Miss i kurva åtta – en tuff start på Azerbajdzjan GP i F1

av Anna Andersson

Kurva åtta i Azerbajdzjan GP i F1.

Den kurvan kommer Robert Kubica att drömma mardrömmar om.

Det kommer även Charles Leclerc att göra.

Azerbajdzjan GP i F1
Leclerc bil forslas bort (TT)

Båda två avslutade kvalet i samma däckstapel och för Ferrari var detta värsta tänkbara scenario. Charles Leclerc hade övertaget i kvalet. Han var på väg mot en pole position, men Ferrari gjorde valet att  köra på mediumdäcket och det beslutet fungerade inte alls. Greppnivån var för låg och chansningen för att spara däck slutade i en däckstapel.

Återigen gjorde Ferrari ett misstag. Återigen har Mercedes en rejäl fördel, nu står deras bilar med Valtteri Bottas och Lewis Hamilton i första startled – och återigen så känns det som om Ferrari ger Mercedes present efter present.

Det är just de detaljerna som Ferrari måste hitta en lösning på, Mercedes är ett så vältrimmat team att det stall som vill utmana dem inte har råd att göra några misstag. Kombinationen bil, förare och team måste sitta perfekt – inte sluta i en mur när det finns en möjlighet att nå pole position.

Mer om kvalet och kraschen läser du här.

Mercedes i kvalet till Azerbajdzjan GP i F1

Azerbajdzjan GP i F1 Mercedes i topp
Bottas toppar Azerbajdzjan GP i F1 (TT)

Vi kan gratulera Valtteri Bottas till ett perfekt genomfört kval, även om Lewis Hamilton var snabbast i den andra och tredje sektorn så hjälpte det inte mot Bottas som bara skrattade när han fick beskedet om pole position över radion.

–  Jag är väldigt  glad över detta och en fantatsisk känsla att få till det på det sista varvet. Ferrari har varit enormt snabba , men Charles försvann efter ett misstag. Det är otroligt kul att vi som team kulde lösa detta, säger Bottas.

– Det var värigt svårt att få rätt temperatur i däcken eftersom temperaturen sjönk under kvalet, men på något sätt så lyckades jag.

Nu gäller det bara att han kommer av linjen tillräckligt snabbt i morgon – och sedan får vi se vad kurva 8 kan bidra med i morgon. Där är det så smalt att om någon kraschar så lär det bli rödflagg.

 

 

Temperaturen sjönk – problem för Vettel

Sebastian Vettel pratade om svårigheterna när kvalet till Azerbajdzjan GP i F1 drog ut på tiden och temperaturen sjönk.

– När solen gick ner så blev det kallare och betydligt svårare för oss att hålla temperaturen i däcken. Det var knepigt, säger Vettel som startar från ruta tre, intill Max verstappen från Red Bull.

– Vi hade hoppats på ett bättre kval, men de var snabbare i dag.

Tyngst i kvalet gick det för Williams, som vanligt där Robert Kubica kraschade, men även Renault hade stora problem och Nico Hülkenberg bara var 18:e man i kvalet. Det är en rejäl missräkning för  tysken.

– Jag har inte trivts i bilen och det har inte funnits någon harmoni mellan mig och bilen. Jag har inget förtroende för den. Det var tungt att vi missade den första träningen, även om det var samma sak för alla så låg vi snett med setupen från början och har hela tiden fått jaga för att komma någonstans och ligger efter, säger han.

 

Snabba nyheter

 

Inför Azerbajdzjan GP i F1 kan vi konstatera att…

…Rio de Janeiro vill ta över Brasilien GP från Sao Paulo. Racet ska i sådant fall köras på Rio Racepark.

…Patric Gustafsson kan titulera sig världsmästare i depåstopp. Han var med när Williams genomförde tidernas snabbaste depåstopp. Köpte du F1-bibeln fick du läsa hans berättelse om vad som krävs för ett perfekt depåstopp. Gjorde du inte det kan du läsa det här. Du behöver dock plus för att nå detta exklusiva material.

…Lando Norris tog sig till Q3 igen och kvalade ut Carlos Sainz – ännu en gång.

….Antonio Giovanazzi slog Kimi Räikkönen i kvalet. Det var första gången i år, men han flyttas tillbaka tio platser i starten, byte av elektronik. Pierre Gasly startar från depån, han struntade att komma till FIA:s våg och det faktum att han diskades från kvalet spelar därmed ingen roll.

…Pirelli räknar med ett depåstopp i Baku, förarna som startar på soft beräknas byta däck innan varv 25 och sedan köra medium till mål. De som startar på medium beräknas köra till varv 26 innan de byter till soft och kör till mål.

…Robert Kubica gjorde en grov miss i kurva 8 och satte bilen i däckstapeln. Detta har varit en mycket dyr helg för Williams. I det första passet så träffades George Russels bil av ett löst brunnslock och han har behövt ta ett reservchassi. Därför är oron nu stor för att Kubica har fått stora skador på sitt chassin, teamet har nämligen inte fler i reserv.

Startuppställningen inför Azerbajdzjan GP i F1

1) V. Bottas, Mercedes
2)L. Hamilton , Mercedes
3 ) S. Vettel, Ferrari
4) M. Verstappen, Red Bull
5) S. Perez, Racing Point
6 ) D. Kvyat, Toro Rosso
7) . Norris, McLaren
8) K. Räikkönen, Alfa Romeo
9) C. Leclerc, Ferrari
10 ) C. Sainz, McLaren
11 ) D. Ricciardo, Renault
12 ) A. Albon, Toro Rosso
13) K. Magnussen, Haas F1
14) L. Stroll, Racing Point
15) R. Grosjean, Haas F1
16) N. Hülkenberg, Renault
17) G. Russell, Williams
18) A. Giovinazzi, Alfa Romeo (+10 platser)
19) R. Kubica, Williams
Depåstart – P. Gasly, Red Bull

Kaos och snabba Ferraribilar – Azerbajdzjan GP 2019

av Anna Andersson
Azerbajdzjan GP 2019
Lance Strolls bil under träning 2 (TT)

Azerbajdzjan GP 2019 inleddes med kaos.
Av förmiddagens 90 minuter kunde förarna enbart köra en kvart. Anledningen var att ett brunnslock lossnade när Ferraris Charles Leclerc körde över det och det locket slog i Georg Russels Williams. Därefter behövde arrangörerna gå igenom alla de 300 brunnslocken som finns på den 6 kilometer långa banan en extra gång.
De hade man lyckats med till träning 2.
Men träning 1 var riktigt rörig, bärgningsbilen som Russells Williams fick lift med rammade nämligen en bro….  Mer läser du här.

