplats för Felix – som är klar för 2020 (IndyCar)

När det gäller Marcus är ingenting klart än, men efter helgen i Belgien har många frågetecken dykt upp och kommer ett intressant uttalande från hans chef hos SMP Sam Schmidt. Ägaren pratar om Marcus Ericssons utflykt till F1-loppet på Spa och han gjorde uttalandet i samband med att han bekräftade att James Hinchcliffe är klar för teamet 2020.

– Marcus är absolut ett av alternativen till nästa år och han kommer att vara tillbaka i bilen till Laguna Seca, säger Schmidt till motorsport.com.

– Jag vet verkligen inte vad som hände där (med Alfa i Belgien), jag fick besked om att Räikkönen inte skulle kunna köra och  att det var därför de behövde Marcus och sedan åker han dit, men utan att ens få chansen.

– Han var rätt förbannad för han ville vara här och han har kört bra den senaste tiden. Därför är vi också besvikna. Men vi ville göra dem en tjänst och det är ingen stor grej eftersom han bara är 17:e i mästerskapet och vi ville vara snälla.

– Men Marcus är absolut med bland de som är aktuella för  bil#7 nästa år för jag tror att han kan göra det riktigt bra när han har ett års erfarenhet. Det han har gjort i racen har var fantastiskt bra. Han har bara testat på tre banor och han har varit bra på de banorna. Visst har han gjort misstag, men farten finns där och det finns många fördelar med att behålla honom.

Värt att notera är att Rasmus Lindh körde in på en femteplats och en tredjeplats i helgen och är tvåa i Indy Pro 2000.

IndyCar gör nu uppehåll till finalen på Laguna Seca den 22 september. Då handlar det om dubbla poäng.

Tronskifte hos Ferrari Leclerc tar över

av Anna Andersson
Tronskifte hos Ferrari
Charles Leclerc efter sin första seger (TT)

Nu är Charles Leclerc en av de allra största.
Och vi ser ett tronskifte hos Ferrari.
På den bana där en annan Ferrariikon tog sin första seger 1992.

Det är omöjligt att inte dra parallellen mellan Charles Leclerc och Michael Schumacher efter den unge monegasken har tagit sin första vinst i Formel 1. Han tog segern från pole position, på samma bana där Schumacher vann sin första F1-seger för 27 år sedan. Den gången handlade det om en smart taktik i växlande väder.
Den här gången handlade det om svåra yttre omständigheter där Leclerc tog en seger från pole position sedan stallet offrat Sebastian Vettel.

Tronskifte hos Ferrari

Den fyrfaldige världsmästaren fick ta ett väldigt tidigt depåstopp för att skydda Leclerc mot Mercedes båda bilar.
Den strategin gav Charles Leclerc hans första seger.
Den strategin visade att Ferrari är beredda att offra Sebastian Vettel.
Det är en tendens som vi sett under hela året. Leclerc har varit nära segern vid två tillfällen tidigare, i Bahrain och Österrike, men inte nått riktigt ända fram – samtidigt som Sebastian Vettel gjort misstag i avgörande lägen. Leclerc har dessutom slagit Sebastian Vettel i de sex senaste kvalen och redan inför dagens lopp påpekade den förre världsmästaren Nico Rosberg att det är dags för Ferrari att göra Charles Leclerc till nummer 1.
Att han är framtiden.
Vettel har sin storhetstid bakom sig.

 

Seger på Spa – likt Michael Schumacher

Tronskifte hos Ferrari
Michael Schumacher 1992 (TT)

På Spa var Ferraris chefer väldigt tydliga när de uttalade en stallorder mot Vettel och lotsade sin framtidsförare till hans första seger och Ferraris första vinst för säsongen.

Att Charles Leclerc är något alldeles extra har han visat under många år, han vann GP3 som debutant och han gjorde samma sak i Formel 2. Han kom till Sauber-Alfa Romeo förra året och körde in betydligt bättre resultat än sin teamkollega Marcus Ericsson och befordrades till Ferrari inför sin andra säsong i kungaserien.

Han tackade för förtroendet genom att vara nära segern redan i sitt andra lopp och sedan har han kontinuerligt jobbat vidare och blivit allt mer bekväm i bilen under varje tillfälle han varit på banan. Han har lyckats behålla lugnet när Sebastian Vettel blivit stressad och allt eftersom har han visat upp den mognad som krävs för att en racerförare ska nå ända upp till toppen.
Nu har Charles Leclerc tagit sin första seger. Det kommer inte att vara hans sista.
Likt Michael Schumacher gjorde han det på Spa och för Sebastian Vettel som sett sig själv som Schumis arvtagare under många år var detta en skrikande väckarklocka.
Han är inte längre nummer 1.
Det har skett ett tronskifte hos Ferrari.

Framtiden tillhör Charles Leclerc.

Snabba nyheter från Belgiens GP i F1

Tronskifte hos Ferrari
Max Verstappen bröt för första gången i år (TT)

Vi kan notera att…
….Max Verstappen var aggressiv in i kurva ett, men det gick inte. Han bröt Belgiens GP efter en incident med Kimi Räikkönen. Det var Verstappens första DNF i år.
– Jag gjorde ingen vidare start och när jag släppte kopplingen fick jag hjulspinn, säger Max Verstappen när han träffar media i den mixade zonen.
– Kimi trodde nog att han hade fri väg, men när han såg mig kunde jag inte stanna. Man kan inte skylla på någon för den incidenten.
…Kimi Räikkönen rasade i fältet efter incidenten med Verstappen.
Han fick börja jobba sig upp från sista plats.
…oavsett om teamet heter Jordan, Force India eller racing Point. Det är ett stall som alltid är vassa på Spa. 2019 körde Sergio Perez till sig en sjätteplats.
…Lando Norris fortsätter att imponera, men vad tungt att hans bil gick sönder på det sista varvet vilket gjorde att han halkade ner från poängplats.
….Alexander Albon körde upp till plats i sitt första lopp för Red Bull. En imponerande insats med tanke på att han startade på plats 17.

..Antonio Giovanazzi är okej, trots en otäck avåkning.

Det finns självklart en artikel om loppet med en resultatlista

Allt det läser du här.

Nästa vecka är det dags igen – på Ferraris hemmabana. På Monza.

Vad kan hemmateamet och deras starka motor göra där?

 

Snackisar efter kvalet till Belgien GP

av Anna Andersson

Att Ferrari skulle vara snabba på Spa trodde vi. Under kvalet till Belgiens GP i F1 visade deras förare också att så var fallet. Charles Leclerc tog pole position före Sebastian Vettel.

kvalet till Belgiens GP i F1
Charles Leclerc i pole (TT)

Deras bilar var klart snabbare än Mercedes, men nu blir det en spännande uppgörelse i morgon. Banan i Belgien är en av de där det är långt i från säkert att den förare som har pole position också vinner. Det har körts F1 i Belgien sedan 1950, men föraren på pole position har bara vunnit vid 18 tillfällen. Ni minns väl när Michael Schumacher vann i regnet, från startplats 16 i en Benetton?

I fjol hade Lewis Hamilton pole positon, men det var Sebastian Vettel som vann.

Mer om kvalet läser du här.

Mercedes med stora motorproblem – oroande inför racet

Det som väcker en del frågor inför racet är motorerna, Mercedes har haft problem och väjer trots det att köra med den nya uppdateringen. Samma sak gäller för Ferrari, men där är det kundteamen som testar den nya varianten medan fabriksteamet håller fast vid en äldre variant.

Mercedes motoravdelning har jobbat stenhårt under de två veckor som F1 har haft sommaruppehåll, men den nya motorn känns allt annat än stabil.

kvalet till Belgiens GP i F1
Tungt för Kubica (TT)

I går gick Sergio Perez motor sönder. I dag fick Robert Kubica sakta in sedan hans motor tappat i prestanda. Hans kval tog slut i ett moln av vit rök och med eldslågor som slog upp från bilens bakdelar.

Därmed har två av de sex bilarna som kör med motorer från Mercedes drabbats av motorhaveri. Det bör oroa Toto Wolff. Hos Alfa Romeo var det Antonio Giovanazzi som drabbades av motorhaveri.

Det är många förare som har med sig bestraffningar den här helgen. Nico Hülkenberg, har en ny ICE och flyttas ner fem platser. Samma sak gäller Daniel Ricciardo och även McLarens Carlos Sainz.
Alex Albon, Red Bull, Daniil Kvyat Toro Rosso och Lance Stroll, Force India har alla bytt motorer och startar långt bak. Samma sak bör gälla Robert Kubica vars motor havererade, och Antonio Giovanazzi.

Resultat kvalet till Belgiens GP i F1

1) C. Leclerc, Ferrari, 1:42.519
2) S. Vettel, Ferrari, 1:43.267
3) L. Hamilton, Mercedes, 1:43.28
4) V. Bottas, Mercedes, 1:43.415
5) M. Verstappen, Red Bull, 1:43.690
6) D. Ricciardo, Renault, 1:44.257
7) N. Hülkenberg, Renault, 1:44.542
8) K. Räikkönen, Alfa Romeo, 1:44.557
9) S. Perez, Racing Point, 1:44.706
10) K. Magnussen, Haas F1, 1:45.086
11)R. Grosjean, Haas F1, 1:44.797

12) L. Norris, McLaren, 1:44.847
13) L. Stroll, Racing Point, 1:45.047
14) A. Albon, Red Bull, 1:45.799
15) A. Giovinazzi, Alfa Romeo, —
16) P. Gasly , Toro Rosso, 1:46.435

17) C. Sainz, McLaren, 1:46.507
18) D. Kvyat, Toro Rosso, 1:46.518

19) G. Russell, Williams, 1:47.548
20) R. Kubica, Williams, —–

Snabba nyheter efter kvalet till Belgiens GP i F1

Vi kan notera att….

…Charles Leclerc kvalade ut Sebastian Vettel för sjätte loppet i rad. Han leder nu kvalkampen i stallet.

….Lewis Hamilton kraschade under det sista träningspasset och det var tur för honom att Robert Kubica orsakade en rödflagg i Q1. Utan den hade Mercedes knappast lyckats reparera bilen i tid till Q1.

…racingpanelen är online. Här kan du läsa och höra vad Janne Blomqvist och undertecknad tycke rom ett antal aktuella ämnen.

…nyheterna inför 2020. I  gårdagens blogg kan du läsa om Liberty Medias förslag med kvalrace och omvänd startordning som ska testas nästa år. Det blir dessutom 22 lopp, fler än någonsin tidigare och här har du dessutom alla förare som är klara till nästa år – och det är en hel hög.

…temperaturen ska, enligt prognosen, sjunka med tio grader till söndagen. Det lär inte bli mer än max 20 grader varmt i morgon. Hur påverkar det däcken, förarna och bilarna?

Stora nyheter för framtiden avslöjas inför Belgiens GP i F1 2019

av Anna Andersson

Inför Belgiens GP i F1 fick vi besked om att det blir 22 lopp i F1 2020. Nu kommer nästa intressanta nyhet.
Nästa säsong ska bli ett test för framtiden – då vill ägarna Liberty Media experimentera med både kvalformat och lopp.
– Jag skulle  gärna vilja att vi testade ett par grejer 2020, säger F1:s sportchef Ross Brawn till Sky.

Belgien GP i Formel 1 2019
Får han starta sist 2020? (TT)

Auto, Motor und Sport från Tyskland berättar om fyra tävlingshelger där tävlingsformatet kommer att förändras. Det handlar bland annat ett kvalrace på lördagen, om ett sprintlopp med omvänd startordning – sett till hur VM-tabellen ser ut.
Med VM-ledaren och tvåan i sista startled.

Kvalrace med omvänd startordning?

Enligt tidningen ska man testa det på banor där det inte varit så mycket action de senaste åren, som i Barcelona, på Paul Ricard, i Shanghai och ett försök vill man göra på Zandvoort som gör comeback nästa år.
– I och med att vi har ett stabilt utgångsläge när det gäller bilarna nästa år kommer det inte att ske så stora förändringar och det kan ge oss goda möjligheter att göra vissa förändringar på ett par lopp, säger Brawn till Sky.
– Jag kan tänka mig att stallen är öppna för att pröva ett par varianter under lördagen och se vad som är den bästa lösningen.
Liberty Media och stallen kommer att ha en diskussion, mellan deltävlingarna i Italien och Singapore.
– Senast vi träffades diskuterade vi ett par alternativ för lördagen så att vi kunde få en mer spännande söndag, säger Racing Points stallchef Otmar Hizfeld.
Man har även diskuterat om det finns en möjlighet att kortaner fredagarna och köra två pass under eftermiddagen för att teamen ska kunna komma till banan något senare och på så sätt spara pengar.
Vad tycker du om förslagen?

Bestraffningar inför Belgien GP i Formel 1 2019

Belgien GP i Formel 1 2019
Inte nog med att han lämnar Renault. Han får också ett straff inför söndagens lopp (TT)

En annan viktig sak att notera inför söndagens lopp är det flera bestraffningar som ger förändringar i startuppställningen.
Nico Hülkenberg, har en ny ICE och flyttas ner fem platser. Samma sak gäller Daniel Ricciardo.
Det gäller även McLarens Carlos Sainz.
Alex Albon, Red Bull, Daniil Kvyat Toro Rosso och Lance Stroll, Force India har alla bytt motorer och startar längst bak.

 

Snabba nyheter – och snack

Vi kan konstatera att…
..samtliga bilar med motorer från Mercedes får nya aggregat den här helgen. Ferrari är favoriter men Mercedes gör allt för att kunna konkurrera om segern.
…Red Bull planerar för 2020 med samma fyra förare som teamet har i år, frågan är bara vem som ska ta platsen intill Max Verstappen?
…Alain Prost är tydlig med varför Hülkenberg ersätts av Ocon. Tysken ville ha ett kontrakt på två år. Renault ville bara skriva ett plus ett avslöjar fransmannen.

…Marcus Ericsson har tillbringat dagen på reservbänken. Kimi Räikkönen var inte så illa skadad som teamet befarat och har kört båda passen.

– De är okej, jag kan köra, hälsar finländaren.

…Ferraris bilar var helt överlägsna i den första sektorn, den med flest raksträckor. Teamets bil var en halv sekund snabbare än Mercedes och det är svårt att hämta in på resten av banan. Ferrari hade också de två snabbaste varvtiderna under den andra träningen:

Resultat träning 2 inför Belgiens GP i F1 2019

1) C. Leclerc, Ferrari, 1:44.123
2) S. Vettel, Ferrari, 1:44.753
3) V. Bottas, Mercedes , 1:44.969
4) L. Hamilton, Mercedes, 1:45.015
5) S. Perez, Racing Point, 1:45.117
6) M. Verstappen, Red Bull 1:45.394
7) K. Räikkönen, Alfa Romeo, 1:45.708
8) L. Stroll , Racing Point 1:45.732
9) D. Ricciardo, Renault 1:45.735
10) A. Albon, Red Bull, 1:45.771
11) C. Sainz, McLaren, 1:45.999
12) R. Grosjean, Haas, 1:46.120
13) N. Hülkenberg, Renault, 1:46.209
14) D. Kvyat, Toro Rosso, 1:46.214
15) L. Norris, McLaren, 1:46.258
16) A. Giovinazzi, Alfa Romeo,1:46.328
17) P. Gasly, Toro Rosso, 1:46.374
18)K. Magnussen, Haas, 1:46.399
19) G. Russell, Williams, 1:47.887
20) R. Kubica, Williams , 1:48.331

Under lördagen väntar kval klockan 15.00 vi hörs efter det.

Tack för att ni läste så här långt.

Formel 1 i Belgien – Mercedes bekräftar förare

av Anna Andersson
Formel 1 i Belgien
Bottas klar för 2020 (Mercedes)

Det är omstart i Formel 1 i Belgien och Mercedes bekräftar att Valtteri Bottas får fortsatt förtroende. Ett år till.
Bottas som varit i teamet sedan 2017 är nu tvåa i mästerskapet och ser till att teamet tar sina poäng och att Lewis Hamilton är lycklig. Det är kanske lite hårddraget, men Bottas är bra för harmonin i teamet.
Sedan får vi se vad som händer 2021. Då kommer ett nytt reglemente och dessutom går Lewis Hamiltons kontrakt ut….

Även Renault bekräftar Esteban Ocon, vilket betyder att Nico Hülkenbergs rese med Renault är över efter säsongen.

 

Formel 1 i Belgien – IndyCar i Portland

Formel 1 i Belgien
Årets rookie? Tajt i IndyCar (Felix Racing)

När nu F1 närmar sig omstart ska IndyCar avslutas. Marcus Ericsson är på plats på Spa och det var många som drog allt för förhastade slutsatser utan att kolla fakta. Han är där som reserv, han har fortfarande en roll hos Alfa Romeo, och när Alfa kallar måste han komma. Det sägs, men det är ett rykte, att Kimi Räikkönen har problem med en skada och han ska testa den under fredagen. Kan han inte köra så är Marcus där som back-up.  Det som är den stora frågan för hans del är vad som händer i IndyCar. Han har inte något kontrakt inför 2020, hans team står inför en omstrukturering och det är två lopp kvar av säsongen – och ett av dem ska han bevisligen inte köra. Det är väldigt trist för Marcus som den här helgen hamnat lite i kläm mellan sina två åtaganden.

Årets Rookie?

För Felix Rosenqvist handlar det om kampen att vinna titeln som årets bästa rookie.
Det är två lopp kvar, i helgen körde i Portland och det skiljer två poäng mellan amerikanen Santino Ferrucci i ledningen och Rosenqvist som är två poäng bakom. Trea är Colton Herta, 42 poäng efter Rosenqvist och det är 150 poäng kvar att köra om eftersom det är dubbla poäng i finalen som avgörs på Laguna Seca i september.
– Ett av mina stora mål den här säsongen har alltid varit att vinna rookiemästerskapet, säger Felix Rosenqvist. Nu är det två race kvar, och det är först nu man kan börja tänka på det på riktigt. Det är väldigt tight i toppen, främst mellan mig och Santino. Om vi kan ta tillbaka ledningen i helgen och skaffa oss en liten lucka inför finalen vore det idealiskt. Det är klart att pressen finns där, som alltid, men jag har varit i liknande situationer i andra mästerskap tidigare och har lärt mig av det. Jag tänker ta mig an den här helgen precis som vilken som helst – det brukar vara det bästa.

Från oval till Rosenqvists favorit

De två senaste banorna har avgjorts på ovalbanor, nu väntar en traditionell racerbana i Portland Oregon.
– Det känns bra att säsongen avslutas med två road course-race, fortsätter Rosenqvist. Vi har haft väldigt bra fart på den typen av banor och var på pallen senast i Mid-Ohio, så jag ser fram emot både Portland och Laguna Seca. Jag har aldrig kört i Portland förut, men det verkar vara en rolig bana. Den är kort, runt minuten, så det lär bli ganska mycket varvningar i racet. Jag tror att den kommer passa oss bra.

Tidschema IndyCar

TIDSSCHEMA
NTT IndyCar Series | Grand Prix of Portland
Alla angivelser avser svensk tid

Fredag 30 augusti
Fri träning 1: 19.50-20.35
Fri träning 2: 23.40-00.25

Lördag 31 augusti
Fri träning 3: 20.00-20.45
Kval: 00.00-01.15 / LIVE @ Viasat

Söndag 1 september
Race (105 varv): 21.35-23.45 / LIVE @ Viasat

Formel 1 i Belgien

Då återvänder vi till Formel 1.

