”Inom kort drar jag till LA”

av Karin Moberg
malcolm b

Onsdagen den 12 februari intog en liten bit av Sveriges hip hop WiMP Live Sessions scen på Story Hotel. Malcolm B visade sig vara ett riktigt charmtroll och bjöd på ett par uppskattade skämt och allsång. Självklart fick vi även höra låtar som ”Vad du vill”, ”Den där shonnen” och ”Viskningar och rop”. Nu kan du se den lyckade spelningen från kvällen på Aftonbladet. Där kan du även se intervjun vi gjorde med Malcolm.

Skärmavbild 2014-02-18 kl. 09.45.14

 

Tryck här för att se konserten! 

Skärmavbild 2014-02-18 kl. 09.49.15

Se hela intervjun här.

<iframe src=”//embedded.wimpmusic.com/embedded/?type=a&id=23325891&theme=light&bt=wb-dark&l=sv-se&c=se&tv=utm_source%3Daftonbladet%26utm_medium%3Dembplayer%26utm_content%3Dplaymusic%26utm_campaign%3Dna%26utm_banner%3Dna&sp=%2Fwweb%2Fiwannarock%2Fandroll%2F&views=a,l,b” style=”width:100%;” height=”350″ frameborder=”0″ allowTransparency=”true”></iframe>

En guide till Barocken

av Karin Moberg
barock1200

Patrik Jablonski, konsertpianist och VD för Altara Music, engagerar sig för klassisk musik från arkiv till dagens inspelningar. Vi har bett honom att ta fram giganterna inom den klassiska musiken inom tre genrer; barock, klassiskt och romantiskt.

I dag presenterar vi första listan: Barocken

Ordet ”barock” har i alla tider använts som ett nedsättande ord om något (”Detta är fullkomligt barockt!”) – i betydelsen absurd, överdriven, orimlig. Men musiken som komponerades under barocken är allt annat är barockt. Musikvetenskapen anser att barocken infaller från slutet av 1500-talet fram till cirka 1750 och det var först på 1900-talet som termen barockmusik introducerades. Om man ska beskriva barockmusik så är basstämman den mest karakteristiska draget, den så kallade generalbasen, och spelades av en cello och en cembalo. Till generalbasen spelades långa melodier med improviserade drillar.

Under barocken var några av musikhistoriens allra största tonsättare verksamma och de riktiga giganterna – Bach och Händel – var verksamma mot slutet av perioden – och föddes faktiskt samma år! Bach anses som en av de största kompositörerna inom kyrkomusiken och har en omfattande produktion av passioner, oratorier och Magnificat. Bach räknas också som en av de främsta inom orgelmusiken och hans Toccata och fuga tillhör de mest spelade orgelstyckena. Den andra giganten, Händel, mest kända verk är oratoriet Messias (med Halleluja kören), Water music och Music for the Royal Fireworks. Han var också berömd för sina operor och skrev operan Rinaldo (arian Lascia chio pianga ) på två veckor, som gjorde enorm succé. En annan framgångsrik kompositör var Scarlatti, som skrev 555 sonater för cembalo eller klaver samt Vivaldi som var populär både under sin livstid och idag. Vivaldi utvecklade konsertformen och hans mest älskade verk är Le quattro stagioni, ”De fyra årstiderna”.

Från A till Ö: Marlene

av Karin Moberg

Marlene_feathers
Ingen kan väl ha undgått svenska Marlene? Denna nya popprinsessa som vi på WiMP ständigt övervakar. Nu är hon aktuell med en musikvideo till senaste singeln ”Stay Awake”. Vi bad henne svara på några frågor om hur man bäst lyssnar på musik.


När lyssnade du senast på ett album från början till slut, och vilket album var det?

– Det måste ha varit Beyonces senaste album. Det släppet var så himla spännande! Jag lyssnar inte så ofta på hela album längre, tyvärr.. Älskar egentligen tanken och upplägget med album och sättet de kan berätta en hel historia, måla en hel bild. Samtidigt tycker jag att det finns något befriande i att som lyssnare få sätta ihop sina egna playlists och välja sina favoritrussin ur kakan.

Hur lyssnar du helst på en hel skiva?

– Det blir oftast någon kväll när jag är helt själv och vet att jag kommer vara hemma några timmar i sträck. Jag pysslar gärna med något under tiden; gör mig i ordning innan jag går ut, städar, diskar. Av någon anledning är det förknippat med hemma-mys för mig. Eller en lång tågresa. Jag vill ha lugn och ro.

Vilket album skulle du rekommendera att lyssna på från början till slut, och vad ska man lyssna efter?

– Lalehs första album ”Laleh”. Det är för mig en platta om frihet och då pratar jag inte först och främst om den fantastiska musiken, utan mer om albumet i sig. Hon har producerat och skrivit allt själv och det märks att hon haft full kontroll och gjort precis som hon själv velat från början till slut. Att sjunga på tre olika språk på sitt debutalbum är brave och det är precis så musik måste få vara. Det ska man lyssna efter.

Alla Hjärtans Dag

av Karin Moberg
Jack_and_Rose

Årets mest kärleksfulla dag, Alla hjärtans dag, är här. Kanske har du i flera veckors tid planerat inför en extra speciell kväll, kanske ska du bjuda din älskade på middag, köpa en stor bukett rosor eller till och med fria. Eller så är du en av de som glömt bort dagen och skyndar in på närmaste matbutik för att i sista minuten roffa åt dig en chokladask. Men vad är då allt detta utan musik? Vi på WiMP anser att en tillställning inte är lyckad utan musik. Vad skulle filmer som Pretty Woman vara utan ”It Must Have Been Love” eller  Viktoria och Daniels bröllop utan vigselmusiken? Ni förstår nog vår poäng. Här har vi samlat ihop våra bästa kärlekslistor som garanterat kommer säkerställa denna kärleksdag.

Har du inte skaffat WiMP än? Klicka här för att ta del av dessa kärlekslistor.

Vinn biljetter till Truckfighters!

av Karin Moberg

truckfightersPowertrion från Örebro släppte sitt fjärde studioalbum ”Universe” den 24 januari på Fuzzorama Records/Sony Music. Bandet beskriver själva nya albumet som ”the ultimate fuzz” och Queens of the Stone Age’s frontman Josh Homme har sagt ”inte bara det bästa bandet jag någonsin hört, utan det bästa bandet som har existerat”. På nya skivan hörs de tunga riff som har blivit Truckfighters kännetecken, samtidigt som de kartlägger en mer progressiv, utmanande väg. ”Universe” är en hybrid av fuzz och prog, där snygga arrangemang fylls med ännu starkare melodier och en enastående musikalitet.

Fredagen den 14 februari spelar bandet på Debaser Strand i Stockholm och vi har fått möjligheten att tävla ut biljetter! Du får inte bara se bandet live utan i priset ingår även ett pre party med bandet där du kan smaka på limiterad Truckfighters-öl. Allt du behöver göra är att skicka ett mail till tavla@wimpmusic.se och berätta varför just du ska vinna!

Tävlingsregler: 1. Arrangör. Tävlingen arrangeras av WiMP i samarbete med Sony Music. WiMP Sverige, WiMP Music AB, Gråbrödersgatan 2, 21121 Malmö. 2. Vem kan vara med? Tävlingen är öppen för alla. Anställda inom Sony Music, WiMP Music AB och dotterbolag och deras familjer får inte delta i tävlingen. 3. Vinnare. Vinnarna utses av en jury efter tävlingens slut och kontaktas. 4. Priser. Biljetter till Truckfighters pre party + konsert på Debaser Strand i Stockholm 14 februari. Priset kan inte bytas mot kontanter. Boende i eller resa till och från Stockholm ingår ej. 5. Tryckfel, oavsiktliga missförståend och förändringar. WiMP och andra partners i denna tävling ansvarar inte för eventuella tryckfel eller andra fel i samband med tävlingen.