Under den andra träningen så låg brunnslocken på rätt plats, men den avbröts ändå av två röda flaggor. Först var det Lance Stroll som gjorde en miss och slog i kurva 2 vilket gjorde att passet avbröts för tio minuter och därefter lyckades Daniil Kvyat placera sin Toro Rosso i muren.

Ferrari snabba inför Azerbajdzjan GP 2019

Azerbajdzjan GP 2019
Ferraris bilar var som väntat snabba i Baku (TT)

Snabbast av alla var Ferraris bilar med Charles Leclers, 1.42,872 i topp.
– Det var en positiv dag och jag har ett bra förtroende för bilen som ligger bra på banan, men det blir ete enkelt. Mercedes kommer att vara snabbare i morgon, säger monegasken.
Sebastian Vettel (+0,324) var honom hack i häl, före Lewis Hamilton.
– Det var en väldigt märklig dag, säger VM-ledande Hamilton.
– Men under det andra passet så kändes det bra och jag trivdes bättre i bilen i år än vad jag gjorde här förra året. Det verkar som om Ferrari är väldigt snabba och de ligger något före oss. Vi måste undersöka vad det beror på och se var vi tappar tiden. Det är knappast troligt att vi hittar sju tiondelar under natten, men vi ska göra allt vi kan för att kapa så mycket tid som möjligt.
I dag har jag skrivit flera texter om F1, om vilken förare som har fördel hos Ferrari.
Svarat på frågor i racingpanalen.
Och om Jac Villeneuve.

Azerbajdzjan GP 2019 – resultat träning 2

1) C. Leclerc, Ferrari, 1:42.872
2) S. Vettel, Ferrari, 1:43.196
3) L. Hamilton, Mercedes, 1:43.541
4) M. Verstappen, Red Bull,1:43.793
5) V. Bottas, Mercedes, 1:44.003
6) D. Kvyat, Toro Rosso , 1:44.177
7) C. Sainz, McLaren, 1:44.183
8) A. Albon, Toro Rosso, 1:44.216
9) P. Gasly, Red Bull, 1:44.240
10) L. Norris, McLaren, 1:44.295
11) K. Magnussen, Haas, 1:44.901
12) A. Giovinazzi, Alfa Romeo, 1:45.366
13) S. Perez, Racing Point, 1:45.436
14) K. Räikkönen, Alfa Romeo, 1:45.482
15) D. Ricciardo, Renault, 1:45.483
16) R. Grosjean, Haas, 1:45.618
17) N. Hülkenberg, Renault, 1:46.717
18) L. Stroll, Racing Poin, 1:47.87
19) R. Kubica, Williams, 1:48.11
20) G. Russell, Williams –

Läget på motorfronten

Delar till motorn som har bytts ut inför Azerbajdzjan GP 2019

Ny motor
Alexander Albon (3.), Pierre Gasly (2.), Daniil Kwjat (3.), Max Verstappen (2.)

Ny Turboladdare:
Pierre Gasly (2.), Max Verstappen (2.)

Ny  MGU-H:
Pierre Gasly (2.), Max Verstappen (2.)

Ny MGU-K:
Pierre Gasly (2.), Max Verstappen (2.)

Ny elektronik:
Antonio Giovinazzi (3.), Kimi Räikkönen (2.)

Alla byten av Hondamotorer sker inom ramen av de tillåtna reglerna, det gäller däremot inte Antonio Giovanazzi. Han flyttas tillbaka tio platser i starten av söndagens GP.
När det gäller Red Bulls bilar så räknar nu teamet med att man behöver ta bestraffningar framöver, varje förare får använda tre motorer per säsong.
– Vi planerar för, eller antar, att vi kommer att behöva ta minst ett straff, säger Christian Horner i en kommentar.
– Det finns ett par banor där det finns fina omkörningsmöjligheter och de kommer senare under säsongen. Med andra ord kan man revanschera sig efter ett sådant straff.

Snabba nyheter

 

Det snackas om att…

…Pierre Gasly startar söndagens lopp från depån. Han blev berdrad av FIA att stanna för att väga sin bil, det gjorde han inte. Det misstaget ledde till ett hårt straff.
…Williams är till salu och att det är Dmitri Masepin, vars son Nikita gärna vill köra F1, som är intresserad av att köpa teamet. Men det dementerar teamchefen Claire Williams.
– Jag vill förtydliga att Williams inte är till salu, säger hon.
– Vi hade ett kontrare samtal en gång förra året men det har inte varit några fler samtal efter det.
…guiden inför helgens lopp som du hittar här.
…kritiken mot Antonio Giovanazzi som inte har tagit någon poäng i år, men det gillar inte kollegan Kimi Räikkönen. Han anser att kritiken är väldigt orättvis.
…Sebastian Vettel förväntar sig att Ferrari tar ett stort steg framåt under helgen. Det är nya uppdateringar som ger teamet den möjligheten.

Mick Schumacher, tar han en pallplats i helgen? (TT)

…Mick Schumacher som var sexa i kvalet till det första loppet i F2.
– Den här tävlingen är känd för att vara fylld med action, så jag ser fram emot det, säger han.
…vädret, som ska förbli torrt och soligt, men något svalare än under fredagen.

Formel 1 och Azerbajdzjan GP 2019 – en unik stadsbana

av Anna Andersson

I dag är det onsdag och vi laddar för Formel 1 och Azerbajdzjan GP 2019, men jag kan inte låta bli att dela med mig av någonting helt annat först. Det första varvet i Hanoi. Vietnam GP debuterar 2020 och nu kan du hänga med på ett varv.

Vad tycker du om den nya banan?

Snacket inför helgen

Intressant inför helgens deltävling är att Ferrari kommer med en uppdatering. Efter tre lopp utan seger så ser stallchefen Mattia Binotto förbättringspotential.

– Vi har tagit de första stegen av utvecklingen av SF90, säger han enligt motorsporttotal.

– Vi har förberett oss bra, analyserat datan och tittat på vilka områden vi behöver förbättra och vi har jobbat på den set-up som är nödvändig till denna specifika bana.

Haas, däremot räknar med problem i Baku. Efter att ha nollat i så väl Bahrain som Kina letar teamet förtvivlat efter ljusglimtar. Det gör McLaren också. Kvalet i Kina var inte alls bra och när toppteamen hittade 1,8 sekunder mellan fredag och lördag hittade McLaren 0,6.

– Vi har verkligen blivit bättre, men det finns stora begränsningar i vårt paket. Därför utvecklas inte bilen som vi hoppats och i kvalet senast var vi ingenstans, säger Lando Norris.

Guide till F1 i Baku, Formel 1 och Azerbajdzjan GP 2019

Baku City Circuit

Tiderna och däckval hittar du här:

 

 

Varv: 51

Längd: 6,003 km – motsols

 
Avstånd till kurva ett: 330 m
Kurvor: 8 höger/12 vänster

Kurvor under 100 km/tim: 9 (T2, T3, T4, T6, T7, T8, T11, T12, T15)

Kurvor över 250 km/tim: 4 (T17, T18, T19, T20)
Däck: Ultrasoft/Supersoft/Soft
Däckslitage: Medel.
Bromszoner: 9 ( 5 hårda)
Bromsslitage: Högt
Maxfart utan DRS: 340 km/tim
Lägsta fart: 74 km/tim
Genomsnittsfart: 198 km/tim
Antal växlingar per varv: 78
Depårakan  – med hastighetsbegränsning: 390 m
Körtid i depån med hastighetsbegränsning på 60 km/tim: 23,4 sek.
Vinnande strategi 2018: 2 depåstopp ( de flesta förarna gjorde 2 stopp)
Säkerhetsbilen: Den har aldrig varit på banan.
Banans debut: 2016. Detta är den tfjärde tävlingen i Baku.
Första pole position – och segrare: Nico Rosberg, Mercedes, 2016.
Antal vinster från pole position: 1

Formel 1 och Azerbajdzjan GP 2019
Daniel Ricciardo på den tajta banan – han vann i Baku 2017. (TT)

Segrare från högsta startposition: Daniel Ricciardo vann från startposition 10 år 2017.
– Baku är en unik stadsbana, väldigt olik alla andra stadsbanor vi kör på för här går det att köra om på flera stälen. För egen del har Baku alltid varit intressant, jag har tagit många poäng där, som den galna segern 2017 och jag tog poäng i fjol, säger Daniel Ricciardo.

– Det finns saker i Baku som framtidens banor bör ta efter, de långa, breda rakan gör att det finns möjlighet att hitta slipstream och köra om. Det blir tajt racing.

Galet är ju bara förnamnet, 2017 var det Vettel som körde in i Hamilton. 2018 var det Red Bulls båda förare som inte visste var deras egna bilar började eller slutade.

Hur galet blir det 2019?

Statistik och Fakta – Formel 1 och Azerbajdzjan GP 2019

 

Kval 2018 – topp 8
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Daniel Ricciardo, Red Bull
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Kimi Räikkönen, Ferrari
7. Esteban Ocon, Force India
8. Sergio Perez, Force India

Snabbaste varvet i kvalet:
Absolut: 1:40.593 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2017)
2018: 1:41.498 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:40.593 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:42.758 (Nico Rosberg, Mercedes)

Racet 2018 – topp 8:
1. Lewis Hamilton, Mercedes
2. Kimi Räikkönen, Ferrari
3. Sergio Perez, Force India
4. Sebastian Vettel, Ferrari
5. Carlos Sainz, Renault
6. Charles Leclerc, Sauber
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Lance Stroll, Williams

Snabbaste varvet i racet:
Absolut: 1:43.441 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2017)
2018: 1:45.149 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2017: 1:43.441 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:46.485 (Nico Rosberg, Mercedes)

Senaste segrarna:
2018  Lewis Hamilton  Mercedes
2017  Daniel Ricciardo  Red Bull
2016  Nico Rosberg  Mercedes

 

 

Däckval och tider – dags för Azerbajdzjan GP i F1 2019

av Anna Andersson

Säsongens fjärde F1-lopp avgörs i Baku och bär rubriken Azerbajdzjan GP i F1 2019. Det handlar om någonting het annat jämfört med vad vi sett tidigare i år.

Två väldigt långa rakor och kurvor som är i 90 grader, men en grundlig guide till helgen  får du i morgon. Då är det onsdag – guidedag. I morgon är det också dags för det stora testet till Indy 500, men det läser du mer om längre ner på denna sida.

Azerbajzjan GP i F1 2019
Kaosloppet 2017 (TT)

Mitt starkaste minne från just Baku är ändå loppet 2017, ni minns väl Sebastian Vettel  körde in i Lewis Hamilton?

Bakom säkerhetsbilen placerade Vettel sin Ferrari intill Hamilton och rammade honom, han ansåg att Hamilton gjort ett bromstest och lockat in honom i en fälla. Vettel fick besöka domarna och  Hamilton var väldigt upprörd. Britten lugnade dock ner sig och sa sedan:

– Jag tycker om när mina konkurrenter brinner för racingen.

Det var också under det loppet som Kimi Räikkönen och Valtteri Bottas körde in i varandra.