Formel 1 i Belgien
Senaste segern tog han i Belgien 2018 (TT)

Där lade jag ut en stor guide inför Belgiens GP i år och i tisdags fick du förarnas däckval och samtliga tider.
Väderprognosen talar om lite blandade väderförhållanden, som det kan vara på Spa eftersom det ligger i bergen, i Ardennerna. Det är en bana där det kan vara torrt i depån och regna på andra ställen.
På fredagen väntas temperaturen nå upp till 23 grader, och strålande sol, risken för regn ligger på sex procent.
Under lördagen väntas temperaturen under kvalet ligger på 28 grader, det väntas vara strålande solsken och en svag vind, men ingen risk för regn.
Under söndagen blir det bli tio grader kallare, mellan 18 och 19 grader som mest, men fortsatt soligt. Risken för regn är mindre än 20 procent.

Snabba nyheter

Annars kan vi konstatera att…
…Nicholas Latifi är tillbaka. Han tävlar i Formel 2, men ska också köra F1 för Williams under den första träningen och det är väl inte helt omöjligt att kanadensaren kör F1 nästa år. Är det Williams nästa förarduo vi ser på träningen på fredag? Latifi intill Georg Russell?
….både DRS-zonerna har kortats med 20 meter jämfört med tidigare, men båda finns kvar.
…det ryktas om att Nico Hülkenberg är på väg till Haas, där Romain Grosjean får lämna en plats. Det hade varit lite spännande att se Hulken och Kevin Magnussen i ett team. De två brukar vara väldigt goda vänner….

Nästa race klart – får vi 22 nästa år?

av Anna Andersson
Belgiens GP i Formel 1 2019
Mercedes fortsätter att satsa (TT)

Det närmar sig Belgiens GP i Formel 1 2019, men i dag kom det en spännande nyhet inför F1 2020. Spaniens GP stannar i kalender. Grattis säger vi till en klassisk bana, nästa år firar Spaniens GP 50 år i F1 och 30 år på GP-banan i Montmelo.
– Det är en del av vår strategi att behålla F1:s rötter i Europa. Spanien är ett land med stor tradition inom motorsporten, säger F1-bossen Shase Carey i en kommentar.
Det är inte speciellt märkvärdigt kanske – men det får konsekvenser. Promotorn har sagt att Mexiko GP lär stanna i kalendern, Zandvoort och Hanoi tillkommer 2020, de två som ännu inte har skrivit kontrakt är Tysklands GP som lär försvinna och Italiens GP.
Det mest troliga är att Italiens GP presenterar ett nytt kontakt nästa vecka, inför tävlingen på Monza – och då har vi 22 F1-lopp nästa säsong.

Mercedes jobbar – trots stängd fabrik

F1 kommer nu tillbaka från sommarlovet och fabrikerna har varit stängda. Men det gäller inte alla. Mercedes har fortsatt att satsa stenhårt.

Utan att bryta något förbud.
– Samtidigt som en stor del av våra kollegor i Brackley hade chansen att ladda batterierna för den andra delen av säsongen har var det andra medarbetare som tog över stafettpinnen. Våra kollegor i Brixworth har arbetat hela sommaruppehållet för att förbättra både prestanda och tillförlitligheten på motorn, erkänner Mercedes teamchef Toto Wolff.
Och när vi ändå är inne på Mercedes så går det inte att låta bli att nämna ryktet om att Esteban Ocon ersätter Nico Hülkenberg 2020  medan Valtteri Botats stannar hos Mercedes.
– Om ett annat team når en överenskommelse med Mercedes är det möjligt att de släpper mig för ett tag, säger Ocon enligt F1-Racing.

Raceweek  – igen

Nu är det dags att gå vidare – mot Belgiens GP i F1, statistik och fakta.
Tiderna och förarnas däckval hittade du i gårdagens blogg.
Kul detalj är att det första loppet på Spa vanns av Juan-Manuel Fangio, och det var Nino Farina som hade pole position. Snacka om klassiska förare på en klassisk bana.
Den förare som vunnit flest antal lopp är Michael Schumacher, den av dagens förre som vunnit flest antal lopp är Kimi Räikkönen.
Och den förare som vann i fjol, Sebastian Vettel, har inte vunnit sedan dess.

Guide till  Belgiens GP i Formel 1 2019

Snabbfakta om Circuit de Spa-Francorchamps, Belgien.
Längd: 7004 m (44 varv). Det är det längsta varvet under F1-säsongen.
Avstånd till första kurvan: 265 meter.
Kurvor: 10 höger, 9 vänster.
Kurvor över 250 km/tim: 6 (T2, T3, T4, T15, T16, T17).
Kurvor under 100 km/tim: 3 (T1, T18, T19)
Höjdskillnad: 102 meter
Bromszoner: 8 ( 2 hårda) Det är ganska lågt däckslitage på banan, däremot slits bromsarna hårt.
Genomsnittsfart: 230 km/tim.
Maxfart utan DRS: 325 km/tim
Debut: 1925, men i F1 sedan 1950
Vinnande strategi 2017: 2 depåstopp, vilket också var den strategi som flest bilar valde.
Lopp med säkerhetsbil sedan 2003: 6 ( totalt var säkerhetsbilen ute på banan nio gånger).
Seger från lägsta startplats: 16, Michael Schumacher 1995, Benetton.
Segrar från pole position: 18.

Fakta – Belgiens GP i Formel 1

Belgiens GP i Formel 1 2019
Succé för Racing Poing 2018 – ett team som brukar fungera mycket bra på Spa. Hur går det i Belgiens GP i Formel 1 2019 ?(TT)

Kvalet 2018 – topp 8:

1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Esteban Ocon, Force India (Racing Point)
4. Sergio Perez, Force India (Racing Point)
5. Romain Grosjean, Haas F1
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Max Verstappen, Red Bull
8. Daniel Ricciardo, Red Bull

 

Tid för pole position:
Absolut: 1:42.553 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2018: 1:58.179 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:42.553 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:46.744 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:47.197 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 2:5.591 (Nico Rosberg, Mercedes)

 Förarna med flest pole position:
Lewis Hamilton (5)
Juan Manuel Fangio (4)
Ayrton Senna (4)
Graham Hill (3)
Mika Häkkinen (3)
Alain Prost (3)
Nigel Mansell (2)
Jacques Villeneuve (2)

Race 2018 – topp 8:
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Valtteri Bottas, Mercedes
5. Sergio Perez, Force India (Racing Point)
6. Esteban Ocon, Force India (Racing Point)
7. Romain Grosjean, Haas F1
8. Kevin Magnussen, Haas F1

Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:41.095 (Alain Prost, Williams, 1993)
2018: 1:46.286 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:46.577 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:51.583 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2015: 1:52.416 (Nico Rosberg, Mercedes)
2014: 1:50.511 (Nico Rosberg, Mercedes)

Senaste fem vinnarna:
2018  Sebastian Vettel  Ferrari
2017  Lewis Hamilton  Mercedes
2016  Nico Rosberg  Mercedes
2015  Lewis Hamilton  Mercedes
2014  Daniel Ricciardo  Red Bull

Förarna med flest segrar:
Michael Schumacher (6)
Ayrton Senna (5)
Jim Clark (4)
Kimi Räikkönen (4)
Juan Manuel Fangio (3)
Sebastian Vettel (3)
Damon Hill (3)
Lewis Hamilton (3)
Alain Prost (2)
Alberto Ascari (2)

Belgien GP i F1 2019 – omstart och Indysnack

av Anna Andersson
Belgien GP i F1 2019
Rasmus Lindh. Framtidens stjärna i IndyCar? (Indy Pro 2000)

Nu är det äntligen dag. För F1 och för Belgien GP i F1 2019.
Vi har haft två helger med IndyCar, där Felix Rosenqvist först var med om en fruktansvärd krasch på Pocono för att sedan komma tillbaka på nästa ovalbana en vecka senare och köra in årets bästa resultat. En elfteplats.
– En 11:e plats är ingenting jag jublar över, men jag behövde ett sådant här race på en oval nu och det var viktigt att bara få genomföra det, säger Felix Rosenqvist.
– Det stärker självförtroendet på den här typen av banor och framför allt ger det mer erfarenhet – och det måste man ha i de här racen. Loppet i sig var inget spektakulärt för min del; inte min bästa körning, men inte heller den sämsta. Vi hade lite oflyt med en del gulflaggssituationer som antagligen kostade oss ett bättre resultat, men det är en del av spelet. Jag är glad att ha fått fullfölja det här racet på säsongens sista oval – det var viktigt.

Även Rasmus Lindh gjorde en bra insats, igen. Han tog pole position och körde hem en andraplats. Han leder Indy Pro 2000 med sex poäng när fyra lopp återstår.

Du kan läsa mer om honom här, jag gjorde en intervju med honom i somras. Första gången jag skrev om Rasmus var 2017, då fick han faktiskt hjälp av Daniel Ricciardo. Den här killen är det värt att hålla ögonen på.

 

Belgien GP i F1 2019 – omstart med nyheter

I helgen är det F1 fokus och sedan den senaste tävlingen i Ungern den fjärde augusti (känns som en evighet sedan) har det hänt en del. Bland annat hare Pierre Gasly lämnat Red Bull och flyttats ner till Toro Rosso. Alexander Albon har gått åt andra hållet.
Dessutom snackas det om att ett nytt team är på väg till F1 från och med 2021, ”Panthera Team Asia F1″. Enligt ”RaceFans” har stallet sin bas i närheten av Silverstone och kommer att arbeta efter samma modell som Haas. Det vill säga köpa så mycket som möjligt till bilen av ett etablerat team.

Belgien GP i F1 2019
Pierre Gasly från och med nu för Toro Rosso  (TT)

Men det är då. Nu fokuserar vi på helgen, på ett mästerskap som Lewis Hamilton leder överlägset, men där Max Verstappen har gjort en riktigt bra sommar och tagit två vinster. Han är nu trea i VM, sju poäng bakom tvåan Valtteri Bottas som har 188 poäng. Ledaren Hamilton har skrapat ihop 250 poäng på 12 lopp. Nu återstår nio lopp av 2019.

För övrigt kan vi notera att i går var det ett år sedan Sebastian Vettel vann sitt senaste F1-lopp. Det var Belgiens GP 2018.

Den senaste Ferrariföraren att vinna ett lopp är Kimi Räikkönen. Han vann USA:s GP den 21 oktober 2018.

Tiderna inför Belgien GP i F1 2019

Fredag:
Kl 11.00 Träning 1
Kl 15.00 Träning 2

Lördag:
Kl 12.00 Träning 3
Kl 14.00 Kval

Söndag:
Kl 15.10 Belgien GP

Förarnas däckval inför Belgien GP i F1 2019

Ferrari och Red Bull väljer ett betydligt aggressivare däckval än Mercedes inför helgens deltävling, När Mercedes har åtta set av den mjukaste versionen har Ferrari och Red Bull tio.

På onsdag får du sedan all fakta, statistik och ytterligare nyheter inför helgen.
Väl mött.

Ungerns GP 2019 – analys av årets första halva

av Anna Andersson

Lewis Hamilton har fem VM-titlar.

Och han är också den bäste föraren under den första halvan av säsongen. Det bevisade han med den mästerliga körningen och teamets smarta strategi i Ungerns GP 2019.

Ungerns GP 2019
En mästerlig kamp (TT)

Det F1 som kändes både trist och tråkigt efter Frankrikes GP har de senaste fyra tävlingshelgerna vaknat till liv igen. Två lopp har Mercedes Lewis Hamilton vunnit, två lopp har Red Bulls Max Verstappen vunnit, men framförallt har det varit en spännande kamp på banan. Äntligen finns det en konkurrent som tvingar Mercedes till misstag och som gör att de senaste årens dominanter även måste blotta sina svagheter.  Red Bull har under säsongen lyckats utveckla en bil som kan utmana Mercedes, fått en Hondamotor som kan pressa tyskarna och en förare som precis som Hamilton har ett psyke som klarar av att leverera under press.

Alonso hyllar kampen i Ungerns GP  2019

Verstappen har mognat under säsongen och för F1:s del hoppas jag att han stannar hos Red Bull. För att mästerskapet ska leverera behöver Mercedes och Lewis Hamilton minst en konkurrent som kan prestera på yttersta nivå.

När det gäller Ferrari så har teamet fortsatt svårt att hitta rätt, visserligen körde Sebastian Vettel upp sig från plats 20 till plats 2 förra veckan och från plats fem till plats tre den här, men det är inte tillräckligt för att kunna hota Mercedes i kampen om en VM-titel. Nu går F1 på sommarlov, men två veckor är ganska kort om tid för att göra underverk.

Här läser du mer om dagens lopp:

Efter Ungerns GP 2019, som är det 12:e av årets 21 lopp drar vi nu en kort sammanfattning av säsongen.

Här är första halvans….

Ungerns GP 2019
Tung säsong för Vettel och Ferrari (TT)

Förare:
Lewis Hamilton, Mercedes.
Sett till våren är det britten som har skaffat sig ett imponerande och näst intill ointagligt försprång i kampen om VM.

Formtopp:
Max Verstappen
En seger i Österrike, en seger i Tyskland och en pole position i Ungern. Han är i form och det är Red Bull också. Synd bara att han inte har någon riktigt bra wingman i Pierre Gasly. Hade Red Bull haft en bra andraförare under Ungerns GP hade Verstappen lyckats vinna loppet. Nu hade han inget skydd när Hamilton kom i en ursinnig fart och med betydligt bättre däck.

Överraskning:
Lando Norris, McLaren
En fantastiskt bra debut i VM av den snabba britten, även om kollegan Sainz varit väldigt stabil under sommaren och har ett stort poängövertag.

Missräkning:
Ferrari
Efter testerna pratade alla om Ferrari och den VM-titel som teamet äntligen skulle ta tillbaka, men när säsongen väl startade så var Ferrari ingenstans. Missar av förarna, missar i depån, missar i fabriken och missar av strategerna. Det går inte av ett team som vill vinna VM.

Frågetecken:
Var är Renault? Inte med i kampen om en pallplats i alla fall.  Det känns som om teamet som värvat Daniel Ricciardo för att ta sig närmare toppen mest snackar med stora ord, utan att prestera så värst mycket.

Besvikelse:

Williams
Även om de senaste uppdateringarna har varit bra och Georg Russel gör ett fint jobb är det tungt att se hur det klassiska teamet har rasat till en given plats i botten.

Formtapp:
Valtteri Bottas, Mercedes
Han inledde starkt, men ju längre säsongen har lidit ju tyngre har det gått för finländaren. I Tyskland kastade han bort alla möjligheterna till segern och i Ungern hade han en start i första led, men rasade i fältet redan under inledningen. Nu finns risken att han tappar sin förarplats hos Mercedes.

Semesterns stora snackis:
Vem blir Lewis Hamiltons teamkollega 2020?
Toto Wolff bekräftar till motorsporttotal att han väljer mellan Valtteri Botas och Esteban Ocon till nästa säsong, Bottas två sista race lär inte ha förbättrat hans chanser.
Ett besked ska komma innan augusti är över.

Ha en fin sommar. Nu går jag också på semester.

Men vill du läsa om Mick Schumachers första seger i Formel 2. Gör du det  här.

Och om vilka förare som kan vara på väg vart till 2020 hittar du här.

Verstappen i pole när Vettel startar 2020

av Anna Andersson
Vettel jobbar för framtiden (TT)

Den 15 mars inleds F1 2020.
Men för Ferrari har den redan startat – i kvalet till Ungerns GP.
– Det sker inga större regeländringar till nästa år därför måste vi redan nu kika på utvecklingen till 2020, säger Sebastian Vettel.
För tysken som ligger 84 poäng efter VM-ledaren Lewis Hamilton, Mercedes, så är titeln 2019 utom räckhåll.
Därför blir Ungerns GP starten på framtiden.
– Här i Budapest handlar det inte så mycket om motorn och prestanda utan mer om downforce det betyder att vi har många varv på oss att lära oss mycket av bilen, säger Vettel till Bild.

Verstappen historisk i Ungern

Och Hungaroring med sina 14 kurvor är en riktigt bra testbana inför nästa år – och under kvalet såg det inte alls för illa ut även om ingen av Ferraris förare kunde utmana om pole position.

Den tillhör Max Verstappen. Ynglingen från Nederländerna som vunnit två av de tre senaste loppen behåller formen och har nu skapat sig otroligt bra förutsättningar för racet. Även om samtliga förare från Red Bull, Mercedes och Ferrari startar med mediumdäcken så är det en bana där det är otroligt svårt att köra om på.

Verstappens första pole (TT)

Även om Red Bull ska vara glada över att Verstappen, efter sju segrar, äntligen tog sin första pole position så är livet inte bara positivt för tjurarna från Österrike. Pierre Gasly var nia i kvalet och allt för långt efter Verstappen för att teamet ska vara nöjda. Pressen på den unge fransmannen ökar och han måste prestera – annars lär han inte sitta intill Max Verstappen nästa år.

Mer om förarna till 2020 läser du här.

Mer om racet läser du här.

Startuppställningen till Ungern GP

1) M. Verstappen, Red Bull
2) V. Bottas, Mercedes
3) L. Hamilton, Mercedes
4) C. Leclerc, Ferrari
5) S. Vettel, Ferrari
6 ) P. Gasly, Red Bull
7) L. Norris, McLaren
8) C. Sainz, McLaren
9 ) R. Grosjean, Haas F1
10) K. Räikkönen, Alfa Romeo
11) N. Hülkenberg, Renault
12) A. Albon, Toro Rosso
13) D. Kvyat, Toro Rosso
14) A. Giovinazzi, Alfa Romeo
15) K. Magnussen, Haas F1
16) G. Russell, Williams
17) S. Perez, Racing Point
18 ) D. Ricciardo, Renault
19) L. Stroll, Racing Point
20) R. Kubica, Williams

Snabba nyheter

Vi kan konstatera att
…Lando Norris har varit åtta eller bättre i fem av de sex senaste kvalen.
…Georg Russell var fem hundradelar från att gå vidare från Q2. Vilket framsteg för Williams. Han var 16:e man.
…Daniel Ricciardo åkte ut i Q1, han har plats 18 i Ungern. Inte alls vad Renault hoppats på.
…Antonio Giovanazzi riskerar en bestraffning för att han hindrat Lance Stroll i Q1.
….F1-testerna kan förskjutas och genomföras senare och dessutom bli kortare än tidigare. Man pratar om antingen fem testdagar under den andra testveckan eller tre testdagar, två dagars paus och sedan ytterligare tre testdagar. Detta eftersom det pratas om att det ska bli 22 loppnästa år. GP-loppen i Hanoi och Zandvoort tillkommer, men som det verkar är det bara Tysklands GP som faller bort.
…Charles Leclerc sägs vara på väg att förlänga kontraktet med Ferrari till och med 2024. Det meddelar Sky Italia.
…Sergio Perez sägs vara nära ett nytt avtal med Racing Poing.

Sida 139 av 390