”Inspelningen slutade med att jag hamnade på akuten”

av Karin Moberg

 

Efter att BWO bestämt sig för att ta en paus och Alexander Bard presenterades för låtskrivaren och producenten Andreas Öhrn så bildades Gravitonas, en elektronisk rockduo. I dag kan vi meddela att gruppen släpper musikvideon till singeln ”People Are Lonely” och som premiärvisas hos oss. När vi ringer upp Andreas Öhrn för att få veta mer om videon så sitter han i studion tillsammans med en annan grupp.

gravitonas

Vad händer i studion nu?

– Nu håller jag på att skriva och prodda en låt här tillsammans med en tysk DJ-duo, Michael Mind Project. Vi gjorde deras förra singel tillsammans så nu blir det ny låt.

När kommer den ut?

– Jag vet inte. Vi har precis börjat och jag håller på att lägga in nya sångmelodier.

Berätta om er nya singel! Vad handlar den om och vem har skrivit den?

– Det är en låt som heter ”People Are Lonley” som smygspelades på QX-galan för några dagar sen. Det är Gravitonas som gör den i samarbete med Army of Lovers. Det är jag, Alexander Bard och Stefan Ahl som har skrivit den.

Vad handlar musikvideon om?

– Ensamma människor. Jag är instängd i ett rum och kan bara ta mig ut med hjälp av en slägga. Jag lyckas slå sönder väggen och kommer in i ett nytt tomt rum och så håller jag på så där tills jag stöter på en björn, som har jagat mig i hela mitt liv. Vi blir vänner, men vi kan tyvärr inte prata med varandra utan bara dela vår ensamhet.

Det låter som en rolig inspelning!

– Ja, men det var ganska dramatiskt. Själva inspelningen slutade med att jag hamnade på akuten och fick sy tio stygn efter att ha dragit av en sena i handen. På grund av att jag skulle slå igenom alla väggar så hände det en liten olycka. Tittar man riktigt noga i videon så kan man nog se när det händer.

Vad händer i framtiden? Kommer ni göra mer samarbeten med Army of Lovers?

– Nej det här var vårt sista samarbete med dem. Vi kommer göra andra samarbeten. Bland annat med den här tyska DJ-duon men även med DJs från Frankrike, Ryssland och Grekland. Vi är alla producenter och låtskrivare i bandet och tycker det är roligt att jobba med människor i olika genrer och länder. Vill vi släppa något i Ryssland så försöker vi hitta någon artist där som vi kan få till ett samarbete med. Kanske någon som är aktuell med en skiva eller turné.

Satsar ni bara utomlands nu eller får vi i Sverige också njuta av er?

– Vi kommer absolut släppa nytt nu i Sverige. Vi släpper en EP efter videoreleasen och har redan nu börjat med nytt material. Tidigare har vi inte turnerat så mycket i Sverige men förhoppningsvis blir det mer nu.

Vad kan vi förvänta oss av er kommande EP?

– Det kommer bli en liten förändring musikmässigt. Det är givetvis samma elektroniska pop och rock, men det kanske lutar lite mer mot det organiska hållet. I de samarbeten som görs med DJs så kommer det blir lite mer dance. Svårt att förklara skillnaden exakt, så det får man höra när EPn kommer ut.

Skärmavbild 2014-02-12 kl. 14.09.48

Här kan du se videon ”People Are Lonely”.

 

”För många views på för kort tid”

av Karin Moberg
iida_lisaljunggren1_web_ny_croppad

Sedan första singeln ”Life Will Kill You” släpptes i maj har karriären gått spikrakt uppåt och både media och fans har visat ett starkt intresse för iida, även utanför Sveriges gränser. Med rötter ur klassisk musik, afrosång, fiolspelande och ett starkt intresse för folkmusik har iida tagit sig in i popvärlden. I dag släpper hon singeln ”Hands” och i samband med detta har iida gjort en videointervju exklusivt för WiMP. Här avslöjar hon bakgrunden till singeln och den kommande musikvideon.

Skärmavbild 2014-02-11 kl. 09.43.11

Videon kan ses här!

Kategorier Intervju, Musikvideo

”Jag var skeptisk till konceptet att skriva låtar”

av Karin Moberg

”En Resa För Livet” är en svensk dokumentärserie där vi får följa fyra kända svenska musiker – Eagle-Eye Cherry, Sophie Zelmani, Darin Zanyar och Uno Svenningsson. Samtidigt som artisterna skickas iväg på en livsresa där de får uppleva ett av världens fattigaste områden så ska de skriva musik. Vi blev sugna på att höra mer om denna resa och hur låtarna kom till så vi tog en pratstund med mannen med kanske världens coolaste namn – Eagle-Eye Cherry.

Day10_12 (kopia)

Du har nu varit med i ”En resa för livet” – Kan du berätta om hur upplevelsen var för dig?

– Ja, det var kanske livsförändrande på många sätt. Jag har känt i många år att jag vill göra en sådan här typ av resa – men jag hade inte tänkt göra det med ett TV-team. Jag fick tänka ganska mycket på om jag skulle orka göra det inför svenska-folket, vilket kändes lite läskigt. Men när jag fick höra att Sophie Zelmani tackat ja så tänkte jag ”om hon kan göra det här, då måste även jag klara det”. Resan var en kombination av tiden i barnbyn med alla fantastiska barn och deras mammor, som tar hand om dem. Jag hade ett par dagar då jag bara hängde medan Darin, redan första dagen, dök in i misären. Efter att ha spenderat ett par dagar i barnbyn så åkte jag ut och såg vad som fanns utanför och förstod vad alla barnen varit med om och vilket stort problem det här är. Människor lever utan någonting och det var mycket att ta in för mig.

Hur var inställningen till programmet innan – under – efter?

– Innan inspelningen kändes det lite som när man är på väg upp i en berg- och dalbanan med den här känslan av ”Nej, va fan”. Men när man väl har åkt så vill man göra det igen. Jag kände att det här är viktigt och det är kul att kunna göra något – även om det bara är ett barn man hjälper så gör det skillnad. Jag blir sugen på att kunna göra mer. Efter inspelningen så kom jag hem till det lugna, rena, fina Sverige och uppskattar vad vi har här. Det önskar jag att fler skulle få göra, för vi glömmer hur bra vi har det.

Vad handlar låten ”Dream Away” om?

– Jag var den av oss fyra som var skeptisk till konceptet att skriva låtar. Jag ville åka dit och kavla upp armarna och hjälpa till. Men så fort jag kom dit och hade varit med i bara en dag så åkte gitarren fram för jag behövde få ur mig alla känslor. Darin frågade om jag hade lust att skriva ihop och arbetet med låten gick väldigt smidigt. Jag minns inte riktigt hur textraden ”Dream Away From Here Tonight” kom till, men den meningen kändes väldigt rätt för de här barnen som har det så tungt. Den handlar mycket om att kunna ha drömmar och få uppfylla de.

Tror du att du kommer åka tillbaka till Manila?

– Det tror jag, någon gång. Vi alla kände att vi ville komma tillbaka om några år och se hur det har gått för barnen. Jag har nu bara sett en sida – den mörka delen av Filippinerna– så jag skulle gärna åka runt i landet och se mer. Människorna var väldigt sköna och jag gillade verkligen de jag träffade.

Känner du att din medverkan i programmet påverkat din artistkarriär?