 

Tider inför Azerbajdzjan GP i F1 2019

Fredag:

Kl 11.00 träning 1

Kl 15.00 träning 2

Lördag:

Kl 12.00 träning 3

Kl 15.00 kval

Söndag

Kl 14.10 – Race

 

Däckval till Azerbajdzjan GP i F1 2019

Det är Renault, McLaren och Force India som har valt den aggressivare strategin inför helgens deltäling i Baku, med hela tio set röda däck. Mercedes har valt åtta medan Ferrari  ligger på sju.

Notera också att bland annat Räikkönen och Ricciardo har valt två set av de allra hårdaste gummiblandingarna. Nedan har du alla förares däckval inför Azerbajzjan GP i F1 2019.

 

 

Snabba nyheter

 

Det pratas om att…

…Malaysias GP kan vara tillbaka i F1 2022. Informationen kommer från Fox Sport och Autoweek.

….det rookietest som IndyCar genomförde i Texas under långfredagen

– Du måste lära dig att lita på bilen och när man inte har någon erfarenhet så har man inte den tilltron till bilen. Det är något man måste bygga upp och det enda sättet att göra det är att köra varv efter varv. Du kan prata om det om och om igen, men du kan bara lära dig genom att köra, säger Ericsson till Indycar.com.

– Detta är väldigt viktigt eftersom det snart är dags för maj månad och mitt första ovalrace är just Indy 500, det är en stor utmaning.

…den 24 april, i morgon alltså, är det dags för det första testet på Indianapolis Motorspeedway. 28 förare är anmälda och testet är indelat i tre olika segment, ett första pass för veteranförare, ett andra pass för rookies och förare som gör comeback och ett tredje för båda kategorierna.

…Ericsson och hans härliga humor:

 

 

 

 

 

 

Experterna om Ferrari och deras teamorder

av Anna Andersson
Ferrari och teamorder
Vettel eller Leclerc? Vem får stödet? (TT)

Ni är många som har haft åsikter om Ferrari och deras teamorder.

Åsikter om Sebastian Vettel och om Charles Leclerc.
Men ni är inte ensamma.
Två av de mest namnkunniga F1-experterna har också haft de och de är kritiska mot Ferrari och deras teamorder.
– En stallorder kommer inte att lösa problemet, säger Martin Brundel.
– Leclerc är precis lika duktig som Vettel och är en stark man, även om han är ung.

Brundel menar att teamorder så tidigt under säsongen riskerar att hämma Leclercs utveckling.
– Det är frustrerande och förödmjukande, ännu mer nu när det var tillförlitligheten som stal en tung seger från honom i Bahrain.
– Man får inte ta trovärdigheten från honom och degradera honom till att bära vattenflaskorna. Det skadar honom mentalt och förstör hans rykte. Det kommer inte att vara enkelt att betala tillbaka detta.

Ferrari och deras teamorder

Även Gerhard Berger, som själv körde för Ferrari en gång i tiden, är inne på samma spår.
– De gjorde ett misstag, säger han till motorsporttotal.com.
– Det räcker inte att säga att en förare är erfaren när den andra inte är det och därför låter vi den erfarna gå först. Leclerc är en kille som kan vinna VM.
Österrikaren är kritisk till att teamordern kommer så tidigt på säsongen
– Det handlar om tajming är det inte så att man först ger en förare chansen att vinna VM? Jag tycker inte att man ska ge ordern i de första loppen på säsongen.
Även Mika Häkkinen är tveksam till Ferraris agerande under inledningen av säsongen:
– När man kämpar mot ett så starkt team som Mercedes finns det ingen plats för barnlekar, Ferrari måste fokusera på att slå konkurrenterna och inte på sig själva, säger den dubble mästaren.

– Det spelar ingen  roll om det är Vettel eller Leclerc som vinner, båda har potential att slå Mercedes förare varje helg. Men för att klara det behöver båda stöd från teamet.

Snabba nyheter i påsk

Vi kan notera att….

Kimi – Alfa Romeos försäkring. (TT)

….Kimi Räikkönen har tagit poäng i samtliga lopp.
– Han är vår försäkring, säger teamchefen Frederic Vasseur.
– Man kan alltid lita på honom.
…Lewis Hamilton anser att Ferrari inte nyttjar den potential som bilen har. Mercedes har tagit tre dubbelsegrar i år. En sådan serie har inget team haft sedan VM 1992, om jag inte minns helt fel.
…Pietro Fittipaldi tar nästa steg. För två veckor sedan testade Emerson Fittipaldis barnbarn F1, nu är han klar för DTM 2019.

Nu önskar jag er Glad påsk – och vi hörs igen när det är dags för raceweek.
Efter helgerna laddar vi för F1 i Baku den 27 och 28 april.

Bedrövligt trist Ferrari – Kina GP 2019

av Anna Andersson
Kina GP
Charles Leclerc fick flytta på sig (TT)

Framtidens förare fick stå tillbaka i det 1000:e loppet.
En stallorder från Ferrari gav Sebastian Vettel en fördel mot Charles Leclerc redan på det elfte varvet av Kina GP.
Var det rätt?
Nej det var bedrövligt trist.
Jag förstår att teamorder används i F1, men inte på det här sättet, inte på varv elva i säsongens tredje lopp. Som jag ser det är det ett verktyg i kampen om VM-titeln under den andra delen av säsongen.
Eftersom F1 består av två mästerskap – ett ekonomiskt viktigt för teamet och ett förar-VM som är det större av dem båda är stallorder en naturlig del, oavsett om den är förbjuden eller inte. Det är självklart viktigt att vinna båda titlarna och se till att den förare som har bäst möjligheter i förar-VM ska ta så många poäng som möjligt i avgörandet och således tappar så få poäng som möjligt en dag när han inte slåss om segern. Det är helt okej, så ska det vara och så har F1 varit även under den tiden som stallorder var förbjudet.
Men vi som ser tävlingarna på läktaren, framför TV:n eller någon streamingsajt vill inte att teamet ska bestämma utgången på loppen innan ens en tredjedel säsongens tredje lopp är avgjort. Så låt bli.

Vettel inte snabbare än Leclerc i Kina GP

I det här fallet var inte Sebastian Vettel snabbare än Charles Leclerc, han levde enbart på sitt rykte som fyrfaldige världsmästare och etta i teamet. Stallordern och den därefter följande fördelen med det första depåstoppet gav Vettel en tredjeplats i Kina GP.
Leclerc däremot fick ett stukat självförtroende och en tydlig fingervisning om att han är tvåa i teamet.

Han lär vara riktigt irriterad efter detta och jag är övertygad om att Ferrari har mycket att jobba med internt. Charles Leclerc varken lär eller bör acceptera att bära vattenflaskorna åt Vettel.
Det var förbannat synd att hans motor inte höll i Bahrain för två veckor sedan, den seger hade gett honom ett annat utgångsläge. Jag tror inte att jag är ensam om att ha en önskan om en rättvis fajt hos Ferrari.
För Mercedes var detta årets tredje dubbelseger, en sådan fin säsongsinledning har inget team haft sedan 1992 och 2019 känns just nu som ännu en silverfärgad viktoria. Det hade ingen räknat med efter F1-testerna i Barcelona när Ferrari klart bäst fart av alla.
Vill du läsa mer om loppet som Lewis Hamilton vann före Valtteri Bottas gör du det här.

Snabba nyheter efter Kina GP

Efter Kinas GP Kan vi konstatera att….
….Mercedes dubbelstopp i depån var enormt snygg. Utfört till perfektion.

…Lewis Hamilton leder VM, sex poäng före Bottas.
…Nico Hülkenberg bröt loppet. Därmed har Renaults två bilar räknat in fyra brutna lopp på tre tävlingshelger. Det är inte bra.

Hulken bröt medan Ricciardo tog sina första poäng. (TT)

…Daniel Ricciardo tog sina första VM-poäng för Renault i år. Han var ”best of the rest”.
…Alex Albon tog sig från en start i depån upp till poängplats. Snyggt.
…Kimi Räikkönen gjorde också en stark helg, medan hans kollega Antonio Giovanazzi, som ersatte Marcus Ericsson, hade en tyngre helg. Han har ännu ingen VM-poäng 2019
…Pierre Gasly fick poängen för det snabbaste varvet.

Senna, Keke och Mika

F1-firar 1000 lopp och här är ett axplock av förarnas bästa minnen från de tusen loppen.

Romain Grosjean minns hur han som barn fick se torsdagsträningen i Monaco och behöver gå på toa. Där träffade han David Coulthard.
– Han sa ”gå du först min son”.
Sergio Perez första F1-lopp var San Marinos GP 1994.
– Det första loppet som jag och min pappa såg var det där Ayrton Senna kraschade 1994. Det var en stor chock, framförallt för pappa.
Kimi Räikkönen minns en incident för ungefär 30 år sedan.
– Det var under 1980-talet, jag minns att Keke Rosberg drabbades av punktering, kanske var det hans sista lopp i Adeleide. Jag höll självklart alltid på finländarna.
Valtteri Bottas följde varje F1-lopp redan som barn.
– Jag såg allt, oavsett vad klockan var. Höjdpunkten var Mika Häkkinens första seger 1997.
Sebastian Vettels största minne är Ayrton Senna.
– Min pappa var en stor fan av Formel 1 och mitt första stora minne är Ayrton Sennas seger i Brasilien.

Nu väntar Indy – och Baku

Nästa deltävling avgörs i Baku den sista helgen i april, det är en helt annan bana med en lång raka och flera kurvor som är 90 grader.

I natt kör IndyCar i Lon Beach, men det var ett tufft svenskt kval där Ericsson inte gick vidare från den första omgången och Rosenqvist körde in i en däckstapel och har startplats 12.

Ilskan mot Vettel efter kvalet till Kina GP 2019

av Anna Andersson

Inför Kina GP 2019 hade Ferrari stora förhoppningar, de långa rakorna, den snabba motorn och första startled i Bahrain.

Bottas inför Kina GP 2019
Bottas – leder VM och har pole position (TT)

Men väl på plats så svängde förutsättningarna och Mercedes bilar står i första startled, med VM-ledaren Valtteri Bottas i pole position. Bottas har sett stark ut hela helgen och även om Hamilton närmade sig under kvalet så var det finländaren som var snababst. Bakom dem tog Ferraris bilar andra startled och vi kan notera att samtliga startled inom topp tio delas av teamkompisar, när hände det senaste?

Kom också ihåg Bottas varning från fredagen, att vinden väntas vända till loppet vilket kan ställa till problem för förarna.

Ilskan mot Vettel efter kvalet till Kina GP 2019

Men diskussionen efter kvalet handlade egentligen inte om pole position utan om Hamiltons långsamma utvarv. Det gjorde att kön för att få göra ett avslutande försök kröp fram likt en pendlarkö norr om Stockholm en måndagmorgon och exempelvis bilarna från Haas, samt Max Verstappen inte hann över linjen innan tiden gick ut. De fick inte göra något sista varv.

Verstappen var vansinnigt frustrerad efteråt, framförallt på Sebastian Vettel som körde om honom i den sista sektorn så att han fick ratta sin Ferrari ett sista varv och ta plats tre på startgridden.

Inför Kina GP 2019
Verstappen irriterad inför Kina GP 2019  (TT)

– Egentligen har vi en ”Gentlemen´s Agreement”, man kör inte om i den sista sektorn, säger Max Verstappen till ORT.

– Det som har hänt har hänt, men jag kommer absolut aldrig att glömma det. Kanske gör jag samma sak i nästa kval.

Vettel förstarar sig med följande ord:

– Vi hade bara tio sekunder på oss så jag skyndade mig för att hinna över linjen.

Verstappens svar:

– Jag försökte följa Ferrarin framför mig. Det är klart att jag hade kunnat köra om honom, men så gör man bara inte.

Red Bulls chefer var annars rätt nöjda med startled tre, det var vad de hade förväntat sig.

– Vi är bra med i sektor ett, snabbast i sektor två, men tappar fem tiondelar i sektor tre, säger motorsprotkonsulenten Helmut Marko till ORF.

Värt att notera är att bilarna från Ferrari och Mercedes startar morgondagens lopp på mediumdäcken.

Vill du läsa mer om kvalet och ha startuppställningen? Klicka här.

 

Lopp 1000 – här hittar du nostalgin

I morgon väntar det 100:e loppet i Formel 1, jag har gått igenom alla förare sedan 1950 och rankat mina favoriter i varje årtionde. Härligt med historia och nostalgi. Du hittar det här.

Även i gårdagens blogginlägg var det mängder av norstalgi och historiska tillbakablickar. Det hittar du här.

Snabba nyheter inför Kina GP 2019

 

Vi kan konstatera att….

…Racing Point och Mercedes fördjupar sitt samarbete och det rosa stallet kommer under året att hyra in sig i Mercedes vindtunnel i Brackley. Redan nu köper teamet motor, växellåda och hydraulik från Mercedes.

Tidigare har Racing Point använts Toyotas vindtunel i tyska Köln, men har hela tiden haft sin fabrik i Storbritannien.

Kina GP 2019
Tuff smäll för Alex Albon i Kina. (TT)

…Alex Albon, Toro Rosso, missade kvalet till Kina GP 2019. Han kraschade illa under träning 3.

– Det var en häftig smäll, men Alex mår bra. Detta är ett bevis på den utveckling som vi har i Formel 1, våra bilar är säkra, säger teamchef Franz Tost till Sky.

– Detta är sådant som hör till, om du inte kraschar så lär du dig inte heller något.

…även Antonio Giovanazzi hade problem med bilen och fick kliva ur bilen i garaget utan att han fått någon tid i Q1.

….Georg Russel vann återigen kampen  mot Robert Kubica. Det handlade om tre hundradelar. Men i statistiken står det 3-0 till britten.

…guiden till morgondagens lopp hittar du här.

 

IndyCar i USA – inför Long Beach

Felix Rosenqvist körde bra under träningen till IndyCar i Long Beach, USA. Han brukar trivas på stadsbanor och det gjorde han även under fredagen, han var trea på det andra pass.

Marcus Ericsson var 16:e man på det andra passet.

Ytterligare en träning återstår i dag, klockan 18.00. Sedan är det kval i kväll med start klockan 21.10 på Viasat Motor och Viaplay.

Kina GP i F1 – nyheter, nostalgi och jubileum

av Anna Andersson

När Kina GP i F1 avgörs på söndag är det ett jubileum och självklart ska vi prata om det, men det finns också en hel del andra nyheter.

Bland annat verkar det bli uppehåll hela helgen, enligt väderprognosen ska det vara torrt i Shanghai.

Dessutom verkar Kimi Räikkönen få ett glatt besked inför helgen, tyska Auto, Motor und sport skriver att han har en ny bakvinge som ska ge mer downforce vilket är viktigt på en bana med långa rakor – som den i Shanghai.

Andra nyheter är att Ferrari har  reagerat efter det som inträffade med Charles Leclerc i Bahrain (en kortslutning som gjorde att motorn bara hade fem fungerande cylindrar) och samtliga förare hos Ferrari och Haas har fått nya delar till motorn.

Ferrari eller Mercedes – vem vinner i Kina?

Kina GP i F1
Rött – favoritfärgen i helgen? (TT)

Även Nico Hülkenberg har nyheter på bilen, men hos honom handlar det om den andra motorn för säsongen. Samma sak gäller för Daniel Ricciardo och det gör att Renault får tufft att nå plats fyra i konstruktörsmästerskapet. Varje förare får bara använda tre motorer under en säsong, Hulken och hans kollega har använt två på lika många lopp. Ricciardo har ännu inte tagit någon poäng för Renault. Min intervju med honom läser du här, om du inte redan har köpt F1-bibeln. Då hittar du den där.

När det gäller Red Bulls problem att hitta rätt fart så handlar det enligt Adrian Newey inte om  motorn utan om chassit och Max Verstappen hävdar att man gjort för stora misstag när det gäller set-upen och därför inte hittat rätt.

Än.

Efter två träningar i Kina ser det extremt jämnt ut. Ferrari var snabbast under den första, Valtteri Bottas klämde sig förbi Sebastian Vettel på den andra. Men vad händer med Mercedes framvinge. Är den  regelvidrig och hur påverkar det teamet?

Tja mer om det läser du här.

Vill du läsa om förarnas däckval? Då gör du det här.

Här hittar du en guide till helgens bana.

 

Kina GP i F1 betyder 1000 lopp …

….och här är andra jubileum

Kina GP i F1
Ronnie Peterson vann det 300:e loppet i F1 när det avgjordes år 1978. (TT)

Det 100:e F1-loppet avgjordes på Nürburgring 1961 och vanns av Stirling Moss, Lotus.
Det 200:e loppet avgjordes i Monaco 1971 – och Jackie Stewart var först över mållinjen.
Det 300:e loppet vanns av en svensk, Ronnie Peterson vann Sydafrikas GP 1978 i en Lotus 78.
Det 400:e loppet avgjordes på Niki Laudas hemmabana, på Spielberg i Österrike. Han vann i en McLaren.
Det 500:e loppet avgjordes i Australien, Adelaide, 1990 och vanns av Nelson Piquet i en Benetton.
Det 600:e loppet kördes i Argentina, i Buenos Aires 1997 och segraren hette Jacques Villeneuve.
Det 700:e loppet avgjordes i Brasilien 2003 och först i mål var Kimi Räikkönen, men tio dagar senare var han tvungen att ge pokalen till Gian-Carlo Fisichella.
Det 800:e loppet avgjordes i Singapore 2008 och ni kommer ihåg det som crashgate, när Nelson Piquet Jr kraschade med flit så att Renaultkollegan Fernando Alonso som gjort ett tidigt depåstopp skulle kunna vinna.
Det 900:e loppet avgjordes i Bahrain år 2014. Segrare? Lewis Haimlton i en Mercedes.

Har ni noterat en sak? Varken Ferrari eller Red Bull har vunnit något jubileumslopp. Är det dags på söndag?

Vem vill du se som vinnare på söndag?

Andra roliga siffror från de 999 F1-lopp som körts

Jag kan inte låta bli att dela med mig av denna sammanställning från F1.com, det är  kul anekdoter från de 999 F1-lopp som avgjorts .

Inför Kina GP i F1 2019
Tidernas yngsta prispall – Vettel före Kovalainen och Kubica på Monza år 2008. (TT)

3 förare delar rekordet på antalet pallplatser under ett år, Michael Schumacher (2002), Sebastian Vettel (2011) och Lewis Hamilton (2015, 2016 och 2018) tog 17 pallplatser under en säsong.  2016 är enda gången 17 pallplatser inte räckt till en VM-titel, det året vann Nico Rosberg mästerskapet.
7 – så många lopp innehöll VM år 1950 och 1951. Det inkluderade Indianapolis 500. 2016, 2018 och 2019 har det varit 21 lopp. De flesta åre har det varit 16 lopp i kalendern,  så många har det varit under 18 år.
8 – så många gånger vann Michael Schumacher i Frankrike. Ingen annan förare har vunnit ett GP så många gånger.
10 arrangörer har varit värd för ett enda lopp, en av dem är Le Mans som arrangerade ett F1-lopp 1967 och Donington som arrangerade ett 1993.

15  team har vunnit konstruktörs-VM i F1. Ferrari har 16 titlar, Williams 9 och McLaren 8.
21 gånger har Ferrari vunnit ett och samma GP. Det handlar om Tysklands GP från 1951 när Alberto Ascari vann till 2012 när Fernando Alonso vann på Hockenheim. Ferrari har också 8 segrar i Italiens GP och 17 i Frankrikes GP.
23 år,  11 månader och 16 dagar. Det var medelåldern på de tre yngsta förarna som stått på en prispall. Det var efter Italiens GP 2008, ett lopp som Sebastian Vettel vann för Toro Rosso före Heikki Kovalainen, McLaren och Robert Kubica, BMW-Sauber. Den äldsta prispallen kom 1950 i Schweiz GP och Nino Farina vann före Luigi Fagiolo pch Luis Rosier, medelåldern? 46 år, 8 månader och 20 dagar.
42 GP har tävlat på 73 olika banor, USA:s GP har exempelvis avgjorts på tio olika banor: Indianapolis (1950-1960, 2000-2007), Sebring (1959), Riverside (1960), Watkins Glen (1961-1980), Long Beach (1976- 1983), Las Vegas (1981-1982), Detroit (1982-1988), Dallas (1984), Phoenix (1989- 1991), Austin (2012- ).
68 gånger har Italiens GP avgjorts på Monza. En gång, 1980, avgjordes tävlingen på Imola.
5111 – Under sina 21 år, 306 GP-starter så ledde Michael Schumacher 5111 varv. Det är fler varv i ledningen än någon annan förare. Lewis Hamilton har inför söndagens lopp lett i 3985 varv, Sebastian Vettel  i 3341.

 

Kvalet startar klockan 08.00 i morgon lördag. Loppet klockan 08.10 i på söndag.

 

 

IndyCar på Long Beach – tider och tankar inför loppet

av Anna Andersson

Stadsbana. De ordet gillar Felix Rosenqvist och nu får han chansen att säga det igen.

Det handlar om IndyCar på Long Beach i Kalifornien.

Efter förra helgens missräkning då farten saknades och svenskenen bara var tia vill han ha revansch. Han var besviken efter både kvalet och loppet, men lägger det bakom sig och satsar fullt på helgens race.

De handlar om en tre kilometer lång stadsbana som ingick i F1 mellan 1976 och 1983.

– Det är ingen hemlighet att jag älskar den här typen av race och jag ser verkligen fram emot helgen i Long Beach, säger Felix Rosenqvist.

– Samtidigt är det en av relativt få stadsbanor jag aldrig har kört, och det är dessutom en av de mest klassiska i världen. Det kommer att bli så kul. Jag lärde mig mycket under de två senaste loppen på COTA och Barber, och jag hoppas att vi kan omvandla den lärdomen till ett bra resultat i Long Beach.

IndyCar på Long Beach – en stadsbana för Rosenqvist?

IndyCar på Long Beach
Felix Rosenqvist ser fram emot stadsloppet (motorsportpublication)

Svensken inledde säsongen med ett bra kval och sedan en fjärdeplats på gatorna i St Petersburg, Florida. Det är också hans bästa placering i mästerskapet.

Marcus Ericsson har däremot kört upp sig udner säsongen och hade en bra helg i Alabama där han slutade sjua och körde upp sig 13 placeringar. Han gjorde elva omkörningar.

– Det var riktigt kul, alla sa att det var omöjligt att köra om här, men jag lyckades ett åar gånger, säger han till Indy Star.

Men han vet också vad han behöver förbättra. Kvalen.

– Jag är väldigt nöjd med det vi presterade, men det är klart att vi vill vara bättre än sjua, säger han.

– Jag startade från plats 20 och detta var nog det bästa vi kunde föra. Jag är väldigt glad över det. Nu behöver vi förbättra lördagarna. Om vi kvalar in bland de åtta första kommer vi snart att slåss om pallplatser och segrar.

På lördag är det upp till bevis på en klassisk bana som funnits med i Indy Cars kalender vid 36 tillfällen.

Inför helgen ligger Rosenqvist elva i sammandraget och Ericsson på plats 15.

Tider – Indy Car på Long Beach

(alla angivelser avser svensk tid)
Fredag 12 april
Fri träning 1: 19.00-19.45
Fri träning 2: 23.00-23.45

Lördag 13 april
Fri träning 3: 18.00-18.45
Kvalificering: 21.10-22.25 – LIVE @ Viasat Motor/Viaplay

Söndag 14 april
Warm-up: 18.00-18.30
Race (85 varv): 22.30 – LIVE @ Viasat Motor/Viaplay

Kina GP i F1 2019 – guide till det historiska loppet

av Anna Andersson

Det är ett historiskt lopp den här helgen. Kina GP i F1 2019 är också det 1000:e F1-loppet.

Om man nu har räknat rätt.

Men så ska det firas i alla fall.  I fjol vanns det av Daniel Ricciardo, då  körde han för Red Bull. I år kör han för Renault och jag tror inte att han ska våga hoppas på någon pallplats. Det hade varit en rejäl skräll.

Daniel Ricciardo, inför Kina GP i F1 2019
Lycklig vinnare 2018 (TT)

Men han kan i alla fall ge oss sina tankar inför loppet – och de bästa omkörningsmöjligheterna.

– Fram till för ett år sedan så körde jag alltid bra i Kina, även om jag aldrig lyckades ta någon pallplats. Jag visste att jag skulle kunna ta en pallplats där och i fjol lyckades jag med det. Det var en bra vinst, med tanke på att jag startade från plats sex och att jag gjorde en av årets bästa omkörnignar när jag körde om Valtteri Bottas in i den trånga kurva sex. Det gjorde inte saken sämre., säger Daniel Ricciardo.

– Sedan finns det långa rakor och kurva ett som är svårast av alla. Dessutom finns det många bra omkörningsmöjligheter, som kurva sex, nio och 14. Det finns flera bra ställen där det går att bromsa sig förbi och det är häftigt.

Fakta – Kina GP i F1 2019

Bana: Shanghai International Circuit
Banlängd: 5,451 km (56 varv)
Kurvor: 9 höger, 7 vänster
Kurvor under 100 km/tim: 4 (T2, T3, T6, T14)
Kurvor över 250 km/tim: 3 (T1, T5, T7)
Avstånd till första kurvan: 380  m
Genomsnittsfart: 204 km/tim
Maxhastighet utan DRS: 310 km/tim
Lägsta hastighet: 70 km/tim.
Vinnande strategi 2018; 2 depåstopp ( mest valda strategi var också två stopp)
Antal växlingar per varv: 57
Bromszoner: 8 ( tre hårda)
Banan debuterade 2004, under 3 lopp har säkerhetsbilen varit ute på banan (totalt 6 gånger).

Omkörnignar:

2016: 182 ( 70 med DRS)

2017: 54 (10 med DRS)

Tider och förarnas däckval

German Ferrari driver Michael Schumacher reacts after winning the Formula One Chinese Grand Prix at the Shanghai International Circuit in Shanghai, China, Sunday, Oct. 1, 2006. (AP Photo/Shizuo Kambayashi)
Jublande Schumacher 2006. (AP)

Vinst från sämsta startposition: Startposition sex. Daniel Ricciardo 2018 och Michael Schumacher 2006. Det var det sista loppet som Schumi vann, det regnade rejält, men när banan torkade fungerade hans Bridgestonedäck bättre än de Michlindäck som Fernando Alonso hade på sin Renault. Efter loppet återstod två race av säsongen och Schumacher och Alonso hade lika många poäng…men en vecka senare i Japan, gick Schumis motor sönder och därmed sprack drömmen om VM-titel nummer åtta.
Segrar från pole position: 9
Flest segrar: Lewis Hamilton (2008, 2011, 2014, 2015, 2017). Han har också flest pole positions (6).

Statistik inför Kina GP i F1 2019

Topp 8 i kvalet 2018:
1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Kimi Räikkönen, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Daniel Ricciardo, Red Bull
7. Nico Hülkenberg, Renault
8. Sergio Perez, Force India

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:31.095 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2018)
2018: 1:31.095 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:31.678 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:35.402 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:35.782 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:53.860 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Daniel Ricciardo – vinnare av Kina GP i F1 2018 (AP Photo/Andy Wong)

Topp 8 i racet 2018:

1. Daniel Ricciardo, Red Bull
2. Valtteri Bottas, Mercedes
3. Kimi Räikkönen, Ferrari
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Nico Hülkenberg, Renault
7. Fernando Alonso, McLaren
8. Sebastian Vettel, Ferrari

 

Snabbaste varvet – i år ger det VM-poäng.

Absolut: 1:32.238 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
2018: 1:35.785 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2017: 1:35.378 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:39.824 (Nico Hülkenberg, Force India)
2015: 1:42.208 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2014: 1:40.402 (Nico Rosberg, Mercedes)

Senaste vinnarna av Kinas GP i F1

2018  Daniel Ricciardo  Red Bull
2017  Lewis Hamilton  Mercedes
2016  Nico Rosberg  Mercedes
2015  Lewis Hamilton  Mercedes
2014  Lewis Hamilton  Mercedes

Snabba nyheter

Det snackas om att…

…. en Schumacher ska lyfta Leclerc. Arthur Leclerc. Den yngre brodern till Charles  får chansen hos Saubers juniorteam i tyska Formel 4. Teamet samarbetar med US Racing, ägt av Gerhard Unger och Ralf Schumacher, bror till Michael Schuamcher och tidigare F1-förare. För övrigt en av tre icke världmsästare som finns med på listan äver de F1-förare som tjänat mest i historien. Du läser mer här.

inför Kina GP i F1 2019
Stirling Moss vann det 100:e GP:t, Kina GP i F1 2019 är det 1000:e loppet i historien. (TT)

…det 1000:e GP-loppet i F1. Det avgörs på söndag. Det 100:e vanns av Stirling Moss och han är legend – även om han aldrig vann VM-titeln. Eller vad sägs om citatet:

– Om gud hade velat att vi skulle gå, varför gav han oss fötter som passade på pedaler?

…F1-loppet i Miami verkar skjutas på framtiden igen. Det skulle ha hållit en omröstning den 28 mars, den har flyttats fram och det nya datumet är nu klart, 23 maj. Det verkar bli knappt om tid för att arrangera ett lopp 2020….

…Mika Häkkinen gör comeback. Han kör 10-timmarsloppet på Suzuka i augusti tillsammans med Katsuaki Kubota och Hiroaki Ishiura, de kör en McLaren 720S GT3.

 

Sida 145 av 390