Mercedes: Så länge stannar Hamilton i F1

av Anna Andersson

Mercedes räknar med Lewis Hamilton – i ytterligare fem år.
Det avslöjar stallchef Toto Wolff inför Japan GP i F1 2022.

inför Japan GP i F1 2022
Kör Lewis Hamilton F1 till han fyller 40 år ? (AP/TT)

Den sjufaldige världsmästaren Lewis Hamilton har ett kontrakt som går ut efter säsongen 2023. Redan nu pratar Mercedes stallchef Toto Wolff om att förlänga kontraktet.
Och det i många år.
– Vi är helt transparenta i vår relation. Lewis är den första som hade sagt om de inte går, om reaktionen bakom ratten blir långsammare eller om han helt enkelt har tappat lusten, säger Wolff till Channel 4.

Samtalen mellan parterna har redan börjat och Wolff är hoppfull att Hamilton, som fyller 38 år i januari, vill hänga kvar ett par år till.
– Vi satt och pratade om det förra veckan och då sa han: Kolla jag har ytterligare fem år i mig, eller vad tycker du?, avslöjar Wolff.
– Han kan absolut tänka sig att stanna kvar, det lär att ta mer än ett år innan vi är tillbaka i toppen.
Efter årets säsong lämnar en tidigare mästare som Sebastian Vettel Formel 1 och McLaren har brutit kontraktet med populäre Daniel Ricciardo. Det finns just nu tre lediga platser och här kan du se alla stall och förare till F1 2023. Även kontraktstiden är noterad.

Däckval till Suzuka, Japan GP i F1 2022

Efter två års frånvaro är F1 tillbaka i Japan, på Suzuka som är en favorit för flera förare. Det är den enda banan i kalendern som är formad som en åtta och det finns flera krävande kurvor, som klassikern 130 R och Spoon.
– Den energin som går igenom däcken är den absolut högsta som vi upplever under en säsong. Det, i kombination med att de krav som banan ställer, gör att vi väljer att komma med de tre hårdaste gummiblandningarna, säger Pirellis Martio Isola.
Pirelli hade tänkt testa däcken för nästa år på Suzuka, men det testet regnade bort.

Vill du ha mer koll på Japan GP i F1 2022? Lyssna på vår podd ”Plattan i Mattan”. Då får du även höra vilken fråga jag ställde när den tidigare F1-föraren Nico Hülkenberg replikterade med följande mening, inte bara en utan två gånger:

– Det kan jag berätta för dig, men sedan måste jag döda dig.

I går skulle F1 också ha kommit besked om något team brutit mot budgettaket 2021. Mer om det läser du här.

Guide till Japan Grand Prix i Formel 1

Suzuka International Racing Circuit

Tider till Japan GP i F1 hittar du här.
Längd: 5,807 km
Varv: 53 ( 307,471 km)

Japan GP i Formel 1 2019
Makalös prestation av Kimi 2005 (TT)

Längd till kurva 1: 545 m
Antal kurvor: Vänster 8, höger 10
Antal kurvor över 250 km/tim: 4 (T1, T7, T12, T15)
Kurvor under 100 km/tim: 2 (T11, T17)
Däckslitage: Högt
Bromszoner: 9 (1 hård)
Bromsslitage: Lågt
Högsta fart utan DRS: 320 km/tim.
Lägsta fart: 70 km/tim
Genomsnittshastighet: 225 km/tim
Antal växlingar per varv: 48
Avstånd till första kurva: 545 m
Vinnande strategi 2019: 2 stopp, majoriteten av förarna gjorde två stopp.
Förare som har vunnit från lägsta startposition: 2005, Kimi Räikkönen från plats 17.
Första segrare: Gerhard Berger, Ferrari, från pole position ( 1987)

Segrar från pole position: 15.

Statistik inför Japan GP på Suzuka

Topp 8 i kvalet 2019:

1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Charles Leclerc, Ferrari
3. Valtteri Bottas, Mercedes
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Max Verstappen, Red Bull
6. Alexander Albon, Red Bull
7. Carlos Sainz, McLaren
8. Lando Norris, McLaren

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:27.064 (Sebastian Vettel, Ferrari, 2019)
2019: 1:27.064 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2018: 1:27.760 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:27.319 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:30.647 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:32.584 (Nico Rosberg, Mercedes)

Förare med flest pole position:

Michael Schumacher  (8)
Sebastian Vettel  (5)
Nico Rosberg  (3)
Ayrton Senna  (3)
Lewis Hamilton  (2)
Jacques Villeneuve  (2)
Gerhard Berger  (2)

Topp 8 i Japan GP 2019

1. Valtteri Bottas, Mercedes
2. Sebastian Vettel, Ferrari
3. Lewis Hamilton, Mercedes
4. Alexander Albon, Red Bull
5. Carlos Sainz, McLaren
6. Charles Leclerc, Ferrari
7. Pierre Gasly, Toro Rosso
8. Sergio Perez, Racing Point

Snabbaste varvet

Absolut: 1:30.983 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2019)
2019: 1:30.983 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2018: 1:32.318 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2017: 1:33.144 (Valtteri Bottas, Mercedes)
2016: 1:35.118 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2015: 1:36.145 (Lewis Hamilton, Mercedes)

Senaste fem vinnarna

2019 Valtteri Bottas Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes

Förarna med flest vinster i Japan GP

Michael Schumacher (6)
Sebastian Vettel (4)
Lewis Hamilton (4)
Ayrton Senna (2)
Damon Hill (2)
Mika Häkkinen (2)
Gerhard Berger (2)

Bröt Red Bull mot reglerna? FIA skjuter upp beskedet

av Anna Andersson

Red Bull misstänks för att ha spenderat för mycket pengar och överskridit budgettaket.
FIA skulle ha lämnat ett besked under onsdagen.
Men nu skjuter det internationella bilsportförbundet upp det till på måndag.

Under tävlingshelgen i Singapore ryktades det om att två stall hade spenderat för mycket pengar under fjolåret. Det pratades om att det är Red Bull och Aston Martin som inte klarat av att hålla sig inom budgeten på 145 miljoner Euro.
Övriga teamchefer krävde hårda bestraffningar.

– Oavsett vilken summa det handlar om är det viktigt att förstå att även om det bara handlar om fyra miljoner som anses vara ett mindre brott mot reglerna så är fyra miljoner inte lite, säger Ferraris stallchef Mattia Binotto till Sky.

– Det handlar om fyra miljoner euro som vi inte har kunnat utveckla delar för. Fyra miljoner euro är samma sak som sjuttio medarbetare i den tekniska avdelningen. Det kan vara värt upp till en halv sekund.

Ämnet lär diskuteras under helgens tävling i Japan. På måndag den 10 oktober får vi alltså ett besked om det är några stall som brutit mot budgettaket och vilken bestraffning som väntar i sådant fall.

Bernie Ecclestone ställs inför rätta 2023

av Anna Andersson

Den tidigare F1-chefen Bernie Ecclestone åtalas för bedrägeri.

Han ställs inför rätta i oktober 2023.

Bernie Ecclestone åtalas
Bernie Ecclestone  (Reuters/TT)

I somras åtalades Bernie Ecclestone, 91, för bedrägeri. Han misstänktes för att låtit bli att deklarara utländska tillgångar för den britiska  skattemyndigheten. Det handlade om tillgångar på ett värde av runt fem miljarder kronor.

– Det handlar om en komplicerad och världsomspännande brottsutredning, sa Simon York i somras.

York är chef för bedrägeriutredningstjänsten vid HMRC, HM Revenue & Customs, den brittiska skatte- och tullmyndigheten.
– Det handlar om skatteskulder som härrör från mer än 400 miljoner pund som gömts utomlands för HMRC.

Ecclestone som riskerar upp till tio års fängelse nekar till anklagelserna.

Bernie Ecclestone ställs inför rätta 2023

Ecclestone var tidigare var stallägare i Formel 1 och under 1970-talet tog han över de komersiella rättigheterna till sporten och under flera årtionden kontrollerade han sporten innan rättigheterna såldes till de nuvarande ägarna Liberty Media. Han fortsatte som hedersordförande fram till och med 2020.

Ecclestone, som lever med sin fru och lille son i Schweiz, är mycket förmögen. Forbes uppskattar hans tillgångar till mer än 31 miljarder kronor. Detta är inte första gången som Bernie Ecclestone ställs inför rätta. 2006 sålde han F1 till holdingbolaget CVC och sju år senare åtalades han för mutbrott.

91-åringen åtalas och ställs inför rätta i oktober 2023.

••••

I helgen avgörs Japan GP i F1 och Max Verstappen kan säkra VM-titeln. Här får du alla tider, samt en artikel om kvinnan bakom Max Verstappen strategival.

 

Kvinnan bakom Max Verstappen

av Anna Andersson

Här är kvinnan bakom Max Verstappen. Hannah Schmitz är hjärnan bakom de framgångar som kan ge 25-åringen ännu en VM-titel.  Han kan säkra titeln under Japan GP i F1 på Suzuka.

Hannah Schmitz mot titeln i Japan GP i F1
Hannah Schmitz, strateg hos Red Bull Racing (Getty Images / Red Bull Content Pool)

Under Monaco GP var hon ansvarig för de sylvassa strategiska beslut som gav Sergio Perez en seger och Max Verstappen en pallplats. Inför Ungerns GP valde hon de mjuka däcken till Max Verstappen och i slutändan var det en starkt bidragande orsak till att han kunde vinna från startplats tio.
Det är tuffa beslut som fattas under en kort sekund, när pressen är som störst och som i slutändan kan vara avgörande för en VM-titel.

– Det är oerhört spännande för mig. När du tar ett beslut inom en sekund, då sitter du som på nålar. Det tar 20 sekunder ungefär innan du vet om det fungerade eller inte. 20 sekunder är ingenting i vardagen, men när du sitter där och väntar på resultatet känns det som om du väntat i en livstid, säger Hanna Schmetz, 37, till redbull.com.

Max Verstappen kan säkra titeln i Japan GP på Suzuka

Hon har arbetat för Red Bull Racing i 13 år, har hela tiden varit en del av stallets strategiteam och samtidigt som hon har bildat familj har hon också avancerat i graderna. I dag är hon en mycket uppskattad chef som fattar de avgörande besluten under loppet.
Men innan dess är varje beslut förberett in i minsta detalj.

– Vi gör miljarder av simuleringar inför varje tävlingshelg. Det handlar om alternativa kalkyler och strategier baserat på olika förhållanden, däck och fart som vi gör hemma i fabriken. När vi sedan kommer till tävlingshelgen så fortsätter det arbetet. Vi analyserar data och jobbar vidare med olika simuleringar och det arbetet fortsätter vi med under racet.
Hannah Schmitz har en plats vid depådesken hos Red Bull, men under hela tävlingshelgen finns det ett stort antal medarbetare som stöttar teamet på banan från ett rum i fabriken.