– Den har påverkat mig och jag är artist så det klart att resan har inspirerat mig på flera sätt. Tidigare har jag varit mycket utomlands i min karriär men nu har jag fått blodad tand på att komma tillbaka till Sverige, då kan jag jobba närmare hemmet och min familj.

Har du planer på att släppa någonting nytt nu?

– Det har jag! Jag hade gjort en del akustiskt och tänkt göra en akustisk skiva. Men den tanken har förändrats nu då jag är sugen på att göra något större. Jag ska till LA i mars och skriva i fem veckor så förhoppningsvis har jag någonting efter det. Jag siktar på att släppa något till hösten.

WiMP möter Chlöe Howl

av Wimp-redaktionen

Det brittiska stjärnskottet Chlöe Howl besökte Norge i helgen och WiMP var så pass ivriga att vi så klart såg till att få prata lite med henne. Hon är på europaturné som förakt åt Ellie Goulding och på kvällen efter intervjun stod hon på scen inför 8000 personer i Oslo Spektrum.

Men innan den stora spelningen höll hon en lite intimare konsert på ett litet galleri för runt 50 utvalda fans, WiMP inräknat.

Hör Chlöe Howls nya singel i WiMP.

Efter konserten satte vi oss ned med Chlöe.

Hej Chlöe, vad tyckte du om konserten du just gjorde? Nöjd?

– Ja, absolut. Jag tyckte det gick bra. Men det var ju en konstig konsert, mest med tanke på den gigantiska alien-figuren som stod mitt i rummet.

Haha, ja det är sant. Han gjorde intryck på flera av oss. Jag snubblade till och med på hans svans.

(Här bör det nämnas att i det galleriet där konserten hölls fanns det flera märkliga, stora figurer placerade runt om i lokalen. Bland annat då en stor alien mitt i rummet. Red.anm.)

Hur ser din dag ut, blir det mycket press och så?

– Bara press och tjat faktiskt, så jag får inte direkt se så mycket av staden. Men vi är glada inför konserten i Spektrum i kväll där vi öppnar för Ellie Goulding. Det blir bra!

Ja det räknar jag med. Du har bara släppt tre singlar än så länge, men du signades med Columbia Records redan som 16-åring. Hur kom de i kontakt med dig så tidigt?

– Jag jobbade en del med en producent som bodde i närheten av mig på den tiden. Då vi hade fått ihop några låtar vi tyckte var bra och tog dem till en snubbe som driver ett lite indie-bolag. Han gillade också låtarna och fixade ett management till mig. Så gick allt plötsligt fort och vi fick kontrakt med Columbia Records.

Du er bare 18 år gammal. När började du ta musiken på allvar?

Jag började så smått att skriva egna låtar när jag var i tioårsålderna men det föll lite mer på plats när jag var 13. Jag ville egentligen bli författare när jag var liten. Jag gillade så klart att sjunga också men jag tänkte aldrig att jag kunde göra bägge sakerna samtidigt. Haha. Så när jag fyllt 13 gick det upp för mig: Hey, jag kan ju faktiskt skriva texterna till mina låtar!

Du skriver väldigt tidsenlig elektronisk popmusik, men vad lyssnade du på när du växte upp?

Vad ska jag svara här då, jag har lyssnat på så mycket konstigt. Mest popmusik med något alternativt över sig. Men det var allt möjligt – allt från The Cure till Destinys Child. Jag gillar kvinnor som gör något spännande inom popgenren, som Robyn till exempel. Och så lyssnade jag mycket på det mina föräldrar lyssnade på. Mamma gillade TLC och Blondie, men pappa lyssnade på The Cure, New Order, The Smiths, och inte minst, Michael Jackson.

Du var en av de nominerade till att bli BBC:s ”The Sound of 2014”. Vad tror du att det har gjort för din karriär?

– Vet inte hur mycket det har gjort men det blev ju en del uppmärksamhet efter att det tillkännagavs. Jag brukar själv använda den listan för att upptäcka nya artister, så jag hoppas att någon använder den för att upptäcka mig. Det var i alla fall en väldigt stor ära att bli nominerad!

Det är mycket hype runt dig och din musik. Hur påverkar det dig?

– Inte så mycket. Jag läser mycket av det och märker av det men jag försöker att inte låta det påverka mig så mycket. Jag kommer alltid att köra på min grej och göra saker på mitt eget sätt.

Och vad tycker du om att bli jämförd med artister som Lily Allen och Adele?

– Jag måste säga att jag gillade Adele-jämförelsen, även om jag inte riktigt kan se själv vad den kommer ifrån. Lily Allen-saken är bara lathet. Vi är inte ett dugg lika. Bara för att vi båda gör pop med brittiskaccent, så är det samma sak? Äh, nej.

Hur är det att synas i medierna redan som 18-åring? Har det förändrat dig på något sätt?

Man växer upp lite fortare än andra. När mina vänner nu är färdiga med skolan och ska prova på det riktiga livet, så är det något som jag redan har gjort i tre år. Det är lite speciellt. Man träffar också väldigt många manipulativa karaktärer, så man behöver lite guts för att komma igenom vardagen. Man blir tuffare.

Vad är din plan nu då? Hur ser 2014 ut för Chlöe Howl?

– Ah, det blir hektiskt och roligt. Turnéer nu och festivaler i sommar. Så kommer mitt album ut i juni, då. Woop, woop.

Woop, woop Chlöe! Det ser vi fram emot.

Lyssna på “No Strings” i WiMP.

Kategorier Intervju

Katy B: ”Klubbar är min terapi”

av Karin Moberg
katyb1200

Brittiska dubstep-popstjärnan Kathleen Anne Brien, mer känd som Katy B, debuterade för två år sedan med hyllade EP:n Danger och det efterföljande albumet ”On A Mission”. Hon nominerades till flera priser, bland andra MTV Europe Music Awards, MOBO Awards och Q Awards. Den 7 februari släpper hon sitt nya album ”Little Red” men redan i dag kan du smyglyssna på albumet i WiMP!

Vi ringde upp Katy B för att prata lite om plattan. När vi ringer sitter hon i ett bås och har precis spelat in lite demo-sång till en producent.

– Men jag vågar inte säga vem det är med risk för att jinxa att det inte blir något. Det är någon jag verkligen gillar och jag är rädd att det inte kommer med på deras skiva, säger hon.

Okej, men berätta lite mer om din skiva ”Little Red” som är klar och släpps nu i dagarna!

– Det här är det jag har jobbat med de senaste två åren. Skivan handlar om att vara en ung 20-någonting i London. Mycket av min musik är inspirerad av klubblivet men på den här skivan finns det också några låtar där jag bara gick in i studion och började skriva med producenter jag gillar.

– ”Little Red” är en skiva om kärlek, svartsjuka och passion – därav namnet. Det är inte bara för att jag är liten och rödhårig.

Hur kommer det sig att du valde just dansmusiken?

– Det började med att kompisar som gjorde musik frågade om jag kunde lägga sång på deras låtar och sedan sjöng jag dem på olika klubbar. Jag började hänga på klubbar mycket väldigt tidigt så jag har liksom vuxit upp med den musiken.

Är du fortfarande en klubbråtta?

– Ja, men kanske inte lika ofta som jag brukade, jag hinner inte det nu. Ibland känner jag mig lite gammal. Men i julas var jag ute hur mycket som helst – det är som terapi för mig.

Så är det på klubbar du vill att man ska spela din musik?

– Absolut! Fast gärna på andra ställen också. Jag älskar när någon kommer fram till mig och säger att ”jag lyssnar på din musik på gymmet”. Det betyder att de blir peppade och glada av den och det är precis det jag vill!

Sida 20 av 51
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB