PROGROCK Efter att ha nått någon slags tillgänglighetstopp i och med ”No world for tomorrow” så guidar New Jersey-truppen nu lyssnaren utmed desto mer krävande stigar. Inte nog med att albumet utgör en konceptuell prolog till den tidigare diskografin, det offentliggör också gruppens trilsknaste material på länge. Den mer utmanande inramningen får emellertid de fylliga refrängerna att ta ett steg tillbaka, vilket också gör att materialet mer smyger sig på än direktträffar med överväldigande kraft. Den svarta regnbågen är därför spännande att följa, men vid dess slut finns dessvärre ingen bytta guld.
Mörkrets furste, fladdermusmördaren och Black Sabbath-meriterade dokusåpaclownen ämnar att avlägga ett offentligt skrik i juni. Ja, faktiskt. För just den 15 denna månad släpper Ozzy Osbourne sitt nya album, döpt till just ”Scream”, via Sony BMG.
Skivan är skriven och producerad med Kevin Churko, som även jobbade med dubbel-O på föregångaren ”Black rain” (2007), och kommer att innehålla följande kompositioner:
1. Let me hear you scream 2. Diggin me down 3. Let it die 4. Soul sucker 5. Fearless 6. I want it all 7. Time 8. Crucify 9. I love you all
I veckan var det även premiär för det nya spåret ”Let me hear you scream” i kriminalserien ”CSI: New York” i USA. Ett klipp från programmet kollar du såklart in nedan.
Som säkert ingen lär ha missat vid det här laget så har Type O Negatives reslige frontman gått bort, i vad som tros vara en hjärtattack. Peter Steele, vars dopnamn var Petrus Ratajczyk, blev bara 48 år.
Jag tänker inte orera mycket mer om det, utan kan bara konstatera att metalvärlden har förlorat en av sina mest egensinniga och originella frontmän.
Ett passande sätt att minnas mannen kan ju vara nedanstående låt, hämtad från 1999 års ”World coming down”.
I morgon släpps äntligen Umeåbandets tredje album i fysisk form. Det gillar skivbolaget Selective Notes/Razzia så pass mycket att det vill dela med sig av glädjen till bloggens läsare.
Därför bjuder det tre läsare per stad på spelningarna i Stockholm (21/4), Linköping (22/4) samt i Göteborg (23/4). Och inte nog med det – de lyckliga vinnarna får även varsitt exemplar av hyllande skivan ”A final storm” och får ta med sig en vän på evenemanget.
Vilket innebär att inte mindre än arton konsertbiljetter och sex album finns i potten.
Inte illa en sån här tisdag i april, va?
Men det krävs så klart en liten motprestation från din sida. Jag skulle vilja ha svar på vilket betyg jag gav trions skiva, då den recenserades i Aftonbladet den 9 april.
Busenkelt, va?
Och lika enkla är reglerna:
Mejla ditt svar till mattias.kling@aftonbladet.se senast söndag 18 april, tillsamans med ditt namn, mobilnummer och i vilken stad du vill se bandet. Alltså, om det är Stockholm, Linköping eller Göteborg som gäller.
Det kan verka som rena rama Hedenhös för er yngre läsare, men det fanns faktiskt en tid då man köpte skivor. Ja, betalade för musiken. I affärer. Och fick något i handen. Som man sen lyssnade på. Efter att först ha köpt en skiva, alltså. I en affär.
Vart jag vill komma med detta är kanske inte så klart, mer än att jag önskade en ingång till att det på lördag firas Record Store Day över hela (nåja) världen. Vad som händer i just din håla vet jag inte, men Sound Pollution i Gamla stan i Stockholm slår i alla fall på stort med såväl Masshysteri live i butiken som gäst-dj:er. Bland de sistnämnda märks min väldigt långe Close-Up-kollega Daniel Josefsson, The Victims Gareth Smith, Watain-Erik Danielsson samt – ingen ingen mindre än Annihilators flinke gitarrist och ledare Jeff Waters.
Inte illa, skulle jag vilja säga.
Förutom nämnda gäster utlovas även för dagen exklusiva skivor till försäljning.
Ja, just det. Skivor. Sådana där som en gång för inte så länge sedan faktiskt köpte i just sådana affärer som nu är utrotningshotade.
Varför en närmare syn på ”Live and dangerous” just den 9 april 2010?
Kanske just för att det denna fredag är exakt 12 064 dagar sedan ett av världens bästa rockband spelade in ett av världens bästa livedokument.
Skivan har du så klart.
Här kollar vi därför närmare på dvd-utgåvan.
NÄR? 29 mars 1977.
VAR? Rainbow theatre, London.
VARFÖR? Efter den fantastiska albumsviten ”Fighting” (1975), ”Johnny the Fox” och ”Jailbreak” (1976), samt ”Bad reputation” (1977) var Phil Lynott och hans manskap inne i ett så kallat stim. Och bandet som intar scenen på den mytomspunna lokalen i Finsbury park i den brittiska huvudstaden tar väl till vara på de förutsättningarna.
Inledande ”The boys are back in town” får tala för sig själv med extra fint tvillingarbete av gitarristerna Scott Gorham och Brian Robertson, ”Dancing in the moonlight” är själva definitionen på coolt sväng, medan inte ens de vältidigt tidstypiska videoeffekterna gör ”Are you ready” mindre läcker eller kåtfrustande.
Det här är helt enkelt Thin Lizzy. Levande och farliga. Och definitivt mer ärligt framställda än på det studiobearbetade albumet med samma namn.
Efter att bandet upplösts följande en konsert i Nürnberg den 4 september 1983 bildade Lynott bandet Grand Slam, som emellertid aldrig ens fick ett skivkontrakt, och ägnade sig därefter åt en solokarriär vars mest framgångsrika stund kom att bli låten ”Out in the fields”, som spelades in tillsammans med Gary Moore till dennes album ”Run for cover”.
Därefter tog det, som så många gånger tidigare i rockhistorien, slut i förtid. Den 4 januari 1986 avled frontmannen på ett sjukhus i Salisbury i sviterna av ett långvarigt drogmissbruk, blott 36 år gammal.
(Det här är en längre version än den som publicerades i Aftonbladet i fredags, den 9 april. Så det är ju lite exklusivt, om något)
ROCK Det är så lätt att likna trions musikaliska verk vid ett meteorologiskt fenomen. Parallellen är till synes oundviklig när gitarrerna fullkomligt väller fram, trummorna dundrar likt hagel och då melodierna är lika skira som den första vårsolen. ”A final storm” är helt enkelt aprilvädret förvandlat till elva fantastiska spår att ta till hjärtat. Den är i ständig symbios med motsatser, ibland varm och fruktbar, ofta karg och kylslagen. Som den felande länken mellan postrockigt vemod och metallisk bombasm, med såväl västerbottnisk kärvhet som hjärtlig ömtålighet. ”A final storm” är helt enkelt en prognos du kan lita på. I vått och torrt.
Bästa spår: ”Osiris”.
**/***
Avantasia
The wicked symphony/Angel of Babylon
Nuclear Blast/Warner/ADA
METAL I uppror mot musikbranschens rådande svångremspolitik låter Tobias Sammet här magen svälla ut betänkligt. Över två skivor och nära nog lika många timmar fullbordas ”The scarecrow”-trilogin via tjugotvå låtar och i stort sett lika många gäster vid mikrofon och instrument. Således är det gott om utrymme för überfrüntlig pompa och galej, vilket bäst kommer till sin rätt på ”Angel of Babylon”. Här får konceptprojektet en musikalisk bredd som gör det hela intressant, och ger historien en generös final som får ursäkta den svaga inledningen.
Här var jag för en stund på väg att erfara något. Bara för det är så kul att erfara saker. Eftersom det man brukar erfara egentligen är rätt, bara att man inte kan röja källor och konstatera det helt öppet.
Men, i vilket fall som helst.
Exilnorrländska stackatometallarna är det senaste bandet som har aviserat mönstring på den första metalbåten i tidningen Close-Ups regi under höstsäsongen. Gruppen, som just nu är aktuell med den utmärkta dvd/cd-kombinationen ”Alive” gör därmed Dark Tranquillity, albumaktuella CrashDïet, The Kristet Utseende och Hellsongs sällskap ombord på Silja Galaxy.
Årets andra Close-Up Båten avgår den 9 september. Biljetter och övrigt i bokningsväg ordnas här.
Den kanadensiska powertrion Danko Jones får celebert sällskap i videon till kommande singeln ”Full of regret”.
Ingen mindre än huvudpersonen i ”Sagan om ringen”-filmerna, skådisen Elijah Wood, gör bandet sällskap i klippet. Andra gästroller spelas av Selma Blair (”Legally blonde”, ”The fog”, ”Hellboy” med flera) Motörheads Lemmy Kilminster samt Minutemen/Firehose-kände Mike Watt.
Låten är hämtad från gruppens kommande album ”Below the belt”, som släpps i mitten av maj via Bad Taste.
Nedan hittar ni en bakom kulisserna-titt på inspelningarna av promotionklippet.
Huvudstadens glamhjältar står i startgroparna för att lösgöra album nummer tre, ”Generation wild”, för allmän konsumtion.
Detta firas, troligtvis med buller och bång, med en så kallad releasefest på klubben Seven Sins på Ringvägen 104 i Stockholm nu på fredag den 9 april. Det utlovas band på scen, en entré satt till blygsamma 60 kronor och dörrar som slår upp klockan 22.
”Generation wild”, släpps den 14 april och är CrashDïets första album med sångaren Simon Cruz. Albumet är inspelat i Gröndal Studios tillsammans med producentteamet RamPac och mixat av Tobias Lindell (Europe och Mustasch med flera).
En video till första singelspåret, nyligen guldsäljande ”Generation wild”, har också presenterats och kan spanas in nedan.