Där finns en mängd olika tv-bilder, från olika on-boardkameror och all radiotrafik inom sekunder från att det har utspelat sig på plats. Medarbetarna har tydliga roller där de är fokuserade på en förare, all informationen koordineras i fabriken och det som har en betydelse för kvalet eller racets utgång skickas vidare Schmitz och hennes kollegor på plats.

Japan GP i F1 avgörs på Suzuka

Hannah Schmitz har vid flera tillfällen hyllats av Max Verstappen ( Getty Images / Red Bull Content Pool )

Hon är sedan ansvarig för depåstopp och däckval – djärva beslut som ibland måste fattas inom loppet av en sekund.

– Vi får den information som är viktig för oss. Vi som sitter på depådesken ska se den stora bilden, hur vi som team ska kunna vinna loppet. Ingen av oss ska behöva fundera över data utan vara fria att ta det korrekta strategiska beslutet för att vinna loppet, berättar hon.

– Ett race blir aldrig rutin ytan allt kan hända. Då måste man oerhört snabbt kunna anpassa sig till den nya situationen.

Eller som Max Verstappen sa efter segern i Ungern.
– Hannah. vår strateg, var helt galet lugn. Hon är riktigt bra och valde rätt däck vid rätt tillfälle.
Det är beslut som kan avgöra en VM-säsong. Han missade starten i Singapore GP och gjorde ett mindre lyckat race, men har nästa chans på söndag, i Japan GP i F1.

•••

I helgen är det dags för Japan GP i F1. Det betyder tidiga mornar för dig som vill följa tävlingarna på Suzuka.

Tiderna för Japan GP i F1 på Suzuka

Fredag 7 oktober:

Träniung 1 kl 05.00

Träning 2 kl 08.00

Lördag 8 oktober:

Träning 3 kl 05.00

Kval kl 08,00

Söndag 9 oktober:

Japan GP i F1 kl 07.00

Däckvalen  och en guide till F1 på Suzuka hittar du här.

Red Bull avslöjar orsaken till Verstappens miss

av Anna Andersson

Max Verstappen hade chansen att säkra VM i F1 2022.
Men i Singapore gick allt fel.
Nu avslöjar stallet anledningen till den miserabla starten.

 Max Verstappen
Max Verstappen misslyckades i Singapore, men leder VM (AP/TT)

Max Verstappen fyllde 25 år i fredags, men han hade inte alls mycket att fira.
– Det var absolut ingen födelsedagshelg, säger Red Bulls motorsportkonsult Helmut Marko till motorsporttotal..
– Under fredagen var inställningarna helt åt fanders, i lördags hade vi problemet under kvalet.
Marko syftar på att Verstappen avbröt ett mycket bra varv för att han hade trafik framför sig, för att sedan köra ett oerhört snabbt varv till som han också fick avbryta. Hade han kört klart det hade det inte funnits tillräckligt mycket bränsle i bilen för ett bränsleprov och det hade betytt diskvalificering. Därför avslutade Verstappen kvalet med två avbrutna varv.

Därför misslyckades Max Verstappen

Han startade Singapore GP från ruta åtta, gjorde en mardrömsstart och tappade flera placeringar redan under inledningen av loppet på den trånga och blöta statsbanan.
– Han fick i helt fel modus på motorn. Jag har ingen aning om hur många bilar som körde om honom, säger Marko.
– Lägg där till att han bromsade bort sig och på något sätt så var det som förgjort.

Verstappen blev lite ivrig på sina nya slicks, han ville ta sig förbi Lando Norris. Men han missbedömde situationen helt och körde ut i en avåkningszon, fick bromsplattor på däcken och behövde göra ett depåstopp till.

– Jag var femma och försökte ta mig upp på plats fyra. När jag var intill Lando bromsade jag och det var inte ens så att jag bromsade försent. Det var som om jag satt på marken, säger Verstappen.

– När jag bromsade lyfte framhjulen och då var det över. Jag körde bara rakt fram och bilen vibrerade enormt mycket. Därför behövde jag gå i depå igen. Jag fick nya däck och tog mig i alla fall från sista plats till en poängplats.

Nu får han chansen att säkra titeln i Japan istället. I det landet har redan 13 F1-mästare korats, 11 av dem på Suzuka. Men det ska vi snacka mer om i veckan som kommer. Häng med mig här på bloggen och i vår F1-podd ”Plattan i Mattan” som släpps på onsdag.

Efter Singapore GP före Japan GP i F1

Det var starten som gav Sergio Perez segern i Singapore. Den var magisk. Han är verkligen en mästare på stadsbanor, seger i Monaco, seger i Singapore och en andraplats i Baku. Här medan kan du se starten igen och här kan du läsa om Singapore GP.

Vad har Nyck de Vries och Helmut Marko på gång? De Vries har bekräftat att han träffat Red Bulls motorsportkonsult och talangjägare och det pratas mycket om att han är näste man att ta en plats hos AlphaTauri. Då blir Pierre Gasly fri att lämna för Alpine.
Alla stall och förare till F1 2023 hittar du här.

Just Pierre Gasly var irriterad över att strategin hos AlphaTauri var dålig och han saknade kommunikationen inom stallet. Kollegan Yuki Tsunoda hade inga problem med kommunikationen, men han missade bromspunkten totalt. Noll poäng för stallet och Tsunoda har inte tagit en enda poäng sedan tävlingen i Spanien i maj. Frågan är om turen vänder hemma i Japan kommande helg?

Grattis McLaren F1

McLaren körde in som fyra och femma med sina förare. Ricciardos femteplats är hans bästa i år och teamet tog 22 poäng, samtidigt som Alpine inte tog några poäng alls. Hela deras helg bokstavligen gick upp i rök. Det blir riktigt dyrt med två motorskador och ett underläge mot McLaren i märkes-VM. Nu har det papayafärgade stallet ett övertag på fyra poäng när fem lopp återstår av VM i F1 2022. Även Aston Martin gjorde en bra helg, stallet tog poäng med båda bilarna och hoppade upp till plats sju i märkes-VM. Det är ett ekonomiskt mycket viktigt mästerskap och varje förbättrad placering ger flera miljoner i ökade inkomster.

Williams Latifi körde in Alfa Romeon med Zho i muren och han får en bestraffning till Japans GP. Kanadensaren  flyttas ner fem platser i starten av och han får två straffpoäng på licensen, men ska vi vara lite elaka så spelar det ingen roll att han får fem platser minus i starten så straffet saknar egentligen betydelse. Latifi klarar sig sällan vidare från Q1 i alla fall.

Här är i alla fall topp tio i Singapore GP

Den stora diskussionen den här helgen har handlat om budgettaket och det rykte som säger att två stall, Red Bull och Aston Martin, har sprängt budgettaket. FIA har varit tydliga med att det blir en bestraffning, men inte vilken typ av bestraffning. Det diskuteras om Red Bull kan förlora fjolårets VM-titel. Här kan du läsa mer om vad budgetbråket handlar om och kommentarer från Red Bull och de stall som kräver tydliga bestraffningar.

Mercedes mot seger?

av Anna Andersson

Det är raceweek, men det blir ett inspel från IndyCar också. Kalendern för IndyCar 2023 är här.

Mercedes vill vinna ett lopp i Formel 1 2022. Är segerchansen störst i Singapore GP i F1?
– Jag hoppas att vår bil fungerar bättre här, säger Lewis Hamilton.

Singapore GP i F1
En seger i Singapore GP i F1? (TT)

Han längtar fortfarande efter årets första seger och även om stallet har varit nära ett par gånger så har varken Hamilton eller kollegan George Russell lyckats med något mer än en andraplats 2022.
Men nu väntar en helt annan typ av bana. En långsam stadsbana med 23 kurvor där kvalet kommer att få en avgörande betydelse.
– Vi hoppas att bilen ska fungera bättre här, men det beror på hur mycket det skakar. Det är en väldigt ojämn bana och på flera ställen tappar bilen balansen och jämvikten. Vi vet bara att det kommer att skaka väldigt mycket, säger Hamilton på presskonferensen.

Han är övertygad om att Mercedes kommer att vara starkare den här helgen än vad stallet var i Baku eller Monaco.
– Till hundra procent. Vi har lärt oss mycket om bilen, precis som alla andra, och det är verkligen en stor hjälp när man vet vilket arbetsfönster som bilen har. Då kan vi förutse var vi står och om bilen fungerar bra eller mindre bra på en bana än en annan. Nu vet vi vilka begränsningar bilen har och vi måste försöka att jobba runt dem. Jag tycker att vi ligger bättre till än någonsin tidigare och jag hoppas att vi inte är allt för långt borta.

Korta nyheter

Det är en het fajt mellan Alpine och McLaren. Alpine, som just nu har övertaget i konstruktörs-VM, har med sig ett uppdaterat golv. Stalelt som nollade i Italien senast behöver poäng.
– Det är en rätt stor uppdatering, säger Esteban Ocon.
Fernando Alonso fyller i:
– Vi anser att det är ett steg framåt.
Även McLaren satsar. Stallet har en uppdatering för Lando Norris i Singapore. En vecka senare får även Daniel Ricciardo ta del av nyheterna. Det betyder att båda bilarna får uppdateringen till tävlingen i Japan.

Alexander Albon är tillbaka efter sin blindtarmsoperation. Han sitter i sin Williams i dag.
– Jag har inte ont längre, säger han.
– Jag mår bra, men man måste vara realistisk.
Tävlingen i Singapore är en av de absolut tuffaste i kalendern, här hittar du tider och däckval till Singapore GP i F1 2022. Här finns en guide till Singapore GP som väntas ta ungefär två timmar. Det är en långsam stadsbana med 23 kurvor. Lägg där till höga temperaturer och en hög luftfuktighet. Mer snack om Singapore GP får du i vår F1-podd Plattan i Mattan. Där berättar vi också om en femåring som en gång hejade på Fernando Alonso. Nu tävlar han mot honom.

För övrigt kan ni som tippar lägga era tips i kommentarerna nedan.

Väderprognos Singapore GP i F1 2022

Det finns en risk för rejäla regnskurar och även åska under samtliga tre dagar den här helgen. Temperaturen under fredag, lördag och söndag väntas ligga mellan 26 och 30 grader. Under fredagen väntas en hel del regn, men under lördagen väntas åska och regn dra in under dagen, men risken för regn blir mindre framåt kvalet som avgörs under kvällstid. Under söndagen är också risken för åskskurar störst under eftermiddagen, men under racet ligger regnrisken på närmare 25 %.

IndyCar 2023 – med svenskar och 17 lopp

Linus Lundqvist IndyCar 2023
Får Linus Lundqvist en plats i Indycar 2023? (Motorsportpublications)

Formerna för IndyCar 2023 börjar ta form. De är klart att det blir två svenska förare, Marcus Ericsson kör för Chip Ganassi Racing, där han tävlar med Alex Palou och Scott Dixon, medan Jimmie Johnson inte kör full säsong 2023. Felix Rosenqvist fortsätter hos Arrow McLaren SP där han får sällskap av Pat O´Ward och Alexander Rossi.

Vad Linus Lundqvist, som dominerade när han vann IndyLights 2022, ska hitta på är inte klart än. Han hoppas på en plats i IndyCar 2023, men det ser inte allt för enkelt ut för den snabbe svensken som inte har den budget som teamen gärna hade sett.

Nu har i alla fall kalendern kommit och det är återigen en mix av tre bantyper, traditionella racerbanor, ovaler och stadsbanor. Säsongen startar samma dag som F1, men det är bara 17 lopp och den avslutas i början av september. IndyCar som ökat sin publik de senaste åren vill inte krocka med NFL. Här hittar du alla race i F1 2023.

Nedan följer IndyCar.

Programmet med alla lopp och datum för IndyCar 2023

5 mars, Firestone Grand Prix of St. Petersburg, Streets of St Petersburg- stadsbana

2 april, Texas Indy 375, Texas Motor Speedway – oval

16 april, Acura Grand Prix of Long Beach, Streets of Long Beach – stadsbana

30 april, Honda Indy Grand Prix of Alabama, Barber Motorsports Park – traditionell racerbana

13 maj, GMR Grand Prix, Indianapolis Motor Speedway Road Course – traditionell racerbana

28 maj, 107th Running of the Indianapolis 500 presented by Gainbridge, Indianapolis Motor Speedway, oval

4 juni, Chevrolet Detroit Grand Prix presented by Lear, Streets of Detroit – stadsbana

18 juni, Sonsio Grand Prix at Road America, Road America – traditionell racerbana

2 juni, Indy 200 at Mid-Ohio, Mid-Ohio Sports Car Course – traditionell racerbana

16 juli, Honda Indy Toronto, Exhibition Place – stadsbana

22 juli, Hy-VeeDeals.com 250 presented by DoorDash, Iowa Speedway – oval

23 juli, Hy-VeeDeals.com 250 presented by DoorDash, Iowa Speedway – oval

6 augusti, Big Machine Music City Grand Prix, Nashville Street Circuit – stadsbana

12 augusti, Gallagher Grand Prix, Indianapolis Motor Speedway Road Course – traditionell racerbana

27 augusti, Bommarito Automotive Group 500, World Wide Technology Raceway – oval

3 september, Grand Prix of Portland, Portland International Raceway – traditionell racerbana

10 september, Firestone Grand Prix of Monterey, WeatherTech Raceway Laguna Seca – traditionell racerbana

Michael Schumacher offrade sig själv – för Mercedes

av Anna Andersson

Michael Schumacher offrade sig själv – för Mercedes framtid.
Det hävdar hans tidigare vapendragare Ross Brawn.

Michael Schumacher
Michael Schumacher och Nico Rosberg. Rosnerg vann VM för Mercedes sex år senare  (AP/TT)

Den sjufaldige världsmästaren Michael Schumacher avslutade karriären hos Ferrari 2006. Då hade han vunnit fem VM-titlar i rad. Ross Brawn fanns vid Schumachers sida vid samtliga titlar, för Ferrari och även för Benetton. Brawn är i dag sportchef för F1, men han var också mannen som tillsammans med Nick Fry köpte Hondas F1 team för en pund 2009 och körde hem en VM-titel till Brawn GP samma år.

Därefter sålde de två britterna stallet till Mercedes och Brawn fortsatte som teamchef. Då värvade han två tyska förare, en ung Nico Rosberg och den tidigare mästaren Michael Schumacher som hunnit fylla 41 år.
Rosberg slog Schumacher varje år i mästerskapstabellen, men enligt Brawn var ändå Michael Schumachers comeback underskattad.
– Han var fortfarande enormt snabb, det bevisade han när han tog pole position i Monaco 2012, säger Brawn till F1-Insider.com.

– Den tar du inte om du inte har de speciella egenskaper som krävs. Precis som Lewis Hamilton har med en ung kollega vid namn George Russell som är vansinnigt bra hade Michael Schumacher  en ung Nico Rosberg.

Michael Schumacher byggde Mercedes grund

Under dessa åren var Mercedes inget överlägset team, det var Red Bull som vann titlarna. De kom först senare. När Schumacher lade av till 2013 och ersattes av Lewis Hamilton började resultaten komma. Från och med 2014, då det gjordes en större regeländring, var Mercedes näst intill oövervinnerliga.

– Som förare måste du alltid bestämma dig för om du vill vara en del av lösningen eller en del av problemet. Michael såg sin roll på ett nytt sätt, han ville vara en del av lösningen och vara med och bygga upp stallet, säger Brawn.
– På så sätt offrade han sig själv för stallets framtid. Han var en betydande del av det som lade grunden till Mercedes framgång.

Michael Schumacher skadade sig sedan svårt i en skidolycka året efter han hade avslutat sin karriär. Han rehabiliterar fortfarande sina skador hemma hos familjen i Schweiz. Hur han mår är det ingen utanför den närmsta kretsen som kan svara på, men namnet Schumacher är representerat i F1.

Hans son Mick Schumacher tävlar för Haas i F1, men är en av tre förare som inte har något kontrakt till nästa år. Alla stall och förare till F1 2023 hittar du här.

När vi är inne på silly season, Marcus Ericssons tips från den 1 augusti lever fortfarande:

Korta nyheter inför Singapore GP i F1

Det hetaste ryktet just nu är att Red Bull vill byta ut Sergio Perez. Han har bara tagit tre pallplatser på de nio senaste loppen och är 125 poäng efter Max Verstappen i sammandraget. Det gillar inte chefer som Christian Horner och Helmut Marko.

Enligt formula1news.co.uk har teamet därför börjat fundera i andra banor. Det är intresserat av att ersätta Perez med Nico Hülkenberg till 2023. Tysken körde en hel F1-säsong 2019 och tog då 37 poäng för Renault, sedan dess har han varit reservförare för Racing Point/Aston Martin där han har gjort riktigt bra inhopp när ordinarie förare har fått förhinder på grund av sjukdom.

Detta är, som så mycket annat inom F1, ett rykte. Men kom ihåg att Red Bull sparkat förare tidigare och tittat utanför boxen tidigare. Det var så Sergio Perez fick chansen när de sparkade Alex Albon inför 2021. När vi är inne på Alex Albon så gör han comeback för Williams i Singapore. Han missade tävlingen i Italien på grund av en blindtarmsoperation.

I gårdagens blogg kunde du läsa om vad som krävs för att Max Verstappen ska vinna VM-titeln i helgen och om att det blir sex F1 sprints till 2023.
Nu kan du även lyssna på det senaste avsnittet av Plattan i Mattan . Där kommer vi två av årets förare lite närmare och kikar på deras väg till F1. Vi snackar också upp helgens tävling i Singapore. Ni minns väl Crashgate – om inte så tar vi oss tillbaka till jätteskandalen år 2008.

Bahrain International Circuit meddelar att det de ska arrangera försäsongstester från den 23-25 februari. Säsongen startar i Bahrain den 5 mars. Här hittar du kalendern för alla race i F1 2023.

McLaren kommer med en ny stil till Singapore GP, vad tycker du om den?

Mercedes och Petronas fortsätter samarbetet efter 2025. Kontraktet har förlängts i förtid.

F1 dubblar antalet sprints till 2023

av Anna Andersson

Det blir en dubblering av antalet F1-sprints till 2023.

Från tre till sex.

Det har FIA:s  världsråd bestämt.

F1-sprints till 2023
Red Bulls Max Verstappen och Sergio Perez efter sprinten på Imola 2022 (AP/TT)

Inför Singapore GP har internationella bilsportförbundets världsråd haft möte och bestämt att F1-sprints får en större betydelse 2023. Upplägget, där det är kval på fredagen och ett sprintlopp under lördagen som bestämmer söndagens startordning, har varit populärt sedan det infördes under fjolåret.

– Jag är väldigt glad över att det blir sex F1-sprints till 2023 och därefter, säger F1:s VD Stefano Domenicali.

– Vi ska bygga vidare på det formatet som introducerades i VM 2021. F1-sprint levererar action under tre dagar, där förarna kämpar för något från fredag till söndag och det ger ännu mer spänning till en F1-helg.

Sex F1-sprints till 2023

Sprinterna har varit väldigt uppskattade bland publiken och även bland arrangörerna, eftersom de i år dessutom ger poäng till de åtta bästa förarna i lördagens sprint (vid sidan av de VM-poäng som delas ut på söndagen) har det också varit attraktivt bland förarna.

– Återkopplingen från fans, stall, arrangörer och partners har varit väldigt positiv och detta formatet ger en ny dimension till F1 och vi vill säkra att detta framgångsrika format även i framtiden.

Vilka banor som ska arrangera F1-sprints 2023 är ännu inte officiellt. I år återstår en sprinthelg, i Brasilien i november. Där arrangerades även en sprinthelg 2021.

Red Bull är oroade inför Singapore GP i F1 2022. Det är en bana som teamet inte vunnit på sedan hybrideran, men Max Verstappen kan vinna VM-titeln i Singapore på söndag. Då krävs de tat han vinner helgens race.

Tar han det snabbaste varvet måste Charles Leclerc sluta på plats nio eller sämre och Sergio Perez på plats fem eller sämre. Om Verstappen vinner utan det snabbaste varvet får Leclerc inte vara bättre än tia och Perez inte vara bättre än femma för att han ska vinna titeln. Du ser vad som gäller nedan.

Plattan i Mattan

Alfa Romeo har förlängt kontraktet med Zhou Guanyu över 2023. Därmed är det bara tre förarplatser kvar till F1 2023, hos Willims, Alpine och Haas. Du kan se alla stall och förare för F1 2023 här.

Vill du veta mer om Zhou Guanyu  ska du lyssna på dagens avsnitt av ”Plattan i Mattan” i vår F1-podd tittar vi närmare på två av förarna i F1 och deras väg dit. Dessutom snackar vi om Singapores GP. Nattracet, vars elräkning jag inte vill betala och vi snackar om en av tidernas största skandaler – i just Singapore.  Ett stort tack till er alla som lyssnar på podden och läser bloggen. Ert engagemang lägger grunden för att vi ska kunna ha en näst intill daglig bevakning av F1 på Sportbladet. Tack!

Statistik Singapore GP i F1 2022

Marina Bay Street Circuit

Banlängd: 5,063 km/ 61 varv ( motsols)

Helgens tider och däckval:

F1 Singapore GP 2022
Vackert, men väldigt tufft (AP)

Distans till första kurvan: 200 m
Antal kurvor: 14 vänster, 9 höger. Det är den bana i kalendern som har flest kurvor.
Kurvor över 250 km/tim: 1 (T6)
Kurvor under 100 km/tim: 6 (T3, T8, T13, T14, T16, T18)
Däck:   Hypersoft/Ultrasoft/Soft
Däckslitage: Medel.
Bromsslitage: Högt.
Bromszoner: 15 ( 4 hårda och bromsslitaget är högt)
Maxfart utan DRS: 300 km/tim.
Lägsta fart: 75 km/tim
Genomsnittsfart: 180 km/timmen.
Vinnande strategi 2019: 1 depåstopp (vanligaste strategin 2 depåstopp)
Segrar från pole position: 7 (Fernando Alonso vann från startplats 15 premiäråret 2008 efter den omtalade crashgaten där hans teamkollega medvetet krockade sin bil på order av teamet, anledningen var att Alonso som gått in  tidigt i depå skulle ha en taktisk fördel – det lyckades.

F1 i Singapore, på Marina Bay Street Circuit brukar vara en garanti för säkerhetsbil och trassel.

Statistik Singapore Grand Prix

Kvalet 2019:

1. Charles Leclerc, Ferrari
2. Lewis Hamilton, Mercedes
3. Sebastian Vettel, Ferrari
4. Max Verstappen, Red Bull
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Alexander Albon, Red Bull
7. Carlos Sainz, McLaren
8. Nico Hülkenberg, Renault

Snabbaste kvalvarvet:

Absolut: 1:36.015 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2018)
2019: 1:36.217 (Charles Leclerc, Ferrari)
2018: 1:36.015 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2017: 1:39.491 (Sebastian Vettel, Ferrari)
2016: 1:42.584 (Nico Rosberg, Mercedes)
2015: 1:43.885 (Sebastian Vettel, Ferrari

Förarna med flest pole position:

Lewis Hamilton (4)
Sebastian Vettel (4)
Charles Leclerc (1)
Fernando Alonso (1)
Felipe Massa (1)
Nico Rosberg (1)

Resultat F1 Singapore GP 2019:

1. Sebastian Vettel, Ferrari
2. Charles Leclerc, Ferrari
3. Max Verstappen, Red Bull
4. Lewis Hamilton, Mercedes
5. Valtteri Bottas, Mercedes
6. Alexander Albon, Red Bull
7. Lando Norris, McLaren
8. Pierre Gasly, Toro Rosso

Snabbaste varvet  F1 Singapore GP

Absolut: 1:41.905 (Kevin Magnussen, Haas F1, 2018)
2019: 1:42.301 (Kevin Magnussen, Haas F1)
2018: 1:41.905 (Kevin Magnussen, Haas F1)
2017: 1:45.008 (Lewis Hamilton, Mercedes)
2016: 1:47.187 (Daniel Ricciardo, Red Bull)
2015: 1:50.041 (Daniel Ricciardo, Red Bull)

Senaste fem segrarna:

2019 Sebastian Vettel Ferrari
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Sebastian Vettel Ferrari

Flest vinster:

Sebastian Vettel (5)
Lewis Hamilton (4)
Fernando Alonso (2)
Nico Rosberg (1)

 

Red Bulls oro inför Singapore

av Anna Andersson

Max Verstappen har aldrig vunnit Singapore GP i F1. Red Bull har inte heller vunnit tävlingen sedan hybrid motorerna infördes.
– Detta blir ett av de svåraste loppen, säger Red Bulls stallchef Christian Horner.

Max Verstappen inför Singapore GP i F1
Tar Max Verstappen sin sjätte seger i rad? (AP/TT)

Tävlingen på Marina Bay Circuit har inte avgjorts sedan 2019, men sedan 2014 har Mercedes och Ferrari delat på vinsterna. Nu behöver statistik inte säga så mycket och på Monza (Italien) vann Max Verstappen trots att Red Bull inte lyckats vinna något lopp där under turboeran, men årets RB18 har varit väldigt bra på snabba banor.
Stadsbanan i Singapore är brutalt långsam.

– Banan in Singapore har fler kurvor än någon annan, den är ojämn och det är en stadsbana. Med andra ord en helt annan utmaning, säger stallchef Christian Horner till motorsporttotal.com.

Verstappen har vunnit de fem senaste loppen och kan avgöra kampen om VM i Singapore.

Tar han en sjätte seger i rad?
– Han har en stor uppgift framför sig, säger Horner.

Tiderna för Singapore GP i F1

Fredag 30.9
Träning 1 kl 12.00-13.00
Träning 2 kl 15.00-16.00

Lördag 1.10
Träning 3 kl 12.00-13.0
Kval kl 15.00-16.00

Söndag:
Singapore GP i F1 kl 14.00-16.00

Däckvalen till Singapore GP i F1

F1 är tillbaka i Singapore. Där har cirkusen inte varit sedan 2019, före pandemin. Sedan dess har bilarna förändrats och däcken likaså.
– De är helt nya däck sedan vi var i Singapore senast, det är nästan som ett helt nytt race, säger Pirellis chef Mario Isola.

Stadsbanan har även fått ny asfalt, vilket också har en viss påverkan.
– Singapore handlar om de långsamma kurvorna, alla 23, och om att maximera greppet i banan. Vi har tagit med de tre mjukaste gummiblandningarna för att maxa fart och mekaniskt grepp, men det kommer att vara viktigt att se efter bakdäcken.
Det gäller att hitta en bra balans i bilen, på den här nyasfalterade stadsbanan där vi kan förvänta oss att banan utvecklas mycket under helgen.

Korta nyheter

Alfa Romeo förlänger kontraktet med Zhou Guanyu. Kinesen är teamkollega till Valtteri Bottas även 2023. Här är ett inlägg med alla stall och förare i F1 2023.

I Spanien pratas det om att färdigställa F1-banan Jarama som ligger utanför Madrid för F1. Enligt tidningen Marca arbetar den spanska huvudstaden för att få ett GP-lopp till 2026 och deras tanke är då att byta plats med F1-loppet i Barcelona för att arrangera Spanien GP.
Renoveringen av den tidigare F1-banan väntas kosta mellan 40 och 50 miljoner kronor, F1 körde i Madrid mellan 1968 och 1981.

Det blir ingen Colon Herta i F1. Han har ingen superlicens och FIA (internationella bilsportförbundet) är stenhårt. Det görs inget undantag för amerikanen som tävlar i IndyCar.
Lite synd för Linus Lundqvist kanske, svensken som vann IndyLights och inte har någonting klart för nästa år skämtade om att han gärna ger bort sin superlicens mot att köra Hertas bil i Indycar 2023.

Ni som gillar IndyCar kan notera att Jimmie Johnson inte kommer att köra full säsong nästa år. Det skriver ESPN.

Skyhöga prislappen för en plats i F1

av Anna Andersson

Raceweek. Det är dags för Singapore GP 2022, men innan vi går in på veckans förutsättningar blir det en titt mot Tyskland som mycket väl kan stå utan F1-förare kommande säsong.

Ralf Schumacher (AP/TT)

Det har inte hänt på mer än 30 år. Det land som länge hade två GP-lopp och som år 2010 hade sju förare i F1 säger adjö till Sebastian Vettel efter årets säsong och Mick Schumacher har inget kontrakt för 2023.

Anledningen till Tysklands stora tapp sägs vara pengar och nyligen fick den förre F1-föraren Ralf Schumacher frågan, hur mycket kostar det att ta sig till F1?

– Det kostar mellan 130 och 150 miljoner kronor, svarar Michael Schuamchers lillebror.

Ralf Schumacher körde själv körde F1 i tio år, för team som Williams och Toyota. Han har även en son som kämpat sig genom många klasser, men numera mestadels tävlar i tyska DTM.

– Det är klart att ingen vanlig dödlig människa har råd med det. Det är nästan helt omöjligt. Det går ju att betala för de första åren kanske, när det handlar om att vara med en en klubb. Det finns klasser som man kan betala, men sedan blir det svårt.

Hur mycket kostar det att ta sig till F1?

Ralf och hans sju år äldre storebror Michael växte upp under helt andra förhållanden. Deras pappa Rolf ägde en go-kartbana och killarna körde så mycket de bara hann. De kunde hämta däck som någon annan tröttnat på och lagt på soptippen och de köpte loss begagnademotorer för en liten summa. Detta berättade Michael Schumacher om i den dokumentär som kom för ett år sedan.

– Vi hade tur. Det fanns sponsorer och dessutom hade vi tur att go-kart var billigare på den tiden och nivån var inte alls lika hög. Vi växte upp på en go-kartbana och den fördelen drog vi nytta av, berättar Ralf Schumacher för formel 1.de.

Enligt Ralf Schuamcher kostar en säsong i Formel 4 i dag runt tre miljoner kronor, en säsong i Formel 3 upp till 13 miljoner kronor och Formel 2, serien under F1, mellan 20 och 30 miljoner kronor för en säsong. Det garanterar dock inte en plats i F1 utan det är ett fåtal förare som går från Formel 2 till F1 som har 20 förarplatser. Fjolårets mästare Oscar Piastri har exempelvis inte tävlat i år utan varit reservförare och årets mästare Felipe Drugovich, från Brasilien, verkar möta samma öde.

Den enorma kostnadsökningen inom racingen har lett till att de flesta av de förare som tar sig till F1 i dag antingen kommer via ett supportprogram från något av de stora teamen, som exempelvis Sebastian Vettel, Lewis Hamilton eller George Russell. Eller har de en stark sponsor bakom sig, som exempelvis Yuki Tsunoda eller Sergio Perez. Eller har de en familj med stark ekonomi, som Lando Norris, Nicholas Latifi eller Lance Stroll.

Om hur Latifi och Stroll tog sig till F1 kan ni höra i förra veckans avsnitt av vår F1-podd ”Plattan i Mattan”. Ett nytt avsnitt kommer på onsdag som vanligt.

Korta nyheter inför Singapore GP 2022

Singapore GP 2022
Mercedes Lewis Hamilton vann i Singapore 2018, före Max Verstappen och Sebastian Vettel. (AP/TT)

Förra veckan var det visserligen inget race, men det hände en hel del inom F1 i alla fall. Det rörde sig rejält på förarmarknaden, en genomgång av hur det ser bland förarna för  F1 2023, och hur långa kontrakt förarna hittade ni på F1-bloggen förra veckan. Den kommer jag att uppdatera allt eftersom det händer nya saker.

Dessutom så presentserades en kalender för VM i F1 2023. Det blir en säsong som startar i mars och pågår in i slutet av november. En säsong med 24 lopp som bland annat innehåller tre lopp i USA och ett i Kina. Skulle covidsituationen inte tillåta något lopp i Kina är det möjligt att det blir 23 deltävlingar.

Max Verstappen kan vinna VM-titeln i Singapore GP 2022, men det är mer troligt att han gör det i Japan en vecka senare. Under veckan kommer jag att gå igenom förutsättningarna. Du får däckval, tider och en guide till Singapore GP 2022. Det är en bana F1 inte har besökt sedan innan pandemin, 2019. Ni som hängt med ett tag vet att det är ett race i strålkastarnas sken. De är en bana där det är svårt att köra om och det ofta är tuffa förutsättningar sett till temperaturer och hög luftfuktighet.

Det är också ett lopp som brukar pågå i närmare två timmar.

 

Sida 67 av 390