Startsida / Inlägg

Andning

av Anna Lindh

I yogan är andningen det viktigaste av allt! Du skall kunna behålla en jämn och stadig in och utandning genom näsan, under hela träningen. Och detta är inte lätt, men värt att öva på. Med en medveten andning ökar du nämligen din syresättning och stärker din diafragma. Andningen bör även vara djup och långsam.


Gör så här för att träna medveten andning
1. Hitta en lugn plats. Lägg dig på rygg och slut ögonen. Slappna av en stund och andas normalt. Notera bara dina andetag utan att göra om dem. Ca 2-4 minuter.
2. Stäng munnen och andas genom näsan. Lägg en hand på magen och känn hur den lyfts vid din inandning och hur magen sjunker tillbaka på utandning. Lyssna på varje andetag.
3. Efter någon minut kan du ta längre och djupare andetag. Och till sist kan du andas in, ta en paus, andas ut, ta en paus och om igen. Repetera många gånger.

Lycka till!
Anna

  • Tjänstgörande redaktör: Lina Thorén, Joakim Ottosson & Